menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits !

zoeken in:
After Ten became a commercial success in 1992, Pearl Jam's record label Epic Records urged the group to release the song as a single. The band refused, citing the song's personal nature. Despite the lack of a commercial single release, the song managed to reach number three on the Billboard Mainstream Rock Tracks chart.

Van Black bestaat een promo-single.
Eentje die op radiostations verdeeld werd.

Pearl Jam - Black (CD) at Discogs

Bedoeld om het album te promoten en inderdaad een bewijsje
dat men zich toen al bewust was van de kracht van het nummer.

1. Corduroy *
2. Jeremy
3. Betterman
4. Rearviewmirror
5. Black
6. Given to Fly
7. Unthought Known *
8. Just Breathe
9. Alive
10. Yellow Ledbetter *

Het zwaartepunt van mijn Pearl Jam-liefhebberij ligt in het trio Vitalogy/ No Code/ Yield, misschien omdat deze platen uitkwamen in mijn eigen vroege puberteit. Nog steeds echter vind ik dit hun meest gevarieerde, intense en muzikale periode. Voor mij was de eindlijst een lichte teleurstelling, en het is grappig dat de discussie over Black hier losbarst. Ik had bijna overwogen om het nummer niet eens in mijn top tien op te nemen, ik realiseerde me echter dat ik daarmee geen recht zou doen aan de kwaliteit ervan.

Pearl Jam is een cruciale band voor mij in mijn tienerjaren, maar waar andere rockbandjes uit die tijd me nu als gebakken lucht in de oren klinken, of als veel geschreeuw en weinig wol, hebben de platen van PJ het redelijk goed overleefd. Alleen mijn oude favoriet Vs. wil me op een of andere manier niet zo heel veel meer boeien.

De blijvende impact van hun muziek is lastig te verklaren, maar hangt toch grotendeels samen met Eddie Vedder. Waar zijn duizenden imitators veelal uitblinken in holle pathetiek is er iets aan Vedder, aan zijn diepe, gepijnigde vocalen, zijn recht door zee manier van songschrijven, zijn inlevingsvermogen in wat hij zingt, wat moeilijk te negeren is. Het is mogelijk om je soms te ergeren aan zijn grote gebaren en maniertjes (ook ik als fan vind sommige nummers er een beetje over) maar zijn integriteit staat eigenlijk niet ter discussie. Dat moest zelfs Kurt Cobain toegeven toen hij, na Pearl Jam in verschillende interviews te hebben afgezeken) de band live te zien kreeg (de twee zouden de rest van Cobains leven goede vrienden blijven).

Maar ook de band moet niet uitgevlakt worden: twee uitstekende gitaristen, het melodieuze baswerk van Jeff Ament en vier verschillende topdrummers door de jaren heen zorgen voor muzikale ondersteuning die vloeiend schakelt van ruige punk naar lieflijk akoestisch, van grootse stadionrock naar complexe indierock. Puur muzikaal hoort Pearl Jam bij de kundigste mainstream rockbands op de wereld, jonge luisteraars die ze in hetzelfde hokje willen proppen als de Nickelbacks en Di-rects slaan de plank volledig mis en moeten dringend hun oren openen. Luister eens over de koptelefoon naar het dringende, groovende gitaarwerk van de nummer 1 in mijn lijstje: gelooft er echt iemand dat Nickelback zoiets kan bedenken?

Extra kwaliteiten die genoemd mogen worden zijn hun eigenzinnigheid (de meeste andere bands hadden na Ten alleen jarenlang wanhopig geprobeerd een tweede Alive te schrijven) en het simpele feit dat ze nog steeds bestaan, en drie jaar geleden met Backspacer pardoes nog een van hun beste platen afleverden. Wie zich beperkt tot de eerste twee platen mist een hoop aan een van de meest fascinerende verhalen uit de moderne Amerikaanse rockmuziek. Het is een klein beetje jammer dat dit niet meer naar voren komt uit de eindlijst in dit topic, maar het blijven prachtige nummers natuurlijk.

