MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / 1980 in 30 Albums

zoeken in:
1984 05. Prince and the Revolution - Purple Rain (1984)

(afbeelding)

549 stemmen / 4.05 sterren / 9 meningen

Let's Go Crazy / Take Me with U / The Beautiful Ones / Computer Blue / Darling Nikki
When Doves Cry / I Would Die 4 U / Baby I'm a Star / Purple Rain

1984 05.

07 * Let's Go Crazy
05 * Take Me with U
04 * The Beautiful Ones
01 * Computer Blue
03 * Darling Nikki
09 * When Doves Cry
06 * I Would Die 4 U
02 * Baby I'm a Star
08 * Purple Rain

Ik verwijs naar mijn review aldaar voor meer commentaar.
De singles zitten me uiteindelijk toch het allerlekkerst.

1984 05.

10 * Let's Go Crazy 3
07 * Take Me with U 2
10 * The Beautiful Ones 6
02 * Computer Blue 1
11 * Darling Nikki 8
18 * When Doves Cry 9
13 * I Would Die 4 U 7
07 * Baby I'm a Star 5
12 * Purple Rain 4

Ik dacht dat dit album het laatste was dat ik nog in cassette-vorm heb gekocht.
Zonder meer een pracht album en voor mij tevens de definitieve ontdekking van deze duizendpoot. Zijn nummers Controversy en 1999 kon ik wel maar verder nooit zo verdiept in de man. Was dus direct verkocht toen hij When Doves Cry uitbracht en waar ik dus vaker last van had geschiedde opnieuw: als een raket al zijn vorig werk aangeschaft en nooit spijt van gehad.
Ben alleen de grootste hit van het album, titeltrack Purple Rain meer dan beu. Stem 4.0*

1984 05.

16 * Let's Go Crazy 6
10 * Take Me with U 3
14 * The Beautiful Ones 4
03 * Computer Blue 1
16 * Darling Nikki 5
26 * When Doves Cry 8
20 * I Would Die 4 U 7
09 * Baby I'm a Star 2
21 * Purple Rain 9

1984 05.

23 * Let's Go Crazy 7
14 * Take Me with U 4
20 * The Beautiful Ones 6
05 * Computer Blue 2
18 * Darling Nikki 3
35 * When Doves Cry 9
25 * I Would Die 4 U 5
10 * Baby I'm a Star 1
29 * Purple Rain 8

Casartelli (moderator)
Volgens de statistieken is dit mijn favoriete muziekjaar, maar in de eerste vijf platen hier herken ik het nog niet zo...

Casartelli schreef:
Volgens de statistieken is dit mijn favoriete muziekjaar, maar in de eerste vijf platen hier herken ik het nog niet zo...

De volgende plaat geef je toch al 3,5 sterren, merk ik.

Casartelli (moderator)
dazzler schreef:
De volgende plaat geef je toch al 3,5 sterren, merk ik.

Ik weet dat ik vrij eenvoudig op kan zoeken welke dat dan is... maar enfin, ik laat me graag verrassen.

Cured
De eerste 2 albums vind ik top tot dusver, de andere 3 boeien mij (ook) niet. Ik laat me verder ook verrassen.

1984 05.

28 * Let's Go Crazy +5
15 * Take Me with U +1
27 * The Beautiful Ones +7
08 * Computer Blue +3
20 * Darling Nikki +2
41 * When Doves Cry +6
34 * I Would Die 4 U +9
18 * Baby I'm a Star +8
33 * Purple Rain +4

--------------------------------------------------------------------------------
Simpelweg een geweldig album. Geen enkel slecht nummer. Er zijn wel wat uitschieters naar boven, namelijk 7 tracks.
Purple Rain beluister ik al jaren maar sporadisch, om hetzelfde euvel tegen te gaan als waar John mee te maken heeft.

De eerste twee albums van 1984 doen me niet zoveel maar de daaropvolgende drie zijn zonder uitzondering top of the bill.

Cured
rare snuiter, die Poeha

1984 05.

31 * Let's Go Crazy +3
16 * Take Me with U +1
36 * The Beautiful Ones +9
14 * Computer Blue +6
25 * Darling Nikki +5
48 * When Doves Cry +7
38 * I Would Die 4 U +4
20 * Baby I'm a Star +2
41 * Purple Rain +8

Gewoon perfect!

1984 05.

36 * Let's Go Crazy +5
16 * Take Me with U +
42 * The Beautiful Ones +6
15 * Computer Blue +1
28 * Darling Nikki +3
55 * When Doves Cry +7
38 * I Would Die 4 U +
22 * Baby I'm a Star +2
45 * Purple Rain +4

Zet liever deze nog eens op dan 90 euro's neer te tellen voor een plekje in het Ziggodome. Veel gedraaid, ook na de jaren 80. Blijft lekker. Valt me op hoe enorm veel berichten bij dit album staan, vele pagina's vol, alsof het de nieuwe van Coldplay is (ahum).

Van When doves cry ontdekte ik pas paar jaar geleden dat er helemaal geen bas (gitaar/synth) inzit, vrij bijzonder. Had ik al die jaren niet gemist. Want altijd een geweldig nummer gevonden, en ik altijd maar denken dat de bas een essentieel element is in muziek, zeker in zulke overrompelende muziek als dat nummer.
Misschien de uitzondering die de regel bevestigt?

"Prince has said that there originally was a bass line, but decided, after a conversation with singer Jill Jones, that the song was too conventional with it intact."
(bron)

I.e.g.: creatief, tegendraads, innovatief en commercieel tegelijk die Prince.

matthijs schreef:
Van When doves cry ontdekte ik pas paar jaar geleden dat er helemaal geen bas (gitaar/synth) inzit, vrij bijzonder. Had ik al die jaren niet gemist. Want altijd een geweldig nummer gevonden, en ik altijd maar denken dat de bas een essentieel element is in muziek, zeker in zulke overrompelende muziek als dat nummer. Misschien de uitzondering die de regel bevestigt? "Prince has said that there originally was a bass line, but decided, after a conversation with singer Jill Jones, that the song was too conventional with it intact." (bron).

Vorige week op YouTube een documentaire over Prince's jaren '80 werk gezien, met allerlei lui die toen nauw met hem samenwerkten.Bij When Doves Cry was het de dag van het definitieve afmixen zo, dat Prince ineens de volledige baspartij had weggedraaid (met die schuifjes op het mengpaneel ) en dat hij het niet anders dan op die manier op het album wilde hebben.

Mooi verhaal! En die geluidstechnicus en de bassist boos kijken zeker?

1984 06. Echo & The Bunnymen - Ocean Rain (1984)

(afbeelding)

487 stemmen / 3.98 sterren / 5 meningen

Silver / Nocturnal Me / Crystal Days / The Yo-Yo Man / Thorn of Crowns
The Killing Moon / Seven Seas / My Kingdom / Ocean Rain

1984 06.

08 * Silver
05 * Nocturnal Me
02 * Crystal Days
01 * The Yo-Yo Man
04 * Thorn of Crowns
09 * The Killing Moon
06 * Seven Seas
07 * My Kingdom
03 * Ocean Rain

Schitterende plaat. Indien niet hun beste, dan toch wel hun mooiste.

Hier moet ik helaas passen.

Poeha schreef:
Hier moet ik helaas passen.

Toch niet, luisteren moet je doen. Net als naar The J. Geils Band.

Ik ga zeker luisteren, maar wil niet over 1 nacht ijs gaan, om punten te geven. Tijdens The J. Geils Band was ik op vakantie en had er geen/te weinig tijd voor. En ook daar had ik met 1 luisterbeurt niet voldoende basis om punten te geven. Maar mogelijk dat ik hier wat punten kan uitdelen, mits voldoende luistertijd.

1984 06.

13 * Silver 5
14 * Nocturnal Me 9
05 * Crystal Days 3
02 * The Yo-Yo Man 1
08 * Thorn of Crowns 4
15 * The Killing Moon 6
13 * Seven Seas 7
09 * My Kingdom 2
11 * Ocean Rain 8

1984 06.

17 * Silver 4
19 * Nocturnal Me 5
08 * Crystal Days 3
03 * The Yo-Yo Man 1
17 * Thorn of Crowns 9
23 * The Killing Moon 8
19 * Seven Seas 6
11 * My Kingdom 2
18 * Ocean Rain 7

Paste prima in het rijtje bands die ik op dat moment adoreerde.....U2/Simple Minds/Big Country/China Crisis/The Cult/Lloyd Cole
Fijne plaat, mysterieus en soms (positief) ontoegankelijk...
Thorn of Crowns één van mijn lievelingsplaten uit die periode...stem: 3.5*

Casartelli (moderator)
Casartelli schreef:

Ik weet dat ik vrij eenvoudig op kan zoeken welke dat dan is... maar enfin, ik laat me graag verrassen.

Op een of andere manier had ik ineens toch een voorgevoel voordat ik op het topic klikte en... jawel!

1984 06.

17 * Silver
23 * Nocturnal Me +4
08 * Crystal Days
03 * The Yo-Yo Man
17 * Thorn of Crowns
25 * The Killing Moon +2
20 * Seven Seas +1
11 * My Kingdom
21 * Ocean Rain +3

Aardige band, aardige plaat; in het rijtje wat schaap 67 hierboven neerzet een middenmoter voor mij. Punten voor de vier nummers die er tot nu toe uitgesprongen zijn.

Casartelli schreef:
Aardige band, aardige plaat (...) een middenmoter voor mij.

Geniet er maar van, want de volgende plaat is volgens jou maar 3* waard (volgens mij ook trouwens).

Je geeft ook zelden echt hoge punten (en dan bedoel ik 4,5 of 5 sterren), merk ik.

1984 06.

23 * Silver +6
31 * Nocturnal Me +8
12 * Crystal Days +4
06 * The Yo-Yo Man +3
18 * Thorn of Crowns +1
34 * The Killing Moon +9
25 * Seven Seas +5
13 * My Kingdom +2
28 * Ocean Rain +7

Beste plaat van E&TB, samen met Heaven Up Here, en uitgezonderd Thorn of Crowns allemaal 5* nummers, dus heel moeilijk om dat allemaal in volgorde te zetten. Ik zie wel dat ik de punten van The Yo-Yo Man verdubbeld heb. Ik vind dat nummer wel even goed als My Kingdom.

Casartelli (moderator)
dazzler schreef:
Je geeft ook zelden echt hoge punten (en dan bedoel ik 4,5 of 5 sterren, merk ik.

Ik benadruk graag dat enkele handen vol platen écht bijzonder zijn . Maar ik zie 4,0 inderdaad ook al als een goede tot zeer goede score en een 3,5 als 'boven het maaiveld'. Als de volgende echter een 3,0 is, is het risico dat dat op een of enkele luisterbeurten gebaseerd is en dat ik moet passen wel wezenlijk.

Ik heb overigens een vaag vermoeden dat Echo & The Bunnymen bij mij ook nog wel ergens het potentieel hebben tot 4,0* door te groeien met ofwel deze plaat ofwel met Porcupine. Zou beide eigenlijk nog een paar keer vaker moeten draaien. Maar dat moet met zoveel albums...

Cured
ik sluit me min of meer aan bij Casar; een behoorlijke (goede) band met prachtige goed nummers, maar geen enkel album haalt 4 sterren en dan vind ik HUH nog het beste (ook geen slechte albums trouwens).

Dat is grappig, precies toen gisteravond Dazzler deze plaat hier plaatste (21.06) begon in Tivoli het concert van Echo, waar ik bij was!
Ken deze plaat niet zo, weet ik dat velen het hun beste vinden. De nummers van deze plaat die ik wel ken, Seven Seas en Killing Moon, vind ik bovengemiddeld leuk, maar niet van het niveau van de eerste twee albums. Geldt ook voor het concert gisteravond, dat haalde niet het kippenvelniveau van begin 2012, toen ze de eerste 2 albums integraal speelden in Paradiso. Dat was echt geweldig!

Zeker toevallig en gaaf dat je er bij was gisteren. Mede door dat feit, best verrassend dat je niet zo bekend met Ocean Rain

1984 07. The Smiths - The Smiths (1984)

(afbeelding)

470 stemmen / 4.05 sterren / geen meningen

Reel Around the Fountain / You've Got Everything Now / Miserable Lie
Pretty Girls Make Graves / The Hand That Rocks the Cradle / Still Ill / Hand in Glove
What Difference Does It Make / I Don't Owe You Anything / Suffer Little Children

Gast
geplaatst: vandaag om 10:22 uur

geplaatst: vandaag om 10:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.