MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Alternatieve Prog Songs KO

zoeken in:
Ozric Spacefolk
Hey, Saga heeft een extra stem... Mij blij....

25
Grobschnitt - Symphony
vs.
Galahad - Empires Never Last

Grobschnitt luistert plezierig weg en Galahad wekt irritatie op door veel geldingsdrang in combinatie met weinig inhoud.

4*-2

26
Saga - Giant
vs.
Roger Hodgson - Open The Door

Twee nummers in de populaire hoek. Hodgson wint, dit kan zich meten met een goed Supertramp nummer.

2-4*

Deadline: 22.00 uur

Nieuwe battles staan hier. (deze link graag meekopiëren.

25
Grobschnitt - Symphony
vs.

5*-2

26
Saga - Giant
vs.

2-5*

Nieuwe battles staan hier. (deze link graag meekopiëren.

Casartelli (moderator)
25
Grobschnitt - Symphony
vs.

Twee tamelijk fabeltastische nummers. Het punt gaat hier naar Grobschnitt - tegen I Could Be God was de keuze echt lastig geweest.

6*-2

26
Saga - Giant
vs.

The Beginner's Guide to Throwing Shapes. Ik heb dat altijd wel een aansprekende albumtitel gevonden. Maar muzikaal... tja, weer een Saga-nummer dat evengoed van tien jaar eerder of later had kunnen zijn. Misschien iets meer funky hier. Maar het punt gaat toch maar naar dit solonummer van Hodgson.

2-6*

Nieuwe battles staan hier. (deze link graag meekopiëren)

Ozric Spacefolk
Tsja, Saga is (was) vernieuwend, maar ook weer niet. Ze hadden een formule waar ze altijd maar aan vast bleven houden.

En alle pogingen om iets nieuws te doen, werden afgestraft door de fans, met 1 uitzondering en dat is Generation 13, maar die had 34 stemmen...

Saga vernieuwend? Op welke manier dan?

Volgens mij is Saga in bv. Duitsland nog steeds best wel groot toch? Vreemd dat in Nederland dan nooit echt van de grond kwam. Ze maken toch muziek die veel mensen wel moeten kunnen hebben.

Ozric Spacefolk
Ze begonnen redelijk vernieuwend. Als ik kijk naar de eerste 3 platen, dan was dat voor symfobegrippen behoorlijk stevig. En ik kan geen band uit die tijd herinneren die gitaar/synth duellen had.

25
Grobschnitt - Symphony
vs.

Net als in battle 18 ga ik tegen Galahad stemmen en net als toen heeft dat eigenlijk helemaal niets met het nummer van Galahad te maken want dat vind ik uitstekend. Grobschnitt is echter ook een absolute favoriet en dit nummer (van het helaas al jaren overkrijgbare debuut) is een van hun betere, zeker ook in allerlei live-uitvoeringen.

7*-2

26
Saga - Giant
vs.

Open the door duurt wel wat lang en lijkt ook wel heel erg een Supertramp nummer maar wint hier toch met gemak. Ik begin toch het vermoeden te krijgen dat ik Saga live leuker vind dan op plaat want dit is al het zoveelste nummer dat me weinig doet.

2-7*

Nieuwe battles staan hier. (deze link graag meekopiëren)

25
Grobschnitt - Symphony
vs.

Dit lijkt me duidelijk. Grobschnitt is best aardig hoor en het blijft redelijk interessant tot het einde, maar Galahad steelt de show en blijft voor mij tot nu toe de mooiste ontdekking uit dit topic.

7-3*

26
Saga - Giant
vs.

Roger Hodgson waant zich rond het jaar 2000 nog steeds in de 70s. Prima nummer, krijgt zeker een punt en wekt zeker interesse, maar ga eens met je tijd mee zou ik willen zeggen. Saga is helemaal niet slecht, maar is het goed genoeg om Supertr... eh... Roger Hodgson te verslaan?

2-8*

Nieuwe battles staan hier. (deze link graag meekopiëren.)

25
Grobschnitt - Symphony
vs.

7-4*

26
Saga - Giant
vs.

3*-8

Ozric Spacefolk
27
Bacarmarte - Ultimo Entardecer
vs.
Earth & Fire - Streets of Shame

1* - 0

Deze battle is niet zo moeilijk. Ik heb nu eenmaal weinig met Earth & Fire. Bacarmarte daarentegen is waanzinnig. Zal me niet verbazen, als dit een nominatie van Svendra is..

