Muziek / Muziekgames / Song Top 10 per jaar
zoeken in:
0
Cured
geplaatst: 1 december 2014, 07:31 uur
1966 ...... Een knaller van een jaar !!
classics van The Byrds, Beach Boys, Stones, Beatles, Kinks , Dylan and so on...
[img][/img]
Deadline: vrijdag 20.00 uur !! (zie 1e bericht van dit topic over inzendingen via PM !)
classics van The Byrds, Beach Boys, Stones, Beatles, Kinks , Dylan and so on...
[img][/img]
Deadline: vrijdag 20.00 uur !! (zie 1e bericht van dit topic over inzendingen via PM !)
0
geplaatst: 1 december 2014, 17:23 uur
50tracks schreef:
Bedankt Cured. En jij kunt er niets aan doen maar dit is wel een erg saaie uitkomst. Waarschijnlijk precies de tracks (met een enkele uitzondering als Little Red Rooster) die het Top 2000 publiek ook uit dit jaar kiest.
Little Red Rooster hoort overigens eigenlijk niet in deze lijst thuis want komt toch echt uit 1964 (om precies te zijn vrijdag 13 november) zie ook dit item (Muziek / Toplijsten en favorieten / Wekelijks: de single top 10 van 50 jaar terug) waar hij net in de lijstjes voorkomt. Overigens geeft ook de Top 2000 1965 als release jaar.
Bedankt Cured. En jij kunt er niets aan doen maar dit is wel een erg saaie uitkomst. Waarschijnlijk precies de tracks (met een enkele uitzondering als Little Red Rooster) die het Top 2000 publiek ook uit dit jaar kiest.
Little Red Rooster hoort overigens eigenlijk niet in deze lijst thuis want komt toch echt uit 1964 (om precies te zijn vrijdag 13 november) zie ook dit item (Muziek / Toplijsten en favorieten / Wekelijks: de single top 10 van 50 jaar terug) waar hij net in de lijstjes voorkomt. Overigens geeft ook de Top 2000 1965 als release jaar.
Dat geldt ook voor She's Not There van de Zombies. Is uit de zomer van '64. Snap het wel dat de keuze wordt gemaakt om albums leidend te laten zijn, maar ik neem dat soort nummers niet mee.
0
Cured
geplaatst: 1 december 2014, 17:38 uur
Ja, dat maakt de lijst er niet juister/beter van. Goed, we doen het dan zo, is logischer. Check het zelf wel even na a.u.b. !!
Nomineer die nummers die zijn uitgebracht in het jaar dat aan de beurt is. Betreft het tracks die niet als single zijn uitgebracht, dan geldt het jaar van albumrelease !!
heicro Toon1 herman GrafGantz LucM Lukas west Cured kistenkuif aERodynamIC dynamo d HugovdBos 50tracks Teunnis Simon77 rollingbeatle nelis sheep67 Papartis Arrie Zephyr e.a.
Ik zou graag minstens 20 top 10's zien om de lijst wat representatiever te maken(ik heb er nu 20 getagd !), maar t is geen must uiteraard.
Nomineer die nummers die zijn uitgebracht in het jaar dat aan de beurt is. Betreft het tracks die niet als single zijn uitgebracht, dan geldt het jaar van albumrelease !!
heicro Toon1 herman GrafGantz LucM Lukas west Cured kistenkuif aERodynamIC dynamo d HugovdBos 50tracks Teunnis Simon77 rollingbeatle nelis sheep67 Papartis Arrie Zephyr e.a.
Ik zou graag minstens 20 top 10's zien om de lijst wat representatiever te maken(ik heb er nu 20 getagd !), maar t is geen must uiteraard.
0
Cured
geplaatst: 2 december 2014, 05:59 uur
Let er nu wel op dat je geen singles over het hoofd ziet doordat ze in je hoofd in het 'verkeerde' jaar hebt zitten (Check Wiki !).
Nummers die bijv. op een album uit '67 staan, maar als single zijn uitgekomen reeds in '66 (en daar zitten enkel classics tussen, dus let op ) !
