MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #7: van de Verrukkelijk 80s.

zoeken in:
5. Rocky Mountain High

Album: Rocky Mountain High (1972)
Billboard Hot 100: #9

59 punten
14x genoemd

Now he walks in quiet solitude, the forest and the streams
Seeking grace in every step he takes
His sight is turned inside himself, to try and understand
The serenity of a clear blue mountain lake

Deze ode aan de natuur werd in 2007 uitgeroepen tot één van de officiële staatsliederen van Colorado, een erkenning voor Denvers diepe band met de regio en zijn invloed op de culturele identiteit van de staat. Denver woonde het grootste deel van zijn leven in Aspen, Colorado, en gaf daar regelmatig concerten die sterk verweven waren met het berglandschap dat hem inspireerde. Zo speelde hij in Aspen vaak op openluchtlocaties of in zalen met grote ramen en uitzicht op de Rockies. De optredens werden ervaren als losser en spontaner dan gebruikelijk en hadden het gevoel van met vrienden (en in zijn geval: buren) rond een kampvuur zitten.

Rocky Mountain High is volgens setlist.fm het nummer dat Denver het vaakst live heeft gezongen: 194 keer. Helaas blijkt deze website geen betrouwbare bron dit keer. Van de 1.424 concerten die daar zijn geregistreerd, is van slechts een klein deel ook daadwerkelijk de setlist ingevuld.

In 1972 was Denver te gast bij Johnny Carson in The Tonight Show met het net uitgebrachte nummer.

4. Take Me Home, Country Roads (feat. Fat City)

Album: Poems, Prayers & Promises (1971)
Billboard Hot 100: #2

105 punten
16x genoemd
#1 van Superbitch, wendyvortex, 50tracks, Hedser

All my memories gathered round her
Miners lady, stranger to blue water
Dark and dusty, painted on the sky
Misty taste of moonshine, teardrops in my eye

Tot nu toe liepen de punten geleidelijk op, maar we maken nu wel ineens een reuzensprong van 59 naar 105. We mogen gerust zeggen dat we bij Denver's Big Four zijn aanbeland.

John Denver schreef dit iconische nummer, dat nog altijd wereldwijd wordt meegezongen, samen met het singer-songwriter duo Fat City (Bill Danoff en Taffy Nivert). Het waren zijn co-schrijvers die de basis voor het nummer legden tijdens een autorit door het Amerikaanse platteland en op dat moment hadden ze Johnny Cash nog in gedachten als mogelijke zanger. Het nummer draait om het gevoel van thuiskomen op een plek waar je je veilig en tevreden voelt. In de tekst staat West Virginia symbool voor die plek, al had Denver daar nauwelijks tijd doorgebracht toen het nummer uitkwam.

In mijn geboortejaar vertolkten Denver en zijn band het nummer live in Japan.

3. Leaving on a Jet Plane*

Album: Rhymes & Reasons (1969)
Billboard Hot 100: -

129 punten
17x genoemd

But the dawn is breaking, it’s early morn
The taxi’s waiting, he’s blowing his horn
Already I’m so lonesome I could die

Toch wel verrassend dat deze topper geen enkele keer bovenaan een lijstje werd gezet.

Er is in de loop van deze week al het een en ander gezegd over Jet Plane. John schreef dit nummer, dat gaat over afscheid nemen en verlangen, in 1966 toen hij nog een relatief onbekende singer-songwriter was. De oorspronkelijke titel was Babe, I Hate to Go en Denver zette het op een zelfbetaalde privé-demo-LP getiteld John Denver Sings, waarvan slechts zo'n 250 exemplaren werden geperst. De demo was puur bedoeld om zijn carrière op gang te helpen terwijl hij nog bij The Mitchell Trio zat. Hij gaf de meeste exemplaren als kerstcadeautje aan familie en vrienden.

