MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Postpunk Revival Big 7: Top 100 Meter (2000-2009)

zoeken in:

77,5%, dat zet Oh My God in de middenmoot op plek 7.

5. Bloc Party - Positive Tension (7,84, 15)
6. Arctic Monkeys - The View from the Afternoon (7,79, 16)
7. Kaiser Chiefs - Oh My God (7,75, 12)
8. Franz Ferdinand - Darts of Pleasure (7,72, 17)
9. Kaiser Chiefs - Everyday I Love You Less and Less (7,65, 21)

Zo belanden we opnieuw bij Editors, met hun eerste single, die begin 2005 uitkwam. Na het verschijnen van het debuutalbum later dat jaar werd de single opnieuw uitgebracht én kreeg Bullets een nieuwe videoclip. De originele opname klinkt iets ruiger, de nieuwe mix een tikkeltje gepolijster en zo beter passend in het geheel van The Back Room.

13. Editors - Bullets

Originele video en single:

Nieuwe video en albumversie:

Kaiser Chiefs: 7 (sympathiek!)
Editors: 5 (vermoeiend)

8,25: Oh My God
4,75: Bullets (inderdaad vermoeiend)

Voor wie het leuk vind nog een single van Kaiser Chiefs van voor Oh My God, toen nog als Parva:
https://www.youtube.com/watch?v=X4C_wmF33Sc&ab_channel=UMusic
Spoiler: het klinkt aardig, maar de topvorm is er nog niet.

6.5

Het eerste album van Editors is voor hen toch duidelijk nog wat zoeken, met van tijd tot tijd een beter nummer. Helaas is dat niet Bullets.

7,8

Darts of P. 8,2
+ Tension 7,5
Oh My God. 8,8
Bullets. 8,3

Prima rijtje

8,7

Even een flinke inhaalslag.

Arctic Monkeys - The View From The Afternoon
Lekkere jonge honden muziek. Het is niet helemaal mijn stijl, maar als dit in een playlist voorbij zou komen zou ik het zeker niet afzetten. Een heel album van deze muziek is mij wel wat teveel van het goede denk ik. Maar dat is het aardige van dit soort spellen, je beoordeeld losse nummers. En als los nummer vind ik dit gewoon dikke prima.
7,5

The Strokes - Ney York City Cops
Na twee nummers is het voor mij wel duidelijk: The Strokes vind ik geen zak aan. Na The Arctic Monkeys voelt dit nummer ook enorm als slappe hap. Ik zal heel eerlijk zijn, ik heb het niet eens afgeluisterd. Ik denk ook dat ik vanaf nu The Strokes aan mij voorbij ga laten gaan in deze marathon. Ik ga mijzelf er geen plezier mee doen en jullie ook niet als ik elke keer weer ga opschrijven dat ik The Strokes niks vind.
5,8 (maar laat dit cijfer vooral weg als jullie vinden dat een nummer wel in z’n geheel geluisterd moet zijn)

Interpol - NYC
Ik denk dat dit een lied is dat op het album beter tot z’n recht komt dan als los nummer. Verder wel prima trouwens.
7,4

Franz Ferdinand - Darts of Pleasure
Gewoon een heel lekker nummer. Zoals het hele debuut van Franz Ferdinand vol staat met lekkere nummers.
8,4

Bloc Party - Positive Tension
Hmm, een beetje apart dit. Maar niet slecht. Vooral de tweede helft kan ik wel waarderen. Het eerste deel weet ik nog niet zo goed. Maar als geheel denk ik dat ik dit wel een goed nummer vind.
7,3

Kaiser Chiefs - Oh My God
Heerlijke meeschreeuw muziek, waar The Kaiser Chiefs in hun beste dagen natuurlijk patent op hadden.
8,4

Editors - Bullets
Dat eeuwig herhalende refrein wordt inderdaad wel vermoeiend op een gegeven moment. Editors kan beter dan dit.
7

Bullets: 8,0

Dat gaat niet helemaal lekker voor Bullets. Voorlopig hekkensluiter van onze lijst:

[...]
10. Franz Ferdinand - Jacqueline (7,65, 21)
11. Editors - Lights (7,51, 20)
12. The Strokes - Is This It (7,39, 24)
13. Editors - Bullets (7,29, 17)

Als Kaiser Chiefs met Oh My God al een knaller van een debuutsingle lanceerden, wat dan gezegd van deze megabanger. Vooral in het VK een grote hit, waar de single naar de top van de hitlijsten doorstoomde. Maar ook in de Lage Landen geldt I Bet You Look Good on the Dancefloor als een van dé rocksongs van de 21e eeuw. Het opzwepende nummer gaat over de leegheid van de Britse uitgaanscultuur, de inventieve tekst refereert aan Shakespeare (no Montagues or Capulets, just banging tunes and dj sets) en Duran Duran (your name isn't Rio but I don't care for sand). De meid op de singlehoes is het 16-jarige model Jesse May Cuffe, achter de toonbank van een SPAR in Liverpool. De videoclip is geschoten met een vintage camera uit de jaren 80, voor dat typische korrelige beeldeffect. You're an explosion - you're dynamite! Benieuwd of jullie deze song ook hier naar de top van de lijst dynamiteren.

14. Arctic Monkeys - I Bet You Look Good on the Dancefloor

Best een leuk nummer

7,4

9

Blijft top!

Don't believe the hype? Nou ik geloofde 'm wel anders. Whatever People Say... is voor zover ik me herinner de enige cd die bij ons op de middelbare school ooit letterlijk werd doorgegeven aan elkaar. Iedereen wou 'm een keer gehoord hebben.

10

Nooit echt een klik gehad met de Arctic Monkeys, maar deze is leuk.

7,5

Gast
geplaatst: vandaag om 12:25 uur

geplaatst: vandaag om 12:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.