MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Prehistorische Top 400 - 2015

zoeken in:
Ronde 6 - Play-off

15 Dinah Washington - Mad About the Boy +3
13 Stan Getz & João Gilberto ft. Astrud Gilberto - The Girl From Ipanema +4
13 Del Shannon - Runaway +2
12 The Dave Brubeck Quartet - Take Five +5
12 Sam Cooke - Chain Gang
9 Duke Ellington - Caravan
9 Ray Charles - What'd I Say +1
7 Dizzy Gillespie & his Orchestra ft. Sarah Vaughan - Interlude (A Night in Tunisia)

Deadline: dinsdag 8-dec 21:00 uur

Ronde 6 - Play-off

18 Dinah Washington - Mad About the Boy +3
14 Duke Ellington - Caravan +5
14 The Dave Brubeck Quartet - Take Five +2
13 Stan Getz & João Gilberto ft. Astrud Gilberto - The Girl From Ipanema
13 Del Shannon - Runaway
12 Sam Cooke - Chain Gang
11 Dizzy Gillespie & his Orchestra ft. Sarah Vaughan - Interlude (A Night in Tunisia) +4
10 Ray Charles - What'd I Say +1

Ronde 6 - Play-off

21 Dinah Washington - Mad About the Boy +3
16 The Dave Brubeck Quartet - Take Five +2
16 Sam Cooke - Chain Gang +4
15 Ray Charles - What'd I Say +5
14 Duke Ellington - Caravan
14 Stan Getz & João Gilberto ft. Astrud Gilberto - The Girl From Ipanema +1
13 Del Shannon - Runaway
11 Dizzy Gillespie & his Orchestra ft. Sarah Vaughan - Interlude (A Night in Tunisia)

Ronde 6 - Play-off

21 Dinah Washington - Mad About the Boy
19 Ray Charles - What'd I Say +4
19 The Dave Brubeck Quartet - Take Five +3
18 Del Shannon - Runaway +5
18 Sam Cooke - Chain Gang +2
15 Stan Getz & João Gilberto ft. Astrud Gilberto - The Girl From Ipanema +1
14 Duke Ellington - Caravan
11 Dizzy Gillespie & his Orchestra ft. Sarah Vaughan - Interlude (A Night in Tunisia)

Ronde 6 - Play-off

22 Dinah Washington - Mad About the Boy +1
21 The Dave Brubeck Quartet - Take Five +2
19 Stan Getz & João Gilberto ft. Astrud Gilberto - The Girl From Ipanema +4
19 Duke Ellington - Caravan +5
19 Ray Charles - What'd I Say
18 Del Shannon - Runaway
18 Sam Cooke - Chain Gang
14 Dizzy Gillespie & his Orchestra ft. Sarah Vaughan - Interlude (A Night in Tunisia) +3

Ronde 6 - Play-off

23 Dinah Washington - Mad About the Boy 1
23 Del Shannon - Runaway 5
22 Sam Cooke - Chain Gang 4
22 Stan Getz & João Gilberto ft. Astrud Gilberto - The Girl From Ipanema 3
21 The Dave Brubeck Quartet - Take Five
19 Duke Ellington - Caravan
19 Ray Charles - What'd I Say
16 Dizzy Gillespie & his Orchestra ft. Sarah Vaughan - Interlude (A Night in Tunisia) 2

Ronde 6 - Play-off

28 Del Shannon - Runaway +5
26 Sam Cooke - Chain Gang +4
23 Dinah Washington - Mad About the Boy
22 Stan Getz & João Gilberto ft. Astrud Gilberto - The Girl From Ipanema
22 The Dave Brubeck Quartet - Take Five +1
22 Ray Charles - What'd I Say +3
21 Duke Ellington - Caravan +2
16 Dizzy Gillespie & his Orchestra ft. Sarah Vaughan - Interlude (A Night in Tunisia)

DE STEMBUS IS GESLOTEN

The Girl From Ipanema is door op grond van ladderscore Ronde 6 (ex aequo What'd I Say) en vervolgens ladderscore Ronde 5.

En toen was alle blauwe muziek wel zo'n beetje foetsie.. Dat devalueert de finale toch wel een beetje.

Edit: fijn van The Girl From Ipanema!

Edgar, je bedoelt dat er vrijwel geen blauw nummer de finale bereikt heeft.
Ik ben ook wel verbijsterd dat ook nu weer de twee Jazz-nummers op de laatste twee plekken eindigen.

