MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #7: Rock en pop 60's Bobbys!

zoeken in:
1. Angus & Julia Stone – Yellow Brick Road
2. Tame Impala - Let It Happen
3. Nick Cave & The Bad Seeds - Into My Arms
4. Crowded House - Don't Dream It's Over
5. Natalie Imbruglia – Torn
6. Nick Cave & The Bad Seeds - The Mercy Seat
7. The Go-betweens - Streets Of Your Town
8. Sia - Breathe Me
9. Sia – Chandelier
10. Tame Impala - The Less I Know the Better

1. Nick Cave & The Bad Seeds - The Mercy Seat
2. INXS - Never Tear Us Apart
3. The Church - Under the Milky Way
4. The Go-betweens - Streets Of Your Town
5. INXS - Original Sin
6. Midnight Oil - Beds Are Burning
7. The Church - Reptile
8. Men At Work - Down Under
9. Crowded House - Don't Dream It's Over
10. The Triffids - Wide Open Road

1 . Tame Impala - Let It Happen
2 . INXS - Original Sin
3 . The Go-betweens - Streets Of Your Town
4 . Natalie Imbruglia - Torn
5 . The Triffids - Wide Open Road
6 . The Easybeats - Friday On My Mind
7 . Crowded House - Don't Dream It's Over
8 . Icehouse - Hey Little Girl
9 . Midnight Oil - Beds Are Burning
10 . The Church - Under the Milky Way

Ik dacht altijd dat ik niet zoveel aan Angus & Julia Stone vond, maar als ik zie hoe lekker Yellow Brick Road viel, moet ik dat misschien toch nog eens gaan herwaarderen.

1. Crowded House - Don't Dream It's Over
2. AC/DC - Whole Lotta Rosie
3. The Easybeats - Friday On My Mind
4. INXS - Never Tear Us Apart
5. Angus & Julia Stone - Yellow Brick Road
6. Natalie Imbruglia - Torn
7. Midnight Oil - Beds Are Burning
8. Tame Impala - Let It Happen
9. Men At Work - Down Under
10. The Church - Under the Milky Way

1. INXS - Never Tear Us Apart
2. Icehouse - Hey Little Girl
3: Tame Impala - Let It Happen
4. INXS - Original Sin
5. Crowded House - Don't Dream It's Over
6. The Church - Under the Milky Way
7. Nick Cave & The Bad Seeds - Into My Arms
8. Natalie Imbruglia - Torn
9. Kylie Minogue - Can’t Get You Out of My Head
10. Men At Work - Down Under
(Met zo’n titel hoor je op deze positie)

We missen links en rechts wat nummers in de finale. Maar na 55 lijstjes is het toch tijd om de balans op te maken. De nummers die in de meeste lijstjes terug te vinden zijn (38) staan op de plaatsen vijf en twee. De track met de meeste nummer 1 posities (10) eindigt slechts als 4e. Drie nummers hebben geen enkele eerste plaats gehaald.

Kortom wat vinden wij de mooiste song uit Australie ooit. Here we go!

21. Tame Impala - The Less I Know the Better

Aantal punten: 57
Aantal keer in een Top 10: 9
Nummer 1 van: -

20. Sia - Chandelier

Aantal punten: 62
Aantal keer in een Top 10: 14
Nummer 1 van: Arno

19. The Church - Reptile

Aantal punten: 76
Aantal keer in een Top 10: 15
Nummer 1 van: Casartelli

18. Sia - Breathe Me 

Aantal punten: 91
Aantal keer in een Top 10: 18
Nummer 1 van: Mastroianni en Arrie

17. Kylie Minogue - Can’t Get You Out of My Head

Aantal punten: 113
Aantal keer in een Top 10: 27

15/16. The Easybeats - Friday On My Mind

Aantal punten: 123
Aantal keer in een Top 10: 28

15/16. Men At Work - Down Under

Aantal punten: 123
Nummer 1 van: SBube

14. The Go-betweens - Streets Of Your Town

Aantal punten: 125
Aantal keer in een Top 10: 21
Nummer 1 van: ECooper en DjFrankie

