MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MusicMeter: Song van het Jaar 2011 competitie

zoeken in:
Ik denk dat herman maar even moet beslissen wat voor lijstje we op moeten sturen (misschien via pm dit keer?) + deadline.

Goed plan. Mij lijkt een top 12 maken leuk, maar dat moet Herman maar beslissen inderdaad. Via PM zou wel iets toevoegen

Naast uiteraard herman en inquestos is zeker ook een dankjewel op zijn plaats voor ons aller, bescheiden opstellende, Teunnis.

Wat muzieksmaak betreft, liggen wij elkaar minder maar zeker ook mijn waardering voor het op gang houden van dit topic en je overige inspanningen hier, naast de eerder genoemde twee personen.

Teunnis schreef:
Wilco - Art of Almost (release/topic (Don Cappuccino)
Tot slot het laatste nummer, van waarschijnlijk de grootste naam in deze finale. Wilco timmert al een aantal jaren aan de weg, maar het laatste album werd niet net zo goed ontvangen bij het publiek als eerder werk.

Het nieuwste album heeft op Musicmeter een gemiddelde van 3,95*. De eerdere albums hebben dan wel een gemiddelde boven de 4*, maar dit album zou ik zeker niet slecht ontvangen noemen. Het vorige album wordt veel slechter beoordeeld dus eigenlijk is dit juist weer een beter album.

Wat mij betreft een top 8. Zo worden de laatste plaatsen vermeden zodat nummers in de minder voordehandliggende genres niet worden benadeeld.

Limit to Your Love wordt in dit jaar 23ste, maar hij had natuurlijk al een 5de plaats op zak in de song van het jaar 2010 competitie.

Snoeperd schreef:
(quote)

Het nieuwste album heeft op Musicmeter een gemiddelde van 3,95*. De eerdere albums hebben dan wel een gemiddelde boven de 4*, maar dit album zou ik zeker niet slecht ontvangen noemen. Het vorige album wordt veel slechter beoordeeld dus eigenlijk is dit juist weer een beter album.

Ah, daar had ik niet naar gekeken, ik had een veel lager gemiddelde verwacht voor Wilco.

Na inquestos zijn verwijzing lijkt het mij het beste om gewoon een top 8 te doen. Via PM is eerlijker voor de uitslag, maar het lijstje plaatsen in dit topic heeft ook zijn charmes.

Je kan het ook in spoilers plaatsen. Degenen die het niet willen zien hoeven het dan niet te zien en de nieuwsgierige aagjes kunnen het dan wel bekijken.

Goh, wat een prachtig lijstje, hé?
Hoewel het allemaal goede nummers zijn heb ik ook meer het gevoel het broodnodige wel in een top 8 kwijt te kunnen dan de volledige 12 te gaan rangschikken.

Het lijstje moeten we ook gewoon in dit topic kunnen plaatsen, vind ik. Zo is het alle maandfinales gegaan. Eventueel met een woordje uitleg bij, da's altijd fijn! Het nut van tactisch stemmen snap ik niet, zeker niet in deze fase nog. Of je favoriet nu op 1 of 12 eindigt is toch niet zo belangrijk meer, dat het nu gewoon tot het allerlaatst heeft kunnen meespelen is de fun!

Ja, dat klopt. Ik vind de dingen die mensen erbij schrijven altijd leuk om te lezen.

maar ik ben niet goed in teksten schrijven

Maak maar een mooie tekening dan.

Ik ben ook meer een cijfermanneke (voor zover dat nog niet duidelijk was . Ik moet al genoeg teksten schrijven waar ik niet aan toe kom), maar altijd wel mooi om iemands kijk er op te lezen. Kan natuurlijk ook zonder er een volgorde in te plaatsen, maar ik zie weinig redenen om het nu opeens via PM te doen. Mooi iig dat Teunnis ons al heeft voorzien van de voorkennis wat betreft de nummers

Poeha schreef:
Wat muzieksmaak betreft, liggen wij elkaar minder
In dit topic zal dat toch wel mee zijn gevallen. Ik kan me altijd goed in jullie keuzes vinden.

De enige reden om het via PM te doen zou zijn om zogezegd de spanning te verhogen. Aangezien we allemaal echter al weten dat Tyler, The Creator op 1 zal staan, maakt dat niet veel meer uit.

Nee, in dit topic plaatsen is voor mij prima. Een motivering erbij maakt het ook leuker, inderdaad. Wel moeilijk om een nummer in woorden te omschrijven; nog moeilijker dan albums.

