MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song Top 10 per jaar

zoeken in:
zaaf
hebben we mooi gefikst Teunnis!

Cured
8. Paperback Writer - (The Beatles)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/0/0b/Paperrain.jpg/220px-Paperrain.jpg

Punten: 23
Nom. : 5
Nr. 1 van : -

Met 5 noteringen genoeg punten gescoord om op plaats 8 te komen, deze non-album single uit '66 van The Beatles. De song start met een harde, pakkende gitaar riff. Het nummer kenmerkt zich met een meer naar voren gebracht bas sound, met harmony vocalen geïnspireerd door The Beach Boys en gebruik van echo-effect.

De tekst is geschreven als een brief aan een uitgeverij waarin een boekenschrijver vraagt naar werk.
Tijdens de coupletten wordt in de backingsvocalen gezongen: Fré-Re -Jac-Ques (oftewel in het Nederlands 'Va-der- Ja-cob').

Cured
7. Paint It Black - (The Rolling Stones)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/f/fe/RStones-PiB-Decca.jpg/220px-RStones-PiB-Decca.jpg

Punten : 29
Nom. : 6x
nr. 1 van: -

Puntensprokkelaar Avant la Lettre....6x genoemd dus, maar niet één had 'm op de hoogste positie.
Dit nummer verscheen wel op de Amerikaanse versie van Aftermath, maar niet op de Engelse. Kenmerkendst is de Sitar-riff en spel van Brian Jones. Inhoudelijk zou het gaan om een begrafenis van een meisje van Jagger en zijn gevoel/beleving daarbij.

Een Stones' nummer dat velen op handen dragen, maar door anderen weer niet tot de allerbeste Stones nummers wordt gerekend, maar wel een 'catchy one'. Zelf zou ik 'm op tien of 9 zetten hier in deze Top 10.

Cured
6. Sunny Afternoon - (The Kinks)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/1/11/SunnyAfternoon45.jpg/220px-SunnyAfternoon45.jpg

Punten: 32
Nom. : 5x

1 keer minder genoemd dan PIB van The Stones, maar wel wat hogere scores; vandaar nr. 6 hier. Opvallend dat niemand ook dit nummer op één had, maar blijkbaar wel voldoende hogere scores (gemiddeld zo plek 4/5). Deze zomerse Kinks classic is geschreven door meester liedjes schrijver Ray Davies en daarmee behoren The Kinks ook tot de top van de Britse popmuziek uit de 60's. Een niet te vergeten band.

Het ironische is dat de originele 'clip' is opgenomen in een winters decor....

Cured
Morgen de Top 5 , wat weer erg dicht bij mekaar zit.....spannend genoeg dus !

zaaf schreef:
hebben we mooi gefikst Teunnis!

Ha, ik heb er zelfs 2 van dat album ingezet.

zaaf
ja, ik dacht wel dat je best aan had kunnen sluiten....
ik had idd ook Brain Police erin....

Ach de volgende keer maar even met Teunnis afstemmen

zaaf schreef:
ik had idd ook Brain Police erin....

Idem.

Cured
5. Tomorrow Never Knows - (The Beatles)

(afbeelding)

Punten: 36
Nr. 1 van : heicro

Geweldig vernieuwend nummer van The Beatles en afsluiter van het Revolver album. Het nummer is bekend om zijn dronesound (aanhoudende toon), studio-effecten, oosterse invloeden en psychedelische sfeer. De titel van het nummer wordt in de gehele song niet genoemd. Niemand weet exact waar de song over gaat, maar vaak wordt gezegd dat het over transcendente meditatie zou gaan.

Revolver (*****) is mijn favoriete Beatles album, dit liedje hoort bij mij niet tot de favoriete van dat album, het eerder genoemde And Your Bird Can Sing wel, dat vind ik de mooiste van die knapen.

Cured
Ja, Revolver is wel geniaal; er staat van alles wat op, wat aan de andere kant mij dan ook weer tegenstaat: nummers als YS,HTAE en GS boeien me niet (zo) of vind ik weer wat suffig/irritant.

Here, There and Everywhere die is zo mooi.

Cured
Als lief liedje wel, maar ik houd daar niet zo van: ieder zijn ding, Rudi

Rudi S schreef:
Here, There and Everywhere die is zo mooi.

Ik sluit me bij Rudi aan.

Ja logisch, jij hebt ook een goede smaak.

Cured
4. Eleanor Rigby - (The Beatles)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/8/82/Eleanor_rigby_single_usa.jpg/220px-Eleanor_rigby_single_usa.jpg

Punten: 37
nom. 5x
Nr. 1 van : 50tracks

The Fab Four slaan weer genadeloos toe hier in 1966 : het 4e nummer al vanaf plek 11 ! Prachtig en invloedrijk nummer weer vanwege zijn onconventionele aanpak met de klassiek (getinte) strijkers en zonder de normale drums,bas en gitaar. Een nummer over eenzaamheid en het gevoel wat daarbij hoort; ook tekstueel dus ineen keer iets over eenzaamheid/dood/ouderen. Het ging ook ineens over een 'zwakkere' groep mensen dus, geen populair onderwerp...

Cured
Tonight: de Top 3 !

Ik verwacht toch nog wel een beetje Dylan, strandjongens en Stones

zaaf
eh.... otis?

California Dreamin'? Is iedereen deze prachtsong nu vergeten of staat ie overladen met punten in de top 3? Mysteries mysteries!

Otis en Nina heb ik er ook in staan, maar die muziek komt niet zo hoog denk ik.
't is een schande dat Cured ons zo lang laat wachten

zaaf
i am waiting.... i am waiting... oh yeah oh yeah...
onee das van 65

Pas twee nummers uit mijn top 10 voorbij gekomen, ik hoop dat de laatste drie nog redding (otis) kunnen brengen. Ik verwacht nogmaals The Beatles, Dylan en The Beach Boys. Stiekem zou het mooi zijn als The Troggs, The Byrds of Monks nog even voorbij zouden komen.

Zou mij niets verbazen als we 2x Beach Boys bij de laatste 3 hebben. Zowel Good Vibrations als God Only Knows heb ik nog niet langs zien komen. En wat mij betreft vullen Ike & Tina de top 3 dan aan, al lijkt me dat toch vooral wishful thinking...

Cured
Rudi S schreef:
Otis en Nina heb ik er ook in staan, maar die muziek komt niet zo hoog denk ik.
't is een schande dat Cured ons zo lang laat wachten
Haha....er is vandaag zoveel te beleven op MM, dat ik het alleen daarom al uitstel....(na het fubal)

Cured
3. Eight Miles High - (The Byrds)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/a/ae/TheByrdsEightMilesHigh.jpg/220px-TheByrdsEightMilesHigh.jpg

Punten : 38

Daar is The Byrds klassieker op 3, door sommige recensenten wel getypeerd als de eerste psychedelische rocksong. tekstueel gaat het vooral over de vlucht van de band naar Londen en over de begeleidende tour in Engeland..... "Eight miles high and when you touch down, you'll find that it's stranger than known."

Muzikaal is het nummer beïnvloedt door muziek van Ravi Shankar en de Afrikaans albums van Coltrane, waar The Byrds veel naar luisterden destijds.

Die zag ik niet aan komen

Nu nog Beach boys (en Dylan).

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:44 uur

geplaatst: vandaag om 16:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.