menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits !

zoeken in:
1. Climbing to the Moon
2. Souljacker Part I
3. P.S. You Rock My World *
4. Flyswatter
5. Beautiful Freak
6. Daisies of the Galaxy *
7. Grace Kelly Blues *
8. Cancer for the Cure *
9. Last Stop: This Town
10. My Descent into Madness *

Node gemist : Jungle Telegraph

Ploppesteksel schreef:
Hospital Food eruit, onbegrijpelijk.

Ik snap het ook niet nee... zeker dat bijna alle stemmers daarop toch Waits vrij hoog hebben staan... had zo een Waits-nummer kunnen zijn, met die instrumentatie..

en Railroad Man eruit

Mijn lijstje, met korte analyse erbij

1. Climbing to the Moon
Hoewel het voor mij ooit met Beautiful Freak begon vind ik tegenwoordig Electro-Shock Blues (en ook Blinking Lights..) mooier.. Dit is voor mij het hoogtepunt van ESB.. Begint als een rustig eels-nummertje maar ontpopt zich in een paar minuten tot een poppareltje met prachtige teksten en fijne instrumentatie

2.Things the Grandchildren Should Know
Ook de titel van zijn autobiografie, het nummer vat zo'n beetje eigenhandig het hele eels-oeuvre samen, het leven heeft zijn betere en mindere momenten, maar maak er gewoon het beste van.

3. P.S. You Rock My World
De afsluitende positieve noot op een verder nogal zwartgallig (doch geweldig album).. vooral na Dead of Winter voelt dit echt als een P.S.-nummer

4. Not Ready Yet
Niet eens zozeer zo hoog door de versie op Beautiful Freak als meer door de fantastische Crazy Horsesqe 13-minuten uitvoering op Electro-Shock Blues Show... een van zijn grootste rockers, zeker van de eerste paar platen

5. Trouble with Dreams
Ik blijf veel eels nummers met live-ervaringen associeren, en deze zeker ook, prachtig in de uitvoering met strijkers, het eerste nummer daar dat er iets steviger tegenaan gaat. Hierdoor ben ik eigenlijk pas echt Eels gaan luisteren

6. Grace Kelly Blues
Waarom dit nummer zo goed werkt weet ik niet zo, het is wat sloompjes, pompeus en over-the-top met de instrumentatie... maar wat zijn die stukjes tekst met akoestische gitaar erdoor toch heerlijk.

7. Cancer for the Cure
Bij gebrek aan het nog meer Waits-ische Hospital Food moet dit nummer de plek maar innemen, niet direct een stevig rockende eels (al stampt het nog wel enigszins door) maar de beetje absurdistische instrumentatie (waar Waits dus ook patent op heeft) maakt dit nummer toch erg fijn

8. Novocaine for the Soul
Tja, de Eels-klassieker, wat moet ik hier nog over zeggen... misschien dat ie hier niet eens gestaan had als ie op zijn laatste tour waar ik hem zag niet een geweldige uitvoering met een prachtige dwarsfluit erdoor neer had gezet.. waarin alle sfeer perfect klopte

9. Souljacker Part I
Een hoop Eels-albums zijn niet al te sterk, wat meer van hetzelfde en weinig aansprekend.. Het nadeel is dat de soms erg leuke nummers die daartussen staan een beetje verdrinken, deze valt daar een beetje onder.. Niet zo goed als Dog-Faced Boy, maar nog steeds gewoon een fijne rocker om zo af en toe de melancholieke eels mee af te wisselen

10. Susan's House
Tja, deze bungelt er nog een beetje bij, zeker op de live-plaat staan nog wel wat nummers die ik serieus een stuk beter vind dan deze. Toch is dit ook gewoon een fijn nummer.. Zeker door de zang toch wel een uniek nummer, karakteristiek voor de Eels-sfeer ook weer

1. Climbing to the Moon
2. Flyswatter
3. Novocaine for the Soul
4. P.S. You Rock My World *
5. Fresh Feeling
6. Trouble with Dreams
7. My Descent into Madness *
8. Souljacker Part I
9. Daisies of the Galaxy *
10. Susan's House

1. Climbing to the Moon
2. P.S. You Rock My World *
3. Not Ready Yet *
4. Cancer for the Cure *
5. My Descent into Madness *
6. Rags to Rags *
7. Beautiful Freak
8. My Beloved Monster *
9. Susan's House
10. Novocaine for the Soul

Ik kan me erg goed vinden in de beschrijvingen van Jelle. Hospital Food zou hier 4e zijn geëindigd, denk ik. Vet potten en pannen nummer met een waanzinnige tekst ook.