Ik tel overigens 5 toppers en 1 slecht nummer. Dat had slechter gekund.

kemm schreef:
Maak maar een mooie tekening dan.

panjoe (moderator)
Zullen we beginnen? Het lijkt me een beetje overbodig, maar als iemand echt bang is voor strategische stemmers kan diegene altijd nog het lijstje naar inquestos of Teunnis PM'en.

Maar we weten ook nog niet of we een top 5,8 of 12 doen

ik stem voor top 8

x2²

panjoe (moderator)
Ik ook.

Lijkt me duidelijk. Ik weet mijn top 8 al, maar wacht nog met het plaatsen tot het startsein is gegeven.

Ik stem ook voor een top 8 en laten we het gewoon hier doen inderdaad. Dus kom maar met die lijstjes.

Deadline vind ik lastiger, het hangt er een beetje vanaf wie de finale gaat presenteren.

Wat een schitterend twaalftal is er trouwens overgebleven.
Behoorlijk representatief voor dit topic ook weer en ook behoorlijk gevarieerd in muzikale zin.

panjoe (moderator)
De afvallers:

12. Anna Calvi - Love Won't Be Leaving
Dit nummer kan ik het best typeren als hippiemuziek met een westerntintje. De instrumentatie is best spannend, maar de zangeres maakt het m.i. toch te flauw voor een plaatsje in mijn geheugen - en top 8.

11. Bon Iver - Perth
Een jongen van mijn studie beargumenteerde dat Bon Iver (in mijn hoofd spreek je het uit op zijn Frans, maar hij zei 'Ban Eiver') zo geweldig is omdat hij één van de weinige moderne muzikanten is die volwassen mannen kan laten huilen. Dat sprak mijn nieuwsgierigheid toch aan, maar dit nummer haalt me nou niet direct over om meer te tjekken.

10. Amatorski - Soldier
Hier wordt met weinig middelen enorme sfeer gecreëerd, en dat vind ik toch altijd reuze knap. Verder past het niet echt in mijn straatje, en voel ik me niet echt geprikkeld, dus punten krijgt dit nummertje niet.

09. Four Tet - Pyramid
Waar Locked me al snel overtuigde, vind ik dat de vocal sample in Pyramid het nummer een beetje te druk maakt. De combinatie industrieel/organisch vind ik erg goed gelukt, maar het nummer zelf breekt bij mij geen potten.

De top 8:

08. Wilco - Art of Almost
Ik ken de hele band Wilco niet (zou toch wel moeten, aangezien Teunnis ze typeerde als de grootste artiest van de finale), maar dit klinkt best interessant. ‘De Kunst van het Bijna’, de titel prikkelt al. De instrumentatie en zang passen prima bij elkaar, en het doet me ook deugd eens een echt lang rocknummer te horen dat niet gaat vervelen.

07.Feist - How Come You Never Go There
Dit vond ik de eerste keer dat ik het hoorde een enorm smakeloos nummer, maar iedere keer dat ik het opnieuw luisterde ging het me beter liggen - een beetje zoals met het gehele album van Raphael Saadiq. Toch ligt de neosoul van Raphael me over het algemeen, en zeker in het geval van Good Man, beter dan deze countryachtige popmuziek.

06. Dominik Eulberg - Der Tanz der Gluehwuermchen
Zo, dat was een leuke ontdekking in dit topic, toen ik 3 Millionen Musketiere voor het eerst hoorde! House(achtige) muziek met een organische feel en diepgang, daar wist ik niet van af. Dit nummer doet dat nog eens dunnetjes over, maar toch met minder overtuiging dan bovengenoemde - of bijvoorbeeld het sprookjesachtige Wenn Es Perlen Regnet.

05. Nneka - Soul Is Heavy
Volgens mij ging ik er steeds van uit dat dit een ander nummer was dan het daadwerkelijk was, want pas in de halve finale had ik deze in mijn toplijstje ingesloten. Nneka profileert zich met zowel rap als zang als een veelzijdige dame, en de combinatie pop/rock/hiphop komt prima uit de verf.

04. Tyler, the Creator - Yonkers
Wellicht de meest verrassende doorbraak in de mainstream muziekcultuur van 2012, deze rebelse herrieschopper die nog net geen FUCK YOU op zijn voorhoofd heeft getattoeerd. Jammer dat de rest van zijn album niet zo krachtig is als dit duistere, persoonlijke kunstwerkje.

