menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits !

zoeken in:
DjFrankie schreef:
Voor deze band ben ik wel eens benieuwd hoe een top 10 vrije keuze van R.E.M. eruit zou zien.
En deze dan afwegen aan de top 10 / 20 die hier uitkomt.

Dat zou ongeveer kunnen als dit topic alleen dan 10 nummers ipv 5.
Meer mensen die dit graag zouden willen weten?

Stiekem proberen R.E.M. in wave te schuiven en ook nog de 5 naar 10 te verdubbelen, potverjoppie Dr. Frankenstein wat doet u nu????

Ik moet zo nog eens die 20 van R.E.M draaien, mijn hoofd tuitelt en dan op tijd pozten:Y

Mjuman schreef:
(quote)

Stiekem proberen R.E.M. in wave te schuiven en ook nog de 5 naar 10 te verdubbelen, potverjoppie Dr. Frankenstein wat doet u nu????

Ik moet zo nog eens die 20 van R.E.M draaien, mijn hoofd tuitelt en dan op tijd pozten:Y

Lol niet in dat topic Mjuman, maar op dezelfde manier als dat topic gehanteerd wordt, via P.M. en dan een (schaduw)lijst maken.

herman schreef:
5. Leave *
Een nogal atypisch R.E.M.-nummer met dat jengel-geluid erin (wat is het eigenlijk?), maar het werkt. Van het album dat het beste van de twee voorgangers in zich wist te verenigen.

Grappig genoeg: een gitaar. Het geluid wordt gecreëerd door een bepaald apparaatje bij de snaren te houden (naam van het apparaatje staat me zo niet bij) en dan met de vingers op en neer te gaan over de frets. Dit wordt dus, op de albumopname, zeven minuten lang door één van de muzikanten volgehouden, wat aardig wat kramp veroorzaakt schijnt te hebben.

Ah, dus toch een gitaar. Vraag me af hoe ze op het idee zijn gekomen, het ligt niet echt voor de hand vind ik.

Ik heb dit niet gedubbelcheckt met het R.E.M. toplijstje in delen wat ik zelf aan het maken ben, dus niet tegen mij gaan zeuren als er kleine verschillen zitten in de volgorde. Door dat lijstje zal ik ook het commentaar per nummer even laten voor wat het is.

1. E-Bow the Letter
2. Losing My Religion
3. Driver 8 *
4. Leave *
5. Find the River *
6. It's the End of the World As We Know It (and I Feel Fine)
7. So.Central Rain (I'm Sorry)
8. Fall on Me
9. Country Feedback
10. Drive

Instapmoment: toen ik serieus geïnteresseerd raakte in muziek was R.E.M. zo'n beetje omnipresent op de radio, dus het is niet makkelijk te zeggen, ik denk dat New Adventures de eerste plaat was die ik kocht op het moment van uitkomen. Mijn echte verslaafdheid is begonnen toen ik de lijvige biografie It Crawled From The South een keer doorlas, me in de IRS-jaren begon te verdiepen en het spreekwoordelijke einde zoek raakte.

Ik vind het overigens hartverwarmend dat er nog steeds enige belangstelling bestaat voor de beste popband van na de Beatles op de site, al blijkt het momenteel erg moeilijk er jongere users voor warm te maken (bekende uitzonderingen daargelaten).

herman schreef:
Ah, dus toch een gitaar. Vraag me af hoe ze op het idee zijn gekomen, het ligt niet echt voor de hand vind ik.

Nee, maar het werkt gek genoeg prima, hoewel je juist zou verwachten dat het stomvervelend zou worden na een minuut.

E-Bow blijft mijn favoriet na herbeluistering, vooral dat moment dat Patti Smith begint, echt oorstrelend.. Nummers 3 en 4 horen voor mij gewoon samen, prachtige melancholische nummers. Me in Honey word ik gewoon ubervrolijk van

