MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2026

zoeken in:
ABDrums schreef:

Laat me de vraag trouwens omdraaien, want ik ben wel nieuwsgierig: wat maakt dat jij denkt dat dergelijke akoestische versies van nummers wél metal zouden zijn en daarmee thuis zouden horen in dit topic? Ik ben oprecht benieuwd, want ik kan zelf geen reden verzinnen.

Omdat voor mij metal meer is dan alleen de gitaren. Het is ook de sfeer, de tekst, de akkoorden en melodie, de looks etc. etc. Apocalyptica is voor mij gewoon metal bijvoorbeeld. Er komt natuurlijk wel een moment dat de vage grens die er is echt overgestoken wordt en iets echt niet of wel metal is. Raphael Weinroth-Browne bijvoorbeeld, als we toch bij de cello blijven. Maar in het grote grijze gebied zie ik denk ik meer als metal dan de rest hier. Jullie mening is anders, prima, ik houd het in het vervolg bij meer traditionele metal.

Apollo schreef:
Zou ook wel gek zijn als je een akoestische versie speelt dat het oorspronkelijk genre behouden blijft. Dan zit er een gast op een stoel met een akoestische gitaar en dan kan hij daarmee alle genres spelen.

Zoals Impaled Northern Moonforest

GaiusBertus schreef:
Omdat voor mij metal meer is dan alleen de gitaren. Het is ook de sfeer, de tekst, de akkoorden en melodie, de looks etc. etc.

Dit vind ik een vaag argument. Dus op basis daarvan is Kiss bijvoorbeeld metal, omdat ze schmink gebruiken? Of Bela Lugosi's Death en Suspiria zijn plotseling metal, omdat de sfeer naargeestig en 'onder-de-huid-kruipend' is? Of black midi is op Hellfire plots tot metalband verworden, vanwege de geschifte settingen en de veelheid aan muzikale instrumentatie?

Dit zijn slechts vier voorbeelden, maar het toont aan dat jouw hantering van metal geen richtinggevend, houvast biedend toetsingskader verschaft die als basis kan dienen voor het uiteindelijke vrij basale onderscheid dat je dient te maken om 'metal' van 'enig ander genre' te onderscheiden. Met die maatstaven kun je op een gegeven moment alles recht praten wat krom is en laat je toe dat je voor nagenoeg alle muziek kunt beredeneren dat het metal is 'omdat het akkoordenschema x heeft, sfeersetting y voortbrengt of tekstuele verhandeling z bezingt'.

En het is vervolgens een beetje een valse tegenstelling om ons te wijzen op een bekrompenere visie op metal dan de jouwe, alsof metal voor iedereen hier enkel en alleen draait om de gitaren. Daar sla je de plank dus behoorlijk mis, want volgens mij hebben de meeste users hier een behoorlijk brede en eclectische opvatting van wat als metal gezien dient te worden. Dat houdt niet op met enkel en alleen wat gitaren, maar logischerwijs begint het daar wel mee.

Begrijp me niet verkeerd, ik koester absoluut geen persoonlijke wrok of ben geenszins van plan een frontale aanval te openen - hopelijk vat je mijn bericht niet zo op, want dat is niet de bedoeling geweest - maar ik vind je interpretatiekader van metal wat te ambigu en je beeld van onze opvatting omtrent metal te kort door de bocht.

Ik zie het zo: er zijn een X aantal aspecten die je aan metal zou kunnen toewijzen, eerder opgesomd door AI in de post van legian. Zodra je daar Y van hebt in een muziekstuk is het zeker metal (hoe groot Y moet zijn is discutabel) en wellicht is het bij Y-2 aspecten 'metal-adjacent'.

