Muziek / Muziekgames / MusicMeter: Song van het Jaar 2012 competitie
zoeken in:
0
geplaatst: 27 april 2012, 15:57 uur
1. Alcest - Là Où Naissent les Couleurs Nouvelles
2. Michael Kiwanuka - Tell Me a Tale
3. Damien Jurado - Working Titles
4. Guido Belcanto - De Zonde Die Ik Nooit Beging
5. Beach House - Myth
3. Damien Jurado - Working Titles
4. Guido Belcanto - De Zonde Die Ik Nooit Beging
5. Beach House - Myth
0
geplaatst: 27 april 2012, 18:21 uur
Ondanks de totale afwezigheid van hiphop is deze finale een enorm luxeprobleem. Tussen de nummer 1 en 7 zit nauwelijks niveauverschil, allemaal hadden ze bovenaan mijn lijstje kunnen schitteren.
1. Santigold - Disparate Youth 9
2. Burial & Four Tet - Nova 9
3. John Talabot - Last Land 9
4. Beach House - Myth 8,5
5. Daniel Rossen - Silent Song 8,5
6. Michael Kiwanuka - Tell Me a Tale 8,5
7. Alcest - Là Où Naissent les Couleurs Nouvelles 8,5
8. Gold & Youth - Time to Kill 7,5
9. Django Django - WOR 7,5
10. Damien Jurado - Working Titles 6,5
11. Guido Belcanto - De Zonde Die Ik Nooit Beging 6
12. Adrenaline Mob - Undaunted 4,5
1. Santigold - Disparate Youth 9
2. Burial & Four Tet - Nova 9
3. John Talabot - Last Land 9
4. Beach House - Myth 8,5
5. Daniel Rossen - Silent Song 8,5
6. Michael Kiwanuka - Tell Me a Tale 8,5
7. Alcest - Là Où Naissent les Couleurs Nouvelles 8,5
8. Gold & Youth - Time to Kill 7,5
9. Django Django - WOR 7,5
10. Damien Jurado - Working Titles 6,5
11. Guido Belcanto - De Zonde Die Ik Nooit Beging 6
12. Adrenaline Mob - Undaunted 4,5
0
geplaatst: 28 april 2012, 11:57 uur
1. Django Django - Wor
2. Gold & Youth - Time to Kill
3. Burial & Four Tet - Nova
4. Damien Jurado - Working Titles
5. John Talabot - Last Land
Eervolle vermelding:
6. Michael Kiwanuka - Tell Me a Tale
7. Daniel Rossen - Silent Song
2. Gold & Youth - Time to Kill
3. Burial & Four Tet - Nova
Eervolle vermelding:
6. Michael Kiwanuka - Tell Me a Tale
7. Daniel Rossen - Silent Song
0
geplaatst: 28 april 2012, 14:31 uur
1. Santigold - Disparate Youth
2. Burial & Four Tet - Nova
3. Django Django - Wor
4. Beach House - Myth
2. Burial & Four Tet - Nova
3. Django Django - Wor
4. Beach House - Myth
0
geplaatst: 28 april 2012, 18:11 uur
1. Beach House - Myth
2. Django Django - Wor
3. Alcest - La ou naissent les couleurs nouvelles
4. Daniel Rossen - Silent Song
5. Burial & Four Tet - Nova
2. Django Django - Wor
3. Alcest - La ou naissent les couleurs nouvelles
4. Daniel Rossen - Silent Song
5. Burial & Four Tet - Nova
0
DjFrankie (moderator)
geplaatst: 28 april 2012, 19:38 uur
Nummers 1 en 2 zijn geweldig
1 Beach House - Myth
2 Gold & Youth - Time to Kill
3 Adrenaline Mob - Undaunted
4 Alcest - Là Où Naissent les Couleurs Nouvelles
5 Santigold - Disparate Youth
1 Beach House - Myth
2 Gold & Youth - Time to Kill
3 Adrenaline Mob - Undaunted
4 Alcest - Là Où Naissent les Couleurs Nouvelles
5 Santigold - Disparate Youth
0
geplaatst: 29 april 2012, 17:01 uur
Deadline is door Teunnis op 1 mei (11u) gezet.
Misschien dat Herman nog wil stemmen?
We zitten nu al wel aan 17 deelnemers (een record?).
Misschien dat Herman nog wil stemmen?
We zitten nu al wel aan 17 deelnemers (een record?).

