MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #7: MusicMeterLadder Top 100 (edities 2016 - 2025)

zoeken in:
Oeps, wel de playlist een paar keer geluisterd, maar vergeten een wegstemlijstje te posten. Gelukkig zijn er vier van de vijf van mijn favoriete Bobby overgebleven.

1. Bobby Goldsboro - Honey
2. Bobby Vinton - Mr. Lonely
3. Bobby Vee - More Than I Can Say*
4. Bobby Darin - Mack the Knife
5. Bobby Curtola - Fortune Teller
6. Bobby Vee - Take Good Care of My Baby
7. Bobby Darin - Dream Lover
8. Bobby Darin - Splish Splash*
9. Bobby Sherman - Little Woman
10. Bobby Rydell - Wild One

Cutola: 1 x / 6 punten
Darin: 3 x / 14 punten
Goldsboro: 1 x / 10 punten
Rydell: 1 x / 1 punt
Sherman: 1 x / 2 punten
Vee: 2 x / 13 punten
Vinton: 1x / 9 punten

Alle Bobby's hebben het gehaald. Bobby Darin wint het puntenklassement.
Goud voor voor Bobby Goldsboro, zilver voor Bobby Vinton, brons voor Bobby Vee.
Poedelprijs voor Bobby Rydell.

Bij mij halen niet alle Bobby’s de eindstreep. Rydell en Sherman vallen buiten mijn top 10.
Vee heeft mijn favoriete liedje op zijn naam staan, maar Darin steekt er bovenuit deze week, met 3 nummers in mijn eindlijst.

1. Bobby Vee - The Night Has a Thousand Eyes
2. Bobby Darin - Beyond the Sea
3. Bobby Darin - Dream Lover
4. Bobby Curtola – Hitchhiker
5. Bobby Goldsboro – Honey
6. Bobby Curtola - Alladin*
7. Bobby Darin - Splish Splash*
8. Bobby Vee - More Than I Can Say*
9. Bobby Vinton - Mr. Lonely
10. Bobby Vinton - Blue Velvet

1. Bobby Vee - Take Good Care of My Baby
2. Bobby Goldsboro - Honey
4. Bobby Vee - Devil or Angel
5. Bobby Vee - The Night Has a Thousand Eyes
6. Bobby Rydell - Forget Him
8. Bobby Curtola - Hitchhiker
9. Bobby Rydell - Please Don't Be Mad*
10. Bobby Vinton - Blue Velvet

11. Bobby Sherman - Little Woman

Maar de allermooiste is natuurlijk

Voor mensen die twijfelen om mee te doen: de afspeellijst is minder dan een uur lang en bevat waarschijnlijk verschillende nummers die je al kent.

1. Bobby Vinton - Blue Velvet
4. Bobby Darin - Beyond the Sea
6. Bobby Vinton - Mr. Lonely
7. Bobby Rydell - Forget Him
8. Bobby Vee - Devil or Angel*
9. Bobby Vee - Take Good Care of My Baby
10. Bobby Curtola - Hitchhiker

Toevallig keek ik een paar weken geleden weer eens naar Blue Velvet van David Lynch. Blijft prachtfilm en prachtliedje.

Dat ik de laatste tijd in de auto met m’n dochter ook regelmatig naar de - mooie- versie van Lana del Rey luister, geeft ook een paar bonuspunten

1. Bobby Darin - Dream Lover
2. Bobby Darin - Mack the Knife
3. Bobby Vee - Take Good Care of My Baby
4. Bobby Vinton - Mr. Lonely
5. Bobby Vinton - Blue Velvet
6. Bobby Curtola - Fortune Teller
7. Bobby Curtola - Alladin*
8. Bobby Darin - Beyond the Sea
9. Bobby Vee - The Night Has a Thousand Eyes
10. Bobby Darin - Splish Splash*

1. Bobby Vinton - Blue Velvet
3. Bobby Rydell - Forget Him
4. Bobby Vee - Take Good Care of My Baby
5. Bobby Darin - Beyond the Sea
6. Bobby Vee - The Night Has a Thousand Eyes
7. Bobby Vee - More Than I Can Say*
8. Bobby Darin - Dream Lover
9. Bobby Vinton - Roses Are Red (My Love)
10. Bobby Vinton - Are You Sincere*

Het merkwaardige is dat ze ook nog eens op elkaar lijken. Ook bij mij wint Bobby Darin het puntenklassement.

2. Bobby Vee - The Night Has a Thousand Eyes
3. Bobby Darin - Beyond the Sea
4. Bobby Vinton - Blue Velvet
5. Bobby Darin - Mack the Knife
6. Bobby Vee - More Than I Can Say*
8. Bobby Curtola - Fortune Teller
9. Bobby Rydell - Forget Him
10. Bobby Sherman - Little Woman

Leuk al die Bobby’s Shaky!

Mijn top 10:
1. Bobby Darin - Splish Splash
2. Bobby Vee - Take Good Care of My Baby
3. Bobby Vee - The Night Has a Thousand Eyes
4. Bobby Darin - Dream Lover
6. Bobby Darin - Mack the Knife
7. Bobby Rydell - Forget Him
8. Bobby Rydell - Wild One
9. Bobby Curtola - Alladin
10. Bobby Rydell - Please Don't Be Mad

Ik heb een zwak voor de man met het zwakke hart. Bobby Darin.

Alle Bobby’s hebben de pensioengerechtigde leeftijd gehaald. Darin niet. Slechts 37 jaar is hij geworden. Bobby Goldsboro en Bobby Vinton worden 100. Daar heb ik de suikertaks opgezet, die staan niet in mijn top 10.

