MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2026

zoeken in:
Ah progmetal, iets minder mijn ding moet ik zeggen.
Toch heb ik geprobeerd om hier blanco in te gaan. En het viel mij alles mee om eerlijk te zijn.
Ik en prog worden nooit de beste vrienden, maar deze track doet wel wat bij mij.
7,0!

Juul1998B schreef:
Ah progmetal, iets minder mijn ding moet ik zeggen.
Toch heb ik geprobeerd om hier blanco in te gaan. En het viel mij alles mee om eerlijk te zijn.
Ik en prog worden nooit de beste vrienden, maar deze track doet wel wat bij mij.
7,0!

Misschien een beetje off-topic, maar het schiet me ineens te binnen: Jij was toch afgelopen maandag bij Geese in Nijmegen? Echt heel gaaf man... Hoe was dat?!

ABDrums schreef:
(quote)

Misschien een beetje off-topic, maar het schiet me ineens te binnen: Jij was toch afgelopen maandag bij Geese in Nijmegen? Echt heel gaaf man... Hoe was dat?!

En toen werd ik wakker.
Haha was het maar zo bro. Ik heb helaas geen tickets

Juul1998B schreef:
(quote)

En toen werd ik wakker.
Haha was het maar zo bro. Ik heb helaas geen tickets

Oooh, meende op last te zien dat je was geweest. Jammer!

Even een inhaalslag:

01-03: Matador - Hooks: 8,5
Erg mooi, precies in m'n straatje

03-03: Misotheist - De Pinte: 8,2
Idem

05-03: Millhaven - Gravity: 7

06-03: Achryma - Hollowlight: 8
OK, niet grensverleggend, maar gewoon lekker en mooie persoonlijke ontdekking !

08-03: All Them Witches - Red Rocking Chair: 6,5
Kan ik niet zoveel mee, eerlijk gezegd...

10-03: Lamb of God - Into Oblivion: 6
Tja...

12-03: Phendrana - Cathexis: 7,7
Klinkt goed, maar Opeth ligt er wel heel dik bovenop...

Als niemand iets heeft dan heb ik er nog wel een, maar ik wacht even af.

Ik heb evt. ook wat maar dat kan ook later een keer

01-03: Matador - Hooks (ProGNerd / 12 / 8,03)
03-03: Misotheist - De Pinte (ABDrums / 11 / 7,74)
05-03: Millhaven - Gravity (GaiusBertus / 11 / 6,57)
06-03: Achryma - Hollowlight (ProGNerD / 9 / 6,86)
08-03: All Them Witches - Red Rocking Chair (Apollo / 8 / 7,35)
10-03: Lamb of God - Into Oblivion (legian / 10 / 6,28)
12-03: Phendrana - Cathexis (Apollo / 7 / 7,79)
14-03: Cruel Force - Savage Gods (GaiusBertus / 0 / 0)

"Speed fucking metal" noemen deze Duitsers dit zelf. Het is inderdaad rete-snel! En ook lekker old school en enigszins ironisch. Ik vind het zelf enorm aanstekelijk, en vooral om die heerlijke “hook” die ze erin hebben met de roto drums. Veel achter elkaar luisteren is echter wel wat vermoeiend, maar zo af en toe deze opzetten zorgt wel even voor een lekkere rush.

Maak Kennis met Metal Anno 2026

Deze band is een tijdmachine naar de jaren 80. Niet alleen de muziek, ook de aankleding en hoezen. Alleen de productie is beter dan gemiddeld voor de jaren 80. Drumfills klinken super. Goed uitgevoerd op alle punten en dat maakt het voor mijn oren niet vermoeiend om naar te luisteren. Wel vind ik 'Whips-a-Swinging' de iets betere single.

8,0

Dat is ook een geweldig nummer inderdaad (en mijn eerste kennismaking met deze band). Met een nog meer retro-clip en eveneens die heerlijke drums. Alleen vind ik daar het stukje waarin ze tempo wisselen enerzijds leuk en anderzijds wat onnodig middenin het nummer, haalt me dan een beetje uit de headbanging flow.