Vergeet dus ook geen singles uit '66 die niet op een album uit ' 66 staan ! Non-singles/albumtracks gaat vaak wel goed.
Voorzichtige update: 8 lijstjes reeds binnen, 5 verwerkt. Er lijken zich tocht wel zo'n 5/6 songs zich een plek in de top 10 te nestelen, maar onderling wordt dat nog knokken. Als ik zie wat daarachter zit en een inschatting moet maken zijn er nog wel zo; n 10 nummers die 'normaal' nog gemakkelijk kans maken op een top 10 notering. Maar.....verrassingen blijven altijd mogelijk !
Presentatie wordt wat uitgebreider als het om de uiteindelijke Top 10 gaat !. 1965 was nog wat zoeken als 1e jaar naar de formule en presentatie, maar zo als bij de Mume-ladder wordt het niet. Dat is een klasse apart en heb ik noch de tijd, noch het geduld niet voor.
Nummers die bijv. op een album uit '67 staan, maar als single zijn uitgekomen reeds in '66 (en daar zitten enkel classics tussen, dus let op ) !Vergeet dus ook geen singles uit '66 die niet op een album uit ' 66 staan ! Non-singles/albumtracks gaat vaak wel goed.
Voorzichtige update: 8 lijstjes reeds binnen, 5 verwerkt. Er lijken zich tocht wel zo'n 5/6 songs zich een plek in de top 10 te nestelen, maar onderling wordt dat nog knokken. Als ik zie wat daarachter zit en een inschatting moet maken zijn er nog wel zo; n 10 nummers die 'normaal' nog gemakkelijk kans maken op een top 10 notering. Maar.....verrassingen blijven altijd mogelijk !
Presentatie wordt wat uitgebreider als het om de uiteindelijke Top 10 gaat !. 1965 was nog wat zoeken als 1e jaar naar de formule en presentatie, maar zo als bij de Mume-ladder wordt het niet. Dat is een klasse apart en heb ik noch de tijd, noch het geduld niet voor.

0
Cured
geplaatst: 2 december 2014, 11:58 uur
10 lijstjes binnen, 7 verwerkt: reeds zo'n kleine 50 nummers bij die 7 inzendingen !
0
Cured
geplaatst: 2 december 2014, 15:36 uur
12 binnen, 10 verwerkt: zo'n 70 nummers, daardoor blijft het wel spannend maar zijn ook veel kansloos. Het si maar net wat je insteek is: ga je puur voor je eigen top 10 met onbekendere nummers of is je top gebaseerd op de meer bekende (klassiekers)nummers die uitzicht hebben op een hoge notering? Of eem mix ? Het mag allemaal.
0
geplaatst: 2 december 2014, 15:46 uur
Heb net mijn lijstje ingestuurd (als 13e denk ik dan) en het viel me tegen; 1966 is toch nog wel vrij mager.
Ik verwacht trouwens een Beatles & Stones podium. Hopelijk kan Tomorrow Never Knows aan het langste eind trekken.
Ik verwacht trouwens een Beatles & Stones podium. Hopelijk kan Tomorrow Never Knows aan het langste eind trekken.
0
Cured
geplaatst: 2 december 2014, 16:42 uur
Alles kan (het zit relatief dicht op elkaar)....er springt hier door één user een song van nr. 36 naar 15 ! Komt door de veelvoud van nummers , de kleine intervallen in punten en gevarieerde lijstjes. 

0
geplaatst: 2 december 2014, 17:15 uur
Misschien leuk om de nummers 1 van alle deelnemers te vermelden.
0
zaaf
geplaatst: 2 december 2014, 18:19 uur
ik vermoed dat mijn lijstje het nog gevarieerder maakt. never mind, je krijgt m vanavond.
0
Cured
geplaatst: 3 december 2014, 08:01 uur
Reeds 17 man ! Top, bedankt en het is smullen geblazen qua nummers. Sommige ken ik (ook) niet en er staan me wel wat verrassingen tussen.
