MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits !

zoeken in:
Hoera, Jacques Brel

Au Printemps
Au Suivant
Je Suis Un Soir D’été
La Bière
La Mort
La Ville S’endormait
Les Marquises
Les Flamendes
Mon Enfance
On N’Oublie Rien

Zeker Au Suivant, Les Marquises, Les Flamendes en On N'Oublie Rien mogen niet ontbreken

Aquila
Arrie schreef:
Met de finale ga ik zeker meedoen, maar ik heb me nog altijd te weinig verdiept in 's mans muziek om daarvoor goed mee te kunnen doen.

x2 - ik haak mijn wagonnetje woensdag denk ik aan.

edit: ik mis nu al Les Biches, maar ik ken gewoon niet genoeg denk ik.

De Apen
De Nuttelozen van de Nacht
Il Neige sur Liège
J’en Appelle
La Bastille
La Bière
Les Flamandes
Les Vieux
Mon Père Disait
On N’Oublie Rien

dynamo d schreef:
De Burgerij
Jacky
Mijn Vlakke Land

Staan al in de startlijst: goed lezen (of vertalen) aub.

Mogen de Nederlandstalige versies dan niet aub?

Beetje pedant commentaar tegen iemand die Frans spreekt en in Brussel heeft gewoond.

dazzler schreef:
We spelen op basis van titels.
Nederlandstalige versies van nummers hoeven niet apart genomineerd te worden.

Zo pedant ben ik wel.

Met beter lezen bedoelde ik, dat je de volledige post van de startlijst moest lezen.

ok dan pas ik het aan.

aangepast

Ik vind de Nederlandse versies altijd compleet andere nummers om te horen. Daarom vind ik dat je daar apart voor zou moeten kunnen kiezen. Maar goed ik ben de baas hier niet en voor de rest ben ik erg tevreden met dit topic. Maar moet wat te zeiken hebben he...

La Bière
On N'oublie Rien
Les Paumés du Petit Matin (De Nuttelozen van de Nacht)
Les Marquises
Mon Enfance
Jojo
Fernand
Les F...
L'ivrogne
Mon Père Disait

Au Suivant
Il Neige sur Liège
La Bière
La Mort
Les Marquises
Les Flamendes
Les Paumés du Petit Matin (De Nuttelozen van de Nacht)
Pourquoi Faut-il Que les Hommes S'ennuient
Mon Père Disait
On N’Oublie Rien

Wel jammer dat Mijn Vlakke Land niet apart genomineerd mag worden. Het is vooral de schitterende tekst waardoor het mijn favoriet van Jacques Brel is (mijn Frans is helaas te slecht om bij Le Plat Pays te begrijpen waar Brel over zingt).
Overigens staat op de verzamelaar die ik van Jacques Brel heb (de 24 Grootste Successen) zowel Mijn Vlakke Land als Le Plat Pays .

Misschien moeten we straks bij alle titels die hij ook in het Nederlands heeft gedaan de Nederlandse titel er tussen haakjes achter zetten en dan kan iedereen elimineren of later zijn top 10 samenstellen op basis van de versie die hij het liefst hoort.

Verder verbazen mij de nominaties voor La Bière. Dat zou ik toch als een mindere Brel willen categoriseren. Misschien heb ik al die tijd wat gemist. Ik zet hem meteen nog even op.

remcodulac schreef:
Verder verbazen mij de nominaties voor La Bière. Dat zou ik toch als een mindere Brel willen categoriseren. Misschien heb ik al die tijd wat gemist. Ik zet hem meteen nog even op.

Tja, ik ben een Belg, Jacques ook. En Belgen en bier...

Belgisch bier dan toch, ja. Jammer dat ik er niet meer zo goed tegen kan, deze dagen. Heb het nog eens geprobeerd (het nummer dan), maar meer dan een kermisnummer kan ik er niet van maken.

Dungeon schreef:
Ik vind de Nederlandse versies altijd compleet andere nummers om te horen. Daarom vind ik dat je daar apart voor zou moeten kunnen kiezen.
Meestal wel, ja. Zo is Ne Me Quitte Pas in het Nederlands niet half zo goed en vind ik de Franse versie van Mijn Vlakke Land (Le Plat Pays) een stuk beter.