13. Icehouse - Hey Little Girl

Aantal punten: 131
Aantal keer in een Top 10: 26
Nummer 1 van: dynamo d

12. Angus & Julia Stone - Yellow Brick Road

Aantal punten: 137
Aantal keer in een Top 10: 25
Nummer 1 van: Jizze, Choconas, jordidj1 en johannes B

11. The Triffids - Wide Open Road

Aantal punten: 146
Nummer 1 van: Outlaw104, musicfriek, EttaJamesBrown, johan de witt, dix en Marco dB

Met de tweede Tame Impala openen we de Top 10

10. Tame Impala - Let It Happen

Aantal punten: 152
Nummer 1 van de kenners Johnny Marr, esteban, Titmeister en van mijzelf.

09. Nick Cave & The Bad Seeds - Into My Arms

Aantal punten: 158
Nummer 1 van jeroentjuh en van Rudi S

08. Natalie Imbruglia - Torn

Aantal punten: 161
Aantal keer in een Top 10: 32
Nummer 1 van ranja

07. INXS - Original Sin

Aantal punten: 166
Aantal keer in een Top 10: 34
Nummer 1 van pureshores en van andré

06. INXS - Never Tear Us Apart

Aantal punten: 183
Aantal keer in een Top 10: 28
Nummer 1 van GrafGantz, thelion, Ries_72 en van vigil

En met de twee INXS noteringen schieten we de Top 5 in

05. Midnight Oil - Beds Are Burning

Afgelopen zondag schreef ik bij het Ooit in de top 40
....in dit weekje Australië kwam het bericht dat Rob Hirst is overleden. Robert George Hirst was vanaf de oprichting de energieke drummer van Midnight Oil. Hij richtte de band midden jaren zeventig op samen met Jim Moginie en Andrew James. In de beginfase trad de groep op onder namen als Schwampy Moose en Farm en speelden ze vooral covers. Na de komst van zanger Peter Garrett koos de band definitief de naam Midnight Oil en begonnen ze eigen nummers te schrijven.

In de eerste jaren speelde de band snelle, door surf en punk beïnvloede rock. Begin jaren tachtig verschoven de teksten richting politieke en maatschappelijke issues met onderwerpen als Aboriginalrechten, kernwapens en sociale ongelijkheid. Midnight Oil bracht uiteindelijk veertien studioalbums uit .Hirst schreef mee aan nummers en bleef lid van de band tot het uiteenvallen in 2002, toen Peter Garrett de politiek in ging. Na de herstart in 2017 maakte hij ook deel uit van de band tijdens optredens.

Grootste hit was uiteraard Beds Are Burning. Dit nummer is ook samen met onze nummer 2 in de meeste lijstjes terug te vinden. 38 van de 55 stemmers vonden het een Top 10 notering waard.

Aantal punten: 189
Aantal keer in een Top 10: 38
Nummer 1 van Poeha

Midnight Oil bij mij op 1, 50tracks

Niet zo snel Poeha ik moest eerst mijn andere fout herstellen waar iemand mij net op wees!

Wie jaagt het er hier nou in een half uur doorheen?

04. AC/DC - Whole Lotta Rosie

Het nummer dat verreweg het vaakst op nummer 1 staat in jullie lijstjes maar toch niet verder komt dan de 4e plaats. Tegenwoordig kom ik Angus vooral ik de regionale pers tegen omdat hij nu andere sloopwerkzaamheden verricht.

Aantal punten: 198
Nummer 1 van All Day Watcher, LucM, musicborst, Funky Bookie, Superbitch, Rodajc, wendyvortex, koosknook, Shaky en EvilDrSmith

50tracks schreef:
18. Sia - Breath Me

Blijft een prachtnummer (het is trouwens Breathe Me: kleinigheidje).

