MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Orgineel vs. Sample K.O.

zoeken in:
Maar ja jij stemt dan ook ZZ Top - Eliminator elke keer weg in de albumbattle
Net als sheep67 trouwens. laxus11 is daarentegen wel goed bezig daaro

ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ top
Om eventjes jouw smileys-gebruik te hanteren!
Ga jij er nu één plaatsen?

Ik ga Poeha dan toch maar eventueel voor zijn:
Orgineel: The Emotions - If You Think It
Sample: Raekwon - Verbal Intercourse

0-1
Very close call wat mij betreft dit keer. Verbal Intercourse is een hele tijd (en misschien nog steeds) mijn favoriete nummer op Only Built 4 Cuban Linx geweest. "Stem-samples" zijn erg tricky. Vaak hoor je van die gedubte stemmen waardoor het gelijk heel erg urban klinkt en ik het gelijk niks vind. Deze sample is leuk gevonden (tenminste geen loop die bijna het hele nummer door te horen is).

Mb.
1-1.

PS: Kom jij hier nog wel eens langs, beste principal?

Ha Mb.! . Ik ga mijn best doen!

Poeha schreef:

Ja Poeha........Het zit soms mee (Love en Rumours) en het zit soms tegen (ZZ Top)

En die gekke Fransman flikt het toch maar weer even!

Poeha schreef:

We moeten er toch niet aan denken dat Eliminator in de Hall Of Shame komt

2-1 Heel duidelijk

Ik werd weer hierheen gelokt dus:

2-2

3-2

Voor de zoveelste keer stem ik op het origineel, maar ook hier vind ik het een misplaatste en ronduit irritante sample.

4-2 (sorry Principal2000)

5-2

Helaas principal, ik denk dat de input voornamelijk van jou moet komen, want ik ben niet zo thuis in die samples, zeker niet zoals jij

Mb.
Ik denk dat mensen die niet zoveel met Hip-Hop hebben er sowieso wel naar neigen om te stemmen op het andere nummer - los van het feit of de sample goed gebruikt is. Dit is vooral zo bij de wat oudere stemmers - verdwaalde leden daargelaten. Ik heb daar echter een oplossing voor:

Origineel: Lovebug Starski - Live at the Fever
Sample: Krush Groove All Stars - Krush Groovin'

Nu moet er wel op een Hip-Hop nummer gestemd worden, haha.

Ik ben dan zo'n verdwaald wat "ouder" (nou ja zeg) lid, want ik mag graag naar hippende hoppers, rapfiguren en ander gajes luisteren

Tsja, ik wou zeggen dat ik een voorkeur heb voor het origineel van Krush Groove, maar nu zie ik dat het origineel uit 1985 is en het nummer met de sample uit 1983. Ik vind dit erg verwarrend.

Verder heb ik persoonlijk moeite om het sample te herkennen, maar dat kan een teken zijn dat het deze keer juist niet misplaatst is en wel goed gebruikt, dus daar laat ik mij verder niet over uit.

Mb. je zit hier de boel nu toch niet te flessen he, gezien de opmerking van remcodulac?

Poeha schreef:
Mb. je zit hier de boel nu toch niet te flessen he, gezien de opmerking van remcodulac?

Rustig nu maar, het zal ongetwijfeld gewoon mijn gebrek aan kennis van hip-hop zijn.

Was ook niet vervelend bedoeld, je ziet mijn smiley toch?

Mb.
Je moet goed luisteren naar de drums in het origineel. Ze klinken in het originele nummer iets vlakker, maar dat komt door de belabberde kwaliteit van YouTube. Hij is inderdaad lastig te horen zo, maar probeer rond de 1.40 van Krush Groove je oren te spitsen. Overigens kunnen samples heel nieuw zijn hoor. Ik kan me nog Kurtis Blow herinneren die in hetzelfde jaar van uitgave Queen's Another One Bites The Dust sample-den (edit: kan ik hier eigenlijk wel een werkwoord van maken, haha?).

1-0 trouwens.

PS: Kom jij hier nog eens langs, beste poeha?

Kende dat topic niet eens, tot het vanmorgen (of was het gisteravond?) al eerder door iemand was getipt.
Ik zal er in het weekend eens werk van gaan maken.

Maar remcodulac gaf aan dat het sample al was uitgebracht voor het origineel er was, Mb.
Verklaar je nader?

Mb.
Oops! Je hebt helemaal gelijk. Het moet natuurlijk andersom zijn. Ik zal het even verbeteren. Dank!

Alle credits gaan hiervoor naar remcodulac natuurlijk.

Als de drums rond 1.40 de betreffende sample vormen, dan is dat sample wel heel vaak gebruikt, zeker in oldskool hip-hop. Zo veel, dat ik het als een standaard tempowisseling in het genre beschouw. Volgens mij wordt het ook vaak gebruikt door die jongens van Run DMC die je vlak daarvoor ziet. Eerlijk gezegd ben ik niet overtuigd, maar zoals gezegd, ik ben niet bepaald deskundig in het genre.

Overigens is het dus 2-0

Van wanneer is volgens jou dan Live at the Fever? Ik kan echt alleen 1983 vinden.

Edit: terwijl ik lekker zat te tikken is dat laatste dus al beantwoord.

Mb.
Het is niet zozeer om het geluid, maar het ritme waarin het is gesampled. Ik zal volgende keer wel een duidelijkere sample erbij pakken.

PS: Volgens mij staat Kurtis Blow altijd te rappen met een bloot bovenlijf. Wat een cultheld is het ook.

Kurtis Blow is gewoon een held....niks cult. Maareh...mooi dat er nog iemand anders is die hier nieuw materiaal post. Ik wist dat ik op je kon rekenen Mb..

Mb. schreef:
Ik denk dat mensen die niet zoveel met Hip-Hop hebben er sowieso wel naar neigen om te stemmen op het andere nummer - los van het feit of de sample goed gebruikt is. Dit is vooral zo bij de wat oudere stemmers - verdwaalde leden daargelaten.

Hip-hop blijft voor velen een "moeilijk" genre. Maar ik kan het wel waarderen dat mensen serieus naar beide nummers luisteren (dat neem ik dan aan). De kunst van creeren van nieuwe muziek door oude stukjes muziek bij elkaar te knippen en plakken, eventueel na bewerking en eigen toevoegingen, is misschien een volgende stap in waardering.

Even terug naar de stand:
Origineel: Lovebug Starski - Live at the Fever
Sample: Krush Groove All Stars - Krush Groovin'

2-1
Ik -als hip-hop liefhebber- vind beiden nummers wel lekker. Zowel qua flow als qua beat. Het zijn beiden duidelijk old school nummers. Doet de sterke all-star line up mij kiezen voor Krush Groovin' ? Of is het held Curtis? Mogelijk is het zelfs de slechtste MC in de reeks, maar tevens de mooiste verschijning: Sheila E.? Je had er trouwens een leuke sample-chain van kunnen maken. Check Run's rapline bij 1:22 en luister dit dan. Ook een lekker nummer.

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij heeft Mb. zelf ook op Krush gestemd (ze stonden toen nog andersom in zijn oorspronkelijke post). Ikzelf heb in elk geval mijn voorkeur voor de sample uitgesproken, deze keer.

Vermoedelijke stand:

0-3

Jij bent echt heel scherp.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:39 uur

geplaatst: vandaag om 07:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.