menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits !

zoeken in:
dazzler schreef:
Wat hebben de meesten onder jullie toch tegen Shout?
Ik heb helemaal niks tegen 'Shout', topnummer, maar deze mannen hebben zoveel goede nummers gemaakt dat het maken van een top10 eigenlijk geen beginnen aan was. Is dus ook de waan van de dag. 'Shout' heeft lang in mijn top10 gestaan maar heeft het op 't laatste moment moeten afleggen tegen 'Break It Down Again'. Maar dat zou volgende week opeens weer anders kunnen zijn.

De nummers liggen erg dicht bij elkaar, maar de eerste 5 staan toch een stuk boven de laatste 5. Leuke band die ik na de breuk eigenlijk uit het oog ben verloren.

01. Woman in Chains
02. Badman's Song *
03. Mad World
04. Change
05. Head over Heels
06. Everybody Wants to Rule the World
07. Sowing the Seeds of Love
08. Pale Shelter
09. Memories Fade *
10. The Working Hour *

principal2000 schreef:
Leuke band die ik na de breuk eigenlijk uit het oog ben verloren.

Da's wel jammer, want er zijn erg mooie albums gemaakt na Curt. Mooie gelegenheid om dit weer eens op te gaan pakken toch?

Er komt dit jaar waarschijnlijk een nieuwe tour (en hopelijk een album) dus een beter moment is er bijna niet

Ik hoop dat ze in de buurt komen touren dan. 1 van mijn grootste wensen is om ze eens te zien.

^ze hebben tijdens de laatste tour NL ook overgeslagen (helaas) alleen via Night of the proms kon je ze toen 3 nummers aanschouwen (live)

Ik heb dat toen via werk kunnen zien (dus dan is alles mooi meegnomen) maar de show die ik in Vredenburg zag (met alleen Roland) was echt waanzinnig mooi!

Inderdaad iets om naar uit te kijken is, en duimen voor een Europese tour!

dix
dazzler schreef:
Wat hebben de meesten onder jullie toch tegen Shout?
dazzler schreef:
een meezinger van jewelste

dát

Ik heb ook helemaal niets tegen Shout. Dan wel weer tegen Everybody Wants to Rule the World, maar die is dan weer onverklaarbaar populair hier.

Cured
Dat vind ik nou wel een lekkere popsong, Shout irriteert me, met name het refrein en heeft dus averechtse (therapeutische) werking .

Casartelli (moderator)
Ik heb beide iets te vaak gehoord om er nog heel warm van te worden. Zeker niet slecht, maar er waren toch met gemak tien betere uit de lijst te halen.

Ook ik heb niks tegen shout, integendeel zelfs, maar er zijn inderdaad betere tracks.

Je moet niet vergeten dat Shout voor velen toch het eerste was wat ze van TFF hoorden, en sinds die tijd is de track toch erg vaak gedraaid.

Ik heb m als ringtone op mijn werk telefoon (intro is overigens een leuk sms signaal) maar dan wel de remix, zo die heerlijke zware synthdrums komen dagelijks voorbij hier

Dit topic heeft ertoe geleid dat ik Tears for Fears deze week weer eens op de draaitafel heb gehad. Dan valt een aantal zaken op:

* een ijzersterk debuut - zelden debuteerde een band zo sterk - Garlands is het eerste dat me te binnenschiet als evenknie;
* Orzabal is een begenadigd songwriter; maar heeft imo de neiging regelmatig te vervallen in melodrama (over-the-top-effecten) - ik heb het idee dat Smith regelmatig voor de balans daarin zorgt/zorgde;
* ergens in 84/85 heeft de band de stap naar grote podia/grootschaliger succes gemaakt en dat kondigt zich al aan in de productie/het geluid van The Working Hour, gericht op 'bombast' en uiterlijk vertoon.
1983 was de band druk bezig met verplichtigen na te komen in de UK en tourde niet in Europa; in 1984 waren er weinig concerten, maar in 1985 heb ik de band in Vreeburg gezien (met een erg matig voorprogramma, Vitamin Z); de band maakte toen indruk en het geluid was prachtig. Ben blij dat ik de band toen heb gezien - daarna werd het alleen maar grootschaliger.
* ook het laatste album is gewoon een prachtige pop-plaat met aardig wat aha-momenten;
* het enige ontbrekende album (Raoul and ... ) heb ik dan ook meteen besteld.

