MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #2 (The J. Geils Band)!

zoeken in:
zaaf
Oke, het is gedaan. Mijn nummer 1 ligt eruit. Arno, je bent vast een geweldige kerel, maar dit was een federal crime...

Ik maak me op voor de finale.

Oei, was dát je nummer 1? Mooie keuze.

zaaf
Is het nog te vroeg voor bier?

zaaf
DE FINALE gaan we dus in met de volgende twintig nummers:

Geclusterd per 'hoevaak genoemd in de eliminaties'

I Can't Escape Myself
Judgement*
Monument
Sense of Purpose
Silent Air*

Totall Recall
Winning

Contact the Fact
Fatal Flaw*
Heartland*
New Dark Age*
Party of the Mind*
Skeletons

All Fall Down
Heyday
Longest Days*
Missiles
Possession*
Unwritten Law*
Winter

Kies hieruit je top 10, liefst met wat onderbouwing... Deadline hiervoor is vrijdagavond 1 augustus 23:00 uur

zaaf schreef:
Het is al middag.

zaaf schreef:
Oke, het is gedaan. Mijn nummer 1 ligt eruit. Arno, je bent vast een geweldige kerel, maar dit was een federal crime...

Dat Interpol me maar komt zoeken! (en gelijk ook die twee andere rotzakken die erop gestemd hebben)

zaaf
Arno schreef:
(quote)

Dat Interpol me maar komt zoeken! (en gelijk ook die twee andere rotzakken die erop gestemd hebben)

Right, dacht je dat ik die vergeten was? Proost!

zaaf
Zo. Voor nu is het wel in orde.

Ik heb wel vaker gepost dat The Sound voor mij een hele speciale is. Vijf keer live mogen aanschouwen, twee keer in Paradiso, in Tivoli, in 't Patronaat en op het No Nukes Festival.
Nog specialer was voor mij dat ik Adrian een paar keer heb getroffen aan de bar van mijn oefenruimte in Haarlem. Daar oefende in die tijd soms ook Sjako!, de band waar Adrian toen mee optrok. Ik zat toen in een nogal luidruchtige band, qua gedrag, en dat vond hij niet echt aangenaam. Het was dan ook niet makkelijk een praatje met hem te maken.

Zijn dood heeft me enorm geraakt, en dat doet het eigenlijk nog steeds. Zijn emotionele nummers brengen dan ook steevast een brok in de keel.
Toch luister ik bij vlagen nog veel naar zijn muziek, met The Sound of solo.

Afijn, mijn gehavende top 10.
1. Where the Love Is
Zo simpel is het dus. Een geniale riff, die je in de coupletten weglaat. Een heel mooie tekst, gezongen met een prachtige stem. Een stuwend ritme en een climax. Maar wat een impact, op mij althans. Keer op keer.

1. Monument
Wat een fantastisch stemmig nummer dit is! De compositie, de stem, het gitaarwerk, het bedje van toetsen, ik krijg er nooit genoeg van. 'Is it fear, surely not just fear you feel when all eyes are on you'

2. Silent Air
Contemplatief nummer van hun meest succesvolle CD (LP). Spaarzaam geinstumenteerd, smaakvol, prachtig gezongen en weer een mooie compositie. Had ie toch wel een handje van.

3. Winning
Dit zou dan de topper moeten zijn. Geweldig nummer natuurlijk, hoewel ik vroeger nog wel eens iebel kon worden van die toetsen. Dat is nu niet meer zo, het is toch wel een meesterwerk.

4. Longest Days
Ach, dat basje. Een stijl die ik in mn jonge jaren nog wel eens imiteerde. The Sound ging hier meer de popkant op, maar zolang ze dat op deze manier deden, mochten ze dat van mij En een tekst om amen tegen te zeggen.

5. Heartland
Mooi hoe Borland hier de energie loslaat en er tegelijk bij vermeldt dat het dan ook wel nu moet, anders zakt t weer weg. Een patroon waar hij zeer bekend mee was.

6. Total Recall
Het nummer waar Adrian het mooist op zingt, vind ik. Fraaie compositie weer, die zanglijn alleen al.

7. I Can't Escape Myself
Tja, het eerste nummer van The Sound dat ik hoorde. En ik werd er stevig door gegrepen. Die tekst, die stem, die gitaar. Sowieso vond ik het gitaarspel van Adrian - ook, of juist live - van grote klasse. Zowel het accoordenwerk als de solo's, en de afwisseling, het was uit duizenden herkenbaar.

8. Winter
Wat een depressie uit Borland hier in deze ballad. Maar wat kan ie dat toch verdomde mooi. Je voelt mee, terwijl je geniet van die prachtige muziek.

9. All Fall Down
Ook een lekker vrolijk nummertje… Militair gebracht en zo moet het natuurlijk ook. Ik schop tegen schenen, maar: titelnummer van hun beste plaat.