Cruel Force - Savage Gods: 6,0

https://images.nrc.nl/-3Senyqs78OQVXdxBE2D-xkd3T8=/640x/filters:no_upscale():format(jpeg):fill(f8f8f8,true)/s3/static.nrc.nl/boeken/files/2013/02/Afbeelding-12.png
Jullie moesten bijna net zo lang op mij wachten als op zijn Rückkehr in bovenstaande mockumentary, maar ik heb mijn zaterdagavond en -nacht weer opgeofferd voor al jullie nominaties. Ik was bijna klaar en ik had een lap tekst waar de Encyclopædia Britaninca jaloers van zou worden... liep mijn pc liep vast. Nondeju! Even in wat ingekorte stijl dan maar. Hebben jullie mazzel.
De nummers had ik ook al vaker geluisterd dankzij ABDrums' Spotify, dus nogmaals dank daarvoor!

05-02: sunn O))) - Glory Black (Rain King)
Muziek die je niet luistert, maar voelt. Letterlijk. Zoals ik een keer meemaakte in Paradiso, 2005.
De sonische terreur zorgde ervoor dat mijn maaginhoud, mét mijn maag, via mijn slokdarm naar buiten werd gedreund en getrild. Hoe simplistisch de minimalistische drones orenschijnlijk mogen lijken, het zorgt voor een soort van rustgevende, meditatieve zenmetal.
Sfeervol piano-intermezzo ook, dat wel wat wegheeft van het werk van Morton Feldman, alhoewel, zijn minimalisme zorgt ervoor dat het pianowerk van Sunn O))) toch meer lijkt op Wibi Soerjadi aan de speed.
Johnny Marr schreef:
Tja... wat is dit dan? Het muzikale equivalent van verf zien opdrogen?
Precies! Als je de albumhoes bekijkt, lijkt dat wel een colorfield painting van Barnett Newman. Het album had dan ook beter 'Glory Red' in plaats van 'Glory Black' kunnen heten.
7,8

07-02: In Aeternum - Bow To None (ABDrums)
Kijk aan, die lijken zijn ook weer opgewarmd.
Lekkere blackened melodeaththrash, maar de som is niet groter dan de delen, want te weinig onderscheidend. Evenwel best okay.
7

09-02: Vreid - From These Woods (GaiusBertus)
In 2005 nog eens gezien tijdens hun eerste trip door Nederland. Ik heb lang gedacht dat ze in het voorprogramma stonden van Metal Church, maar pas deze avond kom ik erachter dat het niet alleen een uiterst merkwaardige combinatie is, maar ook een gevalletje verkeerd onthouden. Dankzij wat oude concertverslagen zie ik nu pas hoe het zat. Beide bands speelden in 2005 in de tijdelijke locatie van de Patronaat in een oude fietsfabriek in Haarlem, maar Metal Church nam After All mee als support (dat klinkt al een stuk logischer) en Vreid mocht het publiek opwarmen voor Enslaved. That makes also a lot more sense.

Ik had destijds maar een paar zinnen vuil gemaakt aan Vreid, te weten deze:
"Niet bekend met het werk van deze band Vreid, dat ongetwijfeld Zweeds voor 'wreed' zal zijn, alhoewel ik sterkere associaties opgedrongen krijg met 'vrede' en 'vrijen', liet ik de redelijk ongecompliceerde rock 'n' roll black over me heen gaan. De vergelijking met Carpathian Forest is daarmee snel gelegd, al pakt Vreid de black'n'roll een stukje vreindelijker aan. Je zou bijna zeggen dat het Chuck Berry is in een black metal-jasje. Hoezo old school?"
Ik kan me nog een paar niet malse reacties herinneren van trve cvlt frostbitten blekkies over dit schrijven.