03. Crowded House - Don't Dream It's Over

Gevoelsmatig misschien wel meer Nieuw Zeelands dan Australisch. Neil Finn zei ooit over de song: Don't Dream It's Over zagen we niet meteen gezien als een logische single, omdat het nummer te rustig werd gevonden voor de radio. Pas toen het goed bleek te lopen bij kleinere Amerikaanse zenders en daarna werd opgepikt door grotere stations, kwam het nummer in de hitlijsten terecht. Voor ons kwam dat onverwacht. Dat het uiteindelijk toch aansloeg, laat zien hoe sterk het lied werkt zonder aangepast te zijn aan een vast radioformat.

Aantal punten: 205
Aantal keer in een Top 10: 35
Nummer 1 van Bonk, Scorpion_21, Simon77 en Hedser

02. The Church - Under the Milky Way

Een opvallende tweede plaats voor The Church. Slechts 1 nummer 1 positie maar wel in 38 lijstjes terug te vinden. Under the Milky Way werd geschreven door Steve Kilbey samen met Karin Jansson, met wie hij toen een relatie had. Het zwevende geluid dat veel mensen voor een synthesizer houden, komt van een gitaar met een e bow. Daardoor kreeg het nummer zijn herkenbare klank, zonder dat er studio trucs nodig waren.

Aantal punten: 212
Aantal keer in een Top 10: 38
Nummer 1 van nelis

50tracks schreef:

Aantal punten: 125
Aantal keer in een Top 10: 21
Nummer 1 van: ECooper en El Ninjo

Dit klopt niet....Nick Cave was mijn nummer 1.

01. Nick Cave & The Bad Seeds - The Mercy Seat

Met slechts 5 punten verschil pakt Nick Cave & The Bad Seeds de eerste plaats. In 7 lijstjes minder dan The Church maar wel 8 keer een eerste plaats en daarmee een verdiende winnaar.
The Mercy Seat wordt vaak als intens ervaren. Het nummer werkt één idee extreem consequent uit. De gedachten van een man die wacht op zijn executie. De tekst verandert subtiel per couplet, terwijl de muziek steeds dwingender wordt, waardoor spanning ontstaat zonder traditioneel refrein. Cave baseerde het lied deels op gesprekken over doodstraf en religie.

Aantal punten: 217
Aantal keer in een Top 10: 31
Nummer 1 van motel matches, Edgar18, ranboy, El Ninjo, Poek, Brunniepoo, likeahurricane en dynamo d

Klopt uiteraard El Ninjo. Verkeerd geknipt en geplakt. Aangepast en DJFrankie bij

Dank aan de 55 deelnemers en de hoogste tijd voor Shaky en de Rock en Pop 60's Bobbys

Ik sta er niet bij (Nick Cave's Mercy Seat)... heb je mijn lijstje wel meegenomen 50tracks?

50tracks schreef:
01. Nick Cave & The Bad Seeds - The Mercy Seat

(embed)

Met slechts 5 punten verschil pakt Nick Cave & The Bad Seeds de eerste plaats. In 7 lijstjes minder dan The Church maar wel 8 keer een eerste plaats en daarmee een verdiende winnaar.
The Mercy Seat wordt vaak als intens ervaren. Het nummer werkt één idee extreem consequent uit. De gedachten van een man die wacht op zijn executie. De tekst verandert subtiel per couplet, terwijl de muziek steeds dwingender wordt, waardoor spanning ontstaat zonder traditioneel refrein. Cave baseerde het lied deels op gesprekken over doodstraf en religie.

Aantal punten: 217
Aantal keer in een Top 10: 31
Nummer 1 van motel matches, Edgar18, ranboy, El Ninjo, Poek, Brunniepoo, likeahurricane en dynamo d

Dank voor de organisatie van deze greatest hits!
Misschien bedoel je iemand anders want Mercy Seat stond niet in mijn top 10. Mijn nummer 1 was Icehouse. aERodynamo D?