Mijn nummer één is Splish Splash. Ik leerde dat nummer kennen van een LP rond dezelfde tijd als een nummer van The Rolling Stones dat in 1974 in Toppop voorbij kwam; Bobby Darin was toen nog maar kort daarvoor overleden.

Splish splash is....

rebels want Bobby Darin springt uit het bad en in mijn verbeelding doet hij alleen zijn blue suede shoes aan en is hij verder poedelnaakt. Niet alleen in mijn verbeelding, ook in die van de BBC die het nummer direct verbood.

leerzaam want allerlei rock and roll dansen en nummers komen voorbij. Flip flop, the bop, the dancin' bug, Lollipop, Peggy Sue, Good golly, Miss Molly.

invloedrijk want kijk maar naar die videoclip van the Rolling Stones uit 1974. Het einde is een duidelijke verwijzing naar Splish Splash. I know it's only rock 'n' roll, but I like it, love it, yes, I do.

In een krap uurtje mijn muziekkennis qua Bobby's (al kende ik er ook wel een paar bleek) uitgebreid en met ondertussen ook nog vermaakt met de muziek. Dus dank Shaky voor het organiseren hiervan.

3. Bobby Sherman - Little Woman
4. Bobby Darin - Splish Splash*
5. Bobby Vee - Take Good Care of My Baby
6. Bobby Curtola - Hitchhiker
7. Bobby Rydell - Wild One
8. Bobby Curtola - Alladin*
9. Bobby Darin - Beyond the Sea
10. Bobby Rydell - Forget Him

1. Bobby Vee - The Night Has a Thousand Eyes
2. Bobby Darin - Splish Splash*
3. Bobby Vinton - Blue Velvet
4. Bobby Darin - Beyond the Sea
5. Bobby Rydell - Please Don't Be Mad*
6. Bobby Goldsboro - Honey
7. Bobby Vee - More Than I Can Say*
8. Bobby Darin - Dream Lover
9. Bobby Curtola - Hitchhiker
10. Bobby Vee - Devil or Angel*

Vee en Darin bevielen me dan toch het beste.

Dank aan iedereen die al een lijstje heeft ingestuurd . Wil je zelf ook nog een lijstje insturen, en ik zou niet weten waarom niet, dan heb je nog tot ongeveer 23.00 vanavond.

Hoezo ongeveer? Nou, tot 23.00 heb je sowieso. Zodra ik mijn lijstje post zijn de lijnen gesloten, en aangezien ik nog niet precies weet hoe laat ik thuis ben vanavond....

Hoe dan ook; post hier jouw top 10 van die heerlijke finalelijst en laat zien dat je uit je comfortzone durft te stappen qua muziek. I dare you!

2. Bobby Vinton - Blue Velvet
3. Bobby Vinton - Mr. Lonely
4. Bobby Curtola - Fortune Teller
5. Bobby Vee - Take Good Care of My Baby
6. Bobby Rydell - Forget Him
7. Bobby Darin - Mack the Knife
8. Bobby Vee - The Night Has a Thousand Eyes
9. Bobby Rydell - That's My Desire*
10. Bobby Rydell - Please Don't Be Mad*

11. Bobby Darin - Splish Splash*
12. Bobby Darin - Dream Lover
13. Bobby Curtola - Alladin*
14. Bobby Darin - Beyond the Sea
15. Bobby Curtola - Hitchhiker
16. Bobby Rydell - Wild One
17. Bobby Vinton - Roses Are Red (My Love)
18. Bobby Vee - Devil or Angel*
19. Bobby Vinton - Are You Sincere*
20. Bobby Vee - More Than I Can Say*

21. Bobby Sherman - Little Woman

En met mijn eigen lijstje is de stemming gesloten. Ik denk dat ik zo alvast een deel van de presentatie doe; morgen de rest. Dank aan alle stemmers!

We trappen af met de songs die echt heel erg duidelijk onderaan zijn geëindigd.

21. Bobby Vinton - Are You Sincere?

Nominatieronde

Aantal punten: 1
Aantal keren genoemd: 1
Aantal nr. 3 noteringen: -
Aantal nr. 2 noteringen: -
Aantal nr. 1 noteringen: -

Een van de grote crooner songs. Andy Williams bracht het nummer als eerste uit en scoorde een hit. Later volgde er covers van onder andere Elvis Presley, Marty Wilde, Bobby Bare (hey, een Bobby), en dus Bobby Vinton. De versie van Vinton verscheen op het album Vinton (1969) en werd niet als single uitgebracht.

20. Bobby Rydell - That's My Desire

Nominatieronde

Aantal punten: 2

Geen single, geen B-kantje. Wel een geweldige albumtrack van We Got Love (1959). Dat het nummer door jullie overgeslagen werd in de finale zal ik dan maar weer moeten vergeven....

19. Bobby Vinton - Roses Are Red (My Love)

Startlijst

Aantal punten: 2

Dikke dikke vette nummer 1-hit voor Bobby Vinton in 1962. Nummer 1 op de Billboard Hot 100, de Cashbox en de Adult Contemporary, nummer 1 in Nieuw-Zeeland en top 5 in zowel Nederland als Vlaanderen.

In het geweld van deze Bobby finale kwam het nummer echter nog niet eens verder dan 2 schamele puntjes. Zegt wel wat over het niveau van de finale songs.

