menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits !

zoeken in:
1. Cortez the Killer
2. Old Man
3. Like a Hurricane
4. Down by the River
5. Cowgirl in the Sand
6. After the Gold Rush
7. A Man Needs a Maid *
8. Out on the Weekend *
9. Alabama *
10. Southern Man

Ik mis Ambulance Blues (zou op 3 komen). Voor de rest is dit een behoorlijk sterk rijtje.

johannesA
1. Powderfinger
2. Out on the Weekend *
3. Old Man
4. Like a Hurricane
5. Cortez the Killer
6. Cowgirl in the Sand
7. Heart of Gold
8. The Loner *
9. A Man Needs a Maid
10. The Needle and the Damage Done

Wat een artiest

1. Down by the River
2. Cortez the Killer
3. Cowgirl in the Sand
4. Like A Hurricane
5. Southern Man
6. Cinnamon Girl
7. The Needle and the Damage Done
8. After the Gold Rush
9. My, My, Hey, Hey (Out of the Blue)*
10. Rockin' in the Free World

1. After the Gold Rush
Met zijn curieuze opbouw (heden/verleden/toekomst) een van de meest direct poëtische teksten in het oeuvre van Neil Young. Griezelig perfect liedje, in een soort stonerfolk-modus waarin Young excelleert. Een simpele melodie en een paar akoorden op de elektrische piano is eigenlijk alles wat hij nodig heeft. Die solo op de hoorn (?) is muzikaal dan niet interessant, maar dient als een soort kers op de taart. Goedbeschouwd het nummer waarmee mijn liefde voor Neil Young begon, en nog steeds een grote favoriet, al hoeft hij het van mij niet persé meer te spelen. Toen hij in de jaren zeventig die hoge noten niet haalde was dat emotioneel overtuigend, nu veroorzaakt het vooral oorpijn.

2. On the Beach
Fijn dat er tenminste één nummer van het magistrale On The Beach de finale halen (jammer genoeg niet het superieure 'Ambulance Blues' of 'For The Turnstiles'). Enfin, met een paradoxale mix van aan schizofrenie grenzende afstandelijkheid en hartverscheurende melancholie rumineert Young over zijn leven in de schijnwerpers: 'Though my problems are meaningless/ that don't make them go away/ I need a crowd of people/ but I can't face them day to day...' De muziek verwoordt de stemming van de tekst briljant, sobere bluesnoten die zich toch compleet vasthaken in je hoofd. Huiveringwekkend.

3. Cowgirl in the Sand
Monumentaal, koortsachtig nummer. Wint het van die andere grote Everybody Knows-rocker doordat het gewoon een beter liedje is, naar mijn mening. Je kunt helemaal verdwalen in die slordige solo's die Young speelt tussen de strofes door, en die achteloze akkoorden die de betreurde Danny Whitten speelt vullen Youngs spel aan zoals geen enkele andere gitarist sindsdien heeft weten te doen.

4. Comes a Time
'This old world keeps spinning round/ it's a wonder tall trees ain't laying down.' Zo is het maar net. Country-Neil blijft een beetje een acquired taste, maar zeker in combinatie met vrouwenzang en of fiddle heeft hij juist in dat genre wat van zijn beste werk opgenomen. Comes A Time mag, als plaat en als titelnummer, staan tussen al het andere prachtige wat hij in de jaren zeventig maakte.

5. My My Hey Hey (Out of the Blue)
En wel degelijk de akoestische versie, al vind ik die met Crazy Horse ook wel aardig. Maar dat op en neer gaande gitaarlijntje blijft natuurlijk een geniale oorworm. Verder een nogal ambigue ode aan rock 'n roll, die met een naar nasmaakje werd opgezadeld toen Kurt Cobain een tekstregel citeerde in zijn afscheidsbrief.

6. The Needle and the Damage Done
Een van de meest directe songs die Neil Young ooit schreef, laat niets te raden over en valt niets aan toe te voegen. Hij nam niet eens een studioversie op, wat voor Neil Young niet zo vreemd is maar toch uit de toon valt op het betrekkelijk gepolijste 'Harvest'. In minder dan twee minuten zingt Neil Young alles wat je kunt zingen over een klotesituatie. De volkomen antithese van het 'live fast, die young'-gebral waar de rock 'n rollwereld van uitpuilt, en mede daarom ook van blijvende betekenis.

7. Powderfinger
Redneck-inhaker, misschien bedoeld als goedmakertje voor 'Southern Man'? Alom bejubeld als klassieker van Neil Young, maar van een dusdanig hoekige en modderige kwaliteit dat ik bij de eerste paar keren dacht 'is dit nou het grote Powderfinger'? Inmiddels moet ik bekennen dat de song bij de duizendste keer nog verser lijkt dan bij de eerste, en het een paar van de meest enigmatische tekstregels uit de loopbaan van Ome Neil bevat ('Red means run, son, numbers add up to nothing').

