MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits !

zoeken in:
dazzler schreef:
Als chevy en musician straks allebei even gepassioneerd hun top 10 bejubelen, mogen ze
van mij nog een tijdje doorgaan. Of ze schrijven samen een recensie bij het live album in kwestie.

Dat zal vermoedelijk niet gaan, ik voorzie niet dat Chevy Cow Palace gaat kopen en beluisteren. En ik wil niet over één nacht ijs gaan, bij mij zit het album nog te rijpen, vooral de paar experimenten met de vocoder op cd 2.

chevy93 schreef:
Living with War wordt met de luisterbeurt minder. Helaas.

Gelukkig, deze hoogdravende conclusie na een eenmalige luisterbeurt. Ik geloof ook niet dat je enig idee hebt waar het over gaat bij deze cd maar dat wil je waarschijnlijk ook niet weten. Met geluk 20 minuten aan besteed, snel afgebrand. Volgende tracks van Youtube, ober!

1) Nogmaals, kun je die hetze ergens anders laten plaatsvinden.
2) Neil Young, en ook Cow Palace, is gewoon op het volkomen legale Spotify te vinden.
3) Wat wil je nu eigenlijk? Een album aan je voorbij laten gaan omdat het op papier niet goed is mag niet. Een album na meerdere luisterbeurten afkeuren mag niet. Je uitgebreid verdiepen, vertrouwen op het almachtige woord van musician, naar de platenzaak lopen, en na het plaatje grijsgedraaid te hebben het album aanbidden, en musician bedanken voor zijn goede raad? Hoort het zo te gaan?

Mwa, afkeuren. Ik vind een 3,5* toch een mooi cijfer. Alleen na de eerste luisterbeurt zat ik toch wel op een dikke 4,0*. Het is nou eenmaal het lot van Neil Young. Ze worden of alleen maar beter (bv. On The Beach en Rust Never Sleeps) of alleen maar minder (bv. Freedom en Weld). Het enige album dat constant is gebleven qua waardering is After the Gold Rush.

Na 14 eliminatielijstjes kreeg elk nummer
behalve My My Hey Hey (etc ...) minstens een stamp onder de kont.

Voorlopig hoeven we geen tie-break te spelen, tenzij daar voor 20.00u nog verandering in komt.

Borrowed Tune *
Danger Bird
I Am a Child *
My My Hey Hey (Out of the Blue)
Only Love Can Break Your Heart *
Out on the Weekend *
Powderfinger
Southern Man
Tonight's the Night
Words (between the Lines of Age) *

Ambulance Blues
Borrowed Tune *
Crime in the City (Sixty to Zero Part 1) *
Danger Bird
Eldorado
Harvest Moon
I Am a Child *
On the Beach
See the Sky about to Rain *
The Loner *

Na 16 keer wikken en wegen mogen deze 10 nummers uit de wedstrijd stappen.

12 Borrowed Tune *
12 I Am a Child *
11 Only Love Can Break Your Heart *
11 Words (between the Lines of Age) *
10 See the Sky about to Rain *
9 Harvest Moon
7 Ambulance Blues
7 Danger Bird
7 Eldorado
7 Tonight's the Night

6 A Man Needs a Maid *
6 Crime in the City (Sixty to Zero Part 1) *
6 Powderfinger
6 The Loner *
5 Comes a Time
5 Heart of Gold
5 Out on the Weekend *
4 On the Beach
4 The Needle and the Damage Done
3 Alabama *
3 Cowgirl in the Sand
3 Rockin' in the Free World
2 After the Gold Rush
2 Cinnamon Girl
2 Southern Man
1 Cortez the Killer
1 Down by the River
1 Like a Hurricane
1 My My Hey Hey (Out of the Blue)
1 Old Man

GREATEST HITS of NEIL YOUNG !

3de RONDE finale

Tijd voor een top 10 met ongetwijfeld heel mooie beschouwingen

A Man Needs a Maid *
After the Gold Rush
Alabama *
Cinnamon Girl
Comes a Time
Cortez the Killer
Cowgirl in the Sand
Crime in the City (Sixty to Zero Part 1) *
Down by the River
Heart of Gold
Like a Hurricane
My My Hey Hey (Out of the Blue)
Old Man
On the Beach
Out on the Weekend *
Powderfinger
Rockin' in the Free World
Southern Man
The Loner *
The Needle and the Damage Done

Deadline 3de ronde (aka de finale) is vrijdagavond om 20.00u.

dix
Eldorado eruit ? Bizar

Met I Am A Child en See The Sky About To Rain eruit sneuvelen twee top 10 nummers

Gelukkig blijft er nog veel moois over!

