MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Prehistorische Top 400 - 2014

zoeken in:
http://i.imgur.com/9ui093a.jpg

De Prehistorische Top 400 - Tijdlijn

19 december 2012:
Orbilin schreef:
Onweerwolf wil volgend jaar een nieuwe game starten, naast de Top 2000, met alleen tracks van de afgelopen 10 jaar (lees voorstel). Zo hoeven ze niet te concurreren met de klassiekers, en komen daarmee beter tot hun recht.

Ikzelf zou daar graag nog een game aan toe willen voegen, met alleen tracks opgenomen in de voorlaatste 50 jaar (1913-1962). Het zou kunnen dat de uitvinding van popmuziek een revolutie was
die alle eerdere populaire muziek, noem het uit de ‘prehistorie’, uitrangeerde. Maar in ieder geval geldt domweg dat onbekend onbemind maakt. Naar alle soorten muziek moet je leren luisteren, slechts een minderheid heeft dat met oudere muziek gedaan, en daarom maakt deze muziek democratisch geen kans wanneer het moet concurreren met eigentijdse muziek.

Sommigen hier klagen dat jazz, blues en chanson ondergeschoven kindjes zijn in de Top 2000. Met dit alternatieve game wordt dat perfect ondervangen, want die zijn in de voorlaatste 50 jaar tot wasdom gekomen.

Wie van jullie lijkt het leuk om ladders te beoordelen als:

You Made Me Love You, I Didn’t Want To Do It – Al Jolson (1913)
Mon Homme – Jeanne Bourgeois (1916)
Rhapsody In Blue – Paul Whiteman feat. George Gershwin (1924)
West End Blues – Louis Armstrong (1928)
Ich Bin Von Kopf Bis Fuss Auf Liebe Eingestellt – Marlene Dietrich (1930)
Alabama Song – Lotte Lenya (1930)
Strange Fruit – Billie Holiday (1939)
La Cumparsita – Juan D’Arienzo (1951)
Jailhouse Rock – Elvis Presley (1957)
Twist And Shout – Isley Brothers (1962)

Om de oudere tracks voldoende tot hun recht te laten komen lijkt het mij het beste om te beginnen met vijf voorrondes van 10 jaar (‘WK-voetbal-systeem’) van gelijke omvang, bijvoorbeeld 5x240 = 1200 -> Top 800). Voor de überstrakke organisatie ben ik vrijwilliger.
Er klein maar enthousiast groepje reageerde, genoeg om door te gaan. Het zou een Top 400 worden, uitgaand van 800 tracks. Er kwamen goede suggesties waar materiaal voor een startlijst gevonden kon worden.
heicro schreef:
We zullen nog verbaasd opkijken hoeveel herkenbare later gecoverde liedjes op ons pad komen.
--------------------------------------------------
1e Jaargang - 2013 - 1913 t/m 1962
10-01-2013: Spelregels en Startlijst gepubliceerd
24-01-2013: Na het nomineren en corrigeren verschijnen 800 tracks aan de start, we beginnen met tijdvak 1933-1942
03-06-2013: 600 Tracks beginnen aan het hoofdtoernooi
07-09-2013: De tracks voor de Top 400 zijn bekend, nu de volgorde nog
14-12-2013: 16 Tracks staan in de Finale
20-12-2013: Bekendmaking van de uitslag
18-02-2013: Radio Orinoco zendt De Prehistorische Top 50 2013 uit

2e Jaargang - 2014 - 1914 t/m 1963
01-01-2014: De 600 tracks van vorig jaar, met aanvulling 1963 en diversen vormen de startlijst, er kan genomineerd worden
17-01-2014: Na het nomineren verschijnen 800 tracks aan de start
28-05-2014: 600 Tracks beginnen aan het hoofdtoernooi
02-09-2014: De tracks voor de Top 400 zijn bekend, nu de volgorde nog
08-12-2014: 16 Tracks staan in de Finale
ZATERDAG 13-12-2014 21:00 uur: SLUITING VAN DE STEMMING
14-12-2014: Bekendmaking van de uitslag