03. Four Tet - Locked
Nog een topontdekking in dit toptopic, en weer is het elektronische muziek - een genre waarbij je in mijn ervaring, net zoals bij hiphop, een beetje de pareltjes uit de poep moet zoeken. En dit is een flinke parel: de sfeer van het nummer laat mijn gedachten afdwalen, en ik krijg telkens kippenvel van die slepende hoge tonen.

02. The Roots - The OtherSide
Het recht heeft gezegevierd: het beste nummer van undun heeft de finale gehaald. Een lekker luide pianosample á la meneer West, overtuigende drums van ?uestlove en een toprefrein van Bilal ondersteunen Black Thought, toch wel de meest consistente rapper die ik ken. Ik kan tenminste zo snel geen andere rapper bedenken die zijn teksten met evenveel overtuiging brengt als in 1996.

01. Raphael Saadiq - Good Man
Dat ik soul prima kon hebben wist ik al, maar dat ik een soulalbum in mijn top 3 van 2011 zou hebben had ik van tevoren nooit kunnen voorspellen. De reden dat dit wel zo was? Het overtuigende album Stone Rollin', in mijn eigen woorden 'een erg leuke, aanstekelijke en vooral goed uitgevoerde mix van soul, pop, en rock'n'roll'. Rock'n'roll horen we niet echt terug in Good Man, maar dat maakt niks uit: dit is mijn favoriete nummer van deze lijst, en misschien ook buiten deze lijst wel van het jaar.

Voor de organisatoren (waarvoor duizendmaal dank) hier nog even snel de top 8:
1. Raphael Saadiq - Good Man
2. The Roots - The OtherSide
3. Four Tet - Locked
4. Tyler, the Creator - Yonkers
5. Nneka - Soul Is Heavy
6. Dominik Eulberg - Der Tanz der Gluehwuermchen
7. Feist - How Come You Never Go There
8. Wilco - Art of Almost

DjFrankie (moderator)
1 Amatorski - Soldier
2 Feist - How Come You Never Go There
3 Anna Calvi - Love Won't Be Leaving
4 Bon Iver - Perth
5 Wilco - Art of Almost

opvulling:
6 Dominik Eulberg - Der Tanz der Gluehwuermchen
7 Four Tet - Locked
8 Four Tet - Pyramid

Organisatie bedankt

1. Tyler, the Creator - Yonkers
2. The Roots - The OtherSide
3. Nneka - Soul Is Heavy
4. Raphael Saadiq - Good Man
5. Four Tet - Pyramid
6. Four Tet - Locked
7. Wilco - Art of Almost
8. Bon Iver - Perth

Naar een idee van panjoe, ook mijn lijstje in omgekeerde volgorde:

12. Feist - How Come You Never Go There
Feist wordt wel eens vergeleken met de - zolang ik geen vriendin/vrouw heb - leukste vrouw die er op deze aardkloot rondloopt, Regina Spektor. Helaas is dat geen garantie tot succes. Ten eerste omdat die vergelijking er is met de mindere kant van Regina Spektor, haar wat zoetere popliedjes. Ten tweede is mijn adoratie van de muziek van Regina niet echt rationeel. Desalniettemin is dit nummer van Feist meer dan prima. Haar stem is zeer aangenaam en de muziek staat meer in dienst van haar zang, wat ik als positief ervaar.
7,5

11. Bon Iver - Perth
Volgens MuMe leverde Bon Iver het beste album van het jaar. Bij mij sloeg hij niet aan, maar zijn self-titled heeft wel voor een herziene waardering zijn debuut gezorgd (3,5* => krappe 4,5*). Toch heeft zijn tweede plaat ook wat hoogtepuntjes. Het grootste hoogtepuntje is Perth. Dit nummer heeft - vergelijkbaar met een aantal nummers van zijn debuut - als sterke punt de dynamiek. Van een ingetogen Justin Vernon plots naar een bombastisch middenstuk. De elfde plek heeft het dan ook meer te danken aan de sterke concurrentie.
7,5

10. Nneka - Soul Is Heavy
In deze mix van hiphop, soul, rock en reggea steekt vooral de productie er tussenuit, zeker in de intro zorgde dat ervoor dat mijn aandacht direct gegrepen was. De band klinkt ook erg strak, als iemand zou beweren dat het The Roots zijn zou ik best wel kunnen geloven. Het enige minpuntje is het iets te schreeuwerige refrein.
7,5

