menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits !

zoeken in:
Oei, de tie-break gemist...(excuus)

Hier dan mijn Top 10 (met wat er is overgebleven)

01 Hergest Ridge (part two) *
02 Crises
03 Incantations (part three) *
04 Tubular Bells (part one)
05 Hergest Ridge (part one)
06 Moonlight Shadow
07 In Dulci Jubilo
08 To France
09 Five Miles Out
10 Taurus I

Hier doe ik het dan voor. Crises vind ik wel prachtig, ik mis een beetje de nummers van een van mijn favoriete albums, Five Miles Out. Maar Taurus I is daarvoor een prima substituut, het had er zo op kunnen staan.

Bij Mike Oldfield is het haast eerder een albumverkiezing, in plaats van singles en tracks...

Ik probeer morgen met een top 10 te komen.

Waarschijnlijk telkens een deel van de vier grote albums.
Daarna Crises en Moonlight Shadow enerzijds en To France
en Poison Arrows anderzijds om de twee strafste 80s platen te belonen.
Taurus 1 is zeker van een plaats om het verlies van The Lake wat te verzachten.

En dan heb ik nog één plaatsje over ...

In Dulci Jubilo misschien omdat ik die traditionals wel aardig vind.
Five Miles Out kan ook nog, om het gat tussen QE2 en Crises te dichten.

Misschien wel Amarok, het album dat niemand durfde wegstemmen,
maar misschien ook door niemand in de top 10 zal opgenomen worden.
Of kiezen tussen Sentinel en Let There Be Light als post Virgin klassiekers.

De andere finalisten komen niet in aanmerking.
Al vind ik Tubular Bells (part two) erg goed en blijf ik met dat dubbele gevoel
bij Incantations (part three) dat ik half subliem en half vermoeiend saai vind.

Een nachtje over slapen dus ...

1 Tubular Bells (part one)
2 Crises
3 Ommadawn (part one)
4 Hergest Ridge (part two) *
5 Ommadawn (part two) *
6 Hergest Ridge (part one)
7 Tubular Bells (part two) *
8 Moonlight Shadow
9 To France
10 Poison Arrows *

Erg lastig om hier een goede top 10 van te maken. De meeste songs moest ik eerst (her)beluisteren, waar je dan al snel een paar uur voor moet uittrekken. Vervolgens moet je stukken van 20 minuten vergelijken met vlotte songs van 4 minuten, en ook had ik het probleem dat ik van zo'n lang stuk het ene deel niet sterk vond, en het volgende weer erg sterk; hoe moet je dat beoordelen?

Nummer 1 en 2 zijn wel duidelijk voor mij, het klassieke Tubular bells met die weergaloze finale, en Crises dat ik van alle lange stukken het meest samenhangend vind; en ook ritmisch het meest overtuigend.

Daarna volgen de overige lange stukken in moeilijk te bepalen volgorde, en nog 3 single(achtige) songs. Incantations valt erbuiten: ik kende ze niet, en na 1x beluisteren ben ik nog niet overtuigd dat ze in mijn top 10 moeten.

dazzler schreef:
Misschien wel Amarok, het album dat niemand durfde wegstemmen,
maar misschien ook door niemand in de top 10 zal opgenomen worden.

Amarok roept hier een beetje hetzelfde gevoel op als Crises.
dazzler schreef:
En geen Crises, wat me enigszins verrast.

Casartelli bij het album schreef:
Het titelstuk is niet bepaald een wonder van flow of samenhang. Op dit punt zijn vergelijkingen met zijn eerste werken gerechtvaardigd en dan komt het wat mij betreft toch wel érg veel tekort bij een Tubular Bells of een Hergest Ridge.

Er waren geschiktere wegstemkandidaten, maar beide zijn lang geen toptienmateriaal voor mij.

Alles van de goede man staat bij mij in de kast. Zelfs wat cdr's met rarities welke nooit op cd zijn verschenen (Dazzler ). Dus de keuzes waren lastig, de eerste 4 stonden wel snel vast daarna is het veel wikken en wegen geweest.

