menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits !

zoeken in:
1 You Are the Sunshine of My Life
2 Masterblaster (Jammin')
3 Living for the City
4 Another Star *
5 Superstition
6 Sir Duke
7 For Once in My Life
8 As *
9 Golden Lady *
10 I Wish

Het bleek erg moeilijk een top 10 te maken, vooral omdat ik zoiets bij Stevie Wonder nooit eerder heb gedaan. Het zijn allemaal supermuzikale, knap gezongen liedjes, en dus erg lastig te bepalen welke de beste is. Het geluksgevoel dat You are the sunshine uitstraalt, overtuigde mij het meest.

01. Living for the City
02. Superstition
03. Ordinary Pain *
04. Another Star *
05. You Haven't Done Nothin'
06. Don't You Worry 'bout a Thing *
07. Higher Ground
08. Signed Sealed Delivered I'm Yours
09. Pastime Paradise *
10. Superwoman *

1. Another Star *
2. I Wish
3. As *
4. Uptight (Everythin's Alright)
5. Masterblaster (Jammin')
6. Superstition
7. Sir Duke
8. Living for the City
9. For Once in My Life
10. I Was Made to Love Her

Part-Time Lover (mijn echte nummer 1), My Cherie Amour, Isn't She Lovely en ook Fingertips (part 2) hadden moeiteloos mijn top 10 gehaald.

Pastime Paradise vind ik maar een slap aftreksel van Coolio's Gangsta's Paradise

Poeha schreef:
Pastime Paradise vind ik maar een slap aftreksel van Coolio's Gangsta's Paradise

Meteen tandenpoetsen en naar bed; morgenochtend geen koekje bij de koffie.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

http://www.smilies.paintingfun.nl/O/Tanden-Poetsen/11.gif

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Poeha schreef:

Tsja, en Coolio (1995) heeft het samplewerk dan weer afgekeken van DMG (1993), maar dat weten niet veel mensen: D.M.G. - Prelude To A Murdahdaar gaat voer voor de sample K.O.

Als met Stevie alle zwarte muziek geschreven is, geldt hetzelfde voor witte muziek en de Beatles. James Brown, George Clinton en Prince hebben alledrie ook over een lange periode veel klassiekers (zowel tracks als albums) gegenereerd en zijn tevens muzikaal divers. Maar ik ben het met anderen eens dat Stevie één van de groten is in de historie van black music.

Mijn top 10:
01. Superwoman *
02. Golden Lady *
03. Superstition
04. Ordinary Pain *
05. Sir Duke
06. Higher Ground
07. Living for the City
08. You Are the Sunshine of My Life
09. Masterblaster (Jammin')
10. Another Star *

Kenmerkend voor Stevie's gouden periode in de jaren '70 zijn er eigenlijk geen slechte nummers te ontdekken in de uiteindelijke lijst. En dan te bedenken dat er waarschijnlijk voor velen nog essentiële nummers ontbreken (voor mij in ieder geval wel). De nummers 1 en 2 krijgen als albumtracks de voorkeur en bovendien ben ik vooral fan van de rustigere nummers van Stevie. Toch kunnen de evergreens Superstion en Sir Duke niet ontbreken in mijn top 5. De rest is net iets beter dan de nummers die niet in mijn top 10 staan; al wordt het gat naarmate nr. 10 in zicht komt, steeds minimaler.

Ik kwam toevallig langs dit topic en zag de naam van Stevie Wonder staan, voor mij één van de grootste artiesten uit de muziekgeschiedenis.
Dus nog even een top 10 in elkaar gezet:

01. Sir Duke
02. I Wish
03. Living for the City
04. Another Star
05. Superstition
06. Don't You Worry 'bout a Thing
07. Masterblaster (Jammin')
08. Higher Ground
09. You Haven't Done Nothin'
10. As

Het was nog vrij moeilijk om het op een rijtje te zetten. De beste man heeft zoveel geniale nummers gemaakt. Ik heb over het algemeen wel een voorkeur voor de wat meer funky nummers, maar dat wordt ook wel duidelijk uit mijn top 10 denk ik.