Dit liedje klinkt ook volstrekt niet als black'n'roll en de meloblack met aanstekelijke paganchants klinkt best wel in het verlengde van hun voorloper Windir (die ik destijds ook nog niet kende), dus wellicht was de kritiek van die gatekeeping blekkies ook wel terecht. Ik had de band echter n.a.v. hun optreden niet echt meer gevolgd, maar dit nummer bevalt me prima. Het is weliswaar binnen de lijntjes, maar uiterst mooi verzorgd en aanstekelijk.
8

11-02: Chat Pile - Masks (Rain King)
De band die ik beter wil vinden dan dat ik doe. Het wil maar niet echt lukken tussen de band en mij. Twee keer live gezien en twee keer enigszins underwhelmed. Tweede keer zelfs voortijdig weggegaan om een andere band te kijken. Alleen het slotnummer van het debuutalbum vind ik echt geweldig, verder luister ik liever de noisemetal/-core van Big Black, Jesus Lizard, Unsane, of Human Impact.
Dat geldt ook weer voor dit nummer. Het is weer nét niet en blijft hangen bij aardige ideeën en een redelijke fuck-up sound, maar het mag met wat meer manie, scherpte, smerigheid en meer hooks.
6,5

13-02: Black Label Society - Name in Blood (legian)
Originele keuze. Ik had niet direct Zakk Wylde in dit draadje verwacht. Ik was nooit groot devoot aanhanger van zijn werk, maar tot circa 2010 kocht ik zijn werk nog wel braaf (als ik het eens tweedehands of in de uitverkoop zag liggen). De logge rechttoe-rechtaan redneckmetal bevalt beter dan ik had verwacht, met name door het aanstekelijk refrein.
7,4

15-02: De l’Abîme Naît l’Aube - Un Sanctuaire de Cendres (ABDrums)
Wat een geweldig nummer!
Jullie gemauw over de zangeres slaat natuurlijk als kut op Dirk, want haar stem past perfect bij de sound. Haar timbre doet wat denken aan die zangeres op de twee ballads van de eerste EP en CD van Anathema.
Ik geef de band alleen straf- én bonuspunten voor de onmogelijk onhandige bandnaam: De l’Abîme Naît l’Aube. Ja, dat klinkt toch voor geen meter? Al moet ik toegeven: de betekenis/vertaling 'Uit de afgrond wordt de dageraad geboren' klinkt dan toch wel cool en is ook cryptisch/filosofisch treffend voor de verhalende en atmosferische muziek. Opvallend dat het geeneens een Canadese band is, ik had durven wedden dat dit weer zo'n stelletje Québécois is, maar nee: de band komt uit Zwitserland. Het platenlabel kwam daarentegen wel uit Canada (sinds dit jaar definitief verkast naar Portugal), dus ik zou zeggen: hupsakee Hypnotic Dirge Records, breng dit als de sodemieter ook uit op vinyl!
8,8

17-02: Ponte del Diavolo - Spirit, Blood, Poison, Ferment! (GaiusBertus)
Okay okay, dit is dan weer een heel andere stijl zangeres, maar die op haar manier ook zwaar overtuigd. Kristalhelder, markant en zelfverzekerd. Ik lees wat gemiep over haar uitsprak/accent, maar ach: je zou mijn steenkolenengels eens moeten horen. Daarbij kan een accent ook wel weer haar charme hebben (Doro anyone?), dus ik val er niet snel over. Zeker nu niet.
En wat hoor ik? Toeters? Blazers? Otto Pesante? Avantgarde metal uit Italië? Waarom komt dit dan niet uit op Code666, hét Italiaanse label voor dit type metal? Toch een gemiste kans van Emiliano Lanzoni, de man van dat label.
Wat schreef ik er ook al meer over? Oja, ik kwam erachter dat ik hun debuutplaat hier al beoordeeld had, dus blijkbaar ken(de) ik de band.
8,2

Kiekje intermezzo! https://i.postimg.cc/85BZ2Yqf/Iron_Maiden_Gangland_landkaart.jpgIk kwam onlangs deze tekening weer tegen die ik als 15-jarige maakte op school (was het bij tekenen of bij aardrijkskunde?) en ik alleen maar tot beweging kwam als ik iets mocht maken dat een link had met metal. Ik vind het Eddie-alfabet wel lollig verzonnen.

