Muziek / Muziekgames / Greatest Hits !
zoeken in:
0
geplaatst: 17 oktober 2013, 10:11 uur
1. Stranger in a Strange Land
2. The Number of the Beast
3. Hallowed Be Thy Name
4. The Trooper
5. The Loneliness of the Long Distance Runner
6. Killers
7. Wasted Years
8. Children of the Damned
9. Infinite Dreams
10. Rime of the Ancient Mariner
Jammer van Run To The Hills. Dat was mijn nummer 2 geweest.
3. Hallowed Be Thy Name
4. The Trooper
6. Killers
7. Wasted Years
8. Children of the Damned
9. Infinite Dreams
10. Rime of the Ancient Mariner
Jammer van Run To The Hills. Dat was mijn nummer 2 geweest.
0
geplaatst: 17 oktober 2013, 11:41 uur
Als het gaat om singlesuccessen heeft Casartellig gelijk als hij zegt dat Can I Play with Madness erin moet. The Evil That Men Do eigenlijk ook trouwens. Zelf trek ik nooit wat van singles aan dus ik vind het prima zo.
Iron Maiden beweegt zich als een rode draad door mijn leven heen. Eén van de weinige acts die mij nooit. Maar dan echt nooit verveeld. Er zijn mindere nummers, maar geen nummer vind ik echt rotslecht.
De top 10
01.The Loneliness Of The Long Distance Runner.
Het onheilspellende intro trekt je direct met de haren erbij. Een man alleen met zijn gedachten. Een barre hardlooptocht door de regen. Het verhaal van Sillitoe gevangen in een sfeerscheppend stukje muziek. De merkwaardige overgangen irriteerden me aanvankelijk. Later is het juist de charme gebleken.
02.Hallowed Be Thy Name
Niet uit de setlist weg te trappen. Elke liverelease heeft deze aan boord. De verveling ligt op de loer. Maar toch, het blijft voor kippenvel zorgen. Iron Maiden zit op een door hen weinig bevaren melancholische doomkoers. Niet qua tempo, maar wel qua sfeer. De zanglijnen zijn subliem. zo subliem dat Dickinson ze eigenlijk nooit evenaart. De studioversie is een must. De versie op Beast Over Hammersmith eigenlijk ook.
03.Phantom Of The Opera
Nog zo'n epic. What can I say? Een vileine opening. Het lange middenstuk met het paard in galopritme en aan het eind nog eens een couplet op de wijze waarmee het begon. Dat is zo archetypisch Maiden dat het archetypisch Maiden is. De titel verwijst naar het overbekende verhaal
04.The Trooper
Een ander uitgekauwd nummer. Desalniettemin één van de allerbeste Maidensongs in de categorie 'catchy tunes' Het obligate whohoho gedeelte vergeef ik hen graag. De solo van Smith (het eerste gedeelte) is één van zijn betere.
05.Powerslave
]Wat was ik onder de indruk van de Live After Death video. Dickinson die met het aanbreken van het refrein in een vlammenexplosie verschijnt met een gek incamasker op zijn knar. Spookachtig debiterend met zijn overbekende Britse dictie. Ook hier is de middensectie datgene waar je écht op zit te wachten. Vertraging, versnelling, harmonie en een coda. Om te smullen.
06.Rime Of The Ancient Mariner
Nog nooit was ik zo gemotiveerd om een literair verslag te doen tijdens het mondeling tentamen Engels in mijn Havotijd. Het gedicht dat aan het nummer ten grondslag ligt, is in zijn oorspronkelijke vorm wel veel gaver uiteraard. Maar Maiden was nodig om me op het spoor te zetten. Volgens mij één van de bekendste ‘lange’ nummers uit de metalgeschiedenis.
07.Killers
Killers in de top tien omdat het een tikje een boosaardig nummer is. Paul Di’Anno beeldt zich de waanzin van de moordenaar goed in. De wereld is verdorven en dus moet iedereen eraan. “Scream for mercy” Het lichte dissonante in de riff is een beetje a-typish Maiden. Maar dat was eigenlijk het gehele album wel.
08.Wasted Years
Catchy en commercieel ‘as hell’. Maar daarom niet minder leuk. Sterk terugkerend gitaarthema ook. Verder valt er weinig over te zeggen.
09.Paschendale
Een van de post 2000 tracks die het in zich heeft uit te groeien tot een klassieker. Moeten ze het wel wat vaker op de setlist zetten. De titel spreekt voor zich. Naar de bekende slag om Paschendale. Het is ook direct de teneur van het nummer. De loopgravenoorlog was nog eens wat anders dan elkaar met open vizier tegemoet treden en elkaar dan de koppen in te slaan. A-typisch omdat elk instrument in dienst van het nummer staat. De solo’s zijn voor de verandering functioneler dan anders.
10.Sevent Son Of A Seventh Son
Ondanks de vervelende herhaling van de titel. Ondanks het whohoohoo gedeelte. Inderdaad. Ondanks die minpunten blijf ik als een blok vallen voor deze epic. Het eindspel is werkelijk spetterend.
Hier nog even het rijtje zonder commentaar. Voor de verslaglegging:
02.Hallowed Be Thy Name
03.Phantom Of The Opera
04.The Trooper
05.Powerslave
07.Killers
08.Wasted Years
09.Paschendale
Iron Maiden beweegt zich als een rode draad door mijn leven heen. Eén van de weinige acts die mij nooit. Maar dan echt nooit verveeld. Er zijn mindere nummers, maar geen nummer vind ik echt rotslecht.
De top 10
Het onheilspellende intro trekt je direct met de haren erbij. Een man alleen met zijn gedachten. Een barre hardlooptocht door de regen. Het verhaal van Sillitoe gevangen in een sfeerscheppend stukje muziek. De merkwaardige overgangen irriteerden me aanvankelijk. Later is het juist de charme gebleken.