Te laat, maar toch:

1. Bobby Darin - Beyond the Sea
2. Bobby Vinton - Blue Velvet
3. Bobby Goldsboro - Honey
4. Bobby Darin - Splish Splash*
6. Bobby Darin - Dream Lover
7. Bobby Darin - Mack the Knife
8. Bobby Sherman - Little Woman
9. Bobby Curtola - Hitchhiker
10. Bobby Vinton - Mr. Lonely

18. Bobby Rydell - Please Don't Be Mad

Nominatieronde

Aantal punten: 10
Aantal keren genoemd: 4

Dit nummer staat op het album Bobby Sings, Bobby Swings uit 1960. De single werd in 1959 uitgebracht, maar wist geen hitlijst te bereiken. Hier werd het nummer wel 4x genoemd, maar kwamen er toch maar 10 puntjes uit de bus. Hele fijne rock'n'roll ballad.

17. Bobby Vee - Devil or Angel

Nominatieronde

Aantal punten: 11
Aantal keren genoemd: 3

Nummer 6-hit op de Billboard Hot 100 in 1960 en daarmee Vee's eerste hitsong (althans; de eerste die een betere positie dan plek 77 wist te bereiken).

Tribute bands zijn tegenwoordig heel erg hip, maar Bobby Vee deed het al in de 50's. Als Buddy Holly kloon moest hij ooit invallen voor zijn gestorven idool en ook op Devil or Angel is de zangstijl van Holly nooit ver weg "....will you ever be mi-hi-hine".

16. Bobby Sherman - Little Woman

Startlijst

Aantal keren genoemd: 3
Aantal nr. 3 noteringen: 1

Vreselijk. Mag ik dat zeggen? Ja. Want A. ik organiseer deze Greatest Hits en B. dit is gewoon vreselijk. Sherman was zo nep als maar kon zijn. Hij werd bekend via de televisie en zong daar wel eens wat liedjes; niet dat hij een zanger was, maar hij was een soort voorloper van de Bekende Nederlander, maar dan in de VS. Hij sloeg aan, en men ging kneden: jij gaat deze liedjes zingen, met deze intonatie, je kijkt op deze momenten in de camera, je lacht op seconde X en X, en je zorgt dat je zo seksloos mogelijk bent zodat we je wekelijks tijdens prime-time op televisie kunnen laten verschijen.

Zo gezegd, zo gedaan. Sherman heeft later verklaard dat het ook écht zo ging bij hem. Hij had daarnaast 0 keuze in welke liedjes hij zou zingen; dat werd allemaal voor hem bepaald. Hij moest gewoon lief zijn en braaf op de gevraagde momenten zijn smarmy shizzle doen.

Uiteindelijk trok hij het niet meer en verliet hij de showbizz. Toch fijn dat hij hier mee mocht doen, en alle gekheid op een stokje; als dit jouw zanger is, dan vooral van genieten.

15. Bobby Rydell - Wild One

Startlijst

Rydell's grootste hit: plek 2 in de Billboard Hot 100 en in Canada, nummer 7 in de UK in 1960. In dit nummer is de voorliefde die Rydell had voor R&B goed duidelijk, en in zijn timing schuilt een sterke soul zanger. Rydell was een tieneridool, maar werd door de platenlabels wel als iets ruiger neergezet. Eigenlijk wilden ze dat niet. Ze wilden een brave gast waar meisjes voor wie Elvis te spannend was fan van konden worden. Rydell had echter veel charisma en sex-appeal. Zijn R&B invloeden hielpen ook niet echt bij het brave imago. De labels gingen overstag; okay, je mag een beetje jezelf zijn Rydell.

Jammer motel matches, de lijnen stonden nog wel langer open dan normaal. Hoe dan ook, fijn dat je deze heren alsnog geluisterd hebt. Ik stel het altijd op prijs wanneer mensen meedoen met mijn Greatest Hits-editie. Volgende keer wel voor de deadline dan

Het is bijna half 2. We hebben de onderste regionen gehad. Ik pak de presentatie morgenvroeg weer op.

14. Bobby Curtola - Aladdin

Nominatieronde

Aantal punten: 14

13. Bobby Curtola - Hitchhiker

Startlijst

Aantal punten: 18
Aantal keren genoemd: 5
Aantal nr. 3 noteringen:

2x Curtola dit blokje. Deze man was een Canadese superster voordat supersterren in de muziek daar bestonden. Sterker nog; hij was zo populair en succesvol in het 'pre-Beatle tijdperk' dat hij er voor zorgde dat Canadese labels popmuziek serieus gingen nemen. In Canada ging alles via de lokale radio en dan vooral in samenwerking met elkaar, iets wat in de VS ondenkbaar was. Waar je in de VS concurreerde met elkaar om de beste, grootste radioshow te hebben, werd er in Canada samengewerkt. Dit kwam de artiesten ten goede. Curtola was een ster en dat werd versterkt door de samenwerking van alle radiozenders die hem groot gemaakt hebben.

De oversteek naar de VS heeft hij dan ook eigenlijk nooit gemaakt. Hij scoorde hit na hit in zijn thuisland, maar in de VS moest hij het doen met 2 mini-hitjes waarvan de grootste hit (plek 41 in de Billboard) nog voorbij moet komen in deze finale. In plaats van dat dit als zwakte werd gezien, was het iets waar Curtola bewust voor ging. Hij toonde hier (onbewust) mee aan dat het helemaal niet nodig was om "het te gaan maken in de VS". Dit bleek van grote invloed te zijn op latere artiesten die zich nu op de Canadese markt durfden te richten.

Eerst komt hier Aladdin voorbij; een nummer 11-hit in Canada en plek 92 in de VS in 1962. Na deze hit ging Bobby op tournee door de UK en ontmoette daar onder andere The Beatles en trad hij op in het televisieprogramma Thank You Lucky Stars.