19-02: Worm - Witchmoon: The Infernal Masquerade (Feat. Marty Friedman) (ABDrum)
Wat een merkwaardige combinatie. Underground extreme metalact Worm saampies met gitaarshredder pur sang Marty. Watskeburt? Hoe zijn deze twee tot elkaar gekomen?
Nu is bandlid Philippe Tougas al net zo'n shredmaster als Marty en heeft inmiddels ook een behoorlijke cv opgebouwd (onlangs kwam hij hier nog langs met Exxûl), dus misschien is het een klein wereldje van ons kent ons en is een telefoontje naar Tokio snel gepleegd? Evenwel mooi om te zien dat Marty zich leent voor een klein kwartier lang symfonische black kerkermetal en hij en/of Philippe lekker losgaan op hun snaren alsof het een shredplaat is uit eind jaren 80. In de hilarische lo-fi clip lijkt dat Philippe alle eer opstrijkt. Was wel grappiger geweest als Marty zijn snoet ook had laten zien.
Zeker in het tweede deel lijken Marty en Jaso... eh, Philippe wel een soort Cacophony goes black metal. Mooi man!
8,5

21-02: Bizarrekult - Håp (ProGNerd)
Toevallig deze week nog de debuut-cd binnengekregen via Hammerheart. Mochten jullie interesse hebben: ze hebben daar een cd-voorjaarsschoonmaak en diverse titels zijn er slechts €2,-
Ik vind de bandnaam trouwens iets te hoge verwachting genereren voor hetgeen ze leveren. Als in: zo bizar is het allemaal niet. En kult evenmin, want die status hebben ze volgens mij niet.
Daarentegen bevalt mij hun combi van mid-tempo black metal met post-metal wel. En de bijna contemplatieve, folky break met die zangeres is bijkans prachtig. Ik vind het echter ook net iets te weinig imposant om er een 8 aan te hangen.
7,8

23-02: Vargrav - Moonfrost Storms (Apollo)
Dat imposante heeft Vargrav wel. Je mag Edwynn namens mij ook wel even bedankt, Apollo.
Ik kende de band ook niet, maar daar ga ik hoognodig verandering in brengen.
En het zal eens niet Fins zijn. Wat het dus wel is.
8,4

25-02: Lili Refrain - Nagal (GaiusBertus)
Ik had hier al eerder mijn mening over haar verkondigd.
Prachtig gelaagde, hypnotiserend tribale darkwave. Inderdaad zelfs nog even sterker dan haar voorganger die vooral live tot zinderende expressie kwam.
En dan die metäl as fvck-gitaarrif die komt invallen op 4'28": pure bliss!
I love Lili. En ze heeft mijn liefde hier niet bedrogen.
Op RYM zie ik weer een voor mij nieuwe term opdoemen: Psichedelia occulta italiana. Nou, daar is geen speld tussen te krijgen, je zou bijna zweren dat ze deze term speciaal voor Lili hebben verzonnen.
9
Apollo schreef:
Een van de essentiële onderdelen van metal is wel de gitaar, dat is meer feit dan mening gelet op de geschiedenis en alle metal die is gemaakt. Dat klinkt misschien simpel en kort door de bocht, want metal is toch meer dan een gitaar? Ja! Maar wat er met die gitaar gedaan wordt is wel een doorslaggevende factor.
Ik wil ZEKER NIET jullie discussie 'wat is wel en wat is niet metal' opnieuw aanzwengelen, de hemel beware me, maar ik kwam stomtoevallig vandaag deze band tegen. Goh, dat is alweer lang geleden dat ik dit had geluisterd. Je mocht het destijds eigenlijk niet goed vinden, maar nu ik het luister denk ik: cool gedaan!
Geen gitaar. Zelfs geen bas. Alleen drums en "a cappella" zang. En toch metäl as fvck.
De novelty-uitzondering die de gitaarregel bevestigt:

27-02: Harboured (legian)
Zo, dit is ook een portie lekker! Vooral als ze in de overdrive gaan en de zanger zijn screams er vol instort. De wat dromerige clean vocals zijn idd niet het sterkste punt, maar dat is misschien ook een kwestie van smaak. Vooral de hardere (post-)hardcore in hun sludgy sound bevalt me uitstekend.
8

