menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits !

zoeken in:
5x debuutalbum, 5x Dog Man Star, 4x Sci-Fi Lullabies 4x Coming Up,1x Head Music en Stay Together. Mooie verdeling, vind ik.

1. Still Life

Dog Man Star afsluiter 'Still Life' is mijn grote favoriet. De Bolero op zijn Suedes.
Anderson galmt als nooit tevoren, het orkest zorgt voor bombast zoals de band het nooit meer heeft laten horen hierna en het album krijgt daarmee een afsluiter van heb ik jou daar. Groots, meeslepend en emotioneel.

2. The Asphalt World
3. Stay Together
4. The Wild Ones
5. So Young
6. The Living Dead *
7. Filmstar *
8. By the Sea
9. Animal Nitrate
10. My Dark Star *

Tribal Gathering schreef:
Onderstaande top 10 wordt dus een erg goed tiental met een top 3 die vast weer totaal niet representatief is voor de uiteindelijke uitslag.

We hebben toch aardig wat overlap

Suede Top 10

1. Europe Is Our Playground
2. Saturday Night
3. The Asphalt World
4. We Are the Pigs
5. Trash
6. Stay Together
7. Animal Nitrate
8. Filmstar
9. She's in Fashion
10. The Wild Ones

1. Europe Is Our Playground
2. Pantomime Horse
3. Animal Nitrate
4. New Generation
5. By the Sea
6. We Are the Pigs
7. Trash
8. Still Life
9. Filmstar
10. The Wild Ones

1 The Asphalt World
2 Still Life
3 Metal Mickey
4 Animal Nitrate
5 We Are the Pigs
6 Trash
7 She's in Fashion
8 Filmstar
9 Europe Is Our Playground
10 Stay Together

B-kantjes op 1 en 2. Deze week veel herbeluisterd en ik viel bijna van mijn stoel bij My Dark Star. Wat een juweel van een nummer. By The Sea vind ik de enige albumtrack van na 1996 of later die het niveau van de eerste twee albums nog haalt. Misschien dat ik later nog commentaartjes schrijf.

1. Europe Is Our Playground *
2. My Dark Star *
3. By the Sea
4. The Wild Ones
5. New Generation *
6. Stay Together
7. The Asphalt World
8. The Living Dead *
9. We Are the Pigs
10. Animal Nitrate

Een finale zonder Beautiful Ones, Heroine en Snowblind, drie zekerheden in mijn top 5 Maar goed, nog veel fraais gelukkig.

1. Trash
2. New Generation * (ooit een fantatische live-uitvoering meegemaakt )
3. We Are the Pigs
4. Filmstar *
5. The Asphalt World
6. Animal Nitrate
7. So Young
8. Pantomime Horse *
9. Saturday Night
10. Europe Is Our Playground *

1. Animal Nitrate

Een top 10 favoriete nummers aller tijden maken lukt me nog net, en daarin staat Animal Nitrate op de 3de plaats. Dit nummer gaat gewoon zo door merg en been bij mij, het is bijna niet normaal meer.

Ik weet dat Brett niet ‘what does it take to turn you home’ zingt in het refrein, ik vermoed zelfs dat dat geen correct Engels is, maar zo hoor ik het al jaren en op dat moment heb ik dat bekende gevoel dat een artiest je helemaal snapt. Het is een soort flashback naar mijn tienertijd, met Brett de zegt dat het oke is, dat hij ook niet wist hoe het moest. Normaal gezien zoek ik vroeg of laat altijd de tekst op van nummers die ik mooi vind, maar bij Animal Nitrate heb ik dat nooit gedaan en ben ik het ook niet van plan.

En dan zijn er nog de gekwelde manier van zingen, het ultracatchy refrein, de heerlijke gitaarintro en de oh-ho-ho-animaaaal’s op het einde die dit nummer helemaal perfect maken.

2. Metal Mickey

Altijd mijn tweede favoriet van de band geweest, wat er mede toe heeft bijgedragen dat ik waarschijnlijk een van de weinigen ben die het debuutalbum hun mooiste werkstuk vind. Dit is gewoon zo’n heerlijke catchy rocker waarvan ze er eigenlijk te weinig gemaakt hebben in hun carrière.