02.Hallowed Be Thy Name
Niet uit de setlist weg te trappen. Elke liverelease heeft deze aan boord. De verveling ligt op de loer. Maar toch, het blijft voor kippenvel zorgen. Iron Maiden zit op een door hen weinig bevaren melancholische doomkoers. Niet qua tempo, maar wel qua sfeer. De zanglijnen zijn subliem. zo subliem dat Dickinson ze eigenlijk nooit evenaart. De studioversie is een must. De versie op Beast Over Hammersmith eigenlijk ook.
03.Phantom Of The Opera
Nog zo'n epic. What can I say? Een vileine opening. Het lange middenstuk met het paard in galopritme en aan het eind nog eens een couplet op de wijze waarmee het begon. Dat is zo archetypisch Maiden dat het archetypisch Maiden is. De titel verwijst naar het overbekende verhaal
04.The Trooper
Een ander uitgekauwd nummer. Desalniettemin één van de allerbeste Maidensongs in de categorie 'catchy tunes' Het obligate whohoho gedeelte vergeef ik hen graag. De solo van Smith (het eerste gedeelte) is één van zijn betere.
05.Powerslave
]Wat was ik onder de indruk van de Live After Death video. Dickinson die met het aanbreken van het refrein in een vlammenexplosie verschijnt met een gek incamasker op zijn knar. Spookachtig debiterend met zijn overbekende Britse dictie. Ook hier is de middensectie datgene waar je écht op zit te wachten. Vertraging, versnelling, harmonie en een coda. Om te smullen.
Nog nooit was ik zo gemotiveerd om een literair verslag te doen tijdens het mondeling tentamen Engels in mijn Havotijd. Het gedicht dat aan het nummer ten grondslag ligt, is in zijn oorspronkelijke vorm wel veel gaver uiteraard. Maar Maiden was nodig om me op het spoor te zetten. Volgens mij één van de bekendste ‘lange’ nummers uit de metalgeschiedenis.
07.Killers
Killers in de top tien omdat het een tikje een boosaardig nummer is. Paul Di’Anno beeldt zich de waanzin van de moordenaar goed in. De wereld is verdorven en dus moet iedereen eraan. “Scream for mercy” Het lichte dissonante in de riff is een beetje a-typish Maiden. Maar dat was eigenlijk het gehele album wel.
08.Wasted Years
Catchy en commercieel ‘as hell’. Maar daarom niet minder leuk. Sterk terugkerend gitaarthema ook. Verder valt er weinig over te zeggen.
09.Paschendale
Een van de post 2000 tracks die het in zich heeft uit te groeien tot een klassieker. Moeten ze het wel wat vaker op de setlist zetten. De titel spreekt voor zich. Naar de bekende slag om Paschendale. Het is ook direct de teneur van het nummer. De loopgravenoorlog was nog eens wat anders dan elkaar met open vizier tegemoet treden en elkaar dan de koppen in te slaan. A-typisch omdat elk instrument in dienst van het nummer staat. De solo’s zijn voor de verandering functioneler dan anders.
Ondanks de vervelende herhaling van de titel. Ondanks het whohoohoo gedeelte. Inderdaad. Ondanks die minpunten blijf ik als een blok vallen voor deze epic. Het eindspel is werkelijk spetterend.
Hier nog even het rijtje zonder commentaar. Voor de verslaglegging:
02.Hallowed Be Thy Name
03.Phantom Of The Opera
04.The Trooper
05.Powerslave
07.Killers
08.Wasted Years
09.Paschendale
0
geplaatst: 17 oktober 2013, 15:39 uur
1. Hallowed Be Thy Name
2. Rime of the Ancient Mariner
3. Powerslave
4. The Number of the Beast
5. 22 Acacia Avenue
6. The Trooper
7. Children of the Damned
8. Killers
9. Caught Somewhere in Time
10. Seventh Son of a Seventh Son
Iron Maiden was zeer goed bezig op hun eerste 7 releases.
Het mooie van de band is de dominante bas en Steve Harris is natuurlijk de man voor dit werk.
Daarnaast schreef de band ook (nog) echte gitaarsolo's, die niet alleen om snelheid gaan.
De epische songs zijn verder meestelijk in hun opbouw en gevoel voor drama.
3. Powerslave
5. 22 Acacia Avenue
6. The Trooper
7. Children of the Damned
8. Killers
9. Caught Somewhere in Time
Het mooie van de band is de dominante bas en Steve Harris is natuurlijk de man voor dit werk.
Daarnaast schreef de band ook (nog) echte gitaarsolo's, die niet alleen om snelheid gaan.