In 1967 zetten Peter, Paul & Mary het nummer eerst op hun plaat Album 1700 en twee jaar later werd het als single uitgebracht. Die werd een nummer 1 hit in de VS en daarmee tevens hun grootste commerciële succes. Dit leidde ertoe dat Denver het nummer zelf ook opnieuw opnam en een plaatsje gaf op zijn nieuwe album.

Een solo-uitvoering als afsluiter van een concert in Australië (1977), inclusief een zeldzaam schoonheidsfoutje in de zang.

2. Calypso*

Album: Windsong (1975)
Billboard Hot 100: -

132 punten
18x genoemd
#1 van johannesB, Jester

To sail on a dream on a crystal clear ocean
To ride on the crest of the wild raging storm
To work in the service of life and the living
In search of the answers to questions unknown

Als ik me niet zo strikt aan mijn eigen regels had gehouden, had dit nummer natuurlijk in de startlijst moeten staan (net als de vorige). A-kant, B-kant, who cares, het was gewoon een dikke hit voor Denver. Niet alleen in de VS haalde het de 2e positie, maar ook in de Nederlandse Top 40 (zoals 50tracks ons afgelopen zaterdag al vertelde). Zoals verwacht had Calypso geen enkele moeite om alsnog binnen te komen in het spel, om vervolgens in ronde 2 ook slechts één tegenstem te krijgen.

Voor wie de achtergrond van het nummer nog niet kent: de RV Calypso was het onderzoeksschip van de beroemde Franse oceanograaf Jacques-Yves Cousteau. Denver bewonderde Cousteau’s inzet voor natuurbehoud en de manier waarop hij miljoenen mensen kennis liet maken met de onderwaterwereld, en schreef daarom deze muzikale ode.

We gaan naar 1994, wederom een concert in Australië. Het zoveelste bewijs van hoe helder en krachtig zijn stem was.

1. Annie's Song

Album: Back Home Again (1974)
Billboard Hot 100: #1

157 punten
19x genoemd
#1 van dynamo d, Brunniepoo, motel matches, ArthurDZ, musicborst, Simon77, laxus11, jeroentjuhh, Shaky

You fill up my senses like a night in the forest
Like the mountains in springtime, like a walk in the rain
Like a storm in the desert, like a sleepy blue ocean
You fill up my senses, come fill me again

Genoemd op álle ingediende lijstjes! Ik weet niet of ik dat al eens eerder heb zien gebeuren tijdens een GH. Terecht op nummer 1 kunnen we dan wel concluderen.

In een skilift in Aspen werd Denver plotseling overweldigd door de schoonheid van de natuur en de liefde voor zijn vrouw Annie Martell, waarna hij in een minuut of tien dit nummer schreef. Het is een verzoeningslied, want het echtpaar kwam toen net uit een moeilijke periode en bijna-scheiding (die er acht jaar later overigens alsnog kwam).

Annie's Song wordt vaak gezien als één van Denver's meest oprechte en persoonlijke composities en het nummer leverde hem zijn tweede nummer 1 hit op in Amerika. Het is een van de meest gedraaide romantische nummers op bruiloften en een vaste waarde in 'liefdesliedjes'-playlists.

De laatste video van vanavond toont een mooie uitvoering uit 1987 met alleen John's stem en gitaar, terwijl zijn publiek vanonder hun paraplu's ademloos luistert.

De complete eindlijst:

1. Annie's Song - Back Home Again (1974) - 157 punten - 19 stemmen
2. Calypso* - Windsong (1975) - 132 punten - 18 stemmen
3. Leaving on a Jet Plane* - Rhymes & Reasons (1969) - 129 punten - 17 stemmen
4. Take Me Home, Country Roads (feat. Fat City) - Poems, Prayers & Promises (1971) - 105 punten - 16 stemmen
5. Rocky Mountain High - Rocky Mountain High (1972) - 59 punten - 14 stemmen
6. Sunshine on My Shoulders - Poems, Prayers & Promises (1971) - 52 punten - 10 stemmen
7. Farewell Andromeda (Welcome To My Morning)* - Farewell Andromeda (1973) - 52 punten - 10 stemmen
8. The Eagle and the Hawk* - Aerie (1971) - 44 punten - 7 stemmen
9. Rhymes & Reasons* - Rhymes & Reasons (1969) - 42 punten - 8 stemmen
10. Wild Montana Skies (feat. Emmylou Harris)* - It's About Time (1983) - 36 punten - 8 stemmen
11. Thank God I'm a Country Boy - Back Home Again (1974) - 34 punten - 10 stemmen
12. Poems, Prayers & Promises* - Poems, Prayers & Promises (1971) - 31 punten - 7 stemmen
13. Perhaps Love (feat. Plácido Domingo) - Seasons of the Heart (1982) - 26 punten - 6 stemmen
14. Matthew* - Back Home Again (1974) - 24 punten - 6 stemmen
15. I Want To Live - I Want to Live (1977) - 24 punten - 5 stemmen
16. Fly Away - Windsong (1975) - 23 punten - 5 stemmen
17. How Can I Leave You Again - I Want to Live (1977) - 19 punten - 2 stemmen
18. Back Home Again - Back Home Again (1974) - 14 punten - 4 stemmen
19. My Sweet Lady - Poems, Prayers & Promises (1971) - 13 punten - 6 stemmen
20. Follow Me* - Take Me to Tomorrow (1970) - 11 punten - 3 stemmen
21. I'd Rather Be A Cowboy* - Farewell Andromeda (1973) - 9 punten - 4 stemmen
22. Sweet Surrender - Back Home Again (1974) - 5 punten - 3 stemmen
23. It Amazes Me - I Want to Live (1977) - 4 punten - 2 stemmen

De 23 songs zijn als volgt verdeeld over de albums:

Back Home Again (1974) 5 nummers (22%)
Poems, Prayers & Promises (1971) 4 nummers (17%)
I Want to Live (1977) 3 nummers (13%)
Farewell Andromeda (1973) 2 nummers (9%)
Rhymes & Reasons (1969) 2 nummers (9%)
Windsong (1975) 2 nummers (9%)
Take Me to Tomorrow (1970) 1 nummer (4%)
Aerie (1971) 1 nummer (4%)
Rocky Mountain High (1972) 1 nummer (4%)
Seasons of the Heart (1982) 1 nummer (4%)
It's About Time (1983) 1 nummer (4%)

=====================================================

Op basis van de punten totalen zijn dit onze drie favoriete John Denver albums:

Back Home Again (1974) 234 punten
Poems, Prayers & Promises (1971) 201 punten
Rhymes & Reasons (1969) 171 punten

=====================================================

En hoe verhoudt onze smaak zich tot de Amerikaanse hitlijst?

Billboard Hot 100 hits in onze eindlijst - 15 nummers (65%)
"Wat weten die Amerikanen ervan? Dit zijn pas echte hits!" - 8 nummers (35%)

Tot zover onze John Denver week. Heel veel dank aan alle 19 deelnemers! Een grotere opkomst dan ik had verwacht. Ik hoop dat jullie net zo genoten hebben van de heerlijke tijdloze muziek en het spelletje als ik.

Zelf heb ik vooral de live-artiest Denver veel beter leren kennen deze week, en daarvan was ik erg onder de indruk. Zijn zuivere en krachtige stem. Hoe hij (bijna) altijd alle noten raakte, hoe hoog of laag ook. Hoe mooi die liedjes overeind bleven met alleen zijn stem en zijn 12 snaren. De soepele en sympathieke manier waarop hij interactie met zijn publiek had. Kortom, hij is nog verder gestegen in mijn achting en staat sinds vandaag weer in mijn Top 10 Artiesten na een paar jaar afwezigheid.
https://www.westword.com/wp-content/uploads/sites/2/ww-media/mediaserver/den/2022-41/john_denver.webp

Ik was even bang dat ik het stokje aan niemand over zou kunnen dragen, maar gelukkig is 50tracks in het dreigende gat gesprongen. Ik ben benieuwd of zijn onderwerp het toelaat om een Denver nummer te nomineren…

Een fijn weekend gewenst allemaal!