3. The Living Dead *

Wat mij betreft de beste b-kant die ze ooit gemaakt hebben, samen met het helaas weggestemde To The Birds. Het wordt zo liefelijk en teder uitgevoerd dat je bijna zou vergeten dat het nummer over vieze vuile junks gaat. Dixit een boze Bernard Butler, die daar destijds blijkbaar meer moeite mee had dan ik nu: “I've written this really beautiful piece of music and it's a squalid song about junkies"

4. The Wild Ones

Het debuutalbum is dan wel mijn favoriet van de band, Dog Man Star vind ik uiteraard ook fenomenaal. Met The Wild Ones als favoriete track. Intiemer dan We Are The Pigs, romantischer dan New Generation, is dit een ‘ik en mijn lief tegen de rest van de wereld’-lied geworden, maar met een twist. Want ze moet eerst nog beslissen of ze wil blijven. Opnieuw behoorlijk herkenbaar voor mij.

5. Still Life *

Weinig albums sluiten zo imposant af als Dog Man Star met Still Life. De band heeft er merkbaar alles aan gedaan om de luisteraar met open mond achter te laten, want de orchestrale outro is bijna te groots voor woorden. Een minder getalenteerde band zou bij zo’n soort nummer pijnlijk door de mand vallen, Suede bewijst er alleen maar mee dat ze echt een van de beste bands van het decennium waren.

6. Pantomime Horse *

Het nummer op het debuut dat al een beetje naar Dog Man Star lijkt te verwijzen. Opnieuw vallen de gekweldheid van Brett’s zang en de outro op.

7. Europe Is Our Playground *

Ook zo’n nummer waarvan ik het vreemd vind dat nooit de weg naar Coming Up gevonden heeft, want dit nummer veegt dat hele album met gemak onder tafel. Voor een keer komt er geen emotionele uitbarsting op het einde, maar blijft de onderhuidse spanning de hele song lang onderhuids zitten. En ja, dan is het niet moeilijk om ook onder de huid van de luisteraar te kruipen.

8. So Young

De opener van het debuutalbum en bij uitbreiding het hele oeuvre van Suede is de band op hun meest idyllisch en nostalgisch. Let’s chase the dragon!

9. Saturday Night

Het beste nummer van Coming Up wat mij betreft. Met vooral een gouden refrein.

10. Stay Together

Het refrein vind ik ongelooflijk zwak en ongeïnspireerd. Maar de coupletten, het mysterieuze gitaarintro, en, opnieuw, het uitbarstende, tot meezingen uitnodigende coda tillen dit nummer nog net mijn top 10 in.

dix
1. The Wild Ones
Fantastisch galmende Brett, prachtige melodie en één van de mooiste openingszinnen die ik ken:

"There's a song playing on the radio
Sky high in the airwaves on the morning show
And there's a lifeline slipping as the record plays
And as I open the blinds in my mind I'm believing that you could stay"

2. Trash
Ja hoor, dit blijft mij vrolijk stemmen Suede's beste meeblèr-nummer

3. Europe Is Our Playground

4. Dark Star
inderdaad, Herman

5. By The Sea

6. Saturday Night

7. Pantomine Horse

8. Asphalt World

9. Still Life

10. She´s In Fashion
Bepaald niet het beste nummer van Head Music. Waarom wordt die plaat toch zo slecht gewaardeerd? Ik zou Electricity op 2 en Everything Will Flow bij de eerste 10 hebben gezet. Deze Verve-rip-off dan maar. Van A New Morning had ik Obsessions in de finale willen zien maar die had vlot vijf eliminatiestemmen. .

1. Still Life
2. Europe Is Our Playground
3. The Wild Ones
4. My Dark Star
5. Trash
6. The Asphalt World
7. The Living Dead
8. Animal Nitrate
9. Stay Together
10. So Young

Suede top 10:

1. Trash
2. Saturday Night
3. She's in Fashion
4. By the Sea
5. Europe Is Our Playground *
6. The Wild Ones
7. The Asphalt World
8. My Dark Star *
9. Animal Nitrate
10. Sleeping Pills *

Beautiful Ones maar vooral Starcrazy wordt hier node gemist. De laatste is mijn absolute nummer 2 binnen het Suede genre.

Erg moeilijk, de Suede-songs zijn allemaal sterk en erg aan mekaar gewaagd. Beautiful Ones zou ook in mijn top-10 hebben gestaan.