0
geplaatst: 17 oktober 2013, 15:43 uur
1. Rime of the Ancient Mariner
2. 22 Acacia Avenue
3. Powerslave
4. Wasted Years
5. Caught Somewhere in Time
666. The Number of the Beast
7. Hallowed Be Thy Name
8. Revelations
9. Where Eagles Dare
10. Alexander the Great
2. 22 Acacia Avenue
3. Powerslave
4. Wasted Years
666. The Number of the Beast
7. Hallowed Be Thy Name
8. Revelations
9. Where Eagles Dare
10. Alexander the Great
0
geplaatst: 17 oktober 2013, 19:40 uur
Tsja Maiden en ik, het is een apart huwelijk. Tijdens mijn middelbare schooltijd kwam ik in aanraking met de band. In eerste instantie was de muziek me te hard, te stevig. Maar ja, toch trok iets me heel erg aan. Het zal de combinatie artwork, muziek, logo en Eddie geweest zijn. Plus het gegeven dat Maiden min of meer 'not done' was. In ieder geval wel in de kringen waarin ik opgroeide. Enfin, als rebelse tiener moest en zouden er Maiden shirts, posters en lp's in huis komen en aldus geschiedde. Mijn eerste kennismaking was overigens het album Seventh son of a seventh son. Gehuurd bij de bieb en thuis op een cassette gekwakt. Dagenlang in de walkman om zich zo een weg in mijn leventje te banen. Daarna de andere, oudere albums binnen gehengeld. Ik wee nog dat ik de albums met Di'Anno in eerste instantie maar matig vond. Later wist ik wel beter. Fantastische albums zijn het! Eigenlijk kon en kan ik nog steeds maar moeilijk kiezen welke ik van de eerste 7 studioalbums het beste vind. Ze zijn me allemaal even lief. Samen natuurlijk met het fantastische Live after death! Toch heb ik op de één of andere manier altijd Somewhere in time nét even op een iets hoger plaatsje gehad. Die hoes, de sound, de nummers....alles aan dat album is 'af' vind ik. Met als ubernummer Alexander the great! Na de terugkeer van Bruce en Adrian is het tussen Maiden en mij toch anders. Niet dat ze slechte albums gemaakt hebben of dat ze mindere concerten geven. Nee, ik weet het niet echt goed uit te leggen vrees ik. Het zal ook absoluut met de periode in mijn leven te maken hebben. Maar de magie van weleer bespeur ik niet of nauwelijks meer. Geeft ook niks. Ze hebben heel knap een nieuwe fanbase aangeboort en het succes dat ze de laatste jaren hebben verdienen ze dubbel en dwars. Om een top 10 van Maiden te moeten samenstellen is eigenlijk niet te doen voor mij. Als ik een nummer wegstreep voelt dat gewoon slecht. Zoals ik al zei vind ik alle nummers die op de eerste 7 studioalbums staan prachtig. Ik zou daar echt geen enkel nummer nooit meer van hoeven horen. Per album hóren die nummers gewoon bij elkaar. Ze los van elkaar zien voelt onnatuurlijk op de één of andere manier. Maar goed, toch maar 10 nummers onder elkaar gezet dan:
01. Alexander the Great
02. Rime of the Ancient Mariner
03. Phantom of the Opera
04. The Loneliness of the Long Distance Runner
05. Infinite Dreams
06. Seventh Son of a Seventh Son
07. Revelations
08. 22 Acacia Avenue
09.Caught Somewhere in Time
10. Stranger in a Strange Land
01. Alexander the Great
02. Rime of the Ancient Mariner
03. Phantom of the Opera
04. The Loneliness of the Long Distance Runner
05. Infinite Dreams
06. Seventh Son of a Seventh Son
07. Revelations
08. 22 Acacia Avenue
09.Caught Somewhere in Time
10. Stranger in a Strange Land
0
geplaatst: 17 oktober 2013, 20:25 uur
Erg moeilijk om een top-10 samen te stellen maar de jaren '80 waren duidelijk de beste van Iron Maiden toen ze de meest toonaangevende metalband waren.
1. Hallowed Be Thy Name
2. Wasted Years
3. Powerslave
6. 22 Acacia Avenue
7. Stranger in a Strange Land
8. The Trooper
9. Phantom of the Opera
10. Killers
1. Hallowed Be Thy Name
2. Wasted Years
3. Powerslave
6. 22 Acacia Avenue
7. Stranger in a Strange Land
8. The Trooper
9. Phantom of the Opera
10. Killers
0
geplaatst: 17 oktober 2013, 21:39 uur
1. The Trooper
3. Hallowed Be Thy Name
4. Wasted Years
5. Rime of the Ancient Mariner
6. Alexander the Great
7. Caught Somewhere in Time
8. The Loneliness of the Long Distance Runner
9. 22 Acacia Avenue
10. Children of the Damned
3. Hallowed Be Thy Name
4. Wasted Years
5. Rime of the Ancient Mariner
6. Alexander the Great
8. The Loneliness of the Long Distance Runner
9. 22 Acacia Avenue
10. Children of the Damned
0
geplaatst: 17 oktober 2013, 23:57 uur
1. Hallowed Be Thy Name
3. The Number of the Beast
4. The Trooper
5. Seventh Son of a Seventh Son
6. Stranger in a Strange Land
8. Wasted Years
9. Phantom of the Opera
10. Powerslave
3. The Number of the Beast
4. The Trooper
6. Stranger in a Strange Land
8. Wasted Years
9. Phantom of the Opera
10. Powerslave
0
geplaatst: 18 oktober 2013, 14:35 uur
13 lijstjes geteld en dit is de tussenstand
83
77
72
47
43
41
40
35
34
34
30
28
23
22
20
19
18
18
18
14
Met een stevige top 3 dus.
De volgende artiest is bekend: Pulp.
83
77
72
47
43
41
40
35
34
34
30
28
23
22
20
19
18
18
18
14
Met een stevige top 3 dus.
De volgende artiest is bekend: Pulp.
0
bone machine (crew)
geplaatst: 18 oktober 2013, 14:44 uur
1. Powerslave
2. The Trooper
3. Killers
4. Stranger in a Strange Land
6. Hallowed Be Thy Name
7. The Number of the Beast
8. Caught Somewhere in Time
9. Revelations
10. 22 Acacia Avenue
2. The Trooper
3. Killers
4. Stranger in a Strange Land
6. Hallowed Be Thy Name
8. Caught Somewhere in Time
9. Revelations
10. 22 Acacia Avenue
0
geplaatst: 18 oktober 2013, 14:50 uur
0
geplaatst: 18 oktober 2013, 15:43 uur
GREATEST HITS OF IRON MAIDEN !
