MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Postpunk Revival Big 7: Top 100 Meter (2000-2009)

zoeken in:
Editors - In This Light and On This Evening: 8,0
Arctic Monkeys - My Propeller: 7,5
The Strokes - Ize of the World: 5,0 (Best een goed nummer maar dat hemeltergend lelijke geschreeuw)
Interpol - Pioneer to the Falls: 9,0

The Strokes - Ize of the World: 6
Interpol - Pioneer to the Falls: 9

Interpol - Pioneer to the Falls: 9,2

Signs: 7,5
You Want History: 7,7
In This Light and On This Evening: 7,5
My Propeller 6,7
Ize of the World 7,0
Pioneer to the Falls 8,8

Eeeeuh ja, wat kan ik zeggen. Last minute krijgen we zowaar nog een nieuwe nummer 1. Benieuwd of de laatstemmers hier nog verandering in kunnen brengen.

1. Interpol - Pioneer to the Falls (9,08, 9)
2. Interpol - Evil (8,90, 19)
3. Interpol - Obstacle 1 (8,83, 19)
[...]

Twilight Omens hebben jullie nog te goed van Franz Ferdinand. Alex Kapranos vertelde ooit aan het muziekblad Self-Titled Magazine dat ie de melodie van Twilight Omens bedacht door, bij wijze van experiment, enkel de witte toetsen van z'n piano te gebruiken.

101. Franz Ferdinand - Twilight Omens

Ize of the World: 7,3

Niet helemaal eens met de koploper, maar mijn stem zal hier weinig invloed op uitoefenen

Pioneer to the Falls: 8,8

Twilight Omens: 7,3

Twilight Omens. 7,8

Leuk maar niet per se memorabel.

97. Editors - In This Light and On This Evening : 7,5
98. Arctic Monkeys - My Propeller : 8
99. The Strokes - Ize of the World : 6,5
100. Interpol - Pioneer to the Falls: 9
101. Franz Ferdinand - Twilight Omens: 9

Nog net op tijd om het laatste blok Bloc Party & Co toe te voegen?

81. Bloc Party - Mercury: altijd goed dat bands niet blijven hangen in variaties op hun thema, maar of het ook voor mijn smaak goed uitpakt? 6
82. Kaiser Chiefs - Never Miss a Beat: verduveld catchy as almost always. 8
83. Editors - Papillon. Op 29 januari 2022 gaf ik dit liedje in het Top 40-spelletje een 7,5. Een kleine vier jaar later doe ik er nog een paar tienden bij. 7,8
Dat is dus niet zo extreem als Johnny Marr, die van een 0.3 naar een 4 gaat. De volgende keer dat dit liedje in een spelletje voorbijkomt geeft hij dan minstens een 10.
84. Arctic Monkeys - Crying Lightning: wat een eigenwijze riffs en sound. Ik moest deze een paar keer draaien om goed te laten landen en te rijpen. Ja, goed nummer, maar zó goed om al die negens te rechtvaardigen? 7,8
85. The Strokes - Heart in a Cage: o o o, wat is dat een fokking lekker gitaarriedeltje! Ik heb het minst met The Strokes van deze bands, maar dit gitaarriffje ademt de geest van New Wave Of British Heavy Metal en had net goed op het eerste album van Tygers Of Pan Tang of Def Leppard kunnen staan. Een van hun beste goden. 8,2
86. Interpol - No I in Threesome. 7,7
87. Franz Ferdinand - No You Girls. Niet dat het liedje erop lijkt, maar ik krijg een soort van (Duran Durans) Girls On Film 2.0-vibe van dit liedje. En Simon en de Taylor boys zagen dat het goed was. 7,5
88. Bloc Party - Talons. Deze bevalt toch een stuk beter dan 'Mercury', al vind ik het nog steeds een stuk minder dan hun beginperiode. 7,4
89. Kaiser Chiefs - Good Days Bad Days. Beetje lullig en sufkutterig, maar toch energiek en aandoenlijk genoeg voor een ruime voldoende. 6,8
90. Editors - Bricks and Mortar. De drumcomputer is wel heel erg Kraftwerk goes My First Drum Machine. Tweede deel van het nummer werd wel beter en interessanter. 6,5

Maandag overdag de rest.