9. Raphael Saadiq - Good Man
Zoals ik al in de introductie van de finale schreef was er in de derde ronde ineens een collectieve mindswitch en stond het bijna bij iedereen bovenaan de lijstjes. Ook bij mij is dit nummer erg gegroeid en mist het uiteindelijk maar heel nipt de top 8. Saadiq weet erg veel emotie in het nummer te stoppen - zeker in combinatie met de clip werkt dat uitstekend. De toevoeging van de vrouwenstem is een meesterzet geweest.
8+

------------------------------------

8. The Roots - The OtherSide
Ik kon echt niet kiezen tussen Good Man en dit nummer van The Roots. Extra zuur dat het dan net gaat om de 8e plek. Uiteindelijk heb ik voor The Roots gekozen, omdat de band een hele dikke pluim verdient voor wat ze dit jaar hebben gepresteerd. Undun is een van de beste platen van vorig jaar en in de show van Jimmy Fallon waren ze erg sterk. Het optreden samen met Odd Future is zelfs legendarisch te noemen Dit nummer is het beste van de plaat, die het vooral moet hebben van "het geheel". De synths maken het helemaal af.
8+

7. Dominik Eulberg - Der Tanz der Gluehwuermchen
Dominik Eulberg was een vaste klant in dit topic, en terecht. Zijn Diorama staat boordevol warme techno/house-tracks. Helaas is de plaat als geheel minder dan de som der delen. Dit is niet het beste nummer van de plaat (Die 3 Millionen Musketiere ), een aantal nummers zijn net iets spannender. Dit is dan wel het "warmste" nummer en is dan ook heerlijk ontspannend.
8,5

6. Wilco - Art of Almost
Gisteren had ik tijdens het werken constant dit nummer in mijn hoofd. Toen wist ik het, dit is een heel goed nummer. Want als je het voor elkaar krijgt om met zo'n a-typisch nummer toch catchy te zijn heb je het heel goed voor elkaar. Zó moet je nummers in elkaar zetten. De drums zijn geweldig en doet me nu licht aan Radiohead denken (beetje krautrock-achtig in een modern sausje). Had Radiohead maar dit niveau bereikt, dan stonden ze zonder twijfel ook in de finale Sowieso heeft dit nummer wel iets weg van Radiohead; de strijkers, de electronica, de hoge stem. De versnelling bij 4:40 en dan eigenlijk helemaal tot het einde is hét hoogtepunt.
9

5. Anna Calvi - Love Won't Be Leaving
Ik dacht tot gisteren dat de top vijf er duidelijk bovenuit stak, maar Wilco is toch nog heel dicht in de buurt daarvan gekomen. Anna Calvi is net iets beter, want ook zij weet iets zeer bijzonders te presteren. Ik heb het wel eens seks met een gitaar genoemd en ik ken eigenlijk maar een ander persoon die dat wist te bereiken, de goddelijke Jimi Hendrix. Hij bespeelde de gitaar niet, maar bedreef er de liefde mee. Anna Calvi lukt dat op dit nummer ook, zeker live. De broeierige sfeer is jarenlang niet meer zo geslaagd als hier.
9

4. Four Tet - Pyramid
Opnieuw stond ik voor een onmogelijke keuze, de nummer 3 is eigenlijk net zo goed als deze. Dat dit nummer geen mooie outro heeft - wat meer dan logisch is, het staat op een mix album - zorgde er uiteindelijk voor dat een podiumplek net niet gehaald is. Four Tet en Burial zijn op dit moment de C. Ronaldo en Messi van de electronica. Wat deze mannen doen is haast niet te geloven. Alles wat ze aanraken veranderd in goud. In dit nummer is duidelijk de lijn van de rest van de mix-plaat te horen; een hunkering naar de UK Garage van de jaren '90 (zie bijvoorbeeld dit nummer op Four Tet's mix. Dit is ook heel goed terug te horen op Burial's laatste EP.
9,5

3. Four Tet - Locked
Gelukkig voor Four Tet krijgt hij toch zijn podiumplaats, met zijn andere geniale track van 2011; Locked. Dit nummer verschilt behoorlijk met Pyramid en de rest van de mix. De invloeden van de jaren '90 zijn minder duidelijk aanwezig en het is ook minder dansvloer-gericht. Het nummer staat op de mix ook als laatste, na "Outro", en heeft een kop en staart. Dus eigenlijk is dit meer een losse bonustrack o.i.d. Hoe deze man mij 8 minuten en 31 seconden lang helemaal mee weet te slepen is ongekend. Dit is ook een sterk voorbeeld van electronica met emotie. Weinig ballads die zoveel ziel hebben.
9,5

