MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak kennis met... 2011

zoeken in:
Gezien je cijfer heb je het nummer beluisterd, in principe is dat al het antwoord op uw vraag. Dit nummer zit simpelweg zoveel genialer in elkaar dan het gemiddelde nummer van bijvoorbeeld rappers als Lil Wayne en 50 Cent om (voor mij) de volgende redenen:

Tekstueel: de openingszin is een geniale vondst: I'm a fucking walking paradox (no I'm not). Waar de rapper een soort van schizofrenie toont. Vervolgens zijn er door het gehele nummers fantastische punchlines te horen die een bepaald soort agressie blootleggen waar verder geen enkele andere rapper mee op de proppen komt (durft te komen): Here's the number to my therapist, tell him all your problems, he's f-ckin' awesome with listenin'. en Jesus called, he said he's sick of the disses. I told him to quit bitchin', this isn't a f-ckin' hotline.

Vervolgens is er de beat. Deze is aan de kale, eentonige kant, maar biedt daardoor de rapper de gelegenheid om zijn verhaal op krachtige manier te doen. De beat haalt als het ware het beste in Tyler naar boven. Daar waar bijvoorbeeld de beats van Dr. Dre (commerciële artiest) leunen op catchy synths en soulsamples. Op Yonkers is er dus sprake van de kracht der eenvoudigheid. De tikkende klok (tijdbom?) houdt het spannend en zorgt dat het nummer kan eindigen met een controversiële climax.

Dan is er ook nog de clip die we in nog geen 100 jaar op de televisie gaan zien. Tyler eet een kakkerlak, kotst, bloed spontaan uit zijn neus en zijn oogwit is aan het einde niet meer te zien. Tot slot hangt hij zich aan het einde van de clip op. Controversieel, en ik vrees dat een gedeelte het smakeloos vindt, maar ik vind het artistiek gezien exceptioneel goed. Het lokt discussie uit, zonder dat er ook maar een groot budget aan te pas is gekomen.

En tegen bonothecat wil ik graag zeggen: schoenmaker blijft bij uw leest. Je mag het nummer kut vinden - om het plat te zeggen - maar zeggen dat dit hetzelfde is dan alle andere hiphop is gewoon de grootste onzin en is gebaseerd op een enorm gebrek aan kennis. Je hebt nauwelijks vergelijkingsmateriaal dus kun je niet met een dergelijke conclusie komen. Een nummer van Tyler the Creator klinkt totaal anders dan een nummer van CYNE en een nummer van CYNE klinkt 180 graden anders dan een nummer van DJ Shadow. Dit heeft zelfs niet eens meer iets met een mening te maken, eigenlijk zeg ik in feite dat een peer anders is dan een appel terwijl jij zegt dat een peer precies hetzelfde is dan een appel.

Rhythm & Poetry schreef:
Het zware stemgeluid van de rapper in combinatie met de agressieve teksten, de eentonige maar krachtige beat en niet te vergeten een zeer controversiële clip maken dit nummer tot een artistiek meesterwerk.

Zoiets als jouw avatar dus

Overigens snap ik die verdedigende toon niet zo.... met het grootste gemak worden regelmatig 'onze' favorieten neergesabeld. Soit.
Ik vind het een prima topic omdat je toch in aanraking komt met dingen waar je normaal nooit naar luistert en ik vind er soms nog best redelijke bij zitten ook. Dan is er al genoeg bereikt toch?!
Als dit een discussie-topic met een hoog welles-nietes gehalte gaat worden ben ik hier snel weg. Daar zijn andere topics voor en daar heb ik geen trek in.

Ik verdedig dan ook niet het standpunt dat je deze track geen diepe onvoldoende mag geven, sterker nog dat vind ik prima, maar ik verdedig slechts op het gegeven dat een onwetende user met de uitspraak komt: 'alle hiphop lijkt op elkaar'.

the viking vraagt vervolgens keurig om mijn mening en dan ben ik de slechtste niet: ik geef deze gewoon.

Rhythm & Poetry schreef:

....
En tegen bonothecat wil ik graag zeggen: schoenmaker blijft bij uw leest. Je mag het nummer kut vinden - om het plat te zeggen - maar zeggen dat dit hetzelfde is dan alle andere hiphop is gewoon de grootste onzin en is gebaseerd op een enorm gebrek aan kennis. Je hebt nauwelijks vergelijkingsmateriaal dus kun je niet met een dergelijke conclusie komen.