Mooi verhaal Sandokan

Vitalogy vind ik in een bepaald opzicht het beste album van Pearl Jam. No Code is in zijn diversiteit ook erg sterk. Yield daarentegen kan ik niet viel mee, vond ik een tegenvaller. Wel leuk om te lezen dat jouw puberteit begon ten tijde van de drie albums die je aanhaalt. Dat heeft vrijwel zeker ook impact in jouw stelling. Mijn puberteit begon ten tijde van Ten. Daarnaast sloeg Ten ook redelijk in als een bom destijds. Eerst kwam Nirvana met Nevermind maar dat was voor veel jongeren toch weer even iets te zwaarmoedig. Ten is ook niet de ideale zomerplaat maar zo nu en dan breekt toch de zon door op dat album. Alsof Eddie zegt: "Logisch dat je je klote voelt nu maar hey: It can't rain all the time".

Sandokans nummer 1 stijgt 7 plaatsen in de virtuele lijst, maar valt nog steeds buiten de top 10.

Dat maar om te zeggen dat het los van Black nog behoorlijk spannend blijft.

En we hebben 20 lijstjes.

Aquila
Ik kan geen lijstje inleveren. Ik heb Ten en No Code beide in bezit gehad en weer van de hand gedaan. Staan nog wel in iTunes. No Code vanmorgen gedraaid en vind het wel redelijk goed, maar 't is toch niet helemaal mijn ding meer. Niets van No Code heeft de eindlijst gehaald, dus ik hou alleen Ten over als referentie.

Jeremy zou ik op 1 hebben gezet en Once op 2. Beide hebben te maken met lange kroegavonden en (nu in retrospectief) dwaze verliefdheid. De barkeeper zette altijd Ten hard aan (Ten op 10) als het TL-licht aanging en de zaak werd schoongemaakt (en het buiten al weer licht was). Zodat mijn gezelschap en ik concludeerden dat het verstandig was weer eens naar huis te gaan.

En ik denk dat Black ook wel mijn lijstje van 10 gehaald zou hebben, Alive zou zeker en vast in mijn eliminatielijstje gezeten hebben...

1. Alive
2. Black
3. Jeremy
4. Rearviewmirror
5. Once *
6. Even Flow
7. Release *
8. Porch *
9. Just Breathe
10. Oceans *

Ik mis wel no Go dat nog vrij hoog in mijn lijstje zou beland zijn.

Dit was een enorm lastige opgave. Ik heb Pearl Jam leren kennen met de eerste 2 albums en heb de draad weer opgepakt met het album Pearl Jam van 2006. Dit jaar heb ik mijn Pearl Jam-collectie volledig gemaakt met hun reguliere albums, Lost Dogs, de (nu overbodige) verzamelaar Rearviewmirror en als hoogtepunt de live-registratie van hun concerten in de Ziggo Dome.

Ten is het beste album dat ik heb maar nooit draai. Om die reden krijgt hij van mij ook geen 5 sterren hier. Ik weet niet waarom, wellicht klinkt het album wat te zwaarmoedig. Als ik hem echter opzet dan vind ik hem fantastisch maar het kan zo weer een jaar duren voordat ik hem opnieuw van stal haal.

Vs. heb ik toen deze uitkwam altijd wat beter gevonden dan Ten, maar dat was om een beetje dwars te zijn. Om de adoratie van velen van Ten een beetje weerstand te geven. Maar eerlijk is eerlijk, Ten is beter. Maar omdat ik Vs. een warm hart toedraag wel Daughter en Dissident in mijn top 10.

Nu vind ik de nummers van de tussenliggende periode heel erg fijn, zij het dat de meeste of waren afgevallen, of uiteindelijk de strijd met de overige nummers verloor. Mijn interesse voor hen werd uiteindelijk pas echt weer gewekt met het album PJ. En als zij de eindstrijd hadden bereikt, had ik zeker een plekje ingeruimd voor Life Wasted of World Wide Suicide. Niet het beste, maar ik heb er wel goede herinneringen aan.