1 Cortez the Killer
2 My My Hey Hey (Out of the Blue)
3 Down by the River
4 Powderfinger
5 After the Gold Rush
6 Rockin' in the Free World
7 Heart of Gold
8 Cinnamon Girl
9 Crime in the City (Sixty to Zero Part 1) *
10 Like a Hurricane

Had ik tien hele goede suggesties gedaan, blijven we verdorie met bijna het hele matige Harvest album zitten. Het maakt in ieder geval het schrappen een stuk makkelijker.

01. Down by the River
02. Cinnamon Girl
03. After the Gold Rush
04. Cowgirl in the Sand
05. On the Beach
06. Southern Man
07. Crime in the City (Sixty to Zero Part 1) *
08. Cortez the Killer
09. Like a Hurricane
10. Powderfinger

De top 6 zou mijn Neil Young top 25 wel gehaald hebben. De rest waarschijnlijk niet. Drie hoge noteringen voor Everybody Knows.. nummers. Aangezien het mijn favoriete NY album is niet geheel onlogisch.

Helemaal niets van Tonight's the Night?

Neil Young Top 10:

01 Like a Hurricane
02 Cortez the Killer
03 Southern Man
04 Cowgirl in the Sand
05 Powderfinger
06 Rockin' in the Free World
07 The Loner
08 Alabama *
09 Down by the River
10 Cinnamon Girl

Zo dan maar. Ik kon er niet toe komen te stemmen op My my hey hey (out of the blue) en dan tegelijkertijd denken dat het gaat om Hey hey my my (into the black). Dat is teveel gevraagd van het goede.

Dan is dit wel mijn top 10, prima op zich, maar ontbreken er een paar nummers die niet in de eindlijst stonden. En ik zie dat wat is gekozen allemaal jaren '70 is m.u.v. Rockin' in the free world.

Eigenlijk wordt er altijd teruggevallen op de eerste albums van Young, Everybody knows this is nowhere, After the Goldrush, Harvest. Aangevuld met Like a hurricane en het album Rust never sleeps.

De liefhebbers van het bewierrookte drama in drie delen, met On the Beach,Tonight's the night en Time fades away, hebben daarentegen al helemaal niet veel nominaties om uit te kiezen, net als degenen die weglopen met de country op albums als Harvest moon en Old ways.

dix
1. Cortez the Killer
2. Crime in the City (Sixty to Zero Part 1)
3. My My Hey Hey ... graag de live versie zoals gebruikt Dennis Hopper's film 'Out of the Blue'
4. Comes a Time
5. Cinnamon Girl
6. Rockin' in the Free World
7. Heart of Gold
8. Old Man
9. On the Beach
10. After the Gold Rush

dazzler schreef:
7 Danger Bird
7 Eldorado
7 Tonight's the Night

6 A Man Needs a Maid *
6 Crime in the City (Sixty to Zero Part 1) *
6 Powderfinger
Dat is wel heel jammer.

GrafGantz schreef:
Helemaal niets van Tonight's the Night?
Blijkbaar ben ik niet de enige die dat album schromelijk overschat vindt.

chevy93 schreef:
Blijkbaar ben ik niet de enige die dat album schromelijk overschat vindt.

Chevy, dit is de finale ... je had beloofd om je loftrompet uit te halen, niet de sloophamer.

DjFrankie (moderator)
1 Like a Hurricane
2 Cortez the Killer
3 Rockin' in the Free World
4 Crime in the City (Sixty to Zero Part 1) *
5 My My Hey Hey (Out of the Blue)
6 Old Man
7 Cinnamon Girl
8 Heart of Gold
9 The Needle and the Damage Done
10 Cowgirl in the Sand

dazzler schreef:
Chevy, dit is de finale ... je had beloofd om je loftrompet uit te halen, niet de sloophamer.
Volgens haal ik toch best met mijn loftrompet uit als het gaat om het ontbreken van Tonight's the Night. Maar eerlijk is eerlijk, Tired Eyes zou best bij de bovenste 20 mogen komen. Voor de echte loftrompet moet je overigens even geduld hebben. Daar zal ik me morgen aan wagen.

Ik zal alvast verklappen dat de volgorde anders is dan in mijn reeds geplaatste top 250.

Neil Young top 10:

01. Rockin' in the Free World
02. Comes a Time
03. My My Hey Hey (Out of the Blue)
...speciaal de Hey Hey My My live versie van Farm Aid 1985...
04. The Needle and the Damage Done
...klein gehouden maar oh zo fijn, zoals Neil wel meer mooie korte tracks heeft afgeleverd...

