MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2013

zoeken in:
1. Foals - Bad Habit
2. The Irrepressibles - Two Men in Love
3. Daughter - Still
4. Duologue - Push It
5. Austra - Home

1. Daughter - Still
3. Foals - Bad Habit
4. Suuns - 2020
5. Beach Fossils - Shallow

Veel redelijke nummers, weinig dat erbovenuit steekt.

1. James Blake – Retrograde (9,7)
2. Suuns – 2020 (9,2)
3. Justin Timberlake feat. Jay-Z – Suit & Tie (8,8)
4. Laura Mvula – Green Garden (8,5)
5. The Irrepressibles – Two Men In Love (7,5)
6. Daughter – Still (7,4)
7. Wild Belle – Keep You (7)

8. Beach Fossils – Shallow (6,5)
9. Foals – Bad Habit (6,3)
10. Duologue – Push It (6)
11. Austra – Home (6)
12. Yeah Yeah Yeahs – Sacrilege (5,5)

De top 4 is materiaal voor de finale aan het eind van 2013. Retrograde is een van de mooiste nummers van James Blake tot nu toe, het werkt echt verslavend. Suuns heeft met 2020 een dansnummer met een kronkel gemaakt, vooral die gitaarpartij is heel gaaf en apart. Justin Timberlake heeft me met The 20/20 Experience enorm verrast en Suit & Tie is een heerlijk nummer wat lang in je kop blijft hangen. Green Garden is een vrij toegankelijk nummer wat wel heel gelaagd in elkaar zit, de stem van Laura Mvula is geweldig.

Daarna gaat het niveau een beetje omlaag. Two Men In Love is erg mooi maar ik vind het net iets te lang. Daughter is lekker rustig en mooi maar het pakt me nergens echt. Wild Belle wist me in het begin niet te overtuigen, maar door de saxofoon was ik uiteindelijk helemaal om.

Daarna komen er 5 nummers die ik erg middelmatig vond. Bad Habit komt niet eens in de buurt van Inhaler. Uiteindelijk heeft deze finale een aantal zeer goede nummers, maar het grootste gedeelte vond ik middelmatig voor een finale.

Erg jammer van Ducktails. Het gaat tot nu toe erg slecht met mijn nominaties als het om het bereiken van de maandfinales gaat.
Twee nummers verdienen het om de maandfinale te winnen, vanaf nummer 7 is het afgelopen met de prima tracks. Two Men in Love vind ik zelfs uitermate zwak, evenals het zwaar tegenvallende nummer van Austra.

1. Suuns - 2020
2. Laura Mvula - Green Garden

3. Foals - Bad Habit
4. Beach Fossils - Shallow
5. Duologue - Push It

6. Daughter - Still

7. Justin Timberlake feat. Jay-Z - Suit & Tie
8. James Blake - Retrograde
9. Yeah Yeah Yeahs - Sacrilege

10. Wild Belle - Keep You
11. Austra - Home
12. The Irrepressibles - Two Men in Love

odi
1. Suuns - 2020
2. James Blake - Retrograde
3. The Irrepressibles - Two Men in Love
4. Austra - Home
5. Duologue - Push It

1. Austra - Home (9)
2. Laura Mvula - Green Garden (8,5)
3. Wild Belle - Keep You (8,5)
4. James Blake - Retrograde (8,5)
5. Foals - Bad Habit (8+)

6. Daughter - Still (8+)
7. Duologue - Push It (8)
8. Yeah Yeah Yeahs - Sacrilege (8-)
9. Suuns - 2020 (8-)
10. Justin Timberlake feat. Jay-Z - Suit & Tie (7+)
11. Beach Fossils - Shallow (7+)
12. The Irrepressibles - Two Men in Love (7-)

1. James Blake - Retrograde
2. Justin Timberlake feat. Jay-Z - Suit & Tie
3. Austra - Home
4. Yeah Yeah Yeahs - Sacrilege
5. The Irrepressibles - Two Men in Love

6. Laura Mvula - Green Garden
7. Suuns - 2020
8. Daughter - Still

Erg sterke finale. Top 8 vooral vind ik allen geweldig.

1. Duologue - Push It
3. Daughter - Still
4. Laura Mvula - Green Garden
5. Foals - Bad Habit

De eerste 2 steken er bovenuit, daarna ligt het niveau heel erg dicht bij elkaar

Deadline is 2 april 16.00 uur.

