Muziek / Muziekgames / MuMeLadder 2010 [MusicMeter Top 2000]
zoeken in:
0
geplaatst: 31 december 2009, 01:16 uur
herman schreef:
Ik heb vorig jaar zoveel favoriete nummers zien sneuvelen die bv 4 keer +5 en 10 keer -1 kregen.
Hate it or love it-platen hebben in zo'n systeem geen schijn van kans, terwijl ze nu net zo weinig punten krijgen als 4 andere platen in de desbetreffende ladder, waardoor de positieve stemmen meer waarde hebben.
Zelf voel ik ook totaal niet de behoefte minnen uit te delen, eigenlijk.
Ik heb vorig jaar zoveel favoriete nummers zien sneuvelen die bv 4 keer +5 en 10 keer -1 kregen.
Hate it or love it-platen hebben in zo'n systeem geen schijn van kans, terwijl ze nu net zo weinig punten krijgen als 4 andere platen in de desbetreffende ladder, waardoor de positieve stemmen meer waarde hebben.
Voornamelijk Love / Hate platen waar de balans doorslaat naar Hate hadden minder kans...er staat wel 10x hate tegenover slechts 4x love in jouw voorbeeld.
Maar persoonlijk denk ik wel dat het afschaffen vd minnen best wel grote invloed gaat hebben op de eindstanden, zie de voorbeelden die ik zojuist gegeven heb.
In jouw voorbeeld heeft 4x +5 en 10 x -1 een score van 10 pt tot gevolg, dat zou nu 20 punten worden omdat de min wordt afgeschaft.
Dat betekent dat het in het nieuwe systeem nog boven een nummer gaat eindigen dat 5x +2 krijgt en 9x +1 = 19 punten (en dus van alle 14 users punten heeft gehad tegenover slechts 4 users die "jou" nummer punten geven).
Ik kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die dat weer niet eerlijk vinden (waaronder in dit misschien wel extreme voorbeeld - maar het kan wel - ikzelf)
Oftewel de 22,5% die het extreem goed vinden tegen 77,5% die het helemaal niks vinden weegt dan zwaarder dan 100% die het wel goed vinden (maar omdat er voor hen andere topnummers in de ladder staan niet de volle mep geven).
Ik zie zelf hierdoor best wel hele grote verschuivingen ontstaan in de lijst (niet dat ik daar iets tegen heb).
Vraag is willen we dat of niet.
0
pretfrit
geplaatst: 31 december 2009, 01:32 uur
Ik ga voor de afwisseling. Voor spanning en strijd heb ik die minne minnetjes niet nodig.
0
Onweerwolf
geplaatst: 31 december 2009, 01:41 uur
Het punt is: als we de Aphex Twins willen helpen om hoger te komen dan zullen daar hoe dan ook andere platen het nadeel van moeten ondervinden. Het is logisch dat dat de platen zijn die tegenovergesteld zijn aan de love/hate it platen.
Als we denken dat de verschuivingen te groot worden zouden we eventueel nog het volgende kunnen doen:
Iedereen blijft 7,5,4,3,1 punten geven maar daarnaast geeft iedereen ook een negatieve stem. Deze stemmen leveren niet direct aftrekpunten op maar worden aan het einde van de ladder geteld. De plaat die dan de meeste negatieve stemmen heeft zou dan bijvoorbeeld 10% aftrek van zijn totaal punten kunnen krijgen, de nummer 2 5% en de nummer 3 1% of iets in die richting.
Omslachtig maar het maakt de verschuivingen wellicht minder groot.
Als we denken dat de verschuivingen te groot worden zouden we eventueel nog het volgende kunnen doen:
Iedereen blijft 7,5,4,3,1 punten geven maar daarnaast geeft iedereen ook een negatieve stem. Deze stemmen leveren niet direct aftrekpunten op maar worden aan het einde van de ladder geteld. De plaat die dan de meeste negatieve stemmen heeft zou dan bijvoorbeeld 10% aftrek van zijn totaal punten kunnen krijgen, de nummer 2 5% en de nummer 3 1% of iets in die richting.
Omslachtig maar het maakt de verschuivingen wellicht minder groot.
0
geplaatst: 31 december 2009, 01:41 uur
Liever ook geen minnen, dan maar wat grote verschuivingen in de lijst.