Ik denk dat de bands die jij noemt in zo'n geval toch niet genoeg aspecten hebben om echt metal te zijn of zelfs metal-adjacent. Maar ik geef toe dat ik het niet 100% dicht kan breien nee, met deze insteek, zeker niet in het geval van Bauhaus. Dan zou ik er toch echt een studie van moeten maken, en daar is muziek dan toch teveel een hobby voor en te weinig werk

Even als laatste nog dit: mijn opmerking over dat we dingen rond metal anders zien moet geenszins als uit de hoogte opgevat worden: het is slechts een constatering dat we dingen schijnbaar anders zien en dat ik in de minderheid ben, dus dat ik me aanpas aan wat men hier als suggesties verwacht en geen metal-adjacent of niet-metal of whatever ga aandragen.

Overigens ben ik nog wel benieuwd: wat maakt dan wel dat iets _wel_ metal is? En dan bedoel ik natuurlijk niet de dingen waar iedereen op zijn klompen van aanvoelt dat het wel metal is, maar juist de iets minder voor de hand liggende nummers. Zijn er dingen die sowieso aanwezig moeten zijn voor iets metal is?

GaiusBertus schreef:
Overigens ben ik nog wel benieuwd: wat maakt dan wel dat iets _wel_ metal is? En dan bedoel ik natuurlijk niet de dingen waar iedereen op zijn klompen van aanvoelt dat het wel metal is, maar juist de iets minder voor de hand liggende nummers. Zijn er dingen die sowieso aanwezig moeten zijn voor iets metal is?

Ja, dit is inderdaad in de kern de beruchte, fameuze en immer voortdurende discussie die het diepste zijn van alle metalheads treft. Want ja, wat is nou *metal* en wat niet. Het doet me weer denken aan de goede oude tijden dat we in de Prog Ladder lange, uitvoerige en intense discussies hadden over wat de verstaan onder de noemer 'prog'... Hopelijk voelen andere users zich vrij hun licht daarop te laten schijnen, want daar heb ik nu even geen tijd voor. Maar ik wil er wel eens over uitweiden, want ik vind het wel een razend interessant onderwerp.

legian schreef:
Tegelijkertijd had dit ook zo als een tussendoortje op een album van lacuna Coil kunnen staan.
Lili een tussendoortje bij Lacuna Coil?
Ga jij eens heel vlug je mond spoelen!
https://media2.giphy.com/media/v1.Y2lkPTc5MGI3NjExamRsbzB2YmxsMDduY2VqZXlzeXQ5eng1aWNtaWFleDNtb2I5cDYwbSZlcD12MV9pbnRlcm5hbF9naWZfYnlfaWQmY3Q9Zw/gHW963rFWMfbxbDhCF/giphy.gif
Lacuna Coil...

Tussendoortje...

Grmfmbllfflgfgghh...
Zelfs mijn (h)ex krijgt mij niet zo op de kast zoals jij dat nu doet.

GaiusBertus schreef:
Raphael Weinroth-Browne bijvoorbeeld, als we toch bij de cello blijven.
Kende ik niet, dus dank voor deze tussendoortip! Love the cello

GaiusBertus schreef:
Omdat voor mij metal meer is dan alleen de gitaren. Het is ook de sfeer, de tekst, de akkoorden en melodie, de looks etc. etc.

GaiusBertus schreef:
Ik zie het zo: er zijn een X aantal aspecten die je aan metal zou kunnen toewijzen, eerder opgesomd door AI in de post van legian. Zodra je daar Y van hebt in een muziekstuk is het zeker metal (hoe groot Y moet zijn is discutabel) en wellicht is het bij Y-2 aspecten 'metal-adjacent'.

Op deze manier besluit je al dat bepaalde muzikale elementen automatisch tot metal behoren en als je er dan X aantal van hebt: is het metal. Zoals een duistere sfeer, een zwaarmoedige tekst of een C/D/G-akkoord (akkoorden zijn misschien wel de meest onmogelijke maatstaf voor een genre vanuit een muziek theoretisch oogpunt), terwijl dat zeker elementen zijn die vaak voorkomen in metal, zijn het geen elementen die fundamenteel zijn voor het genre. Zeker omdat deze elementen evengoed in andere genres voorkomen en metal meer is dan duisternis (zoals ik in mijn vorige reactie ook betoogde). Volgens jouw redenering is The Cure metal, want duistere sfeer, tekst, dezelfde set-up aan instrumenten, dezelfde akkoorden, gothic gekleed dus gothic metal? Toch vermoed ik dat je het met mij eens bent dat The Cure geen metal is. Ik kan er niet eens een discussie over vinden online, dat moet ook iets zeggen.