3de RONDE finale
1. Hallowed Be Thy Name
2. Powerslave
3. Rime of the Ancient Mariner
5. Paschendale
6. Children of the Damned
7. Wasted Years
8. 22 Acacia Avenue
9. To Tame a Land
10. Where Eagles Dare
3de RONDE finale
1. Hallowed Be Thy Name
2. Powerslave
3. Rime of the Ancient Mariner
5. Paschendale
6. Children of the Damned
7. Wasted Years
8. 22 Acacia Avenue
9. To Tame a Land
10. Where Eagles Dare
0
DjFrankie (moderator)
geplaatst: 18 oktober 2013, 16:33 uur
1 The Number of the Beast
als tiener vond ik dit al geweldig, en is een rock klassieker die ik nooit moe geworden ben, geweldig intro, geweldig gitaar spel, geweldig nummer
2 Phantom of the Opera
3 Rime of the Ancient Mariner
4 Hallowed Be Thy Name
5 Children of the Damned
6 Killers
7 The Trooper
8 Seventh Son of a Seventh Son
9 Wasted Years
10 Caught Somewhere in Time
als tiener vond ik dit al geweldig, en is een rock klassieker die ik nooit moe geworden ben, geweldig intro, geweldig gitaar spel, geweldig nummer

2 Phantom of the Opera
3 Rime of the Ancient Mariner
4 Hallowed Be Thy Name
5 Children of the Damned
6 Killers
7 The Trooper
8 Seventh Son of a Seventh Son
9 Wasted Years
10 Caught Somewhere in Time
0
geplaatst: 18 oktober 2013, 18:32 uur
1. Hallowed Be Thy Name
Het definitieve nummer van de band. Alle sterke punten komen hier nog eens langs. Ik zou hier uren door kunnen gaan hoe goed de opbouw, de melodiën, het ritmewerk, de zanglijnen, de versnelling, de gitaarduels etc zijn, maar ik houdt het toch maar bij de passage rond 5:49. De perfecte opbouw en de geweldig effectieve fill van Clive (TATATATA TATATATA) maken plaats voor de glorieuze terugkeer van de melodielijn uit de intro. Kippenvel.
2. Infinite Dreams
De atypische intro zet je meteen op het verkeerde been. De heerlijke mellow gitaarpartijen en zang doen je geloven dat dit een rustig nummer gaat worden, maar al gauw vliegt de distortion je alweer om de oren. Beetje bij beetje wordt je vervolgens de draaikolk van riffs, solo's en melodiën ingezogen wanneer het nummer compleet losbarst. Het contrast past zowaar ook nog eens mooi bij de tweestrijd van het hoofdpersonage.
3. Alexander the Great
Het sterkste punt van de epics van deze band is de manier waarop hun luisteraars mee kunnen nemen in hun verhalen. Ook hier waan je al gauw tussen de marcherende legers en grote veldslagen. De teksten zijn misschien niet al te best, maar passen wel weer perfect bij het epische gevoel van het nummer. Het instrumentale middenstuk is ook hier weer geweldig. Somewhere In Time is sowieso al het album waar Adrian Smith echt laat zien wat hij kan en wat hij op dit nummer laat horen is dan ook weer geweldig.
4. To Tame a Land
Ook hier neemt de band je weer mee op reis en begeven we ons op de planeet Dune in de fantasiewereld van Frank Herbert. De show wordt gestolen door Steve Harris, welke het gitaarduo het eerste gedeelte degradeert tot een ritmesectie en zelf bijna soleert de dans leidt. Dickinson gooit er tijdens de climax een zangpartij uit van heb ik jou daar, waarna Smith en Murray in de finale eindelijk los mogen.
Niet veel vaker in hun carrière heeft de band 7 minuten lang vol het gas erop gehad. De riffs vliegen je in razend tempo om de oren en in een duizelingwekkend tempo komt de ene naar de andere wending langs. Hoogtepunt is hier alweer, zoals op heel het album, het soleerwerk van Adrian Smith... Wat was hij op dreef die periode zeg.
6. Killers
Een van de twee afgezanten van de Di’Anno-periode en gelukkig voor mij ook hun beste uit die tijd. Di’Anno zelf zet hier wat mij betreft ook zijn beste prestatie neer, alleen die uithalen in de intro al! Het nummer met zo’n lekkere typische basintro weet het opgefokte gevoel uit de tekst perfect over te brengen.
YEAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAaaaaaaaaaaaaaaaaaah
8. Powerslave
Ook hier wordt de sfeer door de band geweldig neergezet. Vanaf de gesampelde intro en de net niet te cheesy riff wordt je het nummer ingezogen. Het nummer zit strak in elkaar, geen minuut te veel of te weinig. Couplet en refrein lopen als een trein en de break past er perfect tussen.
9. Paschendale
Opvallend genoeg het enige post-80s nummer uit de keuzelijst, waar dat er wat mij betreft toch een stuk meer hadden mogen zijn. Paschendale is wat mij betreft Harris’ ultieme oorlogepos. Zo’n donker nummer als dit heeft de band (op zowat heel The X-Factor na) toch niet gemaakt; het nummer is werkelijk doordrenkt met bloed. Hoogtepunt is toch wel (weer) de solo van Smith, gevolgd door de ‘Blood is falling like a rain’-passage. Ook bonuspunten voor de morsecode-drums en luchtalarm-gitaar in de intro.
De eerste helft van het nummer is stiekem niet eens zo heel sterk. De gitaarlijnen zijn tof, maar verder is het toch wel net wat over het randje. De tweede (bijna) instrumentale helft is dan wel weer zo verschrikkelijk goed dat het toch een plekje in de top 10 verdiend. De sfeervolle rustige passage bouwt op fenomale manier op (die synths in combinatie met de delay-gitaar!) naar misschien wel het meest spectaculaire gitaarduel wat de band ooit op plaat heeft gezet. Wat de heren hier uit de kast halen is werkelijk fantastisch.