0
geplaatst: 29 april 2012, 18:31 uur
We missen sowieso nog herman, dwejkk, dustbowl, chevy en niels94. Dus wellicht dat het record van 20 deelnemers nog verbroken kan worden. Deadline is inderdaad dinsdag 11 uur
0
geplaatst: 29 april 2012, 18:32 uur
En wellicht kunnen we nog wat verwachten van de nieuwelingen ClassicRocker en muziek-fan?
0
geplaatst: 29 april 2012, 23:22 uur
1. Alcest - Là Où Naissent les Couleurs Nouvelles
3. Guido Belcanto - De Zonde Die Ik Nooit Beging
5. Adrenaline Mob - Undaunted
3. Guido Belcanto - De Zonde Die Ik Nooit Beging
5. Adrenaline Mob - Undaunted
0
geplaatst: 30 april 2012, 23:44 uur
1. Burial & Four Tet - Nova
2. Santigold - Disparate Youth
3. Django Django - Wor
4. John Talabot - Last Land
5. Gold & Youth - Time to Kill
Damien Jurado, Daniel Rossen, Guido Belcanto en Michael Kiwanuka bevielen ook erg.
2. Santigold - Disparate Youth
3. Django Django - Wor
4. John Talabot - Last Land
5. Gold & Youth - Time to Kill
Damien Jurado, Daniel Rossen, Guido Belcanto en Michael Kiwanuka bevielen ook erg.
0
geplaatst: 1 mei 2012, 10:55 uur
1. Michael Kiwanuka - Tell Me a Tale
2. Damien Jurado - Working Titles
3. Beach House - Myth
4. Django Django - WOR
5. Daniel Rossen - Silent Song
Zo. Net op tijd
2. Damien Jurado - Working Titles
3. Beach House - Myth
4. Django Django - WOR
5. Daniel Rossen - Silent Song
Zo. Net op tijd

0
geplaatst: 1 mei 2012, 11:43 uur
Helaas is het net niet gelukt om het record van de vorige maand te evenaren, we hebben ditmaal 19 deelnemers:
Ploppesteksel, Rhythm & Poetry, odi, Co Jackso, jassn, Poeha, stoepkrijt, kemm, dumb_helicopter, Snoeperd, inquestos, Don Cappuccino, Teunnis, Sunderland, Osiris Apis,
arcade monkeys, DjFrankie, Dexter, Dwejkk_ en Dustbowl
Er bleken uiteindelijk vier nummers een flink maatje te klein vergeleken met de rest van de finalisten. De eerste van die vier die we tegenkomen en daarmee op de laatste plek is geëindigd is:
12. Damien Jurado - Working Titles (13 punten, 5 keer genoemd)
(genomineerd door Dustbowl)
Deze typische singer-songwriter is misschien toch iets te typisch om écht hoge ogen te gooien in de finale. Het ging in de vorige rondes ook al niet makkelijk, dus dit mag geen verrassing heten. Toch is dit een knappe prestatie, want de vorige maand kwam het - volgens MuMe - populairste nummer van zijn tiende langspeelplaat niet eens door de eerste ronde.
Ploppesteksel, Rhythm & Poetry, odi, Co Jackso, jassn, Poeha, stoepkrijt, kemm, dumb_helicopter, Snoeperd, inquestos, Don Cappuccino, Teunnis, Sunderland, Osiris Apis,
arcade monkeys, DjFrankie, Dexter, Dwejkk_ en Dustbowl
Er bleken uiteindelijk vier nummers een flink maatje te klein vergeleken met de rest van de finalisten. De eerste van die vier die we tegenkomen en daarmee op de laatste plek is geëindigd is:
12. Damien Jurado - Working Titles (13 punten, 5 keer genoemd)
(genomineerd door Dustbowl)
Deze typische singer-songwriter is misschien toch iets te typisch om écht hoge ogen te gooien in de finale. Het ging in de vorige rondes ook al niet makkelijk, dus dit mag geen verrassing heten. Toch is dit een knappe prestatie, want de vorige maand kwam het - volgens MuMe - populairste nummer van zijn tiende langspeelplaat niet eens door de eerste ronde.
0
geplaatst: 1 mei 2012, 11:50 uur
11. Daniel Rossen - Silent Song (13 punten, 6 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van inquestos)
Als een soort van voorproefje op het aankomende album van Grizzly Bear bracht bandlid Daniel Rossen een EP uit, daar stond onder andere Silent Song op. In welke zin dit anders is dan het werk van de band zelf is me een raadsel. Maar moeten we ons daar druk om maken? Ik denk het niet. Ook dit nummer gooide geen hoge ogen in de vorige rondes en ontloopt dankzij de #1-notering van inquestos nog net de rode lantaarn.