Ik heb bewezen dat ik wel tot deze conclusie ben gekomen. Zie een aantal berichten hierboven. Dat ik geen vergelijksmateriaal heb is jouw conclusie, wat jij ook niet kunt weten. Ik snap de geprikkelheid ook niet zo erg goed. En schoenmaker blijf bij uw leest....hear hear. En nogmaals, als jij dit nummer geweldig vind, mijn zegen heb je.

Ik krijg bijna de neiging om alsnog een 1 uit te delen Bij deze heb ik het laatste hierover gezegd, laten we weer verder gaan met het ontdekken van muziek. Er komt hier genoeg leuks voorbij.

2

Wat is dat irritante achtergrondgeluid?

lekker! 8.7

Om de man (misschien) wat beter te begrijpen .

Tyler op myspace:

Influences:
Im Influenced By Dope Dealers, Adolf Hitler, Dinosaurs, Books, Hamsters, DOORs And White People. ..............

En Tyler in een interview over zijn muzikale ontwikkeling:

[Interviewer]: Every time I remember you’re 2 years younger than me, I get mad depressed at my talentlessness. Tell the people how old you are, where you’re based and when you started on this rap shit.

[Tyler]: Hello, I’m 40 Years Younger Than A 59 Year Old. I Live In Ladera. Which Is LA, But I Don’t Want To Automatically Be Put Into The LA Rap Scene By The Nigga Reading This. And I Started Rapping When I Was 7, Started Making Instrumentals At Age 12, And Taught Myself Piano At age 14. Started Chronic Masturbating At Age 15. Late Bloomer.

Tja, ik kan er om lachen. Ik kan begrijpen dat dit niet iedereen zijn humor is.

O ja, de clipversie bevat niet de 3de verse die wel bij de iTunes versie zit (het eerste nummer dat ik online heb gekocht ).

Hier iig de tekst ervan, want die vind ik misschien wel het geniaast van het hele nummer:

They say success is the best revenge
So I beat DeShay up with a stack of magazines I’m in

Oh not again another critic writing report
I’m stabbing any blogging faggot hipster with a Pitchfork

Still suicidal, I am
I’m Wolf, Tyler put this fucking knife in my hand
I’m Wolf, Ace put that fuckin hole in my head
And I’m Wolf, that was me who shoved a cock in your bitch

What the fuck man
Fuck the fame and all the hype G
I just want to know if my father would ever like me
But I don’t give a fuck so he’s probably just like me
A mother fucking goblin

Fuck everything man
That’s what my conscience said
Then it bunny-hopped off my shoulder now my conscience dead
Now the only guidance I had is splattered on cement
Actions speak louder than words let me try this shit
Dead.

@bonothecat

Je begrijpt het punt van R&P niet, R&P Reageert alleen op dat jij zegt dat dit nummer met elk ander hiphopnummer te vergelijken is wat dus absoluut niet waar is. Maar ja, als jij dat niet toegeeft en je je uit de discussie te trekken met de zin ' ik heb zin om dit alsnog een 1 te geven' moet je het zelf maar weten

Bonothecat heeft ook al aangegeven dat hij niet echt iets heeft om het mee te vergelijken.

Zelf ben ik ook van mening dat wat Tyler doet niet te vergelijken is, maar als hier een metalnummer had gestaan had ik waarschijnlijk een soortgelijke opmerking gemaakt.

Edit: Laatste bericht van bonothecat verkeerd gelezen (over vergelijkingsmateriaal ).

Toch kan ik de tegenstanders ook wel begrijpen. Gister liet ik de clip 'voor de grap' aan mijn vader zien, omdat ie vroeg wat ik luisterde. Zijn reactie was 'walgelijk', waarop mijn reactie was: John Lennon en Joko Ono in hun nakie op een hoes, das pas walgelijk.

Tja, misschien iets met generatiekloven, ik weet het niet. Ik denk in ieder geval dat iedereen de agressie van Tyler anders opvat.

7,3 veelbelovend

Snoeperd schreef:
@bonothecat

Je begrijpt het punt van R&P niet, R&P Reageert alleen op dat jij zegt dat dit nummer met elk ander hiphopnummer te vergelijken is wat dus absoluut niet waar is. Maar ja, als jij dat niet toegeeft en je je uit de discussie te trekken met de zin ' ik heb zin om dit alsnog een 1 te geven' moet je het zelf maar weten

Als ik dat vind, dan vind ik dat. Ik sta achter die mening, en ik ben niet de enige die dat vind. Dat kun je leuk vinden of niet, maar daar zal ik bij blijven. Hiphop is niet aan mij besteed, en zonder dat het tegendeel wordt bewezen zal dat het ook niet worden. Ik doe met alle nummers mee die hier tot nu toe gepresenteerd worden, en dan ligt het in de lijn der verwachting dat hiphop nummers niet hoog gaan scoren.