Uiteindelijk op de eerste plaats dan een nummer van hun laatste plaat, waar Unthought Known net op de 11e plaats is geeindigd. Just Breathe klinkt voor mij als het nummer dat zo op Into The Wild had kunnen staan, dat uiteindelijk het mooiste is wat Eddie i.m.o. heeft voortgebracht.

Maar goed, deze top 10 had er morgen weer heel anders uit kunnen zien.

1. Just Breathe
2. Jeremy
3. Once *
4. Daughter
5. Release *
6. Rearviewmirror
7. Black
8. Corduroy *
9. Betterman
10. Dissident

De lijst van Marty McFly ligt momenteel het meest buiten de top 10.
In totaal 21 van de 55 uit te delen punten (waaronder ook zijn nummer 1).

Hetzelfde geldt voor ranboy, maar die heeft maar 3 ipv 4 songs buiten de top 10.
Joy4ever heeft zelfs 5 songs buiten de top 10, maar die scoren bij hem minder hoog.

De lijst van LucM is de meest "mainstreame" van de ondertussen 22 lijstjes.
Enkel zijn nummer 10 (1 van de 55 punten) haalt de virtuele top 10 niet.

1. Given to Fly
2. Nothing As It Seems
3. Jeremy
4. Dissident
5. Rearviewmirror
6. Porch *
7. Corduroy *
8. Once *
9. Daughter
10. Unthought Known

GREATEST HITS OF PEARL JAM !

De laatste 10 van de top 20 op een rijtje ...

Je leest van links naar rechts: positie, puntentotaal, titel en aantal stemmen.
Songs met * stonden niet in de startlijst, maar werden genomineerd in de 1ste ronde.

11. (42) Once * (10)

12. (40) Corduroy * (9) en de nummer 1 van Marty McFly en Sandokan-veld

13. (38) Nothing As It Seems (9)

14. (35) Dissident (9)

15. (35) Porch * (8)

16. (35) Release * (7)

17. (34) Just Breathe (10) en de nummer 1 van Sunderland

18. (32) Elderly Woman Behind the Counter in a Small Town * (8)

19. (29) Oceans * (6)

20. (16) Spin the Black Circle * (5)

Slechts 2 van de 9 nominaties halen de top 10.
Alles zit heel dicht op elkaar tussen de nummers 11 en 19.

Just Breathe kan ondanks 10 stemmen en een nummer 1 niet overtuigen.

Er waren in totaal 23 deelnemers aan de finale.

10. (50) Unthought Known * (11)

De nummer 1 van herman.

herman schreef:
Ik heb dit liedje goed leren kennen door iemand op wie ik stapelverliefd was, zij stuurde dit me eens toe. Sindsdien is het misschien wel mijn favoriete Pearl Jam-liedje. Het wint vandaag in ieder geval op punten van Black. Jammer van het hoge Ten-gehalte [in deze finale], daar hadden best wat nummers van No Code (1996) dat nu helemaal niet vertegenwoordigd is tegenover mogen staan. Eigenlijk vind ik alleen Black en Jeremy echt van het hoogste niveau, de rest van Ten ben ik wel klaar mee.

Net als Just Breathe (17) afkomstig van Pearl Jam - Backspacer (2009).

09. (61) Even Flow (9)

Niemands nummer 1, maar wel drie keer op nummer 2.

LucM schreef:
Het is erg moeilijk om een top-10 samen te stellen, de 20 songs zijn alle 20 prima en zeer sterk aan elkaar gewaagd ... en dat geldt voor hun ganse oeuvre al vind ik Ten er iets bovenuit steken (4 nummers daaruit in mijn top-10). Jammer dat mijn favorieten van No Code (1996) en Riot Act (2002) het niet hebben gehaald, toch twee onderschatte Pearl Jam-albums.

Net als Once (11), Porch (15), Release (16) en Oceans (19) afkomstig van Pearl Jam - Ten (1991).

dazzler schreef:

Net als Once (11), Porch (15) en Oceans (19) afkomstig van Pearl Jam - Ten (1991).

En Release (16).

