MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #7: Down Under (Australie)!

zoeken in:
pureshores schreef:
even wat support, heb ze 1x live gezien maar toen was ik eigenlijk al in de "het zal wel" fase mbt Faithless (in 2007), vooral een singles band voor mij en beetje teveel kopieer/automatische piloot.

Als danceliefhebber en frequent deelnemer hier voel ik me ook wel enigszins genoodzaakt te reageren hier.

Volgens mij heb ik ze dat jaar ook voor het laatst gezien en had ik er toen hetzelfde gevoel bij. Sommige nummers vond ik bij uitkomen geweldig, maar inderdaad wat kopieerwerk waardoor de houdbaarheidsdatum kort bleek (met name bij We Come 1 had ik dat). Sowieso is de tijdsgeest is niet mild voor ze geweest. Eigenlijk vond ik ze 20 jaar geleden al behoorlijk gedateerd, laat staan nu. Zelf op Salva Mea, dat ik in de 90s geweldig vond, is behoorlijk de sleet gekomen.

Het verbaast me dat ze nog zoveel albums hebben gemaakt, de laatste jaren was ik ze compleet uit het oog verloren. Terwijl ik andere projecten van Rollo (mn. R+) nog wel heb beluisterd. Laatste R+ album vond ik ook leuker dan eender welke Faithless-plaat.

Voordeel van weinig deelnames in de eerste 2 rondes is wel dat de finalelijst een behoorlijke doorsnede van het hele oeuvre is en niet alleen maar van de eerste paar succesvolle albums, zoals je vaak ziet. Dus vond het toch wel leuk om alles eens door te luisteren en wellicht nog wat ontdekkingen te doen m.b.t. het latere werk. Achteraf viel dat helaas tegen. Wel heel apart om ineens Lullaby van The Cure voorbij te horen komen.

1. Bring My Family Back
2. Insomnia
3. Salva Mae
4. Don't Leave
5. Thank You
6. God Is A DJ
7. One Step Too Far
8. What About Love
9. I Want More: Part 2
10. Tarantula

Bring My Family Back heb ik in 2024 weer vaker gehoord en die bleef eigenlijk het beste overeind van al hun singles tot dan toe. Enige nummer dat ook op een emotioneel niveau resoneert, hoewel ik het altijd apart vind dat Maxi Jazz hier zingt dat hij 43 is terwijl hij in werkelijkheid nog enkele jaren jonger was.

1. Bombs
2. Insomnia
3. One Step Too Far
4. Salva Mae
5. Don't Leave
6. The Garden
7. God Is A DJ
8. Last This Day
9. Why Go?
10. We Come 1

Zeer goede herinneringen aan de eerste keer dat ik ze zag op Pinkpop in 1997. Ik kwam vooral voor de gitaarmuziek en ging zonder enige verwachting maar eens kijken in de tent waar ze speelden. Nou dat heb ik geweten, de tent ontplofte gewoon. Ik had nog nooit zo'n enthousiast publiek meegemaakt. Twee jaren later waren ze gewoon de slotact. Dat was een terechte promotie.

1. Salva Mea
2. We Come 1
3. Insomnia
4. God Is A DJ
5. Why Go?
6. One Step Too Far
7. Don't Leave
8. Bring My Family Back
9. Take The Long Way Home
10. Tarantula

cosmic kid (moderator)
GREATEST HITS OF FAITHLESS - DE FINALE

https://i.discogs.com/cNqb31h6SMVoVnstEKrECxgZYaTF_tHc5J5GbEug3PA/rs:fit/g:sm/q:90/h:600/w:398/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9BLTQxMTgt/MTQ4MzgwNTA3Ni02/NzI4LmpwZWc.jpeg

Uiteindelijk nog 11 deelnemers aan deze editie die zeer aarzelend op gang kwam. Dank allen daarvoor.

Het eerste overzicht is die van de nummers 26 t/m 21:

26 Spiders, Crocodiles & Kryptonite **
0 punten

25 No Roots
1 punt

24 Baseball Cap
2 punten

22 What About Love /Innadance *
4 punten

21 If Loving You Is Wrong *
4 punten

* = If Loving You Is Wrong is twee keer genoemd. What About Love & Innadance beiden 1 keer
** = ik gaf er geen aan punten aan maar was (misschien, ik ben er nog niet over uit) positief verrrast over de sample/halve cover van The Cure's Lullaby. Dat hadden ze meer mogen doen,

cosmic kid (moderator)
20. Emergency

Aantal punten: 8
Album: To All New Arrivals (2006)

cosmic kid (moderator)
19. Mass Destruction

Aantal punten: 10
Album: No Roots (2004)