1. Hergest Ridge (part two)
2. Tubular Bells (part one)
3. Hergest Ridge (part one)
4. Let There Be Light
5. Incantations (part one)
6. Amarok
7. Ommadawn (part one)
8. Tubular Bells (part two) *
9. Hibernaculum
10. To France

01. Tubular Bells (part one)
Eerlijk is eerlijk. De plaat kwam mijn leven binnen als het 4de album dat ik ooit kocht.
Eén van de meest doodgedraaide albums (en Mike is zelf medeplichtig) uit de geschiedenis.
Ik ben er zuinig mee, het is alweer jaren geleden dat ik hem nog eens integraal beluisterde.

02. Crises
Ik ben het dus niet eens met Casartelli. Gek, want wat The Lake en Discovery betreft
kunnen we elkaar wel goed vinden. Maar ik begrijp zijn punt wel, al ervaar ik dat juist niet
bij Crises, maar wel bij Taurus 2 en Amarok bijvoorbeeld. Het sterke aan Crises vind ik
dat Mike zelf de vocalen niet schuwt en er heerlijke rockelementen in steekt.

Crises heeft vervolgens een erg sfeervol middenstuk (the watcher and the tower,
waiting hour by hour) en een wandeling over het strand met gitaren die krijsen als meeuwen.
En de oorverdovende synthfinale met die drummuur van Simon Phillips vind ik ook klasse.

03. To France
Crises en Discovery mogen bij mij gerust naast de eerst drie albums van Oldfield staan.
Hij slaagt erin om zijn muzikaliteit optimaal te vertalen naar de jaren 80. Daar zijn de stemmen
van Maggie Reilly en Barry Palmer en de drums van Simon Phillips mee verantwoordelijk voor.

Een kwaliteitscurve die hij zelfs doortrekt tot op de b-kantjes uit die periode.
To France combineert het beste uit de Oldfield gitaarkoffer met mooie synths en dromerige vocalen.

04. Poison Arrows
Erg mooi hoe To France op het album overvloeit in deze semi-akoestische hardrock song.
De manier waarop Oldfield synths inzet op Crises en Discovery (en vergeet daarbij ook
The Killing Fields niet) is subliem. Nergens opdringerig, altijd ten dienste van de song.

05. Ommadawn (part one)
De frivoliteit, de neus voor lekkere melodietjes en een vleugje spacerock
zittten mooi verweven in Ommadawn. Eigenlijk bijna een folk album met Paddy Molony
van The Chieftains en Leslie (In Dulci Jubilo) Penning op blokfluit in een schitterende gastrol.
Het etnisch geroffel van de drummers van Jabula ... Mike Oldfield goes multi-culti.

06. Taurus 1
QE2 was na Tubular Bells mijn tweede Oldfield album (de andere had ik op cassette
uit de mediatheek). Taurus 1 vind ik samen met Sheba de twee sterkste nummers op QE2.
Phil Collins mocht meedrummen. Maggie Reilly maakt haar debuut, maar vooral een heerlijke
cruise op zee, doorheen weer en wind en met de navigerende blik op het sterrenbeeld Stier.

07. Moonlight Shadow
Wat een topsingle. Toen ik Tubular Bells kocht kende ik enkel deze single en In Dulci Jubilo
(beide uit de platencollectie van een buurjongen). En precies omdat ik de b-kanten Rite of Man
en On Horseback ook zo mooi vond, durfde ik het aan om blind Tubular Bells te kopen.

Let ook op hoe een paar maanden later Yes (Owner of a Lonely Heart)
en The Alan Parsons Project (Don't Answer Me) gelijkaardige hits scoren
waarmee ze hun 70s sound geslaagd vertalen naar de nieuwe jaren 80.

08. Incantations (part three)
De kogel is door de kerk. Deel 1 vind ik in zijn geheel beter, maar die eerste 8.40 minuten
van deel 3 zijn toch wel echt puur en puur genieten. Van de volkse rondedans in de intro
tot het magistraal soleren van Oldfield op een bedje van vibrafonen (Pierre Moerlen).

09. In Dulci Jubilo
Een ode aan de traditional die Oldfield meermaals nieuw leven in wist te blazen.
Kan je op zich een compilatietje van maken: Sailor's Hornpipe, In Dulci Jubilo,
Portsmouth, Argiers, Cuckoo Song, Wrekorder Wrondo, Blue Peter en Polka.

10. Hergest Ridge (part one)
Oldfields pastorale plaat ... ontwikkelt zich toch wat moeizamer. Beide delen hebben lang
te kampen gehad met de humeurige grillen van Mike die er bij zwoer om elke cd release
te voorzien van de quadmix uit 1976 (ondertussen rechtgezet op de laatste remaster).
De enige van drie quadmixen trouwens die grondig verschilde van het origineel.