En ik trek me uit deze discussie terug, omdat het een discussie is waar we in dit kader niet uitkomen.

8,5

Ik snap beide kampen wel. Als je niet bekend met een genre lijkt al snel alles op elkaar. Dat heb ik ook met metal bv.
Maar dit vergelijken met de hiphop die op TMF enzo komt... daar kan ik ook echt niet bij. Dat is net zoiets als Blof met Radiohead vergelijken, want ze spelen toch allemaal met gitaar, bas en drum. TMF zal dit nooit draaien.

De extreme tekst zorgt bij mij voor een baksteen in mijn maag. In die zin doet het me denken aan bv. Joy Division, al is dit nog veel deprimerender en ook meer een klap in je gezicht.

@dwejkk_: wil je nog wel even de stand meenemen?

@theviking: ik ben er op zich niet zo'n voorstander van om nog nummers uit 2010 te plaatsen, ik heb zelf al een hele wachtrij voor nummers uit 2011 die ik nu al niet kwijt kan.. maar als dagelijkse deelnemer aan het spel kunnen we wel een uitzondering maken denk ik.

Ik ben trouwens wel blij dat de variatie ook een beetje erin blijft. Blijf vooral ook hiphop/dance/electronic/etc. plaatsen.

chevy93 schreef:
2

Wat is dat irritante achtergrondgeluid?

3 voor de moeite en de clip vind ik niks.

Ik ken toch echt wel betere nummers in dit genre, maar ik ga ze niet opnoemen, Rop

Even wat tegengeluid van iemand die wél genoeg vergelijkingsmateriaal heeft, en van hip-hop houdt.

1

Dit is inderdaad niet te vergelijken met de mainstream hip-hop op TMF en MTV, maar doe mij dan maar die mainstream hip-hop.

[quote]Rhythm & Poetry schreef:
Gezien je cijfer heb je het nummer beluisterd, in principe is dat al het antwoord op uw vraag. Dit nummer zit simpelweg zoveel genialer in elkaar dan het gemiddelde nummer van bijvoorbeeld rappers als Lil Wayne en 50 Cent om (voor mij) de volgende redenen:

Tekstueel: de openingszin is een geniale vondst: I'm a fucking walking paradox (no I'm not). Waar de rapper een soort van schizofrenie toont. Vervolgens zijn er door het gehele nummers fantastische punchlines te horen die een bepaald soort agressie blootleggen waar verder geen enkele andere rapper mee op de proppen komt (durft te komen): Here's the number to my therapist, tell him all your problems, he's f-ckin' awesome with listenin'. en Jesus called, he said he's sick of the disses. I told him to quit bitchin', this isn't a f-ckin' hotline.

Vervolgens is er de beat. Deze is aan de kale, eentonige kant, maar biedt daardoor de rapper de gelegenheid om zijn verhaal op krachtige manier te doen. De beat haalt als het ware het beste in Tyler naar boven. Daar waar bijvoorbeeld de beats van Dr. Dre (commerciële artiest) leunen op catchy synths en soulsamples. Op Yonkers is er dus sprake van de kracht der eenvoudigheid. De tikkende klok (tijdbom?) houdt het spannend en zorgt dat het nummer kan eindigen met een controversiële climax.

Dan is er ook nog de clip die we in nog geen 100 jaar op de televisie gaan zien. Tyler eet een kakkerlak, kotst, bloed spontaan uit zijn neus en zijn oogwit is aan het einde niet meer te zien. Tot slot hangt hij zich aan het einde van de clip op. Controversieel, en ik vrees dat een gedeelte het smakeloos vindt, maar ik vind het artistiek gezien exceptioneel goed. Het lokt discussie uit, zonder dat er ook maar een groot budget aan te pas is gekomen.

Mijn soort muziek zal dit nooit worden.Een voor mij onbegrijpelijke adoratie.Maar wel respect voor dit met liefde doorspekt betuigend betoog van je favoriete muziekgenre Rop

herman schreef:
8,5

Ik snap beide kampen wel. Als je niet bekend met een genre lijkt al snel alles op elkaar. Dat heb ik ook met metal bv.
Maar dit vergelijken met de hiphop die op TMF enzo komt... daar kan ik ook echt niet bij. Dat is net zoiets als Blof met Radiohead vergelijken, want ze spelen toch allemaal met gitaar, bas en drum. TMF zal dit nooit draaien.

