MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #2 (The J. Geils Band)!

zoeken in:
aERodynamIC schreef:
(quote)

Mijn zus was mega-fan en was daar ook bij. Ik ben haar toen met mijn moeder gaan ophalen na afloop en stond daar in mijn Prince t-shirt.... kreeg ik nog aardig wat commentaar op van MJ fans hahaha (en dat was niet positief).
In die tijd moest ik weinig van MJ hebben alleen al om mijn zus wat tegengas te geven. Er deugde toen niks aan hem wat mij betreft (maar stiekem natuurlijk wel haar MJ lp's op cassette overnemen en draaien natuurlijk)

Toch jammer dat je niet mee was kan ik je zeggen.

Grappig.. Bij mij speelde m'n zus ook een rol. Ik kocht Thriller voor haar verjaardag, maar haar lp verliet vervolgens amper mijn kamer.
Ik herken wel iets met die Prince rivaliteit (op school was je voor de één of de ander), maar al snel kon ik niet meer om Prince heen. Sign o' the times was te geniaal. Dar heb ik nou spijt van dat ik er niet bij was.
Maar goed.. terug naar MJ.

Ik heb er geen spijt van hoor: de jaren '80 Prince shows waren voor mij meer dan voldoende en toen vond ik Michael echt niet zo heel geweldig. Nog steeds ben ik geen enorme liefhebber trouwens.
Ik merkte dat al bij herbeluistering van nummers voor dit topic. Leuk maar doet me verder niet heel erg veel.

aERodynamIC schreef:
Ik heb er geen spijt van hoor: de jaren '80 Prince shows waren voor mij meer dan voldoende en toen vond ik Michael echt niet zo heel geweldig. Nog steeds ben ik geen enorme liefhebber trouwens.
Ik merkte dat al bij herbeluistering van nummers voor dit topic. Leuk maar doet me verder niet heel erg veel.

Ik ben toch wel heel blij dat ik één van de grootste entertainers ooit (samen met Prince, maar wel op een andere manier, en uiteraard na James Brown) aan het werk heb gezien in een periode dat hij zelfs nog live zong.
Dat soort grootheden wil ik gewoon graag meemaken. Spijt is een groot woord misschien, maar ook Miles Davis is zo'n artiest waar ik heen had gemoeten toen het nog kon (Noth Sea). Legends..

01. "Billie Jean"
Ik vind het toch vaak cliche om aan te geven maar om de waarheid kan je niet heendraaien: dit is mijn favoriete MJ track en tegelijkertijd 1 van mijn favoriete platen aller tijden. Bij de eerste 5 seconden draait het enkel om een drumpad/beat maar die drumpad leidt zoveel in en draagt zoveel moois met zich mee. Het is de perfecte inleiding op wat komen gaat.

02. "Human Nature"
Ook zo'n prachtige instrumentatie. Michael die zingt zoals alleen hij dat kan. Vol met emotie en met die hele subtiele vibrato. De instrumentatie is spraakmakend maar toch vind ik dit zo heerlijk intiem.

03. "Wanna Be Startin' Somethin'"
Swingt de pan uit. Keer op keer. Vroeger had ik dit onder Thriller en Beat It gezet maar ik denk dat het gebrek aan een video hierbij de plaat goed heeft gedaan. Het heeft de plaat na zijn dood een beetje "bewaard" voor mij. 6 minuten lang swingen.

04. "Don't Stop Till You Get Enough"
Ook een plaat die groter is geworden na verloop van tijd. Ik vond hem altijd al swingen maar het was voor mij altijd maar "een begin". Langzamerhand ben ik erachter gekomen dat het niet enkel een "begin" was maar "een perfecte nieuwe start". De instrumentatie is zo lekker vol en alles wordt met zoveel plezier gebracht. Met welke briljante plaat Michael ook kwam, dat plezier zoals hier heb ik nog maar zelden terug gehoord.

05. "Beat It"
Weer zo'n plaat waarin een intro zo toonaangevend kan zijn. Het vraagt je aandacht, laat je in spanning op wat komen gaat en zodra de gitaar erin komt is het weer genieten geblazen. Die gitaarsolo is, juist om z'n imperfecties, zo genieten. Keer op keer weer.

