MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Jaren 80 Albums KO

zoeken in:
wavanbuuren
sq schreef:
Voor mij komen in deze KO toch wel heel veel platen voorbij die ik wel 'gehoord' heb, zonder dat ik er op gestemd heb. Voor een KO hoef je toch alleen maar een verschil af te wegen? Dan kan ook best met een 'ongeveer idee' van een album, zeker als de tegenstander een 'echt heel' bekend album is. Dat ' ongeveer idee ' kan bij mij ook gebaseerd zijn op een deel van het album, of een vage notie van de periode van de artiest.

Laat ik t eens uitspreken voor deze specifieke KO

Love Zombies: is mij eenmaal deels voorgespeeld (en dus 25 jaar geleden). Een goede vriend van mij had dit album. Maakte toen geen indruk. Niet goed niet slecht. Geen idee meer wat voor soort muziek, trouwens.

Skinny Puppy: maakte in die tijd vernieuwende dance. Was mid 80s een naam om in de gaten te houden. Het betreft hier het oudste album. Ik ben niet helemaal zeker meer over titels, maar dr was één nummer waar ik helemaal gek van was.

Als ik dan moet kiezen (welk album heb je NU t liefst - ik heb ze geen van beiden), dan kan ik dat wel:

2-2

ik snap je verhaal. Toch blijft mijn mening dat je dan beter een KO kan houden met 256 deelnemers waarbij dan elk album minimaal 5 á 10 stemmen heeft, zodat er voor de meeste mensen met een beetje muziekkennis wel wat te kiezen valt.

Van de volgende ken ik er ook maar een. Schiet niet echt op zo.

Casartelli (moderator)
sq schreef:
Voor mij komen in deze KO toch wel heel veel platen voorbij die ik wel 'gehoord' heb, zonder dat ik er op gestemd heb. Voor een KO hoef je toch alleen maar een verschil af te wegen? Dan kan ook best met een 'ongeveer idee' van een album, zeker als de tegenstander een 'echt heel' bekend album is. Dat ' ongeveer idee ' kan bij mij ook gebaseerd zijn op een deel van het album, of een vage notie van de periode van de artiest.

Laat ik t eens uitspreken voor deze specifieke KO

Love Zombies: is mij eenmaal deels voorgespeeld (en dus 25 jaar geleden). Een goede vriend van mij had dit album. Maakte toen geen indruk. Niet goed niet slecht. Geen idee meer wat voor soort muziek, trouwens.

Skinny Puppy: maakte in die tijd vernieuwende dance. Was mid 80s een naam om in de gaten te houden. Het betreft hier het oudste album. Ik ben niet helemaal zeker meer over titels, maar dr was één nummer waar ik helemaal gek van was.

Als ik dan moet kiezen (welk album heb je NU t liefst - ik heb ze geen van beiden), dan kan ik dat wel:

2-2

Persoonlijk vind ik dat je daar een heel eind gelijk hebt, maar net niet voldoende eigenlijk. En wel hierom:

Enige tijd geleden was ik zelf organisator van een KO (de progalbums KO) en daar zat ook een flinke (achteraf naar mijn idee te flinke) reeks albums met slechts een of enkele stemmen tussen. Daar werd dan ook overduidelijk regelmatig gestemd door mensen die niet beide platen kenden. Hierdoor is mijn opvatting in deze eigenlijk van de ene naar de andere kant geswitcht.

Natuurlijk kun je best een inschatting maken of je het wel bekende album beter vindt of juist niet ("ja, maar die andere is een hiphopplaat en daar heb ik niks mee", "ja, maar die ene staat in mijn toptien, dus die vind ik tóch wel beter") en dat is voor jezelf verder prima, maar het is w.m.b. tegen de geest van het spelletje: wil je graag op je eigen favoriet stemmen? Neem dan op zijn minst de moeite om de andere plaat te beluisteren.

Omdat, als we dat allemaal eerlijk doen, de kans wel wat groot wordt dat enkele wel bijzonder obscure platen het 'onredelijk' ver schoppen, ben ik het ook wel met wavanbuuren eens dat er eigenlijk een bepaalde minimale bekendheid van de deelnemers moet zijn.