Beste 50tracks, Arrie, ArthurDZ, Bertus, Choconas, dazzler, Dwejkk_, dynamo d, Edgar18, herman, jeroentjuhh, Justus18, Kees-Jan, kemm, L_T_B, laxus11, Masimo, MDV, Onweerwolf, Orbilin, Reijersen, remcodulac, sokra, thelion, wibro, en wie nog meer graag wil stemmen,

Aan jullie de schone maar oh zo moeilijke taak om deze tracks op de - volgens jou - juiste volgorde te zetten.
De procedure is zoals bij de Top 2000: Stuur je rangschikking van 1 (best) tot 16 (minst) naar mij in een PM.
Let op de deadline, over 5 dagen klokslag 21:00 uur, die is keihard! Houd je lijstje geheim tot de uitslag. We zijn benieuwd!

De Finalisten van 2014:

Billie Holiday - Strange Fruit
Chuck Berry - Johnny B. Goode
Del Shannon - Runaway
Dick Dale And His Del-Tones - Misirlou
Dizzy Gillespie & his Orchestra ft. Sarah Vaughan - Interlude (A Night in Tunisia)
Duke Ellington - Caravan
Duke Ellington, Charlie Mingus, Max Roach - Fleurette Africaine
Jacques Brel - Ne me quitte pas
Jan Johansson - Visa Från Utanmyra
Miles Davis - So What
Nina Simone - My Baby Just Cares for Me
Ray Charles - I've Got a Woman
Ray Charles - What'd I Say
Sam Cooke - Chain Gang
The Flamingos - I Only Have Eyes for You
Yusef Lateef - Love Theme From "Spartacus"

Het is hier echt top

Onweerwolf
Ik doe mee.

Onweerwolf
Is er al een Spotify lijstje?

Mooi dat Nina en Fleurette Africaine er nog zijn bijgeraakt, maakt het lijstje des te mooier en completer.

Heb mijn lijstje van vorig eens eens opgezocht en zag in de pm aan Orbilin deze quote
Met een volgende editie laat ik wat meer mijn gezicht zien, al was het maar om Billie Holiday in die finale te krijgen.
Mission accomplished En meer dan dat: ontzettend veel mooie dingen ontdekt en zo is dit toch wel uitgegroeid tot een van m'n favoriete topics. Voor het finalelijstje ga ik nog eens goed zitten.

Onweerwolf schreef:
Is er al een Spotify lijstje?

vraag -> draaien

De Prehistorische Top 400 - 2014 - finale on Spotify - open.spotify.com

Precies een uur muziek. Ik ga er deze week eens even van genieten.

Onweerwolf
herman schreef:
(quote)

vraag -> draaien

Ha! Mooi!

Wat een prachtige finale weer!

herman schreef:
(quote)

vraag -> draaien

(embed)

Thanx, Herman!

Denk dat ik me hier ook eens mee ga bemoeien....

Ik doe mee! En herman, bedankt voor de Spotify-playlist!

Ha, tijd voor de finale. Daar ga ik eens rustig voor zitten.

Als ik de lijst bekijk is het eerst feest: Mijn favoriet, Johnny B. Goode, heeft dit jaar de finale gehaald!
(afbeelding)

Helaas valt direct daarna het (alweer) ontbreken van the King op. Ik blijf het verbijsterend vinden, een prehistorische finale zonder deze belangrijkste icoon van het ontstaan van de popmuziek.
(afbeelding)
Of zoals John Lennon zei: "Before Elvis, there was nothing". Voor mij staat het in ieder geval vast: Elvis hoort 'gewoon' in deze finale! Dat wordt dus mijn ultieme doel voor volgend jaar.

