MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2013

zoeken in:
Noem het zoals je wilt, maar laat ik zeggen dat ik niet wil stimuleren dat elke keer dezelfde band genomineerd wordt. Dat is mijn keuze. Ik ben meer benieuwd naar andere muziek dan altijd maar bij één artiest te blijven hangen. (Overigens draai ik dat album van The National voor mezelf wel, maar dat doet niet ter zake).

Het gaat toch om het nummer en niet om de band en elk nummer van hen is toch weer anders?

1. The National - This Is the Last Time
2. Exit Calm - Promise
3. Hopsin - Hop Is Back
4. Mineral - Love Divine

Je hoeft het er niet mee eens te zijn. Het laatste album van The National vind ik één van de beste van het afgelopen jaar, maar moet ik dan elke keer alle nummers van die band prefereren boven andere muziek; ik vind muziek mooi om de variatie. (overigens is het een album waar The National niet heel erg varieert, maar dat terzijde). Het gaat ook om het principe, hitlijsten worden doodgegooid met elke keer weer dezelfde artiesten, vaak simpelweg omdat die het voordeel van de bekendheid genieten met als gevolg veel meer van hetzelfde. Dat laatste wil ik dus juist niet.

2. Ariel Pink feat. Jorge Elbrecht - Hang on to Life
3. Cloud Boat - Youthern
4. Adult Jazz - Springful

Meh. Alleen The National is de moeite waard wat mij betreft.

Nee, dat hoeft niet en ik kan begrijpen dat je het dan niet zou nomineren om wat andere muziek ook eens wat aandacht te gunnen. Maar om er nu doelbewust niet op te stemmen, dat lijkt zelfs een beetje op spelvervalsing. Je kan er nu toch niets meer aan doen dat het al genomineerd is dus dan kan je er even goed (al dan niet) een stem op uitbrengen wanneer het beter zou zijn dan andere nummers in deze ladder.
Kwaliteit zal sowieso wel komen bovendrijven als het hier genomineerd wordt. Het is niet omdat een nummer van The National is dat het sowieso ver geraakt in dit spel.

Verder heeft The National een heel karakteristiek geluid dat je vrij snel herkent, maar ik vind dat er binnen dat geluid wel net veel variatie is.

Het is niet zo dat ik op nummers stem die ik slecht vind, bij 4x hiphop in de lijst was ik wel waarschijnlijk wel gedwongen geweest erop te stemmen. Zelf wil ik niet elke keer met hetzelfde geconfronteerd worden want dan vind ik het gewoon niet leuk meer. Er zijn zat albums (of muziek in het algemeen) die ik fenomenaal vind maar die ik niet vaak hoef te horen. Juist de afwisseling maakt het perfect. Bij diverse nominaties vind ik het wel welletjes voor zo'n hitlijst. Om telkens weer met muziek van hetzelfde album geconfronteerd te worden zit ik niet op te wachten. Dat vind ik dus ook voor The National (een band die ik sowieso zeer waardeer).

Verschil met hitlijsten waar een artiest op naamsbekendheid al binnenkomt is dat je hier elk nummer moeten beluisteren en beoordelen in een ladder voordat de uitslag van die ladder kan beïnvloeden. Als The National echt veruit de beste muziek heeft gemaakt in 2013 is het wat mij betreft geen probleem als alle nummers van het album worden genomineerd en winnen. Dat hebben ze dan namelijk echt op kwaliteit gedaan. Maar The National heeft nog geen een keer gewonnen; 3e, 5e en 6e zijn de enige finaleplaatsen die ze hebben gehaald uit zes eerdere nominaties.

EDIT: Dat wil niet zeggen dat je The National niet mag boycotten als je er nu even genoeg van hebt. Je mag zelf weten hoe en waarop je stemt.

Ik vind het nog altijd vreemd dat hun sterkste nummers van de plaat net niet tot in die finale geraakten terwijl de 'middenmoot' dat wel kon. Pink Rabbits en I Need My Girl zijn echt prachtig, maar eindigden als ik me het goed herinnern 2 keer op een 21ste plaats.

Het beste nummer van hun album werd 5e (Sea of Love). I Need My Girl was ook wel aardig en had wel een top-20 plaats verdiend. Waarschijnlijk had die er toch last van dat het alweer de 6e The National nominatie was.