Een van de essentiële onderdelen van metal is wel de gitaar, dat is meer feit dan mening gelet op de geschiedenis en alle metal die is gemaakt. Dat klinkt misschien simpel en kort door de bocht, want metal is toch meer dan een gitaar? Ja! Maar wat er met die gitaar gedaan wordt is wel een doorslaggevende factor. Alle muzikale elementen die je naar gelang kunt aanpassen, zoals de sfeer, tekst, aanvullende instrumentatie etc., zijn belangrijk om het te duiden op het metalspectrum of om andere muzikale invloeden aan te wijzen, maar dat zijn niet de elementen die doorslaggevend zijn om het metal te noemen.

Uit je tekst haal ik ook overeenstemming, namelijk dat in het theoretisch kader genres geen duidelijke grenzen hebben. Dat zal ook nooit gebeuren, dus op de vraag 'vanaf welk exact punt is iets wel/geen metal?' zal nooit een exact antwoord komen en dat maakt muziek tegelijkertijd spannend.

Het lukt me maar niet om heel actueel te blijven hiero, laat staan zelf iets te posten. Maar dit was best een sterke batch, vooral BLS en Chat Pile maken me nieuwsgierig naar de bijbehorende albums.

07-02: In Aeternum - Bow To None (ABDrums) - 7,3

09-02: Vreid - From These Woods (GaiusBertus) - 7

11-02: Chat Pile - Masks (Rain King) - 7,5

13-02: Black Label Society - Name in Blood (legian) - 8

15-02: De l’Abîme Naît l’Aube - Un Sanctuaire de Cendres (ABDrums) 7

01-02: Gavran - Plutaju (ProGNerd / 14 / 7,49)
03-02: Hanging Garden - To Outlive The Nine Ravens (GaiusBertus / 14 / 7,04)
05-02: sunn O))) - Glory Black (Rain King / 14 / 5,95)
07-02: In Aeternum - Bow To None (ABDrums / 12 / 6,66)
09-02: Vreid - From These Woods (GaiusBertus / 11 / 7,02)
11-02: Chat Pile - Masks (Rain King / 12 / 7,13)
13-02: Black Label Society - Name in Blood (legian / 12 / 6,7)
15-02: De l’Abîme Naît l’Aube - Un Sanctuaire de Cendres (ABDrums / 12 / 7,78)
17-02: Ponte del Diavolo - Spirit, Blood, Poison, Ferment! (GaiusBertus / 11 / 7)
19-02: Worm - Witchmoon: The Infernal Masquerade (Feat. Marty Friedman) (ABDrums / 10 / 7,25)
21-02: Bizarrekult - Håp (ProGNerd / 10 / 6,96)
23-02: Vargrav - Moonfrost Storms (Apollo / 8 / 7,29)
25-02: Lili Refrain - Nagal (GaiusBertus / 9 / 6,5)
27-02: Harboured - Dead Ringer (legian / 5 / 7,48)
01-03: Matador - Hooks (ProGNerd / 0 / 0)

Toen ik m'n volgende nominatie * aankondigde, was ik vrijwel zeker van welk album het zou komen.
Maar met dank aan legian had ik nog extra luistertijd voor het checken van de releases van afgelopen vrijdag op m'n watchlist.
En toen ik stuitte op dit album, was ik verkocht...
Even twijfelen nog over de nummerkeuze, maar na meerdere luistersessies inmiddels is het de mooie afsluiter geworden; wat een heerlijke afwisselende, groovende, monolitische, post (atmo) doom / sludgy track is dit, zeg !

*: die oorspronkelijk bedachte Deense post-BM nominatie (album toevoeging in behandeling hier), voor mij een "usual suspect", vind ik ook echt geweldig, maar die wordt door een ander hier vast nog wel opgepakt...?