06. "Dirty Diana"
Beat It in het kwadraat. Voorheen gooide Michael het al op de rocktour maar de dansbare beats en het catchy refrein voelde als vertrouwd Michael aan. Hier gooit Michael het op een aardige hard rock achtige tour en het refrein, alhoewel het blijft hangen, is niet zo kenmerkend als een Beat It. Toch gaat die gitaar door merg en been en Michael kan zo heerlijk rauw klinken in dit nummer. Later deed hij dit nog dunnetjes over in het, helaas gesneuvelde, Give in to Me.

07. "Stranger in Moscow"
Vooral de albumversie bedoel ik hiermee. Eerst die onheilspellende regen. Dan die lome beat (naar het schijnt een vervormde beatbox), dat kleine gitaartje, die fluitjes (zijn het dat?) en dan krijgen we Michael. Heerlijk bijgestaan door die warme koortjes waar hij zo bekend meestaat. Hij klinkt zo heerlijk fragiel in dit nummer en het vocale hoogtepunt naar het einde voelt zo natuurlijk. Vele artiesten proberen altijd een geforceerde climax aan het eind van hun nummer te breien. Hier voelt het zo natuurlijk aan.

08. "Man in the Mirror"
Van alle "red de wereld" ballads die Michael de wereld in gestuurd heeft is dit toch wel mijn favoriet. Onweerstaanbare mooie melodielijn en daar kan een beetje hulp van een cliche gospelkoortje niks aan veranderen.

09. "Rock with You"
Die drumpad aan het begin. Zo fantastisch. Heerlijk zwoel en oprecht en het swingt gewoon weer de pan uit. Daarnaast vind ik de tekst ook vrij sterk. De line "and when the groove is dead and gone, you know that love survives so we can rock forever on" in combinatie met de instrumentatie bezorgt mij keer op keer weer kippenvel.

10. "Smooth Criminal"
Dit is een plaat die net als Thriller misschien nog wel meer geprezen wordt dankzij de bijbehorende video. De plaat doet er voor mijzelf echter niet veel voor onder. Die instrumentatie, dat melodietje. Zo heb je ze niet vaak tegenkomen. Michael was uniek in wat hij deed. Dit zie ik niemand nadoen.

aERodynamIC schreef:
(quote)

In die tijd moest ik weinig van MJ hebben alleen al om mijn zus wat tegengas te geven. Er deugde toen niks aan hem wat mij betreft (maar stiekem natuurlijk wel haar MJ lp's op cassette overnemen en draaien natuurlijk)

Gelukkig was mijn zusje niet echt geïnteresseerd in muziek en heb ik MJ die avond gezien. Daarna nooit meer, om de redenen die ik hiervoor al aangaf. Wij zijn toen met een groep van 10 gegaan, waaronder veel Prince fans. Zoals je weet heb ik die wel wat vaker gezien.
Maar die ging bij live optredens ook niet zo raar doen en bleef toch altijd min of meer met zijn funky roots verbonden.

Telamon
1 Wanna Be Startin' Somethin'
2 Smooth Criminal
3 Dirty Diana
4 Beat It
5 P.Y.T. (Pretty Young Thing)
6 Billie Jean
7 Leave Me Alone
8 Another Part Of Me
9 They Don't Care about Us
10 Black or White

Earth Song is eigenlijk mijn nummer 1
One Day in Your Life, Remember the Time en Scream zouden ook mijn top 10 hebben gehaald.

1. Billie Jean

Schitterend. Heerlijk nummer om op te dansen!

2. Stranger in Moscow
3. Don't Stop Till You Get Enough
4. Beat It
5. Rock with You
6. Liberian Girl
7. Human Nature *
8. I Just Can’t Stop Loving You (met Siedah Garrett) *
9. Leave Me Alone *
10. Wanna Be Startin' Somethin'

Dangerous heeft de beste nummers, Bad het hoogste niveau en Thriller is het meeste een eenheid. Off the Wall heeft wat leuke singles en datzelfde kan gezegd worden van HIStory, maar zijn beide als geheel toch te wisselvallig om als beste album bestempeld te worden.

Eerst had ik mijn echte top 10 gemaakt:
1. Give In to Me
2. Who Is It
3. Earth Song
4. Dangerous
5. Stranger in Moscow*
6. We’ve Had Enough
7. Man in the Mirror*
8. The Way You Make Me Feel*
9. I Just Can't Stop Loving You*
10. Blood On The Dancefloor

Daar bleken dus vier nummers (*) van in de lijst te staan.

