MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MusicMeter: Song van het Jaar 2011 competitie

zoeken in:
1. The Roots - Kool On
2. Kate Bush - Misty
3. Spinvis - Oostende
4. Israel Nash Gripka - Drown
5. Murs - Eazy-E

Lange tijd geleden dat ik zó'n sterke top 5 hier kon neerzetten

1. Radical Face - Always Gold
2. Israel Nash Gripka - Drown
3. Intergalactic Lovers - Bruises
4. Spinvis - Oostende
5. Kate Bush - Misty

1. Fatoumata Diawara - Kanou
2. The Roots - Kool On
3. Long Arm - Dummy
4. Murs - Eazy-E
5. Agent Fresco - Implosions

1. Spinvis - Oostende
2. The Roots - Kool On
3. Kate Bush - Misty
4. Radical Face - Always Gold
5. Long Arm - Dummy

6. Israel Nash Gripka - Drown
7. Intergalactic Lovers - Bruises
8. Murs - Eazy-E

Ik tel 8 goede nummers. Waarvan de eerste misschien wel mijn favoriete nummer van dit jaar is. De 2de is ook niet normaal sterk. De 3de in een mooi nummer van het nieuwe album van Kate Bush, langdradig, maar als je ervoor gaat zitten een topnummer. Radical Face heeft ervoor gezorgd met dit nummer dat ik hun nieuwe album ging checken en Long Arm staat altijd garant voor chillheid. De andere 3 nummers zijn ook goed, maar niet bijzonder genoeg.

Ik kom ook op 8 goede nummers uit, wel wat andere. Jammer dat al dat moois op plek 13 t/m20 is beland.

1. The Roots - Kool On (8,5)
2. Intergalactic Lovers - Bruises (8,5)
3. Fatoumata Diawara - Kanou (8,0)
4. Long Arm - Dummy (8,0)
5. Giles Corey - Blackest Bile (8,0)

Israel Nash Gripka - Drown (7,8)
Radical Face - Always Gold (7,8)
Agent Fresco - Implosions (7,5)

1. My Dying Bride - The Barghest O' Whitby
2. Giles Corey - Blackest Bile
3. Kate Bush - Misty
4. Long Arm - Dummy
5. Spinvis - Oostende

My Dying Bride is oppermachtig in deze finale.

Erg matige finale met geen enkele klepper.

1. Long Arm - Dummy
2. Spinvis - Oostende
3. Intergalactic Lovers - Bruises
4. Murs - Eazy-E
5. Israel Nash Gripka - Drown

1. Giles Corey - Blackest Bile
2. Radical Face - Always Gold
3.The Roots - Kool On
5. My Dying Bride - The Barghest O' Whitby

Nee hoor, Ploppesteksel. Best fijne nummers. Met het beest op 5.

Een beest? Een draak van een nummer zul je bedoelen.

Dan verschillen wij van mening, inquestos..

odi
2. Giles Corey - Blackest Bile
3. Radical Face - Always Gold
5. Agent Fresco - Implosions

AOVV schreef:
Nee hoor, Ploppesteksel. Best fijne nummers. Met het beest op 5.

Fijne nummers, dat wel. De eerste 3 zijn erg goed (weliswaar geen kleppers). Zij die daar op volgen zijn toch wat matigjes, maar al bij al nog steeds te pruimen. Enkel Giles Corey zou ik echt afzetten als het op de radio was.. Niet mijn ding.

2. The Roots - Kool On
3. Murs - Eazy-E
4. Long Arm - Dummy
5. Giles Corey - Blackest Bile

Matige finale, alleen Kate Bush en Spinvis waren nog het overwegen waard.

odi
Mooi om te zien dat er meer mensen kunnen genieten van het 27 minuten durende epos van My Dying Bride, had niet verwacht dat ie de finale zou halen, laat staan dat ie in de bovenste regionen zou gaan eindigen.

Mooi !!

Ploppesteksel schreef:
Enkel Giles Corey zou ik echt afzetten als het op de radio was.. Niet mijn ding.

Die vind ik dan weer geweldig!

Dat is wel het laatste nummer dat ik op de radio verwacht

Ik verwacht My Dying Bride toch ook helemaal niet op de radio.

Nee, ze zouden het nummer vast en zeker twee keer onderbreken voor reclamespotjes.

Wanneer komt de uitslag eigenlijk?

Vandaag.
herman schreef:
Laten we als deadline maar 26 december aanhouden, 20 uur. Ik weet dan in ieder geval zeker dat ik tijd heb.

Dat wordt hem ook.

Mijn top 5:

1. Radical Face - Always Gold
2. Fatoumata Diawara - Kanou
3. Spinvis - Oostende
3. Intergalactic Lovers - Bruises
5. The Roots - Kool On

Eerlijk gezegd vond ik alleen de top 3 echt goed, 6 t/m 12 komt niet hoger dan een 6je... De minste finale van dit jaar voor mij. Nogal een verschil met de nummers 13 t/m 20, waar al drie nummers tussenstaan die ik beter vind dan Radical Face...