Hey Man, That Look You Give That Guy en A Line in the Dirt eruit, dat waren er 3 die kans maakten op de top 5 bij mij. Recente Eels doet jullie blijkbaar weinig.

Heb Hey Man nooit iets aan gevonden helaas, net als Mr. E's Beautiful Blues (zit een beetje in hetzelfde straatje voor mij). Die andere twee zijn wel leuker.

01. Things the Grandchildren Should Know
Op Youtube staat een geweldige documentaire waarin E op zoek gaat naar zijn vader - een briljant wetenschapper maar een eersteklas hark in het gezin. Hoe E dealt met dat gegeven is in de documentaire prachtig weergegeven, sarcastisch, maar echt. Dit nummer is een muzikale samenvatting ervan. Tekstueel expliciet, maar fenomenaal.

02. P.S. You Rock My World *
The Eraser verwoordt het eigenlijk voldoende. Misschien los niet het sterkst, maar Electroshock Blues eindigt hiermee zó mooi. Maybe it's time to live... Ach, ik kan de complete tekst wel citeren.

03. My Descent into Madness *
Veel Electroshock Blues in mijn lijst, maar dat is wat mij betreft ook het beste album. Het perfecte document van een trauma. Dit nummer beschrijft E's leegte misschien nog wel het meeste: Twenty days go by and every day looks the same. En dat met die violen...

04. Climbing to the Moon
Got a sky that looks like heaven got an earth that looks like shit. Eén van de mooiste teksten die ik ken.

05. Novocaine for the Soul
Mijn eerste kennismaking met Eels was Beautiful Freak. Gekocht bij Expert, winkelcentrum Helftheuvel in Den Bosch, toen witgoedhandels nog cd's verkochten. Waarom? Volgens mij alleen maar vanwege de intrigerende hoes en een meisje uit mijn klas. Dit nummer was meteen de favoriet, omdat het zo lekker loopt. En raad eens? Dat doet het nog steeds!

06. Last Stop: This Town
Mijn kinderen zijn dol op de clip met de wortel.

07. Fresh Feeling
Mooi diffuus begin met die violen. Eén van de hoogtepunten van Souljacker, ik had Jungle Telegraph of Woman Driving Man Sleeping ook wel in de finale willen zien, samen met ongeveer 32 andere nummers...

08. Cancer for the Cure *

09. Flyswatter

10. Guest List *
Eén van de hoogtepunten van het debuut, sowieso qua tekst. En de ruisende gitaar aan het eind bewijst maar weer dat muziek niet ingewikkeld hoeft te zijn om geniaal te zijn.

That Look You Give That Guy had bij mij op zeker top 3 gehaald, jammer dat die de finale niet haalde.

01. Things the Grandchildren Should Know
02. Last Stop: This Town
03. Flyswatter
04. Trouble with Dreams
05. Mr. E's Beautiful Blues
06. Fresh Feeling
07. Susan's House
08. Daisies of the Galaxy *
09. P.S. You Rock My World *
10. Novocaine for the Soul

1. Last Stop: This Town
2. My Beloved Monster
4. Grace Kelly Blues
5. Guest List
6. Beautiful Freak
7. Susan's House
8. P.S. You Rock My World
9. Rags to Rags
10. Things the Grandchildren Should Know

E die de geest van zijn zus oproept. Een hartverwarmend stukje muziek. Het absolute hoogtepunt in het oeuvre van Eels. ‘Why don't we take a ride/Away up high through the neighborhood/up over the billboards and the factories and smoke’

‘I was at a funeral the day I realized I wanted to spend my life with you’. Weinig nummers openen zo ontzettend mooi. Op het einde van het thematisch loodzware meesterwerk Electro-Shock Blues met zijn positief, hoopvol nummer komen, het was een gouden zet.