0
geplaatst: 31 december 2009, 01:50 uur
Misschien nog wel een goed voorbeeld: Stel Frans Bauer maakt een wereldnummer
, misschien wel het best nummer aller tijden. In het oude systeem zijn er heel veel mensen die Frans Bauer zonder na te denken een -1 geven. Met het nieuwe systeem zullen genres die bij sommige mensen niet goed liggen, maar wel echt top zijn, geen tegenstemmen krijgen, maar wel van een hoop aantal positieve stemmen van mensen die niet per defenitie alles van dit genre haten.
Misschien vergt een topnummer van Frans Bauer iets te veel van jullie fantasie, maar ik denk dat jullie wel snappen wat ik bedoel
, misschien wel het best nummer aller tijden. In het oude systeem zijn er heel veel mensen die Frans Bauer zonder na te denken een -1 geven. Met het nieuwe systeem zullen genres die bij sommige mensen niet goed liggen, maar wel echt top zijn, geen tegenstemmen krijgen, maar wel van een hoop aantal positieve stemmen van mensen die niet per defenitie alles van dit genre haten.Misschien vergt een topnummer van Frans Bauer iets te veel van jullie fantasie, maar ik denk dat jullie wel snappen wat ik bedoel

0
pretfrit
geplaatst: 31 december 2009, 01:51 uur
Er zijn al genoeg middelmatige (top)lijsten, lijkt me nu net leuk dat er eens wat "lelijke eendjes" doorglippen naar de hogere regionen van de lijst. maakt ook het stemmen in latere rondes leuker en wie weet ontstaat er nog een spontane mume hype bij een nummer wat anders in een vroeg stadium roemloos ten onder was gegaan.
0
geplaatst: 31 december 2009, 06:03 uur
@Teunnis
Heb Je Even Voor Mij is toch ook een wereldnummer.
Heb Je Even Voor Mij is toch ook een wereldnummer.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 31 december 2009, 08:19 uur
El Ninjo schreef:
Voorbeeld:
6 stemmers
Oude systeem:
Song 1 krijgt 5x een -1 en 1x een plus 5, balans 0
Song 2 krijgt 4x een +1 en 2x geen punten balans +4
Song 2 eindigt dus duidelijk boven Song 1.
Nieuwe systeem:
Song 1 krijgt 5x een 0 en 1x een plus 5, balans +5
In het nieuwe systeem zou Song 1 boven Song 2 eindigen omdat er geen min gegeven kan worden.
Willen we dit, dan gaan we voor het nieuwe systeem.
Willen we dit niet dan starten we met het oude systeem.
Voorbeeld:
6 stemmers
Oude systeem:
Song 1 krijgt 5x een -1 en 1x een plus 5, balans 0
Song 2 eindigt dus duidelijk boven Song 1.
Nieuwe systeem:
Song 1 krijgt 5x een 0 en 1x een plus 5, balans +5
In het nieuwe systeem zou Song 1 boven Song 2 eindigen omdat er geen min gegeven kan worden.
Willen we dit, dan gaan we voor het nieuwe systeem.
Willen we dit niet dan starten we met het oude systeem.
Helder voorbeeld, Erminio. Mijn voorkeur ligt (nog steeds) bij het nieuwe systeem.
0
Sheplays
geplaatst: 31 december 2009, 08:41 uur
herman schreef:
Ik hoop trouwens echt dat de minnen niet worden afgeschaft. Ik heb vorig jaar zoveel favoriete nummers zien sneuvelen die bv 4 keer +5 en 10 keer -1 kregen.
[ ]
Ik hoop trouwens echt dat de minnen niet worden afgeschaft. Ik heb vorig jaar zoveel favoriete nummers zien sneuvelen die bv 4 keer +5 en 10 keer -1 kregen.
[ ]
De eerste "niet" was niet de bedoeling?Overigens denk ik zelf dat met het verzorgen van een goede link en eventueel tussentijds een promootje van de inzender een nummer meer kansen krijgt.
0
Magick1
geplaatst: 31 december 2009, 09:52 uur
ik zelf ben geen voorstander van minnen. Het draait toch om de liefde voor de muziek? toch niet om de haat tov enkele nummers?
0
geplaatst: 31 december 2009, 10:13 uur
Magick1 schreef:
ik zelf ben geen voorstander van minnen. Het draait toch om de liefde voor de muziek? toch niet om de haat tov enkele nummers?
Zo is het maar net ..