Het definitieve nummer van de band. Alle sterke punten komen hier nog eens langs. Ik zou hier uren door kunnen gaan hoe goed de opbouw, de melodiën, het ritmewerk, de zanglijnen, de versnelling, de gitaarduels etc zijn, maar ik houdt het toch maar bij de passage rond 5:49. De perfecte opbouw en de geweldig effectieve fill van Clive (TATATATA TATATATA) maken plaats voor de glorieuze terugkeer van de melodielijn uit de intro. Kippenvel.
2. Infinite Dreams
De atypische intro zet je meteen op het verkeerde been. De heerlijke mellow gitaarpartijen en zang doen je geloven dat dit een rustig nummer gaat worden, maar al gauw vliegt de distortion je alweer om de oren. Beetje bij beetje wordt je vervolgens de draaikolk van riffs, solo's en melodiën ingezogen wanneer het nummer compleet losbarst. Het contrast past zowaar ook nog eens mooi bij de tweestrijd van het hoofdpersonage.
3. Alexander the Great
Het sterkste punt van de epics van deze band is de manier waarop hun luisteraars mee kunnen nemen in hun verhalen. Ook hier waan je al gauw tussen de marcherende legers en grote veldslagen. De teksten zijn misschien niet al te best, maar passen wel weer perfect bij het epische gevoel van het nummer. Het instrumentale middenstuk is ook hier weer geweldig. Somewhere In Time is sowieso al het album waar Adrian Smith echt laat zien wat hij kan en wat hij op dit nummer laat horen is dan ook weer geweldig.
4. To Tame a Land
Ook hier neemt de band je weer mee op reis en begeven we ons op de planeet Dune in de fantasiewereld van Frank Herbert. De show wordt gestolen door Steve Harris, welke het gitaarduo het eerste gedeelte degradeert tot een ritmesectie en zelf bijna soleert de dans leidt. Dickinson gooit er tijdens de climax een zangpartij uit van heb ik jou daar, waarna Smith en Murray in de finale eindelijk los mogen.
Niet veel vaker in hun carrière heeft de band 7 minuten lang vol het gas erop gehad. De riffs vliegen je in razend tempo om de oren en in een duizelingwekkend tempo komt de ene naar de andere wending langs. Hoogtepunt is hier alweer, zoals op heel het album, het soleerwerk van Adrian Smith... Wat was hij op dreef die periode zeg.
6. Killers
Een van de twee afgezanten van de Di’Anno-periode en gelukkig voor mij ook hun beste uit die tijd. Di’Anno zelf zet hier wat mij betreft ook zijn beste prestatie neer, alleen die uithalen in de intro al! Het nummer met zo’n lekkere typische basintro weet het opgefokte gevoel uit de tekst perfect over te brengen.
YEAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAaaaaaaaaaaaaaaaaaah
8. Powerslave
Ook hier wordt de sfeer door de band geweldig neergezet. Vanaf de gesampelde intro en de net niet te cheesy riff wordt je het nummer ingezogen. Het nummer zit strak in elkaar, geen minuut te veel of te weinig. Couplet en refrein lopen als een trein en de break past er perfect tussen.
9. Paschendale
Opvallend genoeg het enige post-80s nummer uit de keuzelijst, waar dat er wat mij betreft toch een stuk meer hadden mogen zijn. Paschendale is wat mij betreft Harris’ ultieme oorlogepos. Zo’n donker nummer als dit heeft de band (op zowat heel The X-Factor na) toch niet gemaakt; het nummer is werkelijk doordrenkt met bloed. Hoogtepunt is toch wel (weer) de solo van Smith, gevolgd door de ‘Blood is falling like a rain’-passage. Ook bonuspunten voor de morsecode-drums en luchtalarm-gitaar in de intro.
De eerste helft van het nummer is stiekem niet eens zo heel sterk. De gitaarlijnen zijn tof, maar verder is het toch wel net wat over het randje. De tweede (bijna) instrumentale helft is dan wel weer zo verschrikkelijk goed dat het toch een plekje in de top 10 verdiend. De sfeervolle rustige passage bouwt op fenomale manier op (die synths in combinatie met de delay-gitaar!) naar misschien wel het meest spectaculaire gitaarduel wat de band ooit op plaat heeft gezet. Wat de heren hier uit de kast halen is werkelijk fantastisch.
0
geplaatst: 18 oktober 2013, 19:05 uur
crosskip schreef:
9. Paschendale
Opvallend genoeg het enige post-80s nummer uit de keuzelijst, waar dat er wat mij betreft toch een stuk meer hadden mogen zijn.
9. Paschendale
Opvallend genoeg het enige post-80s nummer uit de keuzelijst, waar dat er wat mij betreft toch een stuk meer hadden mogen zijn.
Absoluut mee eens. Meerdere nummers van de tweede Dickinson-periode en Sign of the cross zouden mijn lijst gehaald hebben. En Fear of the dark overigens ook, maar dat had net zo goed uit de jaren 80 kunnen komen.
0
geplaatst: 18 oktober 2013, 20:14 uur
GREATEST HITS OF IRON MAIDEN !
De laatste 10 van de top 20 op een rijtje ...
Je leest van links naar rechts: positie, puntentotaal, titel en aantal stemmen.
Alle songs bereikten deze keer de finale door middel van nominatie (geen startlijst).
11. (37) Stranger in a Strange Land (7) en de nummer 1 van ArthurDZ
12. (36) Killers (8)
13. (35) Where Eagles Dare (6) en de nummer 1 van Tribal Gathering
14. (33) Children of the Damned (8)
15. (31) Alexander the Great (5) en de nummer 1 van vielip
16. (29) Seventh Son of a Seventh Son (10)
17. (29) To Tame a Land (5) en de nummer 1 van Casartelli
18. (28) Infinite Dreams (5)
19. (26) Paschendale (5)
20. (16) Revelations (5)
Het werd een beetje een vreemde editie, zo zonder startlijst.