Overigens heeft de prehistorische ladder hier op MM wel meerdere malen aangetoond dat John Lennon verder geen gelijk had met zijn opmerking.

Maar goed, de nieuwe finalelijst dus. Slechts 6 nummers die vorig jaar in de finale stonden hebben het dit jaar gehaald. En helaas heeft het rode kamp een paar pijnlijke aderlatingen gelaten. Van Shout, Hound Dog, Rawhide, Fever en, in wat mindere mate, Hit the Road Jack heb ik met een traan afscheid genomen.

Tja, de finale dit jaar laat dus een flinke verschuiving richting het blauwe kamp zien. Een correctie was zeker wel terecht denk ik. Vorig jaar kwam de blauwe muziek er te bekaaid vanaf in de finale en vooral de 'hardcore' jazz was te weinig aanwezig. Nou dat is dit jaar (helaas) meer dan goed gemaakt . Dit jaar staat er naar mijn mening teveel jazz in de lijst en is de lijst minder divers geworden. De Jazz-liefhebbers zullen het daar waarschijnlijk niet mee eens zijn en aangeven dat het allerlei verschillende Jazz-stromingen zijn die de finale bereikt hebben en dat de finale dus heel veelzijdig is. Maar voor mij is het meerdere malen hetzelfde truukje.

Maar goed, dan moeten er maar meer rode stemmers het komende jaar meestemmen in de reguliere ladders! (hint )
(Er komt toch wel weer een derde editie, Orbilin? Ik heb al een bakvol nieuwe nominaties klaarliggen )

Tot slot, wat ik eigenlijk het meest spijtig vind, is dat het niet gelukt is om 16 verschillende artiesten in de finale te krijgen. Vorig jaar 2x Ray Charles, dit jaar staat Ray er weer 2x in en doet ook Duke Ellington 2x mee. Over zo'n lange een muzikale periode en met zoveel verschillende muziekstromingen verdient eigenlijk geen enkele artiest het om meer dan 1x in de finale te staan. Ik hoop dat we dat met z'n allen volgend jaar beter plannen

Zo en dan ga ik nu en de komende dagen mijn hoofd pijnigen over de volgorde van de 16 finalisten.

Ik heb weinig recht van spreken, maar waarom staat er niks van Ella Fitzgerald Sings the Cole Porter Song Book in deze lijst? Volgens mij zijn nummers als Ev'ry Time We Say Goodbye, Let's Do It (Let's Fall in Love) en I Get a Kick Out of You finalemateriaal

Ik heb niet meegedaan aan deze prehistorische Top 400, maar ik ga toch mijn lijstje insturen, want er staan in het finalistenlijstje toch behoorlijk wat jazz juweeltjes in. Tja, en waarom ik niet meegedaan heb tot dusver is simpelweg een kwestie van keuzes maken. Te veel games. Je kunt nu eenmaal niet overal aan meedoen. Bovendien ben ik ook nog eens zeer actief op Moviemeter.

Teunnis schreef:
Ik heb weinig recht van spreken, maar waarom staat er niks van Ella Fitzgerald Sings the Cole Porter Song Book in deze lijst? Volgens mij zijn nummers als Ev'ry Time We Say Goodbye, Let's Do It (Let's Fall in Love) en I Get a Kick Out of You finalemateriaal

Omdat er maar zestien liedjes in de finale passen? Ik kan ook nog wel tig dingen noemen die wat mij betreft niet hadden misstaan in de finale.

Ik heb niet mee gestemd gedurende het jaar (weinig tijd), ik ga wel proberen om een finalelijstje te maken, het is een mooie finale geworden!

Masimo was ten onrechte niet getagged. Ik had wel gezien dat de tag was verdwenen, en aangenomen dat Masimo zelf was verdwenen. Het zal wel een spatiefoutje geweest zijn of zoiets. Bij deze alsnog. Sorry, Masimo, het was geen kwade opzet. Ik hoop zeker ook op jouw input.