8. Cortez the Killer
geweldige gitaren, al erger ik me een beetje aan die bij vlagen stompzinnige tekst, en vind ik veel van zijn andere langdradige rockers sterker. Of een tikkeltje minder tegen het saaie aan. Maar ja, hij zal toch wel nummer 1 worden, neem ik aan.

9. Out on the Weekend
Beklemmende opener van Harvest, die me bijna tot tranen kan roeren als ik hem op het juiste (of verkeerde) moment hoor, maar die naar een tijdje wel een tikkeltje gaat vervelen.

10. Southern Man
Eigenlijk stond op deze plek 'Like A Hurricane', maar bij herbeluistering schatte ik deze toch iets hoger in, vooral door de intense tussenstukjes. 'How long, how long', etc. Naar sommige presidentskandidaten te oordelen zijn we sindsdien niet veel verder gekomen.

1 . Like a Hurricane
2 . A Man Needs a Maid *
3 . After the Gold Rush
4 . Cortez the Killer
5 . The Loner *
6 . Down by the River
7 . Southern Man
8 . Cowgirl in the Sand
9 . Old Man
10 . The Needle and the Damage Done

Een geweldige artiest, al deed ik niet in de vorige rondes mee; zo uitputtend ken ik zijn oeuvre niet. Vooral mijn top 3 hoort bij de hoogste categorie .

Wie herinnert zich overigens nog dat eind 1990 bij de Avondspits (toen met Tom Blomberg) Rockin' in the free world vrij verrassend de Erelijst haalde (zeven dagen achter elkaar in het Steunfonds gestaan)? Ik had hem gestort Een hit zou het helaas toch niet worden.

Ulfat-e-Zulmat
Sandokan-veld schreef:
(jammer genoeg niet het superieure 'For The Turnstiles').

Misschien wel mijn favoriete Neil Young nummer, zeker wat betreft de tekst.

Veel persoonlijk favorieten ontbreken in het lijstje zie ik..

01. After the Gold Rush
02. A Man Needs a Maid *
03. Cortez the Killer
04. Cinnamon Girl
05. The Needle and the Damage Done
06. Like a Hurricane
07. Old Man
08. Comes a Time
09. On the Beach
10. The Loner *

Sandokan-veld schreef:
8. Cortez the Killer

Maar ja, hij zal toch wel nummer 1 worden, neem ik aan.

Serieus? Dat zou me toch wel verbazen.

/edit: zie inderdaad een behoorlijk aantal nummer 1 posities dus het zou zomaar kunnen. Nummer is wel goed genoeg voor mijn top 10 maar nummer 1 zou ik toch wat overdreven vinden.

Laten we ervan uitgaan dat Cortez the Killer nummer 1 wordt.

Des te groter de verrassing als het niet zo is.

Vandaag een heel drukke dag: deadline blijft op 20.00u staan,
maar het zou kunnen dat ik eerst nog heel wat te berekenen heb.

Ik kondig bij deze Greatest Hits of Mike Oldfield aan dat vanavond laat zal starten.

1. After the Gold Rush
2. Cortez the Killer
3. Like a Hurricane
4. On the Beach
5. Old Man
6. Cinnamon Girl
7. Southern Man
8. The Needle and the Damage Done
9. Comes a Time
10. Heart of Gold

1. Like a Hurricane
2. The Needle and the Damage Done
3. Heart of Gold
4. Down by the River
5. After the Gold Rush
6. Comes a Time
7. Cowgirl in the Sand
8. The Loner *
9. Alabama *
10. My My Hey Hey (Out of the Blue)

23 lijstjes geteld en het is spannender dan je denkt ...

After the Gold Rush gaat ook pijnlijk hoge ogen gooien, vrees ik. Waarom Cortez zo'n verrassende winnaar zou zijn, ben ik wel benieuwd naar. Scoort in de MuMe Ladder ook altijd als (één van de) hoogste Young-nummers.

1.Heart of gold
2.Like a hurricane
3.Out on the weekend
4.Southern man
5.After the goldrush
6.The needle and the damage done
7.Comes a time
8.Cortez the killer
9.Down by the river
10.On the beach

1. Like a Hurricane
2. Down by the River
3. Heart of Gold
4. Cowgirl in the Sand
5. Cortez the Killer
6. A Man Needs a Maid
7. After the Gold Rush
8. Southern Man
9. On the Beach
10. Rockin' in the Free World

GREATEST HITS of NEIL YOUNG !

De laatste 10 op een rijtje ...

Je leest van links naar rechts: positie, puntentotaal, titel en aantal stemmen.
Songs met * stonden niet in de startlijst, maar werden genomineerd in de 1ste ronde.