1. Living for the City
2. Sir Duke
3. Superstition
4. Higher Ground
5. I Wish
6. As
7. Don't You Worry 'bout a Thing
8. Signed Sealed Delivered I'm Yours
9. I Was Made to Love Her
10. Masterblaster (Jammin')

En dan te bedenken dat LucM mijn nummer 1 in zijn lijstje van afvallers had staan

1. Living for the City
2. I Wish
3. Ordinary Pain *
4. Sir Duke
5. Superstition
6. As *
7. Pastime Paradise *
8. Higher Ground
9. Signed Sealed Delivered I'm Yours
10. Don't You Worry 'bout a Thing *

1. Masterblaster (Jammin')
2. Living for the City
3. Superstition
4. Sir Duke
5. Higher Ground
6. I Wish
7. I Was Made to Love Her
8. Pastime Paradise
9. Don't You Worry 'bout a Thing
10. Signed Sealed Delivered I'm Yours

Het gaat hard vanmiddag, gelukkig zie ik dat Living for the City het goed doet

Ik heb vakantiedienst op het werk vandaag.
En hier kan ik niet luisteren. Weet niet of een top 10 er nog in zit.
Want Stevie Wonder is een artiest die ik dringend eens moet ontdekken.

Zo uit het blote hoofd kom ik net niet aan 10 favorieten.

1. I Wish
2. Superstition
3. As *
4. Another Star *
5. Yester-Me, Yester-You, Yesterday
6. Sir Duke
7. For Once in My Life
8. You Are the Sunshine of My Life
9. Living for the City
10. Pastime Paradise *

Erg moeilijk om een top-10 samen te stellen, ze zijn alle 20 prachtig. Stevie Wonder was beslist één van de grootste artiesten, toch in de jaren '70. 5 nummers komen uit zijn onvolprezen meesterwerk Songs in the Key of Life.

@ musicfriek, Living for the City had ik eerst ten onrechte bij de 10 afvallers (in mijn haast het verkeerde nummer uit de startlijst geschrapt), nadien heb ik het verbeterd.

Uitslag vanaf 21.00u wegens ... etentje ...

Greatest Hits of Stevie Wonder !

De laatste 10 op een rijtje ...

Je leest van links naar rechts: eindpositie, puntentotaal, titel en aantal stemmen.
Songs met * stonden niet in de startlijst, maar werden genomineerd in de 1ste ronde.

11. (28) Don't You Worry 'bout a Thing * (7)

12. (20) Superwoman * (4) ... en de nummer 1 van principal2000

13. (19) You Are the Sunshine of My Life (4) ... en de nummer 1 van ranboy.

14. (19) Pastime Paradise * (7)

15. (18) For Once in My Life (5)

16. (13) Uptight (Everything's Alright) (2)

17. (13) I Was Made to Love Her (5)

18. (12) You Haven't Done Nothin' (4)

19. (11) Signed Sealed Delivered I'm Yours (5)

20. (06) Yester-Me, Yester-You, Yesterday (1)

Opvallendste trend: de 60s Stevie doet het duidelijk minder dan de 70s Wonder.

Er waren in totaal 15 deelnemers.

Ik had nog een top 10 in de steigers staan, maar ik ben te laat thuis geraakt.
Poeha heeft voor ons de punten berekend en het zou te veel tijd kosten
om mijn top 10 nog te verrekenen. Dus, volgende keer beter.

10. (31) Golden Lady * (6)

https://www.youtube.com/watch?v=NA6OCGLCUec

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Afkomstig van het enorm gewaardeerde album Innervisions (1973).
Een plaat die in sommige lijsten en naslagwerken boven Songs in the Key of Life eindigt.
Goed voor 4 finalisten. Don't You Worry 'bout a Thing (11) eindigt als enige buiten de top 10.
De muzikale aanpak doet me aan het 80s ballad werk van Kool & The Gang denken.

Of is dat laatste een belediging?

Ja, dat vind ik wel. Heb je trouwens wel goed gegeten? Je postte om kwart voor acht dat je wegging en bent nu al terug?

Een pak frieten met vrouw en kids om de thuiskomst van mijn zoon te vieren.
Hij was voor het eerst een hele week op sportkamp. En we waren blij dat we elkaar terug zagen.

09. (35) Ordinary Pain * (5)

https://www.youtube.com/watch?v=SU0ClpWKqF8

Het dubbele meesterwerk Songs in the Key of Life (1976) telt 6 finalisten.
Pastime Paradise (14) is de enige die de top 10 niet wist te halen.
Superwoman (12) is de enige vertegenwoordiger van Music of My Mind (1972).
Het overgangsalbum dat een reeks van erg sterke 70s elpees inluidt.