(automatisch genomineerd, nummer 1 van inquestos)
Als een soort van voorproefje op het aankomende album van Grizzly Bear bracht bandlid Daniel Rossen een EP uit, daar stond onder andere Silent Song op. In welke zin dit anders is dan het werk van de band zelf is me een raadsel. Maar moeten we ons daar druk om maken? Ik denk het niet. Ook dit nummer gooide geen hoge ogen in de vorige rondes en ontloopt dankzij de #1-notering van inquestos nog net de rode lantaarn.
0
geplaatst: 1 mei 2012, 11:55 uur
10. Adrenaline Mob - Undaunted (14 punten, 7 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van dumb_helicopter)
De finale is tot dusver wel een beetje voorspelbaar, want ook Adrenaline Mob was geen hoogvlieger in de voorrondes - het werd twee keer vierde. Misschien zou je het een verrassing kunnen noemen dat dit de top 10 haalt. Dat dit soort rechttoe rechtaan heavy metal überhaupt de finale haalt is al een prestatie op zich.
(automatisch genomineerd, nummer 1 van dumb_helicopter)
De finale is tot dusver wel een beetje voorspelbaar, want ook Adrenaline Mob was geen hoogvlieger in de voorrondes - het werd twee keer vierde. Misschien zou je het een verrassing kunnen noemen dat dit de top 10 haalt. Dat dit soort rechttoe rechtaan heavy metal überhaupt de finale haalt is al een prestatie op zich.
0
geplaatst: 1 mei 2012, 11:56 uur
Met de classificatie 'voorproefje' doe je de ep van Daniel Rossen toch een beetje tekort Teunnis. Het zijn inderdaad nummers geschreven voor het nieuwe album, maar alles behalve afdankertjes (Nou ja, dat is uiteraard altijd het verhaal, maar mocht het niveau van Grizzly Bear's nieuwe album op dit niveau liggen ben ik zeer content).
0
geplaatst: 1 mei 2012, 12:08 uur
9. Guido Belcanto - De Zonde Die Ik Nooit Beging (15 punten, 6 keer genoemd)
(automatisch genomineerd)
De laatste van de vier duidelijk slechtst presterende finalisten is een Vlaming. Hadden we in januari en februari nog respectievelijk drie en twee nummers uit België, deze maand moeten de Zuiderburen tevreden zijn met één. Dankzij intensief speurwerk bij het "Maak kennis met... 2012"-topic mocht dit nummer meedoen aan dit topic (het was onduidelijk of dit wel in 2012 is uitgebracht) en behaalt zo toch nog even mooi een 9e plek. Verder dan dat had het ook nooit kunnen komen, het verschil met de #8 is maar liefst 10 punten.
(automatisch genomineerd)
De laatste van de vier duidelijk slechtst presterende finalisten is een Vlaming. Hadden we in januari en februari nog respectievelijk drie en twee nummers uit België, deze maand moeten de Zuiderburen tevreden zijn met één. Dankzij intensief speurwerk bij het "Maak kennis met... 2012"-topic mocht dit nummer meedoen aan dit topic (het was onduidelijk of dit wel in 2012 is uitgebracht) en behaalt zo toch nog even mooi een 9e plek. Verder dan dat had het ook nooit kunnen komen, het verschil met de #8 is maar liefst 10 punten.
0
geplaatst: 1 mei 2012, 12:10 uur
inquestos schreef:
Met de classificatie 'voorproefje' doe je de ep van Daniel Rossen toch een beetje tekort Teunnis. Het zijn inderdaad nummers geschreven voor het nieuwe album, maar alles behalve afdankertjes (Nou ja, dat is uiteraard altijd het verhaal, maar mocht het niveau van Grizzly Bear's nieuwe album op dit niveau liggen ben ik zeer content).
Excuses. Het zijn zeker geen afdankertjes, ik meen dat te hebben gelezen dat Daniel Rossen de nummers op de EP té persoonlijk vond om op een Grizzly Bear-plaat te zetten. Van mij mag het ook hetzelfde niveau worden op de plaat van de band.
0
geplaatst: 1 mei 2012, 12:11 uur
Toch zeer tevreden met het resultaat van mijn enige nominatie in de finale (via het Maak kennis-topic).
