MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MusicMeter: Song van het Jaar 2012 competitie

zoeken in:
De lijnen zijn gesloten!

De zestien users die een lijstje hebben geplaatst: Angelo, arcade monkeys, Co Jackso, DjFrankie, Don Cappuccino, dumb_helicopter, jassn, kemm, laxus11, odi, Ploppesteksel, Poeha, Rhythm & Poetry, Salvadore, stoepkrijt en Teunnis.

Een hele grote middenmoot, de nummers 11 t/m 3 zitten heel dicht op elkaar. Het podium is vrij duidelijk verdeeld.

12. Ellie Goulding - Anything Could Happen (12 punten, 7 keer genoemd)
(automatisch genomineerd)

Een popnummer zoals we ze niet vaak tegenkomen in de finales. Lekker bombastische electropop. Met haar stem onderscheid ze zich van haar genregenoten. Uiteindelijk blijkt het toch te doorsnee om het in dit topic echt goed te doen. Ondanks dat ze 7 keer is genoemd haalt ze slechts 12 punten. Viermaal op de vijfde plaats en tweemaal op de vierde plaats.

11. The Soft Moon - Zeros (15 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer 1 van Poeha)

Poeha's andere nominatie werd 13e, deze zit daar niet ver vandaan. Ondanks dat Poeha en ik niet bepaald dezelfde smaak hebben waren het deze maand twee nominaties die misschien zelfs meer verdienden dan een 11e en 13e plek. Al mag Poeha daar ook niet over klagen, er waren deze maand slechts vier nominaties van users die de finale haalden. Twee daarvan eindigen erg hoog. Dit nummer van Soft Moon is puur 80's, niks post-punk-revival, gewoon post-punk.

10. Andy Stott - Numb (16 punten, 6 keer genoemd)
(automatisch genomineerd)

Bij Rate Your Music wordt deze Brit erg hoog gewaardeerd, ook op MuMe zijn er veel mensen die heel positief zijn over deze producer. Bij dit soort muziek is een koptelefoon een verplichte zaak. Het gaat om de details die dit soort muziek boeiend maakt. Bij dit nummer wil dat nog niet echt lukken bij mij, maar andere nummers van Andy Stott mogen van mij volgende maand wel meedoen Hebben we überhaupt wel eens een finale gehad zonder een (hippe) Britse electronic/dance-producer?

9. Kendrick Lamar - Sing About Me, I'm Dying of Thirst (16 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door kemm, nummer 1 van kemm en Ploppesteksel)

Dat Kendrick Lamar het deze maand goed zou doen was geen verrassing. Zijn nieuwe album is een van de best gewaardeerde albums van het jaar. Dat dit nummer de finale haalt is aan de ene kant verrassend - onconventionele opbouw, lange speelduur en een beetje eentonig nummer -, maar aan de andere kant ook weer niet - het atypische en het lagere hiphop-gehalte werken positief in een spel als dit. Zou m.A.A.d city last hebben gehad dat dit nummer ook in de finale zit? We zullen het zien...

8. Godspeed You! Black Emperor - Mladic (17 punten, 5 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Co Jackso en dumb_helicopter)

Vorige maand werden deze Canadese post-rockers nog tweede, nu doen ze het toch wat minder goed. Terwijl Mladic bij het album het meest als favoriet is aangevinkt. De meningen zijn verdeeld. De een vind het geforceerd en inspiratieloos klinken, de ander minstens zo goed als hun eerdere werk. Feit is wel dat Mladic een stuk ontoegankelijker klinkt dan hun eerste platen. Opvallend weinig genoemd, zeker vergeleken met Ellie Goulding. De volgende twee nummers zijn ook slechts vijf keer genoemd.

7. Petite Noir - Pressure (18 punten, 5 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Angelo en jassn)

Artiesten die minder dan een handvol nummers heeft uitgebracht, je komt ze in dit topic veel tegen. Petite Noir. Deze man, woonachtig in Zuid-Afrika en ouders uit Angola en Congo, maakt zeer bijzondere muziek. Een mix van electronica en 'normale' instrumenten gecombineerd met een heel diepe, galmende stem. Benieuwd wat er nog meer van hem gaat komen.

6. Efterklang - Black Summer (19 punten, 5 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Salvadore)

Ook dit is geen doorsnee nummer. Het Deense Efterklang maakt een soort Sufjan Stevens achtige muziek, maar dan klinkt dit juist heel bescheiden. De stem is erg mooi (lijkt een beetje op Guy Garvey). Hun laatste album doet het goed bij de recensenten, maar blijkbaar ook op MuMe.