10. New Dark Age
Eigenlijk dus niet in mijn top 10. Maar wel een monumentaal nummer natuurlijk. Live ook een emotioneel hoogtepunt.

Cured
zaaf schreef:
Kom op Zaaf, er staat nog genoeg moois tussen . Gelukkig was ik niet de enige die jouw nr. 1 eruit stemde, want blijkbaar dachten er 2 nog zo over. Overigens wist ik dat niet in alle eerlijkheid en had ik ook 2 andere nummers kunnen kiezen, want het was ook een close-call.

zaaf
Dank je voor deze steunende woorden, Cured. Blij dat je er nog goed materiaal tussen vindt zitten.
Nou nelis nog

Ik zet m nog wel even ik de koelkast....

Cured
Ach , een slechte band was het natuurlijk niet, alleen ik waardeer bepaalde albums/nummers zelf wat minder dan die van FTLM met name, ik heb er ander gevoel bij. Jouw album, zie ik nu, is All Fall Down blijkbaar. We kunnen niet overal groot liefhebber van zijn, maar jij hebt maar mooi een aantal optredens van The Sound meegemaakt en dat zal ook wel speciaal zijn.

Ik zal vanavond nog even mijn oor te luister leggen, want niets is nog beslist betreffende mijn The Sound top 10.

Mijn kennis van hun oeuvre reikte niet ver genoeg om aan de eerste twee rondes van dit spel deel te nemen, maar een finalelijstje van deze bijzondere band flans ik met veel plezier in elkaar!

En maar liefst acht nummers van From The Lions Mouth in de eindlijst, maar geen This Fire? Zou anders op drie ofzo gestaan hebben bij mij. Naar de fles grijpen ga ik nu niet doen, maar jammer is het wel

1. Winning
2. Sense of Purpose
3. Fatal Flaw*
4. Judgement*
5. I Can't Escape Myself
6. Heyday
7. Heartland*
8. Party of the Mind*
9. Contact the Fact
10. Longest Days*

1. New Dark Age*
Voor mij het beste nummer dat deze band ooit gemaakt heeft. De tempowisselingen maken dit nummer sowieso al interessant, het typische post-punkgeluid zorgt ervoor dat het ook nog eens verdomd goed klinkt. De sterke tekst haalt de laatste twijfel weg: New Dark Age is een topnummer.

2. Monument
Het bewijs dat Borland ook liefdesliedjes kan schrijven. Hij laat zich van zijn gevoeligste kant zien en horen en dat levert een schitterend nummer op. Een echte aanwinst voor het oeuvre van The Sound.

3. Winning
Hét nummer van The Sound en ook het eerste nummer dat ik van ze leerde kennen. Zowel muzikaal, vocaal als tekstueel spat de kwaliteit er vanaf, al heeft het even geduurd voordat ik dat allemaal doorhad.

4. Sense of Purpose
Dit intro kan me niet lang genoeg duren. Het heerlijke gitaarwerk legt meteen de basis voor een goed nummer. In het refrein komen daar nog een catchy tekst en fijn basloopje bij.

5. Missiles
Een ijzersterke maatschappijkritische tekst die met volle overgave wordt gezongen door Adrian Borland. De muzikale en vocale climax geven dit nummer een waardig einde.

6. Fatal Flaw*
De roffelende drums pakken me meteen in. Die piepende gitaar na het tweede refrein is zo mogelijk nog verrukkelijker om naar te luisteren. In de rest van het nummer zorgen alle instrumenten samen voor een opvallend vol totaalgeluid.

7. I Can't Escape Myself
De aardedonkere sound van dit nummer is onovertroffen. Mistroostigere muziek dan dit hebben de heren niet gemaakt.

8. Heyday
Dit nummer is een feestje. Erg uitbundige post-punk waar ik altijd voor in de stemming ben.

9. Party of the Mind*
Een vrolijk, dansbaar liedje van The Sound. Geen topper uit hun oeuvre, maar wel ontzettend leuk.

10. Judgement*
De onderhuidse spanning door het hele nummer is fantastisch. Dat de muzikale uitbarsting na de laatste noten van het refrein uitblijft is jammer, maar staat het nummer goed.

Deze nummers komen net iets tekort:

11. Total Recall
Een erg goed nummer met ontzettend mooie zang- en melodielijnen. Ingetogen, maar toch duidelijk post-punk.