Mijn toptien:

01. Mad World
02. Pale Shelter
03. Memories Fade *
04. The Hurting *
05. Head over Heels
06. Change
07. Shout
08. Broken *
09. Sowing the Seeds of Love
10. I Believe

01. Change
02. The Working Hour
03. Shout
04. Sowing the Seeds of Love
05. Suffer the Children'
06. Head over Heels
07. Mad World
08. Pale Shelter
09. The Hurting
10. Laid So Low (Tears Roll Down)

1. Everybody Wants to Rule the World
Waarom? Omdat het het enige nummer van deze band is die anno 2013 nog altijd fris en actueel klinkt. Zonder alle gedateerde 80s-productie en instrumenten, ondanks dat dat ook zijn charme heeft. Bovendien is dit nummer gewoon bizar catchy

2. Head over Heels
3. Pale Shelter
Catchy, dat geldt ook voor deze twee nummers. Head Over Heels nog iets meer dan Pale Shelter. Something happens and I'm head over heels!
Als een heerlijke zomerdag... *kijkt naar buiten*

4. Badman's Song *
Toch wel de grootste ontdekking. Vanaf het begin word je gelijk gepakt in dat heerlijke ritme. Ik had niet verwacht dat TFF ook zulke muziek kon maken. Geweldig!

5. Mad World
Ik kende eerste de versie van Gary Jules (die ik nog altijd prefereer), vervolgens leerde ik dat die uit een film (Donnie Darko) kwam en op MuMe leerde ik dat dit het origineel was. Toch wel een pak minder.. Langzaam ben ik dit nummer beter gaan waarderen, maar de tekst, het sterkste punt, komt in deze versie veel minder goed naar voren.

6. Laid So Low (Tears Roll Down)
7. Listen *
8. The Working Hour *
9. Raoul and the Kings of Spain
10. Woman in Chains

Ik ben benieuwd wie er wint. Ik verwacht toch wel een overwinning voor Mad World. Ik denk toch wel het meest geliefde nummer, of minste gehate. Hoewel ik me afvraag of mensen überhaupt wel TFF-nummers haten. Ze steken doorgaans toch wel goed in elkaar.

Mjuman schreef:
* het enige ontbrekende album (Raoul and ... ) heb ik dan ook meteen besteld.

Mooi dat zo'n topic als dit dat teweeg brengt. Ik ben ook meteen weer gaan luisteren

Ik zelf Raoul ook weer besteld vandaag, maar dan de editie met bonus tracks. Dus de gewone gaat de verkoop in.. (mocht iemand hier interesse hebben.. ik hoor t wel)

Cured
Waarom zo fel en niet netjes reageren als een snotaap, Mjuman . Woorden als 'knul', Sjef' horen toch niet bij jouw niveau met woorden als 'diametraal' en 'emuleren'. Dat kan toch wel gewoon/wat normaler?

Stijlbreuk is ook een stijlvorm, hoor.

maar zeker de laatste 3 - 4 jaar kan je horen dat het 80s synth geluid - iig in geëmuleerde vorm - weer aan het terugkeren is:
Mwa, trek dat maar een paar jaartjes verder terug met Interpol, Editors. En Daft Punk bestaat ook alweer ruim 10 jaar. Nu zijn die bands wat mij betreft ook niet kritiekloos, maar zij maken het moderner en voegen er een andere sfeer aan toe (hoewel Daft Punk met hun laatste worp dan weer probeert zo retro mogelijk te klinken).