1. E-Bow the Letter
2. Country Feedback *
3. Nightswimming *
4. Find the River *
5. Orange Crush
6. Drive
7. Me in Honey *
8. The One I Love
9. Finest Worksong *
10. Radio Free Europe

dix
1. Leave

Leave is een nummer dat mij sluipenderwijs overmeesterd heeft. Ik was teleurgesteld in Out Of Time, hield de aandacht nog vast bij Automatic for the People omwille van een paar fantastische singles, maar had daarna REM toch een beetje afgeschreven. New Adventures heb ik eens voor weinig uit een ramsjbak gevist en pas later, na vele malen herhaald beluisteren, viel me deze parel op. Dit is waarom ik REM waardeer: onbehaagziek en tegendraads maar wel met conventionele middelen. Dat wahwah geluid, hoe verzin je het ? En toch werkt het. Soms hoor ik dat hele geluid niet meer en hoor ik alleen de wonderschone song die eronder ligt. Dan weer hoor ik alleen dat geluid en valt de song me niet op. Leave is als een prikkelende ontmoeting met een sensuele ex die je emotioneel nooit helemaal afgeschreven had. Leave is voor mij een liefdesverklaring van de band aan de fans van vintage REM.

2. Drive.

Dit nummer kreeg toevalligerwijs airplay ten tijde van Kurt Cobains zelfmoord. Cobain en Stipe schijnen ook bevriend geweest te zijn. Om de een of andere reden lijkt het wel alsof Stipe zich hier tot Cobain richt. Onzin, alleen mijn perceptie, maar kennelijk heeft de song dit soort potentie in zich.

3. Finest Worksong

Niet alleen maakt dit nummer haar titel volledig waar, het vormde ook mijn kennismaking met R.E.M. En die eerste indruk vergeet je nooit meer, dat weten we allemaal. Het staat nog steeds als een huis.

4. Radio Free Europe
5. Fall on Me
6. The One I Love

Terugwerkend in REM's backcatalogue waren het vooral de oudere singles die mij het meest konden bekoren. Geen top 3 werk, maar wel direct daarachter. Ik had er nog wel een paar bij kunnen voegen.

7. Losing My Religion

De song die de deur opende voor de massa's. Ja, hij is ontzettend mooi en ja, hadden ze 'm maar nóóit geschreven. Dan hadden we het bandje nu wellicht nog steeds in Het Paard kunnen zien spelen.

8. Orange Crush

Arbeidsvitaminen voor intellecto's en alternativo's. Finest Worksong 2.0. Out of Time moest nog komen.

9. E-Bow the Letter

Patti tilt dit nummer niet alleen naar grote hoogtes, ze neemt het gewoon over. Wie begeleidt hier wie ?

10. So.Central Rain (I'm Sorry).

Sommige artiesten zijn goed in songtitels. Neem Morrissey, neem The Fall, en neem R.E.M. Titels als An Imitation of Life en Oddfellow Locals 151 prikkelen de fantasie. De mooiste titel uit de finale op 10.

1. E-Bow the Letter
2. Orange Crush
3. Driver 8 *
4. So.Central Rain (I'm Sorry)
5. Radio Free Europe
6. Drive
7. Me in Honey *
8. Nightswimming *
9. Country Feedback *
10. Leave *

Net niet gehaald: Fall on Me en Bang and Blame (ja, Bang and Blame vind ik ook gewoon zeer goed!).

DjFrankie had een goed idee en zie, hij realiseerde het meteen.
Muziek >> Muziekgames >> Schaduwlijst R.E.M. Greatest Hits

In dat topic wordt uitgelegd hoe iedereen zijn persoonlijke REM top 10
(volledig los van de Greatest Hits speellijst en dus vrij te kiezen uit hun hele oeuvre)
via PM naar DjFrankie mag gestuurd worden. Maandag publiceert hij daar het resultaat.

En dan kunnen we eens kijken of er grote verschillen zijn tussen
het spel gespeeld via startlijst, nominatieronde, eliminatieronde en finale
en een spel waarin je helemaal vrij je eigen top 10 kan bepalen. Wait and see.

herman schreef:
Voor de gein een statistiek, het aantal nummers per album:

1: Murmur
1: Reckoning
1: Fables
1: Lifes Rich Pageant
3: Document
1: Green
3: Out of Time
5: Automatic
1: Monster
2: New Adventures
0: Up
0: Reveal
1: Around the Sun
0: Accelerate
0: Collapse into now

Net zoveel Automatic for the People als van de eerste 4 albums en Green bij elkaar.

Toch opvallend die Green en Monster dip tussen Document en New Adventures.

1. It's the End of the World As We Know It (and I Feel Fine)
Ik vind de muziek van The Proclaimers nog steeds geweldig. Heerlijke drive, gaat never en nooit vervelen.