05. Like a Hurricane
06. Alabama *
07. Southern Man
08. Out on the Weekend *
09. Crime in the City (Sixty to Zero Part 1) *
10. Heart of Gold
...en dan speciaal de live versie uit 1971, nog niet eens zo zeer muzikaal, maar waar ome Neil gewoon een kleine twee minuten aan het zoeken is naar de juiste harmonica en ze dan ook nog even wat stemt...

Cortez viel als laatste af (die gaat het hier vast winnen)... eerder vond ik daar niet veel aan, maar het kwartje begint wel steeds meer te vallen, helaas niet genoeg voor een plaatsje bij de beste tien.
Eldorado en See the Sky about to Rain mis ik nog wel, voor een nog betere top 10.

Nu maar weer verder met de ontdekking van de overige tracks van meneer Young.

Ik word oud, maar mijn nummer 1 is met afstand mijn nummer 1. De rest (waarbij wel wat andere favorieten helaas ontbreken) is ook geweldig, maar wat lastiger om op volgorde te zetten. Ik wil daar niet al te lang over nadenken en houd het hierop:

1 Heart of Gold
2 A Man Needs a Maid *
3 Like a Hurricane
4 Out on the Weekend *
5 Cortez the Killer
6 The Needle and the Damage Done
7 After the Gold Rush
8 Alabama *
9 Southern Man
10 Down by the River

1 Cortez the Killer
2 Southern Man
3 After the Gold Rush
4 Alabama *
5 Cinnamon Girl
6 The Needle and the Damage Done
7 Down by the River
8 Cowgirl in the Sand
9 On the Beach
10 Old Man

1. Heart of Gold
2. Out on the Weekend *
3. Like a Hurricane
4. Old Man
5. Rockin' in the Free World
6. A Man Needs a Maid *
7. After the Gold Rush
8. The Loner *
9. The Needle and the Damage Done
10. Comes a Time

Vooral die eerste 4 zijn absolute top!

1. Cowgirl in the Sand
2. Heart of Gold
3. Like a Hurricane
4. Cortez the Killer
5. Down by the River
7. My My Hey Hey (Out of the Blue)
8. The Needle and the Damage Done
9. A Man Needs a Maid *
10. Alabama *

1. Southern Man
2. Cowgirl in the Sand
3. The Loner *
4. Down by the River
5. After the Gold Rush
6. Crime in the City (Sixty to Zero Part 1) *
7. Cortez the Killer
8. Like a Hurricane
9. Old Man
10. Out on the Weekend *

De gehele top 5 van z'n eerste 3 albums, maar vooral vanwege het ontbreken van (nummers van) Tonight's the Night.

Aquila
De relatief grote omvang van Neil Young (en Crazy Horse) in mijn CD-collectie is eigenlijk opmerkelijk te noemen. Valt toch redelijk buiten het zwaartepunt van mijn verzameling (avant-garde/prog, electronica, wave). Ik ontdekte Neil door iemand in mijn studentenhuis - met name 4-Way Street en Weld (live dus!) trokken mij onmiddellijk over de streep.

De nummer 1 staat buiten kijf. De aandurende landerige, prachtige elektrische gitaar opening van het nummer wordt gevolgd door de mooiste tekstuele opener van een nummer ever wat mij betreft. Niet zozeer door de stem van Neil (uiteraard), maar het ritme, dictie, melodie en absoluut poëtische, beeldende ervan (ook al is het behoorlijk bloederig onderwerp):
"He Came Dancing Across the Water
With His Galleons and Guns
Looking for the New World
A Palace in the Sun
On the Shore Lay Montezuma..."

01. Cortez the Killer
02. My My Hey Hey (Out of the Blue) / Hey Hey My My (Into the Black)
03. On the Beach
04. Powderfinger
05. Crime in the City (Sixty to Zero Part 1) *
06. Southern Man
07. Cowgirl in the Sand
08. Like a Hurricane
09. After the Gold Rush
10. A Man Needs a Maid *

Nummer 10 dan wel met Massey Hall in gedachte (een prachtige combi met Heart of Gold), de versie op Harvest met dat orkest kan me niet bekoren, maar zonder dat orkest vind ik het een wereldnummer en ik moest het in mijn Top 10 zetten.

Deze post is (voorlopig) mijn laatste bijdrage aan de site - dank @dazzler en de anderen voor het in de spotlights zetten van favorieten, waaronder deze editie ook absoluut valt!

1. Like a Hurricane
2. Cowgirl in the Sand
3. Rockin' in the Free World
4. Old Man
5. After the Gold Rush
6. The Needle and the Damage Done
7. Down by the River
8. Cinnamon Girl
9. My My Hey Hey (Out of the Blue)
10. Alabama*

1. Cortez the Killer
Een schande dat deze niet opgenomen wordt in de Top 2000. Een nummer dat me iedere keer weer pakt. Vanaf noot 1 straalt de klasse er vanaf. Rustig opgebouwd, een intro van ruim 3 minuten en een outro waar ik kippenvel van krijg. 7½ minuut complete stilte van mijn kant. Vol bewondering, want hoe kan iemand in vredesnaam zo mooi gitaar spelen?