28
Jade Warrior - A Winter's Tale
vs.
Umphrey's McGee - Mantis

1* - 0

Dit vind ik een erg moeilijke battle. Jade Warrior is mijn nominatie en schitterend gewoon. Zo sfeervol en dromerig. Umphrey McGee trekt wel direct mijn aandacht. Lekkere fusion, met er goed muzikantschap. Ik hoor wel wat Camel en King Crimson invloeden. Jammer van dat gefreak in het midden, want het stoort me wel een beetje. Nochtans ga ik de band wel in de gaten houden. Mijn stem gaat naar mijn geliefde Jade Warrior.

Nieuwe battles staan hier. (deze link graag meekopiëren.) [/quote]

Casartelli (moderator)
27
Bacamarte - Ultimo Entardecer
vs.

Van de latere Earth & Fire verwachtte ik niet veel, maar dit valt 100% mee. Dit nummer zou zelfs op een van de eerste twee albums niet misstaan hebben. Maar goed, Jerney & co moeten het opnemen tegen Último Entardecer , een nummer dat ik zelf had kunnen nomineren. Dus dat lijkt me alsnog duidelijk.

2*-0

28
vs.
Umphrey's McGee - Mantis

Een meest akoestisch liedje van Jade Warrior met een hoog lalala-gehalte. Umphrey's McGee is ook aan de tamme kant, maar toch wel iets onderhoudender dan Jade Warrior.

1-1*

27
vs.

Leuk dat er ook eens een andere periode van Earth & Fire aan bod komt. Het nummer komt wel wat te kort tegen deze van Bacamarte. Ooit wil ik mijn platenkast nog eens plezieren met een album van deze formatie. Als iemand suggesties heeft...

3*-0

28
vs.
Umphrey's McGee - Mantis

Het album waar dit nummer op staat van UmcG heb ik keurig in de kast staan, dit is 1 van de betere nummers op die dubbel cd. Jade Warrior is wel mooi en zou ik zeker zelf op kunnen zetten maar UmcG wint het wel.

1-2*

27
vs.

Dit nummer van E&F is niet slecht maar dit nummer van de Braziliaanse band Bacamarte is beter.

4*-0

28
vs.
Umphrey's McGee - Mantis

Aardig nummer uit de seventies van Jade Warrior, Umphrey is een spannender nummer.

1-3*

Casartelli (moderator)
vigil schreef:
Ooit wil ik mijn platenkast nog eens plezieren met een album van deze formatie. Als iemand suggesties heeft...

Ze hebben er slechts twee en die zijn allebei ruimschoots de moeite waard. Alleen die verkrijgbaarheid...

27
vs.

5*-0

28
vs.
Umphrey's McGee - Mantis

2*-3

27
vs.

Prima nummer van Earth & Fire. Barcamarte was al een actiepunt uit een vorige editie, maar gezien het bericht van Casper hoef ik dus kennelijk niet al te hard te zoeken.

6*-0

28
vs.
Umphrey's McGee - Mantis

2-4*

Nieuwe battles staan hier. (deze link graag meekopiëren.) [/quote]

27
vs.

Een beetje pech voor Earth & Fire. Het is een aardig nummer maar de tegenstand is te sterk. Zelf wil ik al lang het tweede, minder bekende, album van Bacamarte aanschaffen maar dat is nog kanslozer dan de eerste waar Ultimo Entardecer op staat. Geen nominatie van mij trouwens.

7*-0

28
vs.
Umphrey's McGee - Mantis

2-5*

Jade Warrior gaat een beetje langs me heen, wat niet wil zeggen dat het slecht is. Mantis is geen typisch nummer voor UMG, want de meeste zijn korter, minder symfonisch en meer funky. Deze past wel in een progrock k.o.

27
vs.

8*-0

28
vs.
Umphrey's McGee - Mantis

2-6*

27
vs.