Is het al maandagmiddag?

91. Arctic Monkeys - Humbug (als in: Cornerstone)
Als JM een 10+ geeft, dan weet ik dat er iets niet klopt. En inderdaad, wat een anoniem, volstrekt oninteressant grijzemuizendeuntje. Saaie poep. Net niet slecht genoeg voor een onvoldoende, met dank aan dat gitaartje dat in reverse (?) is opgenomen.
5,5

92. The Strokes - You Only Live Once
Nou, hier winnen we de oorlog ook niet mee.
5,8

93. Interpol - Rest My Chemistry
Jezus, zitten ze allemaal aan de prozac ofzo? Het is wel duidelijk dat we aan het einde van dit spelletje zijn en dat de hoogtijdagen van de postpunkrevival/deze bands voorbij zijn. Alsof ze er geen zin meer in hebben. Het klinkt allemaal zo vermoeid, lusteloos en uitgeblust. Jullie cijfers zijn rrraarrrrr...
Vooruit, een bleek zesje.

94. Franz Ferdinand - Lucid Dreams
Pffff, zelfs FF schakelt een versnelling terug en heeft een wat zeikerig ondertoontje. Althans, de eerste halve minuut. Gelukkig wordt het daarna wel beter, al mist het wel de flamboyante aanstekelijkheid van hun oudere werk. Na een minuut of drie krijgt het nummer een andere wending en de laatste drie minuten wordt het zelfs behoorlijk experimenteel: alsof Kraftwerk een rockband imiteert. Goh, onverwachte, maar aangename draai. Zeer aangenaam zelfs, was ik wel even aan toe na die zeurdeuntjes. Misschien wel het meest eigenzinnige nummer van alle 94 nummers tot nu toe.
8

95. Bloc Party - Signs
Postpunk goes dreampop? Best prettig gedaan.
7,5

EvilDrSmith schreef:
91. Arctic Monkeys - Humbug
Als JM een 10+ geeft, dan weet ik dat er iets niet klopt. En inderdaad, wat een anoniem, volstrekt oninteressant grijzemuizendeuntje. Saaie poep. Net niet slecht genoeg voor een onvoldoende, met dank aan dat gitaartje dat in reverse (?) is opgenomen.
5,5

Humbug is het album, geen nummer. Jij snapt geen dingen.

EvilDrSmith schreef:
91. Arctic Monkeys - Humbug
5,5
Johnny Marr schreef:

Humbug is het album, geen nummer. Jij snapt geen dingen.
De grote ceremoniemeester noemde het nummer abusievelijk Humbug, dus ik volg gedwee.
En gaf jij een 10+, of gaf jij een 10+?
Jij snapt je eigen dingen niet eens.

De laatste bups

96. Kaiser Chiefs - You Want History
De meiden van New Young Pony Club zullen bij 'Never Miss A Beat' een hoop meer lol en opwinding hebben beleefd dan bij dit wel aardige, maar allesbehalve bijzonder nummer. Al is het tweede deel significant beter dan het eerste deel, dus toch nog een ruime 7.
7,2

97. Editors - In This Light and On This Evening
Bijzonder is dit nummer wel. Een paar keer achter elkaar gedraaid en dat beviel me uitstekend.
8

98. Arctic Monkeys - My Propeller
Als ik alle cijfers bij elkaar optel, dan zou het gemiddelde van de Arctic Monkeys van alle bands nog wel eens veel lager uitvallen dan ik op voorhand had gedacht. Dit is ook weer zo'n schouderophaalnummer.
6

99. The Strokes - Ize of the World
Het nummer begint wat tam, timide en teleurstellend, maar groeit en broeit en boeit gedurende de minuten. Het abrupte einde vind ik toch een beetje jammer.
7,5

100. Interpol - Pioneer To The Falls
Jaja, na al die negens en tienen vreesde ik alweer een melancholische radiovriendelijke ballad dat door jullie waaaay overrated wordt en... dat blijkt deels waar, maar gelukkig hoor er ook wel wat goeds in. Geen 9 of een 10, maar een 8 vind ik het wel waard.