1. Europe Is Our Playground *
2. Trash
3. So Young
4. Animal Nitrate
5. By the Sea
6. The Wild Ones
7. New Generation *
8. The Asphalt World
9. Pantomime Horse *
10. She's in Fashion

01. Sleeping Pills *
02. The Asphalt World
03. By the Sea
04. Europe Is Our Playground *
05. Still Life *
06. Pantomime Horse *
07. The Wild Ones
08. The Living Dead *
09. Saturday Night
10. My Insatiable One *

Kleine verschuiving aan de top van mijn top 10 vergeleken met de GB versie: het ijzige The Asphalt World heeft een stapje terug moeten doen ten faveure van het minstens zo ijzige maar daarnaast vreemd warme Sleeping Pills. En wat grotere verschuivingen bij de nummers 6 t/m 10. Inmiddels is alles wat naar up-tempo neigt uit mijn lijstje verdwenen.

Voor mij is dit nu bijna een perfecte Suede "Icons", al zou ik de laatste drie misschien nog liever vervangen zien door Daddy's Speeding, The 2 of Us en Another No One. Vreemd dat er zo veel nummers van Sci-fi Lullabies genoemd zijn (en terecht!), maar dat een van de mooiste dan niet een keer genomineerd wordt (dit topic was tijdens de nominatiefase tijdelijk van mijn radar verdwenen).

dazzler schreef:
Van die 21 mensen die Suede nog eens wilden spelen, zie ik er voorlopig nog niet te veel.

13 lijstjes binnen, nog minstens 8 te gaan ... hopen we toch.

Misschien eens een PM sturen naar de users die ook hebben aangegeven Suede te willen spelen, maar nog geen lijstje hebben ingestuurd?

@dazzler : Vast niet. (wellicht nog wat vakantiegangers en mensen die het op hun "nog te luisteren lijstje" hadden.)

Het doet me echter genoegen om te zien dat The Living Dead en My Dark Star aardig vaak genoemd worden. Still Life doet het zelfs helemaal geweldig.

Wellicht heeft het er mee te maken dat Suede geen Nederlandse hits heeft gehad en er ook weinig consensus is over wat nu hun echte klassiekers zijn.

dix
Tribal Gathering schreef:
...en er ook weinig consensus is over wat nu hun echte klassiekers zijn.

Nou, er komt toch wel al een winnaar boven drijven ....

Oh, maar daar ben ik ook niet bang voor.

Ik bedoelde meer in het algemeen. Alleen de eerste drie albums al hebben elk hun eigen aanhang en ik heb ook niet het idee dat de singles daarvan extra gewaardeerd worden.

1. Pantomime Horse *
2. Stay Together
3. Sleeping Pills *
4. Europe Is Our Playground *
5. The Wild Ones
6. Animal Nitrate
7. So Young
8. The Asphalt World
9. My Dark Star
10. We Are the Pigs

GREATEST HITS OF SUEDE !

De laatste 10 van de top 20 op een rijtje ...
Je leest van links naar rechts: positie, puntentotaal, titel en aantal stemmen.
Songs met * stonden niet in de startlijst, maar werden genomineerd in de 1ste ronde.

11. (31) Saturday Night (7)

12. (31) The Living Dead * (6)

13. (29) We Are the Pigs (6)

14. (27) New Generation * (5)

15. (26) So Young (6)

16. (19) Filmstar * (5)

17. (19) Sleeping Pills * (3) en de nummer 1 van remcodulac

18. (17) Metal Mickey (2)

19. (16) She's in Fashion (5)

20. (01) My Insatiable One * (1)

Nummer 20 is echt wel het kneusje hier.
Ook dit keer weer een erg overtuigend duo bovenaan.

Met z'n 14 deelnemers een editie die enigszins onder de verwachtingen bleef.
Misschien had ik ook wat meer interesse verwacht bij de fans om commentaartje te schrijven.

10. (37) Stay Together (8)

Goed voor een 2de plaats.

ArthurDZ schreef:
Het refrein vind ik ongelooflijk zwak en ongeïnspireerd. Maar de coupletten, het mysterieuze gitaarintro, en, opnieuw, het uitbarstende, tot meezingen uitnodigende coda tillen dit nummer nog net mijn top 10 in.