De andere song die hier nu voorbijkomt is Hitchiker uit 1961. Van de eerste 12 singles die Bobby uitbracht was dit was de grootste hit: plek 4. Hij zou uiteindelijk 14x de top 10 halen in Canada en tig keer een wat lagere positie. Ook al had Curtola met zijn drie singles vóór Hitchhiker ook succes (plek 26, 5 en 6 in de Canadese hitlijst), het was Hitchhiker dat ervoor zorgde dat hij een megaster werd. Hij werd van kust tot kust gedraaid en was nu een gevestigde tienerster.

12. Bobby Curtola - Fortuneteller

Startlijst

Aantal punten: 21
Aantal nr. 3 noteringen:

En daar hebben we meteen de 3e Curtola song die in dit spel zit. Mooi alle drie op een rijtje in de hoge middenmoot.

Fortuneteller was de enige Curtola song die nog enigszins de oversteek naar de VS wist te maken. Met een 41e plek op de Billboard chart in 1962 kreeg hij iets van naamsbekendheid bij zijn buurland. In Canada was dit een dikke hit: plek 5 en ontzettend veel airplay.

Wat opvalt aan de muziek van Curtola is de ironische ondertoon. Achter zijn brave imago zat een subtiele knipoog; sommige teksten werden bewust licht overdreven gebracht, bijna zelfbewust kitsch. Curtola speelde perfect met zijn status als tieneridool. Die knipoog die hij gaf naar zijn eigen imago viel enorm in de smaak bij.... de oudere luisteraars. Ja, waar een Elvis in de VS verafschuwd werd door de oudere generatie ("dit is duivels", "seks hoort niet op de radio"), werd Curtola door de oudere generaties beschouwd als "een van hen" omdat hij zijn eigen tieneridool imago op de hak nam. Wanneer hij aangevraagd werd op de radio was dit zelfs vaker door veertigers dan door tieners.

Wat eigenlijk bijna niemand weet is dat Curtola in demo’s en live-optredens experimenteerde met licht latin getinte beats, iets wat zelden op zijn singles terechtkwam. Live-optreden was zijn grote passie en stonden bol van de energie en kracht. Op plaat was hij vaak iets meer ingetogen. Wat jullie waarschijnlijk ook meteen opvalt als je luistert naar Curtola songs is zijn perfecte articulatie. Dit zorgde er dan weer voor dat technici bij de radio en de dj's hem heel hoog hadden zitten. Zij wisten namelijk dat als ze Curtola draaide, de mensen thuis alles konden volgen; ook al luisterden de mensen via een goedkope transistorradio.

Mocht jij iemand zijn met een singletje van Curtola dan ben ik sowieso jaloers, maar ik wil eigenlijk wat anders erover zeggen, maar ja dan ben ik wel een beetje jaloers want die ben ik dus nog nooit tegengekomen. Als jij een singletje hebt, dan moet je eens kijken of het een VS persing betreft of een originele Canadese; ze klinken namelijk totaal anders. Op de singletjes die voor de VS bedoeld waren is veel meer galm te horen op de zang en klinken de nummers behoorlijk anders.

Net als Bobby Sherman is nu ook Bobby Curtola uitgespeeld; heren bedankt voor jullie muziek. Wij gaan weer door.

11. Bobby Rydell - Forget Him

Startlijst

Aantal punten: 29
Aantal keren genoemd: 7

Bobby Rydell had maar liefst 4 songs in de finale staan, maar hij weet de top 10 nét niet te halen. Heel erg jammer, maar ik snap het wel; we hebben de drie voor Nederlandse begrippen bekendste Bobby's nog over (Vee, Vinton en Darin) en die maken met hun drietjes vrijwel de volledige top 10, met nog ene Goldsboro die daar doorheen komt fietsen.

Rydell, 4 songs in de finale en ook nog een 11e plek hier. Mensen, bedankt dat jullie naar "mijn muziek" willen luisteren tijdens deze Greatest Hits en dan ook nog eens behoorlijk wat punten toekennen aan Rydell die hier zijn warme, wat diepere stemgeluid komt etaleren in Forget Him uit 1963. Het nummer wist de 4e plek in de US Billboard te bereiken, de 3e plek in Canada en de 13e plek in de UK.

Dit nummer kennen wij wellicht beter in de versies van Billy Fury, Gary Lewis and The Playboys, Adam Faith of Chet Baker, maar het was toch echt een Rydell original. Dat dit nummer zo bekend en populair in Europa is, hebben we vooral te danken aan The Beatles. Paul en John hebben verklaard dat She Loves You gebaseerd is op Forget Him van Rydell. Ze hoorden dit nummer constant op de radio en waren erg gecharmeerd van Rydell en de song. Ze begonnen She Loves You te schrijven, 4 weken nadat Forget Him was uitgebracht en op een dag tijd stond de Beatles song op papier.

Rydell was een echte vakman. Hij hield totaal niet van opsmuk of poespas en zei altijd: het gaat om de songs en om hoe goed ze gezongen worden. Hij trad graag op in grote zalen in tegenstelling tot intiemere settings, omdat zijn stem veel beter tot zijn recht kwam in de grote venues. Hij zong zeer helder en had een enorme projectie. Zelfs in die grote zalen wilde Bobby niks hebben van shows op het podium: hijzelf, zijn stem, en de band. Meer was er niet nodig. Sluit ik me helemaal bij aan trouwens. Bobby werd door muzikanten en andere sterren geprezen om zijn muzikaliteit en de manier waarop hij songs en muziek aanvoelde; zijn gevoel voor timing was perfect en hij wist naadloos aan te geven wanneer er versneld of vertraagd moest worden. Omdat hij zich zo zelfverzekerd en comfortabel binnen de muziek voelde, kon hij gemakkelijk improviseren en contact leggen met het publiek door ter plekke teksten aan te passen en specifieke fans in het publiek te betrekken bij zijn liedjes. Bobby was live op zijn best. Daarnaast staat Bobby live nog ergens bekend om: hij was één van de eerste die meezingers introduceerde. Tegenwoordig hebben we artiesten die opkomen, 1 zin zingen en de rest van de song overlaten aan het publiek (lekker man, snel verdiend die miljoenen), maar in opa's tijd moesten zangers nog zelf zingen. Bobby was één van de eerste die het publiek in grote getalen liet meezingen of delen van het refrein door het publiek liet blèren.

