MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Witte Trui [Editie 2013]

zoeken in:
Gemakkelijk toch?

Chicago op 1, Munich op 2 en Ashtray Wasp op 3

Bij mij staan ze precies omgekeerd Dit waren overigens niet de nummers waar ik nog over zat te twijfelen hoor.

Mijn lijst komt ook vandaag.

Onweerwolf

Nog steeds aan het luisteren trouwens. Nu bij #285: Of Montreal The Past is a Grotesque Animal.

Onweerwolf
En de laatste update voor de finale...

040. Agnes Obel - Riverside (2010, Denemarken, 03:49) - MuMeLadder
039. Amy Winehouse - Back To Black (2006, Engeland, 04:01) - MuMeLadder
038. Radiohead - Reckoner (2007, Engeland, 04:50) - Snoeperd
037. Angus & Julia Stone - Yellow Brick Road (2010, Australië, 07:37) - MuMeLadder
036. Beach House - Zebra (2010, Verenigde Staten, 04:52) - MuMeLadder
035. Arctic Monkeys - I Bet You Look Good On The Dancefloor (2006, Engeland, 02:54) - MuMeLadder
034. Arcade Fire - Neighborhood #2 (Laïka) (2004, Canada, 03:32) - MuMeLadder
033. The National - Mr. November (2005, Verenigde Staten, 04:01) - dumb_helicopter
032. Beach House - Myth (2012, Verenigde Staten, 04:19) - MM: Albums v/h Jaar
031. Beirut - Nantes (2007, Verenigde Staten, 03:50) - Rate Your Music
030. Arcade Fire - Sprawl II (Mountains Beyond Mountains) (2010, Canada, 05:26) - MuMeLadder
029. The xx - Crystalised (2009, Engeland, 03:22) - MuMeLadder
028. Archive - Bullets (2009, Engeland, 05:54) - MuMeLadder
027. The National - Slow Show (2007, Verenigde Staten, 04:10) - MuMeLadder
026. Franz Ferdinand - Take Me Out (2004, Schotland, 03:57) - MuMeLadder
025. Arcade Fire - Intervention (2006, Canada, 04:19) - MuMeLadder

Mijn lijstje is verstuurd

Mijn aanvankelijke nummer 3 heeft nog even vijf plaatsen moeten inleveren. Mijn uiteindelijke nummer 3 is een nummer dat de afgelopen jaren tot mijn top 10 aller tijden heeft behoord en nu dus voorbijgestreefd wordt door twee andere nummers. En wat voor nummers...

Onweerwolf schreef:

Nog steeds aan het luisteren trouwens. Nu bij #285: Of Montreal The Past is a Grotesque Animal.

Ik ga zo na de boodschappen ook maar eens beginnen.

Onweerwolf schreef:

030. Arcade Fire - Sprawl II (Mountains Beyond Mountains) (2010, Canada, 05:26) - MuMeLadder
029. The xx - Crystalised (2009, Engeland, 03:22) - MuMeLadder
028. Archive - Bullets (2009, Engeland, 05:54) - MuMeLadder

Dit trio had van mij gerust de finale mogen halen.

Mijn lijstje komt er straks aan Onweerwolf!

Onweerwolf
Ik zit precies op de helft nu qua luisteren. #200 Wolfmother - Joker and the Thief nu.

Na wat vertraging (bedacht me dat ik Formule 1 nog moest terugkijken) ben ik tot #384 Kent - Ismael gekomen, nu eerst even voetbal kijken. #400 Wild Beasts - The Devil's Crayon is de leukste ontdekking. #392 My Morning Jacket - Dondante het beste nummer, maar dat gaat direct na de samenvattingen veranderen met #383 Girl Unit - Wut in aantocht.

Onweerwolf
Wut was voor mij ook een mooie ontdekking eerder dit jaar in DWT.

Ik ben inmiddels bij #172 Arcade Fire - Keep The Car Running. Als ik het goed heb getimed is #161 precies om 00:00 afgelopen en dan ga ik morgen weer verder.

Onweerwolf
No One's Gonna Love You is trouwens echt mooier dan The Funeral besluit ik zojuist.