GREATEST HITS OF... ROCK AND POP 60's BOBBYS

https://www.ukbabynames.com/images/names/boys/Bobby.jpg

Van een weekje Australië (danke 50tracks) gaan we nu een weekje 60's doen!

Maak je klaar om mee te duiken in een tijdperk waarin de naam Bobby niet zomaar een naam was, maar een fenomeen op de pop- en rock-’n’-roll-charts! Van swingende rock-’n’-roll tot romantische ballads, in deze editie zetten we zeven iconische Bobbys in de spotlight die hun stempel drukten op de muziekhistorie. Waarom deze zeven? Omdat zij elk, op hun eigen manier, de rock/pop soundtracks van decennia bepaalden, van dansvloeren tot radioklassiekers en omdat we onze klassiekers nooit moeten vergeten.

Over welke Bobbys hebben we het dan eigenlijk deze week?

Bobby Curtola: Canadese rocker en tieneridool die met zijn energieke nummers een plek veroverde in de harten van fans aan beide zijden van de grens.
Bobby Darin: veelzijdig entertainer, van rockabilly naar jazz en pop, bekend om onvergetelijke klassiekers en een onmiskenbare podiumprésence.
Bobby Goldsboro: singer-songwriter van tijdloze ballads die wereldwijd hitlijsten beklom.
Bobby Rydell: rock-'n-roll-ster en tienerhartendief wiens songs in o.a. Bye Bye Birdie (Film, 1963) zitten.
Bobby Sherman: '60s-teen idol die met zijn charismatische uitstraling menig puber harten sneller liet kloppen.
Bobby Vee: van Buddy Holly kloon naar een glansrijke solocarrière vol top-10-hits.
Bobby Vinton: de ‘King of the Polka’ en ballade koning met legendarische liefdesliedjes die anno 2026 nog een nieuw publiek vinden

De startlijst:

Bobby Curtola - Fortune Teller
Bobby Curtola - Hitchhiker
Bobby Curtola - Makin' Love
Bobby Darin - Beyond the Sea
Bobby Darin - Dream Lover
Bobby Darin - Mack the Knife
Bobby Goldsboro - Honey
Bobby Goldsboro - Little Things
Bobby Goldsboro - See the Funny Little Clown
Bobby Rydell - Forget Him
Bobby Rydell - Volare
Bobby Rydell - Wild One
Bobby Sherman - It Hurts Me
Bobby Sherman - La La La (If I Had You)
Bobby Sherman - Little Woman
Bobby Vee - Rubber Ball
Bobby Vee - Take Good Care of My Baby
Bobby Vee - The Night Has a Thousand Eyes
Bobby Vinton - Blue Velvet
Bobby Vinton - Mr. Lonely
Bobby Vinton - Roses Are Red (My Love)

Welke liedjes ontbreken nog aan deze lijst? Voeg er (maximaal) 10 toe en doe dat voor maandag 2 februari 20.00. Je mag jouw toevoegingen gewoon zo (scheef) verdelen als je zelf wilt. Van iedere artiest minstens 1 song nomineren tot 10x Bobby Sherman; het mag allemaal. Deze mannen hebben heel veel in de 60's uitgebracht. Kom jij echter jouw favoriete Bobby song nét in de 50's of nét in de 70's tegen dan ga ik niet moeilijk doen: gewoon nomineren.

We kijken later nog wel even hoe we ronde 2 aanvliegen.

Stem mee, ontdek jouw favoriete Bobby-klassiekers, en laten we samen uitzoeken wie de aller-aller-grootste Bobby aller tijden is!

En iedereen maar hopen op Bobby Womack!