Wat een schitterende top 3.

Het was weer een prachtige finale All Day Watcher! Ik heb alle clips bekeken en genoten en wat een schat van beeld- en geluidsopnamen moeten her en der nog op de planken leggen bij radio- en tv stations? Dat voordeel heeft een groot artiest als hij wel gehad in de 70's en 80's, veel media-aandacht!
Ook de opname uit Amsterdam, hoewel brak op Youtube is wel professioneel opgenomen en moet dus ergens op originele banden staan die prima met de huidige (AI) digitale technieken op te pimpen zijn en waar zijn die banden nu?

Dank je wel!

Bedankt All Day Watcher voor deze week. Ik dacht altijd dat John Denver heel veel hits in ons land had gehad, maar dat valt best tegen, het waren er maar 4. In Engeland haalde hij zelfs maar 1 keer de top 40, maar dat was wel een nr 1 hit met Annie’s Song.

All Day Watcher schreef:
Kortom, hij is nog verder gestegen in mijn achting en staat sinds vandaag weer in mijn Top 10 Artiesten na een paar jaar afwezigheid.

Goed voorbeeld doet goed volgen!

Dank All Day Watcher volgens mij heb je je gekandideerd als de Nederlandse biograaf van John.

En we gaan gelijk door met heel iets anders, en nee daarbij is het niet mogelijk een nummer van John te nomineren. Hij heeft veel lijsten gehaald maar bij de Verrukkelijke 15 is dat niet gelukt.

Een vriendelijk verzoek aan Casartelli, cosmic kid, DjFrankie kan iemand de titel aanpassen? om de titel te veranderen in Greatest Hits van de Verrukkelijk 80s.

Ik zit nu te luisteren en had deelnemer nummer 20 moeten zijn (maar ja die ladders kosten me al meer tijd dan in een dag zit). Origineel had ik - opgegroeid in de '70s als kind - ook zo iets van: John Denver? Dat gekwijl uit mijn jeugd. Van Calypso kreeg ik spontaan oorpijn. Vanavond luister ik naar de uitslag en moet toegeven dat hier toch een paar echte pareltjes tussen zitten. Ja: meestal te zoet afgewerkt en ook niet echt mijn smaak. Toch raken meerdere songs me nu diep. De beste man heeft niet voor niets geleefd !

Grazie Mille ADW om dit zo compleet en gepassioneerd te organiseren. Waanzinnig leerzaam en inspirerend. Grote klasse !!!

P.S. Mijn lief hield het niet droog, tranen biggelden over haar wangen (maar goed: als kind was zij al groot fan).

Bij Ooit in de top 40 bestaat een zekerheid. Nummers die eerst de Verrukkelijke 15 hebben gehaald krijgen meestal een relatief hoge waardering van ons. Dan hebben we het wel over de eerste periode van de Verrukkelijke 15. Deze duurde zes jaar en liep van 27 september 1983 tot en met 10- oktober 1989. 311 wekelijkse lijsten met 15 “left of centre” nummers (zoals ze dat zelf noemen), iets alternatiever dan wat er in de hitparade stond, gekozen door de luisteraars. Later veranderde dat wel wat; in het laatste jaar werd het steeds meer een “gewone” hitlijst, met meer mainstream pop (ik zie daar zelfs René Shuman in de lijst). Kortom, na 6 jaar was de koek echt op.

Wij gaan deze week de meest verrukkelijk van die verrukkelijk hits kiezen. Alle bijna 900 nummers die in de periode 1983 -1989 genoteerd hebben gestaan doen mee. De meeste zijn terug te vinden in deze Spotify Lijst Verrukkelijke 15 – 1983–1989. Sommige ontbreken daar zoals drie nummers van The Comsat Angels. Daar zullen er vast meer van zijn. Leidend zijn de lijsten op de site van de verrukkelijk 15.