cosmic kid (moderator)
18. Muhammad Ali

Aantal punten: 13
Album: Outrospective (2001)

cosmic kid (moderator)
17. Donny X

Aantal punten: 14

cosmic kid (moderator)
16. Liontamer

Aantal punten: 14

cosmic kid (moderator)
15. Thank You

Aantal punten: 16
Album: Sunday 8pm (1998)

cosmic kid (moderator)
14. Last This Day

Aantal punten: 20
Album: To All New Arrivals (2006)

cosmic kid (moderator)
13. Tarantula

Aantal punten: 23

cosmic kid (moderator)
12. One Step Too Far

Aantal punten: 35

cosmic kid (moderator)
11. The Garden

Aantal punten: 35

cosmic kid (moderator)
10. Thank You

https://i.discogs.com/mT26LSZ1BVp-ERx5AdFkbGasH9jAULC4K4uqEWuDruk/rs:fit/g:sm/q:40/h:300/w:300/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9SLTE1NDcz/My0xMzY2MTk5Njcx/LTc5MjAuanBlZw.jpeg

Aantal punten: 37
Hoogste positie: El Ninjo musicfriek (5e)

Muzikaal een interessante samenwerking; de ijle stem van Boy George in combinatie met Faithless. We zitten inmiddels in de top 10; er zijn nog geen grote knallers of favorieten en heel langzaam kruipen we naar boven.

cosmic kid (moderator)
9. I Want More, Part 2

https://i.discogs.com/H9syrnUbaVvMWG8YcVmir51Y2oNCVMmyXZoAFVoWiL8/rs:fit/g:sm/q:40/h:300/w:300/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9SLTEyNjg5/NzYtMTIwNTE1MDY3/OS5qcGVn.jpeg

Aantal punten: 41
Hoogste positie: vigil (3e)

Het hoogst genoteerde nummer van No Roots werd 6x genoemd. Vigil had er (net?) een podiumplaats voor over.

cosmic kid (moderator)
8. Don't Leave

https://i.discogs.com/OtiQldci0lYKVi5wCJ_MgAfRfWX4xyhqmAk14qrPXeg/rs:fit/g:sm/q:40/h:300/w:300/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9SLTE2Mzcy/OC0xMjg1NjczNzYy/LmpwZWc.jpeg

Aantal punten: 43
Hoogste positie: herman (4e)
Album: Reverence (1996)

Nooit geweten dat Don't Leave op single is uitgebracht. In ons land haalde het in ieder geval de Top 40 niet. Eén van de fijnere tracks op Reverence

cosmic kid (moderator)
7. Take The Long Way Home

https://i.discogs.com/SVe2DlVR6CYykgt70z81FYV-njj8BsxZ-f0vRUFIm5M/rs:fit/g:sm/q:40/h:300/w:300/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9SLTE2MTMz/OC0xNjM4ODk3NzEz/LTYyNjEuanBlZw.jpeg

Aantal punten: 47
Hoogste positie:pureshores (3e)

Ook Take The Long Way Home is op single uitgekomen en deed in Nederland wederom niets. Dankzij oa een derde plaats van PureShores een verdienstelijke zevende plaats in deze Greatest Hits

cosmic kid (moderator)
6. Bombs

https://i.discogs.com/lagUJRO9Xhdgr82Ql3bNKMRdK3VSs0mV1oKtvUjXb98/rs:fit/g:sm/q:40/h:300/w:300/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9SLTg2NDk5/My0xMTY2OTA0ODkz/LmpwZWc.jpeg

Aantal punten: 49
Nummer 1 van: motel matches
Nummer 2 van: vigil

Het meest recente nummer in de top 10 en hier komen we de eerste nummer 1 tegen. Nummer twee bij vigil die vrijwel zijn top 3 kwijt is

cosmic kid (moderator)
5. Bring My Family Back

https://i.discogs.com/SKU6aD4xqMP-tuW-TWW-pTRi2qx863LLd_s-4T232i4/rs:fit/g:sm/q:40/h:300/w:300/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9SLTM5ODMx/Mi0xNzU3MDU4MDI3/LTI2NjguanBlZw.jpeg

Aantal punten: 69
Nummer 1 van: herman
Nummer 3 van: dynamo d

Het is een behoorlijk gat tussen de nummer zes en vijf maar lang niet zo groot als naar de nummer vier. Met Bring My Family Back verliezen we de laatste "niet-hit"

cosmic kid (moderator)
4. We Come 1

https://i.discogs.com/IFUbPfsjI_3vBq_wtHtrwq4YkL_ELy1m2d2cc7XMsoE/rs:fit/g:sm/q:40/h:300/w:300/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9SLTI5ODQ0/My0xNTAyMTAwOTU1/LTQwODkuanBlZw.jpeg

