MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song Top 10 per jaar

zoeken in:
Cured
Stuur naar mij via PM jouw song top 10 van 'studio-songs' uit het jaar waar we mee bezig zijn. Nu niet via een K.O. , ladder of anderszins maar puur per inzending zonder spelfactoren als geluk of loting.

Nomineer die nummers die zijn uitgebracht in het jaar dat aan de beurt is. Betreft het tracks die niet als single zijn uitgebracht, dan geldt het jaar van albumrelease!!

Verder : geen live-nummers , maar geen andere limieten. Kies gaarne jouw 10 favoriete nummers en doe niet één per artiest of zo en leg je geen andere limieten op (al zou je ook 5 Beatles/Stones nummers noemen: vind je die bij jouw beste 10 horen, noem ze dan gewoon !)

Waardering is simpel : nr. 1 krijgt 10 punten, nr 2 krijgt 9 enz.

N.B. Plaats ze dus NIET in dit topic, maar PM de Top 10 naar mij

Cured
[img][/img]

Deadline: vrijdagavond 0.00 uur

Cured
even een paar taggen waarvan ik weet dat die in principe interesse hebben......heicro Toon1 herman GrafGantz Droombolus LucM Lukas AOVV west Cured kistenkuif aERodynamIC dynamo d .v.a.

Leuk, hier ga ik wel aan meedoen!

Lijstje ingeleverd! Goed jaar 1965!

Ik doe ook mee

Ingeleverd! Goed initiatief. Doen we ook 1964 en eerdere jaren?

Cured
Toon1 schreef:
Ingeleverd! Goed initiatief. Doen we ook 1964 en eerdere jaren?
Ja, maar later.

Cured
Al 7 lijstjes binnen met al zo'n 60 nummers ! Diversiteit ten top en qua stand valt er dan ook nog helemaal niks over te zeggen.....(en dat doe ik ook niet)

Lijstje ingeleverd!

Cured
Wat weer veel verschillende nummers, wat het op zich al spannend maakt om in die top 10 te komen .
.
Een stuk of 14 lijstjes binnen , maar nog niet alles verwerkt. Meer users die interesse in de 60's hebben zijn van harte welkom en we zitten nu in het jaar 1965 ! (zie 1e bericht).

LEIDRAAD zijn songs van studio-albums uit het jaar van release of non-album tracks/singles uit dat zelfde jaar !!

Cured
Nog even over bovenstaande:

Ga dus uit van het jaar van albumrelease qua songs daarvan, ook al kwamen sommige nummers daarvan al in het voorgaande jaar of opvolgend jaar uit ! Daar gaat het dus niet om, maar om het noemen van nummers van het albumjaar ! Non-albumtracks moeten OOK uit dat jaar komen; ik noem bijv. Good Vibrations uit '66. Een voorbeeld van het eerste is dacht ik Nights in White Satin, wat als nummer op het album uit '67 komt en dan ook in die editie genoemd mag worden en NIET in'68, waarin het als single meen ik uit kwam.

Cured
Stuk of 75 nummers genoemd; kan nog wel wat lijstjes gebruiken. Zelfs nummers uit de middencategorie qua stand ,kunnen de top 10 nog wel halen door die diversiteit !

Deadline vrijdag 0.00. uur !

Vreemd, volgens MuMe is A Love Supreme uit 1964, maar alle andere bronnen vermelden 1965. Heb al een correctie ingediend, maar ik vrees dat hierdoor veel mensen hem over het hoofd hebben gezien.

Cured
Ik maak er niet zo'n werk van als sommige anderen dat uitgebreid en prachtig doen, maar ik schrijf bij de top 10 wel wat over de 'rankings'. Zijn sommige nummers gelijk in punten geëindigd, dan heb ik gekeken naar het aantal keren dat een nummer genoemd werd en/of de hoogste noteringen (in die volgorde).

Je mag je eigen lijst wel plaatsen als men dat wil, maar graag na de einduitslag. 14 users hebben meegedaan.

Allereerst de 5 songs die buiten de top 10 zijn gevallen:

15. Nowhere Man - The Beatles * 16 punten
14. Ticket To Ride - The Beatles * 16 Punten
13. Ballad Of A Thin Man - Bob Dylan * 17 punten
12. Poupeé De Cire, Poupeë De Son - France Gall * 18 punten
11. Sinnerman - Nina Simone * 19 punten

Later vandaag de start van de Top 10 !

Cured
let's go.....1965 !

[img][/img]

10. Subteranean Homesick Blues - (Bob Dylan) * 19 punten

Na een paar lijstjes al 'stevig' en direkt op nr. 1, maar werd al snel niet meer genoemd en moest bijna na elk lijstje wel een plaatsje terug. Op basis van het lange verblijf in de top 10 en dat Sinnerman net een puntje te weing had om er ook voorbij te komen dus nipt nog op 10.

Een classic Dylan nummer, ook bekend om zijn vernieuwende 'clipje' met de weggooiende stukjes/flarden tekst opgenomen in een steegje achter het Savoy Hotel te London.

(krijg het filmpje er niet normaal voor)

Cured
9. We've Gotta Get Out Of This Place (The Animals) * 19 punten

Het zit allemaal dicht op elkaar, maar op basis van 3 noteringen heeft dit nummer van The Animals zich toch op 9 genesteld. Niet het bekendste nummer van ze en ik had m ook 'totaal niet van tevoren in de top 10 verwacht, maar met dit deelnemersveld en door de grote diversiteit aan nummers (wel zo'n kleine honderd !) heeft het de top 10 gehaald.

Cured
8. Norwegian Wood (The Beatles) * 20 punten

Dit prachtige, korte Beatles nummer van Rubber Soul met zijn mooie melodie, folky inslag en sitar.

Het schijnt over een affaire van Lennon geweest te zijn in een 'niet bestaand' decor van een kamer met Noors hout, wat veel in die tijd werd gebruikt. Lennon zou niet gewild hebben dat zijn toenmalige vrouw Cynthia erachter zou komen en daarom het appartement (denkbeeldig) maar in de fik zette....

And , when I awoke, I was alone (This Bird Has Flown)..... So, I led a fire...isn't it good....Norwegian Wood !

Cured
7. Mr. Tambourine Man (The Byrds) * 21 punten

Een cover! op 7, maar wel één die het origineel voor velen en qua bekendheid overtreft door het unieke geluid van The Byrds en de 12-snarige gitaar.

Aan de punten kun je wel zien dat allemaal dicht opelkaar zit en er ook vele prachtige/goed nummers die niet in de top 10 staan zijn genoemd. ook speelt het wat geringe deelnemersveld een rol; 20 man heb je toch wel gauw nodig eigenlijk, enfin.

Cured
6. She's Not There (The Zombies) * 22 punten

Ik kende dit nummer eigenlijk van Santana's versie uit '77/'78 , een vlammende versie van het album Moonflower toen ik een jochie was van een jaar of 10. Later, veel later leerde ik dit, het origineel kennen en vind het...prachtig.

Kenmerkend zijn de piano sound van Argent, de harmony samenzang in het refrein en de jazzy inslag van dit nummer.

Cured
5. Unchained Melody (Righteous Brothers) * 23 punten

Één van de meest opgenomen nummers van de 20e eeuw; er wordt wel een aantal van 500 keer genoemd. Het origineel werd al in 1936 geschreven, maar daarna lag het maar liefst 20 jaar te verstoffen voordat iemand er daadwerkelijks wat mee ging doen.

Deze versie van The RB is het beroemdst, nota bene een B-kantje !

Cured
4. Little Red Rooster (The Rolling Stones) * 24 punten

Weer een cover, nu op nr. 4. Door velen opgenomen, maar de versie van The Stones staat toch wel verrassend hier hoog genoteerd en dat had ik zelf niet verwacht (hoewel ik het zelf ook genomineerd heb). Het bluesnummer zou geschreven zijn door Willie Dixon.

Trouwens, slechts een puntje hoger dan nr. 5.....het zit allemaal dicht opelkaar en er springt nog niks bovenuit. Little Red Rooster had dus net zo goed buiten de top 10 kunnen vallen.

Vanavond : de top drie !!

Spijtig dat Sinnerman net niet de top-10 heeft gehaald.

Ik verwacht (I Can't Get No) Satisfaction en Like a Rolling Stone nog wel. Wat het derde nummer is zou ik niet durven gokken.

Cured
3. Eve of Destruction (Barry Mcguire) * 27 punten

Een anti - oorlogsong van one- hit- wonder man Barry Mcguire. Ik moet zeggen dat ik deze niet zo hoog had verwacht, maar wel enigszins verrassend.

Cured
2. My Generation (The Who) * 32 punten

Wel in de top 10 verwacht, maar niet op nr. 2, deze rocksong over 'om een plaats in de maatschappij te vinden voor die generatie van destijds'. Meest kenmerkend zijn de tekstregels, waaronder I Hope I Die Before O get Old en de ponering van tekstsflarden en het antwoord erop. Een snel en aggressief rocknummer.

Cured
1. Satisfaction- (Rolling Stones) * 55 punten

Dik en dik bovenaan: Satisfaction van the Stones. éen van de bekendste riffs in de rockgeschiedenis die bij Keith opkwam en hij snel op een tape-recordertje opnam, zodat hij het niet zou vergeten. Nou, velen kennen het en zullen het ook nooit vergeten, natuurlijk ook één van de bekendste Stones-klassiekers, dé Stones klassieker mag je wel zeggen !.

Cured
meest opvallend: geen Like A Rolling Stone in de Top 10 en geen Kinks-nummer, hoewel A Well Respected Man maar lieft evenveel als Satisfaction werd genoemd (6x), maar altijd laag in de top 10 en met de puntjes die binnen werden gesprokkeld kwam zelfs de beste 15 niet echt in zicht.

Bedankt Cured. En jij kunt er niets aan doen maar dit is wel een erg saaie uitkomst. Waarschijnlijk precies de tracks (met een enkele uitzondering als Little Red Rooster) die het Top 2000 publiek ook uit dit jaar kiest.

Little Red Rooster hoort overigens eigenlijk niet in deze lijst thuis want komt toch echt uit 1964 (om precies te zijn vrijdag 13 november) zie ook dit item (Muziek / Toplijsten en favorieten / Wekelijks: de single top 10 van 50 jaar terug) waar hij net in de lijstjes voorkomt. Overigens geeft ook de Top 2000 1965 als release jaar.

Mijn stelling maar even gecheckt.

De volgende 40 singles uit 1965 stonden in de Top 2000 van 2013 (met vooraan de positie)

De volgende 3 uit 'onze' top 15 stonden er niet in Ballad Of A Thin Man; Nowhere Man en Sinnerman .
Ook in de Top 2000 ontbreken overigens de Kinks met 1965 tracks.

76 Yesterday The Beatles
93 Ne me Quitte Pas Jacques Brel
225 (I Can't Get No) Satisfaction The Rolling Stones
233 Like A Rollin' Stone Bob Dylan
430 Norwegian Wood (This Bird Has Flown) The Beatles
475 My Generation The Who
610 Mijn Vlakke Land Jacques Brel
613 Unchained Melody The Righteous Brothers
653 Help The Beatles
825 In My Life The Beatles
828 It Was A Very Good Year Frank Sinatra
873 Subterranean Homesick Blues Bob Dylan
980 Een Meisje Van 16 Boudewijn de Groot
1009 Mr. Tambourine Man The Byrds
1016 I've Been Loving You Too Long Otis Redding
1129 Little Red Rooster The Rolling Stones
1140 Go Now The Moody Blues
1316 Time Is On My Side The Rolling Stones
1359 The Last Time The Rolling Stones
1370 Turn Turn Turn The Byrds
1373 Eve Of Destruction Barry McGuire
1408 We Can Work It Out The Beatles
1475 Girl The Beatles
1482 You've Lost That Loving Feeling The Righteous Brothers
1525 Shaffy Cantate Ramses Shaffy
1533 We've Got To Get Out Of This Place The Animals
1553 Eight Days A Week The Beatles
1575 This Strange Effect Dave Berry
1585 Bring It On Home To Me The Animals
1602 Summer Is Over Dusty Springfield
1642 Patsy Rein de Vries
1653 Wasted Words Motions
1740 Day Tripper The Beatles
1847 Universal soldier Donovan
1853 Ticket To Ride The Beatles
1878 Marmor, Stein Und Eiser Bricht Drafi Deutscher
1909 If I Fell The Beatles
1930 Play With Fire The Rolling Stones
1937 California Girls The Beach Boys

Ballad Of A Thin Man; Nowhere Man en Sinnerman stonden niet inde Top 2000 in 2013.

Cured
50tracks schreef:
Little Red Rooster hoort overigens eigenlijk niet in deze lijst thuis want komt toch echt uit 1964 (om precies te zijn vrijdag 13 november) zie ook dit item (Muziek / Toplijsten en favorieten / Wekelijks: de single top 10 van 50 jaar terug) waar hij net in de lijstjes voorkomt. Overigens geeft ook de Top 2000 1965 als release jaar.
Dat is idd wel een punt, maar ik heb voor de uniformiteit gezegd dat een nummer hier op MM van een album uit '65 moet komen of als non-album track in '65 moet zijn uitgebracht. Aangezien LLR van een album uit '65 komt, heb ik die goed gekeurd. Het wringt wel eens, maar zo kan ik het beter en gemakkelijk controleren. Het is gewoon een keuze.

Leidraad blijven nummers van albumreleasejaar en non-albumtracks uit datzelfde jaar.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:43 uur

geplaatst: vandaag om 16:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.