MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits !

zoeken in:
Casartelli (moderator)
Mijn bitsbijdrage van iets meer dan twee jaar geleden. Weinig grote veranderingen, buiten het feit dat Ocean Cloud nu ook terecht meedoet.

01 The Invisible Man
02 Fugazi
03 The Great Escape
04 Assassing
05 Ocean Cloud *
06 Slainte Mhath
07 Chelsea Monday
08 King *
09 Forgotten Sons *
10 Seasons End *

The Invisible Man heb ik al eerder gememoreerd als het mooiste muziekstuk wat de 21e eeuw tot nog toe voortgebracht heeft. Geen heel verrassende lijstaanvoerder dus. Marbles is verder nog met Ocean Cloud vertegenwoordigd.

Niet geheel bewust is het verder een nette 50/50 Fish/Hogarth geworden. Tweemaal Script (het titelnummer viel er nipt buiten, Garden Party wat minder nipt en het beste nummer, The Web, is een verwachte ontbreker). Tweemaal mijn favoriete album, Fugazi, met ook de beste nummers en eenmaal Clutching at Straws (White Russian net niet). Met name de agressieve nummers van Script en Fugazi belichamen wat mij betreft de neoprog in optima forma. Om hier nog wat meer van te genieten, zouden we eigenlijk ook nog een keer een Greatest Hits of Twelfth Night moeten spelen, maar veel meer dan vier deelnemers gaat dat niet trekken, vrees ik.

Het Hogarth-gebeuren wordt dan nog vertegenwoordigd met eenmaal Seasons End (Easter net niet), eenmaal Brave (gereduceerd tot de bescheiden Ladderklassieker) en eenmaal Afraid of Sunlight (waar Out of This World toch wel heel node gemist wordt). Marillion liet hier horen meer zijn eigen weg te gaan dan genrecollega's als IQ, Pallas en Pendragon. Hoewel ik het jaren '90 en '00 werk van IQ ook erg hoog heb zitten, laten deze drie nummers (plus de twee knikkers) toch wel horen waarom Marillion favoriet blijft.

Dat er buiten Marbles geen post-Afraid of Sunlight-nummers meedoen is wel wat rigoureus, maar de kwaliteit van de rest is al met al toch te overdonderend.

Erg moeilijk dit, dus na top 4 redelijk willekeurig. En veel Fish a.g.v. de keuzelijst:

1. Neverland
2. The Great Escape
3. Heart of Lothian
4. Fugazi
5. Forgotten Sons
6. Assassing
7. Blind Curve
8. Easter
9. The Invisible Man
10. King

...maar "This Strange Engine" is natuurlijk het beste Marillion-nummer ooit!

1. The Great Escape
2. Blind Curve
3. The Invisible Man
4. Script for a Jester's Tear
5. Neverland *
6. (Pseudo Silk Kimono/)Kayleigh
7. King *
8. Slainte Mhath
9. Forgotten Sons *
10. Chelsea Monday

Dat we Lavender kwijt zijn geraakt, vind ik niet meer terecht. Des te spijtiger dat het minstens zo tamme Heart of Lothian ook nog in de race is. Daar had zowaar een Fantastic Place, The Web of Sky Above the Rain kunnen staan.

1. (Pseudo Silk Kimono/) Kayleigh
2. Fugazi
3. Blind Curve
4. Heart of Lothian
5. Bitter Suite
6. The Invisible Man
7. Script for a Jester's Tear
8. Assassing
9. Slainte Mhath
10. Forgotten Sons *

De afgelopen week ben ik Misplaced Childhood eigenlijk weer gaan herwaarderen. In het verleden te veel gedraaid en beetje uit het oog en hart verdwenen. Mijn lijst zou er eerder deze week nog anders uitgezien hebben maar met name Bitter Suite & Blind Curve zijn sterke stijgers. Van de post-Fish periode is The Invisible Man mijn absolute favoriet.

GREATEST HITS OF MARILLION !

De laatste 10 van de top 20 op een rijtje ...
Je leest van links naar rechts: positie, puntentotaal, titel en aantal stemmen.
Songs met * stonden niet in de startlijst, maar werden genomineerd in de 1ste ronde.

11. (40) Ocean Cloud * (6) en de nummer 1 van Titmeister

12. (38) Slainte Mhath (9)

13. (35) Seasons End * (8)

14. (33) Forgotten Sons * (7) en de nummer 1 van dynamo d

15. (30) White Russian * (6)

16. (26) Chelsea Monday (7)

17. (26) King * (6)

18. (24) Sugar Mice (4)

19. (22) Easter (6)

20. (14) Garden Party (4)

Met dank aan de 16 deelnemers.

10. (43) Kayleigh (6)

De nummer 1 van 50tracks en ArthurDZ.

ArthurDZ schreef:
Foert, ik zet gewoon Kayleigh op 1. Vind ik oprecht het mooiste nummer van deze band. Prachtige en herkenbare tekst, erg mooi gezongen, en muzikaal ook heel meeslepend. Gewoon een geweldige popsong.