01-03: Matador - Hooks (ProGNerd)
Best aardige post-van dit en dat en atmosferische sludge-van hier en daar, maar al houd ik enorm van deze sound, bij dit nummer wil het niet helemaal ten volle landen. Zeker genietbaar, maar ik mis een eigen signatuur en in een scene met talloze vergelijkbare bands zal het ondersneeuwen, niet zelden omdat het gros hiervan mij meer aanspreekt. Dat laat onverlet dat ik het evenzogoed best lekker vind om er naar te luisteren en er passeren een aantal prima riffs en wat sfeervolle overgangen die goed zijn voor de spanningsopbouw (alleen de clean vocals in het begin zijn me iets te lijzig), maar een echt hoog cijfer blijft uit. In dit genre moet je echt je slecht doen om bij mij onder de 7 te scoren.
7,3

03-03: Misotheist - De Pinte (ABDrums)
Godverdomme ABDrums, you scored one hundred and eighty!
What a hell of a track!
Ik had in mijn eerste epistel een heel euforisch verhaal opgehangen, maar door de frustratie van de vastgelopen pc, voel ik nu niet meer diezelfde vibe om diezelfde woorden te vinden.
Maar ik was eigenlijk al verkocht bij die openingsbrul: wat een verpletterend imposant grofkorrelige, rauwkorzelige gootsteenontstoppergrowl! Van de funeral doom openingsminuten tot en met de laatste minuten van schier eindeloos aanhoudende, bloedintense en furieuze blackmetal - soms dissonant, soms schur(k)end aan warmetal, maar toch met een melodieuze onderlaag - zit ik op het puntje van mijn stoel.

De band heeft een grandeur, een massieve power, een urgente zeggingskracht: het grijpt je bij de strot en knijpt je zo stevig vast dat je nét niet stikt, maar met de stoom uit je oren en uitpuilende ogen driedubbel gefocust bent. Wat de meesten hier ook al zeggen: het nummer duurt 21 minuten, maar gevoelsmatig duurt het korter dan een willekeurig Top 40 TikTok-gedrocht van twee minuut 25.
Het enige dat mij van een 10 doet weerhouden is het wat abrupte einde. Tsjongejonge, is de band ruim 21 minuten bezig om hun punt te maken en dan houden ze er ook prompt plotsklaps mee op. Daar had wel iets meer apotheose/coda/finale/slotakkoord aan mogen worden opgehangen.
Evenwel beste nummer van het jaar van dit spelletje? Wat een Fantastisch nummer met een hooFdletter F.
9,5 (dit zou in de toekomst best alsnog kunnen groeien naar een 10)

05-03: Millhaven - Gravity (GaiusBertus)
Zo, ik ben weer daar waar mijn PC vastliep.
Dat kwam omdat ik een linkje wilde plaatsen van de zeer hoogstwaarschijnlijke en tegelijkertijd onvergelijkbare bandnaamgever van de band en dat bleek net een tabblad te veel voor mijn al behoorlijk krakkemikkige hardware. Vervloekt...
Ik moest na de verpletterende kennismaking met Misotheist wel even omschakelen naar de wat rechtlijnige sound van Millhaven, ook al gooit deze band soepeltjes diverse stijlen door elkaar en weet daar een prettig klinkend catchy resultaat uit te smeden. Het is misschien iets te catchy voor mijn smaak (of eigenlijk is het wat lomp rampestampen), maar als Gaius schrijft dat hun vorige werk eigenlijk beter is, dan is dat toch een onderzoekje waard. Zeker ook omdat tijdens die laatste minuut het wat feller wordt en is gelardeerd met lekkere solo's, waardoor het cijfer nog wat hoger wordt.
7,2

06-03: Achryma - Hollowlight (ProGNerd)
Net op het moment dat ik denk: is dit een instrumental?, komt na dik twee minuten eindelijk de drummer aanwaaien en creëert daarmee een sfeer dat de zanger dan ook vast nog wel een keer op de koffie komt. En jawel, dat gebeurt ook. De band laat een geluid horen dat prima in mijn straatje past, alleen past het eigenlijk ook weer niet, omdat er al zoveel vergelijkbare bands in dit metier opereren. En niet zelden beter/inventiever/indrukwekkender. Okay, het is pas hun eerste EP, dus het kan nog alle kanten op, maar ik mis nog een eigen smoel, iets dat de band onderscheidt. Het is an sich zeker niet slecht, de screams en grunts van de zanger zijn in orde, maar ik mis "iets", een je ne sais quoi. Het intro had iets korter gemogen, al sluit het outro wel meer mooi aan op het intro. Misschien klink ik iets te kritisch ten opzichte van het cijfer dat ik geef.
7