‘Life is hard/and so am I’. Ook dit nummer begint meteen met een grandioze oneliner. Prachtige strijkers heeft dit nummer ook.

4. Grace Kelly Blues *
5. Flyswatter
6. Climbing to the Moon
7. My Descent into Madness *
8. Mr. E's Beautiful Blues
9. Fresh Feeling

01. Climbing to the Moon
02. P.S. You Rock My World *
03. Flyswatter
04. Trouble with Dreams
05. Novocaine for the Soul
06. Last Stop: This Town
07. Souljacker Part I
08. Rags to Rags *
09. Daisies of the Galaxy *
10. Mr. E's Beautiful Blues

tussenstand na 11 lijstjes

75
71
58

42
38
33
31
29
29
29

23
23
22
20
18
17
14
14
10 Guest List *
10 Mr. E's Beautiful Blues

Deadline is vanavond om 20.00u.

Ja, Hospital Food is leuk en aardig, maar ik was toch het meest verbaasd over het gebrek aan enthousiasme over 'Spunky' voor mij bij herbeschouwing toch wel het mooiste nummer van het debuut. Verder:

1. Mr. E's Beautiful Blues
Pardon? Ja, ik denk dat van de overgebleven nummers deze me wel het meeste doet. Allereerst vind ik de depressie op Mume-favoriet Electro Shock-Blues wat stroperig en onaangenaam. Eerlijk gezegd vindt het voorzichtige optimisme van Daisies Of The Galaxy vaker de weg naar mijn cd-speler.
De leadsingle en bonustrack (!) van die plaat heeft nog een voordeel. Ik zag de band ooit live in Paradiso tijdens de Eels with strings tour (2006?). Nu ben ik niet eens superfan van Eels, maar als ik een favoriet concert aller tijden moet uitkiezen, denk ik dat ik voor deze ga. Alleen maar schitterende liedjes, en een stuk of drie toegiften. Helemaal op het laatst stond E in zijn pyjama (!) op het podium, proostend met een glas whiskey naar alle overgebleven toeschouwers, terwijl het strijkkwartet minutenlang het motiefje van dit refrein speelde. 'Goddamn right, it's a beautiful day, u huh.' Ik krijg nog steeds kippenvel als ik eraan denk. En ik ben het er volledig mee eens.
Dit liedje maakt me vrolijk en melancholisch tegelijkertijd. Uniek.

2. Last Stop: This Town
Hier heb ik verder niet zoveel uitleg bij, behalve dat het misschien het Eels-nummer is dat me het minst is gaan vervelen bij herhaaldelijke beluistering.

3. Not Ready Yet *
Een livefavoriet, al moet ik eerlijk zeggen dat ik deze al bijna had geschrapt tussen al het andere moois. Bij herbeluistering bleek ineens dat deze combinatie van slepende melodie en snijdende gitaar één van mijn favoriete nummers van Eels is. Het kan raar lopen tijdens zo'n spelletje.

4. P.S. You Rock My World *
Gedoodverfde nummer 1? Zoals gezegd luister ik niet zo vaak naar Electro Shock-Blues als geheel. Maar als albumafsluiter worden ze niet veel beter, natuurlijk. Qua intensiteit net zo zwaar als de rest van de plaat, maar met een drive erin die eigenlijk het hele album uit het moeras der tranen laat ontstijgen. Louterend.

5. Flyswatter
Ook een favoriet van de '...with strings'- tour. Misschien wel het simpelste liedje uit de lijst, en tergelijkertijd ook een van de meest macabere. Daisies of The Galaxy staat vol met dat soort vrolijkheid met een schaduwrand, buiten de nummer 1 is dit mijn favoriet.