Let There Be Light moest het onderspit delven.
Typisch een song die altijd net wat sterker klinkt in zijn album context.
The Lake had ik graag in mijn top 10 opgenomen, wellicht ten koste van Poison Arrows.

1. Ommadawn (part two) *
2. Ommadawn (part one)
3. Tubular Bells (part one)
4. Tubular Bells (part two) *
5. Hergest Ridge (part one)
6. Hergest Ridge (part two) *
7. Moonlight Shadow
8. To France
9. In Dulci Jubilo
10. Five Miles Out

Er zijn zelfs nog nummers die ik kende buiten deze top10 beland... Verder heb ik niet zo veel met Mike Oldfield en beperkt mijn kennis zich tot vier albums en wat losse nummers.

Hierna hopelijk Elton John, daar moet ik toch aanzienlijk betere lijstjes van kunnen produceren.

Top 10

1. Tubular Bells (part one)
2. Moonlight Shadow
3. In Dulci Jubilo
4. Hergest Ridge (part one)
5. Ommadawn (part one)
6. To France
7. Tubular Bells (part two) *
8. Shadow on the Wall
9. Hergest Ridge (part two) *
10. Amarok

Brunniepoo schreef:
Er zijn zelfs nog nummers die ik kende buiten deze top10 beland...

Maar je hebt diegene die je niet kende wel beluisterd natuurlijk.
Toch een beetje een haastig lijstje, vind ik. Maar misschien vergis ik me wel.

dazzler schreef:
(quote)

Maar je hebt diegene die je niet kende wel beluisterd natuurlijk.
Toch een beetje een haastig lijstje, vind ik. Maar misschien vergis ik me wel.

Nee hoor, daar vergis je je niet in, ik heb inderdaad niet veel tijd aan dit lijstje besteed. Daardoor heb ik ongetwijfeld zes prachtnummers van Mike Oldfield gemist, maar voor dit lijstje maakt het weinig uit, ik ga namelijk sowieso nummers/albums die ik pas een of enkele dag(en) ken, niet opnemen in een lijstje.

Maar dan weegt jouw "onbezonnen" lijstje toch behoorlijk door
in een finale waarin niet zoveel deelnemers opdagen, vind je niet?

Tja, voor de grap even een lijstje gemaakt in Spotify en dat is toch wel een flinke speelduur, zeg.
Gelukkig ken ik alle lange stukken al, op Amarok en de Incantations na.

Wellicht dat ik me morgen ook waag aan de onbekende stukken en zodoende met een lijstje kom.

Ik vraag me wel af hoe jullie hier het onderscheid maken tussen part one en part two.

Hoewel een themaatje wel eens herhaald wordt,
bevat de 2de helft van de plaat toch andere muziek dan de 1ste.

Beide plaathelften (of in het geval van Incantations vier) hebben een kop en een staart.

Niet zoals Amarok dus, waarbij beide plaathelften één geheel vormen
en de compositie op vinyl gewoon in twee stukken geknipt werd.

dazzler schreef:
Maar dan weegt jouw "onbezonnen" lijstje toch behoorlijk door
in een finale waarin niet zoveel deelnemers opdagen, vind je niet?

Nee, dat vind ik niet. Daarnaast is het een weloverwogen lijstje, alleen een op basis van de veertien nummers die ik ken en niet op basis van alle twintig nummers. Zoals ik al schreef: als ik er twee uur aan had gezeten dan had je hetzelfde lijstje gekregen.

Maar goed, als mijn lijstje niet aan jouw minimumvoorwaarden voldoet dan moet je hem maar niet meetellen.

Tubular Bells is de allereerste LP waarvan ik als kind ondersteboven was, dus ik mag me wel liefhebber van het eerste uur noemen. Tot en met Ommadawn is het fantastisch. Daarna heeft Mike albums afgeleverd waarop altijd wel mooie stukken staan, maar ook dubieus spul. In elk geval vormen de 'latere' albums i.m.o. nooit meer zo'n eenheid als de eerste drie. Hoe goed sommigen Amarok en Songs of Distant Earth vinden, mij doen ze weinig.

