MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2026

zoeken in:
Zu - A.I. Hive Mind - 7.2
Zelf vindt ik hem wel lekker, fijn speels nummer wat zeker niet verveeld. Niet voor elk moment om te luisteren, maar uiterst vermakelijk

Cryptic Shift - Hexagonal Eyes (Diverity Trepaphymphasyzm) - 8
Zo, een lekkere stevige mengelmoes van veel verschillende ideeën. Aan creativiteit geen gebrek, maar de uitwerking laat nog wel wat wensen over. Muzikaal loopt niet alles even soepel door en ze hebben moeite om een lekkere flow in het nummer te krijgen. Ze moeten ook nog eventjes leren van het Less is More principe en soms toch wat minder willen. Want dit is toch wat teveel voor het nummer wat mij betreft.
Toch klinkt dit nummer wel erg lekker moet ik zeggen. Dus ik ga mee in de positieve cijfers hier.

Exxûl - Labyrinthine Fate - 7.6
Ik wist niet dat James Labrie er een steviger side project op nahield naast DT. Leuke ontdekking zo, die man weet na al die jaren toch nog te verrassen.
Goed, ik mag de zang eigenlijk wel. Jaren lang DT fan zijn heeft zo zijn positieve effecten dus... De zang is lekker contrasterend tegen de wat klassiekere en op momenten wat gotisch achtig klinkende muziek. De muziek weet op momenten best weet te imponeren, hoewel wat minder dan de voorganger. En het geheel weet mij voldoende te intrigeren dat ik deze plaat toch in de playlist ga opnemen.

Denominate - Restoration - 8.7
Dit is wel een rijtje van sterke nummers zo in het begin van het jaar. Deze bevalt, lekker dynamisch en energiek en het nummer weet mij zowaar lekker mee te nemen in de knallende flow die erin zit. Nadeel is wel de eentonige en saaie zang, daar mag van mij nog wel wat meer afwisseling in komen. Desalwelteplus is dit nummer goed genoeg om in de playlist voor dit jaar te belanden in ieder geval. Ook bij deze ga ik hoog inzetten, en direct mijn hoogste voor dit jaar maar geven. Lekkere ontdekking dit ABDrums.

Leuk, maar niet meer dan dat.
7,4

Ik kan de grunts wel waarderen juist maar het had allemaal wel wat meer aggressie en tempo mogen hebben, het is mij wat te progressive. Maar gelukkig geen clean vocals, dus toch nog een 7

17-01: Exxûl - Labyrinthine Fate // 8,2

Ik heb er vier luisterbeurten opzitten en het geheel blijft me boeien, maar ik merk wel dat ik er echt voor in de stemming moet zijn om dit genietbaar op te kunnen zetten. Het fascineert mij hoe de stijlcombinatie van power, heavy metal en doom - drie genres die mij in de regel eigenlijk totaal niet liggen - hier resulteert in een geluid dat mij dan weer wél weet te boeien en overtuigen. De ontzettend theatrale, fantasierijke en ietwat kitscherige natuur van het nummer is dusdanig goed uitgevoerd dat het me echt volledig overtuigd. Dit zou niet misstaan op een fantasysoundtrack voor metalheads. Overigens vind ik het derde nummer van de plaat, Walls Of Endless Darkness, nog net een tikkeltje beter dan dit ter nominatie opgestelde nummer.

Ik lees enkele kritische noten over de productie, maar ik stoor me er absoluut niet aan. Ik denk zelfs dat de wat gammele productie een toevoeging is aan het geheel, want je wordt per direct naar de jaren tachtig terug gekatapulteerd zoals EvilDrSmith terecht aangeeft. Enfin, dit is misschien wel de meest verrassende en bijzondere nominatie die ik in maanden heb gehoord. Andermaal een gave tip, Apollo!

18-01: Denominate - Restoration // 8,4

Kijk, ik ga dus enorm goed op progressieve deathmetal. Het is misschien op black metal, en al haar fameuze en gerelateerde sub-sub-subgenres, na mijn favoriete muziekhoekje. Deze band en dit werk vind ik bijzonder sterk, omdat de meeste progressieve deathmetal wordt gekenmerkt door lange, epische songstructuren, 'mind bending' arpeggio's met dito onnavolgbaar riffwerk en akkoordenschema's waar je een grafische rekenmachine voor nodig hebt.

Denominate pakt het echter anders aan door zich eigenlijk veel melodischer - en daarmee toegankelijker - op te stellen, weliswaar verpakt in progressieve songstructuren die wat mij betreft vrij natuurlijk evolueren van passage naar passage. Ik houd wel van deze andere aanpak die de band hanteert. De volledige plaat is voor mij gevoelsmatig ook in een vloek en een zucht voorbij, wat vaak een erg goed teken is. Echt geweldig onderscheidend, inventief of baanbrekend gaat de band niet te werk, maar wat gepresenteerd wordt, is wel gewoon heel erg goed.