Ah, dit is een van de albums die ik ook had willen nomineren. Was al even het wachten op de release (zie ook de datum dat ik het op album op de site heb toegevoegd).

Deense post-black, ik weet nu niet welke je bedoelt...

Uitstekend gitaarwerk, lekker heavy... Alleen die heldere vocalen zijn jammer... Wat had ik hier gewoon graag een zware grunt gehad, of dan op zijn minst meer van de screams zoals op het einde. Maar daarom blijf ik steken op een 7,5 (en gaan we niet naar de 8 )

Oh en ook ik moet legian nog even bedanken voor de eerdere nominatie want ook het album van Harboured uit 2023 is wel verdomd fijn!

Apollo schreef:
Deense post-black, ik weet nu niet welke je bedoelt...

Hij staat inmiddels in de MuMe dBase; toevoeging is 3 kwartier geleden geaccepteerd

Ik moest inderdaad ook wennen aan die zang GaiusBertus, al weegt dat voor mij niet zo zwaar mee als het voor jou doet...

(grappig dat zang vaak heel bepalend is in de persoonlijke muzikale waardering hier trouwens; was dat met m'n vorige nominatie niet ook al zo ? )

Mannelijke clean vocals vind ik in 90% van de gevallen van de metal toch altijd minder dan grunts en screams. Dat verklaart denk ik ook waarom prog metal meestal zo slecht landt bij mij: toch vaak clean vocals. Overigens heb ik dit issue niet bij vrouwelijke zang.

ProGNerD schreef:
(quote)

Hij staat inmiddels in de MuMe dBase; toevoeging is 3 kwartier geleden geaccepteerd

Deze draait op dit moment bij mij: op het eerste gehoor een lekkere plaat die wat mij betreft ook zeker hier voorbij had mogen komen! De thematiek (heksenvervolging in de achttiende en negentiende eeuw) is ook razend interessant en geeft de plaat nog een diepere, dynamischere lading. Op deze nominatie van Matador kom ik later terug.

GaiusBertus schreef:
Mannelijke clean vocals vind ik in 90% van de gevallen van de metal toch altijd minder dan grunts en screams. Dat verklaart denk ik ook waarom prog metal meestal zo slecht landt bij mij: toch vaak clean vocals.

Eens, ik vind het heel vaak geforceerd en gekunsteld klinken. Het voelt dan niet oprecht ofzo. Bij dit nummer ook.

Ik doe ergens deze week weer een korte inhaalslag trouwens.

ABDrums schreef:
...De thematiek (heksenvervolging in de achttiende en negentiende eeuw) is ook razend interessant...

Dan kan ik je ook nog een Noorse release van afgelopen vrijdag aanraden (maar ik ga er eigenlijk vanuit dat je die zelf ook al wel op je lijstje had staan...)

ProGNerD schreef:
(quote)

Dan kan ik je ook nog een Noorse release van afgelopen vrijdag aanraden (maar ik ga er eigenlijk vanuit dat je die zelf ook al wel op je lijstje had staan...)

Ik heb zoveel op mijn lijst staan, dat ik door de (Noorse) bomen het bos amper meer zie. Ik denk dat je de nieuwe Motorpsycho bedoelt? Die bevalt me in ieder geval na enkele luisterbeurten uitstekend (zoals ik ook al in mijn eerste bericht aldaar voorspelde)! Hopelijk kondigen ze nog een nieuw concert aan in Nederland naast Eindhoven in mei, het is altijd een waar genot om die band live aan het werk te zien.

In dat kader nog terugkomend op de metaldiscussie van afgelopen vrijdag: in hoeverre kan de muziek op de nieuwste Motorpsycho-release, dat volgens de band zelf niet noodzakelijkerwijs tot hetzij hardrock, hetzij heavy metal kan worden gerekend, volgens jullie als metal worden gekwalificeerd? Dit lijkt me nu echt zo'n randgevalletje waarbij we ons middenin het grijze gebied bevinden en het lastig is om de grenzen van wat metal is precies te trekken.