6. Beautiful Freak
Ondanks de druilerige zang één van E's luchtigste liedjes, zo schattig dat er bijna pluche uit je speakers komt groeien: 'I bet you are flying inside'

7. Cancer for the Cure *
Muzikaal misschien wel het meest uitdagende Eels-nummer, wat gezien het thema ook niet hoeft te verbazen. Naar onderwerp, naar nummer. Maar toch ook weer swingend, waarmee we weer aankomen bij het contrast, iets waar E in uitblinkt.

8. Grace Kelly Blues *
Waarmee we aankomen bij alweer de derde vermelding van Daisies Of The Galaxy, die ik dus toch hoger inschat dan sommige anderen. Veel puurder dan dit kan het niet, een folksong in vijf observaties, het openingsnummer van de plaat na degene waarop E al zijn ellende van zich afschreef. De eerste zonnestralen komen weer door.

9. Souljacker Part I
Ik heb altijd een grote zwak gehad voor dit nummer. Souljacker werd in die tijd een beetje gepromoot als de 'rockplaat' van Eels, wat maar voor een klein deel klopt. Maar deze tegen het jolige aanhangende (en, typisch Eels, toch ook best duistere) oefening in noiserock is een ieder geval iets totaal anders. Een nadeel bij Eels is toch wel dat de liedjes een beetje op elkaar gaan lijken als je te veel achter elkaar luistert, dus dat vindt ik wel een serieus voordeel. Het refrein van dit nummer is bovendien een van de meest catchy dingen uit het E-oeuvre. En dat wil wat zeggen.

Hoe veel andere songwriters zou er kunnen wegkomen met een liedje vol met zulke droge, letterlijke observaties? Mark Kozelek waarschijnlijk. Kimya Dawson. Enfin. Een nummer dat letterlijk en figuurlijk voor zichzelf spreekt. Als ik ooit een oude man op een veranda wordt, wil ik dit kunnen spelen. Op banjo.

2. Mr. E's Beautiful Blues
3. Things the Grandchildren Should Know
4. Grace Kelly Blues *
5. Climbing to the Moon
6. Cancer for the Cure *
7. P.S. You Rock My World *
8. Flyswatter
10. Souljacker Part I

Top 3 kan zomaar in een andere volgorde gezet worden, al denk ik dat dit wel de meest voorkomende volgorde voor mij is. Hey Man (Now You're Really Living) hoort daar eigenlijk nog ergens tussen, maar die is helaas in de vorige ronde uitgeschakeld.

Zo globaal de lijstje doorkijkend zou dit zo maar eens een 1-2-3'tje voor Electro-Shock Blues kunnen worden.

Allemaal songs uit de eerste 3 albums die ik dan ook de beste vind. Nadien werd het doorgaans minder buiten het eveneens prachtige Blinking Lights and Other Revelations.

1. Climbing to the Moon
3. Mr. E's Beautiful Blues
4. Novocaine for the Soul
5. Beautiful Freak
6. Last Stop: This Town
7. Susan's House
8. My Descent into Madness *
10. Grace Kelly Blues *

01. Novocaine for the Soul
Reflectief, gitzwart en toch een sprankeltje hoop; zo hoor ik Eels graag. Daarbij zijn de tempowisselingen verfrissend om te horen.

02. Susan's House

03. P.S. You Rock My World *
De veelzijdigheid van Eels wordt hier getoond. Een nummer vol hoop, een lief nummer, een nummer dat je raakt. Eels denkt na over dingen, en laat dat horen in zijn teksten. Een bijzondere man, tekstschrijver en muzikant.

04. Things the Grandchildren Should Know
05. Beautiful Freak
06. Mr. E's Beautiful Blues
07. Last Stop: This Town
08. My Beloved Monster *
09. Daisies of the Galaxy *
10. Fresh Feeling

GREATEST HITS OF EELS !

De laatste 10 van de top 20 op een rijtje ...
Je leest van links naar rechts: positie, puntentotaal, titel en aantal stemmen.
Songs met * stonden niet in de startlijst, maar werden genomineerd in de 1ste ronde.