0
geplaatst: 1 mei 2012, 12:17 uur
8. John Talabot - Last Land (25 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer 1 van Poeha)
Nu over naar het "echte" werk. John Talabot is een geliefde producer in dit topic. In januari werd hij derde en dertiende met respectievelijk Depak Ine en Oro y Sangre. Met Last Land komt hij daar precies tussenin, achtste. Deze Iberische house-sound wordt hier blijkbaar goed gewaardeerd. Ik zie nu trouwens dat ik zeker zijn eerste EP moet gaan checken - een gemiddelde van 4,14 en een lyrische herman.
(genomineerd door en nummer 1 van Poeha)
Nu over naar het "echte" werk. John Talabot is een geliefde producer in dit topic. In januari werd hij derde en dertiende met respectievelijk Depak Ine en Oro y Sangre. Met Last Land komt hij daar precies tussenin, achtste. Deze Iberische house-sound wordt hier blijkbaar goed gewaardeerd. Ik zie nu trouwens dat ik zeker zijn eerste EP moet gaan checken - een gemiddelde van 4,14 en een lyrische herman.
0
geplaatst: 1 mei 2012, 12:25 uur
7. Gold & Youth - Time to Kill (25 punten, 8 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Co Jackso)
Deze Canadese band heeft nog helemaal niks officieel uitgebracht en toch weten ze gewoon een 7e plaats in dit topic te behalen. Ik geloof dat dit - net als vele anderen dit jaar - is opgepikt dankzij hun optreden tijdens SXSW. We zullen waarschijnlijk over niet al te lange tijd hun debuutalbum verwachten. Dit wint uiteindelijk op het aantal tweede plaatsen van John Talabot.
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Co Jackso)
Deze Canadese band heeft nog helemaal niks officieel uitgebracht en toch weten ze gewoon een 7e plaats in dit topic te behalen. Ik geloof dat dit - net als vele anderen dit jaar - is opgepikt dankzij hun optreden tijdens SXSW. We zullen waarschijnlijk over niet al te lange tijd hun debuutalbum verwachten. Dit wint uiteindelijk op het aantal tweede plaatsen van John Talabot.
0
geplaatst: 1 mei 2012, 12:30 uur
6. Alcest - Là Où Naissent les Couleurs Nouvelles (28 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer 1 van stoepkrijt)
In januari werd Alcest al zevende, nu doen ze het nog net iets beter. Dit soort metal is - in tegenstelling to Adrenaline Mob - precies het soort dat je in dit topic verwacht. Deze zesde plaats mag je zelfs licht teleurstellend noemen gezien de prestaties in de vorige rondes. Toch mooi dat deze band hier de erkenning krijgt die het verdiend.
(genomineerd door en nummer 1 van stoepkrijt)
In januari werd Alcest al zevende, nu doen ze het nog net iets beter. Dit soort metal is - in tegenstelling to Adrenaline Mob - precies het soort dat je in dit topic verwacht. Deze zesde plaats mag je zelfs licht teleurstellend noemen gezien de prestaties in de vorige rondes. Toch mooi dat deze band hier de erkenning krijgt die het verdiend.
0
geplaatst: 1 mei 2012, 12:34 uur
5. Michael Kiwanuka - Tell Me a Tale (29 punten, 7 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van snoeperd en Dustbowl)
Ook Michael Kiwanuka had stiekem op meer gehoopt dan een vijfde plaats. Het wist in de vorige ronde Beach House ver achter zich te laten. Maar zoals je wel ziet moeten de wat alternatievere genres (in dit geval metal en soul) een stapje achteruit doen wanneer het publiek groter wordt. Michael Kiwanuka mag trots zijn, want de laatste keer dat soul de top 5 van dit spel heeft bereikt herinner ik me niet meer.
(automatisch genomineerd, nummer 1 van snoeperd en Dustbowl)
Ook Michael Kiwanuka had stiekem op meer gehoopt dan een vijfde plaats. Het wist in de vorige ronde Beach House ver achter zich te laten. Maar zoals je wel ziet moeten de wat alternatievere genres (in dit geval metal en soul) een stapje achteruit doen wanneer het publiek groter wordt. Michael Kiwanuka mag trots zijn, want de laatste keer dat soul de top 5 van dit spel heeft bereikt herinner ik me niet meer.
0
geplaatst: 1 mei 2012, 12:39 uur
Dat moet al van Nneka geleden zijn (in hoeverre Soul Is Heavy dan puur soul is..). Dat de volgende maar niet weer zolang moet duren (Quantic & Alice Russell volgende maand..!!). Van Kiwanuka had ik eigenlijk liever Home Again of I'll Get Along gezien, helaas beiden gestrand vlak voor de finale. Dit nummer associeer ik veel meer met 2011.