Er zijn songs die van plaats 39 naar 15 gaan en bijv. van 21 naar maar liefst nummer 9 voorlopig, zo dicht zit het opelkaar ! Zo'90 songs genoemd, maar nummers zo tot de 50 kunnen met één sprong richting de top 15 komen of er zelfs tussen worstelen. Met 2 hogere/middennoteringen ook nog, zelfs top 10 is nog bereikbaar!
Ook in de top 10 is gewoon nog niks beslist en kan nog van alles gebeuren. Wie nog wil, stuur je lijstje in ! Je hebt nog tot vrijdagavond 20.00 uur, waarna de lijnen gesloten worden.
Let wel op de releasedatum/jaar !! (zie bij twijfek WIKI). Er zijn zeker 2 nummers niet/nauwlijks genoemd door dit feit ! (nummers dus van albums uit '65 én '67 die als single in '66 uitkwamen)
Er zijn songs die van plaats 39 naar 15 gaan en bijv. van 21 naar maar liefst nummer 9 voorlopig, zo dicht zit het opelkaar ! Zo'90 songs genoemd, maar nummers zo tot de 50 kunnen met één sprong richting de top 15 komen of er zelfs tussen worstelen. Met 2 hogere/middennoteringen ook nog, zelfs top 10 is nog bereikbaar!
Ook in de top 10 is gewoon nog niks beslist en kan nog van alles gebeuren. Wie nog wil, stuur je lijstje in ! Je hebt nog tot vrijdagavond 20.00 uur, waarna de lijnen gesloten worden.
Let wel op de releasedatum/jaar !! (zie bij twijfek WIKI). Er zijn zeker 2 nummers niet/nauwlijks genoemd door dit feit ! (nummers dus van albums uit '65 én '67 die als single in '66 uitkwamen)
0
Cured
geplaatst: 3 december 2014, 11:30 uur
20 man !
Ik wil nogmaals wijzen op het volgende:
Noem songs die als single zijn uitgebracht in 1966 (ook al is het v/e album uit voorgaand of opvolgend jaar) óf non-singles / albumtracks uit 1966 !
Check Wiki bij twijfel !
Ik wil nogmaals wijzen op het volgende:
Noem songs die als single zijn uitgebracht in 1966 (ook al is het v/e album uit voorgaand of opvolgend jaar) óf non-singles / albumtracks uit 1966 !
Check Wiki bij twijfel !
0
Cured
geplaatst: 4 december 2014, 07:03 uur
Cured schreef:
Check Wiki bij twijfel !
Google het nummer, kijk bij de (Engelse) Wiki en rechts bovenin staan keurig de gegevens van het nummer incl. de releasedatum van de single of een non-single als albumtrack. Controleer dat eerst zelf, want als het fout is vervalt dat nummer uit de lijst! Ik heb genoeg werk van het topic zelf en doe dat met plezier, maar wel met jullie hulp a.u.b. !Check Wiki bij twijfel !
Bij singles die vaker van dezelfde artiest zijn uitgekomen telt de eerste release ! (ik noem even als voorbeeld van CCR I 'Put A Spell On You' (ik zeg niet welk jaar
). Let daarop, want ik heb al een aantal 'bekende' songs zien sneuvelen daardoor of worden niet/nauwelijks genoemd. Het is maar een kleine moeite (ook bij twijfel).Deadline: vrijdag 20.00 uur
0
Cured
geplaatst: 5 december 2014, 20:11 uur
... 1966 ...
[img][/img]
Nu de hoogst geplaatste songs die de Top 10 over 1966 niet gehaald hebben......
[img][/img]
Nu de hoogst geplaatste songs die de Top 10 over 1966 niet gehaald hebben......
0
Cured
geplaatst: 5 december 2014, 20:20 uur
15. Jimi Hendrix - Hey Joe * 14 punten
Dit is zo'n nummer waarvan ik denk dat sommigen/meerderen het met 1967 associëren, wat op zich begrijpelijk is ; het staat op het album Are You Experienced uit '67, maar de single is uitgebracht reeds in'66. Ik denk dat 'm dat wel een aantal plaatsen heeft gekost en misschien net een Top 10 notering. In ieder geval nog op het nippertje genoemd hier, waar ik wel blij mee ben want het was mijn nummer 1.