Arrie schreef:
(quote)

Omdat er maar zestien liedjes in de finale passen? Ik kan ook nog wel tig dingen noemen die wat mij betreft niet hadden misstaan in de finale.

Ik bedoelde in de hele lijst.

Teunnis schreef:
Ella is dit jaar met 7 tracks aan de start verschenen. Aangezien het maximum 8 is ligt het daar dus niet aan. Dan moeten we de oorzaak zoeken bij de bronnen: De Startlijst en De Nominaties.

Startlijst: RateYourMusic noemt haar in de lijst van 1956 op plaats 23, dat is onvoldoende.
DigitalDreamDoors noemt haar in de Swing-lijst op plaats 49 met een track die deelneemt. Overigens valt deze site door de mand, want haar beste track (volgens onze deelnemers) staat bij ons op 44 en daar op plaats 278 . MusicVF noemt haar niet bij 1956. Kortom, deze tracks kwamen niet bovendrijven bij het opstellen van de Startlijst vorig jaar.

Nominaties: Jij hebt ze niet genomineerd. Anderen hebben andere tracks van haar genomineerd.

Suggestie: In de eerste week van januari 2015 kan er weer genomineerd worden.

Overigens ben ik het met jou eens dat ze in de Finale hoort, met - volgens mij - Let's Face the Music and Dance [1958]

Orbilin schreef:
Suggestie: In de eerste week van januari 2015 kan er weer genomineerd worden.

Ik zal er aan denken!

... en de Cole Porter-tracks in het deelnemersveld hadden van mij ook allemaal hoger mogen eindigen. Ik weet niet of ik ze allemaal ontdekt heb, deze deelnemers zijn in ieder geval van zijn hand:

Night and Day
My Heart Belongs To Daddy
What Is This Thing Called Love
Begin The Beguine
Let's Fall In Love
Don't Fence Me In

Mijn lijstje is verstuurd. De top-13 is allemaal goed tot uitstekend; hoog niveau dus!

Zo mijn lijstje is verstuurd, 9 geweldige nummers, 3 prima nummer en 4 nummers die me niet veel doen.

wat een leuk topic hier! Ik verstuur mijn lijstje ook zo en ga proberen om volgend jaar hier eens wat vaker rond te komen kijken.

panjoe (moderator)
Wat een lijst, mensen, wat een lijst! Hier ga ik één dezer dagen eens goed voor moeten zitten.

Onweerwolf
Lijstje verstuurd....

1 is een meesterwerk.
2 t/m 5 zijn fantastische nummers
6 t/m 11 zijn prima
12 t/m 14 zijn luisterbaar
15 en 16 zijn vreselijk

Succes met de uitslag Orbilin!

herman schreef:
(quote)

vraag -> draaien

(embed)

Even voor de duidelijkheid, dit is de niet-geautoriseerde versie van de Finale-lijst. Bijvoorbeeld Caravan uit 1937 is finalist (wat een soul, wat een vette jungle sound! ), de Money Jungle versie (ook heel goed, daar niet van ) is van 1962, toch een verschil nietwaar? Maar het staat eenieder vrij zijn keuze te baseren op welke versie dan ook. En begin januari een andere versie nomineren is hier toegestaan.

Orbilin schreef:
(quote)
Even voor de duidelijkheid, dit is de niet-geautoriseerde versie van de Finale-lijst. Bijvoorbeeld Caravan uit 1937 is finalist (wat een soul, wat een vette jungle sound! ), de Money Jungle versie (ook heel goed, daar niet van ) is van 1962, toch een verschil nietwaar? Maar het staat eenieder vrij zijn keuze te baseren op welke versie dan ook.

Ik wist niet dat dat het om die versie ging. Ik heb het even aangepast.

herman schreef:
(quote)

Ik wist niet dat dat het om die versie ging. Ik heb het even aangepast.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:50 uur

geplaatst: vandaag om 19:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.