MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MuMeLadder 2010 [MusicMeter Top 2000]

zoeken in:
Sheplays schreef:
Ik mis de -
[...]
Maar ook fijn om een nummer te benadelen dat een favoriet in de weg stond.
Eigenlijk vind ik het dus geen goed idee.

daarom ben ik voor het nieuwe systeem en tegen de -.

Sheplays
Bertus schreef:
(quote)

daarom ben ik voor het nieuwe systeem en tegen de -.

Dan kun je net zo goed allemaal een nummer voordragen en dan optellen, geen ladder, geen spelletje, zo klaar.

Of dat je geen - mag uitdelen aan hiphopnummers, dan vind ik het wel een goed idee.

El Ninjo schreef:
Als we het niet uitproberen weten we het natuurlijk nooit. Ik zal aan het einde dan proberen een analyse te maken of het de diversiteit wel of niet ten goede is gekomen want daar is het uiteindelijk toch om te doen.

Hoed af omdat je het wil proberen en analyseren.

Maar ik denk niet dat de nieuwe puntentelling veel
aan de diversiteit gaat veranderen. Voor mij is het eerder
een principiële kwestie. Ik ben een muziekliefhebber
en deel graag punten uit aan de liedjes die ik goed vind.

De songs die me koud laten, laat ik liever ongemoeid.
Want ik ben niet zo masochistisch dat ik een slecht nummer
keer op keer ga herbeluisteren om dan met dezelfde overtuiging
als waarmee ik pluspunten uitdeel een -1 te gaan geven.

Casartelli schreef:
...om volgend jaar bij de bands die vooraf al aan hun maximum zitten, de selectie eens 'from scratch' op te bouwen, in plaats van een paar al geselecteerde nummers te schrappen.

Ik denk dat dit (te)veel werk wordt, maar zie het persoonlijk wel zitten. Om even bij The Cure te blijven, het gaat me niet om het aantal deelnemende nummers (als het maximum per artiest wordt teruggebracht tot 5 of 8 vind ik dat ook prima), maar ik vind het jammer dat bij een breed publiek bekende liedjes als Inbetween Days, Lullaby en Boys Don't Cry gewoon helemaal niet mee doen, terwijl ze zowel bij de studio-albums als de Greatest Hits veel voorkeurstemmen hebben. Een meer omvangrijke "primary" bij de "grote" artiesten zou ik daarom wel toejuichen.

pretfrit
dazzler schreef:
(quote)

Hoed af omdat je het wil proberen en analyseren.

Maar ik denk niet dat de nieuwe puntentelling veel
aan de diversiteit gaat veranderen. Voor mij is het eerder
een principiële kwestie. Ik ben een muziekliefhebber
en deel graag punten uit aan de liedjes die ik goed vind.

De songs die me koud laten, laat ik liever ongemoeid.
Want ik ben niet zo masochistisch dat ik een slecht nummer
keer op keer ga herbeluisteren om dan met dezelfde overtuiging
als waarmee ik pluspunten uitdeel een -1 te gaan geven.

precies

(aangepast)

bovendien worden de min stemmen veelal (enkel) uit (negatieve) overtuiging (oftewel vooroordeel) gegeven en (dat) heeft weinig te maken met kwaliteit/originaliteit en muziek

De mumeladder is een afspiegeling van de leden van musicmeter.

Het is misschien jammer, dat er clans zijn van The Cure e.a. die alle ruimte hebben om de nummers van hun favoriete band omhoog te krijgen en blijkbaar weinig oor hebben voor de muzikaliteit van andere bands.

Maar het blijven nog steeds de (actieve) leden van musicmeter.

Het zijn dezelfde mensen die geen waardering hebben voor de Top 2000, omdat ze daar getalsmatig volledig onder de voet worden gelopen en daarom maar weinig potten kunnen breken.

Het is niet anders, hopelijk komt daar ooit nog eens verandering in. Bijvoorbeeld door het aantal maximale nummers per groep terug te brengen tot 10.

Tot die tijd moeten we er maar mee leren leven. Minpunten lijken mij geen oplossing.

musician schreef:
Het is misschien jammer, dat er clans zijn van The Cure e.a. die alle ruimte hebben om de nummers van hun favoriete band omhoog te krijgen en blijkbaar weinig oor hebben voor de muzikaliteit van andere bands.

Die laatste zinsnede vind ik eigenlijk nergens op slaan. Dat je nummers van je favoriete groep hoog in de lijst probeert te krijgen wil toch niet zeggen dat je andere bands niet waardeert?

pretfrit
dat zegt hij toch ook niet

Het kwam erop neer dat fans zo gefixeerd zijn op het promoten van hun favoriete groep dat ze kennelijk geen oog hebben voor de klasse van andere muziek en daar was ik het niet mee eens.

musician schreef:

Bijvoorbeeld door het aantal maximale nummers per groep terug te brengen tot 10.

