MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits !

zoeken in:
Brunniepoo schreef:
Het moge duidelijk zijn wat mijn favoriete Smiths-album is.

Yup...

(afbeelding)

Bij afwezigheid van mijn absolute nummer 1 moeten deze 10 het maar worden. Was nog moeilijk genoeg om een keuze te maken. Opvallend veel uit de startlijst, toch nog.

01. Cemetry Gates *
02. How Soon Is Now
03. A Rush and a Push and the Land Is Ours *
04. This Charming Man
05. What Difference Does It Make
06. Hand in Glove
07. William It Was Really Nothing
08. Bigmouth Strikes Again
09. Some Girls Are Bigger Than Others *
10. The Boy with the Thorn in His Side

There Is a Light was één van de laatste afvallers. Geen slecht nummer (verre van dat), maar ik had er ook zonder Reel Around the Fountain toch nog zeker een dozijn betere. Om de gemiddelde kwaliteit van deze groep maar eens te benadrukken.

DjFrankie (moderator)
1 Barbarism Begins at Home *
2 How Soon Is Now
3 The Headmaster Ritual
4 There Is a Light That Never Goes Out
5 What Difference Does It Make
6 Meat Is Murder *
7 Bigmouth Strikes Again
8 That Joke Isn't Funny Anymore
9 This Charming Man
10 Panic

Last Night I Dreamed ... hoort eigenlijk op plaats 2 te staan maar die is helaas al verdwenen.
Verder leuk lijstje, volgens mijn mening.
En ik ben de eerste met punten voor Barbarism zie ik

01. The Queen Is Dead
02. There Is a Light That Never Goes Out
03. I Know It's Over
04. Bigmouth Strikes Again
05. Cemetry Gates
06. This Charming Man
07. How Soon Is Now
08. The Boy with the Thorn in His Side
09. A Rush and a Push and the Land Is Ours
10. Panic

Ik begin met een afvaller op 0. Ik hoop dat het op deze manier niet storend is, Dazzler. Anders spoiler ik hem wel.

0. This Night Has Opened My Eyes
Een tekst om te janken zo mooi (en misschien ook een beetje actueel door de recente gebeurtenissen in China) en dan die 60s drumbeat die toch weer heel erg 'nieuw' klinkt. De ultieme Smiths-ballad.

1. Bigmouth Strikes Again
Lange tijd heb ik dit geen topper binnen het oeuvre van The Smiths gevonden. Ik zag het altijd een beetje als 'die hit', terwijl ze veel betere nummers hadden. Maar nu ben ik al even om: wat een power heeft dit nummer. Ongekend binnen hun eigen oeuvre, als je het mij vraagt.

2. This Charming Man
Er zijn drie Smiths-nummers die ik veruit het meest gedraaid heb: Still Ill, Hand in Glove en deze. Lange tijd was dit mijn favoriete Smiths-plaat. De levenslust die het uitstraalt is zo aanstekelijk. Why pamper life's complexity when the leather runs smooth on the passenger's seat!

3. I Know It's Over *
Mooi laatste nummer van de avond... en ook een klein eerbetoon aan het al even ingetogen en sombere 'The Night Has Opened My Eyes', die ik wel miste in de finale. De tekst daarvan wist me als eerste Smiths-tekst echt te ontroeren, maar dit nummer doet dat ook wel.

4. That Joke Isn't Funny Anymore
Met het tweede album van The Smiths had ik wel wat moeite, nog steeds wel eigenlijk. Het jeugdige jangly geluid van het debuut is iets verzwaard en ook thematisch is het wat lastiger te verteren allemaal. Maar dit nummer is prachtig. "I've seen it happening in other people's lives and now it's happening in mine". Schitterend toch? Misschien dat dit nummer ook wel het mooiste outro heeft als we hun oeuvre afgaan.

5. How Soon Is Now
Ongelooflijk dat dit een eerste instantie een b-kantje was. Zoveel Smiths-regels die af en toe door mijn hoofd schieten. Van dit nummer is het vaak deze: So you go and you stand on your own, and you leave on your own and you cry and you want to die. Het is weer een andere kijk op het feestjesgebeuren dan het "I want to see people who are young and alive" uit There is a Light.