Er eindigden maar liefst 4 verschillende nummer 1 hits buiten de top 10.
Minstens zo gek: een nummer met 10/17 stemmen dat op de 16de plaats eindigt.
Enkel de top 4 onderscheidt zich van de rest van het peloton dat heel dicht op elkaar zit.
Met dank aan de 17 deelnemers.
De laatste 10 van de top 20 op een rijtje ...
Je leest van links naar rechts: positie, puntentotaal, titel en aantal stemmen.
Alle songs bereikten deze keer de finale door middel van nominatie (geen startlijst).
11. (37) Stranger in a Strange Land (7) en de nummer 1 van ArthurDZ
12. (36) Killers (8)
13. (35) Where Eagles Dare (6) en de nummer 1 van Tribal Gathering
14. (33) Children of the Damned (8)
15. (31) Alexander the Great (5) en de nummer 1 van vielip
16. (29) Seventh Son of a Seventh Son (10)
18. (28) Infinite Dreams (5)
19. (26) Paschendale (5)
20. (16) Revelations (5)
Het werd een beetje een vreemde editie, zo zonder startlijst.
Er eindigden maar liefst 4 verschillende nummer 1 hits buiten de top 10.
Minstens zo gek: een nummer met 10/17 stemmen dat op de 16de plaats eindigt.
Enkel de top 4 onderscheidt zich van de rest van het peloton dat heel dicht op elkaar zit.
Met dank aan de 17 deelnemers.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 18 oktober 2013, 20:15 uur
dazzler schreef:
In de Bitsversie nog nummer 4...

0
geplaatst: 18 oktober 2013, 20:22 uur
10. (38) Caught Somewhere in Time (10)
Het verschil tussen de nummers 9 en 13 bedraagt telkens één puntje.
Het verschil tussen de nummers 9 en 13 bedraagt telkens één puntje.
crosskip schreef:
0
geplaatst: 18 oktober 2013, 20:26 uur
09. (39) 22 Acacia Avenue (9)
Goed voor een 2de plaats.
Goed voor een 2de plaats.
Casartelli schreef:
Iron Maiden is toch wel vooral een liefde uit het verleden. Verkozen boven die andere grote metalband uit de jaren '80, viel ik voor de bombast en de melodieën. Toen mijn liefde voor progressieve muziek zich ontwikkelde, was ik nog een tijdje fan van albums als Seventh Son of a Seventh Son, Somewhere in Time en Dance of Death, maar deze verloren hun glans na een tijdje: voor die echte epische tracks en thema's mist Maiden gewoon de muzikale diepgang. Iets met een schoenmaker en een leest.
Iron Maiden is toch wel vooral een liefde uit het verleden. Verkozen boven die andere grote metalband uit de jaren '80, viel ik voor de bombast en de melodieën. Toen mijn liefde voor progressieve muziek zich ontwikkelde, was ik nog een tijdje fan van albums als Seventh Son of a Seventh Son, Somewhere in Time en Dance of Death, maar deze verloren hun glans na een tijdje: voor die echte epische tracks en thema's mist Maiden gewoon de muzikale diepgang. Iets met een schoenmaker en een leest.
0
geplaatst: 18 oktober 2013, 20:32 uur
08. (43) The Loneliness of the Long Distance Runner (7) 10/9/7/6/6/3/2
De nummer 1 van Edwynn.
De nummer 1 van Edwynn.
Edwynn schreef:
Iron Maiden beweegt zich als een rode draad door mijn leven heen. Eén van de weinige acts die mij nooit, maar dan echt nooit verveelt. Er zijn mindere nummers, maar geen nummer vind ik echt rotslecht. Het onheilspellende intro van mijn nummer 1 trekt je direct met de haren erbij. Een man alleen met zijn gedachten. Een barre hardlooptocht door de regen. Het verhaal van Sillitoe gevangen in een sfeerscheppend stukje muziek. De merkwaardige overgangen irriteerden me aanvankelijk. Later is het juist de charme gebleken.
Iron Maiden beweegt zich als een rode draad door mijn leven heen. Eén van de weinige acts die mij nooit, maar dan echt nooit verveelt. Er zijn mindere nummers, maar geen nummer vind ik echt rotslecht. Het onheilspellende intro van mijn nummer 1 trekt je direct met de haren erbij. Een man alleen met zijn gedachten. Een barre hardlooptocht door de regen. Het verhaal van Sillitoe gevangen in een sfeerscheppend stukje muziek. De merkwaardige overgangen irriteerden me aanvankelijk. Later is het juist de charme gebleken.
0
geplaatst: 18 oktober 2013, 20:36 uur
07. (43) Phantom of the Opera (7) 10/9/8/8/4/2/2
De nummer 1 van Cured.
De nummer 1 van Cured.
vielip schreef:
Mijn eerste kennismaking was het album Seventh Son of a Seventh Son. Gehuurd bij de bieb en thuis op een cassette gekwakt. Dagenlang in de walkman om zich zo een weg in mijn leventje te banen. Daarna de andere, oudere albums binnen gehengeld. Ik weet nog dat ik de albums met Di'Anno in eerste instantie maar matig vond. Later wist ik wel beter. Fantastische albums zijn het! Eigenlijk kan ik nog steeds maar moeilijk kiezen welke ik van de eerste zeven het beste vind. Ze zijn me allemaal even lief. Samen natuurlijk met het fantastische Live after death! Toch heb ik op de één of andere manier altijd Somewhere in Time nét even op een iets hoger plaatsje gehad. Die hoes, de sound, de nummers....alles aan dat album is 'af' vind ik.