5. Kendrick Lamar - m.A.A.d city (21 punten, 6 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Rhythm & Poetry)

Heeft m.A.A.d city last gehad van het andere nummer van Lamar dat meedeed aan de finale? Ik denk het niet. In de vorige rondes moest het The Soft Moon voor zich laten, nu eindigt het wel een stukje daarboven. Opnieuw een aparte opbouw van het nummer. Al valt dat eigenlijk wel mee als je gewoon net alsof doet dat het twee verschillende nummers zijn. Volgens mij zijn het ook twee verschillende producers voor de twee stukken. Maar R&P zal hier vast meer over weten. De twee nummers van Lamar die de finale hebben gehaald laten wel mooi zien hoe gevarieerd het album van hem is. Waar het vorige nummer veel soul had en rustig was, is dit juist weer typische Dr. Dre-achtige hiphop.

4. Bat for Lashes - All Your Gold (22 punten, 8 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van stoepkrijt)

Waar de leadsingle van The Haunted Man de finale niet haalde, doet de tweede single het een stuk beter. All Your Gold is een typisch nummer voor Bat for Lashes. Rijke instrumentie (grotendeels door Natasha Khan zelf gespeeld), lekker melancholisch tintje en de mooie stem hoge noten van haar. Misschien moet ik toch maar eens een van haar albums proberen...

3. Jake Bugg - Lightning Bolt (23 punten, 7 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van DjFrankie)

Jake Bugg hoeft zich geen zorgen te maken voor een tekort aan aandacht. Bijna iedereen is vol lof over wat deze jongen al presteert op zijn leeftijd (18). Qua songwriting doet het me erg aan The Beatles denken, muzikaal klinkt het als een lekker rockende Bob Dylan. Gevaar bij dit soort jonge artiesten is dat ze over vijf jaar in de vergetelheid raken. De tijd zal het leren, hij kan in ieder geval al een derde plaats bij Song van het Jaar op zijn palmares schrijven.

2. Allah-Las - Catamaran (28 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door Angelo, nummer 1 van laxus11)

Na Jake Bugg weer een ontzettende retro-artiest. Allah-Las doet denken aan de surfbandjes nog net voor het Beatles-tijdperk. Lekker verliefd worden, hand in hand over het strand rennen, meisjes imponeren met je surfskills. Dat soort dingen. Vrolijk is het in ieder geval!

Nee, dat meen je niet!

dat was toch al lang duidelijk

wat een kutuitslag

Voor mij niet hoor. Gave winnaar, die ik echt niet had zien aankomen. (maar dat kan ook mijn fout zijn)

1. Converge - All We Love We Leave Behind (33 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door Teunnis, nummer 1 van arcade monkeys, Don Cappucino, odi en Teunnis)

Dan nu de winnaar! Verreweg de meest bijzondere winnaar die we ooit in dit spel hebben gehad. Ik heb al vaak nummers genomineerd die ik kans gaf om de winst te pakken, tot nu toe haalde die wel vaak de Top 5, maar nog nooit werden ze eerste. En dan doe ik deze maand een van mijn meest extreme nominaties en verrek, het wordt (met overmacht) de winnaar van de maand oktober. Wie had ooit gedacht dat Converge een spel zou winnen op een mainstream-site in een spel waar ook alle grote pop- en rocknamen mee mogen doen? Een hardcore punk/metalcore-band? Dit is definitief het teken dat in dit topic geen enkel genre bij voorbaat kansloos is. En dat op een dag dat bekend wordt gemaakt dat Slayer op 199 binnenkomt in de Radio 2 Top 2000. Ja, een mooie dag voor de liefhebbers van het heftigere gebeuk

Om het te vieren zet ik Axe to Fall op. Vol volume, vanuit mijn speakers. En dan heel boos kijken naar buren en dingen door mijn kamer gooien!

Mooie finale, mooie nummer 1 en mooie presentatie, wat een mooie dag!

Het is jammer dat we snel door moeten gaan naar de volgende maand. Ik had graag nog even willen feesten in dit topic, maar het is tijd voor de een na laatste maand: november! De vijf hoogst gewaardeerde singles op RYM die op zijn laatst op 30 november zijn uitgekomen doen weer mee. Singles afkomstig van een album uit 2011 komen hiervoor niet in aanmerking. Daarnaast de acht best beoordeelde nummers uit het "Maak kennis met... 2012"-topic, aangevuld met het populairste nummer van de hier op MuMe zeventien populairste releases van de maand november.