1. Adult Jazz - Springful
2. The National - This Is the Last Time
3. Mineral - Love Divine
4.Exit Calm - Promise

1. Adult Jazz - Springful
2. Cloud Boat - Youthern
3. Mineral - Love Divine
4. Ariel Pink feat. Jorge Elbrecht - Hang on to Life

Het liefst zou ik Graceless nog terugzien in dit spel. Samen met Sea of Love het beste van het album. Maar ik prefereer om minstens zo goede nummers te nomineren van wat minder bekende artiesten. Iedereen zijn keuze, maar boycotten zou ik zeker niet doen.

1 Mineral - Love Divine
2 Adult Jazz - Springful
3 Exit Calm - Promise
4 The Jezabels - The End

dumb_helicopter schreef:
Ik vind het nog altijd vreemd dat hun sterkste nummers van de plaat net niet tot in die finale geraakten terwijl de 'middenmoot' dat wel kon. Pink Rabbits en I Need My Girl zijn echt prachtig, maar eindigden als ik me het goed herinnern 2 keer op een 21ste plaats.

Eens. Ik heb het idee dat The National juist vanwege dat 'boycotten' net iets minder scoort dan waar ze op grond van de kwaliteit eigenlijk recht op hebben. Het is mooi om via Song van het Jaar nieuwe muziek te ontdekken, maar ik vind ook dat de uiteindelijke lijst zo representatief mogelijk moet zijn voor het jaar. This Is the Last Time behoort voor mij tot de 10 beste nummers van 2013, ik ben daarom blij dat ik hem nog heb kunnen nomineren. Als dit nummer ook vroegtijdig zou afvallen ontbreken de 3 sterkste nummers van een van de belangrijkste albums van het jaar. Dat zou toch hoogst opmerkelijk zijn. De vroegtijdige aftocht van Pink Rabbits is mij nog altijd een raadsel.

1. The Jezabels - The End
2. Hopsin - Hop Is Back
3. Ariel Pink feat. Jorge Elbrecht - Hang on to Life

5. Exit Calm - Promise

De overige drie komen niet in de buurt van deze vijf.

2. The Jezabels - The End
4. Cloud Boat - Youthern

1. Mineral - Love Divine
2. The Jezabels - The End
3. Exit Calm - Promise

odi
2. Cloud Boat - Youthern
3. Adult Jazz - Springful
4. Exit Calm - Promise

2. Adult Jazz - Springful
4. Cloud Boat - Youthern

2. Adult Jazz - Springful
3. Mineral - Love Divine
4. Exit Calm - Promise

De uitslag komt eraan tegen 17u.

dumb_helicopter nog online? Of zal ik anders de uitslag verzorgen?

Gretz schreef:
dumb_helicopter nog online? Of zal ik anders de uitslag verzorgen?

Ja hoor, ik was het even uit het oog verloren met de spannende seizoensfinale van Sons of Anarchy, maar over 10 minuutjes post ik de uitslag.

Uitslag ladder 3 (16 deelnemers):

1. The National - This Is the Last Time (32)
2. Adult Jazz - Springful (27)
3. Exit Calm - Promise (22)
4. Mineral - Love Divine (22)
5. The Jezabels - The End (20)
6. Ariel Pink feat. Jorge Elbrecht - Hang on to Life (18)
7. Cloud Boat - Youthern (14)
8. Hopsin - Hop Is Back (5)

DjFrankie (moderator)
1 Ballet School - Crush
2 Bass Drum of Death - I Wanna Be Forgotten
3 Julianna Barwick - Pyrrhic
4 Burial - Come Down to Us

Death Grips is vreselijk

1. Julianna Barwick - Pyrrhic
2. Burial - Come Down to Us
3. Bass Drum of Death - I Wanna Be Forgotten
4. Paul McCartney - Queenie Eye

Is Mineral ook door bij de vorige, of enkel de top 3?

Ik dacht dat in de 1ste ronde de top 4 en in de 2e ronde de top 3 doorgaat.. Dus Mineral is in dat geval door.

1. Julianna Barwick - Pyrrhic
Ik hoop dat Julianne de volgende ronde nu wél haalt.
2. Burial - Come Down to Us
3. Ballet School - Crush
4. Paul McCartney - Queenie Eye

Gast
geplaatst: vandaag om 21:36 uur

geplaatst: vandaag om 21:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.