Goed de startlijst. De hoogste 15 (hoe kom je erop) uit de De verrukkelijkste songs aller tijden aangevuld met vijf grote hits uit De Verrukkelijke 15 Allertijden

Daarmee is dit in alfabetische volgorde de startlijst

China Crisis - Wishful thinking
Depeche Mode - Shake The Disease
Duran Duran - New Moon On Monday
In Tua Nua - Seven into the sea
Klein Orkest - Over De Muur
Lloyd Cole & The Commotions - Rattlesnakes
Matia Bazar - Ti Sento
Simple Minds - Up on the catwalk
Talking Heads - Slippery People
Tears for Fears - Shout
The Blue Nile - Tinseltown in the rain
The Cult - She sells sanctuary
The Dutch - This Is Welfare
The Smiths - Bigmouth Strikes Again
The Smiths - The headmaster ritual
The The - Uncertain Smile
The Waterboys - Whole Of The Moon
U2 - Pride (In the name of love)
U2 - The Unforgettable Fire
World Party - Ship of fools

Dat zijn vast niet de beste. Toch? Kom maar op met die 10 verrukkelijke hapjes die we niet mogen vergeten. Maximaal twee per artiest per stemmer. Jullie hebben tot maandag 23 maart 19:00 uur.

En ook maar gelijk het goede voorbeeld geven:

Bruce Springsteen - Trapped
Paul Young - Come Back And Stay
Robert Plant - Big Love
The Call - I Still Believe (Great Design)
The Comsat Angels - Will You Stay Tonight?
The Fixx - Less Cities, More Moving People
The Icicle Works - Love Is A Wonderful Colour
The Lotus Eaters - You Don’t Need Someone New
The Mission - Tower Of Strength
Then Jericho - The Motive

Big Audio Dynamite - The Bottom Line
Big Country - Chance
Blue Murder - Talk Talk Talk
Killing Joke - Love Like Blood
Public Image Limited - Rise
Scritti Politti - The Word Girl
Siouxsie & the Banshees - Cities in Dust
Tim Finn - Fraction Too Much Friction
Time Zone - World Destruction
Tom Robinson - Atmospherics: Listen to the Radio

Depeche Mode - Blasphemous Rumours
Het Goede Doel - Alles Geprobeerd
Nits - In the Dutch Mountains
Orchestral Manoeuvres in the Dark- Talking Loud and Clear
Pet Shop Boys - It's a Sin
The Waterboys - Don't Bang the Drum

Pfff na eerste selectie waarbij ik mezelf al streng vond had ik er al 40
Deze 10 worden het:

Fleetwood Mac - Big love
Killing Joke - Love like blood
Kirsty MacColl - A new England
New Order - The perfect kiss
Paul Young - Come back and stay
Siouxsie & The Banshees - Cities in dust
Suzanne Vega - Luka
The Call - I still believe (Great design)
The Lover Speaks - No more “I love you’s”
The Motels - Suddenly last summer

DjFrankie (moderator)
Supergave lijst

Big Country - Chance
Clan of Xymox - A Day
Jnxs - Original Sin
MAM - Pajti Pajti
Shriekback - Nemesis
Simple Minds - Waterfront
Siouxsie & the Banshees - Overground
The dB's - A Spy in the House of Love
The Motels - Suddenly Last Summer

Bruce Springsteen - Dancing in the dark
Echo & the Bunnymen - Bring on the dancing horses
Peter Gabriel - Sledgehammer
R.E.M. - The One I Love
R.E.M. - Fall on me
Talk Talk - Such a shame
The Church - Under the milky way
The Waterboys - Don't Bang the Drum

Elvis Costello & The Attractions -I want you
Bangles - Manic monday
Echo & the Bunnymen - Bring on the dancing horses
Prince - When doves cry
R.E.M. - Fall on me
Rick Astley - Never gonna give you up
Siouxsie & The Banshees - The passenger
The Smiths - Panic
Talking Heads - Road to nowhere
U2 - Where the streets have no name