---

Het debuutalbum van Cryptic Shift heb ik, samen met de nieuwe single die hier is genomineerd, de afgelopen dagen een aantal keer voorbij laten komen en ik raak meer en meer in zwang van de aanstekelijke kosmische progressieve thrash-death van de band.

Het is geweldig hoe de band het stekelige en puntige karakter in het riffwerk toch weet te combineren met een lekker zwaar, log en lomp death metal geluid, zonder dat het één te lijden heeft van het ander. Vektor had bij mij ook wat tijd nodig om volledig te landen, maar dat is uiteindelijk ook helemaal goed gekomen (Terminal Redux heb ik op 5* staan). Ik twijfel er niet aan dat het bij Cryptic Shift hetzelfde gaat zijn.

Waarom typ ik dit stukje hier? Omdat ik mijn cijfer verhoog van een 8 naar een 8,8. Daarom. En dus ook nogmaals dank aan The_CrY voor het tippen van deze gruwelijk lekkere band. Mijn enthousiasme en waardering neemt met de dag toe.

Exxûl

Prachtig, er zijn wel 20 bands uit de (vooral) '80s en '90s te noemen waar de jongens van Exxûl naar geluisterd hebben. En de zanger zou de zoon van Messiah Marcolin kunnen zijn. Ze hebben er een fan bij 8,8

Denominate

Niks mis mee, weinig memorabel. 7,3

Denominate - Restoration: 7,7

odi
Cryptic Shift : 7,8

Niet zo enthousiast als vele anderen hier maar toch doet het nummer me wel wat. Benieuwd hoe een compleet album me gaat bevallen. Blijf er voorlopig nog wel even naar luisteren.

Exxûl : 6,5

Niet mijn muziek maar het stoort me ook niet.

Denominate : 7

Niks mis mee maar voel niet de behoefte om dit vaker aan te zetten.

Sterke gitaarlijnen, solo's en fijne afwisselingen in dat kader, verder vind ik het al te niet opvallend. De vocalen voelen middelmatig qua toon, diepgang en ritme. Veelal hetzelfde trucje qua afwisseling tussen de brullen (dat op- en afschakelen). Weerhoudt mij ervan om een hoger cijfer uit te delen.

7,4

01-01: Ensanguinate - Angel of a Thousand Poisons (Apollo / 16 / 6,9)
03-01: Ellende - Wahrheit Teil I (ABDrums / 16 / 7,68)
05-01: Upiór - Forefathers' Eve (Part II) (GaiusBertus / 16 / 7,14)
07-01: Miserere Luminis - De cris & de cendres (Apollo / 17 / 8,51)
09-01: The Ruins of Beverast - Last Theatre of the Sea (ProGNerd / 16 / 7,48)
11-01: Lantlôs - Daisies (Rain King / 16 / 6,77)
13-01: Zu - A.I. Hive Mind (legian / 15 / 5,69)
15-01: Cryptic Shift - Hexagonal Eyes (Diverity Trepaphymphasyzm) (The_CrY / 15 / 7,63)
17-01: Exxûl - Labyrinthine Fate (Apollo / 14 / 7,7)
18-01: Denominate - Restoration (ABDrums / 11 / 7,62)
20-01: Drawn Into Descent - Ogen (ProGNerd / 0 / 0)

Deze single maakt me erg benieuwd naar het nieuwe album eind februari...
(weer zo'n typisch voorbeeld van de bloeiende Belgische post (black) metal scene)

Maak Kennis met Metal Anno 2026 | Spreadsheet

Het is zeker niet slecht, maar was ook direct na het nummer alweer vergeten wat ik nou precies geluisterd had. Na een tweede keer blijft het nog steeds niet echt hangen. 7

Ik vind dit wel heel erg sterk, helemaal m'n ding ook.

9,3

Deze had ik ook op mijn lijstje om te nomineren, maar wilde eerst wat genrevariatie in de mix gooien. Gewoon goed, punt.

8,0

Eerste luisterbeurt komt ook hier fijn over. Sfeervol is het zeker, maar mij bekruipt wel een beetje hetzelfde gevoel als GaiusBertus. Een cijfer volgt later. Wel fijn om hier weer eens wat post-spul voorbij te horen. Voor mijn idee ook alweer veel te lang gelden.

Ogen is vandaag drie keer de revue gepasseerd: een sterke en sfeervolle track die negen minuten overtuigt, maar die mijn intuïtie keer op keer bevestigt dat er toch wel degelijk betere post-metal te beleven valt. Het is me soms misschien wat te generiek of standaard om echt door te kunnen stoten naar een hoger cijfer. Maar zoals gezegd, kwalitatief dik in orde om een verdienstelijk cijfer te kunnen verantwoorden. Vooral het tweede deel van het nummer is erg meeslepend.

7,5

Wauw, Exxûl klinkt fantastisch, dat gaat een hoog cijfer worden.

Drawn Into Descent - 5,5
Hier was ik redelijk snel klaar mee, m'n huisgenootje was al overprikkeld naar boven gevlogen en ik vond het na de 2e draaibeurt ook welletjes geweest.

