MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Iconen van de 21e eeuw (K.O.)

zoeken in:

4-2

La Gaga is nu alweer passé.

5-3 omdat ik die eigenlijk een stuk iconischer (meer eigen) vind dan de 'gewone' zangeres Beyonce.

6-3

'Gewoon'?

7-3

"Gewoon" Ze is inderdaad minder een circusact dan Lady Gaga (niet verkeerd bedoeld, ik vind Lady Gaga best leuk), maar als icoon drukt ze veel sterker haar stempel op de maatschappij. Als je iemand moet noemen als symbool voor de huidige feministische golf is het wel Beyoncé.

8-3

Maar in mijn boekje niet echt iconen.
Lady Gaga inderdaad passe
en Beyonce te gemaakt, te doordacht, weinig eigen. Rihanna heeft dit nog extremer.

Desalniettemin genoeg nummers die ik leuk van ze vind.

Edit: en dit was niet eens bedoeld als reactie op Teunnis, maar past precies zo.

Ik denk dat we het laatste nog niet gehoord hebben van Lady Gaga. Geef haar wat tijd, die komt in een paar jaar wel weer met sterke dingen.

Beyoncé is wat mij betreft juist één van de iconen van de laatste tien jaar. Dat 'weinig eigen' valt volgens mij best mee. Ik heb het idee dat ze best goed weet wat ze wil en niet een marionette van de platenmaatschappij is. Plus haar betrokkenheid wat betreft feminisme enzo, en het rolmodel dat ze is. Als Queen B niet iconisch is, wie dan wel?

Ik zou haast durven stellen (doe ik dus nog niet) dat Beyoncé ook van alle mannen deze KO zou winnen. Alhoewel, Kanye West is wel "the voice of a generation"

Teunnis schreef:
Ik zou haast durven stellen (doe ik dus nog niet) dat Beyoncé ook van alle mannen deze KO zou winnen. Alhoewel, Kanye West is wel "the voice of a generation"

Kanye hoort sowieso de volgende KO te winnen. He's Google. He's Nike. Yeezus.

Wat is er feministisch aan Beyoncé? Dat heb ik even gemist. Zie toch vooral een gephotoshopte vrouw in sexy kleding. Teksten als Who run the world? Girls, zie ik ook niet echt als onderdeel daarvan en een videoclip als Partition ook niet.

Jay-Z, Rihanna, Beyonce, ik zie het allemaal als onderdeel van hetzelfde neppe clustertje. Waar alles doordacht is, eerder feminisme als product dan als ideaal. Las toevallig vrij recent wat Jay-Z en Beyonce uitgeven op een vakantie, tja, moet allemaal kunnen en maakt mij ook niet uit. Maar ik sta er wel een beetje sceptisch tegenover als dat soort mensen worden gezien als de stem van een generatie of icoon. Zoveel inspirerende dingen hoor ik ze nou ook niet zeggen.

Desalniettemin vind ik Beyoncé erg leuk als artiest, genoeg nummers erg veel geluisterd.

We zijn Pussy Riot vergeten!

itchy schreef:
We zijn Pussy Riot vergeten!

Verdorie!

Dwejkk_ schreef:
Wat is er feministisch aan Beyoncé? Dat heb ik even gemist. Zie toch vooral een gephotoshopte vrouw in sexy kleding. Teksten als Who run the world? Girls, zie ik ook niet echt als onderdeel daarvan en een videoclip als Partition ook niet.

Het "nieuwe feminisme" waar ze voor staat is een soort tegenbeweging op het doorgeslagen feminisme en onderkent juist dat er verschillen zijn tussen de man en vrouw. Je mag trots zijn op je vrouwelijke eigenschappen en deze eigenschappen ook gebruiken/misbruiken. En dat het niet erg is wanneer een vrouw liever huisvrouw is dan dat ze op een kantoor zit. Zolang het maar haar eigen onafhankelijke keuze is.

En wat heeft Beyoncé daarmee te maken?

Komt genoeg naar voren in haar nummers en daar is ze in interviews behoorlijk uitgesproken over. Dat ze sekssymbool is én alle touwtjes in eigen handen heeft zegt genoeg. Maar goed, over dat laatste ben jij het niet met me eens.

Ben er nu over aan het lezen en zal blijkbaar voor velen inderdaad een bijzonder nieuw idee zijn, ben er zelf niet heel erg van onder de indruk, maar ze heeft inderdaad wel meer te melden dan bijvoorbeeld een Rihanna (waarvan ik het niet snap dat dat de grootste artiest is van deze tijd - puur kijkend naar punten in de Top 40).
Jay-Z blijf ik apart vinden (Tidal, koketteren met geld, klappen van Solange - ja ja ik volg het allemaal). Beyoncé kan ik daar lastig los van te zien. Het komt allemaal zo doordacht over, dat ik ze niet echt als iconen kan (of wil) zien, maar dat hoeft inderdaad niet voor iedereen te gelden.

Dwejkk_ schreef:
En wat heeft Beyoncé daarmee te maken?

Beluister ***Flawless eens. Zit nochtans een hele speech in over feminism.

Aardig verwoord allemaal Dwejkk_ .

Beyoncé heeft absoluut een iconische status en is één van de grootste artiesten van deze tijd maar verder kan ik de dingen die ik hierboven lees toch niet heel serieus nemen. Ik zit echt meer op deze lijn:
Jay-Z, Rihanna, Beyonce, ik zie het allemaal als onderdeel van hetzelfde neppe clustertje. Waar alles doordacht is, eerder feminisme als product dan als ideaal.
Bij Lady Gaga heb ik (persoonlijke mening!) wel het idee dat ze een stuk meer doet wat ze zelf wil (een eigen smoel heeft) en minder danst naar de pijpen van de platenmaatschappijen/marketing.

3. Erykah Badu vs. Janelle Monáe

0-1

Genoeg gediscussieerd. Wie brengt de laatste stem uit?

EDIT: tbouwh blijkbaar

1-1

Teunnis schreef:
Genoeg gediscussieerd. Wie brengt de laatste stem uit?

al gebeurd

Deze is wel moeilijk....

2-1

Gast
geplaatst: vandaag om 05:29 uur

geplaatst: vandaag om 05:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.