2. Leaving New York *
Als er één song indruk heeft gemaakt in huize Poeha bij de introductie, dan is dat deze track wel. En voor mijn gevoel een comeback track van R.E.M. na 2 wat mindere albums.

3. Losing My Religion
Tja, van dit nummer zal ik wel nooit genoeg krijgen, ondanks dit gegeven staat het nog niet eens bovenaan.

4. Find the River *
Voor mij het mooiste nummer van Automatic..., nog steeds.

5. Leave *
Eén van de twee geweldige verrassingen tijdens de mooie R.E.M. trip die ik afgelopen week heb gemaakt die ook de finale hebben gehaald.

6. Nightswimming *
Voorheen mijn favo van Automatic...., maar door iets te hevige "airplay" bij mij thuis ingehaald door Find the River.

7. The One I Love
8. Bang and Blame
9. The Sidewinder Sleeps Tonite *

10. So.Central Rain (I'm Sorry)
Ziedaar de tweede mooie verrassing tijdens mijn trip door R.E.M.land.

Wat de meesten hier met Drive hebben, heb ik totaal niet. Vind het ook jammer dat Automatic dit als opener heeft, wel handig, want ik hoef het nooit te skippen, begin vrij vaak met track 2.

herman schreef:

Het apparaat het een e-bow (what's in a name, nietwaar) - kost ca 100 euro en werking berust op magnetische velden en wordt beschreven op de wiki. The king of e-bow is uiteraard de late great Stuart Adamson - Big Country - bij The Crossing wordt er ook eea over gezegd.

01. E-Bow the Letter
02. It's the End of the World As We Know It (and I Feel Fine)
03. Leave *
04. The One I Love
05. Man on the Moon
06. So.Central Rain (I'm Sorry)
07. Drive
08. Find the River *
09. Leaving New York *
10. Losing My Religion

1. Mysterie van Mike samen met de magie van Patti zorgen voor een uiterst verrassende maar immer kippenvel bezorgende nr 1.
2. zorgt - ook in een bijzondere professionele context - voor mooie herinneringen.
3. Leave komt na e-bow the letter als een onverwachte tweede piek; New Adventures in HiFi is uitermate essentiële herpakplaat na het door mij als zeer teleurstellend ervaren Monster.
4. The One Love:oude liefde roest niet
5. Iedereen heeft een droom/wensbeeld - a man on the moon
6. Oude liefde
7. Tweede van Automatic - kwaliteit is gemiddeld over dit album hoogstaand; toppers van andere albums kunnen re nog weloverheen. Titel was voor Clinton/Gore een soort thema bij hun verkiezing (en Bush c.s. waren volgens hen Out of Time - Clinton is een fervent R.E.M.fan en Mike is een overtuigd democrat).
8.- 10: weinig over te zeggen

Mijn instapalbum: Murmur - gek genoeg R.E.M. nog nooit live gezien in NL (wel in Duitsland); altijd kwam er wat tussen: ziekte, vakantie, concert geannuleerd.

1. Drive
2. The One I Love
3. Fall on Me
4. Losing My Religion
5. Nightswimming *
6. Find the River *
7. Country Feedback *
8. Man on the Moon
9. It's the End of the World As We Know It (and I Feel Fine)
10. Me in Honey *

REM is voor mij een band met maar een paar heel goeie songs, en ontzettend veel behoorlijke, degelijke liedjes waar ik toch niet heel enthousiast van word.

1. Drive
2. Losing My Religion
3. Man on the Moon
4. The One I Love
5. Bang and Blame
6. Leaving New York *
7. Leave *
8. Orange Crush
9. Find the River *
10. E-Bow the Letter

DjFrankie schreef:
Voor deze band ben ik wel eens benieuwd hoe een top 10 vrije keuze van R.E.M. eruit zou zien.
En deze dan afwegen aan de top 10 / 20 die hier uitkomt.

Ik heb hier een apart topic voor geopend, R.E.M. ook voor discussie m.b.t. deze greatest hits.

ranboy schreef:
REM is voor mij een band met maar een paar heel goeie songs, en ontzettend veel behoorlijke, degelijke liedjes waar ik toch niet heel enthousiast van word.

Dat verbaast me. Zou bijna willen zeggen noem eens wat bands die in jouw ogen hier overheen gaan. Imo bevalt elk album van welke band dan ook wel downs; alleen ups kan gewoonweg niet.

