MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Postpunk Revival Big 7: Top 100 Meter (2000-2009)

zoeken in:
7,6

Negentje.

9

Munich 9,3
Mardy Bum. 6,7

Even het topic uit het oog verloren, maar wel leuk om precies van elke band 1 nummer bij te luisteren.

7,0 - 15. The Strokes - Hard to Explain
Ik kan deze eigenlijk niet meer horen zonder aan Christina Aguilera te moeten denken. A Stroke of Genius is toch wel een beetje de wegbereider voor de mash-up-rage die zou komen.
En zonder Aguilera is dit toch een wat kaal nummer ineens.

6,5 - 16. Interpol - PDA
Beetje een zeurderig nummer en een van de mindere op het debuut vind ik eigenlijk. Maar komt ook omdat ie zit ingeklemd tussen 2 van mijn favorieten.

9,0 - 17. Franz Ferdinand - Take Me Out
Die modulatie is een grandioze vondst en zouden ze bij een volgende single nog eens overdoen. Van alle nummers die hier langskomen wel de grootste dansvloer hit denk ik op de plekken waar ik uitging (met FF's eigen This Fffire als goede tweede).

7,0 - 18. Bloc Party - This Modern Love
Mooie opbouwtrack, de teller staat bijna op 3 minuten voordat we zijn aangebroken bij het refrein. Destijds een van mijn favorieten van Silent Alarm, maar nu doet het me toch wel wat minder.

6,0 - 19. Kaiser Chiefs - Born to Be a Dancer
Deze titel zei me niets meer, al herken ik het nummer wel weer. Heb hem volgens last.fm 10 keer beluisterd en daarbuiten ook nog regelmatig op CD. Kaiser Chiefs associeer ik heel erg met 2005, toen ze tijdens koninginnedag Paradiso plat speelden. Maar na 2005 heb ik denk ik alleen de 4 topsingles nog gedraaid en de rest nooit meer... deze is wel aardig, maar geen hoogvlieger.

7,5 - 20. Editors - Munich
Nooit zo'n Editors-fan geweest, in dezelfde stijl vond ik The Bravery veel beter destijds. Maar die waren na één album wel klaar. Munich vind ik dan wel weer een van de leukste Editors-nummers, misschien dat er nog wat herwaardering komt voor andere.

5,5 - 21. Arctic Monkeys - Mardy Bum
Af en toe zet ik deze eens op om me eraan te herinneren hoe dit ook alweer klonk en waarom mensen hier ook alweer zo wild over zijn zijn/waren. Zelf heb ik er helaas nooit iets bijzonders in gehoord.

Munich: 8,5
Mardy Bum: 8,0

Munich: 8,5
Mardy Bum: 7,7

7.75

17. Franz Ferdinand - Take Me Out 8
18. Bloc Party - This Modern Love 7
20. Editors - Munich 8,5
21. Arctic Monkeys - Mardy Bum 7

Mardy Bum: 9,3

Mardy Bum doet het beter dan ik had verwacht en staat zelfs net boven The View from the Afternoon:

[...]
7. The Strokes - Hard to Explain 8(,24, 17)
8. Bloc Party - Like Eating Glass 7(,99, 21)
9. Arctic Monkeys - Mardy Bum (7,98, 14)
10. Arctic Monkeys - The View from the Afternoon (7,84, 18)
11. Kaiser Chiefs - Oh My God (7,84, 16)
[...]

Alle artiesten hebben nu 3 songs in de strijd, dit is de tussenstand:

1. Franz Ferdinand - Take Me Out 8,80
2. Interpol - PDA 8,544
3. Editors - Munich 8,540
4. Interpol - Untitled 8,50
5. Interpol - NYC 8,42
6. Arctic Monkeys - I Bet You Look Good on the Dancefloor 8,34
7. The Strokes - Hard to Explain 8,24
8. Bloc Party - Like Eating Glass 7,99
9. Arctic Monkeys - Mardy Bum 7,98
10. Arctic Monkeys - The View from the Afternoon 7,841
11. Kaiser Chiefs - Oh My God 7,837
12. Bloc Party - This Modern Love 7,79
13. Franz Ferdinand - Darts of Pleasure 7,70
14. Bloc Party - Positive Tension 7,69
15. The Strokes - New York City Cops 7,66
16. Editors - Lights 7,583
17. Kaiser Chiefs - Everyday I Love You Less and Less 7,575
18. Franz Ferdinand - Jacqueline 7,575
19. The Strokes - Is This It 7,39
20. Editors - Bullets 7,29
21. Kaiser Chiefs - Born to Be a Dancer 7,20

Last Nite was in oktober 2001 de tweede single van The Strokes. De structuur en gitaarriff zijn losjes gebaseerd op/schaamteloos gejat van American Girl van Tom Petty and the Heartbreakers, al hadden ze dat nooit gevraagd aan de man. Casablancas gaf het ooit toe in een interview, maar Tom Petty zelf ligt er niet wakker van. De video werd geregisseerd door Roman Coppola, een van de vele leden van de Coppola-clan met filmtalent. Hij regisseerde trouwens ook de andere Is This It-clips.

22. The Strokes - Last Nite

8.25

9,6

Last Nite: 9

Last Nite nestelt zich in de subtop van onze ranking:

[...]
4. Interpol - Untitled (8,50, 25)
5. Interpol - NYC (8,42, 20)
6. The Strokes - Last Nite (8,36, 11)
7. Arctic Monkeys - I Bet You Look Good on the Dancefloor (8,34, 18)
8. The Strokes - Hard to Explain (8,24, 17)
[...]

Nog altijd staat Interpol met alle 3 z'n nummers in de top 5. Benieuwd of Obstacle 1 in de voetsporen treedt van de voorgangers - ik verwacht het wel. De tweede single van Interpol doet, in volle postpunktraditie, qua sound terugdenken aan Joy Division. De titel van het nummer komt niet in de lyrics voor, iets wat wel vaker voorvalt bij Interpol. Ze hechten klaarblijkelijk niet al te veel belang aan weldoordachte titels. Dat werd ook bevestigd door zanger Paul Banks in een Pitchfork-interview in 2003. "I came up with those names [Obstacle 1 en Obstacle 2], and they were just our working titles, and everyone was like, 'Those are great names.'" Moet kunnen, toch?

23. Interpol - Obstacle 1

The Strokes - Last Nite: 6,5
Interpol - Obstacle 1: 7,0

9,3

Gast
geplaatst: vandaag om 18:53 uur

geplaatst: vandaag om 18:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.