08. (65) Yellow Ledbetter * (12)

De nummer 1 van

johannesA schreef:
Toen ik op een dag Alive hoorde, was ik direct verkocht. Ik zal het nooit meer vergeten. Ik heb Ten (1991) meteen aangeschaft, want ik wilde Eddie Vedder zijn. Het album stelde mij eigenlijk een beetje teleur, want niet alle nummers waren even goed als Alive. Daarna hebben ze nog veel erg mooie liedjes gemaakt, maar de albums werden wel wat minder, doordat de afzonderlijke liedjes nogal van kwaliteit verschillen. Toch is uit hun selectie top nummers een top tien te destilleren, waar heel weinig bands tegenop kunnen en ik blijf ze eeuwig dankbaar voor Alive.

B-kant van Jeremy (van de weinige Pearl Jam nummers die ik ken het beste)
en afkomstig van het rarities album Pearl Jam - Lost Dogs (2003).

07. (65) Daughter (15)

Single die door behoorlijk veel deelnemers werd beloond.

Sunderland schreef:
Dit was een enorm lastige opgave. Ik heb Pearl Jam leren kennen met de eerste 2 albums en heb de draad weer opgepakt met het album Pearl Jam (2006). Dit jaar heb ik mijn Pearl Jam collectie volledig gemaakt. Vs. (1993) heb ik toen deze uitkwam altijd wat beter gevonden dan Ten (1991), maar dat was om een beetje dwars te zijn. Om de adoratie van velen van Ten een beetje weerstand te geven. Maar eerlijk is eerlijk, Ten is beter. Maar omdat ik Vs. een warm hart toedraag wel Daughter en Dissident in mijn top 10.

Net als Dissident (14) en Elderly Woman ... (18) afkomstig van Pearl Jam - Vs. (1993).

06. (84) Alive (15)

De nummer 1 van cured, dumb_helicopter en El Ninjo.

El Ninjo schreef:
Zelden zo'n zware bevalling gehad in dit topic...de top 5 stond eigenlijk wel redelijk vast maar op een enkele uitzondering na kwam bijna alles in aanmerking voor een plaats in de top 10 (en niet om 'm op te vullen maar omdat ze allemaal geweldig vind) en als ik 'm over 2 uur maak ziet mijn top 10 er wellicht net weer iets anders uit alhoewel de bovenste 7 er denk ik wel in blijven zouden staan...

Uiteraard afkomstig van Pearl Jam - Ten (1991).

05. (93) Given to Fly (15)

De nummer 1 van Arrie, Dexter en starsailor.

Sandokan-veld schreef:
Het zwaartepunt van mijn Pearl Jam-liefhebberij ligt in het trio Vitalogy (1994)/ No Code(1996)/ Yield (1998), misschien omdat deze platen uitkwamen in mijn eigen vroege puberteit. Nog steeds echter vind ik dit hun meest gevarieerde, intense en muzikale periode. Voor mij was de eindlijst een lichte teleurstelling. Pearl Jam is een cruciale band voor mij in mijn tienerjaren, maar waar andere rockbandjes uit die tijd me nu als gebakken lucht in de oren klinken, of als veel geschreeuw en weinig wol, hebben de platen van Pearl Jam het redelijk goed overleefd.

De enige finalist van Pearl Jam - Yield (1998).

04. (97) Rearviewmirror (17)

De nummer 1 van Tribal Gathering.

Joy4ever schreef:
Goede twee is Rearviewmirror. Het verhaal gaat dat Eddie Vedder dit nummer schreef toen hij er alleen op uitging. Zonder de bandleden. Eddie heeft zich gerold in de brandnetels. Op zoek naar zijn diepste innerste. Hij kwam terug met Rearviewmirror. Waanzinnig nummer. Ook tekstueel weer van grote schoonheid. "Once and for all, I'm far away, I hardly believe, Finally the shades... are raised". Dit heeft mijn ogen vaak genoeg geopend in zijn situaties waarin ik me bevond. Dat je op een gegeven helderheid van zaken kreeg. "The shades are raised". Thanks Eddie.

De vierde finalist van Pearl Jam - Vs. (1993).