2. On the Beach
On the Beach, de grootste groeier van Neil. De eerste keer dat ik het album hoorde, kan ik me niet meer herinneren, maar ik weet nog wel dat met name de laatste 4 nummers opvielen. De eerste luisterbeurt die me bij stond was tijdens een schooltrip naar Genève. Walk On, de slappe opener en See the Sky About to Rain die het valse van Neil pijnlijk naar de oppervlakte bracht. Nog steeds ben ik niet gecharmeerd van die twee nummers. Hoewel ik het album af wilde zetten, heb ik er toch voor gekozen het album (zij het op de achtergrond) door te laten draaien. En toen was daar opeens On the Beach. Later overtroffen door Ambulance Blues (die ook zeker top 10 had gescoord!). Ambulance Blues bleef goed, maar On the Beach is inmiddels uitgegroeid tot één van de beste nummers aller tijden. Samen met Concrete Jungle van The Wailers was het ook mijn soundtrack van de afgelopen zomer.

3. Heart of Gold
Deze ook doodgedraaid, maar deze blijft favoriet. Hoe het nummer opent met die paar gitaarakkoorden en dan boem die mondharmonica. Vanaf dat moment wordt ik gegrepen door het nummer. Wat is trouwens dat gejank dat je hoort op de achtergrond? Is dat een pedal steel guitar? Hoe het ook heet, het is schitterend.

4. Like a Hurricane
Zelfde probleem als met Old Man en Rockin' In... met als verschil dat dit nummer mij eens in de zoveel tijd wel iedere keer blijft pakken. Door een overkill een tijdje links laten liggen en nu gedoseerd draaien. De enige manier voor mij om iedere keer weer gepakt te worden door dat vunzige gitaarspel.

5. Southern Man
Van het album dat doorspekt is met middelmatigheid. Dat zeg ik niet om te provoceren, maar zo zie ik After the Gold Rush. Op dit nummer na. Een nummer met ballen en vooral dat laatste couplet met stemvervorming is geweldig.

6. Out on the Weekend
Daar waar iedereen met andere nummers wegloopt, pakt dit nummer mij steeds meer. Het slome begin, die langzaam opkomende mondharmonica en Neil die langzaam de warme klanken van Harvest opent.

7. My, My, Hey, Hey (Out of the Blue)*
It's better to burn out than to fade away.
Een waarheid als een koe. Zo dacht ook Cobain...

8. Rockin' in the Free World
9. Old Man
Twee nummers die compleet tegengesteld aan elkaar zijn, maar de reden dat ik ze samen bespreek is omdat ze één ding gemeen hebben: doodgedraaid. Beide nummers kunnen uiteraard nog steeds redelijk op een boel liefde van mijn kant, maar de kans dat deze op een ander moment niet in mijn top 10 zouden prijken, is een zeer reële gedachte. Vandaag nog niet. Rockin' in the Free World rockte te hard en Old Man klonk nog te persoonlijk. Op Weld overigens een heerlijke uitvoering van Rockin' in the Free World (bijna 10 minuten).

10. The Loner
Als één van de weinige op deze aardbol prefereer ik zijn debuut boven zijn 60s-'meesterwerk'. Ik vraag me vaak af of het aan mij ligt, maar die test moet ik nog uitvoeren (maw: lang geleden dat ik die weer eens gedraaid heb). Is overigens allesbehalve een stabiele top 10-plek.

*) Als we toch aan het mierenneuken zijn: ik heb er even wat komma's tussen gezet obv de spelling van Rust Never Sleeps. Maar zoals te zien op Neil Young & Crazy Horse - Live Rust (1979) is het overal anders.

1. Old Man
2. Alabama *
3. My My Hey Hey (Out of the Blue)
4. Heart of Gold
5. Like a Hurricane
7. After the Gold Rush
8. A Man Needs a Maid *
9. Southern Man
10. On the Beach

chevy93 schreef:
*) Als we toch aan het mierenneuken zijn: ik heb er even wat komma's tussen gezet obv de spelling van Rust Never Sleeps. Maar zoals te zien op Neil Young & Crazy Horse - Live Rust (1979) is het overal anders.

Geeft niet. Ik plaats nooit komma's in titels, ik neuk ze liever en daarom maak ik er geen punt van.

.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:02 uur

geplaatst: vandaag om 19:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.