1. Daughter - Still
2. Duologue - Push It
3. Foals - Bad Habit
4. Yeah Yeah Yeahs - Sacrilege
5. Justin Timberlake feat. Jay-Z - Suit & Tie

Had ik nog best punten gegund:
6. Laura Mvula - Green Garden
7. Austra - Home

Leuk dat ze meedoen:
8. Beach Fossils - Shallow
9. The Irrepressibles - Two Men in Love

Wat doen deze nummers hier?
10. James Blake - Retrograde
11. Suuns - 2020
12. Wild Belle - Keep You

Vorige maand zette ik het leukste nummer van Foals' laatste album (My Number) op 5 in mijn finalelijstje. Deze maand staat Bad Habit op 3 en dat geeft al wel aan dat ik deze finale minder sterk vind dan die van januari. Nu moet ik wel toegeven dat ik die finale echt ge-wel-dig vond dus daar is maar moeilijk tegenop te boksen.
Still is een topnummer, daarachter volgen een hoop ruime voldoendes. Dat is zeker niet slecht, maar het kan veel beter. Ach, misschien ben ik afgelopen maand gewoon iets teveel verwend

1. Foals - Bad Habit
3. Beach Fossils - Shallow
4. Daughter - Still
5. Austra - Home

1. The Irrepressibles - Two Men in Love
2. Wild Belle - Keep You
3. Yeah Yeah Yeahs - Sacrilege
4. Laura Mvula - Green Garden
5. Daughter - Still

De nr. 1 steekt er bovenuit, de nrs. 2 t/m 5 doen niet veel onder voor elkaar. Ook Austra, Justin Timberlake & James Blake zijn van hetzelfde niveau. Dus:

dumb_helicopter schreef:

Eens!

8 zeer aangename nummers. M.a.w. een geslaagde finale! Moeilijk om te rangschikken wel. Enkel 1 & 2 zijn absolute toppers die boven de rest uittorenen.

2. Beach Fossils - Shallow
3. Justin Timberlake feat. Jay-Z - Suit & Tie
4. Wild Belle - Keep You
5. Suuns - 2020

6. Yeah Yeah Yeahs - Sacrilege
7. Austra - Home
8. Laura Mvula - Green Garden

1. Suuns - 2020 (9,5)
2. Wild Belle - Keep You (9-)
3. Yeah Yeah Yeahs - Sacrilege (9-)
4. James Blake - Retrograde (9-)
5. Justin Timberlake feat. Jay-Z - Suit & Tie (8,5)

6. Laura Mvula - Green Garden (8)
7. Austra - Home (7,5)
8. Beach Fossils - Shallow (7)
9. Daughter - Still (7)
10. The Irrepressibles - Two Men in Love (6,5)

Wat mij betreft de beste maandfinale sinds ik meedoe. Waar ik normaal ongeveer met de helft van de nummers niets heb, is het deze maand beperkt tot slechts twee nummers (Foals en Duologue). Qua veelzijdigheid valt er ook niets te klagen; ieder nummer uit de lijst heeft z’n eigen karakter.

De top 5 is voor mij alvast materiaal voor de eindjaarlijst (en dan te bedenken dat dit allemaal pas uit het eerste kwart van 2013 komt!).

Moeilijke keuzes want behalve 1-2 zitten er voor mij weinig uitschieters tussen. De middenmoot loopt tot de 11e plaats.

1. Wild Belle - Keep You
2. Daughter - Still

3. Austra - Home
4. Beach Fossils - Shallow
5. Suuns - 2020
6. The Irrepressibles - Two Men in Love
7. Duologue - Push It
8. Laura Mvula - Green Garden
9. Yeah Yeah Yeahs - Sacrilege
10. Foals - Bad Habit
11. James Blake - Retrograde

12. Justin Timberlake feat. Jay-Z - Suit & Tie

3. Daughter - Still
4. Wild Belle - Keep You
5. Suuns - 2020
6. Duologue - Push It
7. Yeah Yeah Yeahs - Sacrilege
8. Beach Fossils - Shallow

9. Justin Timberlake feat. Jay-Z - Suit & Tie
10. Austra - Home
11. Laura Mvula - Green Garden

12. Foals - Bad Habit

dumb_helicopter schreef:

Enkel de nummer 1 en 12 steken er uit. The Irrepressibles staat ook met weinig twijfel op de 2e plaats. De nummers 3 t/m 8 zijn me om het even, dan een halve mm ruimte tot de nummers 9 t/m 11.

De lijnen zijn gesloten!

De 18 deelnemers van deze maandfinale waren Angelo, arcade monkeys, Co Jackso, Dance Lover, DjFrankie, Don Cappuccino, dumb_helicopter, Gretz, inquestos, jassn, kemm, nelis, odi, Ploppesteksel, Poeha, Snoeperd, stoepkrijt en Teunnis.

Allen bedankt voor het stemmen!

12. Beach Fossils - Shallow (13 punten, 6 keer genoemd)
(automatisch genomineerd)

Het zit Beach Fossils niet mee in finales. Vorige maand eindigde Taking Off ook al op de 12e plaats. Het verschil met de rest in nu wel een stuk kleiner. Taking Off had 11 punten achterstond op de rest, terwijl Shallow maar 3 punten achter de nummer 8 staat. Aan de andere kant is het wel samen met Foals tot nu toe de enige artiest met twee finalisten - oké, Kendrick Lamar heeft er officieel ook twee, maar deed dat alle twee de keren als gastartiest.