Ik zie daar eerlijk gezegd het nut niet zo van in.

De discussie over te weinig verschillende artiesten komt alleen maar op het eind vd ladder op, als we in de bovenste regionen komen. Ergens in het midden of in de onderste regionen valt of niemand het op of niemand "valt erover".

Ik heb niemand gehoord over het feit dat hij onderweg 20 Beatles nummers tegenkwam omdat het zo uitkwam dat die netjes verdeeld zijn over de lijst.

Ik ben er ook heilig van overtuigd dat als we vorige editie slechts met 5 Cure, 5 Joy Division, 5 Velvet Underground etc nummers waren begonnen ze ook allemaal bovenin waren geeindigd en we dezelfde discussie over te weinig diversiteit aan de top gevoerd hadden.
En als dat nu eenmaal de smaak van de stemmers is, dat zie ik ook niet in wat daar mis mee is, wat niet wil zeggen dat ik het zelf ook niet leuker zou vinden als er meer verschillende artiesten bij de laatste 32 zouden staan.

Buiten dat onze muzieksmaak nogal overeenkomt ben ik het in deze discussie ook telkens met je eens: ik wens je veel wijsheid met je uiteindelijke beslissing.
Hoe dan ook: er komt gewoon een nieuwe editie en dat vind ik na jouw twijfels vorig jaar al heel wat waard

Beetje late reacties, maar:
herman schreef:
Ik hoop trouwens echt dat de minnen niet worden afgeschaft. Ik heb vorig jaar zoveel favoriete nummers zien sneuvelen die bv 4 keer +5 en 10 keer -1 kregen.
[ ]
Zelf voel ik ook totaal niet de behoefte minnen uit te delen, eigenlijk.
Sheplays schreef:
De eerste "niet" was niet de bedoeling?

Verder wil ik er eigenlijk niets meer over kwijt, heb mijn punt wel gemaakt.

Het wordt tijd voor het spelletje zelf.

aERodynamIC schreef:
ik wens je veel wijsheid met je uiteindelijke beslissing.

Ach ja, er zullen altijd voor- en tegenstanders blijven wat ik ook beslis, dus goed doen zal je het nooit.

Maar ik geef het nieuwe systeem gewoon een kans, om het nu star tegen te houden zonder dat je uiteindelijk weet (je kan wel wat vermoeden, maar de praktijk zal het toch moeten uitwijzen en die kan heel anders uitpakken) wat de uitwerking zal zijn vind ik ook nogal wat.

Wie weet valt het in de praktijk dus allemaal reuze mee.

En zo niet, dan pakken we de oude draad in ronde 2 weer terug op

herman schreef:

Het wordt tijd voor het spelletje zelf.

Juist...maar nog ff geduld, planning is 2 januari om 11.00u het startschot te geven.

Dus de minnen gaan er (vooralsnog) vanaf.......
hmm, geen correctie mogelijkheid meer tegen de 'massa'; jammer.

Vermoed dat 'kleine' onbekendere bands het moeilijker gaan krijgen.
Hoop dat ik ongelijk krijg: We zullen het wel zien.

De minnen gaan er dus niet af. Pas in de tweede ronde.

Sheplays
aERodynamIC schreef:
Buiten dat onze muzieksmaak nogal overeenkomt ben ik het in deze discussie ook telkens met je eens: ik wens je veel wijsheid met je uiteindelijke beslissing.
Hoe dan ook: er komt gewoon een nieuwe editie en dat vind ik na jouw twijfels vorig jaar al heel wat waard

hear hear

Misschien een idee om een topic te starten genaamd ; discussie over MuMeLadder 2010 - zodat hier alleen lijsten komen te staan en soms een beetje uitwijding over de platen zelf ?

Hmmm, jammer dat de nominaties al begonnen zijn voor oud&nieuw. Doordat ik een week weg was heb ik nu geen nummers kunnen nomineren

herman schreef:
De minnen gaan er dus niet af. Pas in de tweede ronde.

Nee, net andersom. De minnen gaan er af in de 1e ronde. We proberen het nieuwe systeem uit en ik evalueer het daarna.

Het criterium daarbij is wat mij betreft puur en alleen of het meer diversiteit oplevert in die zin dat de artiesten gelijkmatiger verdeeld worden over de groepen en niet dat "alternatievere" genres ineens de plaatsen gaan innemen van de "meer gebaande paden".

Om een zodanige puntentelling in te gaan voeren enkel en alleen om ervoor te zorgen dat hierdoor "alternatievere nummers uit alternatievere genres" hoog scoren zie ik zelf echt niet zitten.
Als dat het geval blijkt te zijn, dan switch ik in ronde 2 meteen terug naar het oude systeem met minnen.