Een tweede Sam Cooke in de finale (altijd jammer als er op 16 nummers meerdere nummers van dezelfde artiest erbij zitten), geen enkel hardcore Jazz nummer (van die nummers waar mijn haren recht overeind van gaan staan ) én geen Elvis. Hoewel de finale voor mij een stuk sterker is dan vorig jaar, is 'ie helaas ook een stuk eenzijdiger geworden. Dat is jammer.

De volgende tracks hebben een plaats gekregen in de Prehistorische Top 400 2015 (--- nieuw; +++ vorig jaar overleefd maar niet geplaatst):

32 [40]Chet Baker - My Funny Valentine [1955, remcodulac]
31 [19]Dinah Washington - What a Difference a Day Makes [1959, sokra]
30 [20]Ray Charles with The Raelettes - Hit the Road Jack [1961]
29 [46]Elvis Presley - Heartbreak Hotel [1956]
28 [14]The Flamingos - I Only Have Eyes for You [1959]
27 [32]Duke Ellington - In a Sentimental Mood [1935, remcodulac]
26 [90]Elvis Presley - (You're the Devil in Disguise [1963]
25 [11]Ray Charles - What'd I Say [1959]
24 [---]The Animals - The House of the Rising Sun [1964]
23 [5]Nina Simone - My Baby Just Cares for Me [1957, Masimo]
22 [65]Elvis Presley - That's All Right [1954, Kees-Jan]
21 [8]Yusef Lateef - Love Theme From "Spartacus" [1961]
20 [15]Dizzy Gillespie & his Orchestra ft. Sarah Vaughan - Interlude (A Night in Tunisia [1944, sokra]
19 [10]Duke Ellington - Caravan [1937]
18 [18]Peggy Lee - Fever [1958]
17 [37]The Dave Brubeck Quartet - Take Five [1959]

Kees-Jan schreef:
Ja, dank voor de correctie! Kleurenblind hé..

http://i.imgur.com/Uz0N1WZ.png

Dit jaar beleeft de Prehistorische Top 400 zijn derde jaargang. In 2013 beoordeelden een handvol mensen een jaar lang trouw 800 stuk voor stuk bijzondere opnames uit de periode 1913 t/m 1962. In 2014 waren er iets meer deelnemers, toen we opnames uit de periode 1914 t/m 1963 wogen. Dit jaar beluisterden dagelijks gemiddeld 8 spelers de ladders, met uitschieters tot 14 spelers, uit de periode 1915 t/m 1964.

De Finale telde in 2013 19 spelers, in 2014 waren het er 24. Hoeveel mensen zullen dit jaar hun definitieve oordeel vellen over:

DE FINALISTEN VAN DE PREHISTORISCHE TOP 400 2015

Ben E. King - Stand by Me
Billie Holiday - Strange Fruit
Chuck Berry - Johnny B. Goode
Del Shannon - Runaway
Dick Dale And His Del-Tones - Misirlou
Dinah Washington - Mad About the Boy
Etta James - At Last
Jacques Brel - Ne me quitte pas
Nina Simone - Wild Is The Wind
Ray Charles - I've Got a Woman
Sam Cooke - A Change Is Gonna Come
Sam Cooke - Chain Gang
Stan Getz & João Gilberto ft. Astrud Gilberto - The Girl From Ipanema
The Beatles - A Hard Day's Night
The Beatles - I Saw Her Standing There
The Shangri-Las - The Leader of the Pack

Aan jullie de schone maar oh zo moeilijke taak om deze tracks op de - volgens jou - juiste volgorde te zetten.
De procedure is zoals bij de Top 2000: Stuur je rangschikking van 1 (best) tot 16 (minst) naar mij in een PM.
De deadline is over een week, op dinsdag 15 december klokslag 21:00 uur. Zorg dat je lijstje eerder binnen is, want de deadline is keihard! Houd je lijstje geheim tot de uitslag. We zijn benieuwd!

De bekendmaking van de uitslag zal plaatsvinden op woensdag 16 december van 18:30 tot 22:00 uur.

Teunnis laxus11 Edgar18 Onweerwolf Orbilin Kees-Jan wibro kemm hoolie55 sokra thelion Justus18 starbright boy ArthurDZ herman jeroentjuhh johan de witt Choconas panjoe remcodulac 50tracks Dwejkk_ Mb. Arrie

Onweerwolf schreef:
Is er al een Spotify lijstje?

Kop op: Van de Three Grand Ladies of Jazz is [edit] Billie present, en daar krijgen we Dinah Washington bij, ook geen kleintje. Alleen de orkestleiders/instrumentalisten ontbreken jammerlijk. De latin jazz is vertegenwoordigd met Stan, João en Astrud.