11. (36) My Descent into Madness * (8)

12. (34) Grace Kelly Blues * (7)

13. (33) Susan's House (8)

14. (29) Trouble with Dreams (5)

15. (26) Souljacker Part I (7)

16. (20) Daisies of the Galaxy * (8)

17. (20) My Beloved Monster * (4)

18. (19) Fresh Feeling (6)

19. (17) Rags to Rags * (4)

20. (10) Guest List * (3)

Ik denk dat we een record hebben, namelijk dat van de onwaarschijnlijke comeback
na een tussenstand. Het lied dat toen laatste stond eindigt nu overtuigend in de top 10.
Op die manier halen alle nummer 1 hits de bovenste helft van de einduitslag.

Guest List blijft enigszins verweesd achter.

Met dank aan de 11 (tussenstand) + 4 = 15 deelnemers.

10. (37) Not Ready Yet * (5)

Weinig stemmen, maar telkens hoge scores.

Sandokan-veld schreef:
Een livefavoriet, al moet ik eerlijk zeggen dat ik deze al bijna had geschrapt tussen al het andere moois. Bij herbeluistering bleek ineens dat deze combinatie van slepende melodie en snijdende gitaar één van mijn favoriete nummers van Eels is. Het kan raar lopen tijdens zo'n spelletje.

09. (38) Cancer for the Cure * (8)

De nummer 1 van Ploppesteksel.

The Scientist schreef:
Bij gebrek aan het nog meer Waits-ische Hospital Food moet dit nummer de plek maar innemen, niet direct een stevig rockende eels (al stampt het nog wel enigszins door) maar de beetje absurdistische instrumentatie (waar Waits dus ook patent op heeft) maakt dit nummer toch erg fijn.

08. (39) Beautiful Freak (7)

Geen hoogvlieger en geen laagvlieger.

Sandokan-veld schreef:
Ondanks de druilerige zang één van E's luchtigste liedjes, zo schattig dat er bijna pluche uit je speakers komt groeien: 'I bet you are flying inside'

07. (42) Mr. E's Beautiful Blues

De nummer 1 van Sandokan-veld.

Sandokan-veld schreef:
Ik zag de band ooit live in Paradiso tijdens de Eels with strings tour (2006?). Nu ben ik niet eens superfan van Eels, maar als ik een favoriet concert aller tijden moet uitkiezen, denk ik dat ik voor deze ga. Alleen maar schitterende liedjes, en een stuk of drie toegiften. Helemaal op het laatst stond E in zijn pyjama (!) op het podium, proostend met een glas whiskey naar alle overgebleven toeschouwers, terwijl het strijkkwartet minutenlang het motiefje van dit refrein speelde. 'Goddamn right, it's a beautiful day, u huh.' Ik krijg nog steeds kippenvel als ik eraan denk. En ik ben het er volledig mee eens. Dit liedje maakt me vrolijk en melancholisch tegelijkertijd. Uniek.

06. (47) Flyswatter (7)

Goed voor drie podiumplaatsen.

Sandokan-veld schreef:
Ook een favoriet van de '...with strings'- tour. Misschien wel het simpelste liedje uit de lijst, en tergelijkertijd ook een van de meest macabere. Daisies of The Galaxy staat vol met dat soort vrolijkheid met een schaduwrand, buiten de nummer 1 is dit mijn favoriet.

05. (47) Things the Grandchildren Should Know (8)

De nummer 1 van Fathead en Salvadore.

Fathead schreef:
Op Youtube staat een geweldige documentaire waarin E op zoek gaat naar zijn vader - een briljant wetenschapper maar een eersteklas hark in het gezin. Hoe E dealt met dat gegeven is in de documentaire prachtig weergegeven, sarcastisch, maar echt. Dit nummer is een muzikale samenvatting ervan. Tekstueel expliciet, maar fenomenaal. YouTube - Parallel Worlds, Parallel Lives - Part I

04. (70) Last Stop: This Town (11)

De nummer 1 van ArthurDZ, Kees-Jan en vigil.

ArthurDZ schreef:
E die de geest van zijn zus oproept. Een hartverwarmend stukje muziek. Het absolute hoogtepunt in het oeuvre van Eels. ‘Why don't we take a ride/Away up high through the neighborhood/up over the billboards and the factories and smoke’

03. (75) Novocaine for the Soul (12)

De nummer 1 van Co Jackso.