Niettemin lijkt het me overbodig zowel de Franse als Nederlandse versies toe te staan. Zoals dazzler aangeeft, stem op de versie die jij het liefste hoort. Ik ben wel voorstander om zowel de Franse als Nederlandse titel te noteren, want nu wordt de indruk wel gewekt dat we voor de Franse versie(s) gaan.

Ne Me Quitte Pas in het Nederlands vind ik bijna Jacques Brel onwaardig, maar Mijn Vlakke Land vind ik briljant en vele malen beter dan Le Plat Pays (maar als je de Franse taal onder de knie hebt is dat misschien anders).

remcodulac schreef:
Misschien moeten we straks bij alle titels die hij ook in het Nederlands heeft gedaan de Nederlandse titel er tussen haakjes achter zetten en dan kan iedereen elimineren of later zijn top 10 samenstellen op basis van de versie die hij het liefst hoort.

Goed idee, al weet ik zo uit het hoofd niet welke songs allemaal in het Nederlands bestaan.

Ik haak bij de latere rondes aan.

Verder vind ik bijna alle franse uitvoeringen beter dan de nederlandse op "mijn vlakke land" na, ik weet niet waarom maar dat nummer pakt me nog net iets meer in het nederlands dan de franse versie die ook al prachtig is.

dazzler schreef:
al weet ik zo uit het hoofd niet welke songs allemaal in het Nederlands bestaan.
Deze vond ik op internet:
Marieke vertaalde versie
Laat me niet alleen Ne me quitte pas
De apen Les singes
Men vergeet niets On n'oublie rien
Mijn vlakke land Le plat pays
Rosa vertaalde versie
De burgerij Les bourgeois
De nuttelozen van de nacht Les paumés du petit matin

Dank je wel Chevy. Ik ken op Mijn Vlakke Land na eigenlijk alleen maar de Franstalige versies. De Nederlandse titels erachter zetten lijkt me ook geen doen, want dan moet je van elk nummer na gaan zoeken of er al dan niet een Nederlandstalige versie van bestaat.

Volgens mij is het lijstje van chevy compleet en hoeven er dus maar bij zes nummers de Nederlandse titels toegevoegd te worden (Marieke en Rosa houden dezelfde naam).

Ik dacht dat Marieke enkel in het Nederlands bestond, maar blijkbaar niet dus.

Is de bekendste versie niet tweetalig?

Au Printemps
Au Suivant
Il Neige sur Liège
Il Y A
Le Bon Dieu
Les Flamands
Les Marquises
Les Paumés du Petit Matin
Les Vieux
Madeleine

Mag ik daar nog
La Haine
Grand Jacques (C'est trop facile)
aan toevoegen?

Kabouter, je mag een lijstje van 10 nummers maken die niet in de startlijst (zie vorige pagina) staan. Dat mogen ook nummers zijn die al genoemd zijn door anderen, en aan het eind van deze ronde gaan de nummers die het vaakst genoemd zijn door naar de volgende ronde.

Au Suivant
Heureux
Il Neige sur Liège
Il y a
La Ville s'Endormait
Les Flamandes
Madeleine
On n'Oublie rien
Pourquoi Faut-Il Que les Hommes s'Ennuient
Seul

9 Brel klassiekers die nu al geplaatst zijn.

6 On N'oublie Rien
5 Au Suivant
5 Il Neige sur Liège
5 Les Flamandes
4 La Bière
4 La Mort
4 Les Marquises
4 Les Paumés du Petit Matin
4 Les Vieux

Nog eentje te gaan.

3 Au Printemps
3 Fernand
3 Madeleine
3 Mon Enfance
3 Mon Père Disait
3 Pourquoi Faut-Il Que les Hommes s'Ennuient

Een pm naar kabouter76 heeft geen reactie opgeleverd.
Zijn bijdrage telt dus jammer genoeg niet mee.

tie-break Jacques Brel

Duid het 10de nummer aan dat naar de finale mag.

Au Printemps
Fernand
Madeleine
Mon Enfance
Mon Père Disait

Deadline is vanavond om 23.00u.

tie-break Jacques Brel

Au Printemps
Fernand
1 Madeleine *
Mon Enfance
Mon Père Disait

tie-break Jacques Brel

1 Au Printemps *
Fernand
1 Madeleine
Mon Enfance
Mon Père Disait

tie-break Jacques Brel

1 Au Printemps
Fernand
2 Madeleine *
Mon Enfance
Mon Père Disait

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:37 uur

geplaatst: vandaag om 20:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.