6. William It Was Really Nothing
Toen ik The Smiths net leerde kennen had ik moeite met de ietwat nasale stem van Morrissey. Na een half uurtje Hatful of Hollow (de eerste Cd die ik van ze kocht) had ik er meestal wel genoeg van. Nu kan ik me daar weinig meer bij voorstellen en vind de subtiele manier waarop hij woord voor woord oplepelt een enorme kwaliteit. Hoe hij hier voor de tweede keer "God knows I've got to live mine" zingt geeft die tekst zoveel lading mee. Erg knap.

7. Hand in Glove
Een van mijn meest gedraaide Smiths-nummers. Muzikaal nog niet zo verfijnd als het latere werk (de bas klinkt hier bv. een beetje houterig nog), maar toch wel een heel fijn nummer.

8. Stop Me If You Think You've Heard This One Before *
9. Panic
10. Heaven Knows I'm Miserable Now

Over 8 t/m 10 heb ik niet te lang nagedacht, het werd hier vrij willekeurig. Heb nog even getwijfeld over of ik There is a Light wel moest opnemen. Het is inmiddels uitgegroeid tot hun grootste klassieker geloof ik, maar zelf ben ik nooit echt dol op het nummer geweest. Het is pas door de cover van Loquat dat ik het meer ben gaan waarderen, maar in mijn hoofd klinkt het nummer altijd veel mooier dan wanneer ik het luister...

1 William It Was Really Nothing
2 Heaven Knows I'm Miserable Now
3 Bigmouth Strikes Again
4 Panic
5 Meat Is Murder
6 There Is a Light That Never Goes Out
7 That Joke Isn't Funny Anymore
8 This Charming Man
9 What Difference Does It Make
10 The Boy with the Thorn in His Side

1. The Headmaster Ritual
2. How Soon Is Now
3. Panic
4. The Queen Is Dead *
5. Bigmouth Strikes Again
6. There Is a Light That Never Goes Out
7. This Charming Man
8. Stop Me If You Think You've Heard This One Before *
9. Hand in Glove

1. Cemetry Gates *

Dit is voor mij toch wel het meest typerende Smiths-nummer: een hemelse melodie, soepel gitaarspel, gedweep met dode dichters en een ideale lengte. Altijd al mijn favoriet geweest.

2. Bigmouth Strikes Again

Dit nummer klopt toch wel zo onwijs van alle kanten! Ook leuk: de opmerkelijke achtergrondzang.

3. Panic

Tussen de albums door werden ontzettend sterke singles uitgebracht. Reden dat verzamelaar Louder Than Bombs mijn favoriete Smiths-plaat is. Ask zou bij mij ook moeiteloos de top 10 hebben gehaald. Ik ben ook een sucker voor Panic: heerlijk meeblernummer.

4. What Difference Does It Make

Stuwend en dreigend: mijn favoriete nummer uit de vroege periode. Ik heb niet zo veel met de eerste plaat, eigenlijk vind ik dat er maar vier écht goede nummers op staan: deze, this Charming Man, Hand in Glove en Still Ill.

5. There Is a Light That Never Goes Out

Met The Queen Is Dead heb ik eigenlijk hetzelfde: de helft is briljant, de andere helft laat me koud. In mijn top 10 een heel aantal nummers van die goede helft, maar hoger dan 4* zal hij nooit komen. TIALTNGO is natuurlijk heerlijk melodramatisch, zowel qua tekst als qua muziek. Enorm widescreen.

6. Some Girls Are Bigger Than Others *

Een mooie observatie, Morrissey. Wijze woorden.

7. This Charming Man

Lekker uptemp nummer met het kenmerkende rinkelende gitaarspel. Bij the Smiths kan het me niet uptempo genoeg zijn, aangezien ik vind dat Morrissey bij de ballads heel snel vervalt in gekweel. Zijn solorepertoire vind ik daarom ook niet zo boeiend, het tempo is vaak zo laaaaaaag... en lusteloos...

8. The Headmaster Ritual

Lalalalalalalalalalala lalalalalalala

9. Barbarism Begins at Home *

Een vette funkbas... in een Smiths-song... en het werkt!