11. (62) Rockin' in the Free World (12) en de nummer 1 van Poeha

12. (49) On the Beach (11)

13. (49) A Man Needs a Maid * (10) en 3x op 2

14. (49) Cinnamon Girl (10) en 1x op 2

15. (47) Out on the Weekend * (9)

16. (38) Comes a Time (8)

17. (35) Crime in the City (Sixty to Zero Part 1) * (7)

18. (35) Powderfinger (6) en de nummer 1 van johannesA

19. (33) Alabama * (9)

20. (29) The Loner * (8)

De laagste twee songs halen nog behoorlijk veel stemmen, maar lage scores.
Powderfinger heeft het minst aantal stemmen, maar kon rekenen op een nummer 1.

Alle nominaties eindigen buiten de top 10.
Enkel de top 3 torent boven de rest van de finalisten uit.

Er waren 25 deelnemers aan deze finale.

10. (63) The Needle and the Damage Done (15)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=fi2XCsPKlY8

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Sandokan-veld schreef:
Een van de meest directe songs die Neil Young ooit schreef, laat niets te raden over en valt niets aan toe te voegen. Hij nam niet eens een studioversie op, wat voor Neil Young niet zo vreemd is maar toch uit de toon valt op het betrekkelijk gepolijste 'Harvest'. In minder dan twee minuten zingt Neil Young alles wat je kunt zingen over een klotesituatie. De volkomen antithese van het 'live fast, die young'-gebral waar de rock 'n rollwereld van uitpuilt, en mede daarom ook van blijvende betekenis.

09. (67) My My Hey Hey (Out of the Blue) (12)

https://www.youtube.com/watch?v=LYak0rPUDIU

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Sandokan-veld schreef:
En wel degelijk de akoestische versie, al vind ik die met Crazy Horse ook wel aardig. Maar dat op en neer gaande gitaarlijntje blijft natuurlijk een geniale oorworm. Verder een nogal ambigue ode aan rock 'n roll, die met een naar nasmaakje werd opgezadeld toen Kurt Cobain een tekstregel citeerde in zijn afscheidsbrief.
chevy93 schreef:
It's better to burn out than to fade away.
Een waarheid als een koe. Zo dacht ook Cobain...

08. (68) Old Man (13)

De nummer 1 van dynamo d.

https://www.youtube.com/watch?v=221mohEolWc

chevy93 schreef:
Samen met Rockin' in the Free World twee nummers die compleet tegengesteld aan elkaar zijn, maar de reden dat ik ze samen bespreek is omdat ze één ding gemeen hebben: doodgedraaid. Beide nummers kunnen uiteraard nog steeds redelijk op een boel liefde van mijn kant, maar de kans dat deze op een ander moment niet in mijn top 10 zouden prijken, is een zeer reële gedachte. Vandaag nog niet. Rockin' in the Free World rockte te hard en Old Man klonk nog te persoonlijk. Op Weld overigens een heerlijke uitvoering van Rockin' in the Free World (bijna 10 minuten).

07. (77) Southern Man (16)

De nummer 1 van GrafGantz.

https://www.youtube.com/watch?v=kVRxdPWV3RM

chevy93 schreef:
Van het album dat doorspekt is met middelmatigheid. Dat zeg ik niet om te provoceren, maar zo zie ik After the Gold Rush. Op dit nummer na. Een nummer met ballen en vooral dat laatste couplet met stemvervorming is geweldig.
Sandokan-veld schreef:
Eigenlijk stond 'Like A Hurricane' op 10, maar bij herbeluistering schatte ik deze toch iets hoger in, vooral door de intense tussenstukjes. 'How long, how long', etc. Naar sommige presidentskandidaten te oordelen zijn we sindsdien niet veel verder gekomen.

06. (82) Down by the River (14)

De nummer 1 van laxus11 en Tribal Gathering.

https://www.youtube.com/watch?v=BoA5cqDSasM

Aquila schreef:
De relatief grote omvang van Neil Young (en Crazy Horse) in mijn CD-collectie is eigenlijk opmerkelijk te noemen. Valt toch redelijk buiten het zwaartepunt van mijn verzameling (avant-garde/prog, electronica, wave). Ik ontdekte Neil door iemand in mijn studentenhuis - met name 4-Way Street en Weld (live dus!) trokken mij onmiddellijk over de streep.

05. (87) Heart of Gold (14)

De nummer 1 van arcade monkeys, Justus18 en Kees-Jan.

https://www.youtube.com/watch?v=u925g6CgKuw

Justus18 schreef:
Ik word oud, maar mijn nummer 1 is met afstand mijn nummer 1.
chevy93 schreef:
Deze ook doodgedraaid, maar deze blijft favoriet. Hoe het nummer opent met die paar gitaarakkoorden en dan boem die mondharmonica. Vanaf dat moment wordt ik gegrepen door het nummer. Wat is trouwens dat gejank dat je hoort op de achtergrond? Is dat een pedal steel guitar? Hoe het ook heet, het is schitterend.