9*-0

Earth&Fire is mijn eigen nominatie van hun laatste album Phoenix. De gebroeders Koerts doen dan al lang niet meer mee, maar de toetsenist op die plaat is... Ton Scherpenzeel van Kayak! Vooral de eerste helft (kant A) is erg goed en doet sterk aan Kayak denken, waardoor dit nummer ook zeker een Kayak-sausje heeft vind ik. Maar toch gaat mijn stem uit naar Bacamarte. Zo goed als iedereen het hier vindt vind ik het niet, maar het is toch dermate interessant en krijgt mijn stem.

28
vs.
Umphrey's McGee - Mantis

2-7*

Jade Warrior kabbelde rustig door en was zeker niet onaangenaam, maar tegen het geweldige nummer van Umphrey's McGee kunnen slechts weinigen op. Prachtig nummer is Mantis.

Ozric Spacefolk
The_CrY schreef:
Jade Warrior kabbelde rustig door en was zeker niet onaangenaam....

Toen ik net begon met nomineren, koos ik korte liedjes ipv lange.

Jade Warrior is over het geheel genomen altijd wel een rustig kabbelend bandje, wat ook direct hun grootste kracht is.

Nu weet ik niet echt zeker, of ik wel de juiste song heb genomineerd. Er zijn spannendere tracks, maar die klokken wat langer.

Goed, ik hoop dat er mensen zijn, die dankzij deze nominatie, eens willen luisteren naar Jade Warrior, want verder zijn ze zeer zeker de moeite waard.

Ozric Spacefolk schreef:
Goed, ik hoop dat er mensen zijn, die dankzij deze nominatie, eens willen luisteren naar Jade Warrior, want verder zijn ze zeer zeker de moeite waard.

Dat wil ik wel doen. Muziek die in eerste instantie rustig en aangenaam is, kan soms verrassend groeien. Heb je een albumtip voor die band?

Ozric Spacefolk
Svendra schreef:
(quote)

Dat wil ik wel doen. Muziek die in eerste instantie rustig en aangenaam is, kan soms verrassend groeien. Heb je een albumtip voor die band?

Ik ben zelf erg gek op de eerste plaat.
Ze mengen erg mooi symfo met wereldmuziek en doet soms wat denken aan Mike Oldfield, maar ook Jethro Tull, maar ook King Crimson en ook aan Caravan en ook Kraan maar toch anders. Je moet het echt ervaren. De band heeft namelijk geen drummer, alleen gitaar, toetsen, fluit en percussie.

Ze hebben ook veel Japanse volksmuziek-invloeden, maar ze zijn gewoon brits...

Hier is een youtube link met een playlist, die het eerste album voorstelt, wat ook een mooie plaat is om mee te beginnen:

Edit: Waves is trouwens met Steve Winwood. Vanaf Floating World is de muziek instrumentaal.

27
vs.

10*-0

Alles is al wel zo'n beetje gezegd, jammere loting voor Earth and Fire, mooi nummer van Bacamarte. .

28
vs.
Umphrey's McGee - Mantis

3*-7

Ik ben een beetje uitgekeken op de power prog, en Jade Warrior was een aangenaam nummer.

Nieuwe battles staan hier.

(deze link graag meekopiëren.)

Nu vind ik de term Powerprog sowieso al nergens op slaan maar om daar Umphrey's McGee daar nu ook al bij te stoppen gaat mij wel wat ver.

Ozric Spacefolk
Powerprog is alleen toepasbaar als het een heavy metal band is met een progressief tintje.

Umphrey McGee lijkt mij meer een fusion band...

Ozric Spacefolk schreef:
Hier is een youtube link met een playlist, die het eerste album voorstelt, wat ook een mooie plaat is om mee te beginnen:

Bedankt! Ik ga er achtereen.

vigil schreef:
Nu vind ik de term Powerprog sowieso al nergens op slaan maar om daar Umphrey's McGee daar nu ook al bij te stoppen gaat mij wel wat ver.

Gewoon een term die me te binnen schoot, hoef je verder niets achter te zoeken. Het laatste wat ik wil is een discussie over stromingen binnen de prog.

Jester schreef:
(quote)

Het laatste wat ik wil is een discussie over stromingen binnen de prog.

Ah, haha goed zo

Gast
geplaatst: vandaag om 02:06 uur

geplaatst: vandaag om 02:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.