10. How Soon Is Now

herman schreef:
Lange tijd heb ik dit geen topper binnen het oeuvre van The Smiths gevonden. Ik zag het altijd een beetje als
'die B-kant die iedereen maar goed vind en het altijd wint bij KO's',
herman schreef:
terwijl ze veel betere nummers hadden. Maar nu ben ik al even om: wat een power heeft dit nummer. Ongekend binnen hun eigen oeuvre, als je het mij vraagt.

Top 10:

1. How Soon Is Now
2. There Is a Light That Never Goes Out
3. Bigmouth Strikes Again
4. This Charming Man
5. What Difference Does It Make
7. Heaven Knows I'm Miserable Now
8. The Queen Is Dead *
9. Barbarism Begins at Home *

Aquila
Mijn oorspronkelijke Top 3 is geheel in het spel gebleven, dus ik ben tevreden. Zonder mijn a-typische nummer 1 (naar ik begrijp) had ik het toch minder leuk gevonden, maar What She Said (mijn nummer 4) wordt toch nog erg gemist – met de rest is het prima te doen.

01. Some Girls Are Bigger Than Others *
Volkomen briljante tekst. De manier waarop Morrissey dit hier zonder de bekende melancholie, bitterheid en/of (overdreven) pathos of weltschmertz brengt maakt het nog meer geslaagd. Vooral de toevoeging over de moeders vind ik een vondst. Waarna het geheel met Cleopatra en Marcus Antonius een passend relativerend vervolg krijgt. Daarnaast vind ik de laconieke (schijnbaar nietszeggende) melodie met dat merkwaardige begin zo geslaagd en dat het nummer vervolgens een beetje wegsterft en in het niets lijkt te eindigen (en een fantastisch baslijntje!). Uniek in die zin dat je als band met een singles / liedjes reputatie met een nummer op de proppen komt dat afwijkt van dat verwachtingspatroon (komt vaker voor – maar minder ontspannen), maar toch in aanstekelijkheid en onderwerp geheel past binnen het oeuvre. Uniek – en zoals al opgemerkt ik kan het zo tienmaal achtereen draaien, zonder dat het vervelend wordt.

02. There Is a Light That Never Goes Out
Alles wat zo typerend Smiths is (buiten mijn nummer 1) samengebald in de perfecte song.

03. William It Was Really Nothing
Kort en krachtige opening van hun beste (verzamel)album en mijn kennismaking.

04. Barbarism Begins at Home *
Het enige andere nummer dat uit mjin oorspronkelijke top 10 gehandhaafd blijft. Een beetje zoals met Some Girls, een simpele uitgebeende tekst in een al even sobere muzikale omlijsting. Een voltreffer zonder franje.

05. Cemetry Gates *
Wat itchy schrijft – alleen dat laatste zinnetje niet

06. How Soon Is Now
07. Bigmouth Strikes Again
08. The Queen Is Dead *
09. The Headmaster Ritual

10. A Rush and a Push and the Land Is Ours *
Om het laatste album, waarvan de pareltjes hier niet voorhanden zijn, niet te vergeten.

Laatste afvallers: Meat is Murder en Panic.

Vreemd voor mij dat mijn minst favoriete album (The Queen is Dead) hier de helft van mijn Top 10 heeft gehaald. Maar dat minst favoriete heeft vooral te maken met mijn sterke afkeer van I Know It’s Over en Never Had No One Ever en die twee ‘fillers’ Frankly Mr. Shankly en Vicar in a Tutu.

Aquila schreef:

01. Some Girls Are Bigger Than Others *
... en dan volgde hier een zeer interessante uiteenzetting ...

Vreemd voor mij dat mijn minst favoriete album (The Queen is Dead) hier de helft van mijn Top 10 heeft gehaald. Maar dat minst favoriete heeft vooral te maken met mijn sterke afkeer van I Know It’s Over en Never Had No One Ever en die twee ‘fillers’ Frankly Mr. Shankly en Vicar in a Tutu.

Ik luister vanaf nu met andere oren naar Some Girls ...
Dat is wat ik zo leuk vind aan commentaren bij een top 10.

Vreemd vind ik het niet dat The Queen Is Dead bij jou voor de juiste helft aanwezig is.
Het blijft door de band genomen hun topplaat, maar ook bij mij geen 5* langspeler,
precies omwille van de argumenten die Aquila opsomt. Geldt voor al hun elpees.
Ook daarom vind ik de verzamelaars met a- en b-kanten doorgaans sterker.