Aangevuld met zes (evengoed zeer sterke) nummers wordt dit mijn top 10 voor mededinging.
1. Stranger in Moscow
2. Man in the Mirror
3. The Way You Make Me Feel
4. I Just Can't Stop Loving You
5. Leave Me Alone *
6. Don't Stop Till You Get Enough
7. Dirty Diana
8. They Don't Care about Us
9. Thriller
10. Rock with You

Met nog een eervolle notering voor het geweldige Liberian Girl.

1. They Don't Care about Us
2. Rock with You
3. Beat It
4. The Way You Make Me Feel *
5. Billie Jean
6. Don't Stop Till You Get Enough
7. Human Nature *
8. Black or White
9. Stranger in Moscow
10. Wanna Be Startin' Somethin'

1. Smooth Criminal
2. I Just Can’t Stop Loving You (met Siedah Garrett) *
3. Beat It
4. Billie Jean
5. Dirty Diana
6, Man In The Mirror *
7. Liberian Girl
8. Wanna Be Startin' Somethin'
9. They Don't Care about Us
10. Thriller

DjFrankie (moderator)
1 Beat It
2 Don't Stop Till You Get Enough
3 They Don't Care about Us
4 Thriller
5 P.Y.T. (Pretty Young Thing)
6 Dirty Diana
7 Human Nature
8 Billie Jean
9 Black or White
10 Wanna Be Startin' Somethin'

Phoe, een lange dag werken en dan thuis nog vierentwintig lijstjes verwerken .
Maar, een prima score tot nu toe!

Een paar tipjes van de spreekwoordelijke sluier, zonder daarbij al te veel weg te geven:

- Plek één heeft een redelijke voorsprong op de rest, daarachter is het echter bijzonder spannend met de nummers twee t/m vier binnen zes punten van elkaar.
- Na plek zes valt er een aardig gaatje, alles wat daarachter komt zit erg dicht op elkaar dus één of twee top noteringen kan zo tien plekken schelen.
- Bad ging de finale in met acht nummers maar is tot nu toe maar twee keer terug te vinden in de top tien.
- Één nominatie weet het tot nu toe tot de top tien te schoppen.

dix
1. Wanna Be Startin' Somethin'
2. Billy Jean
4. Off The Wall
5. Human Nature
6. Dirty Diana
7. Liberian Girl
8. Thriller
9. Smooth Criminal
10. I Just Can’t Stop Loving You

Ik zit er klaar voor Edgar.

1. Billie Jean

Je hoeft er alleen nog maar een paar aan te vullen..

1. Human Nature *
2. Don't Stop 'Til You Get Enough
3. Billie Jean
4. Stranger in Moscow
5. Rock with You
6. Beat It
7. Thriller
9. Smooth Criminal
10. Man In The Mirror *

1. Beat It
2. Leave Me Alone
4. Another Part of Me
5. Rock with You
6. Billie Jean
7. Wanna Be Startin' Somethin'
8. The Way You Make Me Feel
9. Dirty Diana
10. Smooth Criminal

Jammer dat the lady in my life niet zoveel liefhebbers heeft, want dat was mijn absolute nummer 1 geweest!
En Who is it, give in to me... waar zijn ze?

Hier is mijn top 10.
1 Billie Jean
2 Dirty Diana
3.Beat It
4.Stranger in Moscow
5.They Don't Care about Us
6. Liberian Girl
7.Another Part of Me *
8. Don't Stop Till You Get Enough
9.Wanna Be Startin' Somethin'
10. P.Y.T. (Pretty Young Thing) *

Maar mijn werkelijke MJ top zal er echt compleet anders uitzien dan wat hier overblijft.....

aERodynamIC schreef:

Mijn zus was mega-fan en was daar ook bij. Ik ben haar toen met mijn moeder gaan ophalen na afloop en stond daar in mijn Prince t-shirt.... kreeg ik nog aardig wat commentaar op van MJ fans hahaha (en dat was niet positief).

