MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MusicMeter: Song van het Jaar 2011 competitie

zoeken in:
Sandokan-veld schreef:
Oké, naar aanleiding van Chevy's eerdere berichten en PM's is het me niet helemaal duidelijk of hij wil dat ik ook zijn finaleladder plaats. Als hij zelf nog een lijstje plaatst negeer dan a.u.b. het volgende:

1. This Patch of Sky - When The Sun Shines Through
2. Spokes - Peace Racket
3. Other Lives - Old Statues
4. Amatorski - Peaceful
5 I Break Horses - Winter Beats
Dat is het lijstje dat ik zou plaatsen als ik er niet aan toe zou komen om de nummers nog een keer te beluisteren. Ik ga proberen vanavond mijn top 10 nog een keer te beluisteren en anders volstaat dit lijstje inderdaad. Als ik de nummers herbeluister zal ik ook nog toelichting geven.

1. Amatorski - Peaceful
2. Dominik Eulberg - Die 3 Millionen Musketiere
3. The Horrors - Moving Further Away
4. Austra - Beat and the Pulse
5. Atmosphere - I Don't Need Brighter Days

Zwakke finale, Atmosphere begint sterk te vervelen en zelfs de voorgaande albums van ze begin ik steeds minder te vinden. Austra is een vrij leuke ontdekking en beide nummers van ze kunnen rekenen op een 6,5 van mij. De top 3 krijgt een 7je ongeveer. Peaceful is zeer sterk, maar is wat minder dan Soldier en 22 Februar.

Het minste nummer hier (Peaceful van Amatorski) scoort gewoon erg goed.
Wat is er toch met mijn muzieksmaak aan de hand

Go Beat and the Pulse...you go girl

Peaceful minste nummer?

The Horrors ja, al vind ik het verre van een goeie finale.

jassn schreef:
Peaceful minste nummer?

The Horrors ja, al vind ik het verre van een goeie finale.

The Horrors zitten ook bij de slechtste drie

Poeha schreef:
...
11. The Horrors - Moving Further Away
12. Amatorski – Peaceful.

Peaceful is wel aardig, maar er zijn in dat genre zoveel spannendere dingen gedaan. Iets jazzier maar veel beter vind ik bv. The Mirror Conspiracy. The Horrors gaan het bij mij zeker halen: misschien ook niet superorigineel, maar ik moet nog een nummer uit 2011 horen dat een betere climax heeft.

Ik zal zijn mijn lijstje op de valreep inleveren, en dan komt vanavond de uitslag.

Ben benieuwd 2 van mijn nominaties zitten trouwens in de finale

Deze keer even geen toelichting vanwege luiheid.

1. The Horrors - Moving Further Away (9,5)
2. Dominik Eulberg - Die 3 Millionen Musketiere (9)
3. Amatorski - Peaceful (8,8)
4. I Break Horses - Winter Beats (8,5)
5. Theophilus London - Last Name London (8,5)

Nu Amatorski gaat winnen, is het al de tweede maal dat een artiest 2x een editie wint.

DjFrankie (moderator)
The Horrors met een eindsprint

Herman gaat ook nog 5 punten aan The Horrors geven

Oeps. Bijna vergeten. Toch nog maar snel mijn lijstje posten:

1. The Horrors - Moving Further Away
2. Atmosphere - I Don´t Need Brighter Days
3. Other Lives - Old Statues
4. Dominik Eulberg - Die 3 Millionen Musketiere
5. Spokes - Peace Racket

Dat nummer van The Horrors. Daar moet ik echt meer van gaan beluisteren.

1. Amatorski - Peaceful
2. The Horrors - Moving Further Away
3. Israel Nash Gripka - Goodbye Ghost
4. Spokes - Peace Racket
5. Other Lives - Old Statues

Kusjes en zo

1. Spokes - Peace Racket
2. This Patch of Sky - When The Sun Shines Through
3. Israel Nash Gripka - Goodbye Ghost
4. I Break Horses - Winter Beats

Inderdaad een behoorlijk sterke finale. Met name de eerste 2 nummers zijn een grote ontdekking. Israel Nash Gripka heb ik tijdens mijn roadtrip veelvuldig gedraaid in de auto, en bevalt zeer goed.

01 - 9,50 The Horrors - Moving Further Away
Werkelijk subliem nummer met die krautrockgroove en dat geluid dat me een op stoom komende trein doet denken. Het hele album vind ik eerlijk gezegd niet zo sterk op dit nummer en de single na, maar echt erg vind ik dat niet. Dit nummer draai ik nu al weken en het gaat nog steeds niet vervelen. Het heeft die heerlijke Britse bravoure en zo'n heerlijke climax, na eerst een paar minuten gas terug te nemen. Echt een heerlijke stuk adrenaline-opwekkende muziek, ik krijg gelijk weer zin door de kamer te springen nu ik het zo hoor.

