MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MusicMeter: Song van het Jaar 2011 competitie

zoeken in:
odi
1. Machine Head - I Am Hell (Sonata in C#)
2. Steven Wilson - No Part Of Me
3. We Were Promised Jetpacks - Pear Tree
4. Florence & The Machine - What The Water Gave Me
5. Wilco - Art Of Almost

herman schreef:
Ik zou het wel leuk vinden als de eindlijst ook echt aan het eind van het jaar bekend is namelijk. Zoveel nieuwe interessante releases komen er ook niet in december uit meestal.

Dat eerste begrijp ik. Wat betreft je tweede punt: klopt in grote lijnen natuurlijk ook. Maar in december wordt ook gewoon muziek gereleased, zij het minder, maar wellicht enkele hele goede nummers. Die mis je dan in je lijst, die dan dus gewoon incompleet is. Dat laatste vind ik veel bezwaarlijker dan dat je later pas de uitslag hebt, al begrijp ik dat je het graag eerder zou willen hebben. Die lijst komt er toch wel, dan heb ik hem liever compleet dan wat vroeger.

Hoe we de finale vorm gaan geven weet ik nog niet, maar ideeen zijn welkom.

We moeten uiteraard bepalen hoeveel nummers van elke maand doorgaan. Alle nummers die in een finale stonden, of alleen de eerste 'zoveel'? Of zelfs nog meer nummers? Wat je zou kunnen zeggen is dat de winnaars van elke maand niet meespelen in de voorrondes maar al gegarandeerd zijn van een finaleplaats o.i.d., dan heb je de finales ook niet voor niets gespeeld maar zit er ook een soort 'waarde' aan, maar dat moeten we nog maar even bekijken. Verder zou je het wat 'groter' kunnen opzetten om het interessanter en wat meer waarheidsgetrouw te houden, bijvoorbeeld dat mensen een top 10 moeten maken van het jaar, sowieso lijkt me dat leuker aan het einde. Het is toch de 'grote' finale. Ik kijk er in elk geval al naar uit

Ik ben het met Niels eens. We kunnen wel proberen om het voor het eind van het jaar af te maken, maar dat gaat heel moeilijk worden. Want zoals herman het voorstelt moeten we oktober en november (terwijl november nog niet begonnen is) in drie weken afmaken en hebben we daarna in iets meer dan een maand december doen en de grote finale. Dat lijkt me veel te gehaast. Dus het voor 2012 redden we het sowieso niet en dan kunnen we maar beter goed de tijd ervoor nemen.

Mijn voorstel is om gewoon hetzelfde tempo aan te houden en dus 1 januari beginnen met de maand december. Als die klaar is kunnen we aan de grote finale en mij lijkt het volgende de beste opzet. We hebben tot nu toe telkens t/m plaats 20 bekend gemaakt, dus lijkt me dat een mooi startveld; alle twaalf de top 20's. Alle nummers uit de top 12's zijn al geplaatst (12x12 = 144 nummers), de nummers 13 t/m 20 spelen de voorrondes waar de helft van doorgaat. Dan houden we 16 ladders van 12 nummers over. Hiervan gaat weer de helft door, en dit herhalen we dan tot we 24 nummers overhouden. Hiervan mag dan iedereen een top 10 doorgeven. Ondertussen kunnen we gewoon verder met de "MusicMeter: Song van het Jaar 2012 competitie"

En nog even mijn top 5:
1. Björk - Crystalline
2. We Were Promised Jetpacks - Pear Tree
3. Murs - Remember 2 Forget
4. Wilco - Art of Almost
5. Wilco - One Sunday Morning (Song for Jane Smiley's Boyfriend)

Kwestie van copy-paste Ploppesteksel lijstje en One Sunday Morning onderaan plaatsen.
En ook bij mij was het zo dat deze top vijf er duidelijk bovenuit stak. Girls kwam misschien nog een beetje in de buurt, maar ik vind dat ze net iets té goed naar The Dark Side of the Moon hebben geluisterd. Steven Wilson en Nneka waren ook goed en eigenlijk was de rest ook gewoon prima.

Wat eventueel wel zou kunnen gebeuren (al klopt "2011" dan niet echt meer) is het voor bekeken houden in (november en) december en in december dus de finale op poten zetten. (November en) december 2011 kan (kunnen) dan nog wel meedingen naar een plaatsje bij Song vh Jaar 2012. Een beetje zoals de TMF Awards (eerste voorbeeld waar ik op kon komen), die ook hun awards van het jaar X uitreikten in oktober van het jaar X.