0
geplaatst: 31 december 2009, 10:25 uur
Magick1 schreef:
Klopt, maar dan moet je ook accepteren dat een nummer wat een kleine groep super (ongeveer een kwart vd users is al genoeg) en waarvan 75% het een baggernummer vind, nu waarschijnlijk hoger gaat eindigen dan een nummer wat bijv. 80% "goed" vind en de overige 20% vind het ook niet slecht....dat is het enige punt waar ikzelf nogal moeite mee heb. Dat vind ik eerlijk gezegd weer niet terecht.
En dat heeft niets met positief / negatief of met liefde / geen liefde voor muziek te maken maar in mijn ogen meer met een eerlijke verdeling.
Ik denk dat velen onder jullie zich teveel focussen op het feit dat een min zo negatief overkomt.
Oftewel zoals aERodyanmIC al terecht opmerkte: We weten allemaal dat dit soort lijsten grote gemene delers zijn en daar is niks op tegen. Indien wel, dan moeten er aparte genre- ladders georganiseerd worden.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 31 december 2009, 10:31 uur
El Ninjo schreef:
Klopt, maar dan moet je ook accepteren dat een nummer wat een kleine groep super (ongeveeer een kwart vd users is al genoeg) en waarvan 75% het een baggernummer vind, nu waarschijnlijk hoger gaat eindigen dan een nummer wat bijv. 80% "goed" vind en de overige 20% vind het ook niet slecht....dat is het enige punt waar ikzelf nogal moeite mee heb. Dat vind ik eerlijk gezegd weer niet terecht.
Klopt, maar dan moet je ook accepteren dat een nummer wat een kleine groep super (ongeveeer een kwart vd users is al genoeg) en waarvan 75% het een baggernummer vind, nu waarschijnlijk hoger gaat eindigen dan een nummer wat bijv. 80% "goed" vind en de overige 20% vind het ook niet slecht....dat is het enige punt waar ikzelf nogal moeite mee heb. Dat vind ik eerlijk gezegd weer niet terecht.
Dat vind ik persoonlijk juist wel terecht. Maar het hangt waarschijnlijk ook wat samen met de gevoelswaarde die een +5, een +1/0 en een -1 hebben. Zelf kan ik me niet voorstellen dat ik in veel (1e) rondes een 4e plaats (die ik nog met +1 (oud) danwel +3 (nieuw) zou waarderen) nog echt "goed" vind, hooguit "wel aardig". En dan vind ik de afstand tussen "super" en "wel aardig" toch wat minder triviaal dan de afstand tussen "super" en "goed".
Als we ons spiegelen aan de Top 2000 en al die andere welbekende toplijsten... daar worden ook nooit minpunten uitgedeeld en niet geheel toevallig staan daar toch ook altijd nog wat curiositeiten tussen de middelmaat.
Principieel gezien heb ik in elk geval liever een aantal nummers die door een beperkte groep écht gedragen worden dan door een grote groep een beetje.
0
geplaatst: 31 december 2009, 10:41 uur
Ik ben zelf voor het oude systeem. Iedereen is het gewend en het is makkelijk te onthouden; de nieuwe puntenverdeling 7-5-4-3-1 is dat niet. Als de minnetjes toch worden afgeschaft zou ik voor +4, +3, +2 en +1 gaan, dan heb je altijd een veelvoud van 10 en blijft het ook spannend; bij een score van +7 wordt er al meteen zo'n groot gat geslagen. Overigens heb ik geen bezwaar tegen minnetjes. Ze zorgen ervoor dat hate/love artiesten met een kleine maar extreem loyale fanbase niet onrechtmatig hoog kunnen eindigen. De eindlijst moet immers een concencus zijn, een afspiegeling van de "gemiddelde" smaak van alle stemmers.
0
Sheplays
geplaatst: 31 december 2009, 10:43 uur
Casartelli schreef:
Als we ons spiegelen aan de Top 2000 en al die andere welbekende toplijsten... daar worden ook nooit minpunten uitgedeeld en niet geheel toevallig staan daar toch ook altijd nog wat curiositeiten tussen de middelmaat.
Fanclubjes!
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 31 december 2009, 10:51 uur
Sheplays schreef:
Fanclubjes!
Fanclubjes!
Nee, 3 keer de Pixies bij de eerste 32, dát weerspiegelt nog eens het gemiddelde.

0
geplaatst: 31 december 2009, 11:01 uur
Casartelli schreef:
Nee, 3 keer de Pixies bij de eerste 32, dát weerspiegelt nog eens het gemiddelde.