02 - 8,75 Israel Nash Gripka - Goodbye Ghost
Voor mij een mooie ontdekking dit. Had nog nooit van deze artiest gehoord, maar dit is een onwaarschijnlijk mooi americana-nummer. Heerlijk ook door die banjo die rustig zijn weg baant in deze muzikale pracht. Mooie stem ook. Ik ga me eens verdiepen in deze man en zijn muziek.

03 - 8,75 Dominik Eulberg - Die 3 Millionen Musketiere
Een van de betere tracks van Diorama, het verrassende sterke comeback-album van Eulberg. Echt een schitterende melodie en sowieso een voor pure dance-muziek opvallend organische productie.

04 - 8,50 Austra - Lose It
De beste van de twee Austra's voor mij. Dit doet me een beetje denken aan een iets elektronischer versie van Florence and the Machine. Erg goed, ik ga maar eens achter het album aan.

05 - 7,75 Austra - Beat and the Pulse
Supernummer, lekkere duistere electropopplaat. Goede stem ook. Voor mij is Austra wel de verrassing van deze ronde.

-------------------------

7,50 Theophilus London - Last Name London
Lekkere hiphopplaat met een electrovibe, stukken beter dan het andere hiphopnummer hier. Het desbetreffende album heeft maar 3 sterren valt me op: is dit zo onbekend? Of is dit de uitschieter in zijn oeuvre?

7,25 Other Lives - Old Statues
Naar deze band was ik op voorhand wel benieuwd, want wat ik er over las triggerde mijn interesse wel. Muzikaal is het dik in orde met fijne jaren '60 arrangementen, maar de matige zang weerhoudt me ervan een echt hoog cijfer te geven. Zonde.

7,00 I Break Horses - Winter Beats
Best een mooi nummer, maar het wil nog niet zo blijven hangen hier. Als het op elektronisch getinte shoegaze aankomt vind ik M83 toch nog wel een paar klassen beter.

6,50 Spokes - Peace Racket
Aardig postrocknummer, maar niet echt heel bijzonder verder. Voor mij muzikaal behang, maar wel mooi muzikaal behang.

6,25 Atmosphere - I Don't Need Brighter Days
Lekker hiphopnummer met die slome beat en die melodramatische synths. Maar ik heb beter gehoord van Atmosphere.

6,00 Amatorski - Peaceful
Klinkt aardig, maar ook een beetje lomp. Ik mis een beetje de finesse bij Amatorski. Dit nummer blijft ook niet echt hangen.

5,75 This Patch of Sky - When The Sun Shine's Through
Mooi sfeerschetsje, maar met dit soort klanktapijtjes ben ik nu wel klaar. Hoeveel Explosions in the Sky-copycats zijn er wel niet?

En nu ga ik de uitslag berekenen. Over een half uurtje begin ik met het publiceren van de uitslag.

Daar gaan we dan. Er waren 22 deelnemers, samen kwamen we tot de volgende top 12:

12. I Break Horses - Winter Beats
(13 punten, 7 keer genoemd, genomineerd door Sandokan-veld)
Van I Break Horses - Hearts (2011)

I Break Horses werd in eerste instantie 2e in ladder 6, waarin ook Eulberg en Theopilus zaten die we straks nog terugzien. De finaleladder werd zelfs gewonnen, maar eenmaal in de daadwerkelijke finale kreeg de electronisch getinte shoegaze van deze Zweedse groep weinig hoge stemmen.

11. This Patch of Sky - When The Sun Shines Through
(14 punten, 4 keer genoemd, genomineerd door en de nummer 1 van chevy93)
van This Patch of Sky - The Immortal, the Invisible (2011)

Bondig stukje postrock van deze Amerikanen, die enkel nog een kort album in eigen beheer uit hebben. Dat album heeft hier nog maar 1 stem, wel mooi dat ze desondanks hier gewoon de finale weten te halen. Hier moeten ze het wel hebben van slechts 4 echte liefhebbers, maar heel verrassend is dat ook niet, aangezien ze beide ladders ook maar op de valreep doorkwamen.