Rhino brengt de 4 studioplaten, 1 live-album en 3 bekendste verzamelaars
(Hatful, World, Bombs) in een door Johnny Marr geremasterde box uit.

Wellicht nadien ook afzonderlijk verkrijgbaar ...

Ik zet die box maar op mijn verlanglijstje, denk ik. Mijn verjaardag komt er immers aan.

De albums ken ik allemaal wel (en heb er ook 3 in bezit), maar heb me nooit zo gerealiseerd dat ze zoveel non-album-singles hadden (en dus interessante verzamelaars).

Aquila
dazzler schreef:
Ik luister vanaf nu met andere oren naar Some Girls ...
Dat is wat ik zo leuk vind aan commentaren bij een top 10..

Dank. Wat ik zélf op wikipedia leerde was dat het nummer slechts éénmaal live (op Youtube te vinden) is gespeeld en Morrissey toen dit couplet heeft toegevoegd:
On the shopfloor
There's a calendar
As obvious as snow...
(As if we didn't know)

Geeft ook wel een dimensie aan het nummer al vind ik de door mij gememoreerde toevoeging over die "moeder" al voldoende voor het laten gaan van je gedachten. Nu refereert Morrissey letterlijk gezien aan de moeders van meisjes, maar als ik terugdenk aan moeders van vriendjes op de lagere en middelbare school. Er is een Japanse episodenfilm 'Fimeiru' waarin in één epsiode een schuchter schooljongetje totaal voor de bijl gaat voor zo'n zeer verleidelijke moeder. Toen moest ik ook aan dit nummer denken.

1. The Queen Is Dead
3. How Soon Is Now
4. Panic
5. Cemetry Gates
7. Bigmouth Strikes Again
8. The Headmaster Ritual
9. I Know It's Over
10. Some Girls Are Bigger Than Others

1. I Know It's Over *

Favoriete Smiths nummer. Ontzettend intens. Kan je bijna van janken zo mooi. Maar ik ben een man en ik huil niet zo snel. Maar geweldig met die hypnotiserend instrumentatie en die fantastisch zang van Morrissey die zich hier van zijn geweldigste kant laat zien.

Deze gaat waarschijnlijk winnen en terecht hoor. Misschien cliché. Maar dit nummer is fantastisch. Het is een intens nummer net als mijn nummer 1 en deze nummer 2 van mij wekt bij mij net als dat nummer het meeste emotie op. Prachtige tekst en het refrein is machtig mooi.

3. Bigmouth Strikes Again

Een van de beste Smiths-nummers, was altijd al een favoriet en zo is het eigenlijk ook gebleven, prachtige zang, heel intens. Vooral in het refrein dat een van de beste is die ik ken. Hoewel de meeste 'beste' refreinen sowieso bij de Smiths zitten.

4. This Charming Man

Op het debuutalbum staat dit pareltje. Een kort nummer. Kort maar heel erg krachtig want dit is een van mijn Smiths-favorieten. Dat prachtige stukje in het nummer: aaaaaaaah, A jumped up pantry boy.

5. The Queen Is Dead

De overweldigende opener en tevens titelnummer moet natuurlijk meedoen in de finale. Het is bijna een episch nummer. En ontzettend mooi. Een van de giganten op het album.

6. A Rush and a Push and the Land Is Ours

Perfecte popsong, lekker vrolijk en vooral de uitspraak van sommige zinnen is geweldig. Alleen dat begin al En lekker meezingen met: A rrrrrrrrrrrrush and a push and the land we stand on is ours.

7. Cemetry Gates

Er zijn eigenlijk geen minpunten op The Queen Is Dead, maar waarschijnlijk haalt dit nummer de top 10 niet door de hevige concurrentie. Eigenlijk verdient dit nummer dat wel, want het is een fantastisch popnummer waarin iedere zin mooi is gezongen. Vooral dit zinnetje: 'Oh, Keats and Yeats are on your side'. Edit: Toch wel dus.