Co Jackso schreef:
Reflectief, gitzwart en toch een sprankeltje hoop; zo hoor ik Eels graag. Daarbij zijn de tempowisselingen verfrissend om te horen.
Fathead schreef:
Mijn eerste kennismaking met Eels was Beautiful Freak. Gekocht bij Expert, winkelcentrum Helftheuvel in Den Bosch, toen witgoedhandels nog cd's verkochten. Waarom? Volgens mij alleen maar vanwege de intrigerende hoes en een meisje uit mijn klas. Dit nummer was meteen de favoriet, omdat het zo lekker loopt. En raad eens? Dat doet het nog steeds!
Eels: voor mij nog steeds een soort Nirvana on valium. Ik heb enkel het eerste album in huis
en her en der een later nummer verspreid over diverse alternatieve verzamelaars. Novocaine blijft top.

02. (87) Climbing to the Moon (10)

De nummer 1 van aERodynamIC, El Ninjo, herman, LucM, The Scientist en Tribal Gathering.

The Scientist schreef:
Hoewel het voor mij ooit met Beautiful Freak begon vind ik tegenwoordig Electro-Shock Blues (en ook Blinking Lights..) mooier.. Dit is voor mij het hoogtepunt van ESB.. Begint als een rustig eels-nummertje maar ontpopt zich in een paar minuten tot een poppareltje met prachtige teksten en fijne instrumentatie.
Fathead schreef:
Got a sky that looks like heaven got an earth that looks like shit. Eén van de mooiste teksten die ik ken.

01. (103) P.S. You Rock My World * (15)

De nummer 1 van The Eraser (en goed voor vijf 2de en drie 3de plaatsen).

The Eraser schreef:
Moeilijk om te kiezen, P.S You Rock My World is misschien niet het beste individuele nummer, maar de wijze waarop het Electro-Shock Blues afsluit is weergaloos. Na al die ellende recht Mr. E toch weer zijn rug. Een nummer waar iedere depressieve ziel zich kan aan optrekken.
Sandokan-veld schreef:
Gedoodverfde nummer 1? Zoals gezegd luister ik niet zo vaak naar Electro Shock-Blues als geheel. Maar als albumafsluiter worden ze niet veel beter, natuurlijk. Qua intensiteit net zo zwaar als de rest van de plaat, maar met een drive erin die eigenlijk het hele album uit het moeras der tranen laat ontstijgen. Louterend.
The Scientist schreef:
De afsluitende positieve noot op een verder nogal zwartgallig (doch geweldig album).. vooral na Dead of Winter voelt dit echt als een P.S.-nummer

Hoe is het kunnen gebeuren dat dit nummer niet in de startlijst stond?
Gewoon het volgens MuMe users derde nummer van Electro Shock Blues
op de laatste knip ingeruild voor de kleine US hitsingle van E's oude solo-plaat.
Had ik dus niet moeten doen...

Ik heb trouwens de indruk dat alleen mannen met baarden welkom zijn in de line-up.

Merde, vergeten te stemmen, Not Ready Yet had hier op 1 gestaan.

In Muziek > Muziekgames > Greatest Hits of (Johnny Cash) !:

GREATEST HITS OF JOHNNY CASH !

1ste RONDE nominatie

Graag 10 Cash krakers in je nominatielijstje.

(Ghost) Riders in the Sky
A Boy Named Sue
A Thing Called Love
Big River
Daddy Sang Bass
Don't Take Your Guns to Town
Folsom Prison Blues
Get Rhythm
Guess Things Happen That Way
Highwayman
I Walk the Line
If I Were a Carpenter
It Ain't Me, Babe
Jackson
Man in Black
One Piece at a Time
Personal Jesus
Ring of Fire
Sunday Morning Coming Down
The Wanderer

Deadline 1ste ronde is maandagavond om 20.00u.

Er is deze week ook een alternatief: Greatest Wits of (Monty Python) !.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:13 uur

geplaatst: vandaag om 18:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.