Heel veel beter

Ik ben tot #351 gekomen. Beste nummer tot dusver, mijn eigen nominatie, #369 Atmosphere - Painting. Mooiste ontdekking #354 The Pineapple Thief - We Love You.

Onweerwolf
Ik ga weer verder met #160 Archive - Fuck U.

Onweerwolf
En toen was het toch eindelijk de 4e zondag in november. De dag die ik op 1 januari al had gepland als finale dag voor De Witte Trui.

De stemming is bij deze definitief gesloten en dat betekent dat we de balans mogen opmaken. Maar liefst 55 lijstjes kwamen er binnen. De eerste een kleine 25 minuten nadat de stembussen open gingen en de laatste afgelopen nacht rond 4 uur.

De volgende mensen stuurden een lijstje in:

7744leon, aERodynamIC, Andres4, Arno, Arrie, ArthurDZ, Bucquoy, Casartelli, chevy93, Choconas, Co Jackso, corn1holio1, curufin, Dance Lover, DenDimi, DjFrankie, dumb_helicopter, Dwejkk_, El Ninjo, Fathead, Gele Stift, GrafGantz, Gretz, Gyzzz, herman, hoi123, jassn, johannesA, Johnny Marr, kemm, Koenr, laxus11, madmadder, nelis, nico1616, Onweerwolf, Outlaw104, panjoe, Ploppesteksel, Poeha, ranboy, remcodulac, Rhythm & Poetry, Salvadore, Silent_shout, Snoeperd, stoepkrijt, Sunderland, Teunnis, The Eraser, thelion, Titmeister, vigil, wandelindenatuur, yeahyeahyeah

Waarvoor dank!

De einduitslag staat nu helemaal vast maar ik heb hem dus nog niet opgeteld want dat ga ik vandaag doen. Eén voor één zal ik random de lijstjes presenteren totdat we vanavond om half 10 aangekomen zijn bij het laatste lijstje.

Om dit te doen heb ik een scoreboard ontwikkeld in het almachtige Excel. Dit scoreboard is losjes gebaseerd op hoe ze dat doen bij het Eurovisie Song Festival en geeft na elke lijstje in één opslag direct de actuele stand weer.

Omdat er is besloten om slechts de helft van de platen punten te geven telt de startladder (de finale top 24 gerangschikt naar de behaalde percentages van alle voorgaande rondes) niet mee voor De Witte Trui. Immers, dat is een volledige rangschikking van 24 ipv 12. De startladder zal echter wel in alle gevallen de tiebreaker zijn.

Bij deze presenteer ik derhalve het eerste 'blanke' scoreboard waarin de 24 finalisten zijn gerangschikt naar de volgorde van de startladder:

http://puu.sh/5rIGY.jpg

Rebellion (Lies) zal dus elke gelijke stand winnen terwijl Surf Solar ze allemaal zal verliezen.

Onweerwolf
Om half 1 vandaag begin ik met het allereerste eindlijstje en dat is het lijstje van niemand minder dan Snoeperd!

De nieuwe manier van presenteren klinkt alvast interessant.

Wat is dit gaaf zeg, zo'n manier van presenteren! Ontzettend leuk bedacht. Nu nog hopen dat het net zo boeiend uitpakt als we allemaal hopen

Erg leuke opzet qua presentatie!

Toffe opzet, zo blijft het een spannende race tot het laatst! Ziet er ook al erg fraai uit!

Ik vraag me opeens af hoe Paul de Leeuw Röyksopp zou uitspreken.

Onweerwolf
stoepkrijt schreef:
Nu nog hopen dat het net zo boeiend uitpakt als we allemaal hopen

Ik kan echt in alle eerlijkheid zeggen dat ik bij het invoeren van de punten het idee had dat alle platen geregeld werden genoemd. Met slechts enkele platen die voor mijn gevoel iets vaker dan gemiddeld of iets minder vaak werden genoemd. De eindstand is in ieder geval voor mij ook een raadsel en het gaat denk ik best lang duren voor we definitieve conclusies kunnen trekken.

Tja Songfestival en Onweerwolf.... hij kon het niet laten (en ik hou ervan)

Ziet er fancy uit. Bruut.