12. Unwritten Law*
Een nummer met een heerlijke flow dankzij de voortdurend stuwende basgitaar.

Dan kom ik tot deze top 10:
1) Totall Recall
2) Silent Air*
3) Winning
4) Monument
5) I Can't Escape Myself
6) Contact the Fact
7) Longest Days*
8 New Dark Age*
9) Winter
10) Skeletons

Counting the Days had er zeker ook tussen gestaan, op 3 of 4. Whirlpool ook zeker top 15...
Ik ben dan ook een even groot fan van de 'poppy' sound (1984-1987) als van de 'post-punk'-sound (1979-1983) van The Sound, en met het pistool op mijn hoofd zou ik waarschijnlijk Shock of Daylight/Heads and Hearts als favoriete Sounds-cd verkiezen boven FTLM.

Where the Love Is eruit? Ben het met Zaaf eens dat dat een zwaar misdrijf is!!!! Had ook hoog in mijn top 10 gestaan.

Mijn gehavende top 10 volgt later vandaag.

Telamon
Damn, niet te doen dit. Alles wat er in de vorige ronde door me werd uitgeknikkerd komt nu keihard weer terug. Zo'n Joy Division-achtig nummer als New Dark Age hoort bij The Sound's beste. Heartland, een live versie, erbij pakken levert het zelfde probleem op. Winter en All Fall Down delete ik maar snel in mn Winamp lijstje met deze 20. Nog 18 moelijke keuzes te gaan...

zaaf
Ja eigenlijk moet je de goeien eruit gooien, als dat voor de helft lukt heb je een makkelijke top 10 klus.

Cured
1. Winning
2. Judgement
3. New Dark Age
4. Silent Air
5. Missiles
6. Sense Of Purpose
7. Heartland
8. Contact The Fact
9. Possession
10. Monument
.

Telamon
Ik ben er eens voor gaan zitten, teksten erbij, oude interviews gegoogeld, 20 mp3'jes op de koptelefoon. En genieten maar. (maar wat een hoop depressie kom je tegen bij Borland...pfff)

1 ai, New Dark Age vergeten. Overheen gezapt. Mag van mij nr 1 worden. (done!)

In the darkest times
Darkest fears are heard

Hoe zwart wil je t hebben?
Curtis applaudisseert. En hier schenken we de witte wijn bij. Op Bono!

2 Fatal Flaw: dit is the Sound zoals ik t graag hoor: een onheilspellende bas, een hypnotiserende synt, en dan die gitaar op 2:20 dat je doet 'terugspoelen' om datzelfde stukje nogmaals, maar dan knoerthard, te luisteren. De liefde en Adrian? Zo te horen geen gelukkige combinatie geweest.

3 Possession: USA vs Russia, kernraketten overal. Maar volgens Borland moeten we eerst zelf om ons heen kijken, en lief voor elkaar worden. Mooie gedachte. Het moet een zonnige dag zijn geweest toen hij dit schreef. 'Ive got to be in possession'

4 Heyday: waarschijnlijk ging men helemaal los in The Sound's 'hoogtijdagen' op dit nummer. Wat een power! Ik zie dat dit nummer in Paradiso (The Sound Dutch 1 08-03-1981) ook maar liefst twee keer werd gespeeld. Wish I was there.

5 Sense of Purpose: What are we going to do? Im asking you? Net als Possession lief zijn voor elkaar? Of gaan we door met t wapengekletter? Borland droeg de wereldproblematiek behoorlijk op zn schouders. Ik heb ze niet bewust mee gemaakt, maar t moeten zwarte tijden geweest zijn zo rond '80. (Heeft wel bergen mooie platen opgeleverd!)

6 I Cant Escape Myself: mocht je nog twijfels hebben over de gemoedstoestand van Adrian Borland dan is die twijfel na dit nummer vast weg... all my problems loom larger than life. Curtis en Borland, ik vraag me af hoe goed ze elkaar hebben gekend.

7 Silent Air: en nu we t toch over Curtis hebben... 'You showed me that silence' zingt Borland in dit 'vaarwel' aan Curtis, zoals hij in een interview dit nummer omschreef. Of het de melodie is of de sombere woorden, ik krijg er nog altijd koude rillingen van. Triest. Dood. (In het zelfde interview maakt hij een Finkers grap over zelfmoord: 'Frankly, it's the last thing I want to do')

8 Total Recall: terug naar het verleden. Toen het nog allemaal goed was (met zn liefje?) Hij blijft hopen. 'There's got to be another time. Its got to be....'

9 Longest Days: Licht is niet goed. Nee, liever donker. Angst voor de dag, en dat al jaren lang. Waar blijft de winter met zn korte dagen? 'are you feeling that way too?'

10 Missiles: van dit nummer moet eigenlijk een live versie genomineerd worden. Ik ben 'opgegroeid' met die van de verzamel Counting the Days. Kan niet in de top 10 ontbreken! Gedateerd? Was het maar waar.

van 9 naar 11: Judgement dan. Het nummer waar Borland de vloer aanveegt met God en Zijn Judgement. Borland gelooft er niet in. Of je het daar nu eens of oneens mee bent, een mooi ingetogen nummer is het wel.

zaaf
Mooi werk Telamon!