Mijn eerste kennismaking was het album Seventh Son of a Seventh Son. Gehuurd bij de bieb en thuis op een cassette gekwakt. Dagenlang in de walkman om zich zo een weg in mijn leventje te banen. Daarna de andere, oudere albums binnen gehengeld. Ik weet nog dat ik de albums met Di'Anno in eerste instantie maar matig vond. Later wist ik wel beter. Fantastische albums zijn het! Eigenlijk kan ik nog steeds maar moeilijk kiezen welke ik van de eerste zeven het beste vind. Ze zijn me allemaal even lief. Samen natuurlijk met het fantastische Live after death! Toch heb ik op de één of andere manier altijd Somewhere in Time nét even op een iets hoger plaatsje gehad. Die hoes, de sound, de nummers....alles aan dat album is 'af' vind ik.
0
geplaatst: 18 oktober 2013, 20:44 uur
06. (53) The Trooper (9)
De nummer 1 van dumb_helicopter.
Het valt mij op dat ik niet de enige ben die de harde return frequenteert in de lay-out van zijn schrijfsels.
De nummer 1 van dumb_helicopter.
notsub schreef:
Het valt mij op dat ik niet de enige ben die de harde return frequenteert in de lay-out van zijn schrijfsels.
0
geplaatst: 18 oktober 2013, 21:14 uur
05. (53) Wasted Years (11)
Goed voor veel stemmen en een 2de plaats.
Goed voor veel stemmen en een 2de plaats.
Poeha schreef:
Ik kwam niet verder dan een paar hitjes van de mannen. Verder ken ik niets van de band, dus dat was lastig nomineren. En van wat er nu over is ken ik alleen Wasted Years en zeggen de titels Hallowed Be Thy Name, Seventh Son of a Seventh Son, Stranger in a Strange Land en The Number of the Beast me wel iets, maar kan er geen song bij bedenken. Dus dat wordt definitief een weekje overslaan.
Ik kwam niet verder dan een paar hitjes van de mannen. Verder ken ik niets van de band, dus dat was lastig nomineren. En van wat er nu over is ken ik alleen Wasted Years en zeggen de titels Hallowed Be Thy Name, Seventh Son of a Seventh Son, Stranger in a Strange Land en The Number of the Beast me wel iets, maar kan er geen song bij bedenken. Dus dat wordt definitief een weekje overslaan.
0
geplaatst: 18 oktober 2013, 21:22 uur
04. (63) Powerslave (11)
De nummer 1 van bone machine.
De nummer 1 van bone machine.
Edwynn schreef:
Wat was ik onder de indruk van de Live After Death video. Dickinson die met het aanbreken van het refrein in een vlammenexplosie verschijnt met een gek incamasker op zijn knar. Spookachtig debiterend met zijn overbekende Britse dictie. Ook hier is de middensectie datgene waar je écht op zit te wachten. Vertraging, versnelling, harmonie en een coda. Om te smullen.
Wat was ik onder de indruk van de Live After Death video. Dickinson die met het aanbreken van het refrein in een vlammenexplosie verschijnt met een gek incamasker op zijn knar. Spookachtig debiterend met zijn overbekende Britse dictie. Ook hier is de middensectie datgene waar je écht op zit te wachten. Vertraging, versnelling, harmonie en een coda. Om te smullen.
0
geplaatst: 18 oktober 2013, 21:26 uur
03. (88) Rime of the Ancient Mariner (12)
De nummer 1 van aERodynamIC en itchy.
Dat gezegd zijnde, waar zat Sir Spamalot tijdens deze finale?
De nummer 1 van aERodynamIC en itchy.
Edwynn schreef:
vielip schreef:
Na de terugkeer van Bruce en Adrian is het tussen Maiden en mij toch anders. Niet dat ze slechte albums gemaakt hebben of dat ze mindere concerten geven. Nee, ik weet het niet echt goed uit te leggen vrees ik. Het zal ook absoluut met de periode in mijn leven te maken hebben. Maar de magie van weleer bespeur ik niet of nauwelijks meer. Geeft ook niks. Ze hebben heel knap een nieuwe fanbase aangeboord en het succes dat ze de laatste jaren hebben verdienen ze dubbel en dwars.
Na de terugkeer van Bruce en Adrian is het tussen Maiden en mij toch anders. Niet dat ze slechte albums gemaakt hebben of dat ze mindere concerten geven. Nee, ik weet het niet echt goed uit te leggen vrees ik. Het zal ook absoluut met de periode in mijn leven te maken hebben. Maar de magie van weleer bespeur ik niet of nauwelijks meer. Geeft ook niks. Ze hebben heel knap een nieuwe fanbase aangeboord en het succes dat ze de laatste jaren hebben verdienen ze dubbel en dwars.
dazzler schreef:
We krijgen hier bezoek van een clubje metal vrienden om deze editie op te krikken. Waarvoor dank natuurlijk.
We krijgen hier bezoek van een clubje metal vrienden om deze editie op te krikken. Waarvoor dank natuurlijk.
Dat gezegd zijnde, waar zat Sir Spamalot tijdens deze finale?
0
geplaatst: 18 oktober 2013, 21:42 uur
02. (102) The Number of the Beast (14)
Goed voor zeven podiumplaatsen, maar enkel een nummer 1 bij DjFrankie.
Goed voor zeven podiumplaatsen, maar enkel een nummer 1 bij DjFrankie.
DjFrankie schreef:
Als tiener vond ik dit al geweldig, en is een rock klassieker die ik nooit moe geworden ben, geweldig intro, geweldig gitaar spel, geweldig nummer.
Als tiener vond ik dit al geweldig, en is een rock klassieker die ik nooit moe geworden ben, geweldig intro, geweldig gitaar spel, geweldig nummer.
crosskip schreef:
YEAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
YEAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
0
geplaatst: 18 oktober 2013, 21:50 uur
01. (115) Hallowed Be Thy Name (16)
De nummer 1 van Brunniepoo, crosskip, laxus11, LucM, notsub en vigil.