Hij maakte zijn songs ook een stuk sneller en meer rock'n'roll als hij live optrad. Zijn frasering leunt deels op traditionele Italiaanse melodieën, vooral hoorbaar in langzame nummers, maar live is daar weinig meer van te merken; dan rockt Bobby van alle kanten.

Forget Him rockt niet, maar is wel een hele fijne midtempo ballad. Zelf al lang niet meer gehoord, maar dankzij deze Greatest Hits komt die weer op mijn playlist.

10. Bobby Darin - Mack the Knife

Startlijst

Aantal punten: 31
Aantal nr. 2 noteringen: 1

Sow, we beginnen de top 10 met een enorme klapper. Darin's beste song komt als eerste voorbij, gek, maar het volk stemt zoals het volk stemt. Gelukkig wordt er alleen in muziekspelletjes gek gestemd en nooit bij andere verkiezingen.....

Nee joh, we moeten lastige keuzes maken en dan kan het gebeuren dat Mack the Knife al vroeg voorbij komt. Mack the Knife is zo'n ongelooflijke klassieker waar al zoveel over gezegd en geschreven is dat ik niet zo goed weet wat ik moet noemen zonder jullie te vervelen. Misschien dat ik wat kan ingaan op de manier hoe Darin gezien werd door andere muzikanten en critici.

De popcritici namen hem niet serieus. Zo, die zagen jullie niet aankomen of wel? Darin is natuurlijk een fantastische zanger met allerlei klassiekers op zijn naam, maar het probleem was dat die in allerlei stijlen gemaakt werden. Van rock'n'roll tot pop tot jazz. De popcritici konden niks met hem. Ze hoorden zijn kwaliteit, zijn goede stem, zijn sterke songs, maar ze konden hem niet in een hokje plaatsen. Ja, en dan heb je een vet probleem; geen hokje betekent geen vaste recensent, betekent geen vast genre waar je in besproken kan worden, betekent minder inkomsten voor een krant, betekent links-laten-liggen-want-aan-jou-hebben-we-niet-zoveel. Lekker man hoe de wereld werkt. Wil niet zeggen dat hij volledig genegeerd werd he, er zijn heel veel goede dingen over Darin geschreven. Maar hij werd niet tot superster gebombardeerd waar anderen, die dat op kwaliteit niet verdienden, wel voor elkaar kregen.

Jazzmusici en -critici daarentegen waren idolaat van Darin. Ze prezen hem om timing en frasering en er is door meerdere bekende jazzartiesten uitgesproken dat zij helemaal niets met popmuziek konden, maar dat Darin de enige populaire zanger was waar ze wel naar luisterden.

In Mack the Knife is die timing en frasering goed te merken. Als een lid van het Rat Pack charmeert hij zich een weg door dit nummer dat vooral zo lekker klinkt door manier waarop Darin zijn woorden plaatst. Hij zingt tegen de melodie in, hij zingt met de melodie mee, hij daagt zijn muzikanten uit en dat is heel erg prettig voor onze oortjes.

Dat vonden ze over heel de wereld trouwens. In 1959 werd Mack the Knife een nummer 1-hit in de UK, Canada en de US. Een van de grote klassiekers uit de muziekgeschiedenis.

Startlijst

Aantal punten: 31

Hoppa, over grote klassiekers uit de muziekgeschiedenis gesproken. Na Mack the Knife komt ook Mr. Lonely voorbij. Mensen wat een niveau heeft deze finale

Soms denken mensen wel eens dat dit een love song is. Iemand die alleen is zonder zijn liefje, en haar heel erg mist. Nee hoor, daar gaat dit nummer in de verste verte niet over. Vinton schreef dit nummer dat uitkwam in 1962 al in de 50s toen hij in het leger zat en gaat over een soldaat die tegen wil en dank overzees gestationeerd is. Contact met het thuisfront is niet mogelijk op deze afgelegen plek en hij is helemaal alleen.

Huh, wacht even Shaky. 1962? maar dit was toch een nummer 1-hit in 1964? Klopt. De toppositie werd 2 jaar na het uitbrengen van de song bereikt. Dat komt omdat het nummer, dat door Vinton werd geschreven, door de platenmaatschappij werd afgepakt. Zij zagen in Vinton een zeer getalenteerde songwriter, maar niet zo zeer een zanger. Buddy Greco, ook in de stal van Epic, was hun golden boy en ze wilden graag dat hij de song zou uitbrengen.

De versie van Greco bleef steken in de wat minder interessante regionen van de hitlijst, en Vinton scoorde ondertussen de nodige hits. Hmmm, dachten ze bij Epic, misschien moeten we deze jongen toch nog eens een kans geven. Vinton kreeg de keus welk nummer hij nog graag op zijn Greatest Hits album wilde zetten, en hij koos Mr. Lonely.

Zijn versie werd opgepikt door enthousiaste radio dj's en de song begon te verkopen als een malle. Het werd Bobby's 4e (en laatste) nummer 1-hit.