Telamon
De liefhebber zou de reviews en interviews een moeten nalezen. Brittle Heaven heeft ze keurig voor ons op een rijtje gezet. Mooi werk!

*witte wijn erbij pakt*

1. New Dark Age
Al jaren mijn onbetwiste Soundfavoriet en iedere keer dat ik hem hoor bevestigd dit alleen maar verder! Eén van de broeierigste wavenummers ooit gemaakt met een sublieme versnelling die eens wel functioneel is itt talloze andere bandjes die het alleen maar voor de vorm doen.

2. Judgement
Al even waanzinnig nummer als de nummer 1 eigenlijk, om een heel andere reden. Een baslijn die bijna van vlees en bloed lijkt en je hele lichaam in pure trance brengt zolang het nummer duurt. Evenals geniale teksten natuurlijk, maar dat goes without saying.

3. Contact the Fact
Nummer 3 van FTLM, ik merk bij herbeluisteren toch dat deze nummers niet te toppen zijn. Wederom een goddelijke bas en heerlijke synths die dreigend opkomen/ wegsterven.

4. Monument
Misschien niet hun beste tekst, maar wat een heerlijk gevoeld nummer en op het randje van hoop.

5. I Can't Escape Myself
Net als All Fall Down een heerlijk agressieve opener met evenzo paranoïde tekst.

6. Winning
Majesteuze opener met een synthlijn en tekst die meteen als een bom inslaat! Dit had de Love Will Tear Us of A Forest van The Sound kunnen worden als de band niet zo verdomde miskend was geweest.

7. Winter
Prachtig minimalistische doemplaat die ook helemaal doet waar de Sound het best in is, je gortdroog om je oren meppen met de dood en leven, maar o zo mooi!

8. Fatal Flaw
In dezelfde sfeer als de vorige, maar een stuk weldadiger vormgegeven. Maar zonder twijfel het zoveelste hoogtepunt van FTLM.

9. Party of the Mind
Een geweldig nummer met een andere sfeer dan de meeste Sound nummers, maar qua tekst weer helemaal geniaal en past perfect bij elkaar. Lijkt bijna al een soort requiem voor zichzelf.

10. All Fall Down
Agressieve en energieke opener die je aanzetten om tenminste even de auto van je buren te slopen! Geniaal die overgang met "don't turn the clock back, break its hands off!"

Telamon
ai, New Dark Age vergeten. Overheen gezapt. Mag van mij nr 1 worden.

In the darkest times
Darkest fears are heard

zaaf
Ga je niet aanpassen?

Telamon schreef:

In the darkest times
Darkest fears are heard

Als je het even veranderd in je top10..

Tsja, ik had toch graag een plekje ingeruimd voor Where the Love Is en voor Hour of Need. Het is niet anders. Maar er blijft genoeg moois over, in mijn geval vooral door het onvergetelijke From The Lions Mouth.

1. Winning
Voor mij geen enkele twijfel - dit is de ultieme The Sound song. Het was ook mijn eerste kennismaking met The Sound, op de kamer van JP op de Klikspaanweg. Die synth, die bas, die stem, die tekst, die ... Sound. Prachtig.

2. Sense of Purpose
3. Judgement
4. Silent Air
5. Fatal Flaw
6. Missiles
7. Monument
8. New Dark Age
9. Unwritten Law
10. Heartland

dix
Telamon schreef:

Fatal Flaw is mooier ... minder drammerig maar juist met een vloeiende melodie.

Telamon
zaaf schreef:
Ga je niet aanpassen?

done!

zaaf schreef:
Afijn, mijn gehavende top 10.
1. Where the Love Is
Zo simpel is het dus. Een geniale riff, die je in de coupletten weglaat. Een heel mooie tekst, gezongen met een prachtige stem. Een stuwend ritme en een climax. Maar wat een impact, op mij althans. Keer op keer.

Shake hands!! Prachtig nummer. In de live-uitvoeringen vaak beter dan de album-versie. Geldt trouwens voor veel Sound-nummers. Live ging Borland (& co) altijd voor 1000%!!

zaaf
Het is zo raar om AB in sommige interviews het album 'All Fall Down' naar beneden te zien halen. Vooral in gesprek met een van mijn minst favoriete Haarlemmers John Oomkes. Alsof het hem in de mond werd gelegd, iets waar hij nogal gevoelig voor was.

Where The Love Is zou geforceerd minimaal zijn. Ach... als één track van AFD voor mij geforceerd aandoet is het Party of the Mind. Daar trad iets van een verkramping in die ik daarna vaker terughoorde. Iets pleaserigs.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:01 uur

geplaatst: vandaag om 12:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.