03. (102) Betterman (15)

De nummer 1 van ArthurDZ.

ArthurDZ schreef:
Alleen mijn nummer tien komt niet uit één van de eerste drie albums. Dat zegt meer over de kwaliteit van de eerste drie albums dan over de kwaliteit van het latere werk, trouwens. I Am Mine en Who You Are zijn de gemiste afwezigen deze keer.

Net als Corduroy (12) en Spin the Black Circle (20) afkomstig van Pearl Jam - Vitalogy (1994).

02. (131) Jeremy (18)

De nummer 1 van Dungeon en laxus11.

Aquila schreef:
Ik kan geen lijstje inleveren. Ik heb Ten (1991) en No Code (1996) beide in bezit gehad en weer van de hand gedaan. Jeremy zou ik op 1 hebben gezet en Once op 2. Beide hebben te maken met lange kroegavonden en (nu in retrospectief) dwaze verliefdheid. De barkeeper zette altijd Ten hard aan (Ten op 10) als het TL-licht aanging en de zaak werd schoongemaakt (en het buiten al weer licht was). Zodat mijn gezelschap en ik concludeerden dat het verstandig was weer eens naar huis te gaan.

We mogen Nothing As It Seems (13) van Pearl Jam - Binaural (2000) niet vergeten in ons overzicht.

01. (174) Black (22)

De nummer 1 van Co Jackso, joy4ever, LucM, nelis, ranboy, sheep67, thelion en vigil.

dazzler schreef:
Een bedenking die me maar niet los laat. Het valt mij op dat bij sommige "grote" bands die over een aanzienlijk oeuvre beschikken in dit spelletje toch één song torenhoog boven de concurrentie uittorent (in dit geval: Black).
nelis schreef:
Black is voor mij de ultieme kippenvel plaat, altijd geweest ook, vanaf het moment dat ik Ten (1991) beluisterde. Ik heb Black ook live mogen horen, en dat was nog beter als op het album. Black is voor mij de beste song ever.
Co Jackso schreef:
Beetje twijfelachtig of ik Black op 1 zou zetten. Toch iets teveel gehoord, maar als ik eerlijk ben hoort hij er wel thuis. Verder een schitterend en afwisselend rijtje met prachtige nummers. De mannen mogen trots op zichzelf zijn.
Cured schreef:
Ik vind Ten (1991) nu eenmaal verreweg het beste album en daarom heb ik ook 6 nummers ervan in deze top-10, hoewel ik er zelf nog één mis, namelijk Garden.
herman schreef:
Dit kan ik ook wel koppelen aan de vrouw uit mijn vorige tekstje. Die laatste twee regels zijn hartverscheurend en uit het leven gegrepen. Verder ook bijzonder dat dit nummer helemaal geen refreinen en coupletten heeft, maar gewoon een soort stream of consciousness is van Eddie Vedder die zijn hart uitstort.
ArthurDZ schreef:
Ik denk trouwens dat Black iets universeels heeft dat iedereen aanspreekt.
Sandokan-veld schreef:
... en het is grappig dat de discussie over Black hier losbarst. Ik had bijna overwogen om het nummer niet eens in mijn top tien op te nemen, ik realiseerde me echter dat ik daarmee geen recht zou doen aan de kwaliteit ervan.
Joy4ever schreef:
Black zal vrijwel zeker altijd mijn favo Pearl Jam nummer blijven. En voor mij ook het mooiste nummer ooit gemaakt. Zoveel emotie in één nummer. En tekstueel echt prachtig. De laatste vier zinnen zijn epic. Hoe mooi wil je het hebben? Maar ook het stukje "And now my bitter hands cradle broken glass of what was everything, All the pictures have all been washed in black, Tattooed everything..." is van pure schoonheid. Ik kan een boek schrijven over Black. Wat het nummer voor mij heeft betekent op moment van release maar ook de periode daarna. Nog steeds kippenvel. In de live uitvoering perst Eddie er op het laatst nog het "We belong together" uit. Wauw. Hoewel ik blij ben met studioversie zoals ie is. Niks meer aan doen. Een monument in de muziekgeschiedenis.