04. (91) Cowgirl in the Sand (15)

De nummer 1 van dumb_helicopter.

https://www.youtube.com/watch?v=-6ibl6PIKPM

Sandokan-veld schreef:
Monumentaal, koortsachtig nummer. Wint het van die andere grote Everybody Knows-rocker doordat het gewoon een beter liedje is, naar mijn mening. Je kunt helemaal verdwalen in die slordige solo's die Young speelt tussen de strofes door, en die achteloze akkoorden die de betreurde Danny Whitten speelt vullen Youngs spel aan zoals geen enkele andere gitarist sindsdien heeft weten te doen.

03. (111) After the Gold Rush (19)

De nummer 1 van musicfriek, remcodulac en Sandokan-veld.

https://www.youtube.com/watch?v=1e3m_T-NMOs

Sandokan-veld schreef:
Met zijn curieuze opbouw (heden/verleden/toekomst) een van de meest direct poëtische teksten in het oeuvre van Neil Young. Griezelig perfect liedje, in een soort stonerfolk-modus waarin Young excelleert. Een simpele melodie en een paar akoorden op de elektrische piano is eigenlijk alles wat hij nodig heeft. Die solo op de hoorn (?) is muzikaal dan niet interessant, maar dient als een soort kers op de taart. Goedbeschouwd het nummer waarmee mijn liefde voor Neil Young begon, en nog steeds een grote favoriet, al hoeft hij het van mij niet persé meer te spelen. Toen hij in de jaren zeventig die hoge noten niet haalde was dat emotioneel overtuigend, nu veroorzaakt het vooral oorpijn.

02. (149) Cortez the Killer (20)

De nummer 1 van Aquila, Brunniepoo, chevy93, Co Jackso, dix en lebowski.

https://www.youtube.com/watch?v=m-b76yiqO1E

Aquila schreef:
De nummer 1 staat buiten kijf. De aandurende landerige, prachtige elektrische gitaar opening van het nummer wordt gevolgd door de mooiste tekstuele opener van een nummer ever wat mij betreft. Niet zozeer door de stem van Neil (uiteraard), maar het ritme, dictie, melodie en absoluut poëtische, beeldende ervan (ook al is het behoorlijk bloederig onderwerp): "He Came Dancing Across the Water / With His Galleons and Guns / Looking for the New World / A Palace in the Sun / On the Shore Lay Montezuma..."
chevy93 schreef:
Een schande dat deze niet opgenomen wordt in de Top 2000. Een nummer dat me iedere keer weer pakt. Vanaf noot 1 straalt de klasse er vanaf. Rustig opgebouwd, een intro van ruim 3 minuten en een outro waar ik kippenvel van krijg. 7½ minuut complete stilte van mijn kant. Vol bewondering, want hoe kan iemand in vredesnaam zo mooi gitaar spelen?

01. (156) Like a Hurricane (22)

De nummer 1 van ArthurDZ, DjFrankie, El Ninjo, LucM, musician en ranboy.

https://www.youtube.com/watch?v=UeaGThqYgkc

musician schreef:
Zo dan maar. Ik zie dat wat is gekozen allemaal jaren '70 is met uitzondering van Rockin' in the free world. Eigenlijk wordt er altijd teruggevallen op de eerste albums van Young, Everybody knows this is nowhere, After the Gold Rush, Harvest. Aangevuld met Like a Hurricane en het album Rust Never Sleeps. De liefhebbers van het bewierrookte drama in drie delen, met On the Beach,Tonight's the Night en Time Fades Away, hadden daarentegen al helemaal niet veel nominaties om uit te kiezen, net als degenen die weglopen met de country op albums als Harvest Moon en Old Ways.
chevy93 schreef:
Zelfde probleem als met Old Man en Rockin' In the Free World (= doodgedraaid) ... met als verschil dat dit nummer mij eens in de zoveel tijd wel iedere keer blijft pakken. Door een overkill een tijdje links laten liggen en nu gedoseerd draaien. De enige manier voor mij om iedere keer weer gepakt te worden door dat vunzige gitaarspel.

dix
en inderdaad, verrassend ...

Dankzij de twee laatste lijstjes van vanavond sprong Hurricane over Cortez.

Mooie top 10 met een mooie nummer 1

chevy93 schreef:
wordt ik

Leuke editie en bij Mike Oldfield zal ik wat later inhaken.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:31 uur

geplaatst: vandaag om 20:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.