10. Theophilus London - Last Name London
(18 punten, 6 keer genoemd, genomineerd door Rhythm & Poetry en de nummer 1 van Mb.)
van Theophilus London - Timez Are Weird These Days (2011)

Voor mij een kleine ontdekking, deze rapper uit Brooklyn. Ik vond het heel erg Brits klinken, maar da's niet zo vreemd gezien de omschrijving van Allmusic: [London's] "genre-bending approach draws from a range of styles, from soul-pop and post-punk to electro and contemporary R&B," citing influences that include Michael Jackson and Prince as well as Kraftwerk and the Smiths." Dit nummer heb ik een ster gegeven op Spotify, wat betekent dat ik het vaak langs draai de komende tijd.

9. Austra - Lose It
(18 punten, 7 keer genoemd, genomineerd door inquestos)
van Austra - Feel It Break (2011)

Het Canadese electropopcollectief Austra mag gerust één van de winnaars van deze ronde genoemd worden, want hun beide nummers haalden vrij gemakkelijk de finale. Lose it moet het doen met de 9de plaats, die andere vinden we veel hoger terug in deze top 10.

8. Spokes - Peace Racket
(21 punten, 8 keer genoemd, genomineerd door jassn, de nummer 1 van Co Jackso)
van Spokes - Everyone I Ever Met (2011)

De postrockers van Spokes werden twee keer tweede in hun ladder en eindigen nu netjes in de top 10. Moesten in de eerste ladder nog Austra's Lose It voor zich dulden, maar nu zijn de zaken omgedraaid.

2 liedjes van mij in de top 8

Had Spokes nooit in de finale verwacht, zeker content

7. Atmosphere - I Don't Need Brighter Days
(26 punten, 8 keer genoemd, genomineerd door niels94 en de nummer 1 van niels94, Rhythm & Poetry en Snoeperd)
van Atmosphere - The Family Sign (2011)

Een oude bekende in de top 10, die het zeer goed deed in zijn ladders, maar in de finale toch een beetje teleurstelt. De nummers die toen werden afgetroefd doen het nu veel beter.

6. Dominik Eulberg - Die 3 Millionen Musketiere
(28 punten, 9 keer genoemd, genomineerd door niels94)
van Dominik Eulberg - Diorama (2011)

De organische techno van DE levert hem voor de tweede maand op rij een finaleplaats op. Werd hij vorige keer nog 10de, nu eindigt hij zelfs nog wat hoger.

(29 punten, 10 keer genoemd, genomineerd door en de nummer 1 van odi)
van Other Lives - Tamer Animals (2011)

Een rake quote van de albumdiscussie:
titan schreef:
De dromerige en cinematografische sfeer doet in combinatie met veelal klassieke instrumenten (o.a. fagot en cello) vooral denken aan de muziek van bijvoorbeeld Ennio Morricone, Fleet Foxes en Simian.

4. Israel Nash Gripka - Goodbye Ghost
(29 punten, 10 keer genoemd, genomineerd door Dustbowl, de nummer 1 van Dustbowl en Papartis)
van Israel Nash Gripka - Barn Doors and Concrete Floors (2011)

Na Austra voor mij persoonlijk de tweede grote ontdekking die de finale heeft gehaald. Had nog nooit van deze americana-man gehoord, maar ik ben blij dat daar verandering in is gekomen. Eindigt trouwens in punten en nominaties gelijk met de nummer 5, waardoor het aantal #1-posities de doorslag geeft. Daarvan had Israel er eentje meer dan Other Lives.

3. Austra - Beat and the Pulse
(38 punten, 13 keer genoemd, genomineerd door Poeha en de nummer 1 van Osiris Apis, Poeha en Sandokan-Veld)
van Austra - Feel It Break (2011)

En daar is het andere nummer van Austra: deed het in de ladders zeer goed en in die zin is het ook geen verrassing dat deze zo hoog eindigt, al doet ie in punten wel duidelijk onder voor de nummer 1 en 2. Deze is wat meer dansvloer-gericht dan Lose It, toch wel opvallend dat dat hier zo goed scoort.

Ik hoop echt dat The Horrors eerste is geworden.

2. Amatorski – Peaceful
(45 punten, 13 keer genoemd, genomineerd door jassn, de nummer 1 van Ataloona, jassn, Masimo, Sunderland en Teunnis)
van Amatorski - Tbc (2011)

Na vorige maand lijkt Amatorski wel een abonnement te hebben op de top 2 van dit topic. Maar nu blijft de eerste plaats toch uit, wat sommigen wel zal verrassen. Aan de andere kant wist Amatorski geen van zijn ladders te winnen, dus in die zin is het ook wel weer knap dat ze zo hoog eindigen.

The Horrors eerste! Gelukkig niet dat overgewaardeerde Amatorski.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:34 uur

geplaatst: vandaag om 07:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.