(quote)
Ik vrees dat dit met het nieuwe systeem alleen maar zal toenemen, veel van hetzelfde in de top agv fanclubjes....andere namen wellicht maar wel meer van hetzelfde en minder diversiteit.
Ik zie voor love/hate bands als de Pixies nog meer nummers hoog in de top komen. Nu vind ik het zelf een wereldband maar ik zou dit niet toejuichen.
Ik hoop dat ik me vergis maar ik zie nu ook juist nog meer Cure / Joy Division hoog komen. Die werden door de minnen nog wel eens afgeremd en haalden daardoor net niet de eerste 3, die rem is er nu dus helemaal af.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 31 december 2009, 11:08 uur
Bon, ik kom net kijken en jij organiseert het al drie jaar. Ik leg me sowieso wel bij de puntentelling neer, of hij nu 'oud' of 'nieuw' wordt.
Maar de puntentelling blijft toch wel iets om een beetje te monitoren denk ik.
Nog een andere suggestie (voor volgend jaar): na de 'afvalrondes' in deze ladder en de spin-off te hebben gezien bij de 'hofleveranciers' (om er maar eens een radio-2-logisme in te gooien), vroeg ik me af of het misschien een idee is om volgend jaar bij de bands die vooraf al aan hun maximum zitten, de selectie eens 'from scratch' op te bouwen, in plaats van een paar al geselecteerde nummers te schrappen.
Maar de puntentelling blijft toch wel iets om een beetje te monitoren denk ik.Nog een andere suggestie (voor volgend jaar): na de 'afvalrondes' in deze ladder en de spin-off te hebben gezien bij de 'hofleveranciers' (om er maar eens een radio-2-logisme in te gooien), vroeg ik me af of het misschien een idee is om volgend jaar bij de bands die vooraf al aan hun maximum zitten, de selectie eens 'from scratch' op te bouwen, in plaats van een paar al geselecteerde nummers te schrappen.
0
geplaatst: 31 december 2009, 11:20 uur
El Ninjo schreef:
Praktijkvoorbeeld vorig jaar.
Eindstand van een willekeurige ladder van vorig jaar, ik heb tussen haakjes het aantal minnen achter elk nummer gezet. Er waren 26 stemmers.
+31 The Band - It Makes No Difference
Zonder de minnen had de eindstand er dus als volgt uitgezien:
Eindstand van een willekeurige ladder van vorig jaar, ik heb tussen haakjes het aantal minnen achter elk nummer gezet. Er waren 26 stemmers.
Dit is dan wel weer grappig. Deze oude rockers trekken zich nergens iets van aan en welke puntentelling er ook wordt gebruikt, ze komen er toch wel. Terwijl dit voor mij juist een nummer is dat wel aardig is, maar niet echt speciaal. De titel maakt het helemaal af.

0
geplaatst: 31 december 2009, 11:40 uur
Mooi voorbeeld Tribal G.
Kortom, let the games begin.
En we zien wel, aan beide mogelijkheden kleven voor- en nadelen.
Kortom, let the games begin.

En we zien wel, aan beide mogelijkheden kleven voor- en nadelen.
0
geplaatst: 31 december 2009, 12:14 uur
El Ninjo schreef:
...Ik hoop dat ik me vergis maar ik zie nu ook juist nog meer Cure / Joy Division hoog komen. Die werden door de minnen nog wel eens afgeremd en haalden daardoor net niet de eerste 3, die rem is er nu dus helemaal af.
Ik stel voor het systeem van minnen uitsluitend bij Cure en Joy Division te hanteren ...Ik hoop dat ik me vergis maar ik zie nu ook juist nog meer Cure / Joy Division hoog komen. Die werden door de minnen nog wel eens afgeremd en haalden daardoor net niet de eerste 3, die rem is er nu dus helemaal af.

0
geplaatst: 31 december 2009, 12:15 uur
Of dat je in een ronde maximaal 5 keer een min mag geven, zodat je goed na moet denken en niet zomaar een alternatieve act een min geeft omdat het je muziek niet is.
0
Sheplays
geplaatst: 31 december 2009, 12:24 uur
Of dat je pas een 7 mag stemmen als je al tien rondjes hebt meegedaan.