Aantal punten: 108
Nummer 1 van: -
Nummer 2 van: musicfriek
Nummer 3 van: cosmic kid Brunniepoo All Day Watcher

Geen podiumplaats voor de op één na grootste hit van Faithless. Ook niemands favoriet en wellicht logisch. Ofschoon een prima nummer voelt We Come 1 als een herhalingsoefening

cosmic kid (moderator)
3. God Is A DJ

https://i.discogs.com/RdFcpk31hu6aotwXVZZQ3X8QXPZ826Zd80ycgpznqAI/rs:fit/g:sm/q:40/h:300/w:300/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9SLTg0Nzky/LTEyNTEyODE2NTcu/anBlZw.jpeg

Aantal punten: 187
Nummer 1 van: vigil pureshores
Nummer 2 van: El Ninjo dynamo d Brunniepoo aERodynamIC
Nummer 3 van: likeahurricane

God Is A DJ heeft meer punten als de 'We Come 1' en 'Bring My Family Back' bij elkaar. Het zegt veel over de populairste nummers van Faithless. Tevens de grootste hit van Faithless in ons land; nummer 1 in 1998.

cosmic kid (moderator)
2. Salva Mae

https://i.discogs.com/xlP4sv-Zphgj-Wu-DbpYs27NHLXMRsX6QgGANFkeoYs/rs:fit/g:sm/q:40/h:300/w:300/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9SLTE3NjQ4/Ni0xMzY4OTc3NjYy/LTQ2OTAuanBlZw.jpeg

Aantal punten: 192
Nummer 1 van: All Day Watcher musicfriek
Nummer 2 van: pureshores cosmic kid
Nummer 3 van: herman El Ninjo aERodynamIC

De nummers 1 en 2 werden door iedereen opgenomen in de top 10. Het verschil met de winnaar is aanzienlijk maar een fraaie zilveren medaille voor de eerste single van Faithless. Vanaf het begin viel het al op: Maxi Jazz is de charismatische stem en het gezicht van Faithless.

cosmic kid bij nummer 6 .... en hier komen we de eerste nummer 1 tegen
mijn nummer 1 staat op 11.

cosmic kid (moderator)
1. Insomnia

https://i.discogs.com/gcHx_1dHRq6jBtE-WwxQez-g3lI2IDB3XGt8Kx8_Uw0/rs:fit/g:sm/q:40/h:300/w:300/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9SLTE4Njgx/NS0xNzAwNzQ2NjYx/LTg1NzEuanBlZw.jpeg

Aantal punten: 232
Nummer 1 van: aERodynamIC dynamo d Brunniepoo cosmic kid En Ninjo
Nummer 2 van: motel matches herman liekahurricane All Day Watcher
Nummer 3 van: musicfriek

Alleen door vigil en pureshores niet in de top 3 opgenomen. Niet de grootste hit (slechts 12e) van Faithless maar wel hun grootste classic. Op plek 174 ook het hoogst genoteerd in de Top 2000 en door de meeste deelnemers bovenaan.

Dank aan iedereen die deze week heeft meegespeeld. Persoonlijk ben ik nu wel klaar met Faithless en ik geef graag het stokje door aan 50tracks wiens lijstje ik vrees vergeten te zijn. Daar kom ik nog later op terug met een kleine correctie

cosmic kid (moderator)
Het vergeten lijstje van 50tracks heeft wel wat gevolgen: God Is A DJ stijgt naar de tweede plaats en ook in de Top 10 zijn er wijzigingen. Zo komt zijn nummer 1, The Garden, nu op 6. Dit is nu de eindstand:

1. Insomnia
2. God Is A DJ
3. Salva Mae
4. We Come 1
5. Bring My Family Back
6. The Garden
7. Take The Long Way Home
8. Why Go?
9. Bombs
10. Don't Leave
11. I Want More: Part 2
12. One Step Too Far
13. Tarantula
14. Last This Day
15. Thank You
16. Liontamer
17. Donny X
18. Muhammad Ali
19. Mass Destruction
20. Emergency
21. Innadance
22. If Loving You Is Wrong
23. What About Love
24. Baseball Cap
25. No Roots
26. Spiders, Crocodiles & Kryptonite

Dank cosmic kid kun je wellicht gelijk de titel aanpassen in Greatest Hits of Down Under (Australie)

In Australië speelde jarenlang een discussie om de jaarlijkse Hottest 100 van Triple J. Een jaarlijkse publiekslijst met muziek uit één specifiek jaar die traditioneel op 26 januari (Australia Day) werd uitgezonden. Tegelijk groeide het maatschappelijke debat rond Australia Day. Voor veel Aboriginal Australiërs staat 26 januari symbool voor kolonisatie en verlies van land. Daardoor kwam ook Triple J onder druk te staan, omdat de zender zich profileert als progressief en cultureel bewust. De discussie werd steeds feller, zowel binnen de luisteraarsgroep als in de media.