8. The Boy with the Thorn in His Side

Dit is een single van Queen Is Dead, wel te begrijpen, het is een vrij toegankelijk nummer dat erg dromerig is. Prachtige tekst en de zang krijgt de volle punten.

9. What Difference Does It Make

Na Charming Man denk ik de favoriet van het debuut. Heerlijk meeslepend nummer waarbij je af en toe op het puntje van je stoel gaat zitten bij mooie stukken.

10. How Soon Is Now

Het één na beroemdste nummer denk ik wel. Natuurlijk gigantisch mooi. Met dat erg fijne refrein. Maar niet een van mijn absolute favorieten.

11. That Joke Isn't Funny Anymore

Een van de beste op Meat Is Murder en vooral het einde van deze song is hemels mooi.

12. Some Girls Are Bigger Than Others

Absurd goede afsluiter van het al geweldige magnum opus. Het heeft een geestige tekst en qua nummer zit het ook fantastisch in elkaar.

13. Panic

Erg leuk singletje, het is helaas zo weer voorbij. Een lekker vrolijk popnummer. Had niet misstaan op Queen Is Dead. Maar ik ben blij dat ze hem er niet op hebben gezet want ik vind het er qua sfeer niet op passen.

14. Barbarism Begins at Home *

Lekker Smiths-nummer op lekker gejaagde instrumentatie en de schelle zanguitbarstingen zijn geweldig.

15. Meat Is Murder

Een beetje een love-hate nummer van The Smiths. Ik zit daar een beetje tussenin. Zeer degelijke song, maar zie er en het geniale niet van in en het slechte niet. Wel een erg fijn nummer het heerlijke meeslepende instrumentatie.

16. The Headmaster Ritual

Een van de mooie nummers op Meat Is Murder. Maar daar is ook gelijk de kritiek op het album. Allemaal mooie nummers maar geen gigaklassiekers voor mij die er op The Queen Is Dead in overvloed op staan.

17. Stop Me If You Think You've Heard This One Before

Ik heb dit nummer genomineerd, maar vrees dat het niet in mijn top 10 komt. Gewoon door concurrentie, simpelweg erg leuk nummer, ook een wat vrolijker nummer. Beest van een nummer en een van de hoogtepunten op het laatste album.

18. Heaven Knows I'm Miserable Now

Een nummer dat niet op de reguliere albums is terug te vinden en ik ken het mede daarom nog niet echt. Wel zeker een mooi nummer dat nog meer luisterbeurten gaat krijgen.

19. Hand in Glove

Nog steeds goed, maar een van de mindere van de finale. Misschien omdat ik dit nummer nog niet al te vaak gehoord heb. Wellicht een groeibriljantje.

20. William It Was Really Nothing

Nog nooit gehoord, doet me nog niet veel. Ik moet Louder Than Bombs nog een keer goed doorluisteren, want er staan zeker veel pareltjes op. Dit is er waarschijnlijk ook een. Alleen ik moet hem nog een paar keer luisteren.

20 prachtige songs. Paar nummers mis ik, bijvoorbeeld Frankly Mr. Shankly, You Just Haven't Earned It Yet, Reel Around the Fountain en Death of a Discodancer.

Erg moeilijk om een top-10 samen te stellen, alle 20 vind ik prima. 4 nummers komen uit The Queen is Dead.

1. There Is a Light That Never Goes Out
3. Panic
4. This Charming Man
5. The Boy with the Thorn in His Side
6. What Difference Does It Make
7. Heaven Knows I'm Miserable Now
8. How Soon Is Now
9. A Rush and a Push and the Land Is Ours *
10. I Know It's Over *

Van mijn persoonlijke favorieten is er één grote afwezige: You Just Haven't Earned It Yet, Baby. Nog altijd doodjammer dat die het niet gehaald heeft. Voor het overige natuurlijk een puike finale van een absolute wereldband.