*edit: of twintig, en een 5 mag geven na 10
en recht om een joker in te zetten na 100 rondjes deelname

*edit: of twintig, en een 5 mag geven na 10
en recht om een joker in te zetten na 100 rondjes deelname
0
geplaatst: 31 december 2009, 12:34 uur
El Ninjo schreef:
[Ladder geknipt]
[Ladder geknipt]
Dan was Aphex Twin in Groep A beland ipv C, Cohen in groep B ipv A en the Stone Roses in groep C ipv B
[Ladder geknipt]
[Ladder geknipt]
Dan was Aphex Twin in Groep A beland ipv C, Cohen in groep B ipv A en the Stone Roses in groep C ipv B
Maar is dit niet wat te utopisch voorgesteld? Ik bedoel, je laat nu gewoon alle minnen weg, maar kan je die situatie dan eigenlijk wel vergelijken met een situatie waarin er ook nog eens een +7 wordt uitgedeeld? Zouden er geen minnen uitgedeeld geweest mogen zijn, dan zouden er ook een hoop +1'en terecht gekomen zijn bij andere nummers dan Aphex Twin, waardoor deze brave man alsnog onderaan in Groep C zou terecht gekomen kunnen zijn. Snap je wat ik bedoel?
0
pretfrit
geplaatst: 31 december 2009, 12:42 uur
Op die wijze kun je nog wel even door filosoferen.
Ik denk dat een opvallend aantal minnen bij een bepaalde band er voor zorgt dat andere users bij dezelfde band juist topscore gaan geven. Daarmee stimuleren de - etjes dus de love/hate liedjes.
Het blijft koffiedik kijken...we komen er pas achter door eerst het andere (nieuwe) systeem eens in praktijk te brengen
Ik denk dat een opvallend aantal minnen bij een bepaalde band er voor zorgt dat andere users bij dezelfde band juist topscore gaan geven. Daarmee stimuleren de - etjes dus de love/hate liedjes.
Het blijft koffiedik kijken...we komen er pas achter door eerst het andere (nieuwe) systeem eens in praktijk te brengen
0
geplaatst: 31 december 2009, 12:58 uur
Outlaw104 schreef:
Suicidopolis heeft wel een punt (+1).
Suicidopolis heeft wel een punt (+1).
+2
Wanneer valt de definitieve beslissing?
Ik neem er vast één op!
Ga je ook pas na de jaarwisseling beginnen, Erminio?
0
geplaatst: 31 december 2009, 13:37 uur
Als we het niet uitproberen weten we het natuurlijk nooit. Dus laten we de knoop maar doorhakken en in ronde 1 in ieder geval het nieuwe puntensysteem zonder minnen gaan hanteren en met de puntentelling zoals we die gestart zijn.
Ik zal aan het einde dan proberen een analyse te maken of het de diversiteit wel of niet ten goede is gekomen want daar is het uiteindelijk toch om te doen.
En met diversiteit bedoel ik dan niet dan er agv fanclubjes nu ipv 5 nummers van artiest 1 ineens 5 nummers van artiest 2 in de bovenste groep terecht komen, wat mij betreft schiet het dan z'n doel voorbij, maar dat er juist meerdere verschillende artiesten doorstromen naar de bovenste regionen.
Ik zal aan het einde dan proberen een analyse te maken of het de diversiteit wel of niet ten goede is gekomen want daar is het uiteindelijk toch om te doen.
En met diversiteit bedoel ik dan niet dan er agv fanclubjes nu ipv 5 nummers van artiest 1 ineens 5 nummers van artiest 2 in de bovenste groep terecht komen, wat mij betreft schiet het dan z'n doel voorbij, maar dat er juist meerdere verschillende artiesten doorstromen naar de bovenste regionen.
0
geplaatst: 31 december 2009, 13:43 uur
Nog even het resultaat van de Play Off vermelden.
Van The Beatles zijn door:
In My Life / Get Back Hey Jude / For No One
Van Radiohead zijn door:
Jigsaw Falling Into Place / Idioteque / Knives Out / Reckoner
Van U2 zijn door:
One / One Tree Hill / Until the End of the World / Heartland
Mijn planning is om zaterdag 2 januari te starten.
Van The Beatles zijn door:
In My Life / Get Back Hey Jude / For No One
Van Radiohead zijn door:
Jigsaw Falling Into Place / Idioteque / Knives Out / Reckoner
Van U2 zijn door:
One / One Tree Hill / Until the End of the World / Heartland
Mijn planning is om zaterdag 2 januari te starten.
0
geplaatst: 31 december 2009, 13:45 uur
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.