In 2018 besloot Triple J de Hottest 100 te verplaatsen naar de vierde zaterdag van januari, los van Australia Day. Dat leidde tot forse tegenreacties. Tegenstanders vonden dat “hun” traditie werd afgepakt; voorstanders zagen het als een noodzakelijke stap. Als direct gevolg ontstond er een alternatief. De digitale zender Double J begon met het uitzenden van de Hottest 100 of All Time juist wél op 26 januari.

In 2025 vierde Triple J haar 50-jarig bestaan. Als onderdeel van de festiviteiten organiseerde het station halverwege het jaar een speciale terugblik: de Hottest 100 of Australian Songs. Die stemming leverde 2,6 miljoen stemmen op en resulteerde in Never Tear Us Apart van INXS als het beste Australische nummer aller tijden. Die lijst is onder andere hier te vinden: Triple J Hottest 100 of Australian Songs

Leuk wat die Australiers er van vinden maar deze week gaan wij bepalen wat in onze oren de beste Australische song allertijden is. Het gaan daarbij om nummers die door Australische artiesten zijn gemaakt. Dat lijkt simpel. Maar ja dan krijg je altijd weer die twijfel gevallen. Crowded House is in die Australische lijsten terug te vinden. Logisch want een deel van band is van Australische afkomst. Of zoals Triple J zelf zegt: 50 percent of a song's artists must be Australian.

Neil en Tim Finn, de oprichters en gezichtsbepalende mannen van de band komen dan weer uit Nieuw Zeeland. Solo mogen ze dan ook niet mee doen. En ook Split Enz komt uit Nieuw Zeeland want geen 50% Australische leden. Volgens deze definitie horen ook de Bee Gees hier niet bij.

Goed er is veel mooie muziek Down Under gemaakt. Deze 20 vormen de enigszins arbitraire startlijst. De 10 hoogst gewaardeerde Australische songs uit Ooit in de top 40 doen mee daarnaast 10 nummers uit een van de Triple J Top 100 lijsten. Ik heb me daarbij wel beperkt tot 1 track per artiest.

AC/DC - Whole Lotta Rosie
Cold Chisel - Khe Sanh
Crowded House - Don't Dream It's Over
Gotye - Somebody That I Used to Know
Icehouse - Hey Little Girl
INXS - Never Tear Us Apart
Kylie Minogue - Can’t Get You Out of My Head
Little River Band - It's A Long Way There
Men At Work - Down Under
Midnight Oil - Beds Are Burning

Natalie Imbruglia - Torn
Nick Cave And The Bad Seeds - Into My Arms
Olivia Newton-John - Physical
Sia - Chandelier
Tame Impala - The Less I Know the Better
The Avalanches - Frontier Psychiatrist
The Church - Under the Milky Way
The Easybeats - Friday On My Mind
The Temper Trap - Sweet Disposition
The Triffids - Bury Me Deep In Love

Hier de Spotify Startlijst

De opdracht is simpel. Geef voor maandag 26 januari 19:00 uur aan welke schitterende Australische tracks ik vergeten ben in deze startlijst. Nogmaals (zie ook boven de startlijst) het gaat om songs van Australische artiesten). En een kleine beperking: max 2 songs per artiest. De songs die het vaakst genoemd worden voegen we in de tweede ronde bij de startlijst.

Het goede voorbeeld:

Rick Springfield - Celbrate Youth
Flash And The Pan - Hey St. Peter
Icehouse (Flowers) - Can't Help Myself
INXS - Original Sin
The Saints - This Perfect Day
Hunters & Collectors - Throw Your Arms Around Me
The Go-betweens - Streets Of Your Town
Bala Brigada - Backseat
Dead Can Dance - Amnesia
Hoodoo Guru's - What's My Scene

Hier staan ze in playlist

AC/DC - Thunderstruck
Alex the Astronaut - I Think You're Great
Amyl and The Sniffers - Big Dreams
Courtney Barnett - Depreston
Icehouse - Crazy
INXS - Beautiful Girl
John Farnham - You're the Voice
Middle Kids - Bend
Teen Jesus and the Jean Teasers - Salt (feat. The Grogans)
The Belair Lip Bombs - Back Of My Hand

Gast
geplaatst: vandaag om 22:13 uur

geplaatst: vandaag om 22:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.