Misschien dat 240 nummers wat te veel zijn voor deze suggestie, maar ik dacht eigenlijk eraan om gewoon een top 20 of top 25 van de nummers op te stellen, à la de finale van de MuMeLadder (maar die houdt er wel maar 32 over die je allemaal moet selecteren).

Ik ben het eens met het plan van Teunnis, dat lijkt me een goede manier van aanpakken. Heb liever gewoon de nummers uit 2011 in de lijst van 2011.

Mij maakt het allemaal niet zoveel uit. Het was maar een suggestie om de idee van herman & inquestos praktisch mogelijk te maken; niet dat ik er per se achter sta.

We kunnen net zo goed stoppen met deze editie, de winnaar is allang bekend, heeft bijna twee keer zoveel punten als de drie nummers die nu gedeeld tweede staan

En herman, als je echt niet kan, wil ik zaterdag wel de uitslag doen. Al is dat wel een beetje heiligschennis in mijn ogen...

1) Steven Wilson - No Part of Me
2) Kasabian - Re-Wired
3) Wilco - Art of Almost
4) Björk - Crystalline
5) Florence + The Machine - What the Water Gave Me

jassn is volgens mij de eerste die die niet vernoemt dan.

Ik denk dat we over het volgende wel eens zijn:
- we maken een top 100;
- we maken iedere maand gewoon fatsoenlijk af;
- we beginnen de eindfinale zo vroeg als het kan.

Wat mij betreft hoeft die top100 niet zo nauwkeurig bepaald te worden. Persoonlijk heb ik geen behoefte om met MuMeladder-achtige precisie een eindlijst te bepalen. Vorig jaar zijn de plekken 33 t/m 100 bepaald door het stempercentages. Het is vooral goed om een mooie top10 te hebben me dunkt.

18 voorrondeladders(18x8=144): nummers 5 t/m 16
8 Ladders (8x8=64): nr.2 t/m4 van de maand (36) + 28 uit voorronden.
3 Finaleladders (4x8=32): 20 nummers uit de ladders + 12 maandwinnaars
1 Eindfinale(12): de top3

Zoiets. Wat het belangrijkste is, is dat je de voorrondes al gewoon kunt spelen. We kunnen nú al wat voorrondes doen tot we oktober opstarten. We hebben toch al 9 maanden. En dan eind november weer wat voorrondeladders. Van mij mag het ook wel wat minder voorrondeladders. Dat we alleen de nummers 5/6/7/8 doen, en verder aanvulling door nominaties van deelnemers.

1. Wilco - One Sunday Morning (Song for Jane Smiley's Boyfriend) (9)
2. Wilco - Art of Almost (8,5)
3. Nneka - My Home (8+)
4. Kasabian - Re-Wired (8+)
5. Björk - Crystalline (8)
Florence + The Machine - What the Water Gave Me (8)
We Were Promised Jetpacks - Pear Tree (8-)
Girls - Vomit (7,5)
Murs - Remember 2 Forget (7,5)
The Morning Clouds - A Walk Home (7,5)
Steven Wilson - No Part of Me (5,5)
Machine Head - I Am Hell (Sonata in C#) (5,5)

Verrassend fraaie ladder, met één duidelijk hoogtepunt. De rest ligt dichter bij elkaar.

Eens met inquestos, alleen zou ik bij de 'grote eindfinale' toch voor een top 10 o.i.d. gaan. 3 is zeker te weinig (ik meen uit je bericht dat je dat bedoelt?). Tenminste, ik zou denken dat dat, naast dat het inderdaad preciezer is, gewoon leuker is

met top3 bedoelde ik dat de top3 van de ladders daarvoor doorging. Maar het was meer om aan te geven dat we tussendoor nog wat konden doorladderen. Maar eerlijk gezegd heb ik de komende tijd weinig/geen tijd om zelf iets op te zetten, en wat mij betreft mag de eindfinale ook iets kleiner van opzet zijn. Het gaat mij er vooral om nieuwe nummers te leren kennen.

niels94 schreef:
Ik ben het eens met het plan van Teunnis, dat lijkt me een goede manier van aanpakken. Heb liever gewoon de nummers uit 2011 in de lijst van 2011.