1. Stop Me If You Think You've Heard This One Before *
3. The Boy with the Thorn in His Side
4. William It Was Really Nothing
5. How Soon Is Now
6. Barbarism Begins at Home *
7. What Difference Does It Make
8. This Charming Man
9. A Rush and a Push and the Land Is Ours *
10. That Joke Isn't Funny Anymore

Het ontloopt elkaar bij The Smiths niet zo heel erg veel.
Voor mij is de absolute nummer 1 Death of a Disco Dancer maar die is helaas weggestemd. Paint a vulgar picture is ook zo geweldig, maar beide nummers van Strangeways here we come hebben de finale niet gehaald, dus:

3. Stop Me If You Think You've Heard This One Before *
4. A Rush and a Push and the Land Is Ours *
5. The Queen Is Dead *
6. That joke isn't funny anymore
7. Barbarism Begins at Home *
8. Meat Is Murder *
9. Cemetry Gates *
10. Panic
(Hang the DJ Hang the DJ Hang the DJ Hang the DJ, Hang the DJ Hang the DJ Hang the DJ Hang the DJ Hang the DJ Hang the DJ Hang the DJ Hang the DJ, Hang the DJ Hang the DJ Hang the DJ Hang the DJ )

musician schreef:
(Hang the DJ Hang the DJ Hang the DJ Hang the DJ, Hang the DJ Hang the DJ Hang the DJ Hang the DJ Hang the DJ Hang the DJ Hang the DJ Hang the DJ, Hang the DJ Hang the DJ Hang the DJ Hang the DJ )

Wat zal Frankie daarvan zeggen?

DjFrankie (moderator)

(afbeelding)

Geen woorden maar daden

dazzler schreef:
Wat zal Frankie daarvan zeggen?

Niets, de tekst staat natuurlijk alleen in verband met de smarten van Morrissey. Of zijn grandioze vondst in dichterlijke vrijheid hem geliefd heeft gemaakt bij het platendraaiende volk is weer wat anders...... Maar ik geloof niet dat hij zich daar veel van aan heeft getrokken.

Hoe zou hij omgaan met dj's die enkel The Smiths of Morrissey draaien?
Ik heb met een vriend ooit een dergelijke avond georganiseerd in het jeugdhuis.

Een beetje reclame gemaakt in het fanblad en zie ... enkele tientallen Morrissey
lookalikes, compleet met bril, kuif, slodderhemd en (echt waar) gladiolen in de achterzak
schuifelden die avond over de dansvloer, volledig kansloos voor de vrouwelijke sexe.

Maar zo hoorde het natuurlijk ook.

ps. Een soortgelijke Cure avond leverde ons zelfs een uitnodiging op
in een naburig jeugdhuis om ook daar een hele avond Smithje smee te draaien.

Echt geweldig, je ziet het voor je die schuifelende lookalikes! Ja, het leven is natuurlijk ook niet gemakkelijk, Morrissey zijnde....

3. Hand in Glove
4. This Charming Man
5. Panic
6. How Soon Is Now
7. The Boy with the Thorn in His Side
8. Heaven Knows I'm Miserable Now
9. What Difference Does It Make
10. That Joke Isn't Funny Anymore

dix
1. How Soon Is Now

Wordt dit de nummer één van deze GH?

Dan is het inderdaad zo dat een a-typisch Smiths nummer de lijst aanvoert. Maar How Soon Is now heeft dan ook een paar bizondere kwaliteiten... Het luistert haast weg als een pop-drone die geen begin en geen eind kent, het heeft een tekst die universeel te begrijpen valt, er zitten heerlijke zwwwwwiewwww geluiden in, het is dansbaar én luisterbaar, het zou instrumentaal en achterstevoren ook overeind blijven. En het heeft een geheim. Want tot wie richt Morrissey zich eigenlijk?

2. I Know It's Over

Ook wel een beetje een a-typische Smiths song. Niet echt een pakkende melodie of zo, enigszins gesproken / gezongen ... Hier is het vooral de thematiek die me aanspreekt. En die thematiek is eigenlijk hetzelfde als bij mijn nummer 1. Niemand bezingt de eenzaamheid met zoveel gevoel als Morrissey, ongeacht de vorm waarin dit gegoten wordt.

3. This Charming Man

Hier begon het voor mij. Dit nummer stond direct als een huis, maar de debuutplaat vond ik maar zozo. Ik besloot daarom van het enige concert van The Smiths af te zien ( op het verjaardagsfeestje van Vinyl in Amsterdam) en zal die last nu de rest van mijn aardse bestaan moeten dragen. The Smiths is de enige band waarvan ik een reünie wel zie zitten, maar helaas krijgen we de Stone Roses Instead.