Niettemin zou ik niet weten waarom ik muziek niet "gedateerd en ouderwets" mag noemen, omdat er toevallig wat bands zijn die het nu proberen te 'emuleren'. Maar goed.. iedere kwaad woord over één van jouw favoriete bands is er zeker weer een te veel. Als je wilt ontkennen dat TFF niet bepaald meer van deze tijd klinkt, prima. Ik denk dat er weinig mensen zijn die van mening zijn dat de albums van TFF net zo goed gisteren uitgekomen zouden kunnen zijn.

De nummers van The Seeds of Love klonken mij ook veel frisser in de oren. Waarmee ze niet per se beter zijn.

P.S. De 70s zijn ook terug, getuige Steven Wilson, Big Big Train, IQ, Marillion, Airbag etc.
Oh ja, de 90s grunge komt ook weer terug.
En er zijn ook nog wel wat 60s-bandjes.

Is er een periode die tegenwoordig niet meer aan het terugkomen is?

ik weet niet waar jij je oren stopt de laatste jaren, maar zeker de laatste 3 - 4 jaar kan je horen dat het 80s synth geluid - iig in geëmuleerde vorm - weer aan het terugkeren is
Dat klopt wel, maar deze synths klinken toch heel anders dan dat ze in de jaren '80 deden. Moderne muziek klinkt vaak een stuk frisser, zeker in vergelijking met de eighties. 'Gedateerd' vind ik dan ook een prima omschrijving van Chevy.
De instrumenten zijn dan wel hetzelfde, maar Little Boots en La Roux klinken toch echt compleet anders dan Soft Cell, The Human League, Camouflage, Visage of de oude Depeche Mode.

Cured
remcodulac schreef:
Stijlbreuk is ook een stijlvorm, hoor.
Dat is Mjumans stijl niet, dat komt omdat hij niet wil dat zulke dingen gezegd worden.

1. Woman in Chains
2. Head over Heels
3. Shout
4. Laid So Low (Tears Roll Down)
5. Everybody Wants to Rule the World
6. Change
7. Mad World
8. Pale Shelter
9. Sowing the Seeds of Love
10. The Hurting *

het regelmatig uiterst botte en commanderende gedrag van Chevy93;
Jongens: wel goed lezen hoor!
En, Stoepkrijt, ook bij de les blijven
Van mij mogen we over tot de orde van de dag
Haal de gitaarpluggen maar eens uit je oren.
Oh man, jij bent echt hilarisch!

Zelden iemand zichzelf zo hard zien diskwalificeren. Nogmaals: .

Edit: Ah, snel bericht verwijderd.

GREATEST HITS OF TEARS FOR FEARS !

De laatste 10 van de top 20 op een rijtje ...

Je leest van links naar rechts: positie, puntentotaal, titel en aantal stemmen.
Songs met * stonden niet in de startlijst, maar werden genomineerd in de 1ste ronde.

11. (64) The Working Hour * (12) en de nummer 1 van lennon

12. (62) Shout (12) en de nummer 1 van dazzler

13. (55) Laid So Low (Tears Roll Down) (11)

14. (50) Raoul and the Kings of Spain (12) en de nummer 1 van Jester

15. (44) Badman's Song * (7)

16. (31) Break It Down Again (10)

17. (25) Listen * (7)

18. (22) I Believe (5) en de nummer 1 van remcodulac

19. (22) Broken * (5)

20. (18) Falling Down (4)

7 nummers torenen hoog boven het deelnemersveld uit.
Hun grootste Benelux hit Shout haalt de top 10 niet.

Weer eens een afleveringen met ballen: 28 deelnemers.

10. (65) Suffer the Children * (13)

De enige song in de top 10 die door niemand op 1 werd gezet.

Het debuutalbum The Hurting (1983) telt maar liefst 6 finalisten.
En alle 6 wisten ze de top 10 te bereiken ten koste van hun allergrootste hit Shout.

Suffer the Children was de eerste single van Tears for Fears, maar flopte aanvankelijk.
Voor het album werd het nummer opnieuw opgenomen in de ons bekende versie.

09. (75) Memories Fade * (14)

De nummer 1 van Dungeon en sheep67.

