MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Alternatieve Prog Songs KO

zoeken in:
29
Sylvan - So Easy
vs.
Eternal Wanderers - Mounds

Leuk nummer van Sylvan, wel bekend hier in huize vigil. Ik hou altijd wel van de zang bij Sylvan. Je hoort hier nog wel dat ze wat aan het begin van hun loopbaan staan. Eternal Wanderers ken ik eigenlijk n.a.v. een recensie op Progwereld die ik weleens gelezen heb. De slotconclusie slaat eigenlijk ook wel op dit nummer. Wel leuk dat iemand ze kent en nomineerd.

1-0

30
Goblin - Roller
vs.
Credo - Staring at the Sun

Goblin kon ik wel qua naam maar verder niet echt. Dit nummer hoor ik dan ook voor het eerst. Het spreekt mij wel aan, ik hou er wel van. Fantastisch baswerk! Credo is zwaar geproduceerde makkelijk in het gehoor liggende neo. Niks mis mee zolang het goed gedaan is. Ook dat is hier best wel het geval (al staat de muziek een tree hoger dan de zang) dus het is best nog een moeilijke keuze wie van de twee ik het punt geef. Ik verwacht een overwinning voor Credo dus ik ga dan voor de underdog.

1-0

Deadline: 22.00 uur

Nieuwe battles staan hier.

Ozric Spacefolk
29
Sylvan - So Easy
vs.

2* - 0

Eternal Wanders is leuk gedaan. Beetje gothic met een RPG-clipje. Lief en schattig. Maar ik kan het niet goed vinden. Sylvan is waanzinnig. Ik weet niet wie deze heeft genomineerd. Maar een goede keuze, want het is één van mij favoriete songs van de band. En de zanger is ook erg goed. Heb ik altijd al gevonden.

30
Goblin - Roller
vs.

2* - 0

Ik kende beide bands niet, en theoretisch zou ik voor Goblin moeten gaan want ik ben sucker voor neoprog. Maar Credo boeit me voor geen meter. Enkel het gitaarwerk vind ik leuk, het drumwerk is om te huilen (lijkt wel Mick Pointer) en misschien is dat het: het lijkt op Arena, en ik vind Arena echt verschrikkelijk.

Goblin verrast me onwijs. Wat een waanzinnig lekkere baslijn. Het nummer wordt wat saai op een gegevn moment. Maar ik vind het wel iets hebben.

29
Sylvan - So Easy
vs.

Ik ben groot fan van Sylvan. Dit is niet hun beste nummer. Eternal Wanderers is een Russische band die met hun 2e album een forse sprong vooruit hebben gemaakt t.o.v het debuutalbum waar Vigil naar verwijst in de recensie in Progwereld. Mounds komt van hun 2e, betere album. En aangezien Sylvan een toch redelijk bekende naam is in het Prog. circuit kies ik voor EW. Het is het alternatieve wat de doorslag geeft. En het is zeker geen Gothic band. Het clipje zet je wel op het verkeerde been.

2-1*

30
Goblin - Roller
vs.

Mijn keuze gaat naar Credo. Hoewel dit instrumentale nummer van Goblin niet slecht is.

2-1 *

Ook wel eens leuk, we zijn het helemaal eens Chiel

Ik verwacht alleen niet dat veel van die geitenwollensokkenprognerds de term RPG iets zegt

Casartelli (moderator)
29
Sylvan - So Easy
vs.

En daar is Sylvan ook weer. Weer dat theatrale, weer die pseudorapstukjes. Overigens vond ik Artificial Paradise nog wel een aardige cd, maar dit... nee. Van Eternal Wanderers had ik nog nooit gehoord. Uit Rusland? In elk geval wederom vrij theatraal. Evenmin heel bijzonder, maar zij moeten hier het punt toch maar krijgen.

2-2*

30
Goblin - Roller
vs.

Als ik zie dat er iets obscuurs uit de jaren '70 komt, gaat mijn hart eigenlijk al sneller kloppen. Goblin (leuke naam ook ) is echter vooral saai. Staring at the Sun is daarentegen beter dan enig ander nummer dat ik van Credo ken.

2-2*

Ozric Spacefolk
Je vindt Sylvan theatraal en dus niet goed, maar Eternal Wanders theatraal en daarom goed?