Deze top-10 reflecteert m'n voorkeur voor de beginperiode . Overigens is het wel lastig vergelijken: lange instrumentale stukken, met soms een zwak momentje, versus die lekkere, compacte popnummers zoals Five Miles Out en To France.

01. Hergest Ridge (part two) *
02. Ommadawn (part one)
03. Hergest Ridge (part one)
04. Tubular Bells (part one)
05. Incantations (part three) *
06. Five Miles Out
07. To France
08. Ommadawn (part two) *
09. Crises
10. Tubular Bells (part two) *

’t Is voor mij een compilatie van 8 verschillende albums geworden. In tegenstelling tot de meeste stemmers is het album Crises bij mij favoriet (gevolgd door Tubular Bells II en The Songs from Distant Earth). Nummers als Weightless en The Bell hadden ook een plaats verdiend als die bij de laatste 20 hadden gestaan. Het is al eerder aangehaald, de rangschikking van de tracks is bij de muziek van Mike Oldfield bijna ondoenlijk, met name omdat je muziekstukken van 20 minuten tot een uur vergelijkt met tracks van ca. 3 minuten. In ieder geval kunnen je wel stellen dat Mike Oldfield heel veel schitterende muziek heeft gemaakt.

01 Crises
02 Moonlight Shadow
03 Sentinel
04 Let There Be Light *
05 Ommadawn (part one)
06 Incantations (part one)
07 To France
08 Hibernaculum
09 Tubular Bells (part one)
10 Amarok

Nog maar 10 lijstjes.
Hopelijk komen er toch nog een paar bij tegen 20.00u.

Ik heb Mike leren kennen via In Dulci Jubilo, en Tubular Bells en Incantations heb ik daarna op LP gekocht. Deze albums ken ik dus het beste, en komen daarom hoog in m'n top 10. Van zijn latere werk (jaren '80) heb ik een aantal CD's gekocht, maar die overtuigen toch duidelijk minder, een enkele uitzondering daargelaten.

1. Tubular Bells (part one)
Misschien als geheel niet per se het beste van Mike, maar wel baanbrekend, en het einde is geniaal.

2. Incantations (part one)
Net als Tubular Bells heb ik deze destijds als LP gekocht, en hij staat nog steeds in m'n platenkast. Ik heb er daarom net wat meer mee dan met de albums die ik later ontdekt heb. Ik ben dit nummer in de loop der tijd steeds meer gaan waarderen. Het laatste deel maakt hier het verschil.

3. To France
Ik heb nooit begrepen waarom Moonlight Shadow zoveel populairder is dan deze, deze is stukken beter, vooral vanwege het stevige gitaarwerk.

4. Hergest Ridge (part two)
Een van de latere ontdekkingen van Mike. Duidelijk mooier dan part one.

5. Incantations (part three)
Hier is het begin het beste deel, maar daarna vervalt het teveel in herhaling om écht hoog te eindigen. Toch een mooie top 5 notering.

6. Hergest Ridge (part one)

7. Crises
Mijn tweede generatie-Oldfield, op CD aangeschaft. Het begin is niet sterk, maar de 2e helft hoort af toe tot het beste wat hij gemaakt heeft.

8. Tubular Bells (part two)
Heeft z'n momenten, maar mist dat memorabele van part one.

9. Taurus 1
Kende ik nog niet echt, leuke ontdekking. Aan het einde valt het een beetje weg.

10. In Dulci Jubilo
Eén puntje voor de eerste kennismaking met onze multi-instrumentalist.

En ik maar wachten op dat lijstje van Jester.

Heeft ie gewoon zijn vorige bericht geupdate.

Even rekenen ...

Zo was 'ie altijd op tijd

Sorry, ik vond het een beetje onzin om onder elkaar te posten.

En ik was uiteraard ruim op tijd.

GREATEST HITS of MIKE OLDFIELD !

De laatste 10 op een rijtje ...

Je leest van links naar rechts: positie, puntentotaal, titel en aantal stemmen.
Songs met * stonden niet in de startlijst, maar werden genomineerd in de 1ste ronde.