Als ik kijk baar het oeuvre van R.E.M. - 30 jaar ondertussen - zie ik consistentie en heel veel essentiële songs; ik zie ook organische groei, gaandeweg meer mystiek en meer politiek engagement, meer cynisme.

Het leidt geen twijfel aan welke kant van het politiek spectrum R.E.M. staat en hun humanitaire insteek is ook evident. Ze hoeven er niet zo mee te koketteren als U2.

Maar verras me en noem eens wat namen.

Ik heb veel waardering voor REM en hun oeuvre, maar zet eigenlijk nooit een album van hen op. Dat is vooral een kwestie van smaak, of beleving of wat ook. Ze hebben geen The unforgettable fire (de song), geen Brilliant trees (de song van David Sylvian), geen Don't fade away (Dead Can Dance), geen Paranoid android, geen Would?, geen Killing in the name of, geen Don't bang the drum, om maar wat te noemen. Ik zeg niet dat ik de bands van die songs integraal beter vind dan REM, ik zeg juist dat ik bij REM die echt geweldige songs mis (Drive komt er wel dicht bij). U2 en David Sylvian vind ik wel als geheel beter dan REM, ook Roxy Music en meer jaren 70 werk (Van der Graaf Generator bv). Ik hoop dat dit mijn kritische opmerking wat verheldert en nuanceert.

ranboy schreef:
Ze hebben geen The unforgettable fire (de song), geen Brilliant trees (de song van David Sylvian), geen Don't fade away (Dead Can Dance), geen Paranoid android, geen Would?, geen Killing in the name of, geen Don't bang the drum, om maar wat te noemen.

REM heeft misschien niet dat ene anthem waarin ze hun hele zelf samenballen.

Maar ze hebben wel een zekere "drive" waarmee ze lang op hoog niveau opereerden.

Het heilige vuur lijkt mij na het vertrek van de drummer een beetje gedoofd.
Dan vind ik dat het bij U2 toch iets langer is blijven branden.

Albums als Document, Green, Out of Time en Automatic for the People draai ik graag.

Mjuman schreef:
Mijn instapalbum: Murmur.

Heel verrassend dat je dan slechts 3 pre Out of Time songs in je top 10 hebt staan.
Of het moet zijn dat je vindt dat REM er in de loop der jaren alleen maar op vooruit is gegaan.

ranboy schreef:
Ik heb veel waardering voor REM en hun oeuvre, maar zet eigenlijk nooit een album van hen op. Dat is vooral een kwestie van smaak, of beleving of wat ook. Ze hebben geen The unforgettable fire (de song), geen Brilliant trees (de song van David Sylvian), geen Don't fade away (Dead Can Dance), geen Paranoid android, geen Would?, geen Killing in the name of, geen Don't bang the drum, om maar wat te noemen. Ik zeg niet dat ik de bands van die songs integraal beter vind dan REM, ik zeg juist dat ik bij REM die echt geweldige songs mis (Drive komt er wel dicht bij). U2 en David Sylvian vind ik wel als geheel beter dan REM, ook Roxy Music en meer jaren 70 werk (Van der Graaf Generator bv). Ik hoop dat dit mijn kritische opmerking wat verheldert en nuanceert.

We verschillen duidelijk van smaak:

DCD heeft imo veel betere tracks gemaakt: Persephone, Sanvean om er paar te noemen
The Unforgettable Fire vind ik wel het beste U2-album, maar beste U2-song, geen idee
Sylvian heeft een mooi oeuvre neergezet, lijdt de laatste tijd aan metaalmoeheid.
Killing in the Name vind ik ronduit verschrikkelijk - ongelofelijke bottebijlenmuziek (en da's wellicht ook de bedoeling).
Paranoid Android moet goed zijn,maardoet mij weer erg weinig;ik vind Radiohead dan ook verschrikkelijk overschat: veel te blank, geen mystiek, vrij simpele beeldentaal, geen cross-over (af en toe een beetje richting electronic). R.E.M. verwerkt meer stijlelementen uit andere (sub)genres in haar muziek.
Drive vind ik dan weer aardig, maar niet top. Automatic is gek genoeg imo over de hele linie kwalitatief op één (relatief hoog) niveau, maar eigenlijk een vrij 'normale'plaat:weinig mystiek - en dat kleeft voor mij toch aan de persoon van Stipe.