De achtste finalist van Pearl Jam - Ten (1991).

GREATEST HITS OF JACQUES BREL !

1ste RONDE nominatie

Voeg 10 Brel klassiekers toe aan deze startlijst.

Amsterdam
Bruxelles
Ces Gens-là
J'Arrive
Jef
La Chanson de Jacky
La Chanson des Vieux Amants
La Valse à Mille Temps
Le Moribond
Le Plat Pays
Les Bonbons
Les Bourgeois
Marieke
Mathilde
Ne Me Quitte Pas
Orly
Quand On N'A Que l'Amour
Rosa
Vesoul
Voir un Ami Pleurer

We spelen op basis van titels.
Nederlandstalige versies van nummers hoeven niet apart genomineerd te worden.

Deadline 1ste ronde is maandagavond om 20.00u.

Het outro van Black is vrijwel ongeëvenaard. Die van Waitress van (de band) Live en Alles Geprobeerd van Het Goede Doel zijn de andere twee podiumkandidaten wat outro's betreft.

Helaas kende ik te weinig van Pearl Jam om mee te doen. Nu ik de huidige top 10 zo heb beluisterd, zouden Once en Even Flow wel wat plaatsjes gestegen zijn, als ik een top 10 had kunnen indienen...als...

Toevallig net alle albums van Jacques Brel beluisterd. 10 zijn te weinig om toe te voegen maar toch ...

Au Printemps
Fernand
Isabelle
La Mort
Les Filles et les Chiens
Les Vieux
L'homme Dans La Cité
Madeleine
Mon Enfance
On N'oublie Rien

Black gewonnen

Was een leuk weekje, vooral om de mooie verhalen van sommigen te lezen. En met Arrie toch nog iemand die Black nièt in zijn top 10 had.

Poeha schreef:
Het outro van Black is vrijwel ongeëvenaard. Die van Waitress van (de band) Live en Alles Geprobeerd van Het Goede Doel zijn de andere twee podiumkandidaten wat outro's betreft.

Outro van Waitress is inderdaad ook goed, die andere kan ik me niet voor de geest halen. Morgen maar eens draaien.

Van Brel heb ik alleen een verzamelaar en twee albums, eens zien hoe snel ik mee kan doen (in ieder geval de finale).

Met de finale ga ik zeker meedoen, maar ik heb me nog altijd te weinig verdiept in 's mans muziek om daarvoor goed mee te kunnen doen. Wat ik van hem ken vind ik echter vrijwel zonder uitzondering prachtig.

En wat betreft Black, het was niet om rebels te zijn, Black heeft mij simpelweg nooit echt gegrepen. Ik vind het zelfs één van de mindere nummers van Black, raar genoeg. En aangezien PJ na Ten nog genoeg moois heeft uitgebracht, was Black geen kanshebber voor m'n top 10. Waarom ik de enige ben die niet zoveel met Black heeft (maar wel met andere dingen van Pearl Jam)? Tja, ik vind het ook merkwaardig.

Had gepland om de finale van Pearl Jam mee te spelen, maar het liep allemaal even anders.

Jacques Brel dan (eindelijk!):

Au Suivant
Fernand
Il Neige sur Liège
La Mort
Les Vieux
L'Ivrogne
On N'Oublie Rien
Pourquoi Faut-Il Que les Hommes S'Ennuient
Vieillir
Zangra

10 x

La Quête ook , maar 11 mag nu eenmaal niet.

Het is volgens mij "Quand On N'A Que l'Amour"

Hoe zit het eigenlijk met de hoofdletterregel in het Frans, met al die samentrekkingen en dat "ne"?

Cool. Brel. Joepie. Geweldig. Even de tijd er voor nemen dit weekend.

Arnout moest het weer verpesten.

Helaas geen lijstje kunnen maken ivm mijn verjaardag. Brel hoop ik mee te kunnen doen. Hoewel dat dan pas in ronde 2 of 3 wordt.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:08 uur

geplaatst: vandaag om 16:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.