11. Yeah Yeah Yeahs - Sacrilege (15 punten, 6 keer genoemd)
(automatisch genomineerd)

De Yeah Yeah Yeahs onder leiding van Karen O zijn er weer. De leadsingle Sacrilege wordt overal wel aardig ontvangen, ook in dit topic blijkbaar. Ze schuwen de bombast niet en dat doet dit nummer goed. In de finale worden nog eens alle registers opengetrokken. Dat kan niet voorkomen dat dit eigenlijk niemands favoriet was (hoogste positie was #3).

10. Justin Timberlake feat. Jay-Z - Suit & Tie (15 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door Rhythm & Poetry)

Justin Timberlake komt na zeven jaar weer met een album. Suit & Tie was de leadsingle en daarvoor komt Jay-Z even aanschuiven. In de hitlijsten scoorde Suit & Tie aardig, maar wel minder dan zijn eerdere hits. Dat is niet verwonderlijk, want ik meende te lezen dat Timberlake op The 20/20 Experience een wat minder hitgevoelige sound heeft.

9. Austra - Home (15 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer 1 van inquestos)

Austra bereikte in de 2011-editie met twee nummers de Top 100 en een podiumplek in de maandfinale. Die nummers waren een stuk meer dance-georiënteerd dan Home. Ze lijkt dus te gaan richting een rustiger pop geluid. Ik denk dat er wel een aantal hier zeer benieuwd zijn naar het aankomende album. Ik in ieder geval wel.

Volgens mij gaat het een behoorlijk mis met de 'nummer 1 van'; wel goed geteld toch?

En ik bemerk zelf geen stijlbreuk bij Austra; dance-geörienteerd?

Teunnis schreef:
11. Yeah Yeah Yeahs - Sacrilege (15 punten, 6 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Gretz)
(embed)

Dit klopt niet, mijn nummer 1 is Wild Belle.

Edit: denk dat de punten wel kloppen maar dat in Teunnis' de punten bij de verkeerde users zijn ingevuld.

8. Duologue - Push It (16 punten, 6 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van jassn)

Duologue stond het afgelopen twee maal in de maandfinale en dit jaar kunnen ze er weer eentje bij optellen. Dit nummer lijkt niet op Radiohead. Tevreden? Duologue is de laatste van een best grote kliek onderaan. Het volgende nummer heeft al 5 punten meer.

Gretz schreef:
(quote)

Dit klopt niet, mijn nummer 1 is Wild Belle.

Edit: denk dat de punten wel kloppen maar dat in Teunnis' de punten bij de verkeerde users zijn ingevuld.

Ze kloppen allemaal niet

En Duologue dat op Radiohead lijkt. Nee, je bent vandaag erg in de war Teunnis

inquestos schreef:
En Duologue dat op Radiohead lijkt. Nee, je bent vandaag erg in de war Teunnis

Pff... had ik het verkeerde nummer in mijn gedachten

Ik heb een goed excuus, ik was al om zes uur op om nog snel een beetje te leren voor mijn tentamen vanmorgen.

7. Laura Mvula - Green Garden (21 punten, 7 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van kemm)

We gaan zoals gezegd een stapje verder in het puntenaantal, maar de nummer 1 staat nog steeds op behoorlijke afstand (14 punten verschil). Laura Mvula is een nieuwe naam in de soulwereld en dan heeft kemm haar natuurlijk op de 1e plek. Green Garden is enorm catchy met name dankzij het handengeklap.

6. Wild Belle - Keep You (22 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door Angelo, nummer 1 van Gretz)

We blijven in de vrolijk sfeer, want van Keep You kan je moeilijk verdrietig of boos worden. Het klinkt alsof Amerikaanse indie pop in een Caribische blender is gegooid. Een beetje reggea-achtig, maar toch ook niet. Overigens heeft dit duo (een tweeling) ondertussen nog twee andere nummers van hun debuutalbum als single uitgebracht, hopelijk zijn die net zo leuk. Dan gaan we die namelijk zeker nog wel terug zien.

5. Foals - Bad Habit (25 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door Co Jackso, nummer 1 van arcade monkeys en Co Jackso)

Alweer de derde keer in vier maanden dat een nummer van het album Holy Fire de top-5 haalt. Inhaler won de maandfinale van november vorig jaar, My Number werd vorige maand 4e en nu dus de 5e plek voor Bad Habit. Ik zie daar als liefhebber van statistiek direct een dalende trend in Maar alle gekheid op een stokje, iedereen hoort dat dit gewoon goed in elkaar zit en dat de prestaties van Foals in dit topic niet verrassend zijn.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:17 uur

geplaatst: vandaag om 05:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.