Bruce Springsteen - Dancing in the dark
Depeche Mode - Blasphemous Rumours
Fleetwood Mac - Big Love
Het Goede Doel - Alles Geprobeerd
INXS - Original Sin
Midnight Oil - Beds Are Burning
Pet Shop Boys - It's a Sin
Talk Talk - Such a Shame
The Cure - Lullaby

Dire Straits heeft hier al drie keer in de schijnwerpers gestaan, maar Mark Knopfler's inmiddels al veel langere solo-carrière nog niet. Daar gaan we in juni verandering in brengen.

Kalender:

20 maart - 50tracks (Verrukkelijke 80s)
27 maart - voskat (Pulp)
3 april - Shaky (Little Richard)
10 april - aERodynamIC (Prince - deeper cuts)
17 april - jordidj1 (20s mainstream pop)
24 april - dynamo d (Shocking Blue)
1 mei - Bonk (Protestsongs)
8 mei -
15 mei - EvilDrSmith (Chris Cornell - Soundgarden / Audioslave / Temple Of The Dog)
22 mei -
29 mei -
5 juni -
12 juni - All Day Watcher (Mark Knopfler Solo)

Informatie over het spel en over voorgaande edities (links graag mee kopiëren):
Lijst van Greatest Hits of...-edities
Greatest Hits of - spelregels
Let op: één inschrijving per persoon (uitgezonderd de GH-finale)

Aerosmith - Going Down/Love In An Elevator
Bruce Springsteen - Dancing In The Dark
De Dijk - Dansen Op De Vulkaan
Dire Straits - So Far Away
Golden Earring - Turn The World Around
Madonna - Cherish
Paul Simon - You Can Call Me Al
Queen - Breakthru
The Bangles - Walk Like an Egyptian
Traveling Wilburys - Handle With Care

Echo & the Bunnymen - Bring On the Dancing Horses
Fatal Flowers - Younger Days
MAM - Pajti Pajti
Morrissey - Suedehead
New Order - Bizarre Love Triangle
R.E.M. - Fall On Me
R.E.M. - The One I Love
The Church - Under the Milky Way
The Smiths - Girlfriend In a Coma
The Smiths - Panic

Niet. Te. Doen. Maar doe deze tien maar dan

Crowded House - Don't Dream It's Over
De Dijk - Binnen Zonder Kloppen
Eddie Money - Take Me Home Tonight
Guns N' Roses - Sweet Child of Mine
INXS - Never Tear Us Apart
Iron Maiden - Can I Play With Madness
Peter Gabriel & Kate Bush - Don't Give Up
Prince - Sign o' the Times
Suzanne Vega - Luka

Ladies only

Bangles - Manic monday
Belinda Carlisle - Circle in the sand
Gladys Knight - Licence to kill
Kate Bush - Running up that hill (A deal with God)
Madonna - Cherish
Martika - Toy soldiers
Neneh Cherry - Buffalo stance
Pat Benatar - Love is a battlefield
Rory Block - Lovin' whiskey
Wendy & Lisa - Waterfall

Blue Murder - Talk Talk Talk
Fatal Flowers - Younger Days
Kirsty MacColl - A new England
R.E.M. - Fall on me
Scritti Politti - The Word Girl
Suzanne Vega - Luka
The Lotus Eaters - You Don’t Need Someone New

100% mijn muziek dus absoluut niet te doen......

Alice & Battiato - I Treni Di Tozeur
Bangles - Manic Monday
Kate Bush - Running Up That Hill (A Deal with God)
Marc Almond - Tears Run Rings
Prince - When Doves Cry
Siouxsie & The Banshees - Cities in dust
The Cure - Inbetween Days
The Mission - Tower of Strength
The Smiths - Panic
This Mortal Coil - Song to the Siren

Gast
geplaatst: vandaag om 23:29 uur

geplaatst: vandaag om 23:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.