8. Bobby Darin - Splish Splash

Nominatieronde

Aantal punten: 34
Aantal keren genoemd: 6
Aantal nr. 1 noteringen: Marzipaintree

In dit blokje van twee de laatste, en dus hoogstgeplaatste, songs uit de nominatieronde. De top 6 bestaat uit songs uit de startlijst.

Splish Splash, een van de eerste rock'n'roll nummers waar ik fan van was. Als jonge gast kocht ik begin 00's een rock'n'roll verzamelalbum en daar stond onder andere dit nummer van Bobby Darin op. Ik was meteen verkocht, wat een heerlijke plaat.

Mack the Knife op 10 en Splish Splash op 8, luister ze achter elkaar en je zou zomaar kunnen denken dat dit twee totaal verschillende zangers zijn. Klopt, dat deed Darin bewust. Hij was als de dood dat er sleur in zijn carrière zou komen of dat hij zich zou beginnen te vervelend. Darin's schrijfproces was bijzonder; hij maakte songs "tegen zijn imago in" om zichzelf op artistiek gebied zoveel mogelijk te kunnen blijven uitdagen.

De rock'n'roll song Splish Splash was een dikke hit in 1958. De eerste 7 singles die Darin uitbracht flopten allemaal. Song 8 kwam meteen op plek 3 in de Billboard terecht, plek 3 in Canada en plek 18 in de UK. Darin kwam met een knal de muziekscène binnen en de rest is geschiedenis.

Toch was het helemaal niet zijn grote droom om zanger te worden. Hij gebruikte dat carrière pad enkel om zijn eigenlijke droom te kunnen financieren: een serieus toneelacteur zijn. Wil overigens niet zeggen dat Bobby niet graag zong; laat duidelijk zijn dat hij enorm genoot van muziek maken en achteraf gezien bleek dat ook zijn grootste kracht te zijn.

Het nummer zou tig keer gecoverd worden, maar niets komt ook maar in de buurt van de Darin original.

7. Bobby Vee - More Than I Can Say

Nominatieronde

Aantal punten: 36
Aantal keren genoemd: 6
Aantal nr. 3 noteringen: 3

Leo Sayer. Zo, hoeven we het daar niet meer over te hebben.

Bobby Vee was een aparte jongen; mister goody two-shoes, meelbal Vee, de saaie gast die eigenlijk te braaf voor alles was. Is dat een imago dat klopte, of werd dat alleen maar gedacht en had onze Vee eigenlijk veel meer streken achter de hand dan wij weten..... nee helaas, geen ontboezemingen; hij was echt zo flauw als dat hij overkwam. Ook niks mis mee, maar ik zou een van de andere Bobby's kiezen om een biertje mee te gaan drinken.

Vee benaderde zingen ook op een technische manier. Hij vond dat talent, passie of gevoel niets te maken had met muziek; zingen was een vak, een vaardigheid, en dat kon je gewoon leren. Dat horen we ook terug in zijn muziek; je gaat geen uithalen horen, geen emoties, geen uitspattingen. Vee staat erom bekend elk nummer op dezelfde manier aan te vliegen en houdt zijn stem bewust vlak. Dat is een manier, en als het werkt waarom zou je het dan aanpassen. Is het mijn manier? Nee, totaal niet. Maar er is een markt voor, en kudos voor Vee om zo zakelijk en droog te zijn. Hij heeft er jaren succes mee gehad.

Het leverde hem ook een hele goede reputatie bij producers en studiotechnici op. Vee had zelden veel takes nodig voor een liedje, en zijn professionele zienswijze zorgde ervoor dat hij uiterst voorbereid naar de studio kwam, zijn liedjes inzong en weer vertrok. Dat is toch gewoon een droom voor een producer? Geen diva gedrag, geen tig takes, niet dronken of veel te laat komen opdagen; gewoon super professioneel je werk komen doen. Het is dan ook niet gek dat Vee vaak genoemd werd door medewerkers wanneer gevraagd werd naar hun favoriete artiest om mee samen te werken in de studio.

(Mr) Lonely was ook nog een nummereenhit in 2005. Al was dat niet in de allerbeste versie.

Startlijst

Aantal punten: 44
Aantal keren genoemd: 8
Aantal nr. 1 noteringen: Les de Groot

Startlijst

Aantal punten: 48

2x Bobby Darin achter elkaar, en hij is uitgespeeld in de finale.

Eerst Dream Lover; kneiter van een hit in 1959 en de single vóór Mack the Kife. Holy shit, dit moet toch behoren tot de allerbeste back-to-back hitsingles uit de muziekgeschiedenis.

Ik noemde al de stijlverschillen die Darin bewust hanteerde; Dream Lover en Mack the Knife liggen ook mijlenver uit elkaar. Dream Lover doet terugdenken aan de teenage idol midtempo liefdesliedjes zoals er zoveel gemaakt werden in de 50s (zie alleen al de songs die in deze finale al voorbij zijn gekomen). Een nummer dat eigenlijk helemaal niet past bij het imago van Bobby Darin in zijn Italiaanse maatpak en badabing badaboom maniertjes. Het maakt allemaal niks uit want Darin zorgde ervoor dat alles klopte en werkte, een echte vakman.

Waar ik net bij Bobby Vee nog vertelde dat het zo fijn was om met hem samen te werken, hadden de studiomedewerkers een iets andere mening over Darin. Niet dat hij vervelend was, in tegendeel, maar hij was een echte controlfreak. HIJ bepaalde wanneer een take goed was en HIJ bepaalde wanneer zijn muzikanten en het orkest de beste versie op plaat hadden gezet. Dit resulteerde in ellenlange sessie totdat alles tot 3 cijfers achter de komma klopte voor Darin's gevoel. Darin ging ook achter de knoppen zitten omdat hij vond dat hij het beste de mix zelf kon maken; iets dat volslagen ongehoord was in die tijd. Darin had echter gelijk en zoals hij het in zijn hoofd hoorde, zo moes het op plaat komen te staan.