4. The Queen Is Dead

The Smiths op haar één na ruigst? Eigenlijk had ik hier het heerlijk opgefokte 'London' willen plaatsen.

5. A Rush and a Push and the Land Is Ours

Hun in mijn ogen beste plaat is helaas ernstig ondervertegenwoordigd in de finale. Last Night I Dreamt was top 3 geweest, Death Of A Disco Dancer daar maar weinig onder. We doen het noodgedwongen met deze Rush & Push en die is zeker niet slecht. Mumers, geef Strangeways nog eens een kans

6. The Headmaster Ritual

lalalalalalala ow ow lalalalala ow ow

7. Barbarism Begins at Home

Grote thema's, goeie songs, 'n gouden stem, dito instrumentalisten. The Smiths brengen alles samen.

8. Panic

Te vaak gehoord, maar nog steeds niet vervelend. Blijkbaar niet kapot te krijgen. .

9. Some Girls Are Bigger Than Others

Andere users hebben dit nummer al onder een vergrootglas gelegd. Ik zal er ook eens met extra attentie naar luisteren. Tot vandaag toe vond ik dit een prettig liedje met een pakkende titel.

10 t/ 72. Bigmouth Strikes Again .... etc etc etc

dix
En Dazzler, kun je ook eens peilen of vegetariërs ander favorieten hebben dan fervente vleeseters?

dazzler schreef:
Hoe zou hij omgaan met dj's die enkel The Smiths of Morrissey draaien?
Ik heb met een vriend ooit een dergelijke avond georganiseerd in het jeugdhuis.

Een beetje reclame gemaakt in het fanblad en zie ... enkele tientallen Morrissey
lookalikes, compleet met bril, kuif, slodderhemd en (echt waar) gladiolen in de achterzak
schuifelden die avond over de dansvloer, volledig kansloos voor de vrouwelijke sexe.

Maar zo hoorde het natuurlijk ook.

ps. Een soortgelijke Cure avond leverde ons zelfs een uitnodiging op
in een naburig jeugdhuis om ook daar een hele avond Smithje smee te draaien.

Mooie anekdotes. Zelf heb ik als dj ook wel eens Panic opgezet. Niets mis met een beetje zelfspot, al gaat het nummer vooral over radiodj's.

Mijn mooiste Smiths op de dansvloer-moment was in 2004, in het Utrechtse Ekko, op de afterparty van een Belle and Sebastian-concert. Zodra de band binnenkwam werd meteen This Charming Man opgezet en ging Stuart direct uit zijn bol. Het is blijkbaar een van zijn favoriete bands (de vroege B&S werd ook vaak met de Smiths vergeleken).

DjFrankie (moderator)
herman schreef:
Zelf heb ik als dj ook wel eens Panic opgezet. Niets mis met een beetje zelfspot, al gaat het nummer vooral over radiodj's.
.

Ik ook, samen met Kraze - The Party "Hey Dj Give Me A Fat Beat", draaide ik begin jaren 90 ook Panic, altijd zijn er dan mensen die dan tijdens het nummer jouw kant opkijken.

Ik had het leuker gevonden als ze dit bij Savage Garden - I Want You hadden gedaan.

dix schreef:
En Dazzler, kun je ook eens peilen of vegetariërs ander favorieten hebben dan fervente vleeseters?

Waarschijnlijk wel, Meat is Murder was voor mij de eerste afvaller.

Aquila
dix schreef:
1. How Soon Is Now
Wordt dit de nummer één van deze GH?

Nee. Het lijkt me dat de nummer 1 wel vast staat, aangezien het licht nooit zal doven, maar over de nummer 2 heb ik niet zo'n duidelijk beeld. Ik denk dat Bigmouth een eind komt, maar How Soon is Now zal er wel bij in de buurt komen.

dix schreef:

Volgens mij start je de peiling zelf, ik ben vegetariër zonder Meat is Murder in de Top 10.

- - -

Wat mij verder opvalt is dat Paint a Vulgar Picture niet in de eindlijst kwam en ook weinig wordt genoemd als zijnde een groot gemis. Ik dacht dat dat ook een échte Smiths favoriet was.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:23 uur

geplaatst: vandaag om 08:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.