Nee, ik snap het wel, maar zo leest het wel een beetje...

Ik snap alleen niet wat je bedoelt met pseudorapstukjes. Onze vriend Marco Gluhman zingt toch gewoon, of je het nu trekt of niet, hij is gewoon een zanger...

Nu ga ik even hardop denken... bestaat er prog met hiphop-invloeden? En dan niet van die halve raps zoals bijvoorbeeld Rush met Roll the Bones een klein stukje rap heeft (heb t zelf niet gehoord), maar échte hiphopbeats en raps, maar dan prog?

29
Sylvan - So Easy
vs.

3*-2

30
Goblin - Roller
vs.

3*-2

The_CrY schreef:
Nu ga ik even hardop denken... bestaat er prog met hiphop-invloeden? En dan niet van die halve raps zoals bijvoorbeeld Rush met Roll the Bones een klein stukje rap heeft (heb t zelf niet gehoord), maar échte hiphopbeats en raps, maar dan prog?
Het eerste dat in me opkomt zijn enkele nummers op Archive - Controlling Crowds. Maar dat valt misschien niet echt onder prog.

29
Sylvan - So Easy
vs.

3-3*

Strijd tussen de ideale schoonzoon en het losbandige meisje. Op Sylvan is weinig aan te merken en hij zal het ver schoppen in het leven. Maar dan Eternal Wanderers. Na een vreemd intro gebeurt in eerste instantie niet zo veel, het lijkt zelfs saai te worden. Halverwege wordt het opeens steeds leuker en gekker. Folkinvloeden. Het outro dat de cirkel rond maakt. Compleet maf nummer, ik val voor het losbandige meisje.

30
Goblin - Roller
vs.

4*-2

Goblin klink fijn, dit doet me een beetje aan de oude Focus denken waar ik veel van hou. Wat betreft Credo heb ik ongeveer hetzelfde als Ozric: het boeit niet.

Ozric Spacefolk
The_CrY schreef:

Er is een hoop crossover. Bijvoorbeeld de plaat Electric Circus van hiphopheld Common staat vol met rock, jazz en fusion en psychedelica, het is nl een eerbetoon aan Jim Hendrix.

Zo zijn er veel platen binnen de fusion/jazzfunk die met hiphoppers samenwerken en vice versa, zoals The RH Factor van Roy Hargrove.

In de progrock, niet zover ik weet, want het is nogal een conservatief genre. Met pijn en moeite mogen dance-invloeden worden gebruikt.

Maar ik ga eens op zoek in mijn collectie, want ik heb veel rare muziek...

The_CrY schreef:

Kom je toch uit op Archive.

Casartelli schreef:
29
Sylvan - So Easy
vs.

En daar is Sylvan ook weer. Weer dat theatrale, weer die pseudorapstukjes.

Wat heeft de band je misdaan? Weer pseudorapstukjes? Want alle platen van hun staan er vol mee? Is Sylvan dan zoveel anders dan bv. Gazpacho?

Een hoop vraagtekens ik geef het toe

Ozric Spacefolk
U Bring Me Down van Asia heeft een psuedo-rap...

Dan ga ik uit nieuwsgierigheid denk ik toch Archive proberen of die platen die Ozric noemde.

29
Sylvan - So Easy
vs.

4*-3

Ben door beide niet echt omvergeblazen. Sylvan gaf me nog de meest stabiele indruk, dus die komt er met een puntje vanaf.

30
Goblin - Roller
vs.

5*-2

Deze vond ik allebei erg goed. Goblin heeft dat schattige, speelse van de 70s en dat mag ik wel, terwijl Credo dat goede element van neoprog had en het wist vol te houden tot de tien minuten omwaren... Ik ga ze sowieso allebei nog eens opzoeken, maar voor nu wint Goblin, omdat we dat soort prog nog niet zo veel hebben gezien.

Casartelli (moderator)
De Poolse band T.A.O. weet ook wel een hoop invloeden te mengen, waaronder prog en hiphop. Het resultaat is bij vlagen eerder curieus dan verbluffend goed, maar toch...

Sylvan heeft mij persoonlijk niet zo veel misdaan en, zoals ik al schreef, ze hebben zelfs wel een paar aardige nummers gemaakt. Maar de zanger stelt zich i.h.a. nogal aan en verder vind ik het ook een hoop geschreeuw en weinig wol. Onder de streep wat mij betreft toch een ongeveer even mislukte (en al te lang durende) hype als pakweg Riverside of Ayreon.