2. Amatorski - Soldier
Ik mag zeer content zijn met de uiteindelijke finalisten, want mijn top 2 van het jaar kan ik hier gewoon op 1 en 2 zetten. Ik wilde bijna zeggen dat ik lange tijd niet zo onder de indruk was van een nummer, maar toen bedacht ik me dat mijn nummer 1 dit nog veel extremer had en een paar maandjes eerder uitkwam. Maar goed, over dit nummer nu. Het weet namelijk iets magisch te bereiken, wat niet vaak gebeurt; vanaf de eerste noot weet je dat het goed zit. Ik wist meteen 100% zeker dat dit een heel bijzonder nummer ging worden. Ik zit nu andere voorbeelden te bedenken waar dit ook het geval was, maar die zijn uiterst zeldzaam. De Kift's Vlaskoorts opent met:

"Kom allemaal eens hierheen mensen, kom allemaal eens terug. Mensen! Kan de waarheid jullie wat schelen? Denken jullie straks na over wat ik heb gezegd? Of lopen jullie gewoon weg net als iederen? Nou? Denk dan niet dat de waarheid in elke zijstraat op jullie staat te wachten!"

Ik wist toen ook 100% zeker dat ik de resterende 52 minuten nooit meer zou vergeten. De intro van Portishead's Third had hetzelfde effect. Dat zijn eigenlijk wel de enige twee andere voorbeelden waar ik na de eerste paar seconden écht 100% zeker was dat ik de komende minuten nooit meer zou vergeten. Dus ja, Amatorski's Soldier is een heel bijzonder nummer en het is dan ook uitzonderlijk dat het niet eens het hoogtepunt van het jaar was.
10

Hét hoogtepunt van het jaar? Die eer moet Tyler delen... met zichzelf. Ik heb er al eerder naar gerefereerd, het optreden van Odd Future bij Jimmy Fallon: klik. Zó energiek en agressief, ongeëvenaard! Maar ook dit nummer met videoclip heeft - net als bij velen - een onuitwisbare indruk op me achter gelaten. Om een vergelijking met het vorige verhaal te maken, hier was ik na de eerste tonen zo'n 98% zeker dat het een heel vet nummer zou zijn. Bijna 40 miljoen views, 160.000 likes en 29.000 dislikes bij een video waarin wordt gekotst, een kakkerlak wordt gegeten, iemand zichzelf ophangt en een hoop gevloek geeft al een impressie dat dit zeker niet gauw vergeten wordt. Toen ik de langere versie hoorde met een derde verse die nog tien keer beter is dan de andere twee was ik helemaal overtuigd; deze man is een groot genie en zal zeker nog wel een aantal keer de muziekwereld stil van verbazing weten te krijgen.
10

2. Amatorski - Soldier
3. Four Tet - Locked
4. Four Tet - Pyramid
5. Anna Calvi - Love Won't Be Leaving
6. Wilco - Art of Almost
7. Dominik Eulberg - Der Tanz der Gluehwuermchen
8. The Roots - The OtherSide

odi
1. Amatorski - Soldier
2. Anna Calvi - Love Won't Be Leaving
3. Bon Iver - Perth
4. Nneka - Soul Is Heavy
5. Dominik Eulberg - Der Tanz der Gluehwuermchen
6. Wilco - Art of Almost
7. The Roots - The OtherSide
8. Feist - How Come You Never Go There

De top 3 vind ik fantastisch, 4 en 5 erg goed, 6,7en 8 zijn ok.

Wat veel mensen in Tyler horen snap ik niet, met afstand het minste nummer wat mij betreft.

1. Dominik Eulberg - Der Tanz der Gluehwuermchen
2. Raphael Saadiq - Good Man

3. Nneka - Soul Is Heavy
4. The Roots - The OtherSide
5. Feist - How Come You Never Go There
6. Anna Calvi - Love Won't Be Leaving
7. Four Tet - Pyramid
8. Four Tet - Locked

Voor mij stond het al een tijd vast dat, mochten ze doorgaan, deze van Dominik en Raffa op 1 en 2 zouden komen te staan. Gewoonweg weergaloze tracks. Die van Dominik, i.t.t. tot wat anderen hiervoor zeiden, voor mij absoluut de beste track van Diorama. Die van Calvi wordt nog steeds beter. De nummers van Amatorski, Wilco, Bon Iver en met afstand die van Tyler doen me weinig tot niets. Alhoewel....Yonkers daar erger ik me gruwelijk aan...misschien ook wel daar velen hier het toch een geweldige song vinden, wat ik me maar niet kan voorstellen.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:19 uur

geplaatst: vandaag om 04:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.