09. (43) Neverland * (8)

De nummer 1 van aERodynamIC en Marty McFly.

Marty McFly schreef:
Erg moeilijk dit, dus na top 4 redelijk willekeurig. En veel Fish a.g.v. de keuzelijst:
...maar "This Strange Engine" is natuurlijk het beste Marillion-nummer ooit!
Jester schreef:
Ongelofelijk lastig om er 10 uit zo'n mooie lijst te kiezen. En dan nog de volgorde bepalen.

Kayleigh nog net in de top 10

08. (45) Bitter Suite * (7)

De nummer 1 van Tribal Gathering.

Tribal Gathering schreef:
Bitter Suite * / Heart of Lothian ... Ik zet ze achter elkaar want ik beschouw het eigenlijk als 1 lange song. Op deze manier hoef je ook niet te kiezen waar de segmenten "Misplaced Rendezvous" en "Windswept Thumb" bijhoren. Misplaced Childhood is een heel goed album, maar het is met name dit tweeluik (of zevenluik zo u wilt) die het album zo speciaal maakt. Nergens voelt de samensmelting van de delen geforceerd aan en het geheel klinkt zo ongelofelijk mooi. Echt prachtig opgenomen.

07. (46) The Great Escape (7)

De nummer 1 van chevy93 en vigil.

vigil schreef:
Dat mijn nummer 1 er uit ligt na een behoorlijk hoog aantal anti-stemmen was denk ik al bekend.
Dit is wat er over blijft! 1. The Great Escape ... Subliem nummer van een subliem album.
De muzikale melancholie is ongeevenaard en de tekst die door merg en been gaat.

06. (50) Assassing (9)

Goed voor drie 3de plaatsen.

DjFrankie schreef:
Deze zelfs op 12"aangeschaft daar duurde die toen iets langer. Ook weer zo'n meesterwerk van Fugazi, aanzwellend intro dat losbarst en Fish klinkt hier zelfs als een Assassing. (...) Zoals je ziet ik heb niks met de stem van Hogarth ben toen helemaal afgehaakt terwijl Script en Fugazi gewoon op 5 sterren staan.

05. (61) Heart of Lothian (9)

De nummer 1 van johannesA.

chevy93 schreef:
Dat we Lavender kwijt zijn geraakt, vind ik niet meer (dan?) terecht. Des te spijtiger dat het minstens zo tamme Heart of Lothian ook nog in de race is. Daar had zowaar een Fantastic Place, The Web of Sky Above the Rain kunnen staan.
vigil schreef:
Het Schotse visitekaartje van Fish. Alles waar Marillion voor staat zit in dit nummer verpakt.

04. (64) The Invisible Man (12)

De nummer 1 van Brunniepoo en Casartelli.

Casartelli schreef:
The Invisible Man heb ik al eerder gememoreerd als het mooiste muziekstuk wat de 21e eeuw tot nog toe voortgebracht heeft. Geen heel verrassende lijstaanvoerder dus. Marbles is verder nog met Ocean Cloud vertegenwoordigd.
Brunniepoo schreef:
Voor mij het magnum opus van de band. Hogarth op zijn best en kan elke keer weer genieten van de theatrale performance tijdens dit nummer.

03. (77) Script for a Jester's Tear (14)

De nummer 1 van Jester.

DjFrankie schreef:
Dit titel nummer ademt de sfeer van een sprookje dat klinkt als een sprookje. Zoveel nummers in dit nummer weer, die kracht en die stem van Fish erbij. Geweldig.
vigil schreef:
Je debuutalbum met dit nummer beginnen is nog al wat. Ik was zelf te jong maar de luisteraars destijds wisten gelijk dat de symfonische rock terug was en beter dan ooit!

02. (79) Blind Curve (13)

De nummer 1 van laxus11.

50tracks schreef:
De afgelopen week ben ik Misplaced Childhood eigenlijk weer gaan herwaarderen. In het verleden te veel gedraaid en beetje uit het oog en hart verdwenen. Mijn lijst zou er eerder deze week nog anders uitgezien hebben maar met name Bitter Suite & Blind Curve zijn sterke stijgers. Van de post-Fish periode is The Invisible Man mijn absolute favoriet.
Aquila schreef:
Het luisteren leverde niet heel veel op. Ook ik heb niks met de stem van Hogarth, maar er zitten toch wel twee nummers tussen die ik een plekje gun tussen het oude werk, dat voor mij vooral jeugdsentiment is. Ik heb het nu ook niet meer in huis, maar de eerste vier albums ken ik toch nog redelijk goed zo bleek. Mijn atypische voorkeur blijkt wellicht al uit het feit dat ik van die eerste vier albums Clutching at Straws het fijnste album heb gevonden (samen met Fugazi). Misplaced Childhood is nooit zo aan mij besteed geweest, laat staan Kayleigh.