Cryptic Shift - 7
Hier werd ik extreem zenuwachtig van, maar wel op een lekkere manier.

Denominate - 7,3
Lekkere vocals en de drums klappen erop. Alleen 9 minuten vind ik veel te lang, maar dat is de trend van de dag lijkt het wel.

Exxûl - 8,8
Dream Theater vind ik niet perse geweldig, maar als je die sound gaat mixen met wat Queensryche en Candlemass krijg je een hybride die heel veel juiste snaren raakt bij mij.

6,9

Niet slecht, maar ook niet zeer memorabel.

Drawn into Descent

Rond minuut 6 begint het wat mij betreft pas echt interessant te worden. Maar al met al niet onverdienstelijk.

7,7

6,5

Totaal niets nieuws onder de zon, voorspelbaar eigenlijk.

01-01: Ensanguinate - Angel of a Thousand Poisons (Apollo / 16 / 6,9)
03-01: Ellende - Wahrheit Teil I (ABDrums / 16 / 7,68)
05-01: Upiór - Forefathers' Eve (Part II) (GaiusBertus / 16 / 7,14)
07-01: Miserere Luminis - De cris & de cendres (Apollo / 17 / 8,51)
09-01: The Ruins of Beverast - Last Theatre of the Sea (ProGNerd / 16 / 7,48)
11-01: Lantlôs - Daisies (Rain King / 16 / 6,77)
13-01: Zu - A.I. Hive Mind (legian / 15 / 5,69)
15-01: Cryptic Shift - Hexagonal Eyes (Diverity Trepaphymphasyzm) (The_CrY / 15 / 7,64)
17-01: Exxûl - Labyrinthine Fate (Apollo / 15 / 7,78)
18-01: Denominate - Restoration (ABDrums / 13 / 7,57)
20-01: Drawn Into Descent - Ogen (ProGNerd / 12 / 7,49)
22-01: Genus Ordinis Dei - The Crone (GaiusBertus / 0 / 0)

Ik ben niet 100% onder de indruk van de nieuwe plaat van de Italianen, veel nummers hebben mij teveel een "pop-hook". Maar dit laatste nummer is dan wel weer van een dusdanige schoonheid dat ik hem hier toch maar opwerp. Het bevat voor mij vrijwel alle elementen die ik goed vind in metal: een mooie melodie, een stevige dosis agressie en snelheid en (rauwe) emotie die wordt overgebracht, en dit alles verpakt in een originele track die meteen even je aandacht vraagt en niet het ene oor in en het andere uit gaat. En geen clean vocals, altijd een pré voor mij.

In kan me wel voorstellen dat dit voor sommigen van jullie te melodramatisch is, dus ik ben benieuwd naar de meningen. Het is sowieso geen zit van 12+ minuten dus als je het niets vindt is het zo weer klaar

Maak Kennis met Metal Anno 2026 - Sheet

Leuk dat je deze nomineert GaiusBertus; had dit album op m'n watchlist staan omdat ik aardig onder de indruk was van The Beginning uit 2023, maar ook mijn 1e indruk valt een beetje tegen...

Maar dit noopt me wel om het album nog 's aan te slingeren en van een beoordeling te voorzien; ik meld me

Drawn Into Descent - Ogen: 8,2

OK, voor de lengte van het nummer had het wellicht iets spannender / afwisselender gekund, maar verder is het wel, zoals Apollo al constateerde, gewoon goeie post (black) dat precies in m'n straatje past. Ik heb goeie hoop voor het album in ieder geval...!

Genus Ordinis Dei - The Crone: 8,4

Mooie spannende intro, en daarna lekker knallen. Niets mis mee! Het meeslepende melodische stuk maakt dat ik het bijbehorende album toch eens op ga zoeken.

Je omschrijving klinkt als muziek in mijn oren, maar de muziek weet helaas weinig indruk te maken. De intro klinkt veelbelovend ondanks de overmatige lengte (doet mij denken aan de intro van 'Buried' van Novembers Doom), maar de rest van het nummer komt (behalve de outro...) niet in de buurt van diezelfde sfeer en (melo)dramatiek. Ik vind het vooral een heel luid nummer met gestandaardiseerde 'modern metal' partijen. Mag allemaal wat minder, met meer ademruimte voor details en hopelijk dan ook meer gevoel.

5,7

7,6

Eens met het commentaar van mijn bovenbovenbuurman, waar ik eigenlijk nauwelijks iets aan heb toe te voegen. Inderdaad intrigeert de manier hoe de introductie opbouwt, waarna het middenstuk wat te generiek en voorspelbaar op mij overkomt om te overtuigen. Bovendien is het nummer erg klinisch geproduceerd en mechanisch uitgevoerd. Het brultimbre van de zanger is overigens wel dik in orde. Het sfeervolle outro is ook erg mooi. Op basis van het begin en einde had ik hier best een goed cijfer voor over gehad. Helaas mag het niet baten.

5,9

Gast
geplaatst: vandaag om 04:10 uur

geplaatst: vandaag om 04:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.