MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Postpunk Revival Big 7: Top 100 Meter (2000-2009)

zoeken in:
Postpunk Revival Big 7!

- The Strokes
- Interpol
- Franz Ferdinand
- Bloc Party
- Kaiser Chiefs
- Editors
- Arctic Monkeys
https://i.ibb.co/JRT0sdcd/tturtgrzevzeyr.png

In navolging van ArthurDZ’s Britpop Big 4-meter en Simon77’s Thrashmetal Big 4-meter bedacht ik dat de grootste postpunkrevivalbands ook zo’n metergame konden gebruiken.

Begin jaren 2000 kwam een nieuwe stroming op gang in de (indie)rockmuziek. Heel wat bands leken genoeg te hebben van het chaotische grungegeluid en grepen terug naar de meer hoekige, strakke gitaarlijnen van 70’s/80’s-bands als The Fall, Gang of Four, Joy Division en de vroege The Cure.

Albums zoals Is This It (The Strokes) en Turn on the Bright Lights (Interpol), en songs als I Bet You Look Good on the Dancefloor (Arctic Monkeys) en Take Me Out (Franz Ferdinand) werden kenmerkend en iconisch voor deze muzikale stroming, die zich situeert in het eerste decennium van de 21e eeuw.

Het idee van dit topic is om van de 7 bekendste bands telkens 15 nummers te quoteren. Ik wou het eerst tot een Big 4 of Big 5 beperken, maar kreeg het niet over mijn hart om bijvoorbeeld Kaiser Chiefs en Bloc Party níét te laten meespelen.

Zo ben ik gekomen tot dit zevental: The Strokes, Interpol, Franz Ferdinand, Bloc Party, Kaiser Chiefs, Editors en Arctic Monkeys.

Allemaal brachten ze hun eerste en beste werk uit in de 00’s. Ook brachten ze allemaal precies drie albums uit in de 00’s. In dit topic gaan we daarom tekens 6 nummers quoteren van hun debuutplaat, 5 nummers van de opvolger en 4 nummers van het derde album. De keuze wordt gemaakt op basis van de ‘Favoriete tracks’ bij de desbetreffende albums op MusicMeter.

Zo komen we na een kleine vier maanden uit op 105 songs: een top 100 met 5 bubbling unders.

Beginnen doen we met, hoe kan het ook anders, de openingstrack van het gelijknamige debuutalbum van The Strokes (dat zowat wordt beschouwd als het startpunt van de postpunkrevival): Is This It.

1. The Strokes - Is This It

Punten van 0 tot 10, stemmen maar!

Wel Kaiser Chiefs, maar geen The Libertines? Mijn hart huilt een beetje

VladTheImpaler schreef:
Wel Kaiser Chiefs, maar geen The Libertines? Mijn hart huilt een beetje
Tja ik moest ergens een grens trekken. Voor de opzet van dit topic kwam het net mooi uit dat al die bands 3 albums uitgebracht hebben in de 00's, en dat is met The Libertines niet het geval.

Daarnaast ben ik niet zo'n fan van hen, en wel van Kaiser Chiefs, maar dat speelt uiteraard geen rol.

VladTheImpaler schreef:
Mijn hart huilt een beetje

Mijne niet, ikke blij. Let je op, bleitsmoel dumb_helicopter?

Editors hadden wel niet zo gehoeven, maar wat een prachttopic heb je uit de grond gestampt Arno! ArthurDZ en Simon77, letten jullie goed op?

8

9,8

Perfecte albumopener, die alle verwachtingen van wat komen gaat al in zich draagt. Heerlijke zomerse herinneringen heb ik aan deze plaat. Het is een beetje heiligschennis om hierna niet onmiddellijk The Modern Age te horen.

7,8

Leuk topic!

7

Leuk idee Arno! Twee van deze zeven bands steken er voor mij heel erg bovenuit, op eentje ga ik vooral lekker veel haten, en de andere vier zitten mooi in het midden van deze uitersten. Benieuwd hoe de top 105 vorm zal krijgen!

Libertines had er inderdaad ook nog prima tussen gepast, maar met zeven bands is er gelukkig sowieso aan variatie geen gebrek.

Nou, misschien wel mijn favo muziekperiode! Kom je mee een potje huilen van blijdschap, Johnny?

7.8

8,5

Misschien had je me niet moeten taggen, Arno

Nee, dit zet me nog niet echt aan om enthousiast dit topic te gaan volgen. Maar Editors en zeker de AM komen nog voorbij. Mocht ik lage cijfers blijven noteren, dan mag je ze van mij uiteindelijk wegstrepen.

5,0

Goed bezig Arno, ik sluit graag aan.

1. The Strokes - Is This It: 7,0

Prima opener: 8

Goh, vallen deze bands allemaal onder postpunkrevival? Ik had er serieus geen weet van. Ik dacht dat het alleen bij de Editors en Interpol het geval was (en White Lies), maar die overige bands dus ook? Okay dan. Ik ben er ook niet zo heel erg in thuis (ik ben iets meer thuis in de eerste golf postpunk), dus reden te meer om gezellig in en aan te haken.
Strokes' adoratie nooit zo begrepen, maar heel vervelend is het nu ook weer niet.
7

Strokes en Arctic Monkeys horen bij de postpunk revival, ik heb iets gemist blijkbaar?

Strokes en White Stripes werden destijds in één adem genoemd, maar meer omdat ze allebei uit New York kwamen en tegelijk opkwamen. Postpunkrevival is ook nieuw voor mij, maar achteraf snap ik wel dat je The Strokes bij deze stroming zou rekenen.

Maar eigenlijk maakt het me verder niet zoveel uit. Mooie selectie van bands en nummers en ik ga proberen aan te haken. Leuk topic!

Verdere klachten mogen opgestuurd worden naar Wiki en Rateyourmusic.

Is This It opent met een weifelende 7,5 op 10 ongeveer.

1. The Strokes - Is This It (7,56 - 19 stemmers)

Gelijk door met Interpol! Zij openden in 2002 hun legendarische Turn on the Bright Lights met een ongetitelde track, die destijds extra hard in de schijnwerpers kwam te staan omdat het nummer gebruikt werd in een scène van Friends.

2. Interpol - Untitled

Gast
geplaatst: vandaag om 00:53 uur

geplaatst: vandaag om 00:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.