ABDrums schreef:
In dat kader nog terugkomend op de metaldiscussie van afgelopen vrijdag: in hoeverre kan de muziek op de nieuwste Motorpsycho-release, dat volgens de band zelf niet noodzakelijkerwijs tot hetzij hardrock, hetzij heavy metal kan worden gerekend, volgens jullie als metal worden gekwalificeerd? Dit lijkt me nu echt zo'n randgevalletje waarbij we ons middenin het grijze gebied bevinden en het lastig is om de grenzen van wat metal is precies te trekken.

Niet de eerste band die zoiets claimt maar toch makkelijk onder een van beide genres valt te scharen. Willekeurig een nummer eruit gepikt: 'The Great Stash Robbery'. Dat lijkt mij psychedelische rock, zeker geen metal, en al helemaal niet een nieuw genre wat niet al beschreven zou zijn door een subtype van rock.

Ik schaar ze persoonlijk onder Progressieve Rock met een beetje een retro-sound; benieuwd naar de nieuwste worp; morgen maar 's aanslingeren

ABDrums: deze bedoelde ik niet trouwens. Ik doelde op deze...

15-02: De l’Abîme Naît l’Aube - Un Sanctuaire de Cendres

Zoals ik al tegen je zei: heel toevallig dat jij hier ook mee aan komt zetten. Vrienden van mij zijn hier ook lovend over, maar ik hoor het niet zo. De bezwerende engelenvocalen van de zangeres vind ik heel goed. Verder, hoor ik het niet. Gitaarwerk vind ik nogal saai qua toon en riffs, harsh vocals voelen geforceerd en de compositie is te uitgesponnen wat mij betreft. Vooral het (te) rustige middensegment (vanaf de 5e minuut ong.) duurt te lang voordat de draad weer opgepakt wordt. En daarna gebeurt er niet veel anders dan ervoor.

6,0

17-02: Ponte del Diavolo - Spirit, Blood, Poison, Ferment!

Waarom krijgt Blackwater Holylight nou relatief veel aandacht en dit niet? Dit nummer toont over een betere zangeres te beschikken, onconventionele spelelementen te bevatten, is eigennaardiger qua sfeer en strakker klaargespeeld. Ergens mis ik iets voor de 8,0, maar ik kan het niet goed onder woorden brengen en moet zonder verder gelul het album eens gaan luisteren, dus:

8,0

19-02: Worm - Witchmoon: The Infernal Masquerade (Feat. Marty Friedman)

Worm kwam vorig jaar ook voorbij met de single 'Necropalace'. Dit leek aanvankelijk beter te scoren, maar inmiddels liggen de gemiddelden dicht bij elkaar. Mijn enthousiasme is wel consistent met de eerste single en die van Vargrav (gezien het soortgelijke genre maak ik de vergelijking), dus het cijfer is eveneens consistent.

8,2

21-02: Bizarrekult - Håp

Nog een vrouw achter de microfoon en het is eens geen doom metal, tof. Bij aanvang is het dusdanig conventioneel dat de sfeer niet overslaat, maar na 3 minuten ontvouwt zich een onheilspellend middenstuk waar ik goed in kan komen. Als dat het hele nummer aangehouden werd zou mijn cijfer hoger uitvallen.

6,8

27-02: Harboured - Dead Ringer

Kort gezegd pik ik er niets uit wat mij aanspreekt. Het is een creatieve mengelmoes aan stijlen, maar net de stijlen die bij mij moeilijk klikken.

6,0

01-03: Matador - Hooks

Ik ben iets meer onder de indruk van de single en opener 'The House Always Wins', die heeft minder clean vocals (bijna niet zelfs) welke een zwakker punt van de band lijkt te zijn, de harsh vocals zijn in elk geval de betere. Daardoor is het algeheel een stuk vuiler en vuiger. Ik denk dat GaiusBertus en Rain King daar ook enthousiaster over zouden zijn als ik het zo lees. Desalniettemin ben ik zeker positief over 'Hooks' en sluit ik mij aan bij je omschrijving! Destijds dacht ik nog wel zat tijd te hebben om dit te nomineren, want wie haalt dit obscure albumpie er nou uit...