Dergelijke lijsten geven nu eenmaal altijd een "gemiddelde smaak weer" en daar is wat mij betreft helemaal niets mis mee, dat is zelfs inherent aan dergelijke lijsten of je het nu leuk vind of niet.
Ik heb zelf totaal geen behoefte aan een lijst die alleen maar laat zien (wil laten zien) hoe "alternatief en afwijkend" wij wel niet zijn.

Zoals ik meen aERo eerder al, wat mij betreft, terecht in dit topic opmerkte, als je het daar niet mee eens bent dan moet men zelf maar een genreladder organiseren.

Ik was blijkbaar abuis, ik heb het in mijn hoofd wel goed, maar schreef het tegenovergestelde op.

El Ninjo schreef:
Ik heb zelf totaal geen behoefte aan een lijst die alleen maar laat zien (wil laten zien) hoe "alternatief en afwijkend" wij wel niet zijn.

Voilà

Ik vind het ook erg jammer dat ik niet met de nominaties kon meedoen, maar ik ga dit jaar maar eens wat actiever meedoen met stemmen. Op de een of andere manier heb ik vorig jaar gewoon het hele jaar over het ladder-topic heengekeken, wat vrij bizar is gezien het aantal posts.

El Ninjo schreef:

In het nieuwe systeem zou Song 1 boven Song 2 eindigen omdat er geen min gegeven kan worden.

Willen we dit, dan gaan we voor het nieuwe systeem.
Willen we dit niet dan starten we met het oude systeem. .

Ik stem voor. Omdat 75% van de minnetjes in de eerste ronde naar hip-hop en electronic gaan.

El Ninjo schreef:

Ik ook niet.

Maar jouw favoriete muziek is toevallig niet zo alternatief. De mijne is (helaas) wat 'alternatiever' (ik vind het een vreselijke term, onbekender lijkt me een beter woord). En helaas is het dus niet per se alternatieve of andere muziek die voor mij de toplijst niet haalt, maar gewoon muziek die ik echt vele malen mooier vindt dan alles van The Beatles, The Doors en Radiohead bij elkaar.

Hoe groot is het lijstje nummers dat we per keer moeten beoordelen? 10 nummers? 20?

Onweerwolf
Pfoe, ik dacht: gelukkig nog net op tijd mijn brakke hoofd weer naar huis gesleept van het Oud&Nieuw vieren om mijn eerste punten te geven maar ik zie dat we morgen pas gaan beginnen.

Iedereen een heel fijn 2010 met veel goede muziek gewenst!

Koenr schreef:
En helaas is het dus niet per se alternatieve of andere muziek die voor mij de toplijst niet haalt, maar gewoon muziek die ik echt vele malen mooier vindt dan alles van The Beatles, The Doors en Radiohead bij elkaar.

Maar dit is dus een beetje mijn probleem met degenen die 'onbekendere muziek' liever hoger zien komen. Ik snap dat volledig maar daarmee gaan we volgens mij geheel voorbij aan het doel van de ladder.
Je hebt gewoon 'pech' dat het jouw smaak niet is en daardoor 'minder leuke nummers' hoger ziet komen, maar dat is toch logisch als je zelf meer gaat voor onbekender of minder geliefd werk?
Nu krijg ik steeds meer het idee dat 'we' er voor moeten zorgen dat dit werk hoger gaat komen. Waarom dan? Omdat het leuker staat? Omdat het daarmee een nog alternatievere lijst gaat worden?
Op zich heb ik daar geen probleem mee maar dan verandert de hele opzet van deze lijst wel.

Ik proef te veel 'ik' in deze hele discussie, maar deze lijst is juist 'wij', anders hoeven we er niet eens aan te beginnen of moeten we iets anders gaan organiseren met een totaal andere opzet

Daarbij heb ik mijn favoriete en zeker ook minder geliefde artiesten er keihard uit gestemd zien worden (mede door de 'klagers') die net zo goed nergens de top hebben gehaald, laat staan dat ze uberhaupt de lijst hebben gehaald. En ik weet zeker dat die nummers niet eens beluisterd zijn.
So what denk ik dan............ die hoef ik door aanpassing van het systeem echt niet hoger zien komen, zeker als er blijkbaar zoveel mensen niks aan vinden of die de moeite niet willen doen het te leren kennen (en waarom zouden ze binnen het moordende tempo van de ladder).

Wat Eric zegt. (x1)

Ach, als je je eigen muziek 'bijzonder' vindt, moet je helemaal niet willen dat die te hoog komt, want voor je het weet is het mainstream

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:42 uur

geplaatst: vandaag om 14:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.