09. (38) My Dark Star * (7)

Goed voor twee 2de plaatsen.

herman schreef:
B-kantjes op 1 en 2. Deze week veel herbeluisterd en ik viel bijna van mijn stoel bij My Dark Star. Wat een juweel van een nummer. By The Sea vind ik de enige albumtrack van na 1996 of later die het niveau van de eerste twee albums nog haalt. Misschien dat ik later nog commentaartjes schrijf.

08. (41) Pantomime Horse * (8)

De nummer 1 van Arrie.

remcodulac schreef:
Kleine verschuiving aan de top van mijn top 10 vergeleken met de Greatest Bits versie: het ijzige The Asphalt World heeft een stapje terug moeten doen ten faveure van het minstens zo ijzige maar daarnaast vreemd warme Sleeping Pills. En wat grotere verschuivingen bij de nummers 6 t/m 10. Inmiddels is alles wat naar up-tempo neigt uit mijn lijstje verdwenen. Vreemd dat er zo veel nummers van Sci-fi Lullabies genoemd zijn (en terecht!), maar dat een van de mooiste dan niet een keer genomineerd wordt (dit topic was tijdens de nominatiefase tijdelijk van mijn radar verdwenen).

07. (44) By the Sea (7)

Slechts 7 stemmen, maar bijna telkens in de subtop terug te vinden..

Poeha schreef:
Beautiful Ones maar vooral Starcrazy wordt hier node gemist. Die laatste is mijn absolute nummer 2 binnen het Suede genre.

ArthurDZ schreef:
Misschien eens een PM sturen naar de users die ook hebben aangegeven Suede te willen spelen, maar nog geen lijstje hebben ingestuurd?

Tegenwoordig kun je ze ook taggen met de user-tag. Ik zal dat anders bij de volgende artiest wel eens doen.

06. (50) Still Life * (8)

De nummer 1 van aERodynamIC, nelis en Tribal Gathering.

aERodynamIC schreef:
Dog Man Star afsluiter 'Still Life' is mijn grote favoriet. De Bolero op zijn Suedes.
Anderson galmt als nooit tevoren, het orkest zorgt voor bombast zoals de band het nooit meer heeft laten horen hierna en het album krijgt daarmee een afsluiter van heb ik jou daar. Groots, meeslepend en emotioneel.

05. (52) Animal Nitrate (10)

De nummer 1 van ArthurDZ.

LucM schreef:
Erg moeilijk, de Suede-songs zijn allemaal sterk en erg aan mekaar gewaagd. Beautiful Ones zou ook in mijn top-10 hebben gestaan.

05. (52) Animal Nitrate (10)

De nummer 1 van ArthurDZ.

ArthurDZ schreef:
Een top 10 favoriete nummers aller tijden maken lukt me nog net, en daarin staat Animal Nitrate op de 3de plaats. Dit nummer gaat gewoon zo door merg en been bij mij, het is bijna niet normaal meer. Ik weet dat Brett niet ‘what does it take to turn you home’ zingt in het refrein, ik vermoed zelfs dat dat geen correct Engels is, maar zo hoor ik het al jaren en op dat moment heb ik dat bekende gevoel dat een artiest je helemaal snapt. Het is een soort flashback naar mijn tienertijd, met Brett de zegt dat het oke is, dat hij ook niet wist hoe het moest. Normaal gezien zoek ik vroeg of laat altijd de tekst op van nummers die ik mooi vind, maar bij Animal Nitrate heb ik dat nooit gedaan en ben ik het ook niet van plan.En dan zijn er nog de gekwelde manier van zingen, het ultracatchy refrein, de heerlijke gitaarintro en de oh-ho-ho-animaaaal’s op het einde die dit nummer helemaal perfect maken.

04. (63) Trash (9)

De nummer 1 van Arno en Poeha.

Arno schreef:
Een finale zonder Beautiful Ones, Heroine en Snowblind, drie zekerheden in mijn top 5. Maar goed, nog veel fraais gelukkig.

03. (66) The Wild Ones (12)

De nummer 1 van dix.

dix schreef:
Fantastisch galmende Brett, prachtige melodie en één van de mooiste openingszinnen die ik ken:

"There's a song playing on the radio
Sky high in the airwaves on the morning show
And there's a lifeline slipping as the record plays
And as I open the blinds in my mind I'm believing that you could stay"

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:40 uur

geplaatst: vandaag om 20:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.