11. (20) Incantations (part one) (3)

12. (17) In Dulci Jubilo (5)

13. (17) Five Miles Out (4)

14. (16) Poison Arrows * (4)

15. (16) Let There Be Light * (3)

16. (14) Taurus 1 (4)

17. (11) Sentinel (2)

18. (10) Shadow on the Wall (2)

19. (07) Amarok (3)

20. (05) Hibernaculum (2)

Op Incantations (part one) na halen alle composities die één plaatkant duren de top 10.
Ik had wat moeite met het lijstje van Brunniepoo (zie vorige posts), maar omdat niemand
zich er echt druk over maakte heb ik zijn top 10 gewoon mee opgenomen in de eindstand.

11 deelnemers in de finale is onvoldoende om van een geslaagde editie te kunnen spreken.

10. (20) Ommadawn (part two) (4)

De nummer 1 van Brunniepoo.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=2vGJAbB5vhs

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Het verhaal gaat dat Mike nog een ruime vijf minuten tekort kwam aan het begin
van dit tweede deel. Hij had het stuk met pijper Paddy Maloney al opgenomen en er
die rondedans tegenaan geplakt, maar hij moest nog wat gitaren dubben (het werden er
een 80tal dacht ik) en zie ... als bij wonder paste die regen van gitaren als intro op deel 2.

09. (23) Incantations (part three) (4)

https://www.youtube.com/watch?v=gb9gfAC6BIM

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

De manier waarop Oldfield met diverse en tegelijk specifieke gitaargeluiden
zijn composities inkleurt is haast magisch (Incantations zijn immers toverspreuken).
Na de furieuze klompendans rolt het stuk zich knus in een hangmat van vibrafonen.
En dan begint Oldfield te improviseren op gitaar ... een waar muzikaal orgasme.

https://www.youtube.com/watch?v=lcedrAJHvgQ

In de tweede helft van deel 3 lijkt het alsof de caveman uit Tubular Bells
zich in in een soort rock opera bevindt die maar blijft doordreunen.
Het lijkt alsof het stuk koste wat kost moest gerekt worden.

08. (33) Tubular Bells (part two) (8)

De nummer 1 van dynamo d.

https://www.youtube.com/watch?v=44U0ddz78Ys

Ik las als tiener graag boeken over UFO's en paranormale verschijnselen.
Met zo'n plaat van Oldfield op de achtergrond werkte dat haast inspirerend.
De intro van Tubular Bells (part two) herinnert mij tot op vandaag nog het best
aan enkele close encounters of the first, second and third kind ... griezelen.

Die eerste minuten en het orgel stuk tussen de caveman en Sailor's Hornpipe.
Op The Orchestral Tubular Bells van David Bedford zomogelijk nog mooier.

07. (39) Moonlight Shadow (7)

https://www.youtube.com/watch?v=tt8d3Shlfrg

In 1981 schreef Oldfield een drieling. Ze zouden het levenslicht zien
als Moonlight Shadow (1983), Crime of Passion (1984) en Man in the Rain (1998).
Moonlight Shadow werd tekstueel deels geïnspireerd door de moord op John Lennon.
De vocalen van Maggie Reilly zijn adembenemend mooi en hoewel de gitaarsolo's hoorbaar
aan elkaar gelast zijn (het enige minpuntje trouwens) is de klankkleur ervan weer erg knap.

06. (43) Crises (6)

De nummer 1 van Salvadore.

https://www.youtube.com/watch?v=rucyFNUUjD0

De meningen leken verdeeld, maar toch mag het titelnummer van Oldfields hitalbum uit 1983
gaan lopen met de eer van de beste, plaatkant lange compositie na zijn eerste, klassieke drieluik.
Oldfield integreert geslaagd synthesizers, laat zijn beroemde gits voldoende rocken, durft zelfs
een paar woorden zingen en heeft met Simon Phillips de best denkbare drummer in huis.

Leuk nummer, maar mijn nummer 1?

05. (48) To France (11)

https://www.youtube.com/watch?v=gnNnK4wGSbQ

Zomaar door iedereen in de top 10 gezet. Misschien verrassend,
maar To France doet het dus qua aantal stemmen beter dan Moonlight Shadow.
Oor schreef in 1984 over Discovery: jammer dat enkel de slechte doelpunten worden herhaald.
Laten we daar allemaal samen eens hard om lachen en nog lang van deze plaat genieten.

En jullie moeten echt eens wat beter naar The Lake gaan luisteren.

To France staat hoger dan Moonlight Shadow, dat had ik niet verwacht.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:56 uur

geplaatst: vandaag om 17:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.