01. (87) Fugazi (12)

De nummer 1 van Aquila en DjFrankie (en daarnaast nog eens vijf 2de plaatsen).

DjFrankie schreef:
Al jaren in mijn persoonlijke top 10, geweldig nummer met al die tempowisselingen die met een golfbeweging door het nummer gaan. Ik kan hier geen genoeg van krijgen.
Brunniepoo schreef:
Het album Fugazi heeft bij lang in de schaduw van de andere Fish-albums gestaan. Ik vind het nog steeds een wat onevenwichtig album maar met name dit titelnummer, met een briljant gitaarsolotje van Rothery is magistraal.
Casartelli schreef:
Tweemaal mijn favoriete album, Fugazi, met ook de beste nummers en eenmaal Clutching at Straws (White Russian net niet). Met name de agressieve nummers van Script en Fugazi belichamen wat mij betreft de neoprog in optima forma. Om hier nog wat meer van te genieten, zouden we eigenlijk ook nog een keer een Greatest Hits of Twelfth Night moeten spelen, maar veel meer dan vier deelnemers gaat dat niet trekken, vrees ik.

Mooie nummer 1 (ook al was het mijn eigen nummer 2)

GREATEST HITS OF WILCO !

Met dank aan Sandokan-veld die de startlijst voor zijn rekening nam.

1ste RONDE nominatie

Nomineer 10 goeie Wilco songs die niet in de startlijst staan.

A Shot In The Arm
Art Of Almost
At Least That's What You Said
Bull Black Nova
California Stars (w/ Billy Bragg)
Either Way
Handshake Drugs
Heavy Metal Drummer
How To Fight Loneliness
I Am Trying to Break Your Heart
Impossible Germany
Jesus, Etc.
Misunderstood
One Sunday Morning (Song for Jane Smiley's Boyfriend)
One Wing
Radio Cure
She's A Jar
Spiders (Kidsmoke)
Sunken Treasure
Via Chicago

De 10 beste nominaties worden in de volgende ronde aan het spel toegevoegd.

Deadline 1ste ronde is maandagavond om 20.00u.

DjFrankie (moderator)
Geweldige nummer ! ben er blij mee

Aquila
Ah kijk. Ik heb nog even getwijfeld of ik als relatieve buitenstaander niet de eindlijst teveel zou beïnvloeden van échte liefhebbers en kenners zoals hier wel gebleken is, maar ik heb er toch kijk op... Als ik niet had meegedaan hadden dezelfde nummers de Top 3 gevormd met nummer 2 en 3 omgeruild: Fugazi 77, Script/Jester 76, Blind Curve 72. Dus gewoon meedoen is het devies.

Van Wilco heb/ken ik maar één album (Sky Blue Sky). En ondanks dat ik die ik erg leuk vind, heb ik toch nooit behoefte gehad aan meer. Neemt niet weg dat ik dat album nu gewoon weer eens opzet...

Fugazi op 1, dat is voor mij toch wel een grote verrassing.

Van Wilco ken ik niet genoeg om te nomineren en te elimineren, vrees ik. Aan de finale doe ik wel mee!

Hmm, ik ken wel redelijk veel van Wilco, maar verre van alles ( ongeveer tweederde schat ik). Bovendien vind ik dit een goeie startlijst, dus ik weet nog niet of ik hier een lijstje ga indienen

Ik pas voor deze week, Wilco vind ik niet veel aan.

Startlijst is natuurlijk gewoon al een topper. Weinig van deze nominaties zijn beter:

Standing O
I got you
Hell is Chrome
Kicking Television
One by One
Sky Blue Sky
Wilco
You and I
Country Disappeared
I am the man who loves you

Een van de beste bands die ik nog niet zo goed ken. Ik haak in de volgende ronde vermoedelijk wel aan.

Zal deze nog wel wat verder gaan promoten vandaag, mijn zorg is dat er onder de vaste forumgebruikers wat weinig Wilco-liefhebbers zijn voor een substantieel deelnemersveld. Dit is ook geen band wiens oeuvre je binnen een paar uurtjes hebt doorgrond, maar het mag duidelijk zijn dat ik zo blij als een kind ben. Ik had zo nóg twintig nummers willen nomineren:

The Lonely 1
Pieholden Suite
Summer Teeth
Poor Places
I'm The Man Who Loves You
Hummingbird
Company In My Back
Remember The Mountain Bed (w/ Billy Bragg)
Sky Blue Sky
What Light

Ik miste vooral Ashes of American Flags nog....

Ik ben voornamelijk uitgegaan van de statistieken op de albumpagina. Bij Yankee Hotel Foxtrot staat Ashes Of American Flags vijfde, die viel dus net buiten de boot...

Intussen heeft zo'n beetje iedereen die in december op Mume heeft ingelogd en ooit iets aardigs heeft gezegd over Wilco een PM van mij ontvangen, dus laat de stormloop maar beginnen...

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:08 uur

geplaatst: vandaag om 17:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.