De top vijf singles op RYM t/m november:

Scott Walker - Epizootics!
Tame Impala - Feels Like We Only Go Backwards
Killer Mike - Reagan
Rush - Headlong Flight
Bat for Lashes - Marilyn

De beste acht nummers van de maand november uit het topic Maak kennis met... 2012:

Duologue - Underworld
Cody ChesnuTT - Til I Met Thee
Kate Boy - Northern Lights
Sieben - No Less Than All
Wild Nothing - Paradise
Eric Bibb - Every Wind in the River
Wu-Tang Clan & Kool G Rap - Rivers of Blood
Kormac - Another Screen

De meest als favoriet aangevinkte tracks van de zeventien populairste albums uit november op MuMe. Voor de duidelijkheid; albums met meer dan 30 stemmen doen automatisch mee. Voor de albums die tussen de 10 en 29 stemmen hebben wordt de IMDB-formule gebruikt.

Soundgarden - Rowing
Robbie Williams - Candy
Rihanna - Diamonds
Ben Howard - Oats in the Water
Apollo Brown & Guilty Simpson - Reputation
Aerosmith - Out Go the Lights
AmenRa - Nowena I 9.10
Sticks & Moon - Ontmoeting met KF
Antimatter - Monochrome
Murs & 9th Wonder - It's Over
Sufjan Stevens - Christmas Unicorn
The Horse Company - Front Forming
Lana Del Rey - American
Royal Parks - Icy Waters
Wu-Block feat. Inspectah Deck - Different Times Zones
Lindstrøm - Rà-àkõ-st
Crystal Castles - Kerosene

Alfabetisch gezien komt dat neer op deze lijst van dertig:

Aerosmith - Out Go the Lights
AmenRa - Nowena I 9.10
Antimatter - Monochrome
Apollo Brown & Guilty Simpson - Reputation
Bat for Lashes - Marilyn
Ben Howard - Oats in the Water
Cody ChesnuTT - Til I Met Thee
Crystal Castles - Kerosene
Duologue - Underworld
Eric Bibb - Every Wind in the River
Kate Boy - Northern Lights
Killer Mike - Reagan
Kormac - Another Screen
Lana Del Rey - American
Lindstrøm - Rà-àkõ-st
Murs & 9th Wonder - It's Over
Rihanna - Diamonds
Robbie Williams - Candy
Royal Parks - Icy Waters
Rush - Headlong Flight
Scott Walker - Epizootics!
Sieben - No Less Than All
Soundgarden - Rowing
Sticks & Moon - Ontmoeting met KF
Sufjan Stevens - Christmas Unicorn
Tame Impala - Feels Like We Only Go Backwards
The Horse Company - Front Forming
Wild Nothing - Paradise
Wu-Block feat. Inspectah Deck - Different Times Zones
Wu-Tang Clan & Kool G Rap - Rivers of Blood

Nu mogen er nog 17 users twee nummers nomineren. De enige voorwaarde is dat de nummers in 2012 uitgebracht moeten zijn/worden. Hier de lijst me alle nummers die dit jaar al hebben meegedaan:

Overzicht

31. Deftones - Rosemary
32. Tensnake - Mainline

Iemand anders mag dan Kendrick Lamar - The Art of Peer Pressure nomineren. Zou een beetje flauw zijn als mijn nominatie twee keer achter wint

Ik wilde Epizootics! en Nowena I 9.10 nomineren, dat hoeft dus niet meer.

En Converge op 1 hier en Angel Of Death op 199 in de Top 2000, mijn dag kan niet meer stuk!

33. Deftones - Gauze
34. Scott Walker - SDSS1416+13B (Zercon, A Flagpole Sitter) (Spotify-link)

35. Kendrick Lamar - The Art of Peer Pressure
36. Foals - Inhaler

Teunnis schreef:
Iemand anders mag dan Kendrick Lamar - The Art of Peer Pressure nomineren. Zou een beetje flauw zijn als mijn nominatie twee keer achter wint

Graag gedaan Ik luister momenteel niet zoveel naar albums uit 2012.

Ik zou trouwens deze link pakken voor Inhaler. Die van Co Jackso is omhoog gepitcht om copyright tegen te gaan. En hij staat nog niet op Spotify.

37. The Domino State - Your Love
38. Fire in the Hamptons - Humanimal

Ai, vergeten te stemmen. Gisteren nog aan gedacht, vandaag niet meer. Niet dat het heel veel had uitgemaakt, had enkel Bat for Lashes nog een podiumplaats kunnen bezorgen.

Deze maand maar weer eens wat actiever meedoen.

Don Cappuccino schreef:
Ik zou trouwens deze link pakken voor Inhaler. Die van Co Jackso is omhoog gepitcht om copyright tegen te gaan.

In dit geval vind ik de clip wat afleiden, het gaat tenslotte om het nummer. Maar ik heb het aangepast.

41. Merchandise - Become What You Are
42. Yo La Tengo - Before We Run

DjFrankie (moderator)
43. Mister and Mississippi - Nothern Sky
44. METZ - Wet Blanket

Gast
geplaatst: vandaag om 23:42 uur

geplaatst: vandaag om 23:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.