08-03: All Them Witches - Red Rocking Chair (Apollo)
Huh, All Them Witches? Hier? Tussen alle metalbands? Doe je het erom, Apollo?
Kijk uit hoor, want anders ga ik ze nomineren als we met het andere spelletje de USA aandoen.
Dit geschreven hebbende: oh, wat hoor ik nu? Tsjeempie. Die doommetalriff is wel heel erg metal-approved. Ik wist niet dat ze zó heavy en metallic uit de hoek konden komen.
Waren ze dat eigenlijk wel?
Superlekker nummer trouwens, zeker in combinatie met die wat semi-akoestische psychedelische Soundgarden-grunge in de eerste twee coupletten.
Dit is zeker een gruwelijk goede reminder om deze band weer eens wat meer aandacht te geven, want ze waren alweer een behoorlijke tijd onder mijn radar gebleven.
8,4

10-03: Lamb of God - Into Oblivion (legian)
Ik had 'em al een paar keer voorbij horen komen op de Spotify-playlist en ik was eigenlijk verbaasd over mezelf hoe vermakelijk ik het nummer vind. Ik dacht dat ik al lang niet meer de behoefte had om naar deze band te luisteren. Het meest recente album dat ik van de band heb stamt uit 2015 en die heb ik voor een habbekrats gekocht en nooit geluisterd.
Toch betrap ik mezelf erop dat ik best wel lekker ga op dit nummer. Misschien omdat ik al heel lang niet meer naar de band heb geluisterd en dat het voor de afwisseling wel weer eens lekker is. Of dit met een heel album ook nog lekker zal zijn, dat betwijfel ik, maar die hoef ik hier niet te beoordelen. Ergo: fijn dat deze band langskomt, want het verrast me in positieve zin en uit mezelf had ik het nooit opgezet.
Volgende keer weer meer "rechttoe rechtaan muziek" die je zelf een zesje (komma zeven) geeft, legian!
7,5

12-03: Phendrana - Cathexis (Apollo)
Noujaaaa zeg? Ik gooi jullie gemakshalve even op een hoop, zodat ik kan schrijven dat jullie constant als een stel misogyne FvD-stemmende Biblebelt-rednecks zitten te zeiken over de zangeressen, maar uitgerekend deze zangeres krijgt positieve kritieken? Wat rrraaarrr. Ik vind haar juist de minste zangeres die ik in deze lijst heb gehoord. Slecht is natuurlijk volstrekt iets anders, maar ik vind haar timbre niet meer dan adequaat en passend. De hese screams van de zanger vind ik zelfs aan de matige kant. Dus dat zijn dus al twee kritische punten.
Gelukkig weten de muzikanten, de componist en de arrangeur het geheel toch nog behoorlijk recht te trekken. Daar moeten ze ook wel alles voor uit de kast halen: jazzy passages, Chris Hinze fluitwerk, getoeter (tenorsaxofoon?), diverse Opeth-patenten openbreken en de hele mikmak en santenkraam van breaks, tempo- en atmosfeerwisselingen. Maar dan heb je ook wat! Op de metalpassages na had dit ook een progrockcompositie van een of ander obscuur Vertigo-bandje uit 1971 kunnen zijn.
Weten ze het nummer al met al toch naar een 8,2 toe te werken. Da's ook knap. Ja, fascinerende band en dat ik de zanger niet zo indrukwekkend vind, maakt bijna niks uit, want wat is zijn netto bijdrage nu uiteindelijk in dit nummer?

14-03: Cruel Force - Savage Gods (GaiusBertus)
Wat zie ik nu? Spikes and leather? Kogelriemen? Flying V? Zelfs de pornodruipsnor!
De eerste zin die zanger zingt: 'Forward to battle, we march!"
En dan de namen van de bandleden: Carnivore, Slaughter, Spider... Hahihahilarisch!
Yeah, back to the 80s metal!
Je moet wel Duitser zijn om zo schaamteloos nostalgisch te durven zijn.
Volgende maand ga ik ook weer naar Keep It True. Dan klinkt deze Teutoonse speedy thrash metal (of is het thrashy speed metal?) als een heel gezellige en lollige opwarmer.
Even checken of ze stomtoevallig ook nog geprogrammeerd staan. Zou zomaar kunnen. Weet jij veel?
...
Hahaha, ja hoor, het is nog waar ook!
Nou, dat vind ik helemaal niet erg, want ik vind het een heerlijk portie alte Schule Metall.
Ik geef voor de grijns die de band mij bezorgt gewoon een 8, des te meer voorpret krijg ik voor KIT XXVI. En zo eindig ik ook weer in Duitsland.