De andere Darin song in dit blokje is het jazzy en dromerige Beyond the Sea. De geweldige back-to-back singles waar ik het net over had? Beyond the Sea was de derde single in het rijtje. Triple threat!

Beyond the Sea kwam op 6 terecht in de Billboard en op 8 in de UK. Het nummer sloeg wat minder aan bij de jeugd, dat vooral graag de Splish Splash-kant van Darin hoorde, maar de wat oudere luisteraars liepen weg met deze crooner song van Darin.

Bobby had een enorme fascinatie voor Europese chansonniers. Als er één Darin song is waar dat duidelijk op te horen is, dan is het wel Beyond the Sea. Uiteraard een vertaling van La Mer, maar ook de manier van zingen sluit aan bij de zangers die Bobby adoreerde.

Ook dit soort jazzy songs nam Bobby het liefst op in kleine opnamestudio's. Hij wilde zijn stem in de hele ruimte kunnen horen zweven en vroeg daarom altijd om intieme, klein ruimtes.

Darin heeft heel wat hits gescoord en de grootste hebben we voorbij zien komen. Zelf had hij weinig met hits en verklaarde hij een succesvolle single nooit het doel was, maar slechts een tijdelijk experiment om zichzelf te kunnen blijven ontwikkelen.

Startlijst

Aantal punten: 52
Aantal nr. 1 noteringen: EttaJamesBrown en 50tracks

Je zou het niet denken als je de songs van Bobby Vinton in deze Greatest Hits hoort, maar zijn bijnaam was The Polka King. Ook werd hij The Polish Prince genoemd. Vinton heeft Oost Europese roots en begon dat, zeker later in zijn carrière, steeds meer in zijn muziek te verwerken. Hier nog niet hoor, in 1963 was hij nog gewoon de zwijmel Vinton zoals we hem goed kennen. Een dikke vette nummer 1-hit was het gevolg van de zoete stem van Vinton.

Blue Velvet is echter geen Vinton original, het was Tony Bennett die de eerste versie ruim 12 jaar eerder opnam. De versie van Vinton is echter de ultieme versie geworden en heeft het origineel uit het collectief geheugen gewist.

Vinton wist trouwens donders goed welk imago hij had. Dat is één van de dingen waarom ik Vinton een top vent vind; hij wist het, en ging er speels mee om. Hij bespotte zijn eigen imago geregeld en nam zichzelf op de hak met extra zwoele optredens en overdreven maniertjes. Niet altijd natuurlijk, maar hij deed dit soms en liet zo écht blijken precies te weten waar hij mee bezig was. Hij nam zichzelf niet al te serieus en wilde gewoon lekker zingen.

Net als bij Bobby Curtola valt ook bij Vinton de perfecte articulatie op. Dit is iets waar Vinton heel veel waarde aan hechtte. Hij was dan ook pas tevreden met opnames als hij elke klinker precies kon horen op de plaat. Zo niet? Hele plaat opnieuw. Daarnaast bleef hij enorm trouw aan zichzelf; hij wist dat hij goed was in het zingen van romantische ballads en ging nergens in zijn carrière mee met trends. Ook wanneer dit soort muziek niet meer als hip gezien was, bleef hij dit maken. Hij zei er zelf over dat hij hield van deze stijl, het paste bij hem en hij was er goed in. Hij zei niet te snappen waarom je mee zou gaan met iets dat in de mode is wanneer je ook authentiek kan blijven en iets tijdloos kan maken. Nondejuu Vinton, nog ballen ook.

Vinton, ook u bent bedankt voor de deelname aan dit spel. Wij gaan de top 3 in met zonder Darin, Curtola, Rydell, Serman en Vinton.

Startlijst

Aantal punten: 53
Aantal nr. 1 noteringen: Poek

1 puntje verschil tussen plek 4 en 3. Op deze 3e plek vinden we Vee's veruit bekendste song, en de grootste hit uit zijn carrière. Een nummer dat ontelbaar vaak gecoverd zou worden en een hele fijne, lieve pophit is.

Het was 1961 en Vee had in 1960 nog twee top 6-hits gescoord, maar zijn volgende 4 singles hadden eigenlijk niks gebracht. Baby Face kwam zelfs niet verder dan plek 119 en het leek erop dat het wel voorbij was voor Vee.

Toen kwam daar Take Good Care of My Baby, geschreven door Carole King en Gerry Goffin. Vee nam het nummer over en scoorde er een dikke vette nummer 1-hit mee. Wat minder mensen weten is dat hij het nummer stiekem nog een keer opnam in 1972. Hij bracht het uit onder de naam Robert Thomas Velline (zijn echte naam), maar wist er geen potten mee te breken. Hij had er een slow ballad van gemaakt, en alhoewel fans er van genoten was het toch echt de originele Vee versie die de harten het snelst deed kloppen.

Zoals ik al zei is dit nummer tig keer gecoverd. Weten jullie wie de bekendste cover op zijn naam heeft staan? Sterker nog, die versie wordt op Oldies radiostations zelfs vaker gedraaid..... Bobby Vinton.

Ik moet zo weg maar bedankt alvast voor de organisatie en presentatie Shaky! Mijn Bobbykennis is flink bijgespijkerd en het was aangenaam om naar de playlist te luisteren.