Over 10 minuutjes begin ik met het presenteren van de eindstand.

Okay, daar gaan we. Er waren 16 deelnemers in deze finale, die samen 9 verschillende nummers op 1 zetten. Verder was opvallend dat er twee hele lange nummers meededen. De eerste vinden wel al meteen op 12:

12. Kate Bush - Misty (11 punten, 4 keer genoemd)
(automatisch genomineerd)

Eindigde in de eerste ladder nog achter Ewert and the Two Dragons and Jiggy Djé, maar haalde toch - zeer nipt - de finale. Daar eindigt het dan, niet zo verrassend, onderaan. 13 minuten Kate Bush was toch wat veel voor de meesten. La Bush haalde nog wel 1 2e plaats.

11. Murs - Eazy-E (13, 6)
(nominatie van Teunnis)

Murs haalde geen 1e en 2e plaatsen, maar sprokkelde desondanks redelijk wat puntjes bij elkaar. Toch opvallend dat de prestatie van Remember 2 Forget (6e in september) niet wordt geëvenaard, want Murs deed het erg goed in de eerste en finaleladder. Maar de nummers die toen werden verslagen eindigen er nu allemaal (ver) boven. Blijkbaar een nummer met een relatief korte houdbaarheidsdatum.

10. Intergalactic Lovers - Bruises (14, 6)
(nominatie van inquestos)

Intergalactic Lovers is voor mij typisch zo'n band die ik via dit spel heb leren kennen, al zie ik dat dit pas de eerste keer is dat ze de finale halen. Ik dacht dat ze er al 2 keer in hadden gestaan. Eindelijk dus een beetje gerechtigheid voor een van de beste nieuwe bandjes uit België.

Vanaf nu zijn alle nummers door minstens één persoon op de eerste plek van hun top 5 gezet.

09. Agent Fresco - Implosions (17, 6)
(de nummer 1 van DjFrankie en Co Jackso, automatisch genomineerd)

Het IJslandse Agent Fresco laat horen dat muziek uit die contreien ook nog behoorlijk warm en zomers kan klinken. Implosions werd gedeeld 1e in de eerste ladder en overleefde knap de ijzersterke 2e finaleladder.

08. Spinvis - Oostende (18, 6)
(de nummer 1 van Snoeperd, automatisch genomineerd)

De leadsingle van misschien wel het grootste Nederlandse comeback-album van de laatste jaren. De teksten van Spinvis zeggen mij meestal in eerste instantie niet zoveel, maar er zit altijd wel zo'n regel in die je meteen raakt, waardoor je toch blijft luisteren. Hier is dat die zin over tequila en het randje. Kenners weten dan wel wat ik bedoel. Oostende had ik verder wel wat hoger in de lijst verwacht: de eerste ladder werd met overmacht gewonnen en ook in zijn finaleladder was Oostende de sterkste. Maar ach, een top 10 plaats voor een Nederlandstalig nummer is natuurlijk al bijzonder genoeg.

07. Israel Nash Gripka - Drown (19, 7)
(genomineerd door Co Jackso, de nummer 1 van jassn)

Israel haalde in juni al eens de lijst met het schitterende Goodbye Ghost (een 4e plek werd het toen). Dat nummer heb ik inmiddels grijs gedraaid, maar of dat met deze ook gaat gebeuren? Ik vind het zelf heel wat minder mooi, maar het eindigt hier maar toch mooi op de 7e plek. Gezien de ladders waardoor het zich redelijk vlotjes een weg baande ook niet echt een verrassing. Knap gedaan van deze Israel. De videoclip ziet er trouwens uit alsof ie bij de buren in de achtertuin is opgenomen.

06. Fatoumata Diawara - Kanou (19, 5)
(genomineerd door Kemm, de nummer 1 van Reijersen en Kemm)

Via de hernieuwde zoekfunctie is het mogelijk specifieke toplijsten te genereren. Zo ontdek ik nu net dat het album van de Malinese Fatoumata best wel het wereldmuziekalbum van het jaar genoemd mag worden: met 4,07 gemiddeld na 28 stemmen is het het enige album dat meer dan 10 stemmen heeft èn hoger dan 3,50 gemiddeld scoort. Het is ook niet meer dan terecht als dit nummer exemplarisch is, want Kanou is werkelijk prachtig.

Met Kanou eindigt Fatoumata boven Israel, vanwege de twee eerste plaatsen.

05. My Dying Bride - The Barghest O' Whitby (20, 5)
(genomineerd door odi, de nummer 1 van Don Cappuccino, odi en Teunnis)

Dit spel heet "Song van het Jaar", maar in dit geval staat er zelfs een compleet album in de top 5. MDB kwam met dit 27-minuten-durende epos op de proppen en dat wist wel een aantal liefhebbers te winnen. Knap, je moet er toch maar even voor gaan zitten.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:14 uur

geplaatst: vandaag om 05:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.