Geen blues

Onweerwolf

Volgens mij deed herman dat altijd voor De Prehistorische.

Onweerwolf
wibro schreef:
Jan Johansson - Visa från Utanmyra

Voor mij dé ontdekking van vorig jaar, maakt een diepe val van plaats 2 naar plaats 96.
Volkomen onterecht natuurlijk.

Mb.
Ik had dit topic uit het oog verloren, maar leuk dat ik nog kan rangschikken voor de finale.

Jammer dat er geen goede bluessong bij zit, dat wel.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Volgens mij deed herman dat altijd voor De Prehistorische.

Et voilà:

De Prehistorische Top 400 - 2015 (finale) on Spotify - open.spotify.com

Helaas wel zonder de twee nummers van The Beatles, waarvan het oeuvre niet op Spotify staat.

Orbilin schreef:
DE FINALISTEN VAN DE PREHISTORISCHE TOP 400 2015
Geen schaduw van de finalelijst van 2014.
Te veel jaren zestig popmuziek en dat zal volgend jaar nog erger worden vrees ik als 1965 mee mag gaan doen.

Heerlijke finale, beter dan vorig jaar

Mijn lijstje is ook opgestuurd. Er staat één artiest bij de onderste twee. Mogen jullie raden wie

Kees-Jan schreef:
Ik ben ook wel verbijsterd dat ook nu weer de twee Jazz-nummers op de laatste twee plekken eindigen.

Een tweede Sam Cooke in de finale (altijd jammer als er op 16 nummers meerdere nummers van dezelfde artiest erbij zitten), geen enkel hardcore Jazz nummer (van die nummers waar mijn haren recht overeind van gaan staan ) én geen Elvis. Hoewel de finale voor mij een stuk sterker is dan vorig jaar, is 'ie helaas ook een stuk eenzijdiger geworden. Dat is jammer.

We herkennen het allemaal: Wat door de een als een ijzersterke klassieker wordt gezien vindt geen weerklank in het andere kamp en vice versa. Wat overblijft is de middenmoot, het net niet helemaal, maar voor iedereen wel OK.

Ik verzuchtte eerder dit jaar:
Orbilin schreef:
Ach, hou toch op! Sing, Sing, Sing er uit, da's pas erg
En het is inmiddels iedere ladder raak

Aangezien ik slecht tegen mijn verlies kan zit ik te zinnen op een rekenmodel waarin er twee (of meer, afhankelijk van het aantal kampen) eindlijsten ontstaan, naast dé eindlijst, zoals ik de afgelopen keren ook met de finale gedaan heb. Het zou te doen moeten zijn, maar dan moet ik wel ieders stemgedrag automatisch van het scherm gaan schrapen, want dat is handmatig niet meer te verwerken. Ik geloof dat ik weer een goede kluif gevonden heb, nu de tijd nog

Met onderstaand schema illustreer ik wat er volgens mij aan de hand is, én wat we daaraan zouden kunnen doen.
http://i.imgur.com/9tMsZa3.png

Het linker figuur toont het deelnemersveld van tracks. De punt beneden bevat liedjes die niemand echt goed vindt, linksboven zijn tracks die het rode kamp ijzersterk vind en het blauwe kamp maar niks, rechtsboven het omgekeerde. Als het aan het rode kamp lag zouden alle tracks linksboven van de linker schuine streep in de finale staan, als het aan het blauwe kamp lag juist die andere groep. Het stemresultaat is echter dat de tracks boven de horizontale streep de eindstreep halen. Resultaat: beide kampen ongelukkig en een kleurloze finale.

Het rechter figuur is wat we denk ik veel liever zouden zien, namelijk alle ijzersterke tracks van beide kampen in de finale. Om dat te bereiken moeten we uitgesproken meningen meer gaan waarderen, ook als die mening niet breed gedragen is (maar wel gesteund). Ik zie daarvoor twee mogelijkheden:

1. We tellen niet alleen de som van de uitgedeelde punten, maar ook de "love-hate"-score mee. Wiskundig: Bij het gemiddelde van het op een track uitgebrachte punten tellen we de standaarddeviatie. Ingewikkeld, moeilijk uit te leggen, moeilijk te scoren.