Ik ben het dus ook helemaal eens met het plan van Teunnis. In december staan er ook nog een aantal grote hiphopreleases op het programma.

Ik ben het ook eens met Teunnis

1. Steven Wilson - No Part of Me
2. Florence + The Machine - What the Water Gave Me
3. Wilco - One Sunday Morning (Song for Jane Smiley's Boyfriend)
4. Murs - Remember 2 Forget
5. We Were Promised Jetpacks - Pear Tree

De beste nummers van deze ronde zijn geen van allen in de finale gekomen, op No Part of Me na, wat daarnaast overgebleven is zijn een aantal erg goede tot aardige nummers, maar er had (naar mijn bescheiden mening) meer ingezeten deze ronde.

Excuus voor het uitblijven van de uitslag. Ik vrees dat ik die pas zondagochtend ofzo kan geven of morgennacht, aangezien ik morgen en zondag overdag op het filmfestival hier in Leiden in de weer ben...

1. Kasabian - Re-Wired

Catchy as hell. Fantastisch nummer met heerlijk refrein.

2. Girls - Vomit

Ontdekking van de maand? Ja, dat kan je wel zeggen. Heerlijk nummer hoor.Prachtig gitaarspel ook.

3. Wilco - One Sunday Morning (Song for Jane Smiley's Boyfriend)

Kabbelt lekker voort, in positieve zin. Want dit is echt een fantastisch nummer van Wilco. Die 12 minuten zijn zo voorbij.

4. Murs - Remember 2 Forget

Hiphop komt er vrij karig vanaf, dus moeten we het hier maar mee doen. Dit is wel een goeie, fijne raps en fijn refreintje. Erg goed.

5. Björk - Crystalline

Een Björk nummer van grote kwaliteit. Zowiezo denk ik dat ik haar nieuwe album maar eens een luisterbeurt moet gunnen.

Nneka - My Home

Aardig, beetje overgeproduceerd. Voor de rest wel lekker.

Steven Wilson - No Part of Me

Zeker een fijn nummer van deze man, maar komt net te kort voor de top 5.

We Were Promised Jetpacks - Pear Tree

Iets te theatraal, maar wel een mooi nummer.

Wilco - Art of Almost

In deze finale zitten twee zeer geslaagde Wilco-nummers, de andere vind ik nog net iets beter, deze doet niet veel onder.

Machine Head - I Am Hell (Sonata in C#)

Begint zeer mooi, maar die metalstukken kan ik zo vroeg op de ochtend niet waarderen.

The Morning Clouds - A Walk Home

Doet me niet heel veel deze, op zich wel aardige melodie.

Florence + The Machine - What the Water Gave Me

Het raakt me na 2 luisterbeurten nog niet echt dit nummer, maar ga haar album zeker checken. vorige album was goed.

Vanmiddag heb ik tijd, vanaf 16 uur presenteer ik de uitslag.

Excuus voor de vertraging.

Het is je vergeven.

Thanks Rob

Nog even snel mijn eigen lijstje:

1. Florence + The Machine - What the Water Gave Me
2. We Were Promised Jetpacks - Pear Tree
3. Wilco - Art of Almost
4. Björk - Crystalline
5. The Morning Clouds - A Walk Home

Erg sterke lijst, Girls met pijn in het hart uit de top 5 gelaten.

En daar gaan we dan, eindelijk:

12. The Morning Clouds - A Walk Home (3 keer genoemd, 8 punten)
(nominatie van inquestos)

Woehoe, ben benieuwd wie er tweede wordt

11. Girls - Vomit (11 punten, 5 keer genoemd)
(automatisch genomineerd)

10. Nneka - My Home (11 punten, 3 keer genoemd)
(genomineerd door en de nummer 1 van kemm)

9. Machine Head - I Am Hell (Sonata in C#) (14, 3)
(automatisch genomineerd, de nummer 1 van Don Cappucino en Odi)

8. Florence + The Machine - What the Water Gave Me (16, 6)
(automatisch genomineerd, de nummer 1 van herman)

7. Kasabian - Re-Wired (17, 5)
(automatisch genomineerd, de nummer 1 van Snoeperd en tsjong)

6. Murs - Remember 2 Forget (18, 6)
(genomineerd door en de nummer 1 van Rhythm & Poetry)

Gast
geplaatst: vandaag om 12:41 uur

geplaatst: vandaag om 12:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.