Startlijst

Aantal punten: 68
Aantal keren genoemd: 10
Aantal nr. 2 noteringen: 2
Aantal nr. 1 noteringen: All Day Watcher en Poeha

Startlijst

Aantal punten: 78
Aantal keren genoemd: 9
Aantal nr. 2 noteringen: 3
Aantal nr. 1 noteringen: wendyvortex, Superbitch, Bonk en Shaky

De top 2 is geen moment in gevaar geweest. Met afstand winnen deze twee de Greatest Hits, en de nummer 1 zelfs nog eens 10 punten meer dan de nummer 2.

Bobby Vee scoorde in 1962 met The Night Has a Thousand Eyes een nummer 3-hit in de US en nummer 2 in de UK. Het zou zijn grootste hit zijn tussen 1962 en 1967. In '67 zou hij nog een keer een onverwachte comeback hit scoren, maar The Night is zijn laatste wapenfeit waar hij om herinnerd wordt.

Zijn platen worden echter heel veel gedraaid en gebruikt in jukeboxen. Het is gebleken dat zijn songs / singles heel goed bestand zijn tegen slijtage en geluidsverlies. Door de manier van opnemen gebeurt ook weinig slechts met het geluid als de single ouder wordt; de mix is uitstekend en gemaakt om lang te kunnen meegaan. Ontzettend slimme zet van het Vee team.

Nog twee feitjes over Vee voordat we de nummer 1 in het zonnetje zetten:
Vee hield ervan om veel te horen te zijn op zijn eigen songs. Hij zong bijna altijd de achtergrond mee in. Zelfs wanneer platenbazen hem vertelde; "Bobby, dat hoeft niet, we hebben achtergrondzangers ingehuurd.", dan nog gaf Bobby aan dat hij het fijn vond als hij ook op de achtergrond te horen was.
Live was Bobby vrijwel exact hetzelfde als op plaat. Hij hield er niet van om live andere versies te spelen; niks ging zelfs ook maar iets sneller of langzamer. Geen improvisaties, geen extra dingetjes; Bobby kwam op, zong zijn songs exact zoals op de LP en ging weer naar huis. De man benaderde alles ontzettend precies en echt als werk / zijn baan. Uitspattingen waren voor anderen.

Bobbby Vee, dank voor het meedoen aan dit spel. Schitterende uitslagen.

En dan de onbetwiste nummer 1. Het vaakst op plek 1 in de lijstjes gezet, 10 punten meer dan nummer 2, en dat met slechts 1 song in de finale: Bobby Goldsboro.

In de nominatieronde kreeg hij niks erbij, we hadden niet veel met zijn andere songs. En in de eliminatieronde knalden we de andere twee startlijst songs van Goldsboro keihard eruit. Hij mag zingen wat hij wil, ons interesseert het niet: WIJ WILLEN ENKEL HONEY!!

En terecht, wat een tranentrekker van jewelste. Een ballad zoals een ballad hoort te zijn. Wat? Nee, ik ben niet aan het huilen. Je bent zelf aan het huilen!

Honey is een monument in de popgeschiedenis. De wereld stond heel eventjes stil toen Goldsboro dit uitbracht in 1968. Het nummer kwam in vrijwel elk land ter wereld in de top 3 terecht, en meestal zelfs op 1. In nog geen drie weken tijd waren er al meer dan een miljoen singletjes van dit nummer in de US verkocht. Het werd genomineerd voor 2 Grammy's en werd uitgeroepen tot Song of the Year door de Country Music Association.

Goldsboro was overigens ontzettend kritisch. Hij hield helemaal niet van strijkersarrangementen omdat hij vond dat die de emoties te dik erbovenop legden. Honey behoorde dan ook niet tot zijn persoonlijke favorieten. Sterker nog, hij had voorkeur voor zijn eigen uptempo songs.

Hij was wel een droom om mee samen te werken. Verschillende muzikanten en technici hebben verklaard dat Goldsboro het toonbeeld van professionaliteit was. Hij kwam altijd uiterst voorbereid opdagen en was vriendelijk tegen iedereen. Wanneer hij naar de studio kwam voor opnames van nieuwe nummers had hij altijd allerlei schriftjes bij zich. Die stonden vol met observaties over gesprekken, zinnen en situaties die hij later in songs verwerkte.

Goldsboro werd overigens als voorbeeld gebruikt in studio's. Hij werd regelmatig gebruikt als referentie voor ‘warmte’ in studios. Producers draaiden zijn platen om zangbalans af te stellen.

Nu gewoon genieten van Honey. Prachtig, prachtig, prachtig.

Dank voor het meespelen allemaal. Ik vind het altijd erg leuk als ik mijn favoriete artiesten eens in het zonnetje kan zetten in een muzieklandschap dat het merendeel van deze toppers allang is vergeten.

Ik schrijf me binnenkort weer in voor een nieuwe Greatest Hits-editie, hopelijk zie ik jullie daar weer allemaal.

De einduitslag nog eens op een rijtje:

21. Bobby Vinton - Are You Sincere?

20. Bobby Rydell - That's My Desire
19. Bobby Vinton - Roses Are Red (My Love)
18. Bobby Rydell - Please Don't Be Mad
17. Bobby Vee - Devil or Angel
16. Bobby Sherman - Little Woman

15. Bobby Rydell - Wild One
14. Bobby Curtola - Aladdin
13. Bobby Curtola - Hitchhiker
12. Bobby Curtola - Fortuneteller
11. Bobby Rydell - Forget Him

10. Bobby Darin - Mack the Knife
8. Bobby Darin - Splish Splash
7. Bobby Vee - More Than I Can Say

El Ninjo, kom er maar in!

Gast
geplaatst: vandaag om 08:48 uur

geplaatst: vandaag om 08:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.