101. Franz Ferdinand - Twilight Omens
Wat Ries zegt. Evenwel een leuke afsluiter van dit luisterspelletje, dank voor de organisatie Arno!
7,5

Mijn statistiekjes:
Hoogste cijfer: 9 (2x, beide voor Arctic Monkeys)
Laagste cijfer: 5,5 (ook voor de Monkeys). Derhalve geen énkele onvoldoende. Belachelijk zeg, ik ben gespeend van kritisch luisteren.
Gemiddeld cijfer: 7,61

Gemiddelden:
Franz Ferdinand: 7,78 (hoogste cijfer: 8,3, laagste cijfer: 6,2)
Editors: 7,71 (8,3 om 6,5)
Bloc Party: 7,68 (8,5 om 6)
Arctic Monkeys: 7,5 (9 om 5,5)
Interpol: 7,43 (8,2 om 5,8)
Kaiser Chiefs: 7,41 (8,5 om 6,8)
The Strokes: 7,16 (8,2 om 5,8)

Het ligt dus heel erg dicht bij elkaar. Alleen The Strokes vind ik, gemiddeld genomen, wat minder. Dat was geen verrassing. Maar ik heb nummers gehoord die ik veel beter vind dan ik van ze had verwacht, dus dat is vette winst. Daarbij zijn alle bands keurig in de zevens geëindigd. En Franz Ferdinand vind ik blijkbaar nét het leukste bandje van deze club: die zag ik dan weer niet aankomen. Zeker niet! Ik ben blijkbaar toch een vrolijke Franz.

Volgens mij komen er nog 4 songs, EvilDrSmith

En ik had hetzelfde bij Humbug/Cornerstone.

6,00 / 97. Editors - In This Light and On This Evening
6,75 / 98. Arctic Monkeys - My Propeller
6,00 / 99. The Strokes - Ize of the World
6,75 / 100. Interpol - Pioneer to the Falls
8,25 / 101. Franz Ferdinand - Twilight Omens

Wat zijn Humbug en Our Love To Admire toch geweldige platen Naar Bloc Party's tweede en derde album word ik ook steeds benieuwder, ken ik nog niet.

Signs: 8
You Want History: 7
In This Light And On This Evening: 7
My Propellor: 9
Ize Of The World: 7,5
Pioneer To The Falls: 9,5
Twilight Omens: 7

Rest My Chemistry: 6
You Want History: 7.2
Ize of the World: 7.8
Twilight Omens: 6.8

Sorry voor de vertraging, het is hier erg druk geweest de laatste tijd. Maar we zitten nu echt in de laatste rechte lijn met dit spelletje. Dank voor jullie inhaalmanoeuvres!

Twilight Omens presteert gemiddeld met een 64e plaats:

[...]
62. Arctic Monkeys - Mardy Bum (7,61, 18)
63. The Strokes - New York City Cops (7,609, 21)
64. Franz Ferdinand - Twilight Omens (7,607, 15)
65. Bloc Party - Uniform (7,59, 12)
66. Editors - Lights (7,58, 21)
[...]

Over naar onze laatste nog te spelen Bloc Party: Ion Square, de afsluitende track van Intimacy. De lyrics van het refrein zijn gebaseerd op een gedicht van de Amerikaanse dichter E. E. Cummings, I Carry Your Heart with Me.

102. Bloc Party - Ion Square

Gast
geplaatst: vandaag om 02:42 uur

geplaatst: vandaag om 02:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.