Lijkt me lastig... Ik vind dat je bijvoorbeeld wel op een album kunt stemmen als je er ook nog maar één nummer van kent. Vaak (zeker niet altijd!) krijg je dan wel een indruk van het geluid van de band. Anders moet je per stemronde het betreffende album kopen cq. downloaden, daarna (1 keer) beluisteren en heb je dan een eerlijk beeld???

dvdschaaf schreef:
Lijkt me lastig... Ik vind dat je bijvoorbeeld wel op een album kunt stemmen als je er ook nog maar één nummer van kent. Vaak (zeker niet altijd!) krijg je dan wel een indruk van het geluid van de band. Anders moet je per stemronde het betreffende album kopen cq. downloaden, daarna (1 keer) beluisteren en heb je dan een eerlijk beeld???

sowieso wel meer, lijkt mij onzinnig als je 1 nummer kent te gaan stemmen, want dat zegt natuurlijk helemaal niks.

Casartelli (moderator)
dvdschaaf schreef:

Of je na één keer helemaal beluisteren wél een goed beeld hebt, is een andere vraag (waarop we het antwoord allemaal ook wel weten denk ik), maar het is een heel wat helderder criterium dan "ik denk dat ik er wel een idee van heb" op grond van één of twee nummers, op grond van andermans omschrijving of op grond van een algemene bekendheid.

Of je na die ene keer beluisteren van mening bent hem goed genoeg te kennen, is daarnaast natuurlijk ook je eigen verantwoordelijkheid. Ik zeg alleen dat ik het niet in de haak vind om te stemmen op een album dat je níet minstens eenmaal helemaal gehoord hebt.

Omdat een KO met allemaal obscure albums op die manier echter nogal een geestdodende aangelegenheid wordt, ondersteunde ik het idee van wavanbuuren.

wavanbuuren
Om nog maar te zwijgen van het feit dat we inmiddels bijna 24 uur verder zijn en de stand nog maar 2-3 is. Op die manier wordt de dynamiek (wat ik juist één van de leuke dingen vind van een KO) volledig om zeep geholpen en zijn we over een jaar nog niet klaar.

fredpit
3-3

in de jaren 80 ko ligt de muziekstjlen vaak zo ver uit elkaar dat je met wat fragmenten op internet echt wel een keuze kunt maken. mocht de kwaliteit of stijl dusdanig dicht bij elkaar liggen dat je op het eerste gehoor geen verschil hoort dan kun je afzien van stemmen of verder onderzoek ondernemen

doe niet zo moeilijk mensen....

sq
Eens met fredpit

Voor de volledigheid: ik ben het wél eens met de algemene lijn dat je voor het samenstellen van een album-KO een beetje let op het aantal stemmen. En als het dan een beetje vast zit, en het is inderdaad zo'n 'battle der onbekenden' denk ik dat ik de zaak dien door toch maar een beslissing te geven die in elk geval érgens op gebaseerd is.

Casartelli (moderator)
fredpit schreef:
doe niet zo moeilijk mensen....

daarvoor zitten we toch op een forum; om moeilijk te doen?

fredpit
Casartelli schreef:
(quote)

daarvoor zitten we toch op een forum; om moeilijk te doen?

klopt, maar in het geval van deze 80ko lijkt het me niet nodig.

Het algemene smaakbeeld van het merendeel van de vaste stemmers is duidelijk en verwacht dan ook geen verrassing meer. alles buiten het (engelse) pop/rock bootje wordt achteloos overboord gemikt.

waarom dus moeilijk doen ?

wavanbuuren
fredpit schreef:
(quote)

Het algemene smaakbeeld van het merendeel van de vaste stemmers is duidelijk en verwacht dan ook geen verrassing meer. alles buiten het (engelse) pop/rock bootje wordt achteloos overboord gemikt.

Wat heeft dat met deze discussie te maken?

Casartelli (moderator)
fredpit schreef:

Tja, dan kun je kiezen tussen voor spek en bonen meedoen, het ko-ding maar helemaal negeren of moeilijk doen. Meestal kies ik voor een van de eerste twee, ditmaal even niet.

fredpit schreef:
(quote)

Zei het orakel dat net in al zijn wijsheid een briljant stuk industrial van canadese oorsprong een tegenstem geeft

Kom op, ik wil verder met de KO.

iene miene mutte 3-5

161 Klein Orkest – Later is Allang Begonnen (1984) --- Shack - Zilch

succes ermee

dank je wel

1-0

Marcel²
4-0

wavanbuuren
5-0

wavanbuuren
162 Bangles - Everything --- Marvin Gaye - Midnight Love

wavanbuuren
1-0

163 Metallica - Master of Puppets --- Obituary - Slowly We Rot (1989)

Succes ermee

Gast
geplaatst: vandaag om 07:49 uur

geplaatst: vandaag om 07:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.