Een debuut dat gewoon steengoede songs bevat met voldoende hitpotentie
en met teksten die echt hout snijden (of beter gezegd, in je vel snijden): het is weinigen gegeven.
Tears for Fears bracht het voor elkaar en werd door de alwetende pers als synthpop duo gesleten.
De wat kille arrangementen waren vooral uit noodzaak (lees: beperkte middelen) ingegeven.

Let hier al op het fijnzinnige blaasarrangement, een constante in hun oeuvre.

08. (77) Everybody Wants to Rule the World (15)

De nummer 1 van chevy93.

Dat met de release van de lang verwachte opvolger Songs from the Big Chair (1985)
de verovering van Amerika in de agenda stond aangestipt, zou niet lang een geheim blijven.

Everybody werd in de US als leadsingle uitgebracht en belandde samen met de opvolger
Shout (bij ons werd die volgorde namelijk omgedraaid) op 1 van de Billboard Hot 100.

Head over Heels haalde ook nog de top 3, waarna een remix van Mother's Talk volgde
(de single die in Europa het album een half jaar voorafging en in dit spel werd uitgeschakeld).

07. (105) Sowing the Seeds of Love (19)

De nummer 1 van musicfriek en rkdev.

Nadat TFF de wereld had veroverd met Songs from the Big Chair,
werd het lang stil rond de groep met als spilfiguren Roland en Curt.

De titelsong van hun derde album is nog hoorbaar geschreven volgens
de oude hit-formule, al blaakt het arrangement van de flower power ingrediënten.

Het verhaal gaat dat ze tijdens de opnamesessie applaus kregen van het toen nog
volstrekt onbekende Oasis dat in 1994 met Whatever hun Hey Jude zouden opnemen.

Het uitbundige arrangement doet me ook denken aan het werk van The Waterboys.

06. (111) Woman in Chains (20)

De nummer 1 van johannesA, LucM, principal2000 en Salvadore.

Terwijl de opnames voor het derde album in volle voorbereiding zijn, komt TFF
op het spoor van Oleta Adams en de soulmuziek. Die ontmoeting zorgt voor een koerswijziging
die van The Seeds of Love (1989) voor de fans van het eerste uur een twist-album zal maken.

Heel wat mensen haakten af met dat derde album (mezelf incluis, al konden we
de titelsong wel waarderen), maar TFF won er minstens zoveel nieuwe fans mee bij
(let bijvoorbeeld op het aantal nummer 1 noteringen voor de 2de single Woman in Chains).

Pas recentelijk viel bij mij de spreekwoordelijk euro
toen ik het live-concert bekeek uit 1989 dat als bonus bij de dvd
van Scenes from the Big Chair (een making of) is bijgevoegd.

05. (123) The Hurting * (20)

De nummer 1 van Brunniepoo en El Ninjo.

Nummers die legendarische albums openen zonder een single te zijn geweest, worden
niet zelden zelf een klassieker. Een prachtige beginselverklaring van het gelijknamige album.

Het aantal songs van hun post jaren 80 werk is dun gezaaid in deze finale.
Laid So Low (Tears Roll Down) (13) begon als instrumentaal b-kantje dat hoorde
bij hun derde langspeler, maar werd vocaal een single van hun eerste best of.

Break It Down Again (16) vinden we terug op hun vierde langspeler Elemental (1993).
Raoul and the Kings of Spain (14) en Falling Down (20) zijn van Raoul and the Kings of Spain (1995).

dazzler schreef:
GREATEST HITS OF QUEENS OF THE STONE AGE !

uuhh wie

04. (126) Change (20)

De nummer 1 van crosskip, Cured en Poeha.

Met hun vierde single Change (80s pop van het zuiverste water)
beroerde Tears for Fears voor de allereerste maal de Benelux hitlijsten.

Nooit het gedacht dat deze naar TFF maatstaven lichtgewicht single zo hoog zou eindigen.
Ik kan me overigens prima in de eerste 8 van deze top 10 vinden, maar ik mis mijn nummer 1.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:33 uur

geplaatst: vandaag om 17:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.