MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Post-rock albums KO

zoeken in:
Codeïne - Barely Real
Juno - A Future Lived in Past Tense

Op deze manier hoeft er natuurlijk geen mathrock- en slowcore-KO te worden gehouden

basketballerke
Teller staat momenteel op 113, nog 15 dus om tot een goed aantal te komen...

Codeine postrock?

dix
Ik mis het onvolprezen 'Cold House' van Hood nog.

En als Talk Talk mag ... kan Deceit van This Heat dan ook de goedkeuring wegdragen ?

En o ja, zullen we meteen Spiderland per decreet als winnaar aanwijzen ?

Tarentel - The Order Of Things

Tarentel - From bone to satellite

Trans Am - Surrender to the Night

dix schreef:
En als Talk Talk mag ... kan Deceit van This Heat dan ook de goedkeuring wegdragen ?

Dat vind ik dus niet. This Heat is toch echt wel RIO hoor, & geen postrock. Kunnen we net zo goed Univers Zero, Thinking Plague, Bidrsongs of the Mesozoic, Present, etc. gaan toevoegen.

1/3 van alle nominaties is geen postrock, dus zie ik niet in waarom This Heat opeens zou moeten worden geweigerd.

itchy schreef:
1/3 van alle nominaties is geen postrock, dus zie ik niet in waarom This Heat opeens zou moeten worden geweigerd.

Tja, in dat geval... Ik heb geen idee welke nominaties er nog niet echt post-rock zijn. Maar van deze nu wel, net omdat ie zich in 1 van m'n favo genres bevindt. Maar ja, als 1/3 het al niet is, waarom dan niet natuurlijk...

dix
Waldo Jeffers schreef:
Maar van deze nu wel, net omdat ie zich in 1 van m'n favo genres bevindt. ...

dat genre is dus RIO ... en dat staat voor ?

dix schreef:
(quote)

dat genre is dus RIO ... en dat staat voor ?

staat oorspronkelijk voor Rock In Opposition, een 8-tal bands die zich toelegden op innovatieve, progressieve muziek die tegengesteld was van de conventionele waarden. De bands stonden ook voor een sociaal engagement in de rock (zo organiseerden ze onderling voor elkaar optredens of waren politiek geëngageerd). Maar dat is dus allemaal voorbij.

Tegenwoordig wordt de term gebruikt voor bands te beschrijven die muziek maakten geïnspireerd door de allereerste bands toendertijd. Of bands die er duidelijk mee gerelateerd waren. Soms bevatten deze bands ook leden van de oorspronkelijke bands. Bijvoorbeeld Present is de band van de ex-gitarist van Univers Zero (1 van de eerste 5 RIO-bands). De term RIO wordt tegenwoordig ook samen genomen & benoemd als avant-progressieve rock (avant-garde prog dus). Kort gezegd, progressieve, experimentele avant-garde muziek die tot de prog gerekend wordt & die geïnspireerd is door de muziek die die allereerste bands maakten.

Natuurlijk zegt theorie bitter weinig over zo'n moeilijk genre. Je kan altijd meerdere albums proberen om je weg in het genre te vinden. Bands als Univers Zero, Art Zoyd, Present, Thinking Plague, Miriodor, 5uu's, NeBeLNeST, Ahvak, U Totem, Guapo, etc. zijn hiervan een voorbeeld. Eens luisteren kan dus ook meteen het verschil met post-rock verduidelijken.

basketballerke
Nog 11 post-rock albums (of iets in die richting) zwerven ergens nog rond...

The Sea and Cake - Nassau

Gezien het feit dat postrock hier ruim genomen wordt:

The Album Leaf – In a Safe Place
The Album Leaf – Into the Blue Again
Caspian – The Four Trees
Cul de Sac – China Gate
Electrelane – Rock It to the Moon
Logh – Everytime a Bell Rings, an Angel Gets His Wings
múm – Finally We Are No One
múm – Yesterday Was Dramatic, Today Is Ok
Oceansize – Effloresce
Oceansize – Everyone into Position
Southpacific – Constance
Ui – Lifelike
Ui – Sidelong

Team Sleep - Team Sleep
Dredg - Leitmotif
Dredg - El Cielo
Dredg - Catch Without Arms
The God Machine - Scenes from the Second Storey
The God Machine - One Last Laugh in a Place of Dying...
Amplifier - Amplifier
Amplifier - Insider
The Pineapple Thief - Variations on a Dream
The Pineapple Thief - 10 Stories Down

voltazy
nu nemen we het wel iets te ruim

En toen waren het er teveel. The God Machine heeft iig echt helemaal niets met post-rock te maken.

Dan kan ik net zo goed Alice in Chains of Faith no More gaan toevoegen.

HammerHead schreef:
En toen waren het er teveel. The God Machine heeft iig echt helemaal niets met post-rock te maken.

Wordt ook wel alternative post-rock genoemd. Helemaal niets vind ik dan ook nogal stellig. Alice in Chains en Faith no More is toch van een hele andere orde dan The God Machine.

Laat maar zitten dan. Als dit soort onzin vergelijkingen uit komen. SVP dan geen The God Machine.

Ik vergelijk ze ook helemaal niet. Het heeft alleen ongeveer net zoveel met post-rock te maken.

basketballerke
Zonder De Machine van God hebben we er nu 11 teveel, nu te bepalen wat er af moet. Ikzelf vind iig een album als 'China Gate' eerder progrock, en in Oceansize heb ik ook nooit echt post-rock gehoord verder...

Ik mis:
EF - Give Me Beauty... Or Give Me Death!
Sweek - The Unbelievable Cinematic Crash
Tomàn - Perhaps We Should Have Smoked the Salmon First
Motek - Motek

Battles en Don Caballero is math rock.

mja nummers als Women Who Love Men Who Love Drugs en Massive Bereavement zou ik zo postrock noemen. Maar over het algemeen is Oceansize geen post-rock nee, maar dat geldt voor wel meer albums uit de lijst...

dix
Ik trek bij deze geheel vrijwillig en zonder enige druk van buitenaf mijn kandidering van This Heat weer in ...

Gaat hier nog iets gebeuren?

basketballerke
Wacht nog altijd op wat er wel of niet uit moet. Ik gooi er maar zelf wat uit als er over een tijd nog niks is beslist.

Casartelli (moderator)
Waarom niet een externe benchmark gebruiken om te bepalen wat wel/niet mee mag doen? (Wikipedia, ProgArchives, etc.)

basketballerke schreef:
Wacht nog altijd op wat er wel of niet uit moet. Ik gooi er maar zelf wat uit als er over een tijd nog niks is beslist.

Dan kan je lang wachten... ik denk dat jij, als initiatiefnemer, gewoon het voortouw moet nemen (en geen tegenspraak moet dulden ).

basketballerke
Denk het wel ja, probleem is wel dat ik 75% van de namen (nog) helemaal niet ken, dus beslissen daarover is dan vrij moeilijk, maar ik ga idd maar eens de Wiki en ProgArchives langs om tot een eindlijst te komen.

mja je kunt Oceansize en Cul de Sac er wel uitgooien, wat mij betreft... Southpacific ook, want die kan ik niet toevoegen...

Gast
geplaatst: vandaag om 14:00 uur

geplaatst: vandaag om 14:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.