Ik was daar (als Princefan) ook bij (op 7 juni , de verjaardag van de paarse man) en het mooie was wel dat in de pauze door de band It's gonna be a beautiful night van Prince werd gespeeld... ik weet zeker dat de meer dan de helft van die zeikende MJ fans daar heel erg uit hun dak zijn gegaan op een Prince song, zonder het te weten
Rivaliteit is overigens natuurlijk dikke onzin, maar destijds was dat er nou eenmaal.. wie was de beste... (ondertussen weten we dat natuurlijk allang http://wso.williams.edu/orgs/trivia/stink/prince_symbol_small.jpg )

Aquila
01. Smooth Criminal
02. Billie Jean
03. Thriller
04. Wanna Be Startin' Somethin'
05. Don't Stop Till You Get Enough
06. Off the Wall
07. P.Y.T. (Pretty Young Thing) *
08. They Don't Care about Us
09. Beat It
10. Human Nature *

1. Man in the mirror
2. P.Y.T
3. Dirty Diana
4. Beat it
5. Off the wall
6. The way you make me feel
7. They don't carre about us
8. Thriller
9. Another part of me
10. Human nature

Ik Mis Give In To Me en Earth Song, Verder een prima lijst.

1. Beat It
2. Man In The Mirror *
3. Billie Jean
4. Smooth Criminal
5. Don't Stop Till You Get Enough
6. Thriller
7. Human Nature *
9. Off the Wall
10. The Way You Make Me Feel *

rkdev schreef:
Moeilijk, moeilijk, maar hier zijn ze dan, de 11 afvallers: Bad Ben  Blood on the Dance Floor Human Nature I Just Can’t Stop Loving You Leave Me Alone Liberian Girl  Man in the Mirror Off the Wall  Scream You Rock My World Wat worden het geweldige Who Is It en het erg goede Baby Be Mine toch vaak genoemd

Wat? Moest je je minst favoriete noemen...
Dat krijg je met amper lezen. Ik ging er vanuit je favo. Dus daarom heb ik Who Is It genoemd haha. WTF.

lennon schreef:
Jammer dat the lady in my life niet zoveel liefhebbers heeft, want dat was mijn absolute nummer 1 geweest! En Who is it, give in to me... waar zijn ze?
Volgens mij hebben we dezelfde MJ smaak. Die staan alle drie gegarandeerd in mijn MJ Top 10. Sowieso nog met 'In The Closet' erbij. Jammer dat er dan niets van Dangerous over is.

Ralph. schreef:
Wat? Moest je je minst favoriete noemen... Dat krijg je met amper lezen. Ik ging er vanuit je favo. Dus daarom heb ik Who Is It genoemd haha. WTF.

Toen ik je lijstje zag vroeg ik me al af of je hem goed begrepen had, maar niet dus. Had ik er toch maar een opmerking over gemaakt dan . Maar troost je, je hebt met jouw lijstje geen van je favorieten weggestemd en met het nomineren van je minst favoriete nummers had je hooguit Bad kunnen redden ten koste van I Just Can't Stop...

Overigens Ralph. is dit wel het moment voor je top tien! Je hebt nog tot acht uur vanavond of je lijstje aan te leveren. Je kan één pagina terug (127) kijken uit welke twintig nummers je kan kiezen.

1. Thriller
2. They Don't Care about Us 
3. Black or White
4. The Way You Make Me Feel
5. Wanna Be Startin' Somethin'
6. Off The Wall
7. Beat It
8. Billie Jean
9. Leave Me Alone
10. I Just Can’t Stop Loving You (met Siedah Garrett)

1. Human Nature *
2. Billie Jean
3. Wanna Be Startin' Somethin'
4. Off the Wall
5. P.Y.T. (Pretty Young Thing) *
6. Thriller
7. I Just Can’t Stop Loving You (met Siedah Garrett) *
8. Beat It
9. Another Part of Me *
10. Don't Stop Till You Get Enough

1. Wanna Be Startin' Somethin'
2. Smooth Criminal
3. Rock with You
4. Off the Wall
5. Dirty Diana
6. Don't Stop 'Til You Get Enough
7. Billie Jean
8. Thriller
9. Black or White
10. Leave Me Alone

Ik denk dit

1. Billie Jean
2. Stranger in Moscow
3. Rock with You
4. The Way You Make Me Feel
5. Liberian Girl
6. Man In The Mirror
7. Human Nature
8. P.Y.T. (Pretty Young Thing
9. They Don't Care about Us
10. Dirty Diana

Poeha schreef:
Edgar18 nogmaals dank voor deze geweldige aflevering van dit spel. Het heeft me er toe aangezet om het gehele officiële MJ oeuvre weer eens integraal te gaan beluisteren. En da's genieten. Mooie afsluiting van de vakantieperiode.

Heel graag gedaan. Ik hoop er vanavond nog een mooie finale van te maken en geef daarna het stokje graag door aan catdog en zijn Kanye K.O.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:25 uur

geplaatst: vandaag om 05:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.