Wat een eer dat het mooiste lijstje als eerste komt

leuk laten we hopen dat de winnaar al wat vroeger bekend is, want ik moet er morgen vroeg uit

Ah de songfestival manier, altijd leuk zoiets

DjFrankie (moderator)
Geweldig de manier waarop en de tijd en energie die je hierin steekt.

Dikke http://www.financepartner.nl/files/38/images/pluim.jpg

http://www.animaatjes.nl/plaatjes/a/3d-smilies/0303.gif

Onweerwolf
Wat kunnen we verwachten van deze finale?

Rebellion (Lies) is uiteraard de gedoodverfde #1. Met top 10 posities in de MuMeLadder en al maanden lang op de eerste plaats in de virtuele stand van De Witte Trui kan het haast niet mis gaan zou je denken. Of blijkt DWT toch echt een andere discipline te zijn dan de MML? Misschien heeft Rebellion (Lies) toch last van de 3 andere Arcade Fire noteringen? En over die andere noteringen gesproken; zou een volledige Arcade Fire top 3 tot de mogelijkheden behoren? Niet ondenkbaar toch? Want als er één ding duidelijk is dan is het wel dat Arcade Fire een klasse apart is gebleken de afgelopen 10 jaar.

En wat doet Bloodbuzz? Vorig jaar verrassend in de finale van de MML maar maakt de plaat het hier ook waar met een top 3 notering of heeft dit nummer wel echt last van de andere platen van The National? Waar Rebellion (Lies) afgetekend het populairst lijkt is dat binnen het The National kamp toch minder duidelijk.

En wat gaat Ashtray Wasp doen? De grote outsider van deze finale denk ik toch. Het nummer kreeg gedurende het jaar steeds meer bijval en won vorig jaar al de finale van de Song van het Jaar verkiezing op musicmeter.

Een andere outsider is collega-electronica plaat Surf Solar. Inmiddels een vaste waarde in de MuMeLadder en voortrekker van het inmiddels floriserende electronica-genre. Er was zelfs nog een kleine pre-push voor dit nummer te bespeuren in dit topic. Heeft het gewerkt?

Verder hebben we natuurlijk ook nog twee duo's waarbij het spannend wordt wie wint; John Wayne Gacy of Chicago? Die laatste is een favoriet bij de echte Sufjan fans terwijl de eerste ook op veel bijval lijkt te kunnen rekenen van anderen.

Machine Gun versus We Carry On? Machine Gun lijkt acquired taste te zijn maar vind je het een goed nummer dan ben je ook meteen liefhebber terwijl We Carry On wat radiovriendelijker klinkt en derhalve een echte puntensprokkelaar zou kunnen zijn.

Wat gaat Munich doen? Met de hakken over de sloot de laatste finalist en enige Editors-notering. Gedoemd tot de laatste plaats of krijgen Editors toch veel sympathiestemmen?

Dan hebben we nog een dark horse en dat is volgens mij The Glorious Land. Haast ongemerkt ging dit nummer naar de finale. De comeback hit voor PJ Harvey lijkt veel mensen aan te spreken, tenzij ze niet van controversieel klinkende bugels houden. Ik ben benieuwd waar ze terecht komt.

En wat doet Jigsaw? Als het om een aller tijden lijst gaat is Radiohead haast ongenaakbaar maar hun piek ligt toch echt wel in de periode die we bij De Witte Trui niet behandelen.

Gaat Oostende de Nederlandstalige eer hooghouden of wordt het gewoon het rechterrijtje?

En heeft Röyksopp last van het feit dat er verschillende versies populair zijn van What Else Is There? of is het juist een voordeel.

Tenslotte zijn daar nog wat platen die grotendeels onbesproken zijn gebleven, Roscoe, The Funeral, The Kids, Odessa en Hope There's Someone. Grijze middenmoters of zit hier toch nog een echte verrassing tussen?

Allemaal vragen en vandaag zien we ze eindelijk beantwoord.

Onweerwolf
Daar gaan we dan, het allereerste lijstje.

http://puu.sh/5rLbw.png

Coming up next: Gele Stift!

Mijn top 12 heeft 7 platen gemeen met die van Snoeperd, dat begint dus goed

Gast
geplaatst: vandaag om 06:12 uur

geplaatst: vandaag om 06:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.