Hey Joe werd Jimi's nummer, zoals wel meer , hoewel het een cover was.
Dit is zo'n nummer waarvan ik denk dat sommigen/meerderen het met 1967 associëren, wat op zich begrijpelijk is ; het staat op het album Are You Experienced uit '67, maar de single is uitgebracht reeds in'66. Ik denk dat 'm dat wel een aantal plaatsen heeft gekost en misschien net een Top 10 notering. In ieder geval nog op het nippertje genoemd hier, waar ik wel blij mee ben want het was mijn nummer 1.

Hey Joe werd Jimi's nummer, zoals wel meer , hoewel het een cover was.
0
Cured
geplaatst: 5 december 2014, 20:27 uur
14. Ike and Tina Turner - River Deep Mountain High * 15 punten
Een puntje hoger, een fantastische song van het duo Ike & Tina Turner. Producer Phil Spector vond het zijn beste produktie, al overladen met zijn Wall Of Sound. Niemand had dit nummer overigens op één.
Een puntje hoger, een fantastische song van het duo Ike & Tina Turner. Producer Phil Spector vond het zijn beste produktie, al overladen met zijn Wall Of Sound. Niemand had dit nummer overigens op één.
0
Cured
geplaatst: 5 december 2014, 20:33 uur
13. Velvet Underground-"Sunday Morning" * 16 punten
Weer zo'n instinkertje á la Hey Joe, maar toch echt uitgebracht als single in '66. De opener van de legendarische debuutplaat van The Velvet Underground is mede dankzij Rudi S, wiens nummer één het was, op plaats 13 gekomen.
Weer zo'n instinkertje á la Hey Joe, maar toch echt uitgebracht als single in '66. De opener van de legendarische debuutplaat van The Velvet Underground is mede dankzij Rudi S, wiens nummer één het was, op plaats 13 gekomen.
0
geplaatst: 5 december 2014, 20:36 uur
Cured schreef:
14. Ike and Tina Turner - River Deep Mountain High Niemand had dit nummer overigens op één.
14. Ike and Tina Turner - River Deep Mountain High Niemand had dit nummer overigens op één.
Wel een mooie podiumplek in huize Graf.
0
Cured
geplaatst: 5 december 2014, 20:38 uur
12. Rolling Stones - Under My Thumb * 16 punten
Lange tijd aan het einde in de top 10, maar kon dit toch niet volhouden; evenveel punten als Sunday Morning, maar het is een keer meer genoemd en dat gaf de doorslag voor plek 12. Het nummer staat op het album Aftermath uit 1966 en blijft ook één van mijn vroege Stones klassiekers. Muzikaal kenmerkendst is de riff op de Marimba , bespeeld door wijlen Brian Jones.
Ook dit nummer werd door niemand op één gezet.
Lange tijd aan het einde in de top 10, maar kon dit toch niet volhouden; evenveel punten als Sunday Morning, maar het is een keer meer genoemd en dat gaf de doorslag voor plek 12. Het nummer staat op het album Aftermath uit 1966 en blijft ook één van mijn vroege Stones klassiekers. Muzikaal kenmerkendst is de riff op de Marimba , bespeeld door wijlen Brian Jones.
Ook dit nummer werd door niemand op één gezet.
0
geplaatst: 5 december 2014, 20:40 uur
Sunday Morning was mijn nummer 6, River Deep Mountain High mijn nummer 10. Zou mooi zijn als mijn hele top 5 de algemene top 10 haalt 

0
Cured
geplaatst: 5 december 2014, 20:43 uur
11. And Your Bird Can Sing - The Beatles * 17 punten
Op de rand van de Top 10 en de nummer één van nelis, deze albumtrack van het legendarische album Revolver van The Beatles, voor het grootste deel geschreven door Lennon. Het kenmerkendst van dit nummer is de dubbele gitaar-melodie van Harrison en McCartney.