8,0

Maak Kennis met Metal Anno 2026

Apollo schreef:
...want wie haalt dit obscure albumpie er nou uit...

Juist dat vind ik de uitdaging van dit spel; en als het dan ook nog breed wordt gewaardeerd, spreken we van de spreekwoordelijke kers op de taart.

Terwijl ik dit typ, luister ik het 2e nummer Glitter Skin met ook relatief veel cleane zang die me ergens wat doet denken aan Maynard James Keenan... => Top album !

ProGNerD schreef:
Juist dat vind ik de uitdaging van dit spel; en als het dan ook nog breed wordt gewaardeerd, spreken we van de spreekwoordelijke kers op de taart.

Terwijl ik dit typ, luister ik het 2e nummer Glitter Skin met ook relatief veel cleane zang die me ergens wat doet denken aan Maynard James Keenan... => Top album !

Eens! Erg fijn om in goed gezelschap te zijn en dat ik op jullie kan vertrouwen de mooie obscure parels eruit te vissen.

Ja, o.a. dat nummer vind ik dus minder dan de opener en afsluiter vanwege die clean vocalen. Beetje gemengde gevoelens daardoor bij het gehele album, ik laat het even sudderen.

ProGNerD schreef:
Ik schaar ze persoonlijk onder Progressieve Rock met een beetje een retro-sound; benieuwd naar de nieuwste worp; morgen maar 's aanslingeren

ABDrums: deze bedoelde ik niet trouwens. Ik doelde op deze...

Die staat ook nog op mijn lijst ja, hoewel ik er eigenlijk niet al te veel aandacht aan wil schenken gezien het eerder uitgevoerde 'sociale en artistieke experiment'. Maar soit, het draait om de muziek en dat wil ik wel een kans geven. Ik weet nog niet wanneer, want er is weer zo veel moois uitgebracht dat het zoals altijd een uitdaging is om alles een beetje bij te kunnen blijven houden.

Apollo schreef:
(quote)

Niet de eerste band die zoiets claimt maar toch makkelijk onder een van beide genres valt te scharen. Willekeurig een nummer eruit gepikt: 'The Great Stash Robbery'. Dat lijkt mij psychedelische rock, zeker geen metal, en al helemaal niet een nieuw genre wat niet al beschreven zou zijn door een subtype van rock.

Ik ben het met je eens, maar vond het interessant om deze casus hier even te noemen in relatie tot de eerder gevoerde metaldiscussie. Niet in de laatste plaats ook vanwege het feit dat de band zelf claimt dat The Gaia II Space Corps muzikaal tussen hardrock en heavy metal schippert, terwijl het - volgens hen - eigenlijk geen van beide is. Los van het genre blijft de muziek in ieder geval uiterst genietbaar en daar gaat het per slot van rekening om.

Rain King schreef:
(quote)

Eens, ik vind het heel vaak geforceerd en gekunsteld klinken. Het voelt dan niet oprecht ofzo. Bij dit nummer ook.

Dit is de eerste keer dat ik deze reactie lees over clean vocals. Ik hoor het altijd precies andersom

Heb dit nummer nog niet gehoord, maar clean vocal kunnen wat mij betreft prima als het ook echt een beetje goed gezongen wordt. Iets wat in de extremere Metal stijlen voor mijn gevoel nog wel een grote uitdaging is. Juist omdat iedereen daar altijd zo op die unclean vocals focust.

Wat ik dan vaak weer heb is dat velen grotendeels hetzelfde klinkt als ze gaan grunten etc. Terwijl je in gewone zang meer diversiteit krijgt tussen de verschillende zangers/zangeressen. Voor mij voegen gruntende vrouwen dan ook niet veel toe, terwijl die clean vocals voor mij veelal mooier klinken.

Ok, dit is best dik.

7,8

Wat sjonnie boven me zegt.
8,0!

Harboured - Dead Ringer: 6,5
Matador - Hooks: 7,5

Gast
geplaatst: vandaag om 01:29 uur

geplaatst: vandaag om 01:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.