08. (50) As * (9)

De nummer 1 van Arno.

https://www.youtube.com/watch?v=GYQfWJNWe3I

Toen George Michael deze albumtrack coverde voor zijn 1997 verzamelaar,
betekende dat de jongere generatie een aangename kennismaking met Stevie.
Opnieuw afkomstig van Songs in the Key of Life (1976). Als je kijkt naar de productiviteit
en de gerealiseerde kwaliteit dan lijkt Stevie Wonder me de Prince van de 70s (of omgekeerd).

07. (53) Another Star * (8)

De nummer 1 van musician en Poeha.

https://www.youtube.com/watch?v=K9KKBvWTdMQ

Als de helft van de top 10 uit nummers van Songs in the Key of Life bestaat
dan betekent dat natuurlijk dat we het om een erg bijzondere plaat hebben.
Wel jammer dat het album de rest van Stevies werk zo wat overschaduwt.
Ik hoor hier muziek die de 80s soul (Lionel Richie ea) heeft beïnvloed.

Ai ... weer een belediging wellicht ...

06. (58) Master Blaster (Jammin') (11)

De nummer 1 van deric raven.

https://www.youtube.com/watch?v=Uv_wZQJYlo0

Op Hotter Than July (1980) sluit Stevie Wonder een waanzinnige reeks
van hoog gewaardeerde albums af. Deze ode aan Bob Marley is de enige finalist.
Al kwamen All I Do en Happy Birthday in de buurt in de vorige rondes.
Ik hoor in de reggae groove ook het latere Doe Maar terug.

Nog een belediging? Of gewoon een bevestiging van Stevies invloed.

05. (64) Higher Ground (12)

https://www.youtube.com/watch?v=4wZ3ZG_Wams

De top 10 lijkt wel een onderonsje tussen Songs in the Key of Life (1976)
en Innervisions (1973). Ik leerde dit nummer kennen via de Red Hot Chili Peppers.
Onwaarschijnlijk groovy blues nummer is dit. Stevie zet zijn keyboards in als ware het gitaren
en hij zingt ook een beetje met een wapperende baard in de keel. ZZ Top-achtig nummer.

04. (84) Sir Duke (13)

De nummer 1 van jeroentjuhh.

https://www.youtube.com/watch?v=6sIjSNTS7Fs

Tribute to Duke Ellington zoals geweten is. Ellington was één van de eerste,
zoniet dé eerste zwarte muzikant die een blank koperspubliek wist te overtuigen.
Mooi brass arrangement en goed te "mashuppen" met Roof Garden van Al Jarreau.
Het thema van het jeugdprogramma Het Klokhuis heeft goed opgelet, vind ik.

03. (92) I Wish (13)

De nummer 1 van dynamo d, laxus11, LucM en orbit.

https://www.youtube.com/watch?v=ItffArXr7U8

Dit is echt de laatste keer dat we Songs in the Key of Life (1976) op u los laten.
De manier waarop Wonder zijn keyboards hanteert is bijzonder uniek. Het bespeelt ze
alsof het gitaren zijn (zo voel ik dat toch aan). Jamiroquai kocht ook zijn mosterd bij Stevie.
Leuk trouwens dat deze editie een aantal nieuwe deelnemers wist te bereiken.

02. (96) Living for the City (14)

De nummer 1 van kemm, musicfriek, remcodulac en vigil.

https://www.youtube.com/watch?v=rc0XEw4m-3w

Goed. Nog één keer Innervisions (1973). Living in the City en I Wish
sprokkelden samen 8 van de 15 nummer 1 noteringen. Dat wil dus zeggen
dat de nummers met de meeste topposities en de bijhorende albums deze keer
in het zand bijten. Er is inderdaad een song waar 15 keer op gestemd is.

01. (103) Superstition (15)

De nummer 1 van niemand ... of het moest dazzler geweest zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=U8HlHpACXyw

Geen enkele nummer 1 voor Superstition, maar voldoende hoge scores
om toch bovenaan te eindigen. Ik zou hem trouwens wel op 1 gezet hebben.
Zo wordt de eer van Talking Book (1972) mooi gered. You Are the Sunshine of My Life (13)
had van mij veel punten gekregen, maar wiskundig onvoldoende voor een top 10 plaats.

Mooi, Dazz!

Een wel erg merkwaardige ontwikkeling! Een nummer één zonder dat iemand die heeft gekozen als nummer één!

Lijkt me haast een unicum in vergelijking bij alle voorgaande spellen.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:19 uur

geplaatst: vandaag om 21:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.