2. We rekken de stemsleutel uit: Niet 5-4-3-2-1, maar 10-6-3-1. Helder.

Een klein onderzoekje heeft uitgewezen dat beide technieken ongeveer tot hetzelfde resultaat leiden.
Case Jan: In Ronde 4 Ladder 14 eindigden 3 tracks ex aequo: The Kinks, Jan Johansson en Chuck Berry, onder Ray Charles. Bij de tiebreaker bleven ze alledrie steken, en in Jan's geval door velen betreurd. Bij bovenstaande telwijze zouden Chuck en Jan beide door geweest zijn, ten koste van Ray. Voor de #1 en #8 maakte het niets uit.
Case Elvis: In Ronde 6 Ladder 4 strandden 2 tracks van Elvis, nog onder Sam Cook, die van Del Shannon verloor. Bovenstaande telwijzen konden het gat voor Elvis niet dichten, daarvoor was het te groot, maar wel flink verkleinen. Heartbreak Hotel (5, 4) zou wel That's All Right" (5, 3) voorbijgestreefd zijn, en Sam (5,4,4) zou Del (4,4,4) voorbij gestreefd zijn.

Ik voel wel voor telwijze 2 voor volgend jaar. De scores zouden verder uit elkaar komen te liggen, met naar verwachting minder ex aequo's. En de finale zou meerkleuriger uitpakken. Ik maak me wel zorgen over de macht van de laatste stemmer.

Ik kan me heel goed vinden in een telwijze 2. Sowieso vind ik het altijd goed om te kijken waar er verbeterd kan worden en ik ben het wel met Orbilin eens dat we moeten streven naar een finale zoals die rechtertaartpunt. Of de nieuwe stemsleutel daar meer voor gaat zorgen kan ik niet helemaal overzien, maar laten we het volgend jaar proberen

Drie lijstjes binnen: herman, jeroentjuhh, Teunnis

Mooie uiteenzetting Orbilin! Optie twee lijkt mij de meest eenvoudige (en voor jou minst arbeidsintensieve) mogelijkheid.

Heb je toevallig ook nagedacht over een aanpassing van de definitie 'prehistorisch'? Bijvoorbeeld alleen platen t/m '59. Mijn verwachting is dat we anders binnen één a twee edities (bijna) alle < '63 platen kwijt zijn in de laatste fase van het spel.

Ik denk inderdaad dat een opgerekte (scherpere) stemsleutel zal helpen bij het voorkomen van een "grijze" finale. En ik vind ook zeker dat we dat voor de volgende editie kunnen invoeren, ondanks de volgende kanttekeningen.

Als er in een ladder zes uitgesproken blauwe nummers zitten en twee uitgesproken rode nummers en als het blauwe kamp enigszins verdeeld is, dan zullen met de huidige telling de rode nummers als winnaar uit de bus komen (evenzo voor enkele blauwe nummers in een overwegend rode ladder). Met een scherpere stemsleutel zal dit effect nog versterkt worden.

Door meer uitgesproken blauwe of rode nummers te helpen met de stemsleutel lijkt mij de kans dat een bluesnummer zich in de finale gaat plaatsen alleen maar kleiner te worden en ik maak me ook zorgen over het laatste chanson.

Bovendien ben ook ik bang dat we steeds meer recente nummers in de finale gaan zien. Ik zou dus willen pleiten voor de volgende aanvullende aanpassing:
- Volgend jaar beginnen met vier groepen (1916-1935 / 1936-1950 / 1951-1960 / 1961-1965), liefst even groot.
- Ieder van deze groepen uitspelen tot een finale per groep.
- De winnaar en runner-up van iedere groep plaatsen zich automatisch voor de grote finale.
- De overige acht finalisten plaatsen zich na het spelen van gemengde ladders.
Ik moet bekennen, dat ik nog niet heel erg nagedacht heb over de praktische invulling daarvan in termen van aantal ladders en speeltijd, maar een finale met minstens een paar "echt prehistorische" nummers zou ik wel zo leuk vinden.

Wat betreft het laatste punt van Remco, daar ben ik ook een groot voorstander van! Anders wordt deze ladder voor mij de komende jaren steeds minder interessant, vrees ik.

Inderdaad is dat idee bij mij ook opgekomen, Remco. Als we het prehistorische willen bevorderen, dan moeten we de tijdvakken langer laten doorspelen, en ze pas in een latere fase bijeenbrengen. Ik wil dit echter niet helemaal doortrekken tot de finale, daar moeten echt de beste 16 tracks van de voorlaatste 50 jaar tegen elkaar uitkomen. Ik zal dat uitwerken in een nieuw speelsysteem.

Ik denk niet dat de opgerekte stemsleutel de andere genres zal schaden. Ook daar zijn sommigen van ons een uitgesproken fan van en zullen die er baat bij hebben. Je moet die taartpunt 3D zien, als een diamant.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:04 uur

geplaatst: vandaag om 06:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.