0
geplaatst: 1 mei 2012, 12:42 uur
4. Django Django - Wor (31 punten, 11 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer 1 van Sunderland)
Deze zeer dansbare rock van Django Django komt net te kort voor een podiumplaats. Maar deze debutanten hoeven zich alles behalve te schamen. En dit is waarschijnlijk nog maar het begin, want ze hebben nog een aantal nummers die ik hier wel verwacht tegen te komen. Deze is trouwens in 2010 (!) al op single uitgebracht, dus deze band is niet zomaar uit de lucht komen vallen. Op metacritic krijgen ze een gemiddelde van 87. Het zou me ook niks verbazen als deze band een grote hit wordt in de zomer, het is wachten tot 3fm het oppikt (of hebben ze dat al gedaan?).
(genomineerd door en nummer 1 van Sunderland)
Deze zeer dansbare rock van Django Django komt net te kort voor een podiumplaats. Maar deze debutanten hoeven zich alles behalve te schamen. En dit is waarschijnlijk nog maar het begin, want ze hebben nog een aantal nummers die ik hier wel verwacht tegen te komen. Deze is trouwens in 2010 (!) al op single uitgebracht, dus deze band is niet zomaar uit de lucht komen vallen. Op metacritic krijgen ze een gemiddelde van 87. Het zou me ook niks verbazen als deze band een grote hit wordt in de zomer, het is wachten tot 3fm het oppikt (of hebben ze dat al gedaan?).
0
geplaatst: 1 mei 2012, 12:47 uur
Wordt een mooie top3; ik luisterde dat nummer van Santigold gisterenavond nog. Had een tweetal plekken hoger gestaan in mijn top5 had ik nu gestemd.
0
geplaatst: 1 mei 2012, 12:50 uur
inquestos schreef:
de RYM singles doen het goed deze maand
de RYM singles doen het goed deze maand
En hoe! Er kwamen er uiteindelijk drie in de finale en er is er nog geen langsgekomen. Laten we nu nog precies drie plaatsen overhebben...
3. Beach House - Myth (34 punten, 11 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van arcade monkeys en DjFrankie)
Beach House was misschien wel dé revelatie van 2010. Het album Teen Dream betekende de doorbraak van deze band. Het was dan ook zeer interessant wat ze met het nieuwe album gingen doen. Gezien het succes in dit topic van de leadsingle lijkt het erop dat ze de juiste stappen hebben gemaakt (of beter gezegd: niet hebben gemaakt). Het klinkt niet veel anders dan de nummers op Teen Dream, maar persoonlijk heb ik daar geen moeite mee. Met mij dus ook vele anderen - het album heeft nu een gemiddelde van 4 sterretjes.
0
geplaatst: 1 mei 2012, 12:55 uur
2. Burial & Four Tet - Nova (35 punten, 11 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Ploppesteksel, Rhythm & Poetry en Dwejkk_)
Oh, oh, Burial. Wat die man aan het doen is, wie het weet mag het zeggen. Wat ik wel weet is dat deze man ondertussen een van de grootste helden van het alternatieve circuit aan het worden is. Heeft hij überhaupt ooit iets slechts uitgebracht? Deze samenwerking met Four Tet is weer bingo. Dit keer is het geen winst, maar ik heb het vermoeden dat dit aan een soort van Burial-moeheid ligt. Ik ben benieuwd of hij ooit nog een regulier album, die Untrue vast en zeker zal overtreffen, gaat maken. Maar wellicht houdt hij het bij EP's, singles en samenwerkingen, want dat lijkt toch wel de toekomst van de muziek te zijn.
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Ploppesteksel, Rhythm & Poetry en Dwejkk_)
Oh, oh, Burial. Wat die man aan het doen is, wie het weet mag het zeggen. Wat ik wel weet is dat deze man ondertussen een van de grootste helden van het alternatieve circuit aan het worden is. Heeft hij überhaupt ooit iets slechts uitgebracht? Deze samenwerking met Four Tet is weer bingo. Dit keer is het geen winst, maar ik heb het vermoeden dat dit aan een soort van Burial-moeheid ligt. Ik ben benieuwd of hij ooit nog een regulier album, die Untrue vast en zeker zal overtreffen, gaat maken. Maar wellicht houdt hij het bij EP's, singles en samenwerkingen, want dat lijkt toch wel de toekomst van de muziek te zijn.
* denotes required fields.