Ozric Spacefolk
Over Riverside en Ayreon ben ik het schreeuwend met je eens. Voeg daar Arena nog bij en we hebben een lijstje.

Maar Sylvan is toch geen hype? Dat de zang (of zang in het algemeen) een struikelblok is om van een band te genieten is mij bekend.

Ik vind Gluhmann wel echt een hoop gevoel erin gooien. Ik heb persoonlijk liever gevoel dan techniek in een zangstem...

29
Sylvan - So Easy
vs.

4-4*

30
Goblin - Roller
vs.

5-3*

Nieuwe battles staan hier

29
Sylvan - So Easy
vs.

Sylvan heeft wel betere, Eternal wanderers ook niet echt briljant

5*-4

30
Goblin - Roller
vs.

Credo vind ik (op plaat althans) een van de betere neoprogbands van het moment maar mijn voorkeur gaat toch echt uit naar mijn eigen nominatie.

6*-3

31
Leprous - Forced Entry
vs.
Taal - Skymind

Leprous: ik hoor de technische kwaliteiten maar dit is niet helemaal mijn kopje thee. Taal: al wat interessanter al ben ik er ook weer niet helemaal kapot van.

0-1

32
DeeExpus - Me and My Downfall
vs.
World Trade - Open the Door

DeeExpus: niet mijn favoriet van het album maar niet slecht. World Trade: Alweer een Open the Door, deze keer van dit collectief met grote Yes (Rabin) invloeden. Klinkt prima!

0-1

Nieuwe battles staan hier[/

Casartelli (moderator)
31
Leprous - Forced Entry
vs.
Taal - Skymind

Een aantal battles geleden was ik blij verrast door Leprous. Dat lukt bij dit nummer jammergenoeg niet. Met Taal is het helaas al niet veel beter gesteld, al is daar het potentieel misschien een fractie groter.

0-2*

32
vs.

DeeExpus klinkt wel aardig. Wel een beetje als... alle andere nummers van DeeExpus. World Trade is ook wel ok en ik heb nu eenmaal een zwak voor dit soort jaren '80 sound. Toffe albumhoes ook.

0-2*

31
Leprous - Forced Entry
vs.
Taal - Skymind

Dit is een minder nummer van het voorlaatste album van Leprous. Taal is beter hoewel ook niet echt top.

0-3

32
vs.

DeeExpus is een prima band die al een aantal hoog gewaardeerde albums heeft gemaakt. World Trade is een slap aftreksel van Yes en kan mij ook niet boeien Meer AOR dan Prog.

1*-2

Nieuwe battles staan hier [/quote]

Zou er iemand ook mijn punten kunnen meenemen...

vigil schreef:
Zou er iemand ook mijn punten kunnen meenemen...

Gedaan.

31
Leprous - Forced Entry
vs.
Taal - Skymind

Dit is een hele lastige. Twee steengoede nummers. Leprous is mijn eigen nominatie. Taal is dat niet. Leprous heb ik eigenlijk leren kennen in een spel net als deze en kwam toen door tot de finale. Taal heeft die eer nog niet mogen hebben, bovendien ben ik niet de enige die deze avant-gardistische prog graag een kans geeft.

0-4*

32
vs.

Weer twee hoogstaande nummers. Toch liet World Trade mij met zijn 80s-sausje net iets meer beseffen hoe mooi het nummer was.

1-3*

Ozric Spacefolk
wow, vier onbekenden, morgen maar flink luisteren...

31
Leprous - Forced Entry
vs.
Taal - Skymind

Leprous verdient punten! Taal is overigens ook niet onaardig.

1*-4

32
vs.

Blijft een fantastisch nummer!

1-4*

31
Leprous - Forced Entry
vs.
Taal - Skymind

Eervolle vermelding voor het strakke spel van Leprous. De avantprog van Taal sluit meer aan bij mijn smaak.

1-6*

32
vs.

Misschien wel de lastige battle tot nu toe. Twee prima nummers.

2*-5

Gast
geplaatst: vandaag om 05:29 uur

geplaatst: vandaag om 05:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.