De nummer 1 van Brunniepoo, crosskip, laxus11, LucM, notsub en vigil.
crosskip schreef:
LucM schreef:
Erg moeilijk om een top-10 samen te stellen maar de jaren '80 waren duidelijk de beste van Iron Maiden toen ze de meest toonaangevende metalband waren.
Casartelli schreef:
Een (doorgaans goed samengestelde) startlijst van 20 met (voor zover aanwezig) echte hits, populaire albumtracks of anderszins relevante tracks, 10 erbij genomineerde nummers en vervolgens 10 daaruit weggestemde nummers vormden altijd een organisch geheel. Die balans was nu wat zoek. Een Iron Maiden spel zonder nummers als 2 Minutes to Midnight en Can I Play With Madness is domweg incompleet. Ze zouden mijn toptien niet halen, maar in het spel horen ze erbij.
Een (doorgaans goed samengestelde) startlijst van 20 met (voor zover aanwezig) echte hits, populaire albumtracks of anderszins relevante tracks, 10 erbij genomineerde nummers en vervolgens 10 daaruit weggestemde nummers vormden altijd een organisch geheel. Die balans was nu wat zoek. Een Iron Maiden spel zonder nummers als 2 Minutes to Midnight en Can I Play With Madness is domweg incompleet. Ze zouden mijn toptien niet halen, maar in het spel horen ze erbij.
0
Aquila
geplaatst: 18 oktober 2013, 22:00 uur
Heb tijdens mijn studententijd in huis gewoond bij een Iron Maiden-fan (alleen tijdens kantooruren). Dus ik kende wel iets, maar niet genoeg om mee te doen. Verder ook mijn genre niet, maar Iron Maiden van alle hard rock wel het meest kunnen waarderen. Nu ik zo diagonaal door de Top 10 heen luister zou ik mijn 10 punten aan Powerslave denk ik.
0
geplaatst: 18 oktober 2013, 22:10 uur
dazzler schreef:
NOG TE SPELEN ARTIESTEN
op basis van een bevraging tijdens de voorbije zomer
Je leest telkens het aantal users dat zich voor die artiest gewonnen voelde.
24 The National *
22 Supertramp *
21 Electric Light Orchestra
21 Marvin Gaye *
21 Suede *
20 Johnny Cash
19 Marillion
18 Peter Gabriel *
17 AC/DC *
17 Byrds *
15 Guns N' Roses *
15 Pulp
14 Iron Maiden *
14 Keane
14 Wilco
dazzlers aanvullende keuzes
- Crowded House *
- Tom Waits
- ?
- ?
+ Arcade Fire als allerlaatste na de release van het nieuwe album
Artiesten met * werden ondertussen reeds gespeeld.
NOG TE SPELEN ARTIESTEN
op basis van een bevraging tijdens de voorbije zomer
Je leest telkens het aantal users dat zich voor die artiest gewonnen voelde.
24 The National *
22 Supertramp *
21 Electric Light Orchestra
21 Marvin Gaye *
21 Suede *
20 Johnny Cash
19 Marillion
18 Peter Gabriel *
17 AC/DC *
17 Byrds *
15 Guns N' Roses *
15 Pulp
14 Iron Maiden *
14 Keane
14 Wilco
dazzlers aanvullende keuzes
- Crowded House *
- Tom Waits
- ?
- ?
+ Arcade Fire als allerlaatste na de release van het nieuwe album
Artiesten met * werden ondertussen reeds gespeeld.
Samenvattend ziet het programma van de laatste 10 weken er ongeveer als volgt uit.
18/10: Pulp
25/10: Tom Waits
01/11: Electric Light Orchestra
08/11: Keane
15/11: ? een nog door mezelf te bepalen artiest
22/11: Johnny Cash
29/11: Marillion
06/12: Wilco (wie wil helpen met een startlijst, mag me pm'en)
13/12: Arcade Fire
20/12: ABBA
Eindigen doe ik met ABBA, de groep waarmee dit spel drie jaar geleden begon.
Daarna geef ik het spel uit handen. Dat wil zeggen dat dit spel wekelijks per artiest
van presentator kan veranderen zoals bijvoorbeeld het KO spel.
Ik zou dan een extra regel willen inbouwen: van zodra een artiest
langer dan 1 jaar de revue is gepasseerd, mag hij opnieuw gespeeld worden.
Dan kunnen alle kleppers uit de eerste twee jaargangen weer aan bod komen.
Het deelnemersveld is in de voorbije drie jaar immers voortdurend veranderd.
0
geplaatst: 18 oktober 2013, 22:41 uur
GREATEST HITS OF PULP !
1ste RONDE nominatie
een startlijst van 18 nummers
A Little Soul
Babies
Bad Cover Version
Common People
Disco 2000
Do You Remember the First Time
Help the Aged
I Spy
Last Day of the Miner's Strike
Lipgloss
Party Hard
Razzmatazz
Seconds
Something Changed
Sunrise
The Fear
The Trees
This Is Hardcore
De 12 nominaties met de beste papieren gaan mee naar ronde 2.
Deadline 1ste ronde is maandagavond om 20.00u.
1ste RONDE nominatie
een startlijst van 18 nummers
A Little Soul
Babies
Bad Cover Version
Common People
Disco 2000
Do You Remember the First Time
Help the Aged
I Spy
Last Day of the Miner's Strike
Lipgloss
Party Hard
Razzmatazz
Seconds
Something Changed
Sunrise
The Fear
The Trees
This Is Hardcore
De 12 nominaties met de beste papieren gaan mee naar ronde 2.
Deadline 1ste ronde is maandagavond om 20.00u.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.