Dank aan alle nomineerders, het was weer een feest om alle nummers te ondergaan.

Zo, dat was weer een feest om te lezen!

Cruel Force klinkt heerlijk!

8

GaiusBertus schreef:
Zo, dat was weer een feest om te lezen!
Dank!
Inmiddels is het middernachtelijk gewauwel ontdaan van minstens 30 grammaticale en spelfouten, dus is de leesbaarheid ook weer iets opgeknapt.

01-03: Matador - Hooks (ProGNerd / 13 / 7,97)
03-03: Misotheist - De Pinte (ABDrums / 12 / 7,88)
05-03: Millhaven - Gravity (GaiusBertus / 12 / 6,62)
06-03: Achryma - Hollowlight (ProGNerD / 10 / 6,88)
08-03: All Them Witches - Red Rocking Chair (Apollo / 9 / 7,47)
10-03: Lamb of God - Into Oblivion (legian / 11 / 6,39)
12-03: Phendrana - Cathexis (Apollo / 8 / 7,84)
14-03: Cruel Force - Savage Gods (GaiusBertus / 4 / 8 )
16-03: Wazzara - Zessa (Reborn) (ProGNerD / 0 / 0)

Mooie post-black ontdekking uit Zwitserland. Doet me wat denken aan Messa hier en daar...

Uiteindelijk gekozen voor Zessa (Reborn), met name vanwege het allerjezust lekkere soleerwerk in het 2e deel van het nummer dat naar een mooie afsluitende climax toewerkt

Maak Kennis met Metal Anno 2026 | Spreadsheet

Er komt weer veel interessants uit Zwitserland dit jaar tot nu toe. Dit nummer is stemmig, mooi gitaarwerk inderdaad. Ik vind alleen de zang niet supersterk (sorry, ben ik weer de misogynistische lul ). 7,5

Achryma - Hollowlight: 6

All Them Witches - Red Rocking Chair: 5

Lamb of God - Into Oblivion: 8
Tsja, recht toe recht aan. En dan regent het zesjes. Maar weet je, als ik 'voor de lol' muziek luister (ik weet het; wie doet dat dan ook?), dan is dat 60% van de gevallen wel dit soort metal en niet die tien minuten durende lappen doom/post/sludge/black die hier vaker voorbij komt. Dat kost zoveel meer inspanning om te beluisteren. Zeer de moeite ook, maar niet altijd te verteren. Dit soort recht toe recht aan metal gaat er in de meeste situaties gewoon veel lekkerder in. Gewoon een dikke riff, een catchy refrein, en een strakke productie.

Phendrana - Cathexis: 7,5
Verrassend lekker deze proggy metal. Bruutheid afgewisseld met de finesse waar prog zo door gekenmerkt wordt.

Cruel Force - Savage Gods: 7
Wapperende haren en strakke leren broeken. In de herinnering toch gaver dan in deze retro versie, maar schopt toch wel aardig kont.

Wazzara - Zessa (Reborn): 8,4
Zeer aangename sfeer met een hele fijne zangeres. Prachtige opbouw ook! Ik zet hoog in.

Wazzara: 8

Achryma - Hollowlight - 5
Trage opbouw, middenstuk dat me niks doet en eindigt voordat ik het door heb of überhaupt één keer opleef.

Phendrana - Cathexis - 5,5
Totaal mijn ding niet, maar door die zenuwachtige blaasinstrumenten scoort het een zeer bescheiden voldoende.

Wazzara - Zessa: 8,0
Prachtige sfeer zet dit nummer neer!

All Them Witches - Red Rocking Chair - 7,5
Heerlijk loom en zwaar.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:46 uur

geplaatst: vandaag om 23:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.