Ik draai juist graag albums van R.E.M. vanwege de afwisseling en de manier waarop soms een spanningsboog wordt opgebouwd - zoals bij New Adventures in Hifi (track 2 en 3),om dan prompt weer een andere kant uit te gaan.

Ik vind een song als The Outsiders (met Q-tip) dan opeens heel verrassend -die zet ik zeker in een persoonlijke R.E.M.toptien bij vrije keuze.

tussenstand na 24 lijstjes ...

Om het spannend te houden geef ik een overzicht van het aantal stemmen.
Al was het maar om de onfortuinlijke fans van Green een hart onder de riem te steken.

In de voorlopige top 10 kan nagenoeg alles nog veranderen.

18 Drive
18 Orange Crush
18 The One I Love
16
15
15
14
14
13
12
12
11
10
10
9
8
8
7
6 Bang and Blame
6 The Sidewinder Sleeps Tonight

12 verschillende nummer 1 noteringen trouwens.

Vanavond vanaf 20.00u volgt de ontknoping.

dix
al 24 lijstjes ? geen slechte score

Greatest Hits of U2 trok 32 deelnemers.

Greatest Hits of R.E.M. !

De laatste 10 op een rijtje ...

Je leest van links naar rechts: eindpositie, puntentotaal, titel en aantal stemmen.
Songs met * stonden niet in de startlijst, maar werden genomineerd in de 1ste ronde.

11. (62) Man on the Moon (11)

12. (53) Country Feedback * (12) ... en de nummer 1 van remcodulac.

13. (53) Leave * (10) ... en de nummer 1 van dix.

14. (51) Finest Worksong * (10)

15. (48) Driver 8 * (8)

16. (38) Me in Honey * (9)

17. (36) Leaving New York * (8)

18. (34) Bang and Blame (6)

19. (32) Radio Free Europe (7)

20. (24) The Sidewinder Sleeps Tonight * (6)

Maar liefst 9 van de 10 nominaties haalde de finale (een record, denk ik).
Er kwamen 12 verschillende nummer 1 hits uit de bus ... weinig consensus.
Toch eindigen de meeste nominaties buiten de top 10. Zoals Herman al aangaf
levert Automatic for the People vijf finalisten en is daarmee het sterkste album.

Er waren nog eens meer dan 20 deelnemers: namelijk 24.

10. (76) Losing My Religion (13)

De nummer 1 van laxus11, LucM en principal2000.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=xwtdhWltSIg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Hoewel deze editie niet erg hitvriendelijk verliep, werd REMs grootste hit
toch stevig in de top 10 verwacht. Uiteindelijk blijkt het de grootste love/hate plaat
van de top 10 te zijn die met drie nummers 1 niet hoger geraakt dan nummer 10.
Country Feedback (12) en Me in Honey (16) staan ook op Out of Time (1991).

Ah, Losing My Religion gelukkig niet zo hoog. Mooi zo.

Mjuman schreef:
(quote)

Het apparaat het een e-bow (what's in a name, nietwaar) - kost ca 100 euro en werking berust op magnetische velden en wordt beschreven op de wiki. The king of e-bow is uiteraard de late great Stuart Adamson - Big Country - bij The Crossing wordt er ook eea over gezegd.

Dus toch. Ik dacht aan een E-bow omdat het op E-Bow the letter gebruikt wordt, maar op het Wikipedia-lemma werd Leave niet specifiek genoemd en EtL dus weer wel.

deze albums hebben nog ijzers in het vuur:

1: Reckoning
1: Lifes Rich Pageant
2: Document
1: Green
3: Automatic
1: New Adventures

09. (77) Find the River * (15)

De nummer 1 van vigil.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=KIJGlTu5sEI

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Automatic for the People (1992), het melancholische meesterwerk
dat goed was voor vijf finalisten kon drie maal de top bereiken. Outsider
Find the River deed het daarmee beter dan de singles Man on the Moon (11)
en de misschien wat gevleide binnensluiper The Sidewinder Sleeps Tonight (20).

Arrie schreef:
Ah, Losing My Religion gelukkig niet zo hoog. Mooi zo.

En dan vond jij mijn opmerking over anti-hit gedrag tijdens het Greatest Hits spel wat vreemd.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:08 uur

geplaatst: vandaag om 21:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.