Bij quizzen heb ik wel eens moeite Vee, Vinton en Darin uit elkaar te houden, maar ik zal in ieder geval met 1 nummer komen (ik hoop nog wat meer te vinden, want:

99. Bobby Vee (1961)/The Elegants (1958) – Little Star

Prehistorische populaire muziek boeit mij weinig. Neem de eerste lijstjes van Singles Top 20 Per Jaar - Jaarlijstjes [Overzichtstopic] - MusicMeter.nl
Bij de oude singles (t/m 1950) staan er wel nummers/artiesten in die ik wel aardig vind (b.v. Lead Belly, Hank Williams, John Lee Hooker en Muddy Waters) maar die top 50 als playlist beluisteren zou ik vervelend vinden. Eerste helft jaren ‘50 zijn Folsom Prison Blues, Mannish Boy en Why Do Fools Fall in Love (32 maar?) leuk, maar ook nog diverse vervelende nummer. 1956-1958 begint het interessant te worden en vanaf 1959-1961 deed ik met veel plezier mee.

Toch is er een genre dat typisch jaren ‘50 is en ik desondanks goed vind: doo-wop. Niet zo heel gek, want ik hou van harmonieuze zang en van het gebruik van woordloze vokalen (let op, dat komt nog vaak terug in mijn top 100). Je zou de doo-wop een mannelijke tegenhanger kunnen noemen van de 60’s girlgroups. Kijk maar naar de namen: The Earls, The Chimes, The Mystics, The Regents, The Del-Vikings. Het genre begon in de Afro-Amerikaanse bevolking, maar werd niet snel daarna ook populair onder Italiaans-Amerikanen (voor beide groepen was het een voordeel dat je geen instrumenten hoefde te kopen en het dus goedkoop was). Tot de laatste groep behoorde ook The Elegants, die begonnen met een knaller: hun nummer Little Star werd een nummer-1-hit. Hoewel ze nog lang bleven bestaan, kwamen ze daarna nooit in de buurt van dat succes.

Maar eigenlijk staat hun versie er voornamelijk in als excuusjarenvijftignummer, want de versie van Bobby Vee (geboren als Robert Velline) vind ik nog iets mooier. Hij was een Amerikaanse tienerster die begin jaren ‘60 heel popualair was, niet alleen in de VS, maar ook in het VK. Het begin van zijn carriére is een voorbeeld van “de een zijn dood...”: op 3 februari 1959 overleed de muziek, maar de tour(nee) wacht op niemand en dus werden er invallers gezocht. Een groep met de 15-jarige Bobby Vee mocht Buddy Holly vervangen. Dat was een succes, Vee mocht met zijn groep (toen nog The Shadows genoemd) een plaatje opnemen, regionale radiostations pikten het op, hij kreeg een platencontract en scoorde vervolgens tientallen hits in (vooral de eerstste helft van) de jaren ‘60 zoals Rubber Ball, Devil and Angel en The Nights Has a Thousand Eyes.

En wat doe je als platenmaatschappij als je opeens een tienerster hebt: zoveel mogelijk uitmelken. In 1961 bracht Vee maar liefst vier albums uit (en ook nog drie in 1962 en drie in 1963). En dan krijg je dus (ondanks dat hij ook wel zelf nummers schreef) albums als “Bobby Vee Sings Hits of the Rockin’ 50’s” en daar staat Little Star op. En gelukkig kwam dat ook op een verzamelcd dat ik ooit kocht.

En dat kinderliedje werd dus veruit mijn favoriete nummer van het album. Woohoohoowoohoo reddede teh toeoeoe, meer is er niet nodig om mij te bekoren.

Bobby Darin - All the Way Home
Bobby Darin - Queen of the Hop
Bobby Darin - Things
Bobby Rydell - I Dig Girls
Bobby Rydell - Swingin' School
Bobby Rydell - The Telephone Hour
Bobby Rydell - The Third House (in from the Right)
Bobby Vee - More Than I Can Say
Bobby Vee - Please Don't Ask about Barbara
Bobby Vinton - Trouble Is My Middle Name

Gast
geplaatst: vandaag om 00:29 uur

geplaatst: vandaag om 00:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.