De extreme tekst zorgt bij mij voor een baksteen in mijn maag. In die zin doet het me denken aan bv. Joy Division, al is dit nog veel deprimerender en ook meer een klap in je gezicht.

@dwejkk_: wil je nog wel even de stand meenemen?

@theviking: ik ben er op zich niet zo'n voorstander van om nog nummers uit 2010 te plaatsen, ik heb zelf al een hele wachtrij voor nummers uit 2011 die ik nu al niet kwijt kan.. maar als dagelijkse deelnemer aan het spel kunnen we wel een uitzondering maken denk ik.

Herman zelf ben ik pas nog aan de beurt geweest met een nominatie wacht dan ook nog wel even met een nieuwe . Als ik dan maar niet op het moment suprême te horen krijg dat het desbetreffende nummer te
gedateerd is.

Gaaf! 9

Nog het gemiddelde van gister:

01-02: Eefje de Visser - Hartslag (6,25 / 16 / Snoeperd)
02-02: Patrick Wolf - The City 6,43 / 10 / aERodynamIC
03-02: The Dears - Omega Dog (6,40 / 12 / bonothecat)
04-02: Graciela Maria - Nothing Safe (7,29 / 15 / kemm)
05-02: Jorane - En Pleine Face (7,00 / 13 / aERodynamIC)
06-02: Jamie Woon - Night Air (5,97 / 7 / kemm)
07-02 First Aid Kit - Universal Soldier (5,57 7/ /bonothecat)
08-02 Suarez - Qu'est-ce Que J'aime ça (6,96 / 15 / sunderland)
09-02 Long Arm - Key Door (6,47 /10 / Rhythm & Poetry)
10-02: DeVotchKa - 100 Other Lovers (5,44 / 9 / aERodynamIC)
11-02: Fenech-Soler - Demons (4,39 / 8 / Sunderland)
12-02: Ghostpoet - Cash and Carry Me Home (6,72 / 9 / kemm)
13-02: Sims - Burn It Down (5,30 / 10 / Rhythm & Poetry)
14-02: Marianne Faithfull - The Stations (6,88 / 12 / the viking)
15-02: Lykke Li - I Follow Rivers (7,12 / 10 / kemm)
16-02: Metronomy - She Wants (6,61 / 13 / herman)
17-02: Tyler, The Creator - Yonkers

En om verwarring te voorkomen, hier waren we mee bezig:

Tof.

7,5

Om 8 uur ben ik niet aanwezig om iets nieuws te posten. Maar als er geen bezwaar tegen is, dan zou ik Tim Neuhaus - As Life Found You willen voordragen.

01-02: Eefje de Visser - Hartslag (6,25 / 16 / Snoeperd)
02-02: Patrick Wolf - The City 6,43 / 10 / aERodynamIC
03-02: The Dears - Omega Dog (6,40 / 12 / bonothecat)
04-02: Graciela Maria - Nothing Safe (7,29 / 15 / kemm)
05-02: Jorane - En Pleine Face (7,00 / 13 / aERodynamIC)
06-02: Jamie Woon - Night Air (5,97 / 7 / kemm)
07-02 First Aid Kit - Universal Soldier (5,57 7/ /bonothecat)
08-02 Suarez - Qu'est-ce Que J'aime ça (6,96 / 15 / sunderland)
09-02 Long Arm - Key Door (6,47 /10 / Rhythm & Poetry)
10-02: DeVotchKa - 100 Other Lovers (5,44 / 9 / aERodynamIC)
11-02: Fenech-Soler - Demons (4,39 / 8 / Sunderland)
12-02: Ghostpoet - Cash and Carry Me Home (6,72 / 9 / kemm)
13-02: Sims - Burn It Down (5,30 / 10 / Rhythm & Poetry)
14-02: Marianne Faithfull - The Stations (6,88 / 12 / the viking)
15-02: Lykke Li - I Follow Rivers (7,12 / 10 / kemm)
16-02: Metronomy - She Wants (6,61 / 13 / herman)
17-02: Tyler, The Creator - Yonkers (6,04 / 17 / Dwejkk_)
(7- heb ik gewaardeerd met 6,75)

Niet heel bijzonder: 6,5

Inderdaad zwakke zang bovendien

4,5

Waarom klinkt alle saaie muziek toch saai?

De clip vind ik wel tof, en omdat ik niet zo van de lage cijfers ben en omdat Ajax met 3-0 heeft gewonnen:

4,5 doe eens gek.

Die clip is een meesterwerkje, maar het nummer vind ik een beetje zoet en nikserig.

5

Gast
geplaatst: vandaag om 08:00 uur

geplaatst: vandaag om 08:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.