MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #5

zoeken in:

geplaatst:
Wax - Right Between The Eyes : 6,5

geplaatst:
# 2484 Wax - Right Between The Eyes: 6,5

geplaatst:
Allereerst welkom terug Martijn Jonkers. Goed om je hier weer te zien en ik hoop dat muziek je in deze moeilijke tijden de nodige afleiding en zelfs weer wat plezier geeft. In ieder geval geef je een mooie impuls aan de score voor Wax. Een heerlijk feel good nummer voor een lente gevoel op een typische herfstdag. Een 7,07 voor Right Between The Eyes. Er is nog veel meer 10CC gerelateerde muziek daar komen we later nog op terug.

De Greatest Hits Oscars - winnaars en nominaties is gewonnen door Theme From Shaft van Isaac Hayes. Niet toevallig ook de hoogst scorende Oscar winnaar in onze lijst met een 7,85. Gisteren is All Day Watcher al direct voortvarend begonnen met Greatest Hits of #7: John Denver. Alleen is All Day Watcher de grootste Top 40 hit van Denver vergeten in de startlijst dus we gaan even helpen.

John Denver haalde slechts drie keer solo de Top 40. In 1976 met Annie's Song, die kreeg eerder een prima 7,59 van ons. In 1975 haalde hij al twee keer de Top 40. Met Calypso scoorde hij een enorme hit met Thank God I'm A Country Boy bleef hij steken in de onderste regionen.

Terwijl hij in de VS al jaren een ster was, viel Nederland in 1975 pas echt voor de man met de bril en de gitaar. Thank God I'm A Country Boy is geschreven door zijn gitarist John Martin Sommers tijdens een autoritje van Aspen naar Los Angeles. Het lied staat in de snelle 2/4-maatsoort, die typisch is voor country-and-western en beschrijft het leven op de boerderij. De oorspronkelijk single versie uit 1974 van zijn album Back Home Again werd geen hit, de live versie van zijn album An Evening With John Denver uit 1975 wel.

Denver was zelf geen "country boy". Hij werd geboren als Henry John Deutschendorf Jr., de zoon van een luchtmachtpiloot, en groeide op in verschillende steden. In November 1975 volgde Calypso. Calypso was in de VS oorspronkelijk de achterkant van de single I'm Sorry. Radio-dj's vonden de B-kant echter veel interessanter, waardoor het een enorme hit werd. In de Billboard Hot 100 haalde het de tweede plaats, in Engeland de 14e.

Denver schreef Calypso nadat hij een tijd had meegevaren op het schip van Jacques Yves Cousteau. Hij is de uitvinder van de onderwatercamera. Met de Calypso, een omgebouwde Britse mijnenveger, heeft hij de wereldzeeën bevaren om onderwaterfilms te produceren.

De jodelende uithalen waren bedoeld om de beweging van de golven en het rollen van de oceaan na te bootsen. Denver wilde met zijn stem het geluid van zeevogels en de wind in de zeilen van het schip van Jacques Cousteau imiteren. Ondersteund door scheepsbellen in het intro was het een bewuste poging om het maritieme gevoel in de muziek te vangen,

In Nederland werd Calypso een veel grotere hit dan zijn 'country-boy'; de plaat stond elf weken in de Top 40 met als piek de tweede plek. Hij doneerde de volledige opbrengst van de auteursrechten van Calypso aan de Cousteau Society om oceanografisch onderzoek te steunen. Thank God I'm A Country Boy kwam in vier weken niet verder dan de 30e plaats.

Annie's Song, Calypso en Thank God I'm A Country Boy stonden alle drie sinds het begin in de Radio 2 Top 2000. Thank God I'm A Country Boy is tijdens de laatste editie afgelopen december echter uit de lijst gevallen.

# 2485 John Denver - Thank God I'm A Country Boy
# 2486 John Denver - Calypso

geplaatst:
Country Boy - 7
Calypso - 7

geplaatst:
Thank God I'm A Country Boy: 7
Calypso: 5.8

geplaatst:
# 2485 John Denver - Thank God I'm A Country Boy: 5,5
# 2486 John Denver - Calypso: 8

geplaatst:
Thank God I'm A Country: 6,5
Calypso: 7,5

geplaatst:
Thank God I'm a Country Boy: 7,25
Calypso: 8

geplaatst:
Thank God I'm a Country Boy: 5,7
Calypso: 10

geplaatst:
Thank God I'm a Country Boy een 8

Calypso een 8.3

geplaatst:
Thank God I’m A country boy - 7,8
Calypso - 8,3

geplaatst:
# 2485 John Denver - Thank God I'm A Country Boy: 5
# 2486 John Denver - Calypso: 5,5

geplaatst:
John Denver - Thank God I'm A Country Boy: 7
John Denver - Calypso: 9

geplaatst:
Wax - Right Between The Eyes

Ik ga een heel end met WeAreTheBorg mee.
Geweldige track.

9,7

geplaatst:
Thank God I'm a Country Boy: 7

geplaatst:
Op zich geinig om te horen maar het is wel heel erg CDA muziek.

Thank God 7,0
Calypso 6,2

geplaatst:
Thank God I'm a Country Boy: 7,0
Calypso: 6,5

geplaatst:
Thank God I'm a Country Boy: 7,2
Calypso: 6,3

Jacques Cousteau 9,5

geplaatst:
Thank God I'm A Country Boy - 8
Calypso - 8,5

Uiteraard zijn jullie allemaal van harte welkom om mijn "fouten" in de startlijst te komen herstellen, daar is ronde 1 precies voor bedoeld

geplaatst:
Thank God I'm a Country Boy: 7,5

geplaatst:
Thank God I'm A Country Boy - 8
Calypso - 8

geplaatst:
vigil schreef:

Ik ben van de Calypso Defend Association.

Thank God I'm A Country Boy - 6.3
Calypso - 8

geplaatst:
Dus ik begrijp goed dat Country Roads nooit een hit hier is geweest

Deze vind ik allebei een stuk minder:

Country Boy - 5
Calypso - 6,3

vigil schreef:

Eerder BBB-muziek. Althans, BBB voordat ze de bruine hemden uit hun kast hebben gehaald.

geplaatst:
Die versie van John Denver met Jan Smit zou dan wel weer perfect passen bij de eventuele terugkeer van Mona Keijzer...

geplaatst:
John Denver - Thank God, I'm a Country Boy - 5
Thank God, I'm NOT a Country Boy.

John Denver - Calypso - 6
Andere ballads van hem vind ik beter. (Annie's Song, Perhaps Love) Teveel gejodel in dit liedje.

geplaatst:
Country Boy: bekend van mee blèren in de kroeg (bij mij althans) maar heeft verder niet veel om het lijf.
5,5

Calypso: hier kan ik helemaal niks mee. Wat een zeiknummer zeg.
3

geplaatst:
Country Boy: 6

Een van zijn minste hits, en een van zijn beste!

geplaatst:
ArthurDZ schreef:

Een van zijn minste hits, en een van zijn beste!

En zo is het maar net!

Al ben ik geboren in Arnhem mijn ouders zijn beiden geboren in De Achterhoek, dus ja ik ben wel degelijk een echte country boy.

Die Calypso is door mij niet genomineerd, die mag wat mij betreft maandag meteen weer weg. Dat belletje is nog wel leuk. Dat ajeoweeoe ook nog wel, maar voor de rest vrij vervelend nummer.

Thank God I'm A Country Boy: 7,9
Calypso: 6,6

geplaatst:
Thank God I'm a Country Boy: 9
Calypso: 7,5

Gast
geplaatst: vandaag om 10:16 uur

geplaatst: vandaag om 10:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.