Op de rand van de Top 10 en de nummer één van nelis, deze albumtrack van het legendarische album Revolver van The Beatles, voor het grootste deel geschreven door Lennon. Het kenmerkendst van dit nummer is de dubbele gitaar-melodie van Harrison en McCartney.
0
Cured
geplaatst: 5 december 2014, 20:44 uur
Dit weekend de presentatie, uitgebreider, van de Top 10 over 1966 verdeeld over zaterdag en zondag !!
0
Cured
geplaatst: 6 december 2014, 06:10 uur
De Top 10:
10. Summer In The City - (The Lovin'Spoonful)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/3/33/Summer_in_the_City.jpg/220px-Summer_in_the_City.jpg
Punten : 17
Nom. : 2x
Nr. 1 van Papartis
Hoewel dit nummer ook evenveel punten en ook 2x dezelfde noteringen had als nr. 11, stond deze eerder op 10 en op basis daarvan dus nipt in de Top 10.
Een prachtige song over zomer in de stad van deze band. In de brug van het nummer hoor je auto claxons om de drukte van het geluid van de stad weer te geven, wat eindigt met een 'soort' drilboor. Het kenmerkende toetsengeluid wordt gespeeld op een Hohner Pianet, een elektrisch -mechanische piano.
Tekstueel zitten er ook mooie, rijmende/lekker lopende flarden tekst in zoals bijv. deze over de zomerhitte: ... All around, people looking half dead, Walking on the sidewalk, hotter than a match head .....
10. Summer In The City - (The Lovin'Spoonful)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/3/33/Summer_in_the_City.jpg/220px-Summer_in_the_City.jpg
Punten : 17
Nr. 1 van Papartis
Hoewel dit nummer ook evenveel punten en ook 2x dezelfde noteringen had als nr. 11, stond deze eerder op 10 en op basis daarvan dus nipt in de Top 10.
Een prachtige song over zomer in de stad van deze band. In de brug van het nummer hoor je auto claxons om de drukte van het geluid van de stad weer te geven, wat eindigt met een 'soort' drilboor. Het kenmerkende toetsengeluid wordt gespeeld op een Hohner Pianet, een elektrisch -mechanische piano.
Tekstueel zitten er ook mooie, rijmende/lekker lopende flarden tekst in zoals bijv. deze over de zomerhitte: ... All around, people looking half dead, Walking on the sidewalk, hotter than a match head .....
0
Cured
geplaatst: 6 december 2014, 12:29 uur
9. Trouble Every Day - (The Mothers Of Invention)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/9/96/FZWhoAreTheBrainPoliceCover.jpg/220px-FZWhoAreTheBrainPoliceCover.jpg
Punten : 19
Nr. 1 van : Teunnis
Ik denk dé verrassing van de Top 10 ! Ik had ooit wel het Freak Out ! album eens beluisterd, maar kon me er niet veel meer van herinneren. Trouble Every Day is echter wel een heerlijk electric/talking blues nummer en mede dankzij de hoge notering bij zaaf (2e) komt het zo wel de Top 10 binnen .
Geschreven door Frank Zappa een nummer over sociale onrust, geweld en racisme (in de media). Muzikaal bevat het meerdere gitaarpartijen en een bluesy mondharmonica.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/9/96/FZWhoAreTheBrainPoliceCover.jpg/220px-FZWhoAreTheBrainPoliceCover.jpg
Punten : 19
Nr. 1 van : Teunnis
Ik denk dé verrassing van de Top 10 ! Ik had ooit wel het Freak Out ! album eens beluisterd, maar kon me er niet veel meer van herinneren. Trouble Every Day is echter wel een heerlijk electric/talking blues nummer en mede dankzij de hoge notering bij zaaf (2e) komt het zo wel de Top 10 binnen .
Geschreven door Frank Zappa een nummer over sociale onrust, geweld en racisme (